|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-05-06 ps2017-045-04-002-250 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

250. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 178/2016 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 645/ - třetí čtení

Date2020-05-06
Meetingps2017/045
Agenda Itemps2017/045/250
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/045schuz/s045145.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 787 • previousnext

ps2017-045-04-002-250.u1.p1.s1 250.
ps2017-045-04-002-250.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 178/2016 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 645/ - třetí čtení
ps2017-045-04-002-250.u1.p2.s1 Místo u stolku zpravodajů zaujal ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga a zpravodaj garančního výboru pan poslanec Lukáš Bartoň.
ps2017-045-04-002-250.u1.p2.s2 Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 645/3, který byl doručen dne 6. března 2020.
ps2017-045-04-002-250.u1.p2.s3 Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 645/4.
ps2017-045-04-002-250.u1.p2.s4 Ptám se navrhovatele, zda zájem o vystoupení před otevřením rozpravy.
ps2017-045-04-002-250.u1.p2.s5 Pane ministře, máte zájem o vystoupení?
ps2017-045-04-002-250.u1.p2.s6 Ano, je tomu tak.
ps2017-045-04-002-250.u1.p2.s7 Prosím, máte slovo.
ps2017-045-04-002-250.u2.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji za to úvodní slovo.
ps2017-045-04-002-250.u2.p1.s2 Co se týká předloženého zákona, předpokládám, že obsah návrhu zákona je vám všem dobře znám, jelikož jsme ho tady diskutovali poměrně dlouho v rámci předchozích čtení, a omezím se tedy jen na stručný komentář k některým pozměňujícím návrhům.
ps2017-045-04-002-250.u2.p2.s1 bych chtěl především zdůraznit, že my jako MŠMT trváme na svém původním návrhu.
ps2017-045-04-002-250.u2.p2.s2 To znamená, nesouhlasíme s pouhým odkladem povinnosti konat ve společné části maturitní zkoušku z matematiky.
ps2017-045-04-002-250.u2.p2.s3 Ten dvouletý odklad, který byl navržen, jsme považovali ještě před vypuknutím koronakrize za nedostatečný.
ps2017-045-04-002-250.u2.p2.s4 A bych ještě jednou vás chtěl požádat o zvážení možnosti, pokud jste se rozhodli podporovat tento pozměňující návrh, možnosti podpořit vládní návrh, protože nikdo z nás nepředpokládal, ten odklad počítal s tím, že v následujících dvou letech, respektive v tomto roce ty kroky k nastartování zlepšené výuky matematiky budou moci probíhat.
ps2017-045-04-002-250.u2.p2.s5 A nebudeme si nic nalhávat, že koronakrize do toho nějakým způsobem nezasáhla.
ps2017-045-04-002-250.u2.p3.s1 To znamená, podle mého názoru jsem tvrdil, že dvouletá doba je nedostatečná z mého pohledu, před vypuknutím koronakrize, tak ten argument je v tuto chvíli ještě validnější.
ps2017-045-04-002-250.u2.p3.s2 To znamená, ve chvíli, kdy možná i příští rok bude částečně výuka narušena, tak je podle větší váha toho argumentu pro podporu vládního návrhu a ponechání volitelnosti i do dalšího období.
ps2017-045-04-002-250.u2.p3.s3 To samozřejmě neznamená, že by výuka matematiky, a na tom se shodneme, předpokládám, všichni průřezově nějakým způsobem, nebyla důležitá, že by se učilo méně.
ps2017-045-04-002-250.u2.p3.s4 Co se týká změny financování regionálního školství, tak podporujeme dělení hodin tak, aby matematika mohla být kvalitněji učena.
ps2017-045-04-002-250.u2.p4.s1 Takže to jsou argumenty podle , které se objevily v mezičase mezi druhým a třetím čtením ve prospěch podpory vládního návrhu oproti tomu pozměňujícímu návrhu na dvouletý odklad.
ps2017-045-04-002-250.u2.p4.s2 Ale samozřejmě to konečné rozhodnutí bude dnes na vás.
ps2017-045-04-002-250.u2.p5.s1 Pokud jde o další pozměňující návrhy, chtěl bych upozornit na návrh, který předložila paní poslankyně Melková, který kromě částečné debyrokratizace související s některými náležitostmi financování škol dále umožňuje hrazení nákladů na dopravu, na akce v rámci vzdělávání ze státního rozpočtu, z takzvaných ONIVů.
ps2017-045-04-002-250.u2.p5.s2 To je velmi důležitý pozměňující návrh.
ps2017-045-04-002-250.u2.p5.s3 za něj děkuji a věřím v jeho průřezovou podporu.
ps2017-045-04-002-250.u2.p6.s1 Z dalších předložených poslaneckých pozměňujících návrhů bych se chtěl vyjádřit pro návrh pana poslance Špičáka, který zvyšuje transparentnost státem garantovaných přijímacích zkoušek na střední školy a maturitní zkoušky.
ps2017-045-04-002-250.u2.p6.s2 Cermat by tak musel nově zveřejňovat například zadání zkoušek či klíče správných řešení úloh nebo informace o průběhu zkoušek včetně ověření, takzvané validace, testů.
ps2017-045-04-002-250.u2.p6.s3 Myslím si, že to je velmi žádaný směr otevřenosti těch informací.
ps2017-045-04-002-250.u2.p6.s4 Takže tento návrh naši podporu také.
ps2017-045-04-002-250.u2.p7.s1 Dále návrh pana poslance Kubíka, který se týká zadání testů jednotné zkoušky, zadání zkoušek, společné části maturitní zkoušky, kde dochází k upřesnění, že toto náleží originálně MŠMT, které je však může delegovat na centrum, tedy chcete-li Cermat.
ps2017-045-04-002-250.u2.p8.s1 Když jsem teď zmínil maturity a jednotné přijímací zkoušky, tak samozřejmě vím, že je dlouhodobě velký hlad po termínech maturitní zkoušky a jednotné přijímací zkoušky.
ps2017-045-04-002-250.u2.p8.s2 Tak jsem avizoval, že nejpozději do poloviny května vyhlásí Ministerstvo školství s ohledem na epidemiologickou situaci konkrétní termíny, kdy budou didaktické testy maturitní zkoušky, kdy proběhne jednotná přijímací zkouška pro čtyřleté a víceleté školy, víceletá gymnázia.
ps2017-045-04-002-250.u2.p8.s3 Řekl jsem, že pravděpodobnost, že proběhnou v první polovině června, je velmi vysoká.
ps2017-045-04-002-250.u2.p8.s4 Dnes vás mohu ubezpečit, že ten konkrétní scénář, který představím ve hodin odpovídá tomu, co jsem původně vyhlásil.
ps2017-045-04-002-250.u2.p8.s5 Ten epidemiologický vývoj je velmi dobrý, to znamená, že jednotná přijímací zkouška i maturitní zkouška skutečně proběhnou v tom avizovaném termínu, to znamená v těch prvních dvou týdnech měsíce června.
ps2017-045-04-002-250.u2.p9.s1 Jelikož budeme představovat i podpůrné aplikace pro procvičování těch testů Cermatu, nebo České školní inspekce plus další věci týkající se vyhlášky související na tiskové konferenci pro ta konkrétní data i těch školních částí, upřu vaši pozornost na 14. hodinu, kdy zveřejníme konkrétní informace spojené s jednotnou přijímací zkouškou a maturitní zkouškou.
ps2017-045-04-002-250.u2.p10.s1 Děkuji za úvodní slovo.
ps2017-045-04-002-250.u3.p1.s1 vám děkuji.
ps2017-045-04-002-250.u3.p1.s2 Otevírám rozpravu.
ps2017-045-04-002-250.u3.p1.s3 A do rozpravy jako první je přihlášen v tuto chvíli pan poslanec Mihola.
ps2017-045-04-002-250.u3.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2017-045-04-002-250.u4.p1.s1 Dobrý den, ještě jednou.
ps2017-045-04-002-250.u4.p1.s2 Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane ministře, jsem rád, že se konečně dostáváme k finále, aspoň tady v Poslanecké sněmovně, školského zákona.
ps2017-045-04-002-250.u4.p1.s3 Po pravdě řečeno mně přijde velmi divné, zvláštní, že tak důležitý zákon, tak diskutovaný zákon, tak očekávaný výstup, zdráhám se říkat jakýkoliv, ale prostě vždycky je dobré mít ve věci jasno, i kdyby se to člověku nakonec nelíbilo, tady tak dlouho leží a prostě všechno možné i nemožné dostávalo přednost.
ps2017-045-04-002-250.u4.p1.s4 Ale jsem rád, že na to dochází, a věřím, že ho zvládneme.
ps2017-045-04-002-250.u4.p1.s5 To gros je jasné, jak zdůraznil pan ministr, vlastně povinná maturita z matematiky.
ps2017-045-04-002-250.u4.p2.s1 si neodpustím tady komentář, že vlastně povinná maturita z matematiky, která byla přijata v minulém období k roku 2021, se zbořila otevřením diskuse na toto téma.
ps2017-045-04-002-250.u4.p2.s2 Vzhledem k tomu, že vnímám různé proudy napříč kluby v této záležitosti, tak se tomu podivuji, že si to nedovedla ujasnit vládní koalice a vůbec že tu diskusi vlastně sama otevřela, protože jsme mohli být dál, anebo prostě nemusela se takto protahovat s těmi mezivariantami.
ps2017-045-04-002-250.u4.p3.s1 a klub KDU-ČSL považujeme za nešpatnější variantu toho dvouletého odkladu.
ps2017-045-04-002-250.u4.p3.s2 Je to neseriózní varianta v tom smyslu, že se přehodí odpovědnost na novou Sněmovnu.
ps2017-045-04-002-250.u4.p3.s3 Nechci říkat nového ministra, nemám křišťálovou kouli, ale prostě bude nové složení, předpokládám, v mnoha oblastech.
ps2017-045-04-002-250.u4.p3.s4 A prostě takto naslepo to dát někomu potom k nějakému datu s tím, že se to řeší několik let zpátky, mi opravdu nepřijde dobré a seriózní na to, že je to docela vážný krok, který se nediskutuje samozřejmě posledních pět nebo šest let, ale asi tak posledních třicet let.
ps2017-045-04-002-250.u4.p3.s5 Ale ta podstata nám uniká, vážení.
ps2017-045-04-002-250.u4.p3.s6 To je ten obsah předmětu matematika a její užitečnost směrem k praxi.
ps2017-045-04-002-250.u4.p3.s7 Protože na to se nejvíc poukazuje, proč je ta matematika takový strašák nebo proč někteří ji prostě nechtějí mít jako povinný předmět.
ps2017-045-04-002-250.u4.p3.s8 Možná právě proto, že nevnímají tu důležitost předmětu směrem k praxi.
ps2017-045-04-002-250.u4.p3.s9 A myslím, že to se bohužel nepodařilo ani při této sáhodlouhé diskuzi posunout dál.
ps2017-045-04-002-250.u4.p4.s1 Takže klub KDU-ČSL podpoří odklad maturity z matematiky tak, jak to předkládá ministr školství.
ps2017-045-04-002-250.u4.p4.s2 Tedy odmítáme ty pozměňovací návrhy odkladu o dva roky, aby bylo úplně jasno.
ps2017-045-04-002-250.u4.p4.s3 Chtěli bychom ale, aby se velmi razantně posunula ta diskuze právě proto, aby s ohledem na příští volby a příští Sněmovnu, kdy se budou jednotlivé strany hlásit k takové, nebo jiné podobě maturitní zkoušky, se to dalo řešit od začátku a na plný plyn.
ps2017-045-04-002-250.u4.p5.s1 Ten zákon obsahuje, jak bylo řečeno, řadu zajímavých pozměňovacích návrhů.
ps2017-045-04-002-250.u4.p5.s2 jsem si dovolil tam také některé předložit a chci vás poprosit o jejich podporu.
ps2017-045-04-002-250.u4.p6.s1 Je to jednak pozměňovací návrh, který jde s těmi návrhy z výboru, nebo podporu školského výboru, a najdete ho pod číslem A17.
ps2017-045-04-002-250.u4.p6.s2 Týká se výdejen ve vlastních mateřských školách.
ps2017-045-04-002-250.u4.p6.s3 Teď nedávno měly lesní mateřské školy svůj den a úspěšně se tento fenomén rozvíjí a jsou na kladeny také určité hygienické nároky.
ps2017-045-04-002-250.u4.p6.s4 A právě tady to zřízení výdejen ve vlastních mateřských školách významně ulehčí jejich fungování a naplnění i povinností, které vyplývají ze školského zákona.
ps2017-045-04-002-250.u4.p6.s5 Takže to je první prosba.
ps2017-045-04-002-250.u4.p7.s1 Máme tam také přípravné třídy kolegy Čižinského.
ps2017-045-04-002-250.u4.p7.s2 Rovněž bych chtěl poprosit o podporu.
ps2017-045-04-002-250.u4.p7.s3 Získal ji také na školském výboru, takže věřím, že ji nalezne i v Poslanecké sněmovně.
ps2017-045-04-002-250.u4.p8.s1 A na závěr bych chtěl zdůraznit pozměňovací návrh pod písmenem J, který tady byl předkládán také mnou a klubem KDU-ČSL a je podepsán napříč dalšími kluby.
ps2017-045-04-002-250.u4.p8.s2 Byla to otázka preambule školského zákona, čili ne přímo nějaký paragraf.
ps2017-045-04-002-250.u4.p8.s3 Ale podle mého názoru učitele s 27letou praxí je to velice důležité především v souvislosti se zdůrazňováním kultury, kořenů, identity a tak dále.
ps2017-045-04-002-250.u4.p8.s4 Často je tady to téma na stole, a to je to přihlášení se k těm antickým, židovským, křesťanským kořenům Evropy, jakožto i k této kultuře a také k humanistickým tradicím.
ps2017-045-04-002-250.u4.p8.s5 Takže je tam vlastně všechno důležité, co se evropských dějin týká.
ps2017-045-04-002-250.u4.p8.s6 A minimálně pokud někdo pocit, že je to zbytné, tak to není nic proti ničemu, ale to vnímám naopak jako velmi důležité právě proto, že se tato témata velmi často otevírají a velmi klopotně se hlásíme právě k těm kořenům, kultuře, identitě.
ps2017-045-04-002-250.u4.p8.s7 Tak to potvrďme i tam, kde se vlastně ten člověk formuje, kde to vzdělání nejvíce nasává.
ps2017-045-04-002-250.u4.p8.s8 Myslím si, že to tam rozhodně patří.
ps2017-045-04-002-250.u4.p9.s1 Chtěl bych využít tohoto svého vystoupení k prosbě na pana ministra školství.
ps2017-045-04-002-250.u4.p9.s2 Vím, že on tady komentoval, jsem poslouchal opravdu pečlivě a vím, že ta situace není jednoduchá a že každý by chtěl rychlé řešení, které by vedlo ke spokojenosti všech, ale takové není.
ps2017-045-04-002-250.u4.p9.s3 Proto mám velké pochopení.
ps2017-045-04-002-250.u4.p9.s4 Ale opravdu jsme bombardováni, doslova bombardováni, dopisy, nejen různými názory, ale především prosebnými dopisy, které se týkají především toho termínu maturitních zkoušek a také přijímacích zkoušek na střední školy.
ps2017-045-04-002-250.u4.p9.s5 A jsem opakovaně žádal pana ministra a učiním to i teď zde, když ho mám kousek od sebe, jestli by nezvážil v otázce přijímacích zkoušek na střední školy - protože především on v tom nouzovém stavu bohužel poslanecký návrh, který je připraven, nemůže - to zdůrazňuji - nemůže vlastně započít svoji cestu Sněmovnou, protože máme nouzový stav.
ps2017-045-04-002-250.u4.p10.s1 Takže to ovlivnit nemohu, a proto žádám velmi pana ministra, aby zvážil ten druhý termín.
ps2017-045-04-002-250.u4.p10.s2 Je o to velký zájem, lidé píší.
ps2017-045-04-002-250.u4.p10.s3 Mnozí si to možná ještě neuvědomili.
ps2017-045-04-002-250.u4.p10.s4 Vzhledem k tomu, že neznají ten termín přijímacích zkoušek, tak jim to ještě tak úplně nepadlo do očí, že najednou tam místo dvou termínů, tak jak to měli studenti v předešlých letech, bude termín jenom jeden.
ps2017-045-04-002-250.u4.p10.s5 Myslím si, že epidemiologická situace, kterou pan ministr často zdůrazňuje, se přece jenom posunula.
ps2017-045-04-002-250.u4.p10.s6 Když to tak srovnávám, budou fungovat divadla, kina, kde bude daleko víc lidí, kde budou i ti studenti a žáci, třeba sami nebo se svými rodiči a ve větším počtu, než jak se to krásně zregulovat, opravdu zregulovat, v těch dvou termínech přijímacích zkoušek.
ps2017-045-04-002-250.u4.p11.s1 Pro toho mladého člověka, který vlastně začíná do života naplno vstupovat právě tím, že se hlásí na střední školu, je to velice důležitý krok.
ps2017-045-04-002-250.u4.p11.s2 A neměli ty možnosti jako předchozí ročníky se připravovat v nějakých přípravných kurzech.
ps2017-045-04-002-250.u4.p11.s3 Víte, že to prostě nebylo možné.
ps2017-045-04-002-250.u4.p11.s4 Určitý stres z celé situace tady také je a v uvozovkách kompenzovat to pouze tím, že tady měli hodně času na svoji přípravu, to nelze, to není adekvátní.
ps2017-045-04-002-250.u4.p11.s5 Čili se velice přimlouvám a prosím pana ministra, aby zvážil toto rozhodnutí a vyhodnotil ho podle nové situace a umožnil žákům, kteří se hlásí na ty střední školy, aby měli dva termíny přijímacích zkoušek.
ps2017-045-04-002-250.u4.p12.s1 A pak bych chtěl požádat také, aby rodiče měli stejně jako vždycky předtím možnost odvolání.
ps2017-045-04-002-250.u4.p12.s2 Nevidím opravdu důvod k tomu, aby to z toho školského zákona vypadlo.
ps2017-045-04-002-250.u4.p12.s3 Je to důležitý instrument, který k demokracii patří, a je o něj zájem, ne že není.
ps2017-045-04-002-250.u4.p12.s4 Je o něj zájem.
ps2017-045-04-002-250.u4.p12.s5 A tuto věc řeší v tuto chvíli i ombudsman, respektive zástupkyně ombudsmana paní magistra Šimůnková.
ps2017-045-04-002-250.u4.p12.s6 jsem to vlastně do novely školského zákona, kterou jsem připravil, ale která se nemůže vzhledem k tomu nouzovému stavu probírat, i explicitně doložil.

Text viewDownload CoNNL-U