|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-04-22 ps2017-045-02-009-006 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

6. Vládní návrh zákona o poskytnutí státní záruky České republiky na zajištění dluhů Českomoravské záruční a rozvojové banky, a. s., vyplývajících z ručení za dluhy z úvěrů v souvislosti se zmírněním negativních dopadů způsobených virem SARS-CoV-2 /sněmovní tisk 832/ - zkrácené jednání

Date2020-04-22
Meetingps2017/045
Agenda Itemps2017/045/006
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/045schuz/s045080.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 578 • previousnext

ps2017-045-02-009-006.u1.p1.s1 6.
ps2017-045-02-009-006.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o poskytnutí státní záruky České republiky na zajištění dluhů Českomoravské záruční a rozvojové banky, a. s., vyplývajících z ručení za dluhy z úvěrů v souvislosti se zmírněním negativních dopadů způsobených virem SARS-CoV-2 /sněmovní tisk 832/ - zkrácené jednání
ps2017-045-02-009-006.u1.p2.s1 Předložený návrh uvede místopředsedkyně vlády a ministryně financí paní Alena Schillerová, kterou prosím, aby se ujala slova.
ps2017-045-02-009-006.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-045-02-009-006.u2.p1.s2 Dámy a pánové, dovolte mi krátce uvést návrh zákona, který vám nyní předkládám a jehož cílem je reagovat na aktuální situaci vyvolanou pandemií nemoci COVID-19 způsobené virem SARS na nouzový stav vyhlášený v České republice a související očekávané enormní dopady na hospodářství.
ps2017-045-02-009-006.u2.p1.s3 Považuji proto za nutné vytvořit rychlé a efektivní nástroje k podpoře podnikatelských subjektů.
ps2017-045-02-009-006.u2.p2.s1 Česká republika poskytne státní záruku na zajištění dluhů Českomoravské záruční a rozvojové banky vyplývajících z ručení za dluhy z úvěrů poskytnutých bankami.
ps2017-045-02-009-006.u2.p2.s2 Státní záruka se poskytne v rozsahu nejvýše 150 miliard korun.
ps2017-045-02-009-006.u2.p2.s3 Předpokládaný nástroj umožní ČMZRB poskytnout ručení za splacení úvěru na provoz ve větším rozsahu.
ps2017-045-02-009-006.u2.p2.s4 Tyto záruky bude ČMZRB, tedy Českomoravská záruční a rozvojová banka, poskytovat s cílem posílení likvidity podniků a zajištění rychlého přístupu k úvěrovému financování podnikatelských subjektů.
ps2017-045-02-009-006.u2.p3.s1 Podmínkou záruky je skutečnost, že úvěr byl poskytnut podnikateli, který nejvýše 500 zaměstnanců a jedná se o úvěr určený na provozní financování.
ps2017-045-02-009-006.u2.p3.s2 V případě podnikatelů - a teď prosím uvádím ty konkrétní zákonné podmínky - v případě podnikatelů, kteří zaměstnávají do 250 zaměstnanců, to znamená, že to je vlastně definice malého a středního podniku, je ručení poskytováno nejvýše v rozsahu 90 % dluhu z jednotlivého poskytnutého úvěru.
ps2017-045-02-009-006.u2.p3.s3 Takže pozor - 90 procenty bude ručit stát, 10 procenty potom úvěrující banka.
ps2017-045-02-009-006.u2.p3.s4 V případě podnikatelů, kteří zaměstnávají mezi 250 500 zaměstnanci, bude ručení poskytováno nejvýše v rozsahu 80 % dluhu z jednotlivého poskytnutého úvěru.
ps2017-045-02-009-006.u2.p4.s1 Protože je na úvaze bank, které jaké úvěry Českomoravské záruční a rozvojové bance zaručí, její role ve schvalovacím procesu není tak významná jako v případě předchozích programů.
ps2017-045-02-009-006.u2.p4.s2 Distribuce ručení tak nebude ovlivněna kapacitou ČMRZB a zaručené úvěry se ke klientům dostanou velmi rychle.
ps2017-045-02-009-006.u2.p4.s3 Takto strukturovaný model ručení je běžně využíván ze strany EIF nebo EIB a banky s ním umějí pracovat.
ps2017-045-02-009-006.u2.p5.s1 Na druhé straně je třeba logicky ošetřit riziko, že banky budou s ručením nakládat poctivě, a proto je současně u obou skupin podnikatelů limitováno plnění ČMZRB ve vztahu ke každé konkrétní bance 25 % úvěrového portfolia.
ps2017-045-02-009-006.u2.p5.s2 Navržený objem státní záruky 150 miliard korun umožní tak obsloužit 600 miliard korun prostředků potřebných pro důležité segmenty naší ekonomiky.
ps2017-045-02-009-006.u2.p5.s3 Takže záruka je u malých středních podniků 90 %, u těch větších 80 % a ta portfoliová záruka je 150 při 25 % krát 4 je 600 miliard.
ps2017-045-02-009-006.u2.p6.s1 V této souvislosti mi dovolte předem reagovat na načtené pozměňovací návrhy k právě předkládanému zákonu, podle kterých se zvýšit strop portfoliové záruky.
ps2017-045-02-009-006.u2.p6.s2 Zvýšení stropu portfoliové záruky z 25 na 30 %, nebo dokonce na 33, je pozměňovací návrh z dílny ODS a znamená nejen vyšší riziko morálního hazardu, ale sníží při stejné výši nároku na státní rozpočet 150 miliard velikost bankám zaručeného celkového objemu z 600 na 500 při portfoliové záruce 30 %, anebo 450 při 33 %.
ps2017-045-02-009-006.u2.p6.s3 To znamená, zmenší se objem vládou podpořeného financování pro podniky.
ps2017-045-02-009-006.u2.p6.s4 To znamená, čím vyšší zastropování, tím je objem vládní pomoci pro firmy nižší.
ps2017-045-02-009-006.u2.p6.s5 Jinými slovy, bude obslouženo méně klientů.
ps2017-045-02-009-006.u2.p7.s1 Vůbec netuším, odkud se berou tvrzení, která čtu v pozměňovacích návrzích a v jejich zdůvodněních, že za nastavených parametrů bude obslouženo jen 50 % klientů.
ps2017-045-02-009-006.u2.p7.s2 Tato tvrzení jsou absolutně ničím nepodložená, byť jsem si je při velice náročných jednáních při zpracování tohoto ojedinělého a v historii prvního zákona v novodobé historii snažila získat, tak jsem žádné takové argumenty ani analýzy od banky nezískala.
ps2017-045-02-009-006.u2.p8.s1 Zdůrazňuji, že mnou navržené parametry, nebo respektive Ministerstvem financí navržené parametry, které jednomyslně schválila vláda, byly konzultovány i s Českou národní bankou jako s orgánem dozoru a dohledu, která je ve vztahu ke zdraví našich bank označila za naprosto dostačující.
ps2017-045-02-009-006.u2.p8.s2 Zvýšení stropu portfoliové záruky povede k nedůvodnému obílování portfolia našich bank.
ps2017-045-02-009-006.u2.p8.s3 To ovšem cílem mnou předkládaného návrhu jako ministryně financí nebylo.
ps2017-045-02-009-006.u2.p9.s1 Děkuji vám za možnost projednat tento návrh ve zkráceném řízení, protože rozšíření možnosti poskytování úvěru je pro podnikající subjekty v této těžké době velice, velice důležité.
ps2017-045-02-009-006.u2.p9.s2 Děkuji vám.
ps2017-045-02-009-006.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2017-045-02-009-006.u3.p1.s2 S přednostním právem poprosím pana předsedu Chvojku.
ps2017-045-02-009-006.u3.p1.s3 Pak je přihlášen pan ministr Havlíček.
ps2017-045-02-009-006.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-045-02-009-006.u4.p1.s2 Hezký podvečer, kolegyně, kolegové.
ps2017-045-02-009-006.u4.p1.s3 Máme před sebou ještě spoustu práce, byť si myslím, nebo doufám si tvrdit, že snad tady nebudeme jako minule do půl čtvrté.
ps2017-045-02-009-006.u4.p1.s4 Ale všechno je možné a samozřejmě je naše právo i vaše právo tady diskutovat, pokud to bude potřeba.
ps2017-045-02-009-006.u4.p1.s5 Ale nyní je potřeba, pokud chceme stihnout ty zákony, které chceme schválit a projednat, abychom mohli jednat i po 19. a 21. hodině.
ps2017-045-02-009-006.u4.p1.s6 Proto bych si tedy prosím dovolil navrhnout jménem dvou poslaneckých klubů - ČSSD a hnutí ANO - aby Poslanecká sněmovna jednala a meritorně i procedurálně hlasovala o všech návrzích dnes po . hodině a i po hodině . Děkuji.
ps2017-045-02-009-006.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-045-02-009-006.u5.p1.s2 Je to procedurální návrh, o kterém nechám bezprostředně hlasovat.
ps2017-045-02-009-006.u5.p1.s3 jsem vás několikrát svolal do jednacího sálu.
ps2017-045-02-009-006.u5.p2.s1 Takže zahajuji hlasování.
ps2017-045-02-009-006.u5.p2.s2 Ptám se, kdo je pro, abychom jednali po 19. i 21. hodině.
ps2017-045-02-009-006.u5.p2.s3 Kdo je proti?
ps2017-045-02-009-006.u5.p3.s1 Hlasování pořadové číslo 70, přihlášeno 82 poslankyň a poslanců, pro 71, proti nikdo.
ps2017-045-02-009-006.u5.p3.s2 Návrh byl přijat.
ps2017-045-02-009-006.u5.p4.s1 Poprosím pana ministra a vicepremiéra Havlíčka, aby se ujal úvodního slova k tomuto materiálu.
ps2017-045-02-009-006.u5.p4.s2 Prosím.
ps2017-045-02-009-006.u6.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, vážená paní vicepremiérko, dovolte, abych k tomu řekl jenom několik slov, protože je pravda, že jsme jako Ministerstvo průmyslu a obchodu participovali na požadavcích na tento program, který považujeme obecně za možná jeden z nejdůležitějších v rámci podpory ekonomiky, a to nikoliv pouze v tom krátkodobém horizontu, ale v tom střednědobém a dlouhodobém, protože je pravda, že v těch prvních fázích musíme odchytat ty největší problémy, tzn. operativní problémy firem, co se týká podpory živnostníků, co se týká podpory přes kompenzace mezd, kurzarbeit, Antivirus apod., případně přes různé odklady.
ps2017-045-02-009-006.u6.p1.s2 Bude nás čekat nesmírně náročná cesta obnovy ekonomiky a postavení na nohy a bez likvidity, bez hotovosti nemáme šanci to zvládnout.
ps2017-045-02-009-006.u6.p2.s1 Nepochybně většina z vás , že se rozjely programy COVID-1, COVID-2, COVID Praha atd., nicméně není možné dále pokračovat ve způsobu vyřizování těchto programů tak, jako jsme je nastavili nikoliv ve víře špatné, ale proto, protože jiná možnost v rámci ČMZRB nebyla.
ps2017-045-02-009-006.u6.p2.s2 ČMZRB je malá banka, banka, která byla vždycky konstruována tak, aby dokázala udělat určitý objem záruk v daném roce.
ps2017-045-02-009-006.u6.p2.s3 A pouze pro vaši informaci, během řádově čtyř týdnů oni musí zvládnout to, co se jindy dělá rok a půl.
ps2017-045-02-009-006.u6.p2.s4 Jsou totálně přetíženi a zavaleni tisíci a tisíci žádostí, které v současné době jsou někde na hranici 20-23 miliard korun, které musí vydodat, resp. schválit v tom tzv. původním systému, který byl buď tím, že to ta banka rovnou poskytuje, anebo tím, že to poskytují jednotlivé banky s garancí ČMZRB, nicméně tak, že ČMZRB musí každý úvěr kontrolovat.
ps2017-045-02-009-006.u6.p2.s5 To je právě to, co dneska činí.
ps2017-045-02-009-006.u6.p2.s6 A i když jede 24 hodin denně 7 dní v týdnu a i když jsme ji posílili řádově o sto lidí, tak pochopitelně tam dochází k tomu, co se nám nelíbí, a to je k prodlení, že ti klienti čekají třeba tři týdny, čtyři týdny na to, než se jim jejich úvěr vyřídí.
ps2017-045-02-009-006.u6.p2.s7 Jinými slovy, v situaci, kdy bychom takhle měli odfinancovávat řádově stovky miliard korun, je naprosto nemyslitelné, že by se to dělalo tímhle způsobem.
ps2017-045-02-009-006.u6.p2.s8 Kapacitně, ale pochopitelně i technicky by se to vůbec nezvládlo.
ps2017-045-02-009-006.u6.p3.s1 Takže jediná možnost je přejít na tenhle, řekněme, ojedinělý nástroj, my tomu říkáme plošná, nebo chcete-li portfoliová záruka, kdy stát je připraven zaručit objem, který byl stanoven po dlouhých, nelehkých diskusích na limit 150 miliard korun.
ps2017-045-02-009-006.u6.p3.s2 Logicky ten limit v tuhle chvíli bude připraven pro komerční banky, které budou mít uzavřenou smlouvu s ČMZRB, a tyto banky budou vydodávat jednotlivé zdroje prostřednictvím svých úvěrových mechanismů, pochopitelně s tou zárukou, která je těch 80 nebo 90 % z mého pohledu, nebo z našeho pohledu velmi rozumná a blíží se ostatním zemím, které dokonce některé dávají i 100 %.
ps2017-045-02-009-006.u6.p3.s3 Můj osobní názor je, že 100 % je zbytečně, že je třeba, aby tam ten partner, ten, kdo si bere úvěr, měl třeba 10% participaci, čili 90 % pro malé a střední firmy a 80 % pro střední firmy si myslím, že je logické a že je správné.
ps2017-045-02-009-006.u6.p4.s1 Díky tomuto schématu dokážeme dostat do ekonomiky resp. mezi podnikatele řádově 500 600 miliard zdrojů, záleží na tom, jaký tam bude nastaven ten multiplikační efekt.
ps2017-045-02-009-006.u6.p4.s2 Ano, to je, pravda, věc, která se náročně dojednává.
ps2017-045-02-009-006.u6.p4.s3 Je pravda, že doposud jsme to dělali s tím multiplikačním efektem čtyřnásobným, tzn. bylo to 25 %.
ps2017-045-02-009-006.u6.p4.s4 V tuto chvíli diskutujeme o tom, jestli podíl rizika těch bank zvednout na vyšší míru, přičemž je zřejmé, že čím dál tím více firem se dostává do problémů.
ps2017-045-02-009-006.u6.p4.s5 A v tuto chvíli je pochopitelně naší snahou, aby pokud možno co nejméně zůstalo v těch sítích, které nebudou odfinancovány.
ps2017-045-02-009-006.u6.p4.s6 Je pravdou, že to pro ty banky je logicky i výhodnější, pokud tam bude větší obnos.
ps2017-045-02-009-006.u6.p5.s1 To znamená, je k diskusi, jakým způsobem to případně posunout, ale v každém případě tento program je program, který bychom měli schválit a měl by pomoct udržet hotovost v podnikatelském sektoru v těch následujících měsících.
ps2017-045-02-009-006.u6.p5.s2 Děkuji.
ps2017-045-02-009-006.u7.p1.s1 S přednostním právem mám přihlášeného pana předsedu Jurečku.
ps2017-045-02-009-006.u7.p1.s2 Zeptám se, jestli chce vystoupit v rozpravě nebo...
ps2017-045-02-009-006.u7.p1.s3 Protože ještě jsme nerozhodli o ničem.
ps2017-045-02-009-006.u7.p1.s4 A pan předseda Rakušan chce jenom nějaké technické sdělení k hlasování.
ps2017-045-02-009-006.u7.p1.s5 Prosím.
ps2017-045-02-009-006.u8.p1.s1 se moc omlouvám, kolegyně, kolegové.
ps2017-045-02-009-006.u8.p1.s2 Děkuji, pane místopředsedo, nebudu zdržovat.
ps2017-045-02-009-006.u8.p1.s3 Jenom bych chtěl pro stenozáznam říct, že v hlasování číslo 62 mám na sjetině pro, a hlasoval jsem proti.
ps2017-045-02-009-006.u8.p1.s4 Nezpochybňuji hlasování.
ps2017-045-02-009-006.u8.p1.s5 Děkuji.
ps2017-045-02-009-006.u9.p1.s1 Dobrá.
ps2017-045-02-009-006.u9.p1.s2 Rozpočtový výbor, jemuž byl vládní návrh zákona přikázán, rozhodnutím předsedy jej projednal a přijal usnesení, které vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 832/1.
ps2017-045-02-009-006.u9.p1.s3 Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Pavel Juříček, informoval nás o projednání tohoto návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2017-045-02-009-006.u9.p1.s4 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-045-02-009-006.u10.p1.s1 Dobrý den, dámy a pánové.
ps2017-045-02-009-006.u10.p1.s2 musím říct, že z toho balíku, který se chystá, nebo který jsme odhlasovali z hlediska podpory občanů, podnikatelů, organizací, je pravděpodobně toto naprosto zásadní tisk, zásadní zákon, který předkládá vláda, a včera na rozpočtovém výboru byl všemi hlasy odsouhlasený právě ten vládní návrh, který tady říkala paní ministryně.
ps2017-045-02-009-006.u10.p1.s3 Když jsem ten zákon četl, tak musím říct jako podnikatel - a tady musím říct, že nejsem v konfliktu zájmů, protože se , firmy, tento zákon netýká, protože ten zákon se týká skutečně malých a středních podnikatelů, firem do 250 zaměstnanců a firem do 500 zaměstnanců - musím říct, že jsem byl velmi, velmi překvapen obrovskou velkorysostí toho, co vláda připravila právě pro malé a střední podnikání.
ps2017-045-02-009-006.u10.p2.s1 Včera jsem také říkal na rozpočtovém výboru několik důvodů, proč jsem byl překvapen.
ps2017-045-02-009-006.u10.p2.s2 Za prvé, pro firmy, které mají do 250 zaměstnanců, je garance úvěru ve výši 90 %.
ps2017-045-02-009-006.u10.p2.s3 Jinými slovy, je to zalimitováno 50 miliony, takže skutečně ta firma může mít garanci státu prostřednictvím Českomoravské rozvojové banky ve výši 45 milionů.
ps2017-045-02-009-006.u10.p2.s4 A firma, která více než 250 zaměstnanců do 500, 80 % garance, tzn. z 50 milionů 40 milionů.
ps2017-045-02-009-006.u10.p2.s5 To je naprosto neobvyklé.
ps2017-045-02-009-006.u10.p3.s1 Druhá věc, která tam velmi překvapila, byla záležitost, že to jsou všechno úvěry, které se mohou datovat do 31. 12. 2020.
ps2017-045-02-009-006.u10.p3.s2 To neznamená, že to je teď, hned, ale že ty firmy si na tyto záruky prostřednictvím Českomoravské rozvojové banky a prostřednictvím komerčních bank mohou sáhnout do konce letošního roku.
ps2017-045-02-009-006.u10.p3.s3 Takže všechny ty firmy se můžou na to dostatečně připravit a můžou jak rychle, tak pomaleji, podle toho, jakým způsobem se jim bude vyvíjet situace a jejich cash flow.
ps2017-045-02-009-006.u10.p3.s4 A je to do roku 2024.
ps2017-045-02-009-006.u10.p3.s5 Takže ono to není jenom krátkodobé hledisko, ale prosím vás, je to střednědobé hledisko.
ps2017-045-02-009-006.u10.p4.s1 A poslední věc, která překvapila, kde jsem nečekal, že by vláda byla ochotná dát do toho 150 miliard, a s tím multiplikačním efektem 20 % portfolia, kterým vlastně de facto budou ty v uvozovkách špatné úvěry, tak ty skončí de facto na státu.

Text viewDownload CoNNL-U