ps2017-057-01-003-002.u1.p1.s1
2 . ps2017-057-01-003-002.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání ( školský zákon ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 972 / - zkrácené jednání ps2017-057-01-003-002.u1.p2.s1
Podle § 99 odst . 5 bychom měli posoudit , zda jsou podmínky pro projednání zmíněného návrhu zákona ve zkráceném jednání . ps2017-057-01-003-002.u1.p2.s2
Otevírám k této věci rozpravu . ps2017-057-01-003-002.u1.p2.s3
Hlásí se někdo do rozpravy ke zkrácenému jednání ? ps2017-057-01-003-002.u1.p2.s4
Do rozpravy se nikdo nehlásí , rozpravu končím a přikročíme k hlasování . ps2017-057-01-003-002.u1.p3.s1
Přednesu návrh usnesení : " Poslanecká sněmovna konstatuje , že nadále existují podmínky pro projednání vládního návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) , ve znění pozdějších předpisů , sněmovní tisk 972 , ve zkráceném jednání . " ps2017-057-01-003-002.u1.p4.s1
Zahajuji hlasování . ps2017-057-01-003-002.u1.p4.s2
Kdo je pro ? ps2017-057-01-003-002.u1.p4.s3
Kdo je proti ? ps2017-057-01-003-002.u1.p5.s1
Hlasování číslo 11 , přihlášeno 140 poslanců , pro 124 , proti nikdo . ps2017-057-01-003-002.u1.p5.s2
Návrh usnesení byl schválen . ps2017-057-01-003-002.u1.p6.s1
Já tedy otevírám tento již ohlášený bod . ps2017-057-01-003-002.u1.p6.s2
Předložený návrh uvede ministr školství , mládeže a tělovýchovy Robert Plaga . ps2017-057-01-003-002.u1.p6.s3
Pane ministře , prosím , ujměte se slova . ps2017-057-01-003-002.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , předstupuji dnes před vás s navrhovanou novelou školského zákona . ps2017-057-01-003-002.u2.p1.s2
Tato novela je součástí opatření připravovaných a navrhovaných Ministerstvem školství v reakci na krizovou situaci související se šířením koronaviru SARS - CoV - 2 . ps2017-057-01-003-002.u2.p2.s1
Jak dobře víte , v důsledku krizových opatření vyhlášených vládou došlo ve druhém pololetí školního roku 2019 / 2020 k zákazu osobní přítomnosti žáků a studentů ve školách . ps2017-057-01-003-002.u2.p2.s2
Tato situace nám ukázala , že pro podobné případy , a já jsem to říkal i tady ve Sněmovně , bude nutné stanovit jednoznačná pravidla pro poskytování distančního vzdělávání a zakotvit tato pravidla v zákoně . ps2017-057-01-003-002.u2.p2.s3
Řekl jsem i v reakci na poslanecký návrh pana poslance Miholy a dalších , že ten jejich návrh neřešil vhodnou formou danou věc , a jak ve Sněmovně , tak v Senátu jsem přislíbil , že připravíme legislativní ukotvení pro případ a možné případy karanténních opatření , nouzového stavu nebo mimořádných opatření Ministerstva zdravotnictví . ps2017-057-01-003-002.u2.p2.s4
Ostatně Poslanecká sněmovna se na tom rovněž shodla a přijala v tomto ohledu , směru , dvě usnesení - 4 . června a 8 . července tohoto roku . ps2017-057-01-003-002.u2.p2.s5
Předpokládám , že v rámci diskuse se objeví výhrady , že tento zákon přichází pozdě , tak jenom znovu zopakuji ty termíny , kdy Sněmovna vyzývala : 4 . června , 8 . července . ps2017-057-01-003-002.u2.p3.s1
Jsem velmi rád , že se dnes můžeme na této mimořádné schůzi tímto tématem zabývat . ps2017-057-01-003-002.u2.p3.s2
Za to vám chci poděkovat předem . ps2017-057-01-003-002.u2.p3.s3
Myslím si , že to je důležité , i když je to úprava legislativy , a samozřejmě kdyby to běželo standardním procesem , byť jsme navrhovali jako ministerstvo zkrácení lhůt , ke kterému došlo , a následně projednání podle § 90 , byl by ten proces významně delší . ps2017-057-01-003-002.u2.p3.s4
Pevně věřím , že dnes tento zákon Sněmovnou projde . ps2017-057-01-003-002.u2.p4.s1
A nyní k obsahu zákona . ps2017-057-01-003-002.u2.p4.s2
Návrh zákona stanovuje povinnost škol ve vymezených případech zajišťovat distanční výuku pro děti , žáky a studenty . ps2017-057-01-003-002.u2.p4.s3
Tedy jestliže v důsledku krizových nebo jiných mimořádných opatření nebo z důvodu karantény bude znemožněna osobní přítomnost většiny žáků z nejméně jedné třídy nebo jiné jednotky , skupiny atd . , škola bude povinna dotčeným žákům poskytovat distanční vzdělávání . ps2017-057-01-003-002.u2.p4.s4
Týká se to všech škol s tím , že mateřské školy budou distanční vzdělávání poskytovat pouze dětem , pro které je předškolní vzdělávání povinné . ps2017-057-01-003-002.u2.p5.s1
Děti , žáci a studenti budou povinni se distančního vzdělávání účastnit . ps2017-057-01-003-002.u2.p5.s2
To je druhá část . ps2017-057-01-003-002.u2.p5.s3
Tedy nejenom že škola bude mít povinnost poskytovat , ale děti , žáci a studenti budou povinni se distančního vzdělávání účastnit s výjimkou žáků základních uměleckých a jazykových škol , pro které bude účast na distančním vzdělávání dobrovolná . ps2017-057-01-003-002.u2.p5.s4
Škola bude povinna přizpůsobit distanční výuku a hodnocení podmínkám žáka . ps2017-057-01-003-002.u2.p5.s5
Je to reakce na jarní období , kde se ukázalo , že základní podmínkou úspěšného vzdělávání na dálku , nemluvím pouze o online vzdělávání , je zmapování aktuální situace v rodině a přizpůsobení mixu vzdělávacích nástrojů pro distanční vzdělávání aktuálním podmínkám v dané rodině . ps2017-057-01-003-002.u2.p6.s1
Návrh dále umožňuje - a zase , pokud si promítnete naše jarní debaty o tom , proč ministerstvo neudělí maturitu úředně atd . , tak jsme se bavili o tom , že na rozdíl od slovenské právní úpravy , kde ministr má de facto absolutní právo tato mimořádná opatření přijímat , tak česká legislativa toto neupravuje . ps2017-057-01-003-002.u2.p6.s2
Nešli jsme v našem návrhu tak daleko , jako je slovenský model , aby to bylo na libovůli ministra školství , ale navrhujeme , že Ministerstvo školství může vydat opatření obecné povahy , které stanoví odlišné termíny a lhůty oproti běžným lhůtám a termínům stanoveným školským zákonem , ale to ne když se to ministru nebo ministryni školství zlíbí , ale v těch případech , o kterých hovoříme , tedy stav nouze , karanténní opatření v nějakém regionu nebo mimořádná opatření Ministerstva zdravotnictví či nouzový stav . ps2017-057-01-003-002.u2.p7.s1
Důvodem pro toto ustanovení je fakt , že nelze předvídat podobu a délky možných krizových opatření . ps2017-057-01-003-002.u2.p7.s2
A znovu říkám , toto není covidová jednorázová novela , je to záležitost , kdy jsme díky covidu zjistili , že tato věc v zákoně není vůbec upravena , a upravujeme ji pro různé možné situace , které mohou v budoucnu nastat nejenom v souvislosti s COVID - 19 . ps2017-057-01-003-002.u2.p8.s1
V úvodním slovu se ještě zmíním o tom , že samozřejmě jedna věc je uložení povinnosti , druhá věc jsou podmínky pro vzdálené vzdělávání . ps2017-057-01-003-002.u2.p8.s2
My jsme se jako vláda rozhodli a v pondělí schválili navýšení objemu prostředků pro základní školy veřejných zřizovatelů o 1 , 3 mld . korun na dovybavení těchto škol ICT technikou , softwarovým vybavením či výukovými programy , a to s tím , že součástí těchto prostředků , které školy mohou využít , a budou jim díky ad hoc normativu , který nově upravuje školský zákon , doručeny tyto prostředky nejpozději do konce měsíce října , s tím že jaká výše prostředků jim bude náležet , se dozvědí v nejbližších dnech , a mohou tedy v mezidobí konat , tak tato finanční injekce , která jinak to vybavení jde za zřizovateli těchto škol , tak finanční injekce ze strany vlády je právě určena i na to , aby vznikl zápůjční fond na školách , kde nejsou k dispozici počítače , ICT technika , a byla tak řešena i potenciální situace dětí , které v jarním termínu neměly přístup k technice , a vzdálené vzdělávání tam nemohlo probíhat . ps2017-057-01-003-002.u2.p8.s3
To znamená , ta kalkulace , ačkoli je na učitele , v sobě obsahuje i část prostředků , které by měly být ze strany ředitelů deponovány do vybavení pro žáky , kteří nedisponují technikou . ps2017-057-01-003-002.u2.p9.s1
Tolik k úvodu návrhu , který předkládáme , a jsem připraven do diskuse . ps2017-057-01-003-002.u3.p1.s1
Děkuji , pane ministře . ps2017-057-01-003-002.u3.p1.s2
Výbor pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu , kterému byl vládní návrh zákona přikázán rozhodnutím předsedy , jej projednal , přijal usnesení , to usnesení máme k dispozici jako sněmovní tisk 972 / 1 . ps2017-057-01-003-002.u3.p1.s3
A nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu pan poslanec Ivo Pojezný a informoval nás o projednání tohoto návrhu ve výboru . ps2017-057-01-003-002.u3.p1.s4
Prosím , máte slovo . ps2017-057-01-003-002.u4.p1.s1
Dobrý den , dámy a pánové . ps2017-057-01-003-002.u4.p1.s2
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-057-01-003-002.u4.p1.s3
Výbor se dneska zabýval návrhem změny zákona . ps2017-057-01-003-002.u4.p1.s4
Dovolte mi tedy přečíst jeho usnesení číslo 230 . ps2017-057-01-003-002.u4.p2.s1
Výbor pro vědu , vzdělání kulturu , mládež a tělovýchovu po odůvodnění ministra školství Roberta Plagy , zpravodajské zprávě poslance Iva Pojezného a po rozpravě ps2017-057-01-003-002.u4.p3.s1
I . navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR , aby se konala obecná rozprava o návrhu zákona ; ps2017-057-01-003-002.u4.p4.s1
II . navrhuje Poslanecké sněmovně PČR , aby se vedla podrobná rozprava ke všem částem návrhu zákona ; ps2017-057-01-003-002.u4.p5.s1
III . navrhuje Poslanecké sněmovně PČR , aby své jednání ukončila nejpozději do 20 . srpna 2020 ; ps2017-057-01-003-002.u4.p6.s1
IV . doporučuje Poslanecké sněmovně PČR , aby s vládním návrhem zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) , ve znění pozdějších předpisů , sněmovní tisk 972 , vyslovila souhlas v předloženém znění ; ps2017-057-01-003-002.u4.p7.s1
V . zmocňuje zpravodaje výboru , aby ps2017-057-01-003-002.u4.p8.s1
se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny ; ps2017-057-01-003-002.u4.p9.s1
ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy . ps2017-057-01-003-002.u4.p10.s1
Tolik z mé strany . ps2017-057-01-003-002.u5.p1.s1
Ano , děkuji , pane zpravodaji . ps2017-057-01-003-002.u5.p1.s2
Než otevřu obecnou rozpravu , resp . o tom , zda otevřu obecnou rozpravu , musíme rozhodnout hlasováním . ps2017-057-01-003-002.u5.p1.s3
Všechny poslance a poslankyně jsem přivolal do sálu . ps2017-057-01-003-002.u5.p2.s1
Budeme hlasovat o tom , zda povedeme obecnou rozpravu . ps2017-057-01-003-002.u5.p3.s1
Zahajuji hlasování . ps2017-057-01-003-002.u5.p3.s2
Kdo je pro ? ps2017-057-01-003-002.u5.p3.s3
Kdo je proti ? ps2017-057-01-003-002.u5.p4.s1
Hlasování číslo 12 , přihlášeno 136 poslanců , pro 85 , proti 1 , obecnou rozpravu povedeme . ps2017-057-01-003-002.u5.p5.s1
Obecnou rozpravu otevírám . ps2017-057-01-003-002.u5.p5.s2
S přednostním právem pan místopředseda klubu ANO , pan poslanec Kubíček . ps2017-057-01-003-002.u5.p5.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-057-01-003-002.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-057-01-003-002.u6.p1.s2
Opět si dovolím navrhnout zkrácení doby na vystoupení doby pro jednotlivé poslance v obecné i v podrobné rozpravě na pět minut . ps2017-057-01-003-002.u6.p1.s3
Děkuji . ps2017-057-01-003-002.u7.p1.s1
Ano , děkuji . ps2017-057-01-003-002.u7.p1.s2
Zazněl procedurální návrh . ps2017-057-01-003-002.u7.p1.s3
O tomto návrhu dám bezprostředně hlasovat . ps2017-057-01-003-002.u7.p2.s1
Zahajuji hlasování . ps2017-057-01-003-002.u7.p2.s2
Kdo je pro ? ps2017-057-01-003-002.u7.p2.s3
Kdo je proti ? ps2017-057-01-003-002.u7.p3.s1
V hlasování číslo 13 přihlášeno 136 poslanců , pro 63 , proti 16 . ps2017-057-01-003-002.u7.p3.s2
Konstatuji , že návrh nebyl přijat a žádná lhůta na omezení řečnické doby nebyla stanovena . ps2017-057-01-003-002.u7.p4.s1
První přihlášený v obecné rozpravě , písemně přihlášený , je pan poslanec Jiří Mihola . ps2017-057-01-003-002.u7.p4.s2
Připraví se pan poslanec Dominik Feri . ps2017-057-01-003-002.u7.p4.s3
Ještě vás mezitím seznámím s omluvou . ps2017-057-01-003-002.u7.p4.s4
Ministryně spravedlnosti Marie Benešová se omlouvá do konce dnešního jednacího dne z pracovních důvodů . ps2017-057-01-003-002.u7.p4.s5
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-057-01-003-002.u8.p1.s1
Dobrý den , vážený pane předsedající , vážený pane ministře , vážené kolegyně , vážení kolegové . ps2017-057-01-003-002.u8.p1.s2
Já přitakám tomu , co tady naznačil pan ministr školství před chvílí spíš jako řečnicky , ten zákon už měl tady být a mohl tady být . ps2017-057-01-003-002.u8.p1.s3
Konečně víme , že digitalizaci českého školství nabízela většina stran ve svých volebních programech . ps2017-057-01-003-002.u8.p1.s4
Toto významné téma nechybí opakovaně ve strategiích Ministerstva školství a mnohých dalších odborných institucí . ps2017-057-01-003-002.u8.p1.s5
Plány bohužel zůstávají spíše na papíře , a tak je určitým paradoxem , že k největšímu posunu prakticky , a to dobře znatelnému posunu , došlo právě v době koronavirové pandemie . ps2017-057-01-003-002.u8.p1.s6
A tady je potřeba pochválit rodiče i učitele , protože je to především díky jejich nasazení , určitě se o ten posun zasloužili víc než samotné Ministerstvo školství . ps2017-057-01-003-002.u8.p2.s1
Přesto ta on - line výuka , která probíhala během jara , měla své nedostatky . ps2017-057-01-003-002.u8.p2.s2
Logicky , ocitli jsme se totiž v bezprecedentní situaci . ps2017-057-01-003-002.u8.p2.s3
Neměli jsme ty zkušenosti . ps2017-057-01-003-002.u8.p2.s4
Na jaře jsme to mohli říkat . ps2017-057-01-003-002.u8.p2.s5
Na podzim a někdy příště si to nemůžeme dovolit říkat , protože to by znamenalo , že jsme se nikam neposunuli . ps2017-057-01-003-002.u8.p2.s6
Podle informací České školní inspekce zůstalo kolem 10 tisíc žáků a studentů úplně nepřipojeno , vůbec nefungovali on - line . ps2017-057-01-003-002.u8.p2.s7
Ovšem technické zázemí určitě na daleko více místech nebylo na patřičné nebo potřebné úrovni .