ps2017-058-06-002-100.u1.p1.s1
100 . ps2017-058-06-002-100.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona o opatřeních k přechodu České republiky k nízkouhlíkové energetice a o změně zákona č . 165 / 2000 Sb . , o podporovaných zdrojích energie , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 966 / - prvé čtení ps2017-058-06-002-100.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády , ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček , kterému předávám slovo . ps2017-058-06-002-100.u1.p2.s2
Prosím . ps2017-058-06-002-100.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , zákon o přechodu k nízkouhlíkové energetice můžeme nazvat rovněž jako jaderný zákon a je to zákon , který by měl mimo jiné ukázat cestu , jakým způsobem budeme dále postupovat v budování jádra nebo v přípravě nového jaderného bloku v Dukovanech . ps2017-058-06-002-100.u2.p2.s1
Určitě sledujete tento klíčový projekt , troufám si tvrdit , nikoliv pouze vládní projekt , ale je to klíčový projekt České republiky , který za poslední rok nabral velký obrat , protože pouze za posledních 13 - 14 měsíců se nám podařilo vytvořit nejenom jízdní řád budování nového jaderného bloku č . 5 v Dukovanech , ale máme připraven model financování , máme připraven model investorský , máme připraven model dodavatelský , máme uzavřeny klíčové smlouvy se společností ČEZ mezi státem , resp . Ministerstvem průmyslu a obchodu , a společností ČEZ , a máme před sebou nový zákon , který by měl být dalším kamínkem do mozaiky tohoto náročného projektu . ps2017-058-06-002-100.u2.p2.s2
Současně začínáme vyjednávat notifikaci , nebo zahajujeme notifikační proces v rámci nejdříve prenotifikace , pak notifikace s Evropskou komisí , což by mělo být ukončeno na konci příštího roku . ps2017-058-06-002-100.u2.p2.s3
A paralelně společnost ČEZ zahájila , anebo zahajuje v tuto chvíli jednání s potenciálními dodavateli . ps2017-058-06-002-100.u2.p3.s1
Zákon je navrhován Ministerstvem průmyslu a obchodu a principiálně jde o to , že musí řešit tržní selhání v případě výstavby nových jaderných bloků , které identifikovala sama Evropská komise . ps2017-058-06-002-100.u2.p3.s2
Situace na trhu se spíše zhoršila a de facto neexistují v současné době tržní podmínky pro investice do jakýchkoliv nových zdrojů základního zatížení , nebo bez emisních zdrojů , které tedy nejsou realizovány bez veřejné podpory , které garantují návratnost investice . ps2017-058-06-002-100.u2.p3.s3
Návrh zákona proto zavádí institut smlouvy o výkupu elektřiny , tzv . off - takeový kontrakt , mezi státem reprezentovaným Ministerstvem průmyslu a obchodu a investorem . ps2017-058-06-002-100.u2.p3.s4
Oprávněným investorem v tomto případě je společnost Dukovany II . ps2017-058-06-002-100.u2.p3.s5
S ohledem na nadcházející tendr , nový zdroj , a jak už jsem zmiňoval , notifikační jednání s Evropskou komisí ohledně slučitelnosti podpory s pravidly vnitřního trhu v Evropské unii je tedy návrh zákona v některých aspektech obecnější , ponechává flexibilitu pro budoucí smluvní vypořádání mezi státem a investorem , čili společností ČEZ , resp . Dukovany II . ps2017-058-06-002-100.u2.p4.s1
Mechanismus stanovení výkupní ceny však vychází z principu energetického zákona , který dobře známe v rámci podporovaných zdrojů energetických , kdy vycházíme z ekonomicky oprávněných nákladů a určitého přiměřeného zisku podobně , jak už jsem říkal , jako je to u obnovitelných zdrojů energie , a zahrnuje současně i kontrolu překompenzace . ps2017-058-06-002-100.u2.p4.s2
Model financování přechodu na nízkouhlíkovou energetiku vychází z financování podpory podle zákona rovněž o podpoře obnovitelných zdrojů , a to skrze tzv . regulovanou složku ceny elektřiny , eventuálně státní rozpočet . ps2017-058-06-002-100.u2.p4.s3
Protože jak víme , na obnovitelné zdroje energie vynakládáme celkem asi 47 mld . korun , 29 mld . korun , resp . 27 mld . korun vynakládá stát přes rozpočet , zbytek platí spotřebitelé , případně spotřebitelé , tedy fyzické osoby , případně firmy . ps2017-058-06-002-100.u2.p5.s1
Nicméně , a to je důležité říct , předpokládáme , že v kontextu růstu ceny silové elektřiny by neměly být na financování smlouvy o výkupu negativní , anebo výrazně větší dopady ať už na spotřebitele , nebo na státní rozpočet . ps2017-058-06-002-100.u2.p5.s2
Zjednodušeně řečeno , vycházíme z toho , že se na základě zejména ceny zdrojů , myslím tím ne zdrojů energetických , ale zdrojů peněz , vypočte návratnost , vypočte ji společnost Dukovany II , protože to v tom bude sehrávat naprosto dominantní a klíčovou roli . ps2017-058-06-002-100.u2.p5.s3
Čili vstupní cenné investice , cena zdrojů , přiměřený zisk , s ohledem na to , jestli se to dopočte na dvacet let , třicet let nebo čtyřicet let , vypadne cena výkupní , kterou bude realizovat státní organizace pod Ministerstvem průmyslu a obchodu . ps2017-058-06-002-100.u2.p6.s1
V současné době se pohybujeme někde mezi 50 a 60 eury za megawatthodinu , ale zatím je to pochopitelně předběžné , protože vycházíme z nějakých indikací toho , kolik by mohl nový jaderný blok stát . ps2017-058-06-002-100.u2.p6.s2
A pochopitelně vycházíme i z ceny financování , přičemž jedním z těch , kdo by měl být zdrojem pro toto financování , čili kdo by půjčoval peníze , by byl stát , a to až do výše 70 % . ps2017-058-06-002-100.u2.p6.s3
30 % si budou vkládat investoři , resp . investor v tomto případě . ps2017-058-06-002-100.u2.p6.s4
Z toho se vypočítá tzv . průměrný vážený náklad na kapitál , tzv . WACC , a poté z toho vypadne ta výkupní cena . ps2017-058-06-002-100.u2.p7.s1
Tu cenu zafixujeme , což vlastně bude znamenat to , že dopředu budeme vědět , jak se ta cena bude pohybovat . ps2017-058-06-002-100.u2.p7.s2
A pak jsou dvě možnosti . ps2017-058-06-002-100.u2.p7.s3
Buď se ta cena bude pohybovat , že bude vyšší . ps2017-058-06-002-100.u2.p7.s4
V tom případě na tom , myslíme tím na trhu , v tom případě na tom vyděláme , a ta regulovaná cena elektřiny bude moct být o něco nižší , pochopitelně za tento zdroj , což je nějakých 10 % . ps2017-058-06-002-100.u2.p7.s5
Anebo to bude opačně , což nepředpokládáme , ale musíme s touto variantou rovněž pracovat , a poté by to šlo na vrub státního rozpočtu , případně spotřebitele . ps2017-058-06-002-100.u2.p7.s6
Ale vzhledem k tomu , že se bude jednat o relativně malé částky - v tomto případě i kdyby ta cena se pohybovala někde na úrovni 20 , 30 eur , což je podle našeho názoru velmi , velmi nerealistické , bude se jednat o roční částku , která se bude muset doplácet v řádu třeba 150 , 200 korun , což na to , že to je roční částka , v roce 2036 je v zásadě pod rozlišovací schopnost . ps2017-058-06-002-100.u2.p7.s7
Jinými slovy , tento model bude garantovat v lepším případě levnější cenu elektrické energie - z tohoto zdroje pochopitelně , pouze je třeba vždycky dodávat . ps2017-058-06-002-100.u2.p7.s8
V horším případě náklady na spotřebitele v řádu desítek nebo nízkých stokorun za rok , a je to varianta , která ale , jak už jsem říkal , se nepředpokládá . ps2017-058-06-002-100.u2.p8.s1
Na základě usnesení vlády byl do návrhu zákona zapracován rovněž i § 4 o financování výstavby nízkouhlíkové výrobny elektřiny , a to prostřednictvím poskytnutí právě té návratné finanční výpomoci , kterou jsem teď zmínil . ps2017-058-06-002-100.u2.p9.s1
Jedná se o klíčový zákon pro přípravu celého nového jaderného zdroje a pro zajištění návratnosti celého projektu , pro jeho financování . ps2017-058-06-002-100.u2.p9.s2
Bez tohoto zákona by v dané době nebyla možná jeho realizace . ps2017-058-06-002-100.u2.p9.s3
Já jsem chtěl poděkovat všem členům výboru pro jádro za velmi konstruktivní jednání . ps2017-058-06-002-100.u2.p9.s4
Myslím si , že po dlouhé době zde máme , byť velký projekt , tak projekt , na kterém je v zásadě shoda . ps2017-058-06-002-100.u2.p9.s5
Netvrdím , že se shodujeme se všemi politickými stranami úplně na všem . ps2017-058-06-002-100.u2.p9.s6
Ale to , že chceme dobudovat jádro , to , že to jádro by mělo stát v Dukovanech , to , že to jádro bude mít výkonnost 1 200 megawattů , to , že to jádro bude mít nějaký časový harmonogram , počínaje už vlastně tím , co činíme teď , až kopnutím do země rok 2029 , konče tím , že přibližně kolem roku 2036 by mohlo být hotovo , tak myslím , že je zpráva dobrá . ps2017-058-06-002-100.u2.p9.s7
Děkuji i za vstřícnost všech politických stran v rámci naší předběžné , v uvozovkách džentlmenské dohody , že bychom tento zákon měli zvládnout do konce roku . ps2017-058-06-002-100.u2.p10.s1
Na závěr mi ještě dovolte říct , že jádro v rámci EU je v situaci nikoliv utlačované , jak se někdy jeví , je v situaci náročné . ps2017-058-06-002-100.u2.p10.s2
Nicméně poměrně sebevědomě si některé země prosazují svoje jaderné zdroje . ps2017-058-06-002-100.u2.p10.s3
Přibližně 11 zemí je vysloveně projaderně orientovaných . ps2017-058-06-002-100.u2.p11.s1
Já to říkám proto , že v současné době jste možná zaznamenali to , že relativně neutrální Nizozemí , Holandsko , které se tvářilo dlouhou dobu tak , že nebude dále pokračovat ve výstavbě jádra , resp . bude ho utlumovat , přišlo podle našeho názoru prostřednictvím premiéra a ministerstva hospodářství s revolučním sdělením , a to minulý týden , kdy prohlásilo , že je připraveno budovat deset nových jaderných bloků . ps2017-058-06-002-100.u2.p11.s2
Zdůvodnění je jednoduché , jasné a zřejmé : bez jádra nejsme schopni - cituji to , co řekli Holanďané - docílit klimatických cílů Evropské komise . ps2017-058-06-002-100.u2.p11.s3
Myslím si , že i toto je potvrzením toho , že naše cesta budování jádra dává smysl a že je to cesta , která je nezbytně nutná , chceme - li si do budoucna zachovat energetickou soběstačnost . ps2017-058-06-002-100.u2.p12.s1
Děkuji mockrát . ps2017-058-06-002-100.u3.p1.s1
Děkuji . ps2017-058-06-002-100.u3.p1.s2
Prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení , pan poslanec Petr Dolínek . ps2017-058-06-002-100.u3.p1.s3
Prosím . ps2017-058-06-002-100.u4.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážený pane vicepremiére , vážené kolegyně , kolegové , přeji příjemný podvečer . ps2017-058-06-002-100.u4.p1.s2
Přestože k bodu se dostáváme až v 18 hodin , tak si myslím , že to je velmi klíčový bod pro jednání nejenom dnešního dne nebo schůze tohoto měsíce , ale celého zasedání parlamentu po dobu čtyř let . ps2017-058-06-002-100.u4.p1.s3
Bavíme se zde o velmi strategické investici , která jednoznačně určí jednak směřování financí největší polostátní , nebo částečně státní firmy v České republice a zároveň vůbec určí budoucnost energetické soběstačnosti , jak říkal pan vicepremiér , v příštích letech v České republice . ps2017-058-06-002-100.u4.p2.s1
Je potřeba si uvědomit , že za posledních několik měsíců nám do parlamentu přišla řada energetických zákonů . ps2017-058-06-002-100.u4.p2.s2
Tento zákon od pana vicepremiéra přišel jako poslední a to , že ho projednáváme jako první , přesně ukazuje důležitost toho , že vlastně aniž bychom to rozmotali , zda chceme , nebo nechceme podpořit zákonem výstavbu jaderných zdrojů , tak bez toho nejsme vlastně schopni určit ani ty další segmenty v oblasti energetické politiky státu . ps2017-058-06-002-100.u4.p2.s3
Je potřeba si uvědomit , že tento zákon navazuje na politiku státu , kterou určil už pan premiér Sobotka , následně byla potvrzena i stávajícím kabinetem , a tím pádem je vidět , že to není pouze výsledek několikaměsíčního jednání , ale je to několik měsíců , které připravily zákon na základě politických dohod v posledních letech napříč politickým spektrem . ps2017-058-06-002-100.u4.p3.s1
Než budu mluvit dál , chtěl bych ještě poděkovat opozici zde , že v tomto případě , jak pan vicepremiér končil , tak já bych začínal , opravdu byla součinná u všech důležitých kroků a napomohla tomu , abychom se zde dnes mohli bavit věcně o tom , kam směřovat , jak směřovat a za jakých podmínek směřovat investice do energetiky tak , abychom mohli být soběstační . ps2017-058-06-002-100.u4.p4.s1
Je důležité si uvědomit , že návrh zákona , který je mimořádně důležitý , jak jsem zmínil , pro celou energetiku v České republice , je velmi zásadní z několika důvodů , ať už kvůli ambiciózním záměrům Evropské unie , které směřují k uhlíkové neutralitě , nebo kvůli domácím plánům na postupné ukončení těžby uhlí , tlumení uhelných elektráren a na v zásadě co největší konformitu výroby elektrické energie vůči společenské poptávce , což je poptávka , která směřuje k tomu , aby se co nejméně uškodilo životnímu prostředí a zároveň aby byla zachována dostupnost , cenová dostupnost elektrické energie na trhu nejenom pro podnikatele , ale i pro koncového zákazníka . ps2017-058-06-002-100.u4.p5.s1
Je skutečností , že česká energetika je dnes v podstatě exportní . ps2017-058-06-002-100.u4.p5.s2
Zde to zaznělo a já bych rád zopakoval , že podle všech prognóz do roku 2025 jsme exportní , pak uvidíme , budeme neutrální a od roku 2030 Česká republika se dostane do role , kde jsme nebyli nikdy zvyklí za posledních třicet let , a to je role , kdy bychom měli platit za to , že získáme elektrickou energii pro Českou republiku . ps2017-058-06-002-100.u4.p5.s3
Je to pro nás role velmi nevýhodná . ps2017-058-06-002-100.u4.p5.s4
Musíme si uvědomit , že Česká republika patří mezi státy , které jsou provýrobní . ps2017-058-06-002-100.u4.p5.s5
My nestojíme pouze na službách , my stojíme opravdu na výrobě , a proto je důležité , aby si české podniky mohly dovolit být konkurenceschopné . ps2017-058-06-002-100.u4.p5.s6
A konkurenceschopnost stojí právě i na dostupnosti elektrické energie a také na její cenové dostupnosti , nejenom na existenci a dostupnosti . ps2017-058-06-002-100.u4.p5.s7
Pokud se v EU skutečně podaří převážit rozhodnutí urychlit přechod k nízkouhlíkové energetice , stane se z naší země dovozce elektrické energie ještě rychleji a bude to mít na nás ještě horší dopady . ps2017-058-06-002-100.u4.p6.s1
Já bych chtěl jen připomenout , o čem se zde bavíme , že v této souvislosti by bylo dobré říci , jak vlastně pan premiér Sobotka a následně pan premiér Babiš - proto já neustále zmiňuji oba dva , protože to je opravdu výsledek mnohaleté práce - dokázali připravit harmonogram , a pan premiér Babiš loni v listopadu ho prezentoval zcela jasně . ps2017-058-06-002-100.u4.p6.s2
Dal tam cílové termíny , které jsou kontrolovatelné a jsou jasné . ps2017-058-06-002-100.u4.p6.s3
V roce 2021 může být územní rozhodnutí . ps2017-058-06-002-100.u4.p6.s4
Odkázal bych i na včerejší diskusi , kde pan kolega Birke a další se bavili o urychlení infrastruktury a výstavbě , kde právě kritizováno bylo , že jsou tam i tyto zdroje , a je to správně , že tam jsou , aby se mohl termín 2021 dodržet . ps2017-058-06-002-100.u4.p6.s5
Tendr na výstavbu by měl proběhnout v roce 2021 , do konce roku 2022 by měl být vybrán dodavatel , v roce 2029 by se mělo začít stavět , a pokud se všechno podaří - a já myslím , že tím , že pracujeme zavčas a připravujeme zákon , a ne jako v jiných státech , kde to nebylo tak dobře připravené - tak v roce 2036 by měla být investice dokončena . ps2017-058-06-002-100.u4.p6.s6
Je to velká výzva a asi - dnes o tom nemusíme hovořit - v příštích dnech se budeme bavit o příkladech ze zahraničí , kde se bohužel nepodařilo vše dotáhnout . ps2017-058-06-002-100.u4.p6.s7
Ale to , co právě dělá vláda , ukazuje , jak dotáhnout termíny tak , aby byly stihnutelné , aby byly věrohodné a aby zároveň nedošlo k prodražení stavby . ps2017-058-06-002-100.u4.p7.s1
Postupnost jednotlivých kroků je naprosto logická . ps2017-058-06-002-100.u4.p7.s2
Jedna podstatná položka ale na tomto seznamu chybí . ps2017-058-06-002-100.u4.p7.s3
V tom seznamu právě chybí zákon , o kterém se dnes bavíme . ps2017-058-06-002-100.u4.p7.s4
Proto bych chtěl požádat , abychom opravdu vyslyšeli slova pana vicepremiéra a abychom dokázali schválit do konce letošního roku zákon tak , aby ho mohl Senát projednat , a vlastně první položku pro rok 2020 , schválení zákona , zařadit jako stěžejní první bod a potom následně ty čtyři další , o kterých jsem hovořil . ps2017-058-06-002-100.u4.p8.s1
Uvedu ještě argumenty , proč o tom hovořit . ps2017-058-06-002-100.u4.p8.s2
Já nechci jmenovat kolegy z opozice , ale vím , že někteří zmiňují , že probíhá neustále notifikace v Evropské unii , jestli nemáme počkat na to , jestli má být notifikace dříve než zákon , jestli náhodou nemáme vůbec - chci říct , že to je zbytný zákon ( ? ) - tak argumenty jsou úplně jasné . ps2017-058-06-002-100.u4.p8.s3
Za prvé , jen legislativa účinná od začátku roku 2021 nastavuje právně ekonomické prostředí pro daný rok a na podnikové úrovni lze jen tak na důležité legislativní změny reagovat v předstihu . ps2017-058-06-002-100.u4.p8.s4
To znamená , každý investor , který jde do tak velké zakázky v miliardách , ve stamiliardách , samozřejmě potřebuje mít jisté právní prostředí . ps2017-058-06-002-100.u4.p9.s1
Také je potřeba říci , že jen tak mohou relevantně pokračovat vládou zahájené prenotifikační fáze nezbytného schvalování veřejné podpory pro výstavbu nového jaderného zdroje ze strany Evropské komise . ps2017-058-06-002-100.u4.p9.s2
Také bych chtěl zdůraznit , nevím , jestli pan vicepremiér to dostatečně zdůraznil , že již zákon obsahuje výsledky předkonzultací , takže tam opravdu proběhly předkonzultace , na základě čeho případně mohou být nastaveny parametry toho , jak proběhne veřejná podpora a podobně . ps2017-058-06-002-100.u4.p9.s3
To znamená , není to práce na zelené louce , je to výsledek měsíců jednání , kde již nyní víme , že jsme v mantinelech , které by Evropská komise měla akceptovat . ps2017-058-06-002-100.u4.p9.s4
A to je velmi důležité . ps2017-058-06-002-100.u4.p10.s1
Také je důležité vědět , že finanční plány a rozpočtové plány potenciálních provozovatelů se nastavují na kalendářní roky , a proto samozřejmě čím dříve bude moci potenciální investor s tím počítat , tím dříve bude moci své finanční plány připravit , krátkodobé , střednědobé i dlouhodobé . ps2017-058-06-002-100.u4.p10.s2
A ta investice je opravdu dlouhodobá . ps2017-058-06-002-100.u4.p10.s3
Také si musíme říci , že potenciální provozovatel nového jaderného zdroje musí bezodkladně zahrnout financování výdajů příprav na výstavbu nebo na zakázku nového jaderného zdroje do svého finančního plánu . ps2017-058-06-002-100.u4.p10.s4
A opět , když někdo schválí finanční plán bez Dukovan , tak je to nesmysl . ps2017-058-06-002-100.u4.p10.s5
Potřebujeme , aby všichni , kteří s tím počítají , relevantní hráči , počítali ve svých rozpočtech s rokem 2021 . ps2017-058-06-002-100.u4.p11.s1
Potenciální provozovatel také tímto uvidí , resp . investor a provozovatel , že harmonogram vlády , jak ho pan vicepremiér pomohl nastavit na základě usnesení vlády z minulosti a na základě strategických plánů vlády , je dodržován . ps2017-058-06-002-100.u4.p11.s2
My musíme být partnerem , který je pro všechny relevantní , a to opět přijetí zákona ukáže , že se opravdu snažíme dodržet to , co si vláda předsevzala . ps2017-058-06-002-100.u4.p11.s3
A poslední je , že mají být takovéto výdaje důvěryhodné , akceptovatelné , a mají být akceptovatelné i ze strany uživatelů , voličů , těch , kteří potom budou konzumovat výsledek . ps2017-058-06-002-100.u4.p11.s4
A opět , přijetí zákona umožní to , že to hřiště bude jasné , čitelné a transparentní . ps2017-058-06-002-100.u4.p12.s1
Můžeme se bavit o detailech daných v zákoně , ale chtěl bych zdůraznit , že dnes máme před sebou první čtení . ps2017-058-06-002-100.u4.p12.s2
Proto si myslím , že je namístě spíš si říci ano , půjdeme tímto směrem , ano , přijmeme jasnou normu , která jasně vytyčí hřiště . ps2017-058-06-002-100.u4.p13.s1
Dále bych chtěl zdůraznit , že přijmeme normu , která žádnému budoucímu případnému zájemci v tendru neřekne , za kolik je ochoten investor stavět . ps2017-058-06-002-100.u4.p13.s2
Nejhorší by bylo - a zase predikuji diskusi , která by mohla proběhnout a bohužel probíhá i vedle zákona , jestli nemáme mít výpočtové vzorce na to , jakým způsobem určit , jaká bude výkupní cena . ps2017-058-06-002-100.u4.p13.s3
My říkáme , a vláda , jasně ne . ps2017-058-06-002-100.u4.p13.s4
Je potřeba , aby to jasně určovalo , že tento zákon neřekne nikomu , na kolik má nacenit stavbu , ale má říct , v jakém prostředí , a cena té stavby se má opravdu odvíjet ze soutěžního dialogu , resp . z tendru , který udělá stát . ps2017-058-06-002-100.u4.p14.s1
Říkám , že tedy hlavní důvody , proč je třeba návrh zákona o přechodu České republiky na nízkouhlíkovou energetiku přijmout relativně rychle , jsou dané . ps2017-058-06-002-100.u4.p14.s2
Je dobře , že Sněmovna dokázala zareagovat .