|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-06-02 ps2017-049-05-006-209 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

209. Návrh Zastupitelstva Pardubického kraje na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 766/ - prvé čtení

Date2020-06-02
Meetingps2017/049
Agenda Itemps2017/049/209
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/049schuz/s049189.htm

Select a sentence

ps2017-049-05-006-209.u1.p1.s1 209.
ps2017-049-05-006-209.u1.p1.s2 Návrh Zastupitelstva Pardubického kraje na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 766/ - prvé čtení
ps2017-049-05-006-209.u1.p2.s1 Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 766/1.
ps2017-049-05-006-209.u1.p2.s2 Tento návrh uvede z pověření Zastupitelstva Pardubického kraje hejtman Martin Netolický, kterého tady vítám.
ps2017-049-05-006-209.u1.p2.s3 Pane hejtmane, hned vás požádám, abyste se ujal slova.
ps2017-049-05-006-209.u1.p2.s4 Prosím, máte slovo.
ps2017-049-05-006-209.u2.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, dámy a pánové, dovolte mi, abych stručně uvedl tisk pod číslem 766/0, který máte jako návrh Zastupitelstva Pardubického kraje na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000, a to zákon o rozpočtovém určení daní.
ps2017-049-05-006-209.u2.p2.s1 Dovolte mi, abych začal nejprve poněkud obecněji, protože jsme, nikdo z nás nepředpokládal, když zastupitelstvo kraje schvalovalo tento zákon, nebo návrh zákona v prosinci, a musím zdůraznit, že na Zastupitelstvu Pardubického kraje byl tento tisk projednáván skutečně průřezově, napříč politickým spektrem, a podpořili jej prakticky všichni zastupitelé Pardubického kraje, kteří byli přítomni, protože tuto záležitost vnímáme nikoliv jako tu záležitost dnes projednávaných kompenzací, alespoň tedy my v rámci samosprávy kraje, ale vnímáme ji jako věcný problém, který řešíme spolu s vládou České republiky a ostatně i s celou řadou z vás, a to je financování oprav silnic druhých a třetích tříd.
ps2017-049-05-006-209.u2.p3.s1 Od roku 2015 do roku 2019 ze Státního fondu dopravní infrastruktury bylo alokováno na 17 miliard korun, jenom pro příklad, na Pardubický kraj přicházela adekvátní částka 1 miliarda korun, a tyto prostředky byly investovány.
ps2017-049-05-006-209.u2.p3.s2 Byly investovány do projektů, s kterými se setkáváte i vy, protože silnice druhých a třetích tříd jsou ostatně ty silnice, které nejvíce zajímají starosty vedle místních komunikací, a každý v rámci své poslanecké práce se s tímto určitě setkává.
ps2017-049-05-006-209.u2.p4.s1 My vnímáme tento návrh zákona také jako určitý přelom po 20 letech, kdy byl schválen.
ps2017-049-05-006-209.u2.p4.s2 Zdůrazním jednu konkrétní záležitost, kterou jsme se doposud nikdo nezabýval, protože je velmi nepříjemná, a to je příloha k zákonu, která stanovila konkrétní procentuální podíl jednotlivých krajů, který mimochodem na rozdíl od obcí nemá žádná objektivní kritéria, vycházel z propočtu tehdejšího Ministerstva financí a naši předchůdci prakticky celé Sněmovny, vlády, hejtmanů, zastupitelů jednali o tom, jak bude nastaveno rozpočtové určení daní po fiskální decentralizaci, bezprostředně tedy po vzniku samosprávných krajů.
ps2017-049-05-006-209.u2.p5.s1 Jednotlivé kraje jsou tedy určeny konkrétním procentem a nedokážete úplně rozklíčovat, jakým způsobem toto procento bylo prosazováno.
ps2017-049-05-006-209.u2.p5.s2 Možná by nám na to dal odpověď někdo z doyenů tohoto zákonodárného sboru a s vysokou pravděpodobností také náměstek ministra financí tehdejší, dnes bohužel nežijící Eduard Janota, který se na této záležitosti bezesporu podílel.
ps2017-049-05-006-209.u2.p5.s3 Nicméně existuje obrovská disproporce v rozdělení těchto veřejných peněz mezi kraje.
ps2017-049-05-006-209.u2.p5.s4 A proto když se podíváte i do našeho návrhu, tak je tam tato disproporce zmíněna a máme návrh, který by byl určitým řešením v rámci přerozdělení sdílených daní pro kraje.
ps2017-049-05-006-209.u2.p6.s1 Jedná se o kritérium - zavedení kritéria počtu obyvatel, ostatně u obcí jsme na toto kritérium zvyklí, vedle kritéria výměry katastrálního území všech částí obce a i dalších kritérií.
ps2017-049-05-006-209.u2.p6.s2 A druhým kritériem je do jisté míry zohlednění rozlohy jednotlivých krajů, a to tím způsobem, že by přerozdělení bylo stejné, jako je přerozdělení prostředků ze Státního fondu dopravní infrastruktury, pokud tedy dojde k nějaké alokaci, a to podle délky silniční sítě silnic druhých a třetích tříd, tedy krajských komunikací.
ps2017-049-05-006-209.u2.p7.s1 bych byl velmi rád, kdyby tento materiál prošel alespoň do druhého čtení a pak do následující diskuse, protože vnímám negativní stanovisko vlády.
ps2017-049-05-006-209.u2.p7.s2 Na druhou stranu s vládou na téměř veškerých setkáních diskutujeme na téma silnice druhé a třetí třídy.
ps2017-049-05-006-209.u2.p7.s3 Je to věc, která je pro nás klíčová, a především je potřeba zdůraznit, že tento majetek, který není Netolického, Půty, Čunka, Šimka a dalších, je to prostě veřejný majetek, o který se musíme starat, a musím konstatovat, že bohužel kraje nedisponují dostatečnými zdroji na to, aby tento majetek byl dobře upravován.
ps2017-049-05-006-209.u2.p8.s1 jsem celou řadou i regionálních poslanců z našeho kraje pravidelně kontaktován ohledně konkrétních oprav silnic druhých a třetích tříd - usmívá se na kolega z našeho kraje -, nicméně opravovat lze, jen pokud máte vlastní zdroje.
ps2017-049-05-006-209.u2.p8.s2 My tímto chceme ukončit diskusi, kdy kraje tu jeden rok dostanou 4,5 miliardy, tu dostanou 3,4 miliardy, tu dostanou 2 miliardy podle toho, jak to vychází, a de facto ani v průběhu roku nevědí, kolika prostředky mohou disponovat a na jaké projekty se mohou připravit.
ps2017-049-05-006-209.u2.p9.s1 Byl bych rád, pokud bychom tedy tímto materiálem zahájili jednak diskusi o systémovém řešení, o systémovém řešení, které považujeme za velmi důležité v oblasti krajské samosprávy, a zároveň vás prosím, abychom tento materiál pustili do druhého čtení.
ps2017-049-05-006-209.u2.p10.s1 ještě jednu poznámku na závěr svého vystoupení, abych vás seznámil také s tím, jestli vás to zajímá, jaký je dopad covidu na Pardubický kraj.
ps2017-049-05-006-209.u2.p10.s2 Podle predikce Ministerstva financí ze září loňského roku Pardubický kraj měl mít v letošním roce 4,6 miliardy korun.
ps2017-049-05-006-209.u2.p10.s3 Podle aktualizované predikce 3,8 miliardy.
ps2017-049-05-006-209.u2.p10.s4 Ten dopad je 800 milionů korun.
ps2017-049-05-006-209.u2.p10.s5 Pokud chceme, abychom jako kraje, jako obce, územní samosprávné celky nadále investovali, je nezbytné k tomu také najít dostatečné zdroje.
ps2017-049-05-006-209.u2.p11.s1 A na závěr ještě jedna poznámka, protože to je oblíbené téma - zůstatky na účtech.
ps2017-049-05-006-209.u2.p11.s2 Přátelé, dámy a pánové, jste zastupitelé a víte, že zůstatek na účtě nerovná se disponibilní prostředky.
ps2017-049-05-006-209.u2.p11.s3 Zůstatky na účtech máte často zazávazkované a postupně dochází k jejich uvolňování na základě schváleného rozpočtu, investičních záměrů a také harmonogramu jednotlivých realizací.
ps2017-049-05-006-209.u2.p11.s4 Byl bych rád, abychom tedy i toto vzali na vědomí, protože neustále slýchám, jak obce a kraj jsou bohaté.
ps2017-049-05-006-209.u2.p11.s5 Ona to není úplně pravda, protože když se podíváte potom na situaci, tak ta je diametrálně složitější.
ps2017-049-05-006-209.u2.p12.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-049-05-006-209.u3.p1.s1 Děkuji, pane hejtmane.
ps2017-049-05-006-209.u3.p1.s2 Zpravodajkou pro prvé čtení je paní poslankyně Věra Kovářová, kterou prosím, aby se ujala slova.
ps2017-049-05-006-209.u3.p1.s3 Prosím, paní zpravodajko.
ps2017-049-05-006-209.u4.p1.s1 Vážený pane hejtmane, vážené kolegyně, vážení kolegové, jak již uvedl navrhovatel, cílem návrhu je - za prvé - zařazení do výčtu sdílených daní nově také silniční daň a daň z minerálních olejů, a to ve stejném rozsahu, jako je tomu u současných sdílených daní, tedy ve výši 8,92 %.
ps2017-049-05-006-209.u4.p1.s2 Druhou změnou je změna systému přerozdělování mezi jednotlivé kraje.
ps2017-049-05-006-209.u4.p1.s3 Každému kraji přísluší nejprve paušální částka, a to ve výši jedné třináctiny z 10 procent procentní částky celostátního hrubého výnosu daní uvedených v zákoně.
ps2017-049-05-006-209.u4.p1.s4 Zbylá část procentní části celostátního hrubého výnosu daní je mezi kraje rozdělena na základě součtu poměru počtu obyvatel a poměru součtu délky všech silnic druhých a třetích tříd s tím, že poměr počtu obyvatel koeficient 0,6 a poměr součtu délky krajských silnic koeficient 0,4.
ps2017-049-05-006-209.u4.p2.s1 Cílem návrhu, jak uvádí navrhovatel, je zavedení systémových kritérií, která jsou objektivní a měřitelná.
ps2017-049-05-006-209.u4.p2.s2 Tolik na úvod zpravodajské zprávy a dovoluji si také konstatovat, že jste obdrželi stanovisko vlády jako sněmovní tisk 776/1.
ps2017-049-05-006-209.u4.p2.s3 Čili toto je moje zpravodajská zpráva.
ps2017-049-05-006-209.u4.p3.s1 A teď, pane předsedající, jestli mohu, bych ráda navrhla sloučení rozpravy s body následujícími, tedy se sněmovním tiskem 774 a 753.
ps2017-049-05-006-209.u4.p3.s2 Děkuji.
ps2017-049-05-006-209.u5.p1.s1 Přeji hezký večer.
ps2017-049-05-006-209.u5.p1.s2 jsem tady zaznamenal návrh na sloučení rozpravy u všech tří tisků, takže o tom bychom hlasovali.
ps2017-049-05-006-209.u5.p1.s3 zagonguji.
ps2017-049-05-006-209.u5.p1.s4 Všech tří tisků?
ps2017-049-05-006-209.u5.p2.s1 Myslím, že jsme tady v dostatečném počtu, to znamená, budeme hlasovat o návrhu paní zpravodajky Věry Kovářové na sloučení všeobecné rozpravy k bodům 209, 207 a 211.
ps2017-049-05-006-209.u5.p3.s1 Zahajuji hlasování.
ps2017-049-05-006-209.u5.p3.s2 Kdo je pro?
ps2017-049-05-006-209.u5.p3.s3 Pardon, bodů, ne tisků.
ps2017-049-05-006-209.u5.p3.s4 Kdo je proti?
ps2017-049-05-006-209.u5.p4.s1 V hlasování pořadové číslo 136 přihlášeno 149 poslanců, pro 138, proti žádný.
ps2017-049-05-006-209.u5.p4.s2 Návrh byl přijat, takže tím pádem přeruším bod 209.
ps2017-049-05-006-209.u5.p5.s1 Otevřu teď bod

Text viewDownload CoNNL-U