ps2017-061-01-003-005.u1.p1.s1
5 . ps2017-061-01-003-005.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 119 / 2002 Sb . , o střelných zbraních a střelivu ( zákon o zbraních ) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 634 / 2004 Sb . , o správních poplatcích , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 92 / - druhé čtení ps2017-061-01-003-005.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Jan Hamáček . ps2017-061-01-003-005.u1.p2.s2
Prosím , pane místopředsedo , ujměte se slova . ps2017-061-01-003-005.u2.p1.s1
Děkuji . ps2017-061-01-003-005.u2.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , kolegyně , kolegové , já budu velmi stručný , protože za prvé tento zákon podle čísla tisku je tady dlouho , a za druhé byl obšírně uveden ve čtení prvním . ps2017-061-01-003-005.u2.p1.s3
Takže jenom připomenu , že to je novela zákona o zbraních , která implementuje tu velmi dobře známou směrnici Evropské komise , a chci říci , že v této fázi chci poděkovat všem těm , kteří se podíleli na tom , že jsme i díky tomu zákonu , který jsme projednali před chvilkou ve druhém čtení , umožnili tuto směrnici , doufám , do našeho právního řádu implementovat tak , aby neměla zásadní negativní dopad na střeleckou veřejnost ani nikoho jiného . ps2017-061-01-003-005.u2.p2.s1
Takže tolik moje úvodní slovo a současně se hlásím do rozpravy podrobné . ps2017-061-01-003-005.u3.p1.s1
Dobře , děkuji . ps2017-061-01-003-005.u3.p1.s2
Eviduji vaši přihlášku do podrobné rozpravy , pane místopředsedo vlády . ps2017-061-01-003-005.u3.p2.s1
A já konstatuji , že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu . ps2017-061-01-003-005.u3.p2.s2
Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 92 / 1 a 92 / 2 . ps2017-061-01-003-005.u3.p2.s3
Nyní požádám paní zpravodajku výboru pro bezpečnost poslankyni Janu Černochovou , aby nás informovala o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila . ps2017-061-01-003-005.u3.p2.s4
Paní zpravodajko , máte slovo . ps2017-061-01-003-005.u4.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2017-061-01-003-005.u4.p1.s2
Jak tady bylo řečeno , garanční výbor byl výbor pro bezpečnost . ps2017-061-01-003-005.u4.p1.s3
Projednal návrh zákona a vydal 8 . 7 . 2020 usnesení doručené poslancům jako tisk 92 / 1 , kdy přerušil projednávání a stanovil si lhůtu pro podání pozměňujících návrhů a požádal pana ministra vnitra o předložení návrhu prováděcích právních předpisů . ps2017-061-01-003-005.u4.p1.s4
Na své 41 . schůzi konané 24 . září 2020 garanční výbor pro bezpečnost přijal následující usnesení : ps2017-061-01-003-005.u4.p2.s1
Výbor pro bezpečnost Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí úvodního slova předneseného 1 . náměstkem ministra vnitra JUDr . Ing . Jiřím Nováčkem , po zpravodajské zprávě přednesené zpravodajkou výboru Mgr . Janou Černochovou a po obecné a podrobné rozpravě : ps2017-061-01-003-005.u4.p3.s1
I . doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky , aby s vládním návrhem zákona , kterým se mění zákon č . 119 / 2002 Sb . , o střelných zbraních a střelivu , tzv . zákon o zbraních , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 634 / 2004 Sb . , o správních poplatcích , ve znění pozdějších předpisů , sněmovní tisk 92 , vyslovila souhlas ve znění těchto pozměňovacích návrhů - které vám za malý okamžik opět představím a jako komplexní pozměňovací návrh výboru i načtu . ps2017-061-01-003-005.u4.p4.s1
II . ps2017-061-01-003-005.u4.p4.s2
Pověřuje předsedu výboru pro bezpečnost , aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky - což se stalo . ps2017-061-01-003-005.u4.p5.s1
III . ps2017-061-01-003-005.u4.p5.s2
Zmocňuje zpravodajku výboru pro bezpečnost , aby s tímto usnesením seznámila Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky . ps2017-061-01-003-005.u4.p6.s1
Nyní mi tedy , kolegyně , kolegové , dovolte ve stručnosti seznámit vás s velmi obsáhlými změnami , které výbor navrhuje přijmout . ps2017-061-01-003-005.u4.p7.s1
Výborový komplexní pozměňovací návrh má za cíl v maximální míře zachovat a ochránit práva legálních držitelů zbraní . ps2017-061-01-003-005.u4.p7.s2
Jedná se o následující změny : ps2017-061-01-003-005.u4.p8.s1
Doplnění přechodných ustanovení a stanovení tzv . maximalistického grandfatheringu , tj . prodloužení časové hranice pro posouzení , zda se na dosavadní legální držitele zbraní směrnice vztahuje , či nikoliv , a to z pevného data 13 . června 2017 na datum nabytí účinnosti předmětného návrhu zákona . ps2017-061-01-003-005.u4.p8.s2
Jde sice o postup , který je v rozporu s revidující směrnicí , ale na druhé straně dodržení požadavku směrnice představuje tzv . pravou retroaktivitu , což na výboru pro bezpečnost považujeme za nepřijatelné . ps2017-061-01-003-005.u4.p9.s1
Dále tam je zachování platnosti zbrojního průkazu na deset let s tím , že po pěti letech bude provedena tzv . zdravotní prohlídka . ps2017-061-01-003-005.u4.p10.s1
Další . ps2017-061-01-003-005.u4.p10.s2
Tlumiče hluku výstřelu by se měly po přijetí těchto návrh přesunout do kategorie B a zavedení možnosti vydávání povolení pro jejich nabývání do vlastnictví a držení . ps2017-061-01-003-005.u4.p10.s3
Vyjmutí noktovizorů ze zakázaných doplňků zbraní . ps2017-061-01-003-005.u4.p11.s1
Další úprava je úprava trestání držitelů zbrojních průkazů skupiny D v případech , kdy zapomenou včas donést posudek o zdravotní způsobilosti , což jsou , když to řeknu laicky , tak to jsou profíci . ps2017-061-01-003-005.u4.p11.s2
Nově už jim nebudou hrozit dva přestupky , ale jen jeden spočívající v tom , že se kumulativně nedostaví k lékaři a nepředloží posudek o zdravotní způsobilosti . ps2017-061-01-003-005.u4.p12.s1
Nahrazuje se stávající nepružná , mezerovitá a nelogická úprava , která komplikuje i pořádání sportovně střeleckých aktivit , ale i odborných či komerčních prezentací zbraní . ps2017-061-01-003-005.u4.p12.s2
Tady se zvyšuje důraz na odpovědnost jak osoby , která zbraň svěřuje , tak osoby , které je zbraň svěřována . ps2017-061-01-003-005.u4.p12.s3
Současně se ale otevírá okruh případů , kdy lze zbraň svěřovat . ps2017-061-01-003-005.u4.p13.s1
Další změna je ta , že výbor navrhuje zavést jednoduchý model ničení zbraní v kompetenci státu . ps2017-061-01-003-005.u4.p13.s2
Držiteli zbraně nebo podnikateli postačí , pokud zbraň předá příslušnému útvaru policie , a zbraň bude následně bezplatně komisionálně zničena , nebo eventuálně využita pro muzeální či vědecko - výzkumné účely . ps2017-061-01-003-005.u4.p14.s1
Další změna - doplňují se změny zákona o zbraních , které dopadají zejména na osoby , které se zabývají rekonstrukcemi historických bitev a podobných kulturněhistorických a upomínkových akcí . ps2017-061-01-003-005.u4.p15.s1
Dále se narovnává současná právní úprava v oblasti přepravování , respektive nošení zbraní na uvedených kulturně historických akcích , které již do značné míry nyní neodpovídá ani běžné praxi . ps2017-061-01-003-005.u4.p16.s1
Dle navrhovaných změn by mělo být zejména možné přepravovat zbraně na takové akce viditelně , respektive provádět historické ukázky typu průvodů historické vojenské techniky , statických ukázek a podobně , které jsou dnes do značné míry v právním vakuu . ps2017-061-01-003-005.u4.p17.s1
Navrhovanou právní úpravou se rovněž fakticky legalizuje viditelné nošení zbraní například v rámci biatlonových závodů , samozřejmě sportovci . ps2017-061-01-003-005.u4.p18.s1
Do zákona se navrhuje doplnit jednoznačné základní technicko - organizační požadavky na střelnice a stanovuje se jednoznačná odpovědnost osoby provádějící střelbu za střelbu v rozporu s provozním řádem dané střelnice . ps2017-061-01-003-005.u4.p19.s1
Výbor se dále usnesl , že navrhuje do návrhu doplnit úvodní paragraf , podle kterého - teď dovolte , abych to odcitovala přesně tak , jak jsme to na výboru načetli : " Právo nabývat , držet a nosit zbraň je zaručeno za podmínek stanovených tímto zákonem . " ps2017-061-01-003-005.u4.p19.s2
Je tím samozřejmě myšleno zákonem o zbraních . ps2017-061-01-003-005.u4.p20.s1
Dále výbor navrhuje ustanovení , které by ve zkratce umožnilo dojednání recipročního uznávání oprávnění k nošení zbraně pro účely osobní ochrany . ps2017-061-01-003-005.u4.p21.s1
Výbor také navrhuje přijmout úpravu - pokud orgán veřejné moci vynucuje zákaz vstupu se zbraní do svých úředních či jiných chráněných prostor , umožní jejímu držiteli uložení krátké zbraně v souladu se zákonem . ps2017-061-01-003-005.u4.p22.s1
V neposlední řadě navrhuje výbor pro bezpečnost takzvanou zbraňovou amnestii . ps2017-061-01-003-005.u4.p22.s2
Opatření typu zbraňové amnestie mají v tuzemské právní úpravě nakládání se zbraněmi v civilní sféře značnou tradici a dlouhodobě se ukazují jako velmi efektivní nástroj snižování počtu nelegálně držených zbraní mezi lidmi . ps2017-061-01-003-005.u4.p23.s1
Takže tolik odůvodnění tohoto komplexního pozměňovacího návrhu , který jsme předložili výboru pro bezpečnost a pracovali jsme na něm ve skupině Černochová , Ondráček , Mašek , Kobza , Pavel Růžička , snad jsem na nikoho nezapomněla , kolega Kolářík . ps2017-061-01-003-005.u4.p23.s2
Skutečně i ten pozměňovací návrh , který se stal komplexním pozměňovacím návrhem - pana poslance Birkeho bych vynechala . ps2017-061-01-003-005.u4.p23.s3
No dobře , ale zástupci ČSSD tam měli své zastoupení . ps2017-061-01-003-005.u4.p23.s4
Takže ještě jednou moc děkuji kolegům , že i tady jsme opět našli vzácnou shodu , jak zmírnit tu směrnici tak , aby se skutečně té střelecké komunity nedotkla v těch věcech , kterých se obávali . ps2017-061-01-003-005.u4.p24.s1
Chtěla bych opět poděkovat zástupcům Ministerstva vnitra , kteří nám tvořili nějakou oponenturu k našim některým úžasným , některým méně úžasným nápadům , kdy se někteří z nás v dobré víře třeba pokoušeli načítat věci , které se pak ukázaly , že by třeba byly v rozporu s nějakým mezinárodním právem . ps2017-061-01-003-005.u4.p24.s2
Takže děkuji všem , kteří s tím pomáhali . ps2017-061-01-003-005.u4.p25.s1
A potom ve třetím čtení , až budeme mít všechny pozměňovací návrhy , které tady dneska zazní , připravím jako zpravodajka proceduru tak , abyste samozřejmě měli možnost projevit svůj názor naprosto transparentním způsobem , jak jsme se na tom i dohodli s panem ministrem vnitra Hamáčkem . ps2017-061-01-003-005.u4.p25.s2
Tolik za mě všechno a děkuji . ps2017-061-01-003-005.u5.p1.s1
Já děkuji paní zpravodajce Janě Černochové za podrobnou zpravodajskou zprávu . ps2017-061-01-003-005.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu . ps2017-061-01-003-005.u5.p1.s3
Jako první je přihlášen pan poslanec Radek Koten . ps2017-061-01-003-005.u5.p1.s4
Připraví se kolega Jaroslav Holík . ps2017-061-01-003-005.u5.p1.s5
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2017-061-01-003-005.u6.p1.s1
Ještě jednou dobrý den , dámy a pánové , kolegové . ps2017-061-01-003-005.u6.p2.s1
Česká republika jako jeden z mála států respektuje nárokový princip občana na získání zbraně , takzvaný zbrojní průkaz , a sice po splnění přísných , ale jasně definovaných podmínek . ps2017-061-01-003-005.u6.p2.s2
Česká republika opět jako jeden z mála států uznává jako důvod pro držení zbraně ochranu života , zdraví a majetku a v tomto principu podřizuje i příslušná ustanovení v zákoně . ps2017-061-01-003-005.u6.p2.s3
SPD tyto správné principy hájí a hájit bude . ps2017-061-01-003-005.u6.p2.s4
Aby však bylo možné zachování současného stavu , je třeba zamezit možnosti zneužití nárokového principu získávání zbraně cizincem s pobytem v České republice tak , aby v odůvodněných případech , třeba na základě poznatků zpravodajských služeb , policie mohla takovému cizinci vydání zbrojního průkazu zamítnout , i když by jinak splňoval zákonem stanovené taxativní podmínky . ps2017-061-01-003-005.u6.p3.s1
Bohužel to podle současného znění zákona , který je téměř dvacet let starý , a nyní se bude tedy implementovat ještě evropské právo , v případě cizinců ze zemí NATO a EU je možné . ps2017-061-01-003-005.u6.p3.s2
Za těch dvacet let došlo ovšem v Evropě k výrazné změně demografické struktury a zvýšení míry rizika zneužití zbraně takovými cizinci , kteří se neztotožňují s naším hodnotovým evropským žebříčkem . ps2017-061-01-003-005.u6.p3.s3
Ještě více varovným příkladem je například Turecko , které se za dvacet let vývoje změnilo ze sekulárního státu na velmi agresivní stát ohrožující především Řecko , okupující část Sýrie , podporují a profitující z islámského terorismu a páchající odporné zločiny na zejména kurdské populaci , nyní nově i v Arménii . ps2017-061-01-003-005.u6.p3.s4
Za tohoto stavu je absolutně nezbytné , aby Policie České republiky měla právo v odůvodněných případech odmítnout vydání zbrojního průkazu podezřelému cizinci , a nelze připustit stav , kdy bude Policie České republiky povinna obligatorně vystavovat rozhodnutí , díky kterým bude mít náš nepřítel v naší zemi přístup k legálním zbraním , aby je mohl následně použít proti našim občanům a této zemi . ps2017-061-01-003-005.u6.p4.s1
Tyto přiložené návrhy odůvodním a v podrobné rozpravě se k nim tedy přihlásím . ps2017-061-01-003-005.u6.p5.s1
Jsou to tedy dva alternativní pozměňovací návrhy s tím , že v prvním pozměňovacím návrhu do první části v článku 1 návrhu zákona - změna zákona o zbraních - se za bod 26 doplňuje bod X 1 , který zní : " V § 18 odst . 3 se písmeno b ) zrušuje a dosavadní písmena c ) až f ) se označují jako písmena b ) až e ) . " ps2017-061-01-003-005.u6.p6.s1
A pak tady máme druhý pozměňovací návrh . ps2017-061-01-003-005.u6.p6.s2
To je ta širší varianta , ten je veden jako sněmovní tisk 6180 . ps2017-061-01-003-005.u6.p6.s3
Ten předchozí , který jsem teď říkal , tak to je 6179 . ps2017-061-01-003-005.u6.p6.s4
A ten tedy zní : Do části v článku I návrhu zákona - změna zákona o zbraních - se za bod 26 doplňuje bod X 1 , který zní : V § 18 odst . 3 zní : " Příslušný útvar policie může vydat rozhodnutí , jímž nevyhoví žádosti o vydání zbrojního průkazu , jestliže je žadatelem cizinec , i když splní všechny podmínky uvedené v odstavci 1 . ps2017-061-01-003-005.u6.p6.s5
Proti tomuto rozhodnutí se nelze odvolat . " ps2017-061-01-003-005.u6.p7.s1
To odůvodnění jsem v podstatě teď před chvilkou četl k oběma dvěma těmto návrhům a tisky jsou načteny v systému pod těmito sněmovními tisky (dokumenty) . ps2017-061-01-003-005.u6.p8.s1
Tisk 92 , který novelizuje zákon č . 119 / 2002 Sb . , byl Ministerstvem vnitra zpracován ihned po přijetí novely směrnice 91 / 477 / EHS v březnu 2017 . ps2017-061-01-003-005.u6.p8.s2
Text jednak zaváděl na základě diktátu Evropské unie novou kategorizaci zbraní , zejména rozšíření okruhu zbraní zakázaných a zavedení registrace znehodnocených zbraní , tedy byl novelou implementační , a současně řešil některé problémy současného zbraňového zákona č . 119 / 2002 Sb . - například rušil takzvané zakázané doplňky zbraní , tlumiče , noktovizory a podobně . ps2017-061-01-003-005.u6.p8.s3
Při projednání na Legislativní radě vlády byl text Ministerstvu vnitra vrácen k přepracování , tak aby obsahoval pouze tu implementační část s tím , že další potřebné změny v naší legislativě bude řešit nová komplexní právní úprava pro tuto oblast . ps2017-061-01-003-005.u6.p9.s1
Jednalo se tedy o čistě implementační novelu , kterou jsme v důsledku podvolení se Lisabonské smlouvě bohužel povinni přijmout , i když se negativně dotýká práv našich občanů , bezpečnosti naší země a v konečném důsledku naší suverenity . ps2017-061-01-003-005.u6.p9.s2
Podvolení se tomuto eurodiktátu se stalo natolik politicky nepopulární , že bylo projednávání tisku 92 dlouhodobě v Poslanecké sněmovně České republiky odkládáno , a to i přes skutečnost , že požadavek České republiky o odložení povinnosti implementovat do konečného rozsudku Evropského soudního dvora o žalobě , kterou Česká republika proti novele směrnice podala , (byl) odmítnut a nakonec byla v prosinci 2019 odmítnuta i samotná žaloba České republiky . ps2017-061-01-003-005.u6.p9.s3
Rozsudek Evropského soudního dvora je výsměchem právu i zdravému rozumu , ale přesně naplňuje to , co si SPD představuje pod pojmem nové evropské právo , tedy takové právo , o němž jsme si mysleli , že jsme se jej v roce 1989 zbavili . ps2017-061-01-003-005.u6.p10.s1
Po námi očekávaném projevu antipráva v podobě rozsudku Evropského soudního dvora ve věci naší žaloby a s přihlédnutím k tomu , že již od prosince 2018 je proti České republice veden infringement za nesplnění povinnosti novelu směrnice implementovat ve stanovené lhůtě , tedy do září 2018 , bylo jasné , že poslanci budou muset k tisku 92 zaujmout jasné stanovisko . ps2017-061-01-003-005.u6.p10.s2
Vazalské postavení České republiky v rámci Evropské unie neumožňují neimplementovat a tisk 92 odmítnout jako takový bez toho , aby Česká republika nebyla ekonomicky ruinována nutností platit výpalné v podobě sankcí ukládaných Evropskou unií . ps2017-061-01-003-005.u6.p11.s1
Z tohoto pohledu je třeba uvést , že politické hlasy jak zde ve Sněmovně , tak i v politické diskusi požadující odmítnutí implementace lze brát čestné a poctivé jen tehdy , pokud současně navrhují řešení , kterým je ovšem pouze vystoupení České republiky z Evropské unie . ps2017-061-01-003-005.u6.p11.s2
Ovšem takový postoj zde reprezentovala , pokud vím , pouze SPD . ps2017-061-01-003-005.u6.p11.s3
Jiné projevy odmítající povinnou finanční , sankcemi vymahatelnou implementaci jsou tedy pouze nepoctivým politickým populismem a je nutno před nimi varovat . ps2017-061-01-003-005.u6.p12.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-061-01-003-005.u7.p1.s1
Děkuji panu poslanci Radku Kotenovi . ps2017-061-01-003-005.u7.p1.s2
A nyní pan poslanec Jaroslav Holík . ps2017-061-01-003-005.u7.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-061-01-003-005.u8.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , dívám se , jestli je tady někdo z ministrů , není , tak je nemusím . . . ps2017-061-01-003-005.u8.p1.s2
Velice se omlouvám . ps2017-061-01-003-005.u8.p2.s1
Takže dámy a pánové , kromě ozbrojených složek jsou držitelé zbraní myslivci , sportovní střelci , sběratelé , ale velkou část tvoří také držitelé zbrojního oprávnění , kteří zbraň drží pro osobní ochranu nebo ochranu svého majetku . ps2017-061-01-003-005.u8.p2.s2
Zmínění držitelé v současnosti čelí tlaku Evropské unie , který tyto zbraně omezí , ale také chce omezit i jejich majitele .