|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-08-19 ps2017-057-01-003-002 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

2. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 972/ - zkrácené jednání

Date2020-08-19
Meetingps2017/057
Agenda Itemps2017/057/002
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/057schuz/s057012.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 1148 • previousnext

ps2017-057-01-003-002.u8.p2.s8 Situaci určitě komplikovala ta povinná-nepovinná docházka, mnozí učitelé pak pracovali vlastně na dvou frontách, vedli on-line výuku a vedli kontaktní výuku.
ps2017-057-01-003-002.u8.p2.s9 V domácnostech to bylo mnohdy také napjaté, protože zdaleka asi ne každá česká domácnost počítač pro každého svého člena.
ps2017-057-01-003-002.u8.p2.s10 A naším úkolem mělo být na jaře pracovat na tom, abychom na podzim ne hledali řešení, ale na podzim to řešení prostě dávno měli.
ps2017-057-01-003-002.u8.p3.s1 V případě základních škol je potřeba upozornit, že vlastně ta jinak bohulibá snaha o tu on-line výuku probíhala na bázi legislativního vakua, protože nebyla zachycena ve školském zákoně, na rozdíl od středních škol.
ps2017-057-01-003-002.u8.p3.s2 Poslanci KDU-ČSL si toho byli vědomi, a proto začátkem letních prázdnin předložili poslanecký návrh, který vzdělávání na dálku do školského zákona doplňoval.
ps2017-057-01-003-002.u8.p3.s3 Ministerstvo návrh odmítlo.
ps2017-057-01-003-002.u8.p3.s4 Proto říkám, mohli jsme být dál, mohli jsme to mít vyřešené, protože i poslanecký návrh, jak by procházel jednotlivými čteními, tak málokterý návrh, sami to dobře víte, úplně tu původní podobu, takže pokud tam něco bylo potřeba doplnit, zdokonalit, ten prostor skutečně by na to byl a byli bychom prostě dál.
ps2017-057-01-003-002.u8.p4.s1 to mrzí hlavně z toho důvodu, že jsem tady opakovaně slyšel proklamace zejména v těch těžkých chvílích na jaře - jsme všichni na jedné lodi.
ps2017-057-01-003-002.u8.p4.s2 Ale pak zjistíte, že to tak úplně pravda není.
ps2017-057-01-003-002.u8.p4.s3 Když je poslanecký návrh, tak se odloží, odsune, pak přijde vládní návrh, který je v podstatě stejný, protože nemám problém návrh pana ministra podpořit a také ho podpořím, a takto jsem žádal i své kolegy poslance KDU-ČSL, aby podpořili tento vládní návrh, protože je potřebný, a vlastně ta filozofie, nebo dikce, je velmi podobná.
ps2017-057-01-003-002.u8.p4.s4 S tím, že paradoxně ten poslanecký návrh mnou předložený je přece jenom trošičku, troufám si říct, širší, protože tam neupozorňuji pouze na situaci, jako je koronavirová pandemie nebo jiné možné epidemie či živelní katastrofy, ale zdůrazňuji právě v kontextu toho, že chceme rozhýbat tu digitalizaci českého školství a opravdu vypadat jako v 21. století, takže toto, ta on-line výuka je možná také pro studenty, kteří mají dlouhodobé zdravotní problémy nebo různé specifické požadavky nebo jsou na nějakém dlouhodobém studijním pobytu nebo z různých důvodů vzdáleni od své kmenové školy.
ps2017-057-01-003-002.u8.p4.s5 A navíc jakkoli vždycky, vždycky jsem říkal, že základem je kontaktní výuka, a vždycky pro bude, tak i v kontaktní výuce se využít právě v tom 21. století pro práci ve škole, nebo pro domácí práci on-line výuka a měli bychom na to být připraveni.
ps2017-057-01-003-002.u8.p5.s1 Legislativní úprava sama, co se týká zařazení on-line výuky pro základní školy, není složitá.
ps2017-057-01-003-002.u8.p5.s2 Daleko složitější je ta realizace, protože ta změna legislativy logicky si vyžaduje poměrně masivní investice do vybavení škol, žáků počítačovou technikou a samozřejmě také přípravu učitelů na to, aby tady tento proces on-line výuky potom byl co nejlépe zvládán.
ps2017-057-01-003-002.u8.p5.s3 Pomíjím teď skutečnost, že takový notebook měl být dávno podle součástí pracovního vybavení učitelů na všech stupních škol, ale víme, že tomu tak bohužel není.
ps2017-057-01-003-002.u8.p6.s1 Je zřejmé, že peníze, které vláda vyčlenila, a díky za to - vždycky se snažím být pozitivní a děkuji, že vyčlenila tu miliardu 300 milionů - ale jsem si skoro jist, že to bude málo, že to nebude stačit, protože to míří, jak pan ministr ráno na výboru říkal, především k základním školám, ale o své se budou hlásit školy střední, osmiletá gymnázia, církevní školy a také mateřské školy, na které se často zapomíná, to je potřeba tady říct, s tím je potřeba také počítat.
ps2017-057-01-003-002.u8.p6.s2 My máme povinnou desetiletou školní docházku a ta se týká i toho posledního roku v mateřských školách, a jakkoli chápu a souhlasím s panem ministrem, že tam nepředpokládám tu on-line výuku ve stejném provedení, jako by byla potom na základní nebo střední škole, to určitě ne, ale to neznamená, že by si ty učitelky nezasloužily vybavení tou moderní technikou, mají o to zájem, nikoli že ne.
ps2017-057-01-003-002.u8.p6.s3 A tak jsem si skoro jist, že ten balík peněz na to vyčleněných prostě stačit nakonec nebude.
ps2017-057-01-003-002.u8.p7.s1 Pan ministr poznamenal také, že je úkolem toto technické zázemí zařídit především ze strany zřizovatelů, tedy měst, krajů.
ps2017-057-01-003-002.u8.p7.s2 tomu rozumím.
ps2017-057-01-003-002.u8.p7.s3 Ale pane ministře, dovolím si poznámku.
ps2017-057-01-003-002.u8.p7.s4 Právě proto, že víme, jak je to složité, tak by to chtělo lepší komunikaci s těmito zřizovateli, tak abyste si to na dálku nevzkazovali, kdo co , nebo nemá, protože studenty a rodiče to tolik zajímat nemusí.
ps2017-057-01-003-002.u8.p7.s5 Je potřeba sednout ke stolu a řešit to tak, kdo co může, tak aby se to co nejdál posunulo.
ps2017-057-01-003-002.u8.p7.s6 A to si myslím, že tady byla rezerva nebo že se to neodehrálo tak, jak mohlo.
ps2017-057-01-003-002.u8.p8.s1 Pár slov na závěr k manuálu, který se váže vlastně k této situaci.
ps2017-057-01-003-002.u8.p8.s2 jsem jinak rád, že výuka podle ujištění pana ministra začne normálně jako kontaktní, díky bohu i panu ministrovi za to, a že se odehrají asi ty adaptační týdny a snad i školy v přírodě, protože fandím praktickému poznávání.
ps2017-057-01-003-002.u8.p8.s3 A je dobře, že i ten manuál dostali ředitelé ještě před tím přípravným týdnem.
ps2017-057-01-003-002.u8.p8.s4 I ten ale mohl být dřív, mohl být diskutován.
ps2017-057-01-003-002.u8.p9.s1 A samozřejmě kdybych do toho mohl vstoupit, tak bych třeba jenom lehce poradil, že některé ty formulace stylistické se tam mohly vystřihnout, aby nesloužily potom různým vtipálkům na sociálních sítích, protože předpokládám, že koše ve třídách se minimálně jednou denně, zvlášť v letním období, opravdu vynášejí, protože jinak by tam byl nesnesitelný smrad třeba jenom ze slupek banánů a podobně.
ps2017-057-01-003-002.u8.p9.s2 Taktéž větrání je určitě vždycky dobré, nemusí se tolik zdůrazňovat, že nejlépe okny a čerstvým vzduchem.
ps2017-057-01-003-002.u8.p10.s1 Ještě poslední poznámka k pozměňovacímu návrhu pana kolegy Baxy z ODS.
ps2017-057-01-003-002.u8.p10.s2 Ten velmi podporuji.
ps2017-057-01-003-002.u8.p10.s3 Bohužel na školském výboru neprošel.
ps2017-057-01-003-002.u8.p10.s4 A je to velká chyba.
ps2017-057-01-003-002.u8.p10.s5 Víte, jaká byla napjatá situace ohledně přijímacích zkoušek na střední školy.
ps2017-057-01-003-002.u8.p10.s6 Úplně zbytečně.
ps2017-057-01-003-002.u8.p10.s7 Mohly být dva termíny.
ps2017-057-01-003-002.u8.p10.s8 Podle mého názoru nic tomu nebránilo, ale bylo to vlastně jenom v rukách pana ministra školství.
ps2017-057-01-003-002.u8.p10.s9 Víte, že v nouzovém stavu jsem předložil poslanecký návrh a ani nemohl být projednáván.
ps2017-057-01-003-002.u8.p10.s10 A právě toto řeší kolega Baxa v tom svém pozměňovacím návrhu, aby k takovým situacím nedocházelo.
ps2017-057-01-003-002.u8.p11.s1 si myslím, že v tomto by měla být Sněmovna suverén, který by, když se situace nějak vyvíjí, tak jak se dobře vyvíjela na jaře, mohla změnit a mohli jsme se vystříhat úplně zbytečných nedorozumění, napětí.
ps2017-057-01-003-002.u8.p11.s2 tak toho bylo na ty žáky, studenty i jejich rodiče hodně.
ps2017-057-01-003-002.u8.p11.s3 Tak proč ještě to zesložiťovat tím, že jsme ubrali nebo že bylo ubráno těm žákům.
ps2017-057-01-003-002.u8.p11.s4 jsem nechtěl ubrat, jsem zásadně proti tomu.
ps2017-057-01-003-002.u8.p11.s5 Ten termín přijímacích zkoušek a také možnost odvolání - úplně zbytečná věc.
ps2017-057-01-003-002.u8.p12.s1 Takže závěrem chci deklarovat, že tento vládní návrh podpořím, protože jsem pro to, aby online výuka byla součástí školského zákona.
ps2017-057-01-003-002.u8.p12.s2 Napravíme toto legislativní vakuum.
ps2017-057-01-003-002.u8.p12.s3 Je potřeba myslet ale na všechny stupně škol, nejenom na ty základní, a komunikovat i s těmi zřizovateli.
ps2017-057-01-003-002.u8.p12.s4 A znovu se přimlouvám na závěr za ten pozměňovací návrh kolegy Baxy, prosím i o jeho podporu.
ps2017-057-01-003-002.u8.p12.s5 Děkuji za pozornost.
ps2017-057-01-003-002.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-057-01-003-002.u9.p1.s2 S přednostním právem místopředseda Sněmovny Tomio Okamura.
ps2017-057-01-003-002.u9.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-057-01-003-002.u10.p1.s1 Vážené dámy a pánové, předložený zákon zavádí povinnost účastnit se distanční školní výuky.
ps2017-057-01-003-002.u10.p1.s2 S tím SPD souhlasí.
ps2017-057-01-003-002.u10.p1.s3 Je to v souvislosti s vládními opatřeními.
ps2017-057-01-003-002.u10.p1.s4 Co k tomu ještě dodat?
ps2017-057-01-003-002.u10.p2.s1 Koronavir je fakticky mutace chřipky.
ps2017-057-01-003-002.u10.p2.s2 A jak zmínil pan Prymula, tento vir zjevně oslabuje a průběh nemoci je stále lehčí.
ps2017-057-01-003-002.u10.p2.s3 Ten vir nikdy nezmizí, bude mutovat a postupně oslabovat, než se objeví další.
ps2017-057-01-003-002.u10.p2.s4 Panika z tohoto koronaviru není namístě.
ps2017-057-01-003-002.u10.p2.s5 Souhlasím s odborníky, že tu máme daleko větší a skutečně smrticí hrozby, které kupodivu s takovou panikou a razancí stát neřeší, jako je skutečná epidemie rakoviny, kterou onemocní v průběhu života každý třetí občan ČR a každý čtvrtý na ni umře.
ps2017-057-01-003-002.u10.p2.s6 Patří dík českým zdravotníkům, že v posledních letech se jim daří lepšit výsledky léčení.
ps2017-057-01-003-002.u10.p2.s7 Ale nic nemění na faktu, že masovou četnost rakoviny jak společnost, tak jako stát fakticky systémově neřešíme, a přitom prevence proti rakovině možná v mnoha oblastech našeho života možná je.
ps2017-057-01-003-002.u10.p3.s1 Výše řečené ovšem nic nemění na tom, že je správně, že tady jednáme o novele školského zákona, která zavádí pro děti povinnost účastnit se distanční výuky jako součást povinné školní docházky.
ps2017-057-01-003-002.u10.p3.s2 A tím důvodem by třeba ani nemusel být covid, ale prostá logika, protože tu máme spoustu dětí, které mohou mít skutečně nebezpečné nemoci, jako je TBC nebo HIV, nebo tu máme děti, které jsou trvale upoutané na lůžko, a také máme děti v zahraničí a mnohé z nich se léta v rámci individuální výuky učí přes internet ve spolupráci se školou v ČR.
ps2017-057-01-003-002.u10.p3.s3 Takže víme, že některé školy to umějí.
ps2017-057-01-003-002.u10.p4.s1 Pokud někomu nařídím, aby se doma učil prostřednictvím počítače, musí stát zajistit, aby takový zákon mohl poslechnout.
ps2017-057-01-003-002.u10.p4.s2 Musí zařídit nejen počítač, ale také připojení.
ps2017-057-01-003-002.u10.p4.s3 Přičemž hlavně internet v každé domácnosti by měl být do budoucna samozřejmostí.
ps2017-057-01-003-002.u10.p4.s4 A zdarma.
ps2017-057-01-003-002.u10.p4.s5 Říkám dlouho, že se stát neměl zbavovat svého telekomunikačního operátora.
ps2017-057-01-003-002.u10.p4.s6 A když to udělal díky neskutečné hlouposti jedné části politiků a díky velmi uvěřitelné prodejnosti další části politiků, měl by tuto chybu napravit.
ps2017-057-01-003-002.u10.p4.s7 léta říkám, že by měl stát zajistit prostřednictvím vlastního operátora internet prostřednictvím celostátní Wi-Fi zdarma do každé domácnosti, do každého státního subjektu, jsou to úřady, nemocnice, policie či školy.
ps2017-057-01-003-002.u10.p4.s8 Celostátní pokrytí není technický problém, není technicky problém, a přineslo by to stamilionové úspory nejen domácnostem, ale i státu, protože instituce, úřady a tak dále by mohly komunikovat zadarmo.
ps2017-057-01-003-002.u10.p4.s9 Stačí se podívat, kolik kdo kde platí operátorům, a spočítat si, kolik by ušetřil.
ps2017-057-01-003-002.u10.p4.s10 Navíc zisky za telekomunikace v řádu miliard dnes z velké části plynou do zahraničí.
ps2017-057-01-003-002.u10.p4.s11 Doufám, že v dnešní situaci by vám, dámy a pánové, nevadilo, kdyby zůstaly v ČR v kapse našim občanům.
ps2017-057-01-003-002.u10.p5.s1 Státní telekomunikační firma by samozřejmě komerční služby, mezi něž v tomto případě neřadí výše uvedené, to znamená, by se občané a státní instituce mohli připojovat k internetu zdarma, tím pádem by měli i volání vzájemně zdarma, tak ty další komerční služby by mohla poskytovat s mírným ziskem a ten by mohl být dalším příjmem státního rozpočtu.
ps2017-057-01-003-002.u10.p5.s2 Stát nemůže zvyšovat své příjmy zvyšováním daní a odvodů a musí si najít vlastní zdroje.
ps2017-057-01-003-002.u10.p5.s3 To snad pochopí i ti, co v boji za kapitalismus razili plošné privatizace ziskových státních firem.
ps2017-057-01-003-002.u10.p5.s4 Vrátilo se nám to vše jako bumerang v podobě nezdravé závislosti na daních od občanů a firem.
ps2017-057-01-003-002.u10.p6.s1 Myšlenka internetu zdarma by se měla zalíbit i našim Bruselanům.
ps2017-057-01-003-002.u10.p6.s2 Dokonce i EU podobný plán vybudování alespoň občasné Wi-Fi zdarma na šesti tisíci místech v Evropě schválila v roce 2017.
ps2017-057-01-003-002.u10.p6.s3 Samozřejmě jako vždy u Bruselu jde o nesystémový krok.
ps2017-057-01-003-002.u10.p6.s4 Ale myslím, že k celoplošnému pokrytí zadarmo se během pár let dopracují i tam.
ps2017-057-01-003-002.u10.p6.s5 V našem případě jde jen o to, zda budeme ještě pár let čekat, nám to někdo nařídí, nebo to uděláme sami a tak, abychom z toho měli maximální prospěch jak stát, tak i občané.
ps2017-057-01-003-002.u10.p7.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-057-01-003-002.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2017-057-01-003-002.u11.p1.s2 Je zde faktická poznámka pana poslance Zdeňka Podala.
ps2017-057-01-003-002.u11.p1.s3 Pane poslanče, prosím, máte slovo.
ps2017-057-01-003-002.u12.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-057-01-003-002.u12.p1.s2 Kolegyně, kolegové, rád bych se vyjádřil k navrhovanému zákonu, a sice k bodu číslo 1.
ps2017-057-01-003-002.u12.p1.s3 Školy jsou povinny dotčeným dětem, žákům nebo studentům zajistit distanční vzdělávání.
ps2017-057-01-003-002.u12.p1.s4 K tomu však školy nemají dostatečně technické zázemí, finanční možnosti.
ps2017-057-01-003-002.u12.p2.s1 Dozvěděli jsme se, že peníze za učitelem půjdou koncem října, ale začátek školy, jak známo, je tedy v září.
ps2017-057-01-003-002.u12.p2.s2 A řada rodin a dětí v oblasti IT jsou negramotní.
ps2017-057-01-003-002.u12.p2.s3 Současně ne každá rodina přístup k internetu.
ps2017-057-01-003-002.u12.p2.s4 To tady zmínil i pan Okamura, že řešení by bylo, ale v tuhle chvíli ho nemáme.
ps2017-057-01-003-002.u12.p2.s5 Finanční prostředky uvolněné ministerstvem tuto negramotnost neřeší.

Text viewDownload CoNNL-U