ps2017-061-01-005-003.u1.p1.s1
3 . ps2017-061-01-005-003.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 586 / 1992 Sb . , o daních z příjmů , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony v souvislosti s paušální daní / sněmovní tisk 922 / - druhé čtení ps2017-061-01-005-003.u1.p2.s1
Jenom konstatuji , že místo kolegy poslance Petra Venhody je zpravodajem rozpočtového výboru pro druhé čtení pan poslanec Karel Rais , kterého požádám , aby zaujal své místo u stolku zpravodajů . ps2017-061-01-005-003.u1.p3.s1
A nyní už tedy mohu , pokud bude dostatečný klid ve sněmovně , požádat místopředsedkyni vlády a ministryni financí Alenu Schillerovou , aby tisk 922 uvedla . ps2017-061-01-005-003.u1.p3.s2
Ještě malinký moment , až se uklidní situace . ps2017-061-01-005-003.u1.p3.s3
Kolegové si jistě dotisknou materiály a zmenší hluk v tom hloučku u tiskárny . . . ps2017-061-01-005-003.u1.p3.s4
Paní místopředsedkyně vlády , máte slovo . ps2017-061-01-005-003.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-061-01-005-003.u2.p1.s2
Dámy a pánové , velmi stručně . ps2017-061-01-005-003.u2.p1.s3
Dovolte , abych před druhým čtením znovu připomněla návrh zákona , kterým se mění zákon o daních z příjmů v souvislosti s tzv . paušální daní . ps2017-061-01-005-003.u2.p2.s1
Návrh představuje naplnění požadavku na rozšíření institutu paušální daně , který je jeden z bodů programového prohlášení vlády . ps2017-061-01-005-003.u2.p2.s2
Současně s tím realizujeme plán systému snížení administrativní zátěže podnikatelů na období let 2019 až 2022 , ve kterém vláda právě schválila projekt paušální daně . ps2017-061-01-005-003.u2.p3.s1
Vedle novely zákona o dani z příjmů návrh obsahuje novelu zákonů v oblasti pojistného na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění , živnostenského zákona a zákona o rozpočtovém určení daní . ps2017-061-01-005-003.u2.p4.s1
Současný systém paušální daně , tak jak je v zákoně o dani z příjmů nastaven , není příliš využíván , proto chceme , aby byl nahrazen tímto novým konceptem , který bude k poplatníkům mnohem vstřícnější . ps2017-061-01-005-003.u2.p4.s2
Návrh směřuje na vybranou skupinu poplatníků daně z příjmů fyzických osob s příjmy ze samostatné činnosti , u nichž je odůvodnitelné , že je třeba významně snížit administrativní náročnost . ps2017-061-01-005-003.u2.p4.s3
Podle původního návrhu Ministerstva financí jsme navrhovali , aby do toho režimu mohli vstoupit poplatníci s příjmy do 1 milionu . ps2017-061-01-005-003.u2.p4.s4
Tuto hranici jsme zvolili proto , že nad 1 milion se stávají povinně plátci DPH , dávalo nám to logiku , nicméně v rámci koaličního kompromisu nakonec z vlády odešla částka 800 tisíc . ps2017-061-01-005-003.u2.p5.s1
Paušalizovaná bude tedy nejen daň z příjmů fyzických osob , ale také tzv . veřejná pojistná . ps2017-061-01-005-003.u2.p5.s2
To znamená , že osoba samostatně výdělečně činná , která splní podmínky podle tohoto zákona , až se stane účinným , je to na ní , zda si zvolí paušální daň , či nikoliv , a pokud si ji zvolí , tak bude platit měsíčně jeden odvod . ps2017-061-01-005-003.u2.p5.s3
Ten odvod obsahuje daň , obsahuje sociální pojištění a zdravotní pojištění . ps2017-061-01-005-003.u2.p5.s4
Ta částka teď už je specifikována a konkretizována , protože se odvody odvíjejí od průměrné mzdy , pro rok 2021 bude činit 5 469 korun měsíčně , a skládá se to ze zálohy na pojistné na důchodové pojištění a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti , která se rovná minimálnímu měsíčnímu vyměřovacímu základu osoby samostatně výdělečně činné zvýšené o 15 % , čili to sociální tvoří 2 976 , a zvýšené je proto na úkor daně , aby měli tito lidé potom lepší důchod . ps2017-061-01-005-003.u2.p5.s5
Pak tam je záloha na veřejné zdravotní pojištění , které se rovná minimálnímu vyměřovacímu základu a pro rok 2021 činí 2 393 , a symbolická stokoruna na dani z příjmu . ps2017-061-01-005-003.u2.p5.s6
Čili celkově 5 469 pro rok 2021 . ps2017-061-01-005-003.u2.p6.s1
Pokud přejde osoba samostatně výdělečně činná , která splňuje podmínky podle zákona , na tento systém , nepodává žádné daňové přiznání , nemusí si platit žádného účetního , který vede daňovou evidenci , a nehrozí nikdy žádná daňová kontrola . ps2017-061-01-005-003.u2.p6.s2
Takže neumím si představit nic jednoduššího tady pro ty nejdrobnější živnostníky a osoby samostatně výdělečně činné . ps2017-061-01-005-003.u2.p6.s3
Děkuji vám . ps2017-061-01-005-003.u3.p1.s1
Přeji hezké odpoledne . ps2017-061-01-005-003.u3.p1.s2
Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu . ps2017-061-01-005-003.u3.p1.s3
Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 922 / 1 . ps2017-061-01-005-003.u3.p1.s4
Prosím , aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru poslanec Karel Rais a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . ps2017-061-01-005-003.u3.p1.s5
Prosím . ps2017-061-01-005-003.u4.p1.s1
Děkuji . ps2017-061-01-005-003.u4.p1.s2
Jak bylo řečeno , mám tady před sebou usnesení rozpočtového výboru ze 43 . schůze ze dne 9 . září 2020 k vládnímu návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 586 / 1992 Sb . , o daních z příjmů , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony v souvislosti s paušální daní , a jedná se o sněmovní tisk 922 , druhé čtení . ps2017-061-01-005-003.u4.p2.s1
Po úvodním slově náměstka ministryně financí pana Kouby , zpravodajské zprávě poslance Venhody , která byla přednesena v zastoupení poslancem Řehounkem , a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu : ps2017-061-01-005-003.u4.p3.s1
1 . doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu , aby s vládním návrhem zákona , kterým se mění zákon č . 586 / 1992 Sb . , o daních z příjmů , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony v souvislosti s paušální daní , sněmovní tisk 922 , vyslovila souhlas ve znění těchto pozměňovacích návrhů : A 1 , pozměňovací návrh k paušální dani , změny v důsledku implementace IT a v důsledku novely daňového řádu . ps2017-061-01-005-003.u4.p3.s2
Jedná se o souhrn změn souvisejících se zabezpečením funkčnosti IT , řešení paušálního režimu , který tvoří nedílný celek , detaily jsou uvedeny v tom sněmovním tisku . ps2017-061-01-005-003.u4.p3.s3
A za druhé , A 2 , to byl pozměňovací návrh , který se týkal zvýšení hranice pro vstup do paušálního režimu na částku 1 milion korun . ps2017-061-01-005-003.u4.p3.s4
Jedná se o souhrn změn , které tvoří nedílný celek , a v podstatě zde z těch 800 tisíc je tam návrh na ten 1 milion korun ; a ps2017-061-01-005-003.u4.p4.s1
2 . zmocňuje zpravodaje , aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu . ps2017-061-01-005-003.u4.p5.s1
Děkuji . ps2017-061-01-005-003.u4.p5.s2
A ještě bych pak vystoupil v obecné rozpravě a požádal bych o zkrácení lhůty na 14 dní . ps2017-061-01-005-003.u4.p5.s3
Děkuji . ps2017-061-01-005-003.u5.p1.s1
Tak to v podstatě můžete asi zůstat u mikrofonu , protože zpravodaj má přednostní právo , takže já tedy otevírám obecnou rozpravu , do které s přednostním právem nikoho jiného přihlášeného nemám , a zpravodaj má přednostní právo , tak si to hned řekneme . ps2017-061-01-005-003.u6.p1.s1
Já bych využil toho přednostního práva a požádal bych Sněmovnu o zkrácení lhůty pro projednání tohoto zákona na čtrnáct dní . ps2017-061-01-005-003.u6.p1.s2
Děkuji . ps2017-061-01-005-003.u7.p1.s1
Nyní tedy požádám o vystoupení pana poslance Kamala Farhana a připraví se pan poslanec Vojtěch Munzar . ps2017-061-01-005-003.u7.p1.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-061-01-005-003.u8.p1.s1
Pane předsedající , děkuji za slovo . ps2017-061-01-005-003.u8.p1.s2
Já bych zde jenom krátce v obecné rozpravě okomentoval svůj pozměňovací návrh . ps2017-061-01-005-003.u8.p1.s3
Cílem toho návrhu je legislativně technická úprava ustanovení § 28 c zákona o pojistném na veřejné zdravotním pojištění , kterým došlo letos ve stavu legislativní nouze k odpuštění části pojistného osobám samostatně výdělečně činným . ps2017-061-01-005-003.u8.p1.s4
Má dojít k odstranění výkladových nejasností v odstavci 6 , z jehož současného znění není zcela zřejmé , že jaký rok má být počítán minimální vyměřovací základ , a zároveň se s návrhem předejde situacím , kdy by některé OSVČ , pro něž neplatí povinnost platit zálohy na pojistné , mohly žádat o vrácení přeplatku pojistného , přestože žádné peníze do systému veřejného zdravotního pojištění 2020 neodvedly , neboť se vlastně tím odpuštěním považovalo , že to je zaplacené . ps2017-061-01-005-003.u8.p2.s1
Podrobněji jsem tento svůj pozměňovací návrh odůvodnil v systému a taktéž jsem ho vložil do systému . ps2017-061-01-005-003.u8.p2.s2
Ještě se k němu přihlásím potom v podrobné rozpravě . ps2017-061-01-005-003.u8.p2.s3
Děkuji . ps2017-061-01-005-003.u9.p1.s1
Děkuji a nyní vystoupí pan poslanec Vojtěch Munzar a připraví se pan poslanec Milan Feranec . ps2017-061-01-005-003.u9.p1.s2
Prosím . ps2017-061-01-005-003.u10.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-061-01-005-003.u10.p1.s2
Dobrý den , kolegyně a kolegové , dobrý den , paní ministryně . ps2017-061-01-005-003.u10.p2.s1
Jak už jsme říkali v prvním čtení , my vítáme princip paušální daně , obzvláště je - li postaven na principu dobrovolnosti . ps2017-061-01-005-003.u10.p2.s2
Je tedy faktem , že některým živnostníkům a podnikatelům se paušální daň vyplatí nejen z toho důvodu , že vede ke snížení administrativní zátěže , ale možná se jim vyplatí i finančně , ale existuje ne nevýznamná skupina živnostníků a podnikatelů , například ti , kteří uplatňují slevy na děti , na vyživované osoby , na manželku a podobně , tak tam samozřejmě se pak ta daňová výhodnost snižuje . ps2017-061-01-005-003.u10.p2.s3
Nicméně jak zde bylo řečeno , bude na rozhodnutí živnostníka , jestli si tuto možnost vybere , či nikoliv . ps2017-061-01-005-003.u10.p3.s1
O čem chci ale hovořit , je právě snížení administrativní zátěže a různé limity , které vládní novela zákona přináší . ps2017-061-01-005-003.u10.p3.s2
Máme dnes 1 mil . Kč na povinnou registraci k DPH , paušální daň podle vládního návrhu navrhuje limit 800 tis . pro ty , co chtějí uplatnit paušální daň , máme 2 mil . , na čem jsme se shodli , na daňové výdajové paušály . ps2017-061-01-005-003.u10.p3.s3
Takže někdy tyto limity pro daňového poplatníka připomínají spíše bojovku a čert aby se v tom mnohdy vyznal . ps2017-061-01-005-003.u10.p3.s4
Proto nejjednodušším a logickým principem by bylo srovnat vše na hladinu 2 mil . Kč - a k tomu vedou některé z mých pozměňovacích návrhů . ps2017-061-01-005-003.u10.p3.s5
Myslím si , že by to bylo logické a bylo by to správné a také by to naplňovalo ten hlavní cíl , který vládní návrh sleduje , a to je snížení administrativní zátěže . ps2017-061-01-005-003.u10.p4.s1
Začnu s limitem , který je dnes 1 mil . Kč pro povinnou registraci DPH , protože povinná registrace k DPH je právě tím momentem , kdy podnikateli se najednou zvýší administrativní zátěž , přijdou mu povinnosti daňové evidence , přijdou mu povinnosti s kontrolním hlášením apod . ps2017-061-01-005-003.u10.p4.s2
Takže to je ten moment ohromného administrativního skoku pro daňového poplatníka . ps2017-061-01-005-003.u10.p4.s3
A snahou , původní snahou toho limitu do 1 mil . Kč bylo umožnit těm nejmenším podnikatelům možnost podnikat bez povinnosti registrace k DPH právě kvůli tomu , aby stát tyto nejmenší nezatěžoval zvýšenou daňovou administrativou . ps2017-061-01-005-003.u10.p4.s4
Nicméně tento limit se dnes už 16 let , limit pro povinnou registraci k DPH , nezměnil , a přitom 16 let inflace rostla . ps2017-061-01-005-003.u10.p4.s5
A díky zvyšování cenových hladin jak na straně příjmů , tak na straně výdajů toho živnostníka spousta drobných živnostníků , řemeslníků dnes překračuje tu hodnotu obratu 1 mil . Kč pro povinnou registraci k DPH . ps2017-061-01-005-003.u10.p4.s6
Stačí pro ně jedna větší zakázka , a už jsou v tomto administrativním uragánu , kontrolní hlášení apod . ps2017-061-01-005-003.u10.p5.s1
Když jsem to poprvé navrhoval zhruba před rokem , tak jsem zde řekl , že posunutím hranice pro povinnou registraci k DPH uspoříme čas nejen našim podnikatelům , protože jejich hlavní hodnota není v tom naplňovat daňovou administrativu , ale v tom , aby se dokázali postarat sami o sebe , sami si hledali práci , jejich hodnota je v tom , aby nabízeli práci někomu dalšímu , nabízeli své služby , přispívali do sociálního systému , platili daně a přispívali k ekonomickému rozvoji České republiky . ps2017-061-01-005-003.u10.p5.s2
A hlavně jsem zde řekl větu , že jejich hodnotu právě oceníme , až nebude takový ekonomický růst . ps2017-061-01-005-003.u10.p5.s3
Dneska jsme po roce v době ekonomické krize - a kdy jindy bychom měli pomáhat živnostníkům a podnikatelům , zejména těm drobným , a sejmout z nich břímě administrativní a daňové zátěže ? ps2017-061-01-005-003.u10.p6.s1
Jak už jsem několikrát argumentoval , když jsem to předkládal v minulosti , tak i Evropská unie považuje zvýšení prahové hodnoty pro osvobození za vhodné opatření ke zjednodušování systému DPH pro malé podniky . ps2017-061-01-005-003.u10.p6.s2
A právě z toho důvodu , že osvobozením těchto podniků od mnoha povinností spojených s DPH v rámci běžného režimu by došlo k výraznému snížení zátěže pro podnikatele , umožňuje Evropská unie členským státům právě zvýšení prahové hranice . ps2017-061-01-005-003.u10.p6.s3
Já mám svůj oblíbený příklad Slovinska , které dokázalo dojednat během šesti měsíců zdvojnásobení svého limitu už v roce 2013 . ps2017-061-01-005-003.u10.p7.s1
Před rokem , když jsem to navrhoval , tak paní ministryně financí zvýšení limitu pro povinnou registraci k DPH odmítla . ps2017-061-01-005-003.u10.p7.s2
Ale já si myslím , že už není čas čekat . ps2017-061-01-005-003.u10.p7.s3
Protože na co čekat ? ps2017-061-01-005-003.u10.p7.s4
Chceme - li skutečně pomoci živnostníkům , zvyšme ten limit na 2 miliony korun . ps2017-061-01-005-003.u10.p7.s5
Já to navrhuji ve dvou variantách , aby vláda měla čas toto projednat na evropské úrovni , šest měsíců by mělo být úplně dostatečných . ps2017-061-01-005-003.u10.p7.s6
Takže jedna varianta je , aby to platilo , zvýšení toho limitu , od poloviny příštího roku , ale pokud by vláda potřebovala více času , tak je tam ještě varianta od 1 . ledna 2022 . ps2017-061-01-005-003.u10.p7.s7
Myslím si , že je to opravdu dostatečný čas na projednání . ps2017-061-01-005-003.u10.p7.s8
Nicméně bude záviset tady na parlamentní majoritě , zda skutečně chcete snížit a sejmout břímě daňové a administrativní zátěže podnikatelů nejenom paušální daní , ale právě posunout hranici DPH . ps2017-061-01-005-003.u10.p8.s1
S DPH souvisí další pozměňovací návrh , který navrhuji , to je zrušení podmínky , která vylučuje plátce DPH z možnosti využít institut paušální daně . ps2017-061-01-005-003.u10.p8.s2
Já chápu - možná mi na to odpoví paní ministryně , proč se tam ta podmínka dostala , když už v původních úvahách bylo ne 800 tisíc pro využití paušální daně , ale 1 milion .