ps2017-057-01-003-002.u8.p2.s8
Situaci určitě komplikovala ta povinná - nepovinná docházka , mnozí učitelé pak pracovali vlastně na dvou frontách , vedli on - line výuku a vedli kontaktní výuku . ps2017-057-01-003-002.u8.p2.s9
V domácnostech to bylo mnohdy také napjaté , protože zdaleka asi ne každá česká domácnost má počítač pro každého svého člena . ps2017-057-01-003-002.u8.p2.s10
A naším úkolem mělo být už na jaře pracovat na tom , abychom na podzim ne hledali řešení , ale na podzim to řešení prostě dávno měli . ps2017-057-01-003-002.u8.p3.s1
V případě základních škol je potřeba upozornit , že vlastně ta jinak bohulibá snaha o tu on - line výuku probíhala na bázi legislativního vakua , protože nebyla zachycena ve školském zákoně , na rozdíl od středních škol . ps2017-057-01-003-002.u8.p3.s2
Poslanci KDU - ČSL si toho byli vědomi , a proto začátkem letních prázdnin předložili poslanecký návrh , který vzdělávání na dálku do školského zákona doplňoval . ps2017-057-01-003-002.u8.p3.s3
Ministerstvo návrh odmítlo . ps2017-057-01-003-002.u8.p3.s4
Proto říkám , mohli jsme být dál , mohli jsme to mít vyřešené , protože i poslanecký návrh , jak by procházel jednotlivými čteními , tak málokterý návrh , sami to dobře víte , má úplně tu původní podobu , takže pokud tam něco bylo potřeba doplnit , zdokonalit , ten prostor skutečně by na to byl a byli bychom prostě dál . ps2017-057-01-003-002.u8.p4.s1
Mě to mrzí hlavně z toho důvodu , že jsem tady opakovaně slyšel proklamace zejména v těch těžkých chvílích na jaře - jsme všichni na jedné lodi . ps2017-057-01-003-002.u8.p4.s2
Ale pak zjistíte , že to tak úplně pravda není . ps2017-057-01-003-002.u8.p4.s3
Když je poslanecký návrh , tak se odloží , odsune , pak přijde vládní návrh , který je v podstatě stejný , protože já nemám problém návrh pana ministra podpořit a také ho podpořím , a takto jsem žádal i své kolegy poslance KDU - ČSL , aby podpořili tento vládní návrh , protože je potřebný , a vlastně ta filozofie , nebo dikce , je velmi podobná . ps2017-057-01-003-002.u8.p4.s4
S tím , že paradoxně ten poslanecký návrh mnou předložený je přece jenom trošičku , troufám si říct , širší , protože já tam neupozorňuji pouze na situaci , jako je koronavirová pandemie nebo jiné možné epidemie či živelní katastrofy , ale zdůrazňuji právě v kontextu toho , že chceme rozhýbat tu digitalizaci českého školství a opravdu vypadat jako v 21 . století , takže toto , ta on - line výuka je možná také pro studenty , kteří mají dlouhodobé zdravotní problémy nebo různé specifické požadavky nebo jsou na nějakém dlouhodobém studijním pobytu nebo z různých důvodů vzdáleni od své kmenové školy . ps2017-057-01-003-002.u8.p4.s5
A navíc jakkoli vždycky , vždycky jsem říkal , že základem je kontaktní výuka , a vždycky pro mě bude , tak i v kontaktní výuce se dá využít právě v tom 21 . století ať už pro práci ve škole , nebo pro domácí práci on - line výuka a měli bychom na to být připraveni . ps2017-057-01-003-002.u8.p5.s1
Legislativní úprava sama , co se týká zařazení té on - line výuky pro základní školy , není složitá . ps2017-057-01-003-002.u8.p5.s2
Daleko složitější je ta realizace , protože ta změna legislativy logicky si vyžaduje poměrně masivní investice do vybavení škol , žáků počítačovou technikou a samozřejmě také přípravu učitelů na to , aby tady tento proces on - line výuky potom byl co nejlépe zvládán . ps2017-057-01-003-002.u8.p5.s3
Pomíjím teď skutečnost , že takový notebook měl být už dávno podle mě součástí pracovního vybavení učitelů na všech stupních škol , ale víme , že tomu tak bohužel není . ps2017-057-01-003-002.u8.p6.s1
Je zřejmé , že peníze , které vláda vyčlenila , a díky za to - já vždycky se snažím být pozitivní a děkuji , že vyčlenila tu miliardu 300 milionů - ale jsem si skoro jist , že to bude málo , že to nebude stačit , protože to míří , jak pan ministr ráno na výboru říkal , především k základním školám , ale o své se budou hlásit školy střední , osmiletá gymnázia , církevní školy a také mateřské školy , na které se často zapomíná , to je potřeba tady říct , s tím je potřeba také počítat . ps2017-057-01-003-002.u8.p6.s2
My máme povinnou desetiletou školní docházku a ta se týká i toho posledního roku v mateřských školách , a jakkoli chápu a souhlasím s panem ministrem , že tam nepředpokládám tu on - line výuku ve stejném provedení , jako by byla potom na základní nebo střední škole , to určitě ne , ale to neznamená , že by si ty učitelky nezasloužily vybavení tou moderní technikou , mají o to zájem , nikoli že ne . ps2017-057-01-003-002.u8.p6.s3
A tak jsem si skoro jist , že ten balík peněz na to vyčleněných prostě stačit nakonec nebude . ps2017-057-01-003-002.u8.p7.s1
Pan ministr poznamenal také , že je úkolem toto technické zázemí zařídit především ze strany zřizovatelů , tedy měst , krajů . ps2017-057-01-003-002.u8.p7.s2
Já tomu rozumím . ps2017-057-01-003-002.u8.p7.s3
Ale pane ministře , dovolím si poznámku . ps2017-057-01-003-002.u8.p7.s4
Právě proto , že víme , jak je to složité , tak by to chtělo lepší komunikaci s těmito zřizovateli , tak abyste si to na dálku nevzkazovali , kdo co má , nebo nemá , protože studenty a rodiče to tolik zajímat nemusí . ps2017-057-01-003-002.u8.p7.s5
Je potřeba sednout ke stolu a řešit to tak , kdo co může , tak aby se to co nejdál posunulo . ps2017-057-01-003-002.u8.p7.s6
A to si myslím , že tady byla rezerva nebo že se to neodehrálo tak , jak mohlo . ps2017-057-01-003-002.u8.p8.s1
Pár slov na závěr k manuálu , který se váže vlastně k této situaci . ps2017-057-01-003-002.u8.p8.s2
Já jsem jinak rád , že výuka podle ujištění pana ministra začne normálně jako kontaktní , díky bohu i panu ministrovi za to , a že se odehrají asi ty adaptační týdny a snad i školy v přírodě , protože já fandím praktickému poznávání . ps2017-057-01-003-002.u8.p8.s3
A je dobře , že i ten manuál dostali ředitelé ještě před tím přípravným týdnem . ps2017-057-01-003-002.u8.p8.s4
I ten ale mohl být dřív , mohl být diskutován . ps2017-057-01-003-002.u8.p9.s1
A samozřejmě kdybych do toho mohl vstoupit , tak bych třeba jenom lehce poradil , že některé ty formulace stylistické se tam mohly vystřihnout , aby nesloužily potom různým vtipálkům na sociálních sítích , protože předpokládám , že koše ve třídách se minimálně jednou denně , zvlášť v letním období , opravdu vynášejí , protože jinak by tam byl nesnesitelný smrad třeba jenom ze slupek banánů a podobně . ps2017-057-01-003-002.u8.p9.s2
Taktéž větrání je určitě vždycky dobré , nemusí se tolik zdůrazňovat , že nejlépe okny a čerstvým vzduchem . ps2017-057-01-003-002.u8.p10.s1
Ještě poslední poznámka k pozměňovacímu návrhu pana kolegy Baxy z ODS . ps2017-057-01-003-002.u8.p10.s2
Ten velmi podporuji . ps2017-057-01-003-002.u8.p10.s3
Bohužel na školském výboru neprošel . ps2017-057-01-003-002.u8.p10.s4
A je to velká chyba . ps2017-057-01-003-002.u8.p10.s5
Víte , jaká byla napjatá situace ohledně přijímacích zkoušek na střední školy . ps2017-057-01-003-002.u8.p10.s6
Úplně zbytečně . ps2017-057-01-003-002.u8.p10.s7
Mohly být dva termíny . ps2017-057-01-003-002.u8.p10.s8
Podle mého názoru nic tomu nebránilo , ale bylo to vlastně jenom v rukách pana ministra školství . ps2017-057-01-003-002.u8.p10.s9
Víte , že v nouzovém stavu jsem předložil poslanecký návrh a ani nemohl být projednáván . ps2017-057-01-003-002.u8.p10.s10
A právě toto řeší kolega Baxa v tom svém pozměňovacím návrhu , aby k takovým situacím nedocházelo . ps2017-057-01-003-002.u8.p11.s1
Já si myslím , že v tomto by měla být Sněmovna suverén , který by , když se situace nějak vyvíjí , tak jak se dobře vyvíjela na jaře , mohla změnit a mohli jsme se vystříhat úplně zbytečných nedorozumění , napětí . ps2017-057-01-003-002.u8.p11.s2
Už tak toho bylo na ty žáky , studenty i jejich rodiče hodně . ps2017-057-01-003-002.u8.p11.s3
Tak proč ještě to zesložiťovat tím , že jsme ubrali nebo že bylo ubráno těm žákům . ps2017-057-01-003-002.u8.p11.s4
Já jsem nechtěl ubrat , já jsem zásadně proti tomu . ps2017-057-01-003-002.u8.p11.s5
Ten termín přijímacích zkoušek a také možnost odvolání - úplně zbytečná věc . ps2017-057-01-003-002.u8.p12.s1
Takže závěrem chci deklarovat , že tento vládní návrh podpořím , protože jsem pro to , aby online výuka byla součástí školského zákona . ps2017-057-01-003-002.u8.p12.s2
Napravíme toto legislativní vakuum . ps2017-057-01-003-002.u8.p12.s3
Je potřeba myslet ale na všechny stupně škol , nejenom na ty základní , a komunikovat i s těmi zřizovateli . ps2017-057-01-003-002.u8.p12.s4
A znovu se přimlouvám na závěr za ten pozměňovací návrh kolegy Baxy , prosím i o jeho podporu . ps2017-057-01-003-002.u8.p12.s5
Děkuji za pozornost . ps2017-057-01-003-002.u9.p1.s1
Děkuji . ps2017-057-01-003-002.u9.p1.s2
S přednostním právem místopředseda Sněmovny Tomio Okamura . ps2017-057-01-003-002.u9.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-057-01-003-002.u10.p1.s1
Vážené dámy a pánové , předložený zákon zavádí povinnost účastnit se distanční školní výuky . ps2017-057-01-003-002.u10.p1.s2
S tím SPD souhlasí . ps2017-057-01-003-002.u10.p1.s3
Je to v souvislosti s vládními opatřeními . ps2017-057-01-003-002.u10.p1.s4
Co k tomu ještě dodat ? ps2017-057-01-003-002.u10.p2.s1
Koronavir je fakticky mutace chřipky . ps2017-057-01-003-002.u10.p2.s2
A jak zmínil pan Prymula , tento vir zjevně oslabuje a průběh nemoci je stále lehčí . ps2017-057-01-003-002.u10.p2.s3
Ten vir už nikdy nezmizí , bude mutovat a postupně oslabovat , než se objeví další . ps2017-057-01-003-002.u10.p2.s4
Panika z tohoto koronaviru není namístě . ps2017-057-01-003-002.u10.p2.s5
Souhlasím s odborníky , že tu máme daleko větší a skutečně smrticí hrozby , které kupodivu s takovou panikou a razancí stát neřeší , jako je skutečná epidemie rakoviny , kterou onemocní v průběhu života každý třetí občan ČR a každý čtvrtý na ni umře . ps2017-057-01-003-002.u10.p2.s6
Patří dík českým zdravotníkům , že v posledních letech se jim daří lepšit výsledky léčení . ps2017-057-01-003-002.u10.p2.s7
Ale nic nemění na faktu , že masovou četnost rakoviny jak společnost , tak jako stát fakticky systémově neřešíme , a přitom prevence proti rakovině možná v mnoha oblastech našeho života možná je . ps2017-057-01-003-002.u10.p3.s1
Výše řečené ovšem nic nemění na tom , že je správně , že tady jednáme o novele školského zákona , která zavádí pro děti povinnost účastnit se distanční výuky jako součást povinné školní docházky . ps2017-057-01-003-002.u10.p3.s2
A tím důvodem by třeba ani nemusel být covid , ale prostá logika , protože tu máme spoustu dětí , které mohou mít skutečně nebezpečné nemoci , jako je TBC nebo HIV , nebo tu máme děti , které jsou trvale upoutané na lůžko , a také máme děti v zahraničí a mnohé z nich se už léta v rámci individuální výuky učí přes internet ve spolupráci se školou v ČR . ps2017-057-01-003-002.u10.p3.s3
Takže víme , že některé školy to umějí . ps2017-057-01-003-002.u10.p4.s1
Pokud někomu nařídím , aby se doma učil prostřednictvím počítače , musí stát zajistit , aby takový zákon mohl poslechnout . ps2017-057-01-003-002.u10.p4.s2
Musí zařídit nejen počítač , ale také připojení . ps2017-057-01-003-002.u10.p4.s3
Přičemž hlavně internet v každé domácnosti by měl být do budoucna samozřejmostí . ps2017-057-01-003-002.u10.p4.s4
A zdarma . ps2017-057-01-003-002.u10.p4.s5
Říkám už dlouho , že se stát neměl zbavovat svého telekomunikačního operátora . ps2017-057-01-003-002.u10.p4.s6
A když to už udělal díky neskutečné hlouposti jedné části politiků a díky velmi uvěřitelné prodejnosti další části politiků , měl by tuto chybu napravit . ps2017-057-01-003-002.u10.p4.s7
Už léta říkám , že by měl stát zajistit prostřednictvím vlastního operátora internet prostřednictvím celostátní Wi - Fi zdarma do každé domácnosti , do každého státního subjektu , ať jsou to úřady , nemocnice , policie či školy . ps2017-057-01-003-002.u10.p4.s8
Celostátní pokrytí není technický problém , není technicky problém , a přineslo by to stamilionové úspory nejen domácnostem , ale i státu , protože instituce , úřady a tak dále by mohly komunikovat zadarmo . ps2017-057-01-003-002.u10.p4.s9
Stačí se podívat , kolik kdo kde platí operátorům , a spočítat si , kolik by ušetřil . ps2017-057-01-003-002.u10.p4.s10
Navíc zisky za telekomunikace v řádu miliard dnes z velké části plynou do zahraničí . ps2017-057-01-003-002.u10.p4.s11
Doufám , že v dnešní situaci by vám , dámy a pánové , nevadilo , kdyby zůstaly v ČR v kapse našim občanům . ps2017-057-01-003-002.u10.p5.s1
Státní telekomunikační firma by samozřejmě komerční služby , mezi něž v tomto případě neřadí výše uvedené , to znamená , by se občané a státní instituce mohli připojovat k internetu zdarma , tím pádem by měli i volání vzájemně zdarma , tak ty další komerční služby by mohla poskytovat s mírným ziskem a ten by mohl být dalším příjmem státního rozpočtu . ps2017-057-01-003-002.u10.p5.s2
Stát už nemůže zvyšovat své příjmy zvyšováním daní a odvodů a musí si najít vlastní zdroje . ps2017-057-01-003-002.u10.p5.s3
To snad pochopí i ti , co v boji za kapitalismus razili plošné privatizace ziskových státních firem . ps2017-057-01-003-002.u10.p5.s4
Vrátilo se nám to vše jako bumerang v podobě nezdravé závislosti na daních od občanů a firem . ps2017-057-01-003-002.u10.p6.s1
Myšlenka internetu zdarma by se měla zalíbit i našim Bruselanům . ps2017-057-01-003-002.u10.p6.s2
Dokonce i EU podobný plán vybudování alespoň občasné Wi - Fi zdarma na šesti tisíci místech v Evropě schválila už v roce 2017 . ps2017-057-01-003-002.u10.p6.s3
Samozřejmě jako vždy u Bruselu jde o nesystémový krok . ps2017-057-01-003-002.u10.p6.s4
Ale myslím , že k celoplošnému pokrytí zadarmo se během pár let dopracují i tam . ps2017-057-01-003-002.u10.p6.s5
V našem případě jde jen o to , zda budeme ještě pár let čekat , až nám to někdo nařídí , nebo to uděláme sami a tak , abychom z toho měli maximální prospěch jak stát , tak i občané . ps2017-057-01-003-002.u10.p7.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-057-01-003-002.u11.p1.s1
Děkuji . ps2017-057-01-003-002.u11.p1.s2
Je zde faktická poznámka pana poslance Zdeňka Podala . ps2017-057-01-003-002.u11.p1.s3
Pane poslanče , prosím , máte slovo . ps2017-057-01-003-002.u12.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-057-01-003-002.u12.p1.s2
Kolegyně , kolegové , rád bych se vyjádřil k navrhovanému zákonu , a sice k bodu číslo 1 . ps2017-057-01-003-002.u12.p1.s3
Školy jsou povinny dotčeným dětem , žákům nebo studentům zajistit distanční vzdělávání . ps2017-057-01-003-002.u12.p1.s4
K tomu však školy nemají dostatečně technické zázemí , finanční možnosti . ps2017-057-01-003-002.u12.p2.s1
Dozvěděli jsme se , že peníze za učitelem půjdou až koncem října , ale začátek školy , jak známo , je tedy v září . ps2017-057-01-003-002.u12.p2.s2
A řada rodin a dětí v oblasti IT jsou negramotní . ps2017-057-01-003-002.u12.p2.s3
Současně ne každá rodina má přístup k internetu . ps2017-057-01-003-002.u12.p2.s4
To tady zmínil i pan Okamura , že řešení by bylo , ale v tuhle chvíli ho nemáme . ps2017-057-01-003-002.u12.p2.s5
Finanční prostředky uvolněné ministerstvem tuto negramotnost neřeší .