ps2017-079-05-022-054.u1.p1.s1
54 . ps2017-079-05-022-054.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 165 / 2012 Sb . o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 458 / 2000 Sb . , o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů ( energetický zákon ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 870 / - prvé čtení ps2017-079-05-022-054.u1.p2.s1
Vítám mezi námi ministra průmyslu a obchodu a ministra dopravy Karla Havlíčka , který dorazil na projednávání tohoto zákona a z pověření vlády jej uvede . ps2017-079-05-022-054.u1.p2.s2
Prosím , ujměte se slova . ps2017-079-05-022-054.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci : dlouho očekávaný zákon , který má v sobě zakomponovánu celou řadu důležitých aktů , které nás budou čekat v těch následujících měsících a letech . ps2017-079-05-022-054.u2.p1.s2
Prvním z nich je protržní a efektivní nastavení nástrojů a opatření s vhodnými formami provozních podpor , nesmírně očekávané k plnění cílů Evropské unie v oblasti obnovitelných zdrojů energie , a to je až do roku 2030 . ps2017-079-05-022-054.u2.p1.s3
Proto jsem moc rád , že se nám to podařilo relativně rychle na začátku tohoto roku dostat na stůl a pochopitelně už musíme jet podle nové evropské legislativy , mezi kterou patří směrnice Evropského parlamentu , Rady atd . ps2017-079-05-022-054.u2.p2.s1
Cíle pro Českou republiku už schválila vláda a ve vnitrostátním plánu v oblasti energetiky a klimatu v předkládaném návrhu zákona jsou v návaznosti na zmíněný plán uvedena právě některá opatření , nástroje , které je možné k naplňování těchto cílů využít . ps2017-079-05-022-054.u2.p2.s2
Ta opatření mají logicky eliminovat další náklady na provozní podporu , to je důležité říct , a naopak maximálně zohledňovat situaci na energetickém trhu . ps2017-079-05-022-054.u2.p2.s3
Jedná se například o nastavení výše podpory vysoutěžené s výkonem z aukcí určené především pro střední a větší zdroje , a to s výkonem nad 1 MW , nebo třeba využívání protržně zaměřeného zeleného hodinového bonusu naopak pro menší zdroje a nevyužívání podpory formou výkupních cen pro nové zdroje . ps2017-079-05-022-054.u2.p2.s4
Rovněž zavádíme podporu pro biometan jako jedno z opatření pro plnění v sektoru dopravy , která je klíčová . ps2017-079-05-022-054.u2.p2.s5
Pro již provozované energeticky efektivní výrobny se navrhují nové formy podpory pro jejich udržení v provozu , a to po skončení nároku na současně čerpanou podporu . ps2017-079-05-022-054.u2.p3.s1
Návrh zákona negeneruje automaticky žádné nároky , to je důležité říct , na financování , o aktivaci těch jednotlivých opatření bude rozhodovat každoročně vláda , a to svým nařízením podle aktuální situace . ps2017-079-05-022-054.u2.p4.s1
Jak jsem uvedl , je důležité upozornit na to , že novela zákona je pouze jedním opatřením pro zajištění cílů obnovitelných zdrojů do roku 2030 . ps2017-079-05-022-054.u2.p4.s2
Určitě si vzpomínáte na diskuzi , která kolem toho byla . ps2017-079-05-022-054.u2.p4.s3
Jdeme řádově ze 14 , 15 % na 22 % , což je nejvíce ze zemí Visegrádské čtyřky . ps2017-079-05-022-054.u2.p5.s1
Dalším opatřením je plnění požadavků na energetickou náročnost budov - klíčové téma - jejich postupné zpřísňování . ps2017-079-05-022-054.u2.p5.s2
Bez toho se nepohneme dále a nesplníme naše cíle , které podpoří zase další rozvoj a využití obnovitelných zdrojů v budovách . ps2017-079-05-022-054.u2.p5.s3
Za rovněž zásadní považujeme snahu o maximální využití možných investičních dotací , čili méně provozu , více investic . ps2017-079-05-022-054.u2.p5.s4
Myslíme tím podpory ze všech dotačních programů , které budou uzpůsobeny podle nastavených nových cílů pro určité a jednotlivé oblasti právě obnovitelných zdrojů . ps2017-079-05-022-054.u2.p6.s1
Druhým cílem návrhu tohoto zákona je zavedení opatření k zajištění přiměřenosti poskytované podpory , která zase naplňují závazky naší země uvedené v rozhodnutích Evropské komise , jimiž se provozní podpora energie získané využitím obnovitelných zdrojů a dalších podporovaných zdrojů energie považuje za slučitelnou s vnitřním trhem Evropské unie . ps2017-079-05-022-054.u2.p6.s2
Tady jenom pro informaci uvádím , že naše země již vyjednala a celkem získala sedm rozhodnutí Evropské komise , kde požadavky a závazky z těchto rozhodnutí jsou v tomto návrhu promítnuty . ps2017-079-05-022-054.u2.p7.s1
Novela vymezuje systém ověření případného poskytování nadměrné provozní podpory u podporovaných zdrojů energie , takzvané ověření překompenzace poskytované podpory , která bude zahrnovat několik úrovní . ps2017-079-05-022-054.u2.p7.s2
První je takzvané sektorové ověření , a to u výroben pobírajících provozní podporu nad de minimis . ps2017-079-05-022-054.u2.p7.s3
Druhou úrovní je aplikace automatických opatření uvedených v zákoně k odstranění rizika překompenzace poskytované podpory . ps2017-079-05-022-054.u2.p7.s4
Třetí úrovní je individuální ověření u konkrétních výrobců , a to ze strany SEI , Státní energetické inspekce . ps2017-079-05-022-054.u2.p8.s1
Zajištěním nebo zjištěním se posoudí ekonomický parametr ziskovosti , takzvané IRR čili vnitřní výnosové procento , u konkrétní výrobny . ps2017-079-05-022-054.u2.p8.s2
Při překročení zákonem stanovené meze uvedeného parametru by to znamenalo , že výrobna , producent čerpá nadměrnou výši podpory , a aplikovala by se opatření , která by tuto nadměrnou čerpanou podporu odstranila , pochopitelně do budoucnosti . ps2017-079-05-022-054.u2.p8.s3
Kvůli změnám v zákoně o podporovaných zdrojích energie byl v úpravě také třeba energetický zákon , jako je třeba změna působnosti MPO , operátora trhu či různé změny v definicích pojmů atd . ps2017-079-05-022-054.u2.p9.s1
Dovoluji si zdůraznit , že návrh tohoto zákona zavádí zcela nové instituty . ps2017-079-05-022-054.u2.p9.s2
Jedná se o celou oblast v ověření přiměřenosti poskytované provozní podpory , nástroje k zajištění přiměřenosti nebo v nastavování výše podpory prostřednictvím vyhlášení aukcí právě na výši podpory . ps2017-079-05-022-054.u2.p9.s3
Tyto záležitosti se v naší energetické legislativě doposud neobjevovaly . ps2017-079-05-022-054.u2.p10.s1
Já se těším na diskuzi a moc děkuji . ps2017-079-05-022-054.u3.p1.s1
Děkuji a prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení , pan poslanec Pavel Pustějovský . ps2017-079-05-022-054.u3.p1.s2
Prosím . ps2017-079-05-022-054.u4.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-079-05-022-054.u4.p1.s2
Vážený pane ministře , pane předsedající , vážení členové vlády , kolegyně , kolegové , návrh novely o podporovaných zdrojích energie zavádí nástroje a opatření pro vládu v oblasti obnovitelných zdrojů energie . ps2017-079-05-022-054.u4.p1.s3
Nepředstavuje žádné přímé nároky na financování , dává vládě možnost nařízením vydávaným každý rok podle aktuální situace reagovat . ps2017-079-05-022-054.u4.p1.s4
Vláda bude moci aktivovat nástroje k plnění nových cílů do roku 2030 a ty jsou dány novou legislativou Evropské unie . ps2017-079-05-022-054.u4.p1.s5
Národním regulativem zde bude vnitrostátní plán v oblasti energetiky a klimatu . ps2017-079-05-022-054.u4.p2.s1
Konkrétně se jedná například o nastavení výše podpory vysoutěžené z aukcí , určené především pro střední a větší zdroje , nebo využívání zeleného hodinového bonusu pro menší zdroje . ps2017-079-05-022-054.u4.p2.s2
Dále se zavádí podpora biometanu . ps2017-079-05-022-054.u4.p2.s3
Dalším okruhem jsou opatření a mechanismy ověření přiměřenosti podpory obnovitelných zdrojů energie , jak o tom pan ministr přede mnou hovořil . ps2017-079-05-022-054.u4.p3.s1
Navržené změny jsou promítnuty do energetického zákona , tam se bude měnit působnost Ministerstva průmyslu a obchodu , operátorů trhu s energiemi , dále pak definice pojmů a s tím související úpravy dalších ustanovení energetického zákona . ps2017-079-05-022-054.u4.p4.s1
Doporučuji ustanovit garančním výborem hospodářský výbor . ps2017-079-05-022-054.u4.p4.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-079-05-022-054.u5.p1.s1
Děkuji a já otevírám obecnou rozpravu , do které v tuto chvíli nemám přihlášky . ps2017-079-05-022-054.u5.p1.s2
Pan poslanec Třešňák se hlásí z místa . ps2017-079-05-022-054.u5.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2017-079-05-022-054.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , hezký podvečer . ps2017-079-05-022-054.u6.p1.s2
Pouze stručně , krátce k prvnímu čtení . ps2017-079-05-022-054.u6.p1.s3
Ministerstvo průmyslu a obchodu představilo tuto novelu původně už v roce 2018 , byla , tuším , poprvé na vládě , do Sněmovny se dostala až 20 . května 2020 , takže se nám tu válí už asi téměř tři čtvrtě roku . ps2017-079-05-022-054.u6.p1.s4
My jsme pevné zařazení této novely navrhovali už v září 2020 . ps2017-079-05-022-054.u6.p2.s1
Jak pan ministr , tak pan zpravodaj shrnuli ty nejzásadnější změny , co se týká kompetencí ministerstva a jednotlivých státních institucí , nicméně dovolte mi , abych zmínil , že podpora obnovitelných zdrojů stále u nás budí velké emoce , a to hlavně v kontextu nedávné historie , která s sebou přinesla solární barony , mnoho kauz a mnoho trestních oznámení . ps2017-079-05-022-054.u6.p2.s2
Právě ta historicky neuvážená podpora , vysoká podpora fotovoltaiky , která nás stojí , možná to tu i z úst pana ministra zaznělo , až 46 miliard ročně , částečně z veřejných rozpočtů , částečně z peněženek občanů v účtech za energie , podkopala celou důvěru v nejdynamičtěji se rozvíjející odvětví , které zde v energetice máme . ps2017-079-05-022-054.u6.p3.s1
Samozřejmě otázka , zda celý ten sektor , který by se měl za ideálních podmínek obejít pouze s volným trhem bez jakýchkoliv dotací , podporovat nějakými dotacemi . ps2017-079-05-022-054.u6.p4.s1
Nutno ale připomenout , že zde máme i mnoho špinavých fosilních zdrojů jako součást energetické sítě , a ty se do budoucna snažíme omezit - vlastně jsme i vymysleli už dříve ten trest , nebo chcete - li negativní motivaci , v podobě emisní povolenky . ps2017-079-05-022-054.u6.p4.s2
Následně pak mnohdy zase na druhou stranu vymýšlíme různé kompenzační mechanismy nebo daňové úlevy , jak zmírnit dopady rostoucích cen emisních povolenek na ceny energií , a tím pádem i dopad na koncové spotřebitele . ps2017-079-05-022-054.u6.p4.s3
Tedy celý sektor je skutečně zdeformovaný a je otázka , jak prostředí narovnat a nevytloukat klín klínem , protože pokud by ty podmínky dnes byly o trochu lepší , vedlo by nás to k úvaze , zda je takový zákon potřeba , protože by teoreticky neměl být potřeba vůbec . ps2017-079-05-022-054.u6.p4.s4
Ale to je skutečně potom spíš taková filozofická debata . ps2017-079-05-022-054.u6.p5.s1
Avšak nyní , kdy je potřeba dosáhnout uhlíkové neutrality a obecně klimatických cílů , by se pravděpodobně bez ničeho takového energetika vůbec neobešla . ps2017-079-05-022-054.u6.p5.s2
Proto chceme dále podpořit projednání tohoto zákona ve výborech a očekáváme , že zde padne i mnoho pozměňovacích návrhů . ps2017-079-05-022-054.u6.p5.s3
Samozřejmě například vítáme koncept aukčních mechanismů , který je vyzkoušený i v zahraničí , a nejvíce , a to tu zmiňoval pan ministr , bude pravděpodobně diskutované i vnitřní výnosové procento , takzvané IRR , u jednotlivých výroben a jednotlivých obnovitelných zdrojů , kde doufáme , že se přistoupí k co největší technologické neutralitě a nebudou jednotlivé zdroje zvýhodňovány více než ty druhé . ps2017-079-05-022-054.u6.p6.s1
Nicméně mi dovolte připomenout i další důležité téma - a já jsem k tomu hovořil , když jsem se snažil tento bod zařadit na program dříve - a to je teplárenství , protože teplárny v České republice zásobují teplem až dvě pětiny obyvatel i řadu průmyslových podniků a v současné době je jejich provoz zatížen právě cenou emisních povolenek , což právě negativně dopadá do cen pro koncové spotřebitele . ps2017-079-05-022-054.u6.p6.s2
Očekávám , že i toto bude další téma , které se bude řešit na výborech a v rámci nějakých pozměňovacích návrhů . ps2017-079-05-022-054.u6.p6.s3
Děkuji . ps2017-079-05-022-054.u7.p1.s1
Děkuji . ps2017-079-05-022-054.u7.p1.s2
Nemám v tuto chvíli další přihlášky do rozpravy , takže pokud se nikdo další nehlásí z místa , obecnou rozpravu končím . ps2017-079-05-022-054.u7.p1.s3
Ptám se , jestli je zájem o závěrečná slova ze strany zpravodaje nebo . . . ps2017-079-05-022-054.u7.p1.s4
Nevypadá to , takže žádné návrhy na vrácení či zamítnutí nepadly , takže se nyní budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání . ps2017-079-05-022-054.u7.p1.s5
Nejprve rozhodneme o garančním výboru . ps2017-079-05-022-054.u7.p2.s1
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu . ps2017-079-05-022-054.u7.p2.s2
Jiné návrhy jsem nezaznamenal ani žádné jiné návrhy nevidím , takže svolám kolegy do sálu a budeme hlasovat . . . ps2017-079-05-022-054.u7.p2.s3
Kolegové přicházejí . ps2017-079-05-022-054.u7.p3.s1
Budeme tedy hlasovat o přikázání tohoto tisku hospodářskému výboru jako výboru garančnímu . ps2017-079-05-022-054.u7.p4.s1
Zahajuji hlasování číslo 220 . ps2017-079-05-022-054.u7.p4.s2
Ptám se , kdo je pro ? ps2017-079-05-022-054.u7.p4.s3
Kdo je proti ? ps2017-079-05-022-054.u7.p4.s4
Já vám děkuji . ps2017-079-05-022-054.u7.p5.s1
V hlasování číslo 220 je přihlášeno 85 poslanců a poslankyň , pro 78 , proti nikdo . ps2017-079-05-022-054.u7.p5.s2
Konstatuji , že jsme tento návrh přikázali hospodářskému výboru jako výboru garančnímu . ps2017-079-05-022-054.u7.p6.s1
Organizační výbor navrhl přikázat tento návrh zákona také ústavně - právnímu výboru jako dalšímu výboru . ps2017-079-05-022-054.u7.p6.s2
Má někdo návrhy ještě na nějaký jiný ? ps2017-079-05-022-054.u7.p6.s3
Pan poslanec Třešňák . ps2017-079-05-022-054.u8.p1.s1
Navrhuji ještě projednání v rozpočtovém výboru a ve výboru pro životní prostředí . ps2017-079-05-022-054.u9.p1.s1
Takže rozpočtový a výbor pro životní prostředí . ps2017-079-05-022-054.u9.p1.s2
Takže máme tři návrhy na další výbory . ps2017-079-05-022-054.u9.p1.s3
Jako první je to ústavně - právní , jako druhý rozpočtový , jako třetí výbor pro životní prostředí . ps2017-079-05-022-054.u9.p1.s4
Pokud nejsou žádné další návrhy , tak je postupně budeme hlasovat . ps2017-079-05-022-054.u9.p2.s1
Zahajuji hlasování číslo 221 a ptám se , kdo je pro přikázání ústavně - právnímu výboru jako dalšímu výboru ? ps2017-079-05-022-054.u9.p2.s2
Kdo je proti ? ps2017-079-05-022-054.u9.p2.s3
Já vám děkuji . ps2017-079-05-022-054.u9.p3.s1
V hlasování číslo 221 je přihlášeno 87 poslanců a poslankyň , pro 27 , proti jeden . ps2017-079-05-022-054.u9.p3.s2
Tento návrh nebyl přijat . ps2017-079-05-022-054.u9.p4.s1
Jako další byl navrhnut výbor rozpočtový . ps2017-079-05-022-054.u9.p5.s1
Zahajuji hlasování a ptám se , kdo je pro přikázání rozpočtovému výboru jako dalšímu výboru ? ps2017-079-05-022-054.u9.p5.s2
Kdo je proti ? ps2017-079-05-022-054.u9.p5.s3
Děkuji . ps2017-079-05-022-054.u9.p6.s1
V hlasování číslo 222 je přihlášeno 87 poslanců a poslankyň , pro 27 , proti tentokrát nikdo . ps2017-079-05-022-054.u9.p6.s2
Ani tento návrh nebyl přijat .