ps2017-051-01-007-006.u1.p1.s1
6 . ps2017-051-01-007-006.u1.p1.s2
Návrh poslanců Marka Výborného , Jana Bartoška , Pavla Bělobrádka , Mariana Jurečky , Jiřího Miholy a dalších na vydání ústavního zákona , kterým se mění ústavní zákon č . 1 / 1993 Sb . , Ústava České republiky , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 526 / - prvé čtení ps2017-051-01-007-006.u1.p2.s1
Stanovisko vlády nám bylo doručeno jako sněmovní tisk 526 / 1 a já nyní prosím , aby se slova ujal navrhovatel předloženého návrhu a zástupce navrhovatelů pan poslanec Marek Výborný , který ovšem je omluven , takže jej zastane další v pořadí , pan poslanec Bartošek . ps2017-051-01-007-006.u1.p2.s2
Prosím , máte slovo . ps2017-051-01-007-006.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-051-01-007-006.u2.p1.s2
Náš návrh této novely Ústavy v podstatě je koncipován tak , že ustanovení není adresováno výlučně státu při jeho vlastní činnosti , ale představuje základ pro legitimní regulaci činnosti třetích osob . ps2017-051-01-007-006.u2.p1.s3
Ústavní význam těchto veřejných statků se projevuje ve dvou základních dimenzích . ps2017-051-01-007-006.u2.p1.s4
Jako subjektivní právo v podobě práva na příznivé životní prostředí , a v řadě zemí se stále objevuje , nebo je definováno , i jako právo na vodu , a jako objektivní ustanovení definující základní přístup státu k této oblasti . ps2017-051-01-007-006.u2.p1.s5
Taková ustanovení nejsou pouhým politickým prohlášením , nýbrž se jedná o příkaz zákonodárci , aby při tvorbě zákonů ústavní meze respektoval . ps2017-051-01-007-006.u2.p1.s6
Zároveň vytvářejí hierarchii ústavních hodnot , jež především usměrňují výklad práva při jeho aplikaci soudní moci . ps2017-051-01-007-006.u2.p1.s7
Návrh má přiměřené ambice v tom smyslu , že směřuje do naznačené druhé roviny , tedy objektivního ústavního práva , přičemž návrh plně respektuje dosavadní konstrukci Ústavy a její stávající proporce . ps2017-051-01-007-006.u2.p2.s1
Je nepochybné , že voda je nenahraditelnou surovinou významnou pro hospodářský rozvoj společnosti a její samotnou existenci . ps2017-051-01-007-006.u2.p2.s2
Celosvětově je posilována její strategická a bezpečnostní hodnota . ps2017-051-01-007-006.u2.p2.s3
V extrémních případech může být její nedostatek příčinou rozsáhlých migračních vln . ps2017-051-01-007-006.u2.p2.s4
Úbytek vody představuje hrozbu pro veškeré stávající ekosystémy , ale současně i ekonomiku státu . ps2017-051-01-007-006.u2.p2.s5
Činnost společnosti bude muset reagovat na klimatickou změnu a přehodnotit stávající lidské zásahy do krajiny . ps2017-051-01-007-006.u2.p2.s6
V uplynulých letech a i začátkem letošního se ukázalo , že Česká republika patrně bude muset čelit hrozbám sucha , a to ve všech aspektech . ps2017-051-01-007-006.u2.p2.s7
Dlouhodobě se to projevuje nerovnoměrně rozloženým úhrnem srážek v jednotlivých měsících , objevují se extrémní výkyvy počasí , tak jak můžeme vidět i v současném , letošním roce , různé záplavy . ps2017-051-01-007-006.u2.p2.s8
Klesá průtok řek a hladin vodních toků a v půdě chybí dostatek vláhy pro optimální růst a vývoj rostlin . ps2017-051-01-007-006.u2.p3.s1
Jako druhá a v podstatě nejcennější je pro nás úrodná půda , která je nenahraditelným přírodním zdrojem . ps2017-051-01-007-006.u2.p3.s2
Zřejmý je její význam především pro zemědělskou výrobu , ale také obživu obyvatelstva . ps2017-051-01-007-006.u2.p3.s3
Intenzifikace zemědělství má svoje přirozené limity . ps2017-051-01-007-006.u2.p3.s4
Základním deficitním znakem půdy je , že její objem je konstantní . ps2017-051-01-007-006.u2.p3.s5
Prostě půdu v České republice si nenafoukneme , nepřikoupíme , prostě máme půdy , kolik máme , a úměrně tomu se k ní musíme chovat . ps2017-051-01-007-006.u2.p3.s6
Úbytek disponibilní úrodné půdy a snižování její kvality je převážně důsledkem lidské činnosti . ps2017-051-01-007-006.u2.p3.s7
Způsob využití půdy a krajiny se promítá do jejího retenčního potenciálu , tedy schopnost půdy zachytit vodu . ps2017-051-01-007-006.u2.p3.s8
A z toho důvodu vidíme , že ochrana vody musí být úzce provázána i s ochranou půdy , protože jedno s druhým velice úzce souvisí . ps2017-051-01-007-006.u2.p4.s1
Návrh tohoto zavedení nepředstavuje snížení stávající ochrany dalších složek životního prostředí , jako je např . ovzduší , horniny , ekosystémy a energie . ps2017-051-01-007-006.u2.p4.s2
Pevně věřím , že tento návrh podpoříte , protože bez půdy a bez vody nedokážeme do budoucna přežít a předat naši zemi našim dětem tak , aby na ní mohly hospodařit . ps2017-051-01-007-006.u2.p4.s3
Děkuji . ps2017-051-01-007-006.u3.p1.s1
Děkuji a nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení , což je opět poslanec František Navrkal . ps2017-051-01-007-006.u3.p1.s2
Prosím . ps2017-051-01-007-006.u4.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-051-01-007-006.u4.p1.s2
Vážený pane předsedající , kolegyně , kolegové , rád bych v krátkosti z pozice zpravodaje podal vyjádření k tomuto návrhu . ps2017-051-01-007-006.u4.p1.s3
Ze všech tří návrhů na dané téma se jedná o ten vůbec nejúspornější . ps2017-051-01-007-006.u4.p1.s4
Jde v něm o změnu článku 7 Ústavy České republiky , který předkladatelé pouze doplňují o krátkou specifikaci k potřebě ochrany vodních zdrojů a půdy ze strany státu . ps2017-051-01-007-006.u4.p2.s1
Vláda k tomuto návrhu vydala nesouhlasné stanovisko , které zdůvodnila hlavně tím , že bez úpravy zákonů vztahujících se k nakládání s vodou nebude mít navrhované doplnění Ústavy fakticky žádný reálný dopad . ps2017-051-01-007-006.u4.p3.s1
Organizační výbor navrhl ústavně - právní výbor jako garanční . ps2017-051-01-007-006.u4.p3.s2
A to je vše . ps2017-051-01-007-006.u4.p3.s3
Děkuji . ps2017-051-01-007-006.u5.p1.s1
Děkuji . ps2017-051-01-007-006.u5.p1.s2
Přerušuji tedy projednávání tohoto bodu před otevřením rozpravy a nyní otevřu bod číslo