ps2017-045-04-002-250.u1.p1.s1
250 . ps2017-045-04-002-250.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání ( školský zákon ) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 178 / 2016 Sb . , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání ( školský zákon ) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 200 / 1990 Sb . , o přestupcích , ve znění pozdějších předpisů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 645 / - třetí čtení ps2017-045-04-002-250.u1.p2.s1
Místo u stolku zpravodajů zaujal ministr školství , mládeže a tělovýchovy Robert Plaga a zpravodaj garančního výboru pan poslanec Lukáš Bartoň . ps2017-045-04-002-250.u1.p2.s2
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 645 / 3 , který byl doručen dne 6 . března 2020 . ps2017-045-04-002-250.u1.p2.s3
Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 645 / 4 . ps2017-045-04-002-250.u1.p2.s4
Ptám se navrhovatele , zda má zájem o vystoupení před otevřením rozpravy . ps2017-045-04-002-250.u1.p2.s5
Pane ministře , máte zájem o vystoupení ? ps2017-045-04-002-250.u1.p2.s6
Ano , je tomu tak . ps2017-045-04-002-250.u1.p2.s7
Prosím , máte slovo . ps2017-045-04-002-250.u2.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , děkuji za to úvodní slovo . ps2017-045-04-002-250.u2.p1.s2
Co se týká předloženého zákona , předpokládám , že obsah návrhu zákona je vám všem dobře znám , jelikož jsme ho tady diskutovali poměrně dlouho v rámci předchozích čtení , a omezím se tedy jen na stručný komentář k některým pozměňujícím návrhům . ps2017-045-04-002-250.u2.p2.s1
Já bych chtěl především zdůraznit , že my jako MŠMT trváme na svém původním návrhu . ps2017-045-04-002-250.u2.p2.s2
To znamená , nesouhlasíme s pouhým odkladem povinnosti konat ve společné části maturitní zkoušku z matematiky . ps2017-045-04-002-250.u2.p2.s3
Ten dvouletý odklad , který byl navržen , jsme považovali ještě před vypuknutím koronakrize za nedostatečný . ps2017-045-04-002-250.u2.p2.s4
A já bych ještě jednou vás chtěl požádat o zvážení té možnosti , pokud jste se rozhodli podporovat tento pozměňující návrh , možnosti podpořit vládní návrh , protože nikdo z nás nepředpokládal , ten odklad počítal s tím , že v následujících dvou letech , respektive už v tomto roce ty kroky k nastartování zlepšené výuky matematiky budou moci probíhat . ps2017-045-04-002-250.u2.p2.s5
A nebudeme si nic nalhávat , že koronakrize do toho nějakým způsobem nezasáhla . ps2017-045-04-002-250.u2.p3.s1
To znamená , podle mého názoru jsem tvrdil , že dvouletá doba je nedostatečná z mého pohledu , před vypuknutím koronakrize , tak ten argument je v tuto chvíli ještě validnější . ps2017-045-04-002-250.u2.p3.s2
To znamená , ve chvíli , kdy možná i příští rok bude částečně výuka narušena , tak je podle mě větší váha toho argumentu pro podporu vládního návrhu a ponechání té volitelnosti i do dalšího období . ps2017-045-04-002-250.u2.p3.s3
To samozřejmě neznamená , že by výuka matematiky , a na tom se shodneme , předpokládám , všichni průřezově nějakým způsobem , nebyla důležitá , že by se učilo méně . ps2017-045-04-002-250.u2.p3.s4
Co se týká změny financování regionálního školství , tak podporujeme dělení hodin tak , aby matematika mohla být kvalitněji učena . ps2017-045-04-002-250.u2.p4.s1
Takže to jsou argumenty podle mě , které se objevily v mezičase mezi druhým a třetím čtením ve prospěch podpory vládního návrhu oproti tomu pozměňujícímu návrhu na dvouletý odklad . ps2017-045-04-002-250.u2.p4.s2
Ale samozřejmě to konečné rozhodnutí bude dnes na vás . ps2017-045-04-002-250.u2.p5.s1
Pokud jde o další pozměňující návrhy , chtěl bych upozornit na návrh , který předložila paní poslankyně Melková , který kromě částečné debyrokratizace související s některými náležitostmi financování škol dále umožňuje hrazení nákladů na dopravu , na akce v rámci vzdělávání ze státního rozpočtu , z takzvaných ONIVů . ps2017-045-04-002-250.u2.p5.s2
To je velmi důležitý pozměňující návrh . ps2017-045-04-002-250.u2.p5.s3
Já za něj děkuji a věřím v jeho průřezovou podporu . ps2017-045-04-002-250.u2.p6.s1
Z dalších předložených poslaneckých pozměňujících návrhů bych se chtěl vyjádřit pro návrh pana poslance Špičáka , který zvyšuje transparentnost státem garantovaných přijímacích zkoušek na střední školy a maturitní zkoušky . ps2017-045-04-002-250.u2.p6.s2
Cermat by tak musel nově zveřejňovat například zadání zkoušek či klíče správných řešení úloh nebo informace o průběhu zkoušek včetně ověření , takzvané validace , testů . ps2017-045-04-002-250.u2.p6.s3
Myslím si , že to je velmi žádaný směr otevřenosti těch informací . ps2017-045-04-002-250.u2.p6.s4
Takže tento návrh má naši podporu také . ps2017-045-04-002-250.u2.p7.s1
Dále návrh pana poslance Kubíka , který se týká zadání testů jednotné zkoušky , zadání zkoušek , společné části maturitní zkoušky , kde dochází k upřesnění , že toto náleží originálně MŠMT , které je však může delegovat na centrum , tedy chcete - li Cermat . ps2017-045-04-002-250.u2.p8.s1
Když jsem teď zmínil maturity a jednotné přijímací zkoušky , tak samozřejmě vím , že je dlouhodobě velký hlad po termínech maturitní zkoušky a jednotné přijímací zkoušky . ps2017-045-04-002-250.u2.p8.s2
Tak já jsem avizoval , že nejpozději do poloviny května vyhlásí Ministerstvo školství s ohledem na epidemiologickou situaci konkrétní termíny , kdy budou didaktické testy maturitní zkoušky , kdy proběhne jednotná přijímací zkouška pro čtyřleté a víceleté školy , víceletá gymnázia . ps2017-045-04-002-250.u2.p8.s3
Řekl jsem , že pravděpodobnost , že proběhnou v první polovině června , je velmi vysoká . ps2017-045-04-002-250.u2.p8.s4
Dnes vás mohu ubezpečit , že ten konkrétní scénář , který představím ve 14.00 hodin odpovídá tomu , co jsem původně vyhlásil . ps2017-045-04-002-250.u2.p8.s5
Ten epidemiologický vývoj je velmi dobrý , to znamená , že jednotná přijímací zkouška i maturitní zkouška skutečně proběhnou v tom avizovaném termínu , to znamená v těch prvních dvou týdnech měsíce června . ps2017-045-04-002-250.u2.p9.s1
Jelikož budeme představovat i podpůrné aplikace pro procvičování těch testů ať už Cermatu , nebo České školní inspekce plus další věci týkající se vyhlášky související na té tiskové konferenci pro ta konkrétní data i těch školních částí , upřu vaši pozornost na 14 . hodinu , kdy zveřejníme konkrétní informace spojené s jednotnou přijímací zkouškou a maturitní zkouškou . ps2017-045-04-002-250.u2.p10.s1
Děkuji za úvodní slovo . ps2017-045-04-002-250.u3.p1.s1
Já vám děkuji . ps2017-045-04-002-250.u3.p1.s2
Otevírám rozpravu . ps2017-045-04-002-250.u3.p1.s3
A do rozpravy jako první je přihlášen v tuto chvíli pan poslanec Mihola . ps2017-045-04-002-250.u3.p1.s4
Prosím , máte slovo . ps2017-045-04-002-250.u4.p1.s1
Dobrý den , ještě jednou . ps2017-045-04-002-250.u4.p1.s2
Vážený pane předsedo , vážené kolegyně , vážení kolegové , vážený pane ministře , já jsem rád , že se konečně dostáváme k finále , aspoň tady v Poslanecké sněmovně , školského zákona . ps2017-045-04-002-250.u4.p1.s3
Po pravdě řečeno mně přijde velmi divné , zvláštní , že tak důležitý zákon , tak diskutovaný zákon , tak očekávaný výstup , zdráhám se říkat ať už jakýkoliv , ale prostě vždycky je dobré mít ve věci jasno , i kdyby se to člověku nakonec nelíbilo , tady tak dlouho leží a prostě všechno možné i nemožné dostávalo přednost . ps2017-045-04-002-250.u4.p1.s4
Ale jsem rád , že na to dochází , a věřím , že ho zvládneme . ps2017-045-04-002-250.u4.p1.s5
To gros je jasné , jak zdůraznil pan ministr , vlastně povinná maturita z matematiky . ps2017-045-04-002-250.u4.p2.s1
Já si neodpustím tady komentář , že vlastně povinná maturita z matematiky , která byla přijata v minulém období k roku 2021 , se zbořila otevřením diskuse na toto téma . ps2017-045-04-002-250.u4.p2.s2
Vzhledem k tomu , že vnímám různé proudy napříč kluby v této záležitosti , tak se tomu podivuji , že si to nedovedla ujasnit vládní koalice a vůbec že tu diskusi vlastně sama otevřela , protože jsme mohli být dál , anebo prostě nemusela se takto protahovat s těmi mezivariantami . ps2017-045-04-002-250.u4.p3.s1
Já a klub KDU - ČSL považujeme za nešpatnější variantu toho dvouletého odkladu . ps2017-045-04-002-250.u4.p3.s2
Je to neseriózní varianta v tom smyslu , že se přehodí odpovědnost na novou Sněmovnu . ps2017-045-04-002-250.u4.p3.s3
Nechci říkat nového ministra , nemám křišťálovou kouli , ale prostě bude nové složení , předpokládám , v mnoha oblastech . ps2017-045-04-002-250.u4.p3.s4
A prostě takto naslepo to dát někomu potom k nějakému datu s tím , že se to řeší už několik let zpátky , mi opravdu nepřijde dobré a seriózní na to , že je to docela vážný krok , který se nediskutuje samozřejmě posledních pět nebo šest let , ale asi tak posledních třicet let . ps2017-045-04-002-250.u4.p3.s5
Ale ta podstata nám uniká , vážení . ps2017-045-04-002-250.u4.p3.s6
To je ten obsah předmětu matematika a její užitečnost směrem k praxi . ps2017-045-04-002-250.u4.p3.s7
Protože na to se nejvíc poukazuje , proč je ta matematika takový strašák nebo proč někteří ji prostě nechtějí mít jako povinný předmět . ps2017-045-04-002-250.u4.p3.s8
Možná právě proto , že nevnímají tu důležitost předmětu směrem k praxi . ps2017-045-04-002-250.u4.p3.s9
A myslím , že to se bohužel nepodařilo ani při této sáhodlouhé diskuzi posunout dál . ps2017-045-04-002-250.u4.p4.s1
Takže klub KDU - ČSL podpoří odklad maturity z matematiky tak , jak to předkládá ministr školství . ps2017-045-04-002-250.u4.p4.s2
Tedy odmítáme ty pozměňovací návrhy odkladu o dva roky , aby bylo úplně jasno . ps2017-045-04-002-250.u4.p4.s3
Chtěli bychom ale , aby se velmi razantně posunula ta diskuze právě proto , aby s ohledem na příští volby a příští Sněmovnu , kdy se budou jednotlivé strany hlásit ať k takové , nebo jiné podobě maturitní zkoušky , se to dalo řešit od začátku a na plný plyn . ps2017-045-04-002-250.u4.p5.s1
Ten zákon obsahuje , jak bylo řečeno , řadu zajímavých pozměňovacích návrhů . ps2017-045-04-002-250.u4.p5.s2
Já jsem si dovolil tam také některé předložit a chci vás poprosit o jejich podporu . ps2017-045-04-002-250.u4.p6.s1
Je to jednak pozměňovací návrh , který jde s těmi návrhy z výboru , nebo má podporu školského výboru , a najdete ho pod číslem A 17 . ps2017-045-04-002-250.u4.p6.s2
Týká se výdejen ve vlastních mateřských školách . ps2017-045-04-002-250.u4.p6.s3
Teď nedávno měly lesní mateřské školy svůj den a úspěšně se tento fenomén rozvíjí a jsou na ně kladeny také určité hygienické nároky . ps2017-045-04-002-250.u4.p6.s4
A právě tady to zřízení výdejen ve vlastních mateřských školách významně ulehčí jejich fungování a naplnění i povinností , které vyplývají ze školského zákona . ps2017-045-04-002-250.u4.p6.s5
Takže to je první prosba . ps2017-045-04-002-250.u4.p7.s1
Máme tam také přípravné třídy kolegy Čižinského . ps2017-045-04-002-250.u4.p7.s2
Rovněž bych chtěl poprosit o podporu . ps2017-045-04-002-250.u4.p7.s3
Získal ji také na školském výboru , takže věřím , že ji nalezne i v Poslanecké sněmovně . ps2017-045-04-002-250.u4.p8.s1
A na závěr bych chtěl zdůraznit pozměňovací návrh pod písmenem J , který už tady byl předkládán také mnou a klubem KDU - ČSL a je podepsán napříč dalšími kluby . ps2017-045-04-002-250.u4.p8.s2
Byla to otázka preambule školského zákona , čili ne přímo nějaký paragraf . ps2017-045-04-002-250.u4.p8.s3
Ale podle mého názoru učitele s 27 letou praxí je to velice důležité především v souvislosti se zdůrazňováním kultury , kořenů , identity a tak dále . ps2017-045-04-002-250.u4.p8.s4
Často je tady to téma na stole , a to je to přihlášení se k těm antickým , židovským , křesťanským kořenům Evropy , jakožto i k této kultuře a také k humanistickým tradicím . ps2017-045-04-002-250.u4.p8.s5
Takže je tam vlastně všechno důležité , co se evropských dějin týká . ps2017-045-04-002-250.u4.p8.s6
A minimálně pokud má někdo pocit , že je to zbytné , tak to není nic proti ničemu , ale já to vnímám naopak jako velmi důležité právě proto , že se tato témata velmi často otevírají a velmi klopotně se hlásíme právě k těm kořenům , kultuře , identitě . ps2017-045-04-002-250.u4.p8.s7
Tak to potvrďme i tam , kde se vlastně ten člověk formuje , kde to vzdělání nejvíce nasává . ps2017-045-04-002-250.u4.p8.s8
Myslím si , že to tam rozhodně patří . ps2017-045-04-002-250.u4.p9.s1
Chtěl bych využít tohoto svého vystoupení k prosbě na pana ministra školství . ps2017-045-04-002-250.u4.p9.s2
Vím , že on tady komentoval , já jsem poslouchal opravdu pečlivě a vím , že ta situace není jednoduchá a že každý by chtěl rychlé řešení , které by vedlo ke spokojenosti všech , ale takové není . ps2017-045-04-002-250.u4.p9.s3
Proto mám velké pochopení . ps2017-045-04-002-250.u4.p9.s4
Ale opravdu jsme bombardováni , doslova bombardováni , dopisy , nejen různými názory , ale především prosebnými dopisy , které se týkají především toho termínu maturitních zkoušek a také přijímacích zkoušek na střední školy . ps2017-045-04-002-250.u4.p9.s5
A já jsem opakovaně žádal pana ministra a učiním to i teď zde , když ho mám kousek od sebe , jestli by nezvážil v otázce přijímacích zkoušek na střední školy - protože především on v tom nouzovém stavu bohužel poslanecký návrh , který je připraven , nemůže - to zdůrazňuji - nemůže vlastně započít svoji cestu Sněmovnou , protože máme nouzový stav . ps2017-045-04-002-250.u4.p10.s1
Takže já to ovlivnit nemohu , a proto žádám velmi pana ministra , aby zvážil ten druhý termín . ps2017-045-04-002-250.u4.p10.s2
Je o to velký zájem , lidé píší . ps2017-045-04-002-250.u4.p10.s3
Mnozí si to možná ještě neuvědomili . ps2017-045-04-002-250.u4.p10.s4
Vzhledem k tomu , že neznají ten termín přijímacích zkoušek , tak jim to ještě tak úplně nepadlo do očí , že najednou tam místo dvou termínů , tak jak to měli studenti v předešlých letech , bude termín jenom jeden . ps2017-045-04-002-250.u4.p10.s5
Myslím si , že epidemiologická situace , kterou pan ministr často zdůrazňuje , se přece jenom posunula . ps2017-045-04-002-250.u4.p10.s6
Když to tak srovnávám , budou fungovat divadla , kina , kde bude daleko víc lidí , kde budou i ti studenti a žáci , třeba sami nebo se svými rodiči a ve větším počtu , než jak se to dá krásně zregulovat , opravdu zregulovat , v těch dvou termínech přijímacích zkoušek . ps2017-045-04-002-250.u4.p11.s1
Pro toho mladého člověka , který vlastně začíná do života naplno vstupovat právě tím , že se hlásí na střední školu , je to velice důležitý krok . ps2017-045-04-002-250.u4.p11.s2
A neměli ty možnosti jako předchozí ročníky se připravovat v nějakých přípravných kurzech . ps2017-045-04-002-250.u4.p11.s3
Víte , že to prostě nebylo možné . ps2017-045-04-002-250.u4.p11.s4
Určitý stres z celé té situace tady také je a v uvozovkách kompenzovat to pouze tím , že tady měli hodně času na svoji přípravu , to nelze , to není adekvátní . ps2017-045-04-002-250.u4.p11.s5
Čili já se velice přimlouvám a prosím pana ministra , aby zvážil toto rozhodnutí a vyhodnotil ho podle nové situace a umožnil žákům , kteří se hlásí na ty střední školy , aby měli dva termíny přijímacích zkoušek . ps2017-045-04-002-250.u4.p12.s1
A pak bych chtěl požádat také , aby rodiče měli stejně jako vždycky předtím možnost odvolání . ps2017-045-04-002-250.u4.p12.s2
Nevidím opravdu důvod k tomu , aby to z toho školského zákona vypadlo . ps2017-045-04-002-250.u4.p12.s3
Je to důležitý instrument , který k demokracii patří , a je o něj zájem , ne že není . ps2017-045-04-002-250.u4.p12.s4
Je o něj zájem . ps2017-045-04-002-250.u4.p12.s5
A tuto věc řeší v tuto chvíli i ombudsman , respektive zástupkyně ombudsmana paní magistra Šimůnková . ps2017-045-04-002-250.u4.p12.s6
Já jsem to vlastně do té novely školského zákona , kterou jsem připravil , ale která se nemůže vzhledem k tomu nouzovému stavu probírat , i explicitně doložil .