ps2017-079-06-002-022.u1.p1.s1
22 . ps2017-079-06-002-022.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 289 / 2005 Sb . , o Vojenském zpravodajství , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony / sněmovní tisk 800 / - druhé čtení ps2017-079-06-002-022.u1.p2.s1
Vzhledem k tomu , že pan ministr obrany je omluven ze zdravotních důvodů , což jsem asi zapomněl přečíst . . . ps2017-079-06-002-022.u1.p2.s2
Takže já teď využiji tu chviličku , abych přečetl omluvy . ps2017-079-06-002-022.u1.p2.s3
Omlouvá se paní ministryně Jana Maláčová - pracovní důvody , Lubomír Metnar - zdravotní důvody , Tomáš Petříček - zdravotní důvody , Robert Plaga - pracovní důvody . ps2017-079-06-002-022.u1.p3.s1
Z pověření vlády nyní vystoupí paní ministryně spravedlnosti Marie Benešová . ps2017-079-06-002-022.u1.p3.s2
Prosím , máte slovo . ps2017-079-06-002-022.u2.p1.s1
Dobré jitro . ps2017-079-06-002-022.u2.p1.s2
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , v substituci vládního kolegy pana Metnara si vám dovoluji znovu předložit tento zákon o Vojenském zpravodajství , který prochází druhým čtením . ps2017-079-06-002-022.u2.p2.s1
Jedná se o vládní návrh , kterým se mění zákon o Vojenském zpravodajství . ps2017-079-06-002-022.u2.p2.s2
Byl projednáván ve výborech Poslanecké sněmovny a výsledné řešení v podobě pozměňovacích návrhů je v podstatě vyústěním společné práce všech zúčastněných stran , tedy jak Ministerstva obrany a Vojenského zpravodajství , tak i jednotlivých představitelů napříč politickým spektrem i odborné veřejnosti a soukromého sektoru . ps2017-079-06-002-022.u2.p3.s1
Významným posunem je zohlednění postavení soukromého sektoru jako partnera při řešení krizových situací . ps2017-079-06-002-022.u2.p3.s2
Vojenské zpravodajství bude spolupracovat přímo se subjekty , které se na ochraně českého kybernetického prostoru již aktivně podílejí . ps2017-079-06-002-022.u2.p3.s3
Samotné odhalování útoků bude prováděno výlučně cíleně , na základě předem definovaných ukazatelů a koordinované spolupráce s ostatními bezpečnostními složkami a soukromým sektorem . ps2017-079-06-002-022.u2.p3.s4
Případný zásah vůči kybernetickým útokům bude Vojenskému zpravodajství umožněn jen jako krajní řešení národní sebeobrany , když budou ohroženy životy lidí , například z důvodu vyřazení IT systému nemocnice nebo elektrárny , navíc když to nepůjde řešit jinou cestou a bude nutné konat co nejrychleji . ps2017-079-06-002-022.u2.p3.s5
Vždy se bude jednat o koordinovaný postup s ostatními prvky systému národní bezpečnosti . ps2017-079-06-002-022.u2.p4.s1
Nové činnosti Vojenského zpravodajství budou podléhat kontrolním mechanismům zaručujícím dodržování zákonných mantinelů , například povinnost vedení auditních záznamů a provozu nástrojů detekce , jež budou plně přístupné kontrolním orgánům . ps2017-079-06-002-022.u2.p4.s2
Kromě vnitřní kontroly bude na tuto činnost dopadat systém takzvané trojstupňové kontroly , konkrétně ze strany vlády , Parlamentu a orgánů nezávislé kontroly . ps2017-079-06-002-022.u2.p4.s3
Nad rámec výše uvedeného bude pro účely kontroly nakládání s daty výraznou novinkou i funkce inspektora kybernetické obrany . ps2017-079-06-002-022.u2.p4.s4
Jmenován bude vládou na návrh ministra obrany , a to vždy po projednání ve výboru pro obranu Poslanecké sněmovny . ps2017-079-06-002-022.u2.p4.s5
Tato osoba bude při výkonu své funkce nezávislá a při svém rozhodování vázaná pouze právním řádem . ps2017-079-06-002-022.u2.p4.s6
Jeho primárním úkolem bude dozorovat nad ochranou dat a informací zpracovávaných Vojenským zpravodajstvím a souvisejících postupů při výkonu kybernetické obrany , a to včetně dodržování základních práv a svobod . ps2017-079-06-002-022.u2.p5.s1
Hlavním cílem návrhu je , abychom byli připraveni na moderní hrozby a předcházeli možným negativním následkům , respektive abychom byli schopni adekvátně reagovat na ohrožení , která jsou v dnešní době bohužel víc než reálná . ps2017-079-06-002-022.u2.p6.s1
To je asi na úvod všechno . ps2017-079-06-002-022.u2.p6.s2
Děkuji vám za pozornost . ps2017-079-06-002-022.u3.p1.s1
Já vám děkuji , paní ministryně . ps2017-079-06-002-022.u3.p1.s2
Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro obranu jako výboru garančnímu , dále byl tisk přikázán stálé komisi Poslanecké sněmovny pro kontrolu činnosti Vojenského zpravodajství a ústavně - právnímu výboru . ps2017-079-06-002-022.u3.p1.s3
Usnesení výborů a komise byla doručena jako sněmovní tisky 800 / 1 až 4 . ps2017-079-06-002-022.u3.p1.s4
Já poprosím pana poslance Ratiborského , který se v druhém čtení ujme role zpravodaje , aby nám odůvodnil případné pozměňovací návrhy a informoval nás o projednání návrhu . ps2017-079-06-002-022.u3.p1.s5
Máte slovo . ps2017-079-06-002-022.u4.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-079-06-002-022.u4.p1.s2
Pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte , abych vás seznámil s projednáním předloženého návrhu zákona ve výboru pro obranu jako výboru garančním . ps2017-079-06-002-022.u4.p2.s1
Výbor pro obranu návrh zákona projednal na své schůzi dne 11 . listopadu a doporučuje Poslanecké sněmovně , aby vládní návrh zákona , kterým se mění zákon číslo 289 / 2005 Sb . , o Vojenském zpravodajství , ve znění pozdějších předpisů a některých dalších zákonů , schválila ve znění pozměňovacího návrhu poslanců Jany Černochové , Josefa Bělici , Marka Bendy , Roberta Králíčka , Jana Lipavského , Ondřeje Profanta a Františka Kopřivy , který výbor pro obranu k návrhu zákona přijal a který byl uveřejněn pod sněmovním tiskem číslo 800 / 2 . ps2017-079-06-002-022.u4.p2.s2
Jedná se v podstatě o jeden komplexní pozměňovací návrh . ps2017-079-06-002-022.u4.p2.s3
Protože je tento pozměňovací návrh obsáhlý a jedná se o významnou novelu zákona , dovolím si s ním Poslaneckou sněmovnu seznámit podrobněji . ps2017-079-06-002-022.u4.p3.s1
V první řadě je jádrem pozměňovacího návrhu zakomponování dvou méně invazivních variant k provádění detekce , než je původně navrhované umísťování vlastních zdrojů detekce ze strany Vojenského zpravodajství . ps2017-079-06-002-022.u4.p4.s1
Jako první variantu v tomto ohledu pozměňovací návrh přináší možnost dobrovolné dohody s operátory , čili využívání jejich schopností a technických možností v návaznosti na informace , kterými Vojenské zpravodajství disponuje ze své zpravodajské činnosti a ze spolupráce s partnery . ps2017-079-06-002-022.u4.p4.s2
Zakotvení této možnosti získávání informací o možném kybernetickém útoku či hrozbě dochází k naplnění potřebné vzájemné spolupráce a kooperace státu a soukromého sektoru . ps2017-079-06-002-022.u4.p5.s1
Dalším doplněním obsaženým v pozměňovacím návrhu je možnost Vojenského zpravodajství operativně vyžadovat součinnost v konkrétním případu , když by bylo nutné reagovat neprodleně , znovu s využitím nástrojů a opatření povinných osob . ps2017-079-06-002-022.u4.p5.s2
Jedná se o možnost vyžadovat součinnost v případech , kdy s danými operátory není účelné dlouhodobě uzavírat dohodu , a tím je administrativně i odpovědnostně zatěžovat , ale s ohledem na aktuální hrozbu je nutné , aby stát využil jimi prováděné bezpečnostní opatření . ps2017-079-06-002-022.u4.p5.s3
Vojenské zpravodajství tak díky tomu bude moct velice efektivně a adekvátně rychle reagovat na aktuální hrozby a trendy . ps2017-079-06-002-022.u4.p6.s1
V návaznosti na výše uvedené dva nové nástroje se také upravují podmínky provozování vlastních nástrojů detekce Vojenským zpravodajstvím . ps2017-079-06-002-022.u4.p6.s2
Jako zásadní se jevilo do návrhu zakomponovat kritérium , že nasazování vlastních nástrojů detekce je krajní možností až v případě , že není možné zajišťovat detekci na základě dohody o spolupráci , případně uzavření takové dohody v daném případě ani nebylo možné dosáhnout , a to vždy za podmínky , vyžaduje - li to důležitý zájem obrany státu . ps2017-079-06-002-022.u4.p6.s3
To znamená , že dané umístění musí být pro zajištění obrany státu zásadní . ps2017-079-06-002-022.u4.p6.s4
Splnění těchto podmínek bude součástí odůvodnění správního rozhodnutí o umístění nástroje detekce , a tedy bude i předmětem případného rozkladu . ps2017-079-06-002-022.u4.p6.s5
Soudní přezkum ve správním soudnictví má být dostatečným nástrojem pro kontrolu proti zneužívání tohoto institutu . ps2017-079-06-002-022.u4.p7.s1
Do textu novely se pozměňovacím návrhem také doplňuje , že nástroje detekce nemohou být použity k aktivnímu zásahu . ps2017-079-06-002-022.u4.p7.s2
V případě nasazení nástrojů detekce ze strany Vojenského zpravodajství se tudíž musí jednat striktně jen o pasivní zařízení , která mohou pouze zaznamenávat zákonem stanovený rozsah metadat . ps2017-079-06-002-022.u4.p7.s3
Daný rozsah je v tomto návrhu oproti původní verzi podrobněji specifikován , kdy se klade důraz na skutečnost , že nástroje Vojenského zpravodajství mohou zaznamenávat pouze metadata o zachycených kybernetických útocích či hrozbách na základě předem nakonfigurovaných ukazatelů . ps2017-079-06-002-022.u4.p7.s4
Nejedná se tak o plošný sběr metadat , ale o cílené a jasně kontrolovatelné vyhledávání předem známých jevů a škodlivostí . ps2017-079-06-002-022.u4.p8.s1
Pozměňovací návrh také zohledňuje významné postavení národního CERT . ps2017-079-06-002-022.u4.p8.s2
Tento bezpečnostní tým je vykonávaný dle veřejnoprávní smlouvy uzavřené s Národním úřadem pro kybernetickou a informační bezpečnost a jeho primárním úkolem je řešení a koordinace řešení bezpečnostních incidentů . ps2017-079-06-002-022.u4.p8.s3
To umožní Vojenskému zpravodajství předávat své poznatky a vydávat varování soukromým subjektům o možných hrozbách a chystaných kybernetických útocích na jejich sítě tak , aby jim bylo předejito a byly ochráněny jak firmy , tak nemocnice , banky , úřady , ale v konečném důsledku všichni obyvatelé České republiky . ps2017-079-06-002-022.u4.p9.s1
Pozměňovací návrh také reflektuje požadavky na koncepční změnu výběru osoby inspektora kybernetické obrany , když se nově má jednat o osobu jmenovanou z odborníků mimo struktury Vojenského zpravodajství , než jak navrhuje vládní návrh zákona . ps2017-079-06-002-022.u4.p9.s2
Dává se tím prostor k výběru erudované osoby , která má renomé v rámci odborné veřejnosti a bude moci lépe naplnit záměr v provádění kontroly ze strany nezávislé důvěryhodné osoby . ps2017-079-06-002-022.u4.p9.s3
V návaznosti na to se stanovuje , že činnost inspektora kybernetické obrany může být vykonávána jak v rámci vojenského služebního , tak i zaměstnaneckého poměru , kdy však bude příslušníkem Vojenského zpravodajství . ps2017-079-06-002-022.u4.p9.s4
Tato skutečnost je zásadní pro záměr vykonávání vnitřní kontroly a doplnění tak externích nezávislých kontrolních mechanismů . ps2017-079-06-002-022.u4.p10.s1
Pozměňovací návrh v neposlední řadě zohledňuje i dílčí připomínky , kterým je vyjasnění procesních podmínek umisťování nástrojů detekce , především pro příklady prodlužování lhůty , kde bylo dodáno , že před každým takovým rozhodnutím musí dojít k opětovnému posouzení důvodnosti naplnění podmínek takového kroku . ps2017-079-06-002-022.u4.p10.s2
Všechny tyto výše uvedené změny vznikly v rámci diskuzí a připomínek odborné veřejnosti k návrhu zákona . ps2017-079-06-002-022.u4.p11.s1
Nad rámec toho pak pozměňovací návrh přináší také změnu v úpravě orgánů nezávislé kontroly zpravodajských služeb České republiky . ps2017-079-06-002-022.u4.p11.s2
Současná právní úprava totiž obsahuje požadavek , že vláda musí vždy Poslanecké sněmovně navrhnout nejméně dvojnásobný počet osob , než je počet obsazovaných míst v orgánu nezávislé kontroly zpravodajských služeb . ps2017-079-06-002-022.u4.p11.s3
Při první volbě by se tedy mělo jednat o nejméně deset kandidátů . ps2017-079-06-002-022.u4.p11.s4
Orgán nezávislé kontroly zpravodajských služeb však do dnešního dne nezahájil svou činnost . ps2017-079-06-002-022.u4.p11.s5
Základním důvodem této skutečnosti je pravděpodobně nízký počet osob , jež by splňovaly zákonem vymezená kritéria . ps2017-079-06-002-022.u4.p11.s6
Navrhuje se proto , aby zákon neobsahoval povinnost vlády navrhovat minimálně dvojnásobný počet kandidátů do orgánů nezávislé kontroly zpravodajských služeb , než je počet obsazovaných míst . ps2017-079-06-002-022.u4.p11.s7
Zásadní skutečností je , že Poslanecká sněmovna není návrhy vlády vázána . ps2017-079-06-002-022.u4.p11.s8
Může je odmítnout a nikoho z kandidátů členem orgánu nezávislé kontroly zpravodajských služeb nezvolit . ps2017-079-06-002-022.u4.p11.s9
Za takové konstelace je požadavek na nutnost dvojnásobného počtu kandidátů především při první volbě nejenže nadbytečný , ale přímo kontraproduktivní . ps2017-079-06-002-022.u4.p12.s1
Co se týká požadavků na členství v orgánu nezávislé kontroly zpravodajských služeb , tak stávající úprava obsahuje dávno nepřiměřený kvalifikační předpoklad v podobě nutnosti dosažení právního vzdělání . ps2017-079-06-002-022.u4.p12.s2
Úkolem orgánu nezávislé kontroly je sice kontrola zákonnosti činnosti zpravodajských služeb včetně kontroly dodržování základních práv a svobod , ale i s ohledem na obsah vládní novely , který rozšiřuje kompetence na podílení se na zajišťování obrany v kybernetickém prostoru , je zřejmě , že pro řádný výkon kontroly mohou být zásadním přínosem mnohem více znalosti z jiných oborů . ps2017-079-06-002-022.u4.p12.s3
Nejen , že dané kritérium může být ve svém důsledku další překážkou pro výběr vhodných kandidátů , ale bylo by i vhodnější , aby v rámci tohoto orgánu působily osoby se znalostmi nejen z právní oblasti , ale i z oblasti bezpečnostní , kybernetické , zpravodajské či ochrany osobních údajů . ps2017-079-06-002-022.u4.p12.s4
V neposlední řadě pak pozměňovací návrh přichází s doplněním opomíjené oblasti , která je pro zdárné naplnění obrany kyberprostoru stěžejní . ps2017-079-06-002-022.u4.p12.s5
A tím je postavení jednotlivých příslušníků , kteří mají činnost kybernetické obrany v rámci Vojenského zpravodajství vykonávat . ps2017-079-06-002-022.u4.p13.s1
Pozměňovací návrh doplňuje zavedení povinnosti absolvovat vyšetření na polygrafu jakožto nástroje vnitřní kontroly . ps2017-079-06-002-022.u4.p13.s2
A dále přichází s ustanoveními , která reflektují specifické postavení Vojenského zpravodajství jakožto zpravodajské služby , která se stává v případě nových kompetencí oproti běžné službě vojáka z povolání ještě výraznější . ps2017-079-06-002-022.u4.p13.s3
Návrh tedy doplňuje vládní novelu o jeden konkrétní bod rozšiřující mechanismy kontroly a o soubor výjimek reflektujících specifické postavení osob , které mohou vykonávat nové kompetence v natolik specifických činnostech spojených s obranou státu v kybernetickém prostoru . ps2017-079-06-002-022.u4.p13.s4
Zejména ve výjimečných případech , kdy to vyžaduje důležitý zájem služby , povolat občana do služebního poměru , nebo zařadit příslušníka Vojenského zpravodajství na příslušné místo , i když nesplňují kvalifikační předpoklady nebo podmínky zdravotní způsobilosti stanovené pro dané služební místo ve Vojenském zpravodajství . ps2017-079-06-002-022.u4.p14.s1
Dále tento návrh zákona projednával ústavně - právní výbor , a to celkem dvakrát : dne 4 . 11 . 2020 , kdy projednávání přerušil , příslušné usnesení naleznete pod číslem tisku 800 / 1 , a poté dne 18 . 11 . 2020 doporučil přijetí zákona Sněmovně usnesením pod číslem tisku 800 / 4 . ps2017-079-06-002-022.u4.p14.s2
Návrhem zákona se zabývala i Stálá komise pro kontrolu činnosti Vojenského zpravodajství , která návrh projednala dne 5 . 11 . 2020 a doporučila Sněmovně přijetí tohoto návrhu usnesením pod číslem tisku 800 / 3 . ps2017-079-06-002-022.u4.p15.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-079-06-002-022.u5.p1.s1
Děkuji , pane zpravodaji . ps2017-079-06-002-022.u5.p1.s2
Přečtu ještě jednou dodatečnou omluvu . ps2017-079-06-002-022.u5.p1.s3
Omlouvá se pan ministr Jan Blatný z dnešního celého jednacího dne z pracovních důvodů . ps2017-079-06-002-022.u5.p2.s1
Teď poprosím , aby se postupně ujal slova někdo ze stálé komise Poslanecké sněmovny pro kontrolu činnosti Vojenského zpravodajství - jestli je zde pan poslanec Lipavský ? ps2017-079-06-002-022.u5.p2.s2
Není . ps2017-079-06-002-022.u5.p2.s3
Paní poslankyně Černochová , prosím , máte slovo . ps2017-079-06-002-022.u6.p1.s1
Ano , pane předsedo , já jsem místopředsedkyně této ctěné komise , takže si dovolím zastoupit pana kolegu poslance Lipavského a sdělit Sněmovně , že stálá komise pro kontrolu činnosti Vojenského zpravodajství , tisk 800 , novelu zákona o Vojenském zpravodajství projednala dne 5 . listopadu 2020 a doporučila Sněmovně tuto novelu schválit ve znění pozměňovacích návrhů , které jsou totožné s pozměňovacími návrhy přijatými výborem pro obranu , které zde zdůvodnil pan zpravodaj , poslanec Ratiborský . ps2017-079-06-002-022.u7.p1.s1
Já vám děkuji . ps2017-079-06-002-022.u7.p1.s2
Dále bych poprosil , aby se slova ujal ještě někdo za ústavně - právní výbor . ps2017-079-06-002-022.u7.p1.s3
Pana předsedu nevidím , ale paní poslankyně Válková , prosím . ps2017-079-06-002-022.u8.p1.s1
Děkuji . ps2017-079-06-002-022.u8.p1.s2
Takže já v tom případě nevyužiji své přihlášky , protože ústavně - právní výbor se opakovaně zabýval - projednával tento tisk . ps2017-079-06-002-022.u8.p1.s3
Nakonec k němu zaujal souhlasné stanovisko . ps2017-079-06-002-022.u8.p1.s4
My jsme nejvíce diskutovali dvě věci . ps2017-079-06-002-022.u8.p2.s1
První se týká toho , co zde již bylo řečeno , že když má nějaká instituce - a oprávněně , protože jsme slyšeli od paní ministryně , v jakém světě žijeme a jak ta kybernetická bezpečnost je důležitá - tak rozsáhlá oprávnění a může v podstatě sledovat i v pohybu aktivity osob , které by mohly být nepřátelské naší zemi , tak musí zde být - jinak je to polovičatý zákon , jak jsme opakovaně i optikou ústavně - právní o tom jednali na ústavně - právním výboru - tak je to instituce , která musí být dobře kontrolovaná . ps2017-079-06-002-022.u8.p2.s2
A parlamentní kontrola , víme , že má své limity . Logicky . ps2017-079-06-002-022.u8.p2.s3
A je to tak i správně . ps2017-079-06-002-022.u8.p2.s4
Obzvlášť v této oblasti . ps2017-079-06-002-022.u8.p3.s1
Nicméně tam se předvídá zřízení kontrolního orgánu . ps2017-079-06-002-022.u8.p3.s2
Vládu z toho v tomto ohledu těžko vinit , protože původní kritéria byla nastavena tak přísně , že je v podstatě není možné splnit .