ps2017-045-02-009-006.u1.p1.s1
6 . ps2017-045-02-009-006.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona o poskytnutí státní záruky České republiky na zajištění dluhů Českomoravské záruční a rozvojové banky , a . s . , vyplývajících z ručení za dluhy z úvěrů v souvislosti se zmírněním negativních dopadů způsobených virem SARS - CoV - 2 / sněmovní tisk 832 / - zkrácené jednání ps2017-045-02-009-006.u1.p2.s1
Předložený návrh uvede místopředsedkyně vlády a ministryně financí paní Alena Schillerová , kterou prosím , aby se ujala slova . ps2017-045-02-009-006.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-045-02-009-006.u2.p1.s2
Dámy a pánové , dovolte mi krátce uvést návrh zákona , který vám nyní předkládám a jehož cílem je reagovat na aktuální situaci vyvolanou pandemií nemoci COVID - 19 způsobené virem SARS na nouzový stav vyhlášený v České republice a související očekávané enormní dopady na hospodářství . ps2017-045-02-009-006.u2.p1.s3
Považuji proto za nutné vytvořit rychlé a efektivní nástroje k podpoře podnikatelských subjektů . ps2017-045-02-009-006.u2.p2.s1
Česká republika poskytne státní záruku na zajištění dluhů Českomoravské záruční a rozvojové banky vyplývajících z ručení za dluhy z úvěrů poskytnutých bankami . ps2017-045-02-009-006.u2.p2.s2
Státní záruka se poskytne v rozsahu nejvýše 150 miliard korun . ps2017-045-02-009-006.u2.p2.s3
Předpokládaný nástroj umožní ČMZRB poskytnout ručení za splacení úvěru na provoz ve větším rozsahu . ps2017-045-02-009-006.u2.p2.s4
Tyto záruky bude ČMZRB , tedy Českomoravská záruční a rozvojová banka , poskytovat s cílem posílení likvidity podniků a zajištění rychlého přístupu k úvěrovému financování podnikatelských subjektů . ps2017-045-02-009-006.u2.p3.s1
Podmínkou záruky je skutečnost , že úvěr byl poskytnut podnikateli , který má nejvýše 500 zaměstnanců a jedná se o úvěr určený na provozní financování . ps2017-045-02-009-006.u2.p3.s2
V případě podnikatelů - a teď prosím už uvádím ty konkrétní zákonné podmínky - v případě podnikatelů , kteří zaměstnávají do 250 zaměstnanců , to znamená , že to je vlastně definice malého a středního podniku , je ručení poskytováno nejvýše v rozsahu 90 % dluhu z jednotlivého poskytnutého úvěru . ps2017-045-02-009-006.u2.p3.s3
Takže pozor - 90 procenty bude ručit stát , 10 procenty potom úvěrující banka . ps2017-045-02-009-006.u2.p3.s4
V případě podnikatelů , kteří zaměstnávají mezi 250 až 500 zaměstnanci , bude ručení poskytováno nejvýše v rozsahu 80 % dluhu z jednotlivého poskytnutého úvěru . ps2017-045-02-009-006.u2.p4.s1
Protože je na úvaze bank , které jaké úvěry Českomoravské záruční a rozvojové bance zaručí , její role ve schvalovacím procesu není tak významná jako v případě předchozích programů . ps2017-045-02-009-006.u2.p4.s2
Distribuce ručení tak nebude ovlivněna kapacitou ČMRZB a zaručené úvěry se ke klientům dostanou velmi rychle . ps2017-045-02-009-006.u2.p4.s3
Takto strukturovaný model ručení je běžně využíván ze strany EIF nebo EIB a banky s ním umějí pracovat . ps2017-045-02-009-006.u2.p5.s1
Na druhé straně je třeba logicky ošetřit riziko , že banky budou s ručením nakládat poctivě , a proto je současně u obou skupin podnikatelů limitováno plnění ČMZRB ve vztahu ke každé konkrétní bance 25 % úvěrového portfolia . ps2017-045-02-009-006.u2.p5.s2
Navržený objem státní záruky 150 miliard korun umožní tak obsloužit až 600 miliard korun prostředků potřebných pro důležité segmenty naší ekonomiky . ps2017-045-02-009-006.u2.p5.s3
Takže záruka je u malých středních podniků 90 % , u těch větších 80 % a ta portfoliová záruka je 150 při 25 % krát 4 je 600 miliard . ps2017-045-02-009-006.u2.p6.s1
V této souvislosti mi dovolte předem reagovat na načtené pozměňovací návrhy k právě předkládanému zákonu , podle kterých se má zvýšit strop portfoliové záruky . ps2017-045-02-009-006.u2.p6.s2
Zvýšení stropu portfoliové záruky z 25 na 30 % , nebo dokonce na 33 , je pozměňovací návrh z dílny ODS a znamená nejen vyšší riziko morálního hazardu , ale sníží při stejné výši nároku na státní rozpočet 150 miliard velikost bankám zaručeného celkového objemu z 600 na 500 při té portfoliové záruce 30 % , anebo 450 při 33 % . ps2017-045-02-009-006.u2.p6.s3
To znamená , zmenší se objem vládou podpořeného financování pro podniky . ps2017-045-02-009-006.u2.p6.s4
To znamená , čím vyšší zastropování , tím je objem vládní pomoci pro firmy nižší . ps2017-045-02-009-006.u2.p6.s5
Jinými slovy , bude obslouženo méně klientů . ps2017-045-02-009-006.u2.p7.s1
Vůbec netuším , odkud se berou tvrzení , která čtu v pozměňovacích návrzích a v jejich zdůvodněních , že za nastavených parametrů bude obslouženo jen 50 % klientů . ps2017-045-02-009-006.u2.p7.s2
Tato tvrzení jsou absolutně ničím nepodložená , byť jsem si je při velice náročných jednáních při zpracování tohoto ojedinělého a v historii prvního zákona v novodobé historii snažila získat , tak jsem žádné takové argumenty ani analýzy od banky nezískala . ps2017-045-02-009-006.u2.p8.s1
Zdůrazňuji , že mnou navržené parametry , nebo respektive Ministerstvem financí navržené parametry , které jednomyslně schválila vláda , byly konzultovány i s Českou národní bankou jako s orgánem dozoru a dohledu , která je ve vztahu ke zdraví našich bank označila za naprosto dostačující . ps2017-045-02-009-006.u2.p8.s2
Zvýšení stropu portfoliové záruky povede k nedůvodnému obílování portfolia našich bank . ps2017-045-02-009-006.u2.p8.s3
To ovšem cílem mnou předkládaného návrhu jako ministryně financí nebylo . ps2017-045-02-009-006.u2.p9.s1
Děkuji vám za možnost projednat tento návrh ve zkráceném řízení , protože rozšíření možnosti poskytování úvěru je pro podnikající subjekty v této těžké době velice , velice důležité . ps2017-045-02-009-006.u2.p9.s2
Děkuji vám . ps2017-045-02-009-006.u3.p1.s1
Děkuji . ps2017-045-02-009-006.u3.p1.s2
S přednostním právem poprosím pana předsedu Chvojku . ps2017-045-02-009-006.u3.p1.s3
Pak je přihlášen pan ministr Havlíček . ps2017-045-02-009-006.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-045-02-009-006.u4.p1.s2
Hezký podvečer , kolegyně , kolegové . ps2017-045-02-009-006.u4.p1.s3
Máme před sebou ještě spoustu práce , byť si myslím , nebo doufám si tvrdit , že snad tady nebudeme jako minule do půl čtvrté . ps2017-045-02-009-006.u4.p1.s4
Ale všechno je možné a samozřejmě je naše právo i vaše právo tady diskutovat , pokud to bude potřeba . ps2017-045-02-009-006.u4.p1.s5
Ale nyní je potřeba , pokud chceme stihnout ty zákony , které chceme schválit a projednat , abychom mohli jednat i po 19 . a 21 . hodině . ps2017-045-02-009-006.u4.p1.s6
Proto bych si tedy prosím dovolil navrhnout jménem dvou poslaneckých klubů - ČSSD a hnutí ANO - aby Poslanecká sněmovna jednala a meritorně i procedurálně hlasovala o všech návrzích dnes po 19 . hodině a i po hodině 21 . Děkuji . ps2017-045-02-009-006.u5.p1.s1
Děkuji . ps2017-045-02-009-006.u5.p1.s2
Je to procedurální návrh , o kterém nechám bezprostředně hlasovat . ps2017-045-02-009-006.u5.p1.s3
Já jsem vás už několikrát svolal do jednacího sálu . ps2017-045-02-009-006.u5.p2.s1
Takže zahajuji hlasování . ps2017-045-02-009-006.u5.p2.s2
Ptám se , kdo je pro , abychom jednali po 19 . i 21 . hodině . ps2017-045-02-009-006.u5.p2.s3
Kdo je proti ? ps2017-045-02-009-006.u5.p3.s1
Hlasování pořadové číslo 70 , přihlášeno 82 poslankyň a poslanců , pro 71 , proti nikdo . ps2017-045-02-009-006.u5.p3.s2
Návrh byl přijat . ps2017-045-02-009-006.u5.p4.s1
Poprosím pana ministra a vicepremiéra Havlíčka , aby se ujal úvodního slova k tomuto materiálu . ps2017-045-02-009-006.u5.p4.s2
Prosím . ps2017-045-02-009-006.u6.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , páni poslanci , vážená paní vicepremiérko , dovolte , abych k tomu řekl jenom několik slov , protože je pravda , že jsme jako Ministerstvo průmyslu a obchodu participovali na požadavcích na tento program , který považujeme obecně za možná jeden z nejdůležitějších v rámci podpory ekonomiky , a to nikoliv pouze v tom krátkodobém horizontu , ale v tom střednědobém a dlouhodobém , protože je pravda , že v těch prvních fázích musíme odchytat ty největší problémy , tzn . operativní problémy firem , ať už co se týká podpory živnostníků , co se týká podpory přes kompenzace mezd , kurzarbeit , Antivirus apod . , případně přes různé odklady . ps2017-045-02-009-006.u6.p1.s2
Bude nás čekat nesmírně náročná cesta obnovy ekonomiky a postavení na nohy a bez likvidity , bez hotovosti nemáme šanci to zvládnout . ps2017-045-02-009-006.u6.p2.s1
Nepochybně většina z vás ví , že se rozjely programy COVID - 1 , COVID - 2 , COVID Praha atd . , nicméně není možné dále pokračovat ve způsobu vyřizování těchto programů tak , jako jsme je nastavili nikoliv ve víře špatné , ale proto , protože jiná možnost v rámci ČMZRB nebyla . ps2017-045-02-009-006.u6.p2.s2
ČMZRB je malá banka , banka , která byla vždycky konstruována tak , aby dokázala udělat určitý objem záruk v daném roce . ps2017-045-02-009-006.u6.p2.s3
A pouze pro vaši informaci , během řádově čtyř týdnů oni musí zvládnout to , co se jindy dělá rok a půl . ps2017-045-02-009-006.u6.p2.s4
Jsou totálně přetíženi a zavaleni tisíci a tisíci žádostí , které v současné době jsou někde na hranici 20 - 23 miliard korun , které musí vydodat , resp . schválit v tom tzv . původním systému , který byl buď tím , že to ta banka rovnou poskytuje , anebo tím , že to poskytují jednotlivé banky s garancí ČMZRB , nicméně tak , že ČMZRB musí každý úvěr kontrolovat . ps2017-045-02-009-006.u6.p2.s5
To je právě to , co dneska činí . ps2017-045-02-009-006.u6.p2.s6
A i když jede 24 hodin denně 7 dní v týdnu a i když jsme ji posílili řádově o sto lidí , tak pochopitelně tam dochází k tomu , co se nám nelíbí , a to je k prodlení , že ti klienti čekají třeba tři týdny , čtyři týdny na to , než se jim jejich úvěr vyřídí . ps2017-045-02-009-006.u6.p2.s7
Jinými slovy , v situaci , kdy bychom takhle měli odfinancovávat řádově stovky miliard korun , je naprosto nemyslitelné , že by se to dělalo tímhle způsobem . ps2017-045-02-009-006.u6.p2.s8
Kapacitně , ale pochopitelně i technicky by se to vůbec nezvládlo . ps2017-045-02-009-006.u6.p3.s1
Takže jediná možnost je přejít na tenhle , řekněme , ojedinělý nástroj , my tomu říkáme plošná , nebo chcete - li portfoliová záruka , kdy stát je připraven zaručit objem , který byl stanoven po dlouhých , nelehkých diskusích na limit 150 miliard korun . ps2017-045-02-009-006.u6.p3.s2
Logicky ten limit v tuhle chvíli bude připraven pro komerční banky , které budou mít uzavřenou smlouvu s ČMZRB , a tyto banky budou vydodávat jednotlivé zdroje prostřednictvím svých úvěrových mechanismů , pochopitelně s tou zárukou , která je těch 80 nebo 90 % z mého pohledu , nebo z našeho pohledu velmi rozumná a blíží se ostatním zemím , které dokonce některé dávají i 100 % . ps2017-045-02-009-006.u6.p3.s3
Můj osobní názor je , že 100 % je zbytečně , že je třeba , aby tam ten partner , ten , kdo si bere úvěr , měl třeba 10 % participaci , čili 90 % pro malé a střední firmy a 80 % pro střední firmy si myslím , že je logické a že je správné . ps2017-045-02-009-006.u6.p4.s1
Díky tomuto schématu dokážeme dostat do ekonomiky resp . mezi podnikatele řádově 500 až 600 miliard zdrojů , záleží na tom , jaký tam bude nastaven ten multiplikační efekt . ps2017-045-02-009-006.u6.p4.s2
Ano , to je , pravda , věc , která se náročně dojednává . ps2017-045-02-009-006.u6.p4.s3
Je pravda , že doposud jsme to dělali s tím multiplikačním efektem čtyřnásobným , tzn . bylo to 25 % . ps2017-045-02-009-006.u6.p4.s4
V tuto chvíli diskutujeme o tom , jestli podíl rizika těch bank zvednout na vyšší míru , přičemž je zřejmé , že čím dál tím více firem se dostává do problémů . ps2017-045-02-009-006.u6.p4.s5
A v tuto chvíli je pochopitelně naší snahou , aby pokud možno co nejméně zůstalo v těch sítích , které nebudou odfinancovány . ps2017-045-02-009-006.u6.p4.s6
Je pravdou , že to pro ty banky je logicky i výhodnější , pokud tam bude větší obnos . ps2017-045-02-009-006.u6.p5.s1
To znamená , je k diskusi , jakým způsobem to případně posunout , ale v každém případě tento program je program , který bychom měli schválit a měl by pomoct udržet hotovost v podnikatelském sektoru v těch následujících měsících . ps2017-045-02-009-006.u6.p5.s2
Děkuji . ps2017-045-02-009-006.u7.p1.s1
S přednostním právem mám přihlášeného pana předsedu Jurečku . ps2017-045-02-009-006.u7.p1.s2
Zeptám se , jestli chce vystoupit v rozpravě nebo . . . ps2017-045-02-009-006.u7.p1.s3
Protože ještě jsme nerozhodli o ničem . ps2017-045-02-009-006.u7.p1.s4
A pan předseda Rakušan chce jenom nějaké technické sdělení k hlasování . ps2017-045-02-009-006.u7.p1.s5
Prosím . ps2017-045-02-009-006.u8.p1.s1
Já se moc omlouvám , kolegyně , kolegové . ps2017-045-02-009-006.u8.p1.s2
Děkuji , pane místopředsedo , nebudu zdržovat . ps2017-045-02-009-006.u8.p1.s3
Jenom bych chtěl pro stenozáznam říct , že v hlasování číslo 62 mám na sjetině pro , a hlasoval jsem proti . ps2017-045-02-009-006.u8.p1.s4
Nezpochybňuji hlasování . ps2017-045-02-009-006.u8.p1.s5
Děkuji . ps2017-045-02-009-006.u9.p1.s1
Dobrá . ps2017-045-02-009-006.u9.p1.s2
Rozpočtový výbor , jemuž byl vládní návrh zákona přikázán , rozhodnutím předsedy jej projednal a přijal usnesení , které vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 832 / 1 . ps2017-045-02-009-006.u9.p1.s3
Nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Pavel Juříček , informoval nás o projednání tohoto návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . ps2017-045-02-009-006.u9.p1.s4
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-045-02-009-006.u10.p1.s1
Dobrý den , dámy a pánové . ps2017-045-02-009-006.u10.p1.s2
Já musím říct , že z toho balíku , který se chystá , nebo který jsme už odhlasovali z hlediska podpory občanů , podnikatelů , organizací , je pravděpodobně toto naprosto zásadní tisk , zásadní zákon , který předkládá vláda , a včera na rozpočtovém výboru byl všemi hlasy odsouhlasený právě ten vládní návrh , který tady už říkala paní ministryně . ps2017-045-02-009-006.u10.p1.s3
Když jsem ten zákon četl , tak musím říct jako podnikatel - a tady musím říct , že nejsem v konfliktu zájmů , protože se mě , mé firmy , tento zákon netýká , protože ten zákon se týká skutečně malých a středních podnikatelů , firem do 250 zaměstnanců a firem do 500 zaměstnanců - musím říct , že jsem byl velmi , velmi překvapen obrovskou velkorysostí toho , co vláda připravila právě pro malé a střední podnikání . ps2017-045-02-009-006.u10.p2.s1
Včera jsem také říkal na rozpočtovém výboru několik důvodů , proč jsem byl překvapen . ps2017-045-02-009-006.u10.p2.s2
Za prvé , pro firmy , které mají do 250 zaměstnanců , je garance úvěru ve výši 90 % . ps2017-045-02-009-006.u10.p2.s3
Jinými slovy , je to zalimitováno 50 miliony , takže skutečně ta firma může mít garanci státu prostřednictvím Českomoravské rozvojové banky ve výši 45 milionů . ps2017-045-02-009-006.u10.p2.s4
A firma , která má více než 250 zaměstnanců do 500 , má 80 % garance , tzn . z 50 milionů 40 milionů . ps2017-045-02-009-006.u10.p2.s5
To je naprosto neobvyklé . ps2017-045-02-009-006.u10.p3.s1
Druhá věc , která mě tam velmi překvapila , byla záležitost , že to jsou všechno úvěry , které se mohou datovat až do 31 . 12 . 2020 . ps2017-045-02-009-006.u10.p3.s2
To neznamená , že to je teď , hned , ale že ty firmy si na tyto záruky prostřednictvím Českomoravské rozvojové banky a prostřednictvím komerčních bank mohou sáhnout do konce letošního roku . ps2017-045-02-009-006.u10.p3.s3
Takže všechny ty firmy se můžou na to dostatečně připravit a můžou jak rychle , tak pomaleji , podle toho , jakým způsobem se jim bude vyvíjet situace a jejich cash flow . ps2017-045-02-009-006.u10.p3.s4
A je to až do roku 2024 . ps2017-045-02-009-006.u10.p3.s5
Takže ono to není jenom krátkodobé hledisko , ale prosím vás , je to už střednědobé hledisko . ps2017-045-02-009-006.u10.p4.s1
A poslední věc , která mě překvapila , kde jsem nečekal , že by vláda byla ochotná dát do toho 150 miliard , a s tím multiplikačním efektem 20 % portfolia , kterým vlastně de facto budou ty v uvozovkách špatné úvěry , tak ty skončí de facto na státu .