ps2017-049-02-012-070.u1.p1.s1
70 . ps2017-049-02-012-070.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 280 / 2009 Sb . , daňový řád , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 841 / - prvé čtení podle § 90 odst . 2 ps2017-049-02-012-070.u1.p2.s1
Prosím , pan poslanec se hlásí . ps2017-049-02-012-070.u2.p1.s1
Já pouze pro stenozáznam . ps2017-049-02-012-070.u2.p1.s2
Při vydání mám na sjetině pro a hlasoval jsem proti . ps2017-049-02-012-070.u2.p1.s3
Nechci zpochybnit hlasování . ps2017-049-02-012-070.u3.p1.s1
Ano , děkuji . ps2017-049-02-012-070.u3.p1.s2
To je pro zápis . ps2017-049-02-012-070.u3.p1.s3
Budu pokračovat . ps2017-049-02-012-070.u3.p1.s4
Upozorňuji , že je navrženo , abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení . ps2017-049-02-012-070.u3.p2.s1
Z pověření vlády návrh uvede místopředsedkyně vlády a ministryně financí paní Alena Schillerová , kterou prosím , aby se ujala slova . ps2017-049-02-012-070.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-049-02-012-070.u4.p1.s2
Dámy a pánové , dovolte mi stručně představit návrh zákona , kterým se mění zákon č . 280 / 2009 Sb . , daňový řád , ve znění pozdějších předpisů . ps2017-049-02-012-070.u5.p1.s1
Paní ministryně , já vás přeruším , jestli dovolíte . ps2017-049-02-012-070.u5.p1.s2
Poprosím všechny poslance v tomto sále , aby se ztišili a přenesli své diskuse do předsálí . ps2017-049-02-012-070.u5.p1.s3
Děkuji . ps2017-049-02-012-070.u5.p1.s4
Prosím . ps2017-049-02-012-070.u6.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2017-049-02-012-070.u6.p1.s2
Návrh zákona je opětovně předkládán poté , co nebyl jako sněmovní tisk číslo 580 po vrácení Senátem přijat Poslaneckou sněmovnou . ps2017-049-02-012-070.u6.p1.s3
Jedná se tedy do značné míry o totožný návrh , pouze s dílčími korekcemi . ps2017-049-02-012-070.u6.p2.s1
Předložený návrh zákona je mimo jiné realizací projektu Moje daně - moderní a jednoduché - , jehož realizace je spolu s podporou zjednodušení a elektronizace daňového systému a obecně veřejné správy jedním z bodů programového prohlášení vlády . ps2017-049-02-012-070.u6.p2.s2
Kromě řady dílčích změn problematiky daňového procesu , které jsou reakcí na vývoj aplikační praxe a judikatury , jsou těžištěm návrhu zákona čtyři základní témata , a sice podpora elektronizace , zjednodušení kontrolních postupů , revize sankčního systému a vracení daňového odpočtu . ps2017-049-02-012-070.u6.p3.s1
Oproti sněmovnímu tisku číslo 580 byly v návrhu zákona provedeny změny , které kompromisním způsobem upravují témata , která byla původní předloze vytýkána zde na půdě Poslanecké sněmovny ze strany opozice , a zapracovávají některé změny , které požadoval Senát . ps2017-049-02-012-070.u6.p3.s2
Jedná se zejména o tyto úpravy : ps2017-049-02-012-070.u6.p4.s1
Bylo vypuštěno faktické prodloužení lhůty pro vrácení daňových odpočtů z 30 na 45 dnů . ps2017-049-02-012-070.u6.p4.s2
V případě konkludentního stanovení daňového odpočtu bude zachován stávající stav , který s ohledem na současnou ekonomickou a sociální situaci tolik nezasahuje do cash flow plátců daně z přidané hodnoty . ps2017-049-02-012-070.u6.p4.s3
Tím bude odstraněn hlavní důvod pro nesouhlasný postoj opozice , čili nebude se provádět u takzvané vracení nesporné části nadměrného odpočtu té vrácení části před vyměřením , ale až v rámci vyměření , čili v průběhu daňové kontroly nebo postupu k odstranění pochybností . ps2017-049-02-012-070.u6.p5.s1
V návaznosti na to dochází k úpravě institutu , tedy zálohy na daňový odpočet tak , aby byl posuzován tak , jak už jsem řekla , v průběhu daňové kontroly nebo postupu odstranění pochybností . ps2017-049-02-012-070.u6.p6.s1
Nově dojde k zavedení možnosti individuálního prominutí pokuty za opožděné tvrzení daně , které dnes není možné . ps2017-049-02-012-070.u6.p6.s2
Jde o zapracování námětu pana poslance Skopečka , který s touto myšlenkou přišel v rámci projednávání sněmovního tisku 580 , a naplnění mého slibu zařadit toto téma do nejbližší novely daňového řádu . ps2017-049-02-012-070.u6.p7.s1
Bude navrácena plošná tolerance , po kterou nevzniká úrok z prodlení . ps2017-049-02-012-070.u6.p7.s2
V současnosti tato tolerance činí čtyři pracovní dny a v původním návrhu měla být vypuštěna a nahrazena stupňovitou tolerancí . ps2017-049-02-012-070.u6.p7.s3
Nyní se do návrhu zákona vrací ve zkrácené kompromisní délce tří kalendářních dnů při současném zachování zmíněné stupňovité tolerance . ps2017-049-02-012-070.u6.p8.s1
Dojde ke zvýšení úroku z nesprávně stanovené daně na dvojnásobek po dobu , kdy je nesprávně stanovená daň vymáhána v rámci exekučního řízení . ps2017-049-02-012-070.u6.p8.s2
Tato změna nalezne uplatnění v případě exekuce na základě nezákonného zajišťovacího příkazu . ps2017-049-02-012-070.u6.p8.s3
Formát takzvaných formulářových podání bude nově zahrnut mezi skutečnosti stanovené vyhláškou Ministerstva financí a zároveň bude výslovně vyjádřeno , že v případě podrobností údajů o skutečnostech prokazujících tvrzení daňového subjektu a dalších údajů nezbytných pro správu daní bude vydání vyhlášky obligatorní . ps2017-049-02-012-070.u6.p9.s1
Dojde k vypuštění změny , která měla připustit , aby správce daně , který pořizuje obrazový nebo zvukový záznam o této skutečnosti , nemusel předem uvědomit osoby , které se tohoto úkonu účastní , pokud by to neumožňovaly povaha a okolnosti úkonu . ps2017-049-02-012-070.u6.p10.s1
S ohledem na časový rámec dalšího legislativního procesu se navrhuje stanovit účinnost zákona od 1 . ledna 2021 , což zajistí dostatečnou legisvakanci pro realizaci navrhovaných změn . ps2017-049-02-012-070.u6.p10.s2
Tomu je přizpůsobeno přechodné ustanovení týkající se prodloužení lhůty pro podávání elektronických daňových přiznání tak , aby bylo možné tento benefit využít již pro podání daňových přiznání za zdaňovací období roku 2020 . ps2017-049-02-012-070.u6.p11.s1
Návrh zákona byl předem diskutován se zástupci opozičních politických stran a Senátu , zejména s panem senátorem Goláněm , autorem většiny změn navržených Senátem , s Komorou daňových poradců , jmenovitě panem Ing . Hajduškem a Svazem obchodu a cestovního ruchu , AMSP , Hospodářskou komorou a dalšími . ps2017-049-02-012-070.u6.p11.s2
Dovolím si tvrdit , že dohodnuté změny učinily z návrhu zákona nekonfliktní předlohu . ps2017-049-02-012-070.u6.p11.s3
Zároveň věřím , že ostatní témata jsme již podrobně prodiskutovali při předchozím projednání návrhu zákona . ps2017-049-02-012-070.u6.p11.s4
Proto navrhuji - zda mohu , neporušuji jednací řád ? ps2017-049-02-012-070.u6.p11.s5
- aby Poslanecká sněmovna vyslovila souhlas s návrhem již v prvním čtení . ps2017-049-02-012-070.u6.p11.s6
Děkuji vám . ps2017-049-02-012-070.u7.p1.s1
Já vám děkuji . ps2017-049-02-012-070.u7.p1.s2
Prosím , aby se slova ujala paní zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Miroslava Vostrá . ps2017-049-02-012-070.u7.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-049-02-012-070.u8.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , kolegyně , kolegové , děkuji za slovo . ps2017-049-02-012-070.u8.p1.s2
Ono v podstatě to základní tady řekla paní ministryně . ps2017-049-02-012-070.u8.p1.s3
Mnoho se v tomto návrhu vlastně nezměnilo . ps2017-049-02-012-070.u8.p1.s4
Byly do něj zapracovány připomínky jak Senátu , tak ale i připomínky z odborných svazů a komor . ps2017-049-02-012-070.u8.p2.s1
Oproti tomu tisku 580 , jak si určitě vzpomínáte , který tady neprošel , tak v podstatě jsou tam zapracované připomínky . ps2017-049-02-012-070.u8.p2.s2
Mezi ně patří zejména zachování třicetidenní lhůty pro vrácení nadměrných odpočtů . ps2017-049-02-012-070.u8.p2.s3
Současně však došlo oproti původnímu návrhu ke zvýšení minimálního limitu pro vznik nároku na zálohu v nesporné části odpočtu z 10 na 50 tisíc . ps2017-049-02-012-070.u8.p3.s1
Je tam zachování toleranční doby při placení daní , pouze dojde k jejímu zkrácení ze čtyř pracovních dnů na tři kalendářní dny . ps2017-049-02-012-070.u8.p3.s2
Jistě si vzpomínáte , vy , kteří jste se tím zabývali , že v tom původním návrhu , v tom tisku 580 , tam byla vypuštěná . ps2017-049-02-012-070.u8.p4.s1
Nově je tam zavedení možnosti individuálně prominout pokutu za opožděné podání daňového tvrzení , které dnes není možné . ps2017-049-02-012-070.u8.p4.s2
Možnost prominutí bude posuzována na základě individuální žádosti poplatníka s ohledem na závažnost důvodů . ps2017-049-02-012-070.u8.p5.s1
Dále je tam zachování dvojnásobné výše úroků za dobu , kdy je nesprávně stanovená daň vymáhána , a formát tzv . formulářových podání pak má být nově zahrnut mezi skutečnosti stanovené vyhláškou Ministerstva financí . ps2017-049-02-012-070.u8.p6.s1
To jsou v podstatě ty připomínky , které byly zapracovány oproti tomu předchozímu návrhu v tisku 580 . ps2017-049-02-012-070.u8.p7.s1
Jak už tady bylo řečeno , vláda navrhla , aby tisk 841 byl Poslaneckou sněmovnou projednán v režimu dle § 90 , tedy aby s ním Poslanecká sněmovna mohla vyslovit souhlas již v prvém čtení . ps2017-049-02-012-070.u8.p7.s2
Děkuji . ps2017-049-02-012-070.u9.p1.s1
Já vám děkuji , paní zpravodajko a otevírám obecnou rozpravu , do které mám přihlášeného s přednostním právem pana poslance Miroslava Kalouska . ps2017-049-02-012-070.u9.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2017-049-02-012-070.u10.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-049-02-012-070.u10.p1.s2
Já nechci opakovat tu debatu , kterou jsme tady prodělali v prvním , ve druhém , ve třetím čtení i v okamžiku , kdy přišel návrh ze Senátu . ps2017-049-02-012-070.u10.p1.s3
Jenom velmi stručně zrekapituluji to , co jsem říkal ve všech těchto případech , že je velká škoda , že nepochybně moderní rekodifikace , velmi kvalitní ve většině svého textu , je zatížena několika minami v neprospěch podnikatelského prostředí . ps2017-049-02-012-070.u10.p1.s4
Snažili jsme se s kolegy z opozice změnit to celou řadou pozměňovacích návrhů , snažil se to změnit i Senát . ps2017-049-02-012-070.u10.p1.s5
Bohužel vůle ke kompromisu byla minimální . ps2017-049-02-012-070.u10.p1.s6
Kdyby byla taková vůle ke kompromisu , s jakou teď zpracovatel přistoupil k tomuto návrhu , tak jsme to mohli mít dávno za sebou . ps2017-049-02-012-070.u10.p1.s7
Mohli jsme to schválit už v tom minulém tisku a Senát by zcela jistě nic nevrátil . ps2017-049-02-012-070.u10.p2.s1
Já chci ocenit , že paní ministryně šla tentokrát jinou cestou než na sílu , že opravdu zvolila cestu kompromisu , že ty nejkřiklavější momenty , které nám bránily ve schválení té normy , tam již nejsou . ps2017-049-02-012-070.u10.p2.s2
To je také důvod , proč zcela jistě nechceme vetovat § 90 , zejména z obavy , že kdyby to šlo do výborů , tak by si mohla vládní většina ještě nějaké ty kompromisy rozmyslet . ps2017-049-02-012-070.u10.p2.s3
To bych nerad , takže jsem přesvědčen , že je namístě to ještě dnes do 19 hodin schválit a mít to konečně za sebou . ps2017-049-02-012-070.u11.p1.s1
Děkuji . ps2017-049-02-012-070.u11.p1.s2
Pan poslanec Munzar , pan poslanec Martínek . ps2017-049-02-012-070.u12.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-049-02-012-070.u12.p1.s2
Dobrý den , kolegyně a kolegové . ps2017-049-02-012-070.u12.p1.s3
Já budu velice stručný , on toho spoustu řekl pan poslanec Kalousek vaším prostřednictvím . ps2017-049-02-012-070.u12.p1.s4
Já si jenom dovolím zareagovat na úvodní slovo paní ministryně , když řekla , že je to prakticky totožný návrh . ps2017-049-02-012-070.u12.p1.s5
No naštěstí to není prakticky totožný návrh , protože kdyby to byl prakticky totožný návrh , tak tady znova otvíráme debatu , jak je prodloužení vratek odpočtu DPH o 15 dnů nevýhodné pro daňové subjekty a podobně . ps2017-049-02-012-070.u12.p1.s6
Naštěstí skutečně nám dneska vláda předkládá návrh , který je oproštěný od těch neuralgických bodů , o kterých jsme tady diskutovali a které my jsme považovali za velké ohrožení podnikatelského prostředí . ps2017-049-02-012-070.u12.p1.s7
My jsme tomu rádi . ps2017-049-02-012-070.u12.p1.s8
A já jenom musím konstatovat , že kdyby byly přijaty tehdy naše pozměňovací návrhy nebo byl přijat návrh ze Senátu , tak už to mohlo být dávno schváleno . ps2017-049-02-012-070.u12.p2.s1
Ale my také nebudeme vetovat zrychlené projednávání podle § 90 a jsme rádi , že jsme se dostali po tom boji , který byl možná zbytečně dlouhý ze strany vlády , k tomuto návrhu . ps2017-049-02-012-070.u12.p2.s2
Děkujeme . ps2017-049-02-012-070.u13.p1.s1
Děkuji . ps2017-049-02-012-070.u13.p1.s2
S faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Jan Hrnčíř . ps2017-049-02-012-070.u13.p1.s3
Prosím . ps2017-049-02-012-070.u14.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-049-02-012-070.u14.p1.s2
Já bych se taky chtěl vyjádřit za náš klub SPD k daňovému řádu . ps2017-049-02-012-070.u14.p1.s3
Už to tady zaznělo , také si myslíme , že je veliká škoda , že Ministerstvo financí , potažmo paní ministryně zarputile odmítala všechny pozměňovací návrhy , byť skutečně vedly k tomu , aby se ten daňový řád skutečně stal moderním legislativním nástrojem . ps2017-049-02-012-070.u14.p1.s4
V podstatě to dopadlo , jak to dopadlo , takže to tady řešíme znovu . ps2017-049-02-012-070.u14.p2.s1
Je pravda , že ty připomínky zapracovány byly , dokonce i můj pozměňovací návrh , který ponechával původně tři dny pro opoždění tvrzení daně , které bylo možné promítnout , takže jsem rád , že se to tam objevilo . ps2017-049-02-012-070.u14.p2.s2
Samozřejmě může být diskutabilní ta výše těch 50 tisíc při té vratce zálohy , jestli to není limitující . ps2017-049-02-012-070.u14.p2.s3
Co možná je trošku problém , tak úroky . ps2017-049-02-012-070.u14.p2.s4
Pokud stát zadržuje vratku daně , tak platí menší úrok , než když zase dluží ten poplatník . ps2017-049-02-012-070.u14.p2.s5
Mělo by to být nastejno , dle mého názoru . ps2017-049-02-012-070.u14.p3.s1
Nicméně tento daňový řád skutečně zapracoval drtivou většinu těch připomínek , které tady zaznívaly , a myslím si , že si podporu zasluhuje .