ps2017-042-01-005-005.u1.p1.s1
5 . ps2017-042-01-005-005.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona o zvláštních pravidlech pro přijímání k některým druhům vzdělávání a k jejich ukončování ve školním roce 2019 / 2020 / sněmovní tisk 786 / - zkrácené jednání ps2017-042-01-005-005.u1.p2.s1
Schválili jsme zkrácené jednání . ps2017-042-01-005-005.u1.p2.s2
Předložený návrh uvede ministr školství , mládeže a tělovýchovy Robert Plaga . ps2017-042-01-005-005.u1.p2.s3
Pane ministře , prosím , ujměte se slova . ps2017-042-01-005-005.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , samozřejmě bych chtěl poděkovat , že v tak krátkém čase v nouzové situaci jsme se mohli sejít k projednávání tohoto návrhu zákona . ps2017-042-01-005-005.u2.p1.s2
A samozřejmě je potřeba hned na začátek říct , že úpravy , které si vyžaduje jednotná přijímací zkouška a maturitní zkouška , jsou úpravy , kde zasahujeme do standardního způsobu , kde se posouvají lhůty , kde v tuto chvíli naprosto chápu , že do toho vstupují zdravotnická opatření , a je tak jasné , že oproti očekáváním dětí , studentů , jejich rodičů , ale i učitelů to doznává jiných parametrů . ps2017-042-01-005-005.u2.p1.s3
Ale mám za to , že parametrů doznává v tuto chvíli , v těchto týdnech celá naše společnost a že skutečně toto není otázka , která by se vyhýbala ostatním sférám , o kterých tady dnes jednáte a ještě jednat v následujících týdnech budete . ps2017-042-01-005-005.u2.p2.s1
Když jsem byl na tiskové konferenci poté , co se uzavřely naše školy - základní , střední , vyšší odborné , samozřejmě základní umělecké a i školy vysoké - našim žákům a studentům , tak bylo avizováno , že Ministerstvo zdravotnictví zpřesní svůj odhad vývoje pandemického plánu , a to tak , že zhruba do 14 dnů . ps2017-042-01-005-005.u2.p2.s2
K tomu došlo teď o víkendu . ps2017-042-01-005-005.u2.p2.s3
My jsme s kolegy během těch 14 dnů velmi intenzivně promýšleli různé varianty . ps2017-042-01-005-005.u2.p2.s4
A jak říkám , nejsou to varianty , které by byly skvělé a zlepšovaly stav , který tady dnes je . ps2017-042-01-005-005.u2.p2.s5
K tomu jsme měli jiné debaty - o tom , jak má vypadat maturita a jestli tam má být maturita z matematiky . ps2017-042-01-005-005.u2.p2.s6
Ale reaguje na tu situaci , kdy máte 8 . dubna za chvíli . ps2017-042-01-005-005.u2.p2.s7
A 8 . dubna měly začít písemné části maturitních zkoušek . ps2017-042-01-005-005.u2.p2.s8
Po mnoha hodinách debat a konzultací s řediteli škol a i s Cermatem jako tím , kdo to má koordinovat z pohledu té státní části , jsme předložili návrh tak , aby reagoval na reálný scénář , který představilo Ministerstvo zdravotnictví . ps2017-042-01-005-005.u2.p3.s1
Co se týká jednotné přijímací zkoušky , jsme si naprosto vědomi , že se rodiny dlouhodobě věnují přípravě svých dětí na jednotnou přijímací zkoušku a že jakékoli další odklady nejsou vhodné , nejsou dobré . ps2017-042-01-005-005.u2.p3.s2
To znamená , snažili jsme se , aby co nejrychleji po znovuotevření škol mohla proběhnout jednotná přijímací zkouška s tím , že její obsah a forma se žádným způsobem nemění a odpovídají rámcovému programu pro základní vzdělávání . ps2017-042-01-005-005.u2.p3.s3
Ve školní části kritéria stanovená ředitelem školy se také nemění . ps2017-042-01-005-005.u2.p4.s1
Jednotná přijímací zkouška na středních školách pro tento rok - rok 2020 / 2021 - proběhne nejdříve tedy 14 dnů ode dne obnovení osobní přítomnosti žáků na vzdělávání a její vyhodnocení bude zajišťovat , tak jako standardně , Cermat . ps2017-042-01-005-005.u2.p4.s2
Jednotná zkouška se skládá stejně jako podle stávající právní úpravy z písemného testu ze vzdělávacího oboru český jazyk a literatura a písemného testu ze vzdělávacího oboru matematika a její aplikace . ps2017-042-01-005-005.u2.p4.s3
Pro školní přijímací zkoušku , rozhodl - li už ředitel školy o jejím konání , vyhlásí ředitel školy nové termíny . ps2017-042-01-005-005.u2.p4.s4
Ta úprava spočívá v tom , že je potřeba u jednotné přijímací zkoušky skutečně zohlednit to , že v jeden daný čas se vysoké desetitisíce , nebo zjednodušeně sto tisíc dětí vydá řešit maturitu , a je to i poté , co ten stav bude uveden z nouzového na nějaký ponouzový , protože standardní stav to určitě nebude , tak i s tímto ohledem jsme zvolili variantu , kdy je jeden termín plus náhradní termíny , a výsledek z tohoto jednoho termínu se propisuje samozřejmě i na tu druhou školu , kterou si ten žák a student zapsal . ps2017-042-01-005-005.u2.p4.s5
Dochází také ke zkrácení lhůt pro odevzdání zápisových lístků a dalších technikálií tak , abychom celý ten proces maximálně zrychlili . ps2017-042-01-005-005.u2.p5.s1
Protože z pohledu vyhodnocení a z pohledu zavezení těmi testy je tím ústředním hráčem Cermat , tak maturity v našem návrhu navazují nejdříve 21 dnů po znovuotevření škol s tím , že písemná část z českého jazyka a z cizího jazyka pro tento rok není součástí té státní části , a pokud proběhne návrat žáků do 1 . 6 . , tak to probíhá podle tohoto standardního modu . ps2017-042-01-005-005.u2.p5.s2
U maturity jsme do zákona dali i nouzovou variantu , ke které doufáme všichni , že nedojde , a to je ta , že pokud by nebyly k 1 . červnu otevřeny školy pro prezenční přítomnost našich žáků , tak by byl mechanismus takový , že by studenti dostali maturitní vysvědčení na základě výsledků z posledních tří vysvědčení , tedy když to zjednoduším : polovina třeťáku , třeťák , půlka čtvrťáku . ps2017-042-01-005-005.u2.p6.s1
Častým dotazem je , jestli když někdo má ten průměr - bylo to dnes v některých článcích , je to samozřejmě na mailu ministerstva , je to jeden z nejčastějších dotazů - když někdo ty průměry má horší a chtěl by známku lepší , tak samozřejmě je poté možné až v těch odsunutých termínech , opravných termínech si to opravit , pokud by s tím někdo nebyl úplně v pohodě a chtěl by mít to vysvědčení na věky věků nádherné se samými jedničkami . ps2017-042-01-005-005.u2.p7.s1
Co se týká původního návrhu , tak jsme navrhovali kvůli zkrácení času , aby vyhodnocení didaktických testů proběhlo přímo na školách jednotlivými učiteli s tím , že poskytneme školám didaktický klíč . ps2017-042-01-005-005.u2.p7.s2
Po jednání z dnešního školského výboru je jeden doporučený pozměňovací návrh , se kterým jako ministerstvo souhlasíme , a to je , že i vyhodnocení didaktických testů v případě maturitní zkoušky proběhne prostřednictvím Cermatu , tedy standardním způsobem , s tím , že Cermat se pokusí maximálně možným způsobem zkrátit standardní lhůty , přičemž počítáme s tím , že ty lhůty budou cca sedmidenní . ps2017-042-01-005-005.u2.p8.s1
Častým dotazem také bylo , proč se nepoužil , nebo proč není tento nouzový mechanismus propsán do jednotné přijímací zkoušky . ps2017-042-01-005-005.u2.p8.s2
Zase . ps2017-042-01-005-005.u2.p8.s3
Pokud jsme tu záležitost konzultovali , tak extrémně v případě osmiletých a šestiletých gymnázií dochází k tomu , že pokud byste chtěli přejít na to , že tam bude to kritérium vysvědčení a průměr známek , nebo několik posledních vysvědčení by mělo nahradit jednotnou přijímací zkoušku , tak se skutečně ničeho nedoberete , protože převis žáků je extrémně vysoký a nebyly by zřídkavé případy , kdy by třeba o 60 míst soutěžilo de facto 150 stejných vysvědčení žáků , kteří mají zároveň sportovní kroužky , účast na matematických a jiných olympiádách . ps2017-042-01-005-005.u2.p8.s4
Tedy ve finále by to mohlo skončit paradoxní situací , že bychom se dostali k tomu , že by o tom rozhodoval los . ps2017-042-01-005-005.u2.p8.s5
A ten los by bohužel byl v tu chvíli asi nejspravedlivějším řešením . ps2017-042-01-005-005.u2.p8.s6
Proto není možné použít průměr z vysvědčení jako kritérium , které by nám spolehlivě vyřešilo přijímací řízení , a není tak možné jednotné přijímací zkoušky v letošním roce ani v nouzovém režimu nějakým způsobem zrušit . ps2017-042-01-005-005.u2.p9.s1
Tolik asi ten úvod s tím , že jak už jsem říkal , jedna z variant a z dotazů je skutečně směřována do oblasti toho , pokud ty průměry jsou horší než to , co by dostal z maturity , nebo očekává , že dostane z maturity , tak tady opakuji , má to řešení . ps2017-042-01-005-005.u2.p9.s2
A to řešení samozřejmě spočívá v opravném termínu na podzim tohoto roku . ps2017-042-01-005-005.u2.p10.s1
Pokud vezmu ještě vazbu nouzového řešení maturit , tak skutečně když si vezmete , že řada odborných předmětů dneska , nebo z těch studentů , kteří mají odborné předměty , vezmu si sociál , vezmu zdravotní , vezmu pedagogické , tak dneska vykonávají v rámci toho nouzového stavu praxi , která je možná větší než praxe , kterou by na těch školách dělali , jsou nasazeni přímo v tom terénu . ps2017-042-01-005-005.u2.p10.s2
Takže to je také odpověď na to , jestli se ti studenti někam posouvají během této doby . ps2017-042-01-005-005.u2.p10.s3
Samozřejmě nepřipravují se na tu maturitu , ale někteří z nich jsou nasazeni přímo v tom boji proti koronaviru . ps2017-042-01-005-005.u2.p11.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-042-01-005-005.u3.p1.s1
Děkuji , pane ministře . ps2017-042-01-005-005.u3.p1.s2
Výbor pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu , jemuž byl vládní návrh zákona přikázán rozhodnutím předsedy , jej projednal a přijal usnesení , které nám bylo doručeno jako sněmovní tisk 786 / 1 . ps2017-042-01-005-005.u3.p1.s3
Zpravodajem výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu je pan poslanec Karel Rais , kterého nyní prosím , aby nás informoval o projednání tohoto návrhu ve výboru . ps2017-042-01-005-005.u3.p1.s4
Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . ps2017-042-01-005-005.u4.p1.s1
Děkuji . ps2017-042-01-005-005.u4.p1.s2
My jsme projednali , tak jak bylo řečeno , tento návrh a mám zde před sebou usnesení , které bych s dovolením přečetl : Usnesení z z 33 . schůze ze dne 24 . března k vládnímu návrhu zákona o zvláštních pravidlech pro přijímání k některým druhům vzdělávání a k jejich ukončování ve školním roce 2019 / 2020 , sněmovní tisk 786 . ps2017-042-01-005-005.u4.p2.s1
Výbor pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu po odůvodnění ministra školství , mládeže a tělovýchovy Roberta Plagy , zpravodajské zprávě poslance Raise a po rozpravě : ps2017-042-01-005-005.u4.p3.s1
I . navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu , aby se nekonala obecná rozprava o návrhu zákona ; ps2017-042-01-005-005.u4.p4.s1
II . navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu , aby se vedla podrobná rozprava ke všem částem návrhu zákona ; ps2017-042-01-005-005.u4.p5.s1
III . navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu , aby své jednání ukončila nejpozději do konce jednacího dne ; ps2017-042-01-005-005.u4.p6.s1
IV . doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu , aby s vládním návrhem zákona o zvláštních pravidlech pro přijímání k některým druhům vzdělávání a k jejich ukončování ve školním roce 2019 / 2020 ( sněmovní tisk 786 ) vyslovila souhlas ve znění přijatých pozměňovacích návrhů , a to : ps2017-042-01-005-005.u4.p7.s1
1 . ps2017-042-01-005-005.u4.p7.s2
V části druhé § 25 zní : " § 25 . Bod 1 . ps2017-042-01-005-005.u4.p7.s3
Zpracování a centrální vyhodnocení výsledků zkoušek společné části maturitní zkoušky , s výjimkou dílčích zkoušek konaných formou ústní , zajišťuje Centrum . ps2017-042-01-005-005.u4.p8.s1
2 . ps2017-042-01-005-005.u4.p8.s2
Profilovou část maturitní zkoušky a ústní zkoušku společné části vyhodnocuje škola . " ps2017-042-01-005-005.u4.p9.s1
A v části druhé § 29 - tady je úprava : " § 29 1 . ps2017-042-01-005-005.u4.p9.s2
Na průběh dílčí zkoušky konané ústní formou a zkoušky profilové části maturitní zkoušky se ustanovení § 80 a odst . 1 , 2 a 4 školského zákona použijí obdobně . ps2017-042-01-005-005.u4.p10.s1
2 . Ustanovení § 81 odst . 6 školského zákona platí obdobně . " ps2017-042-01-005-005.u4.p11.s1
V . zmocňuje zpravodaje výboru , aby : ps2017-042-01-005-005.u4.p12.s1
se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny ; ps2017-042-01-005-005.u4.p13.s1
ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy . ps2017-042-01-005-005.u4.p14.s1
Děkuji . ps2017-042-01-005-005.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji a nyní musíme rozhodnout , zda povedeme obecnou rozpravu . ps2017-042-01-005-005.u5.p1.s2
Budeme o tom hlasovat . ps2017-042-01-005-005.u5.p1.s3
Přivolal jsem poslance a poslankyně , kteří nejsou v sále . ps2017-042-01-005-005.u5.p1.s4
Malou chvíli počkám . ps2017-042-01-005-005.u5.p1.s5
Hlasovat můžeme . ps2017-042-01-005-005.u5.p2.s1
Zahajuji hlasování . ps2017-042-01-005-005.u5.p2.s2
Kdo je pro , abychom vedli obecnou rozpravu ? ps2017-042-01-005-005.u5.p3.s1
Hlasování prohlašuji za neplatné , ukončil jsem ho . ps2017-042-01-005-005.u5.p4.s1
Ano , návrh výboru v tomto případě zněl , že se nebude konat obecná rozprava o návrhu zákona . ps2017-042-01-005-005.u5.p4.s2
To znamená , že hlasujeme o tom , že se nebude konat obecná rozprava . ps2017-042-01-005-005.u5.p5.s1
Zahajuji hlasování . ps2017-042-01-005-005.u5.p5.s2
Kdo je pro ? ps2017-042-01-005-005.u5.p5.s3
Že se nebude konat obecná rozprava . ps2017-042-01-005-005.u5.p5.s4
A kdo je proti ? ps2017-042-01-005-005.u5.p6.s1
V hlasování číslo 24 přihlášeno 99 poslanců , pro 10 , proti 36 . ps2017-042-01-005-005.u5.p6.s2
Návrh nebyl přijat , a tedy obecnou rozpravu povedeme . ps2017-042-01-005-005.u5.p7.s1
Otevírám obecnou rozpravu a na základě dohody předsedů poslaneckých klubů , pokud nejsou námitky , navrhuji podle § 99 odst . 7 omezit řečnickou dobu na pět minut , a to jak pro rozpravu obecnou , tak pro rozpravu podrobnou . ps2017-042-01-005-005.u5.p8.s1
Zahajuji hlasování . ps2017-042-01-005-005.u5.p8.s2
Kdo je pro ? ps2017-042-01-005-005.u5.p8.s3
Kdo je proti ? ps2017-042-01-005-005.u5.p9.s1
V hlasování číslo 25 přihlášeno 98 poslanců , pro 67 , proti nikdo . ps2017-042-01-005-005.u5.p9.s2
Návrh byl přijat . ps2017-042-01-005-005.u5.p10.s1
Jako první v obecné rozpravě vystoupí pan poslanec Marek Výborný . ps2017-042-01-005-005.u5.p10.s2
Připraví se pan poslanec Baxa . ps2017-042-01-005-005.u5.p10.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-042-01-005-005.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-042-01-005-005.u6.p1.s2
Vážený pane ministře , vážená paní ministryně , kolegyně , kolegové , já bych chtěl na prvním místě poděkovat Ministerstvu školství , panu ministrovi za předložení toho tisku . ps2017-042-01-005-005.u6.p1.s3
Myslím , že není úplně jednoduchý , protože skutečně řeší detailní ustanovení školského zákona , které se týká přijímacího řízení a také samozřejmě ukončování vzdělávání na středních školách . ps2017-042-01-005-005.u6.p1.s4
V zásadě za poslanecký klub KDU - ČSL , za který tady teď vystupuji , tak nemáme nějakých zásadních připomínek k jednotným přijímacím zkouškám . ps2017-042-01-005-005.u6.p1.s5
Máme , a také byly podány některé pozměňovací návrhy , které se týkají ukončování vzdělávání na středních školách maturitní , resp . závěrečnou zkouškou . ps2017-042-01-005-005.u6.p2.s1
Chtěl bych tady poděkovat školskému výboru a i panu ministrovi za to , že podpořili ten pozměňovací návrh , který jsem ráno přinesl na školský výbor a který se týká hodnocení didaktických testů společné části maturitní zkoušky . ps2017-042-01-005-005.u6.p2.s2
Skutečně jsem považoval za nešťastné - školy , které , když budeme pracovat s tou variantou , že skutečně od 1 . června nejpozději žáci nastoupí zpátky do škol , tak budou řešit přijímací řízení , ale budou řešit ukončování školního roku u těch nižších ročníků , 1 . , 2 . , 3 . , a v tuto chvíli bychom na ně ještě navalili povinnost opravovat didaktické testy , notabene v situaci , kdy stejně by ty výsledky školy musely posílat zpátky na Cermat . ps2017-042-01-005-005.u6.p2.s3
Cermat na to ani softwarově není připraven , čili považujeme za rozumnější tu variantu , o které tady hovořil pan ministr , to znamená ponechat hodnocení na Cermatu , i když tam může dojít k prodloužení lhůty , ale bude to v řádu několika dnů , a to si myslím , že je pořád snesitelné . ps2017-042-01-005-005.u6.p2.s4
Proto považujeme - a ještě jeden argument je velmi důležitý , a to je i zachování větší míry objektivity v případě hodnocení didaktických testů právě na Cermatu . ps2017-042-01-005-005.u6.p2.s5
Čili děkuji za tuto podporu a budu rád , když tento pozměňovací návrh , který vzešel ze školského výboru a který jsem tam ráno obhajoval , podpoříte . ps2017-042-01-005-005.u6.p3.s1
Došlo tam k jednomu drobnému přehlédnutí , které potom napravím přihlášením se k pozměňovacímu návrhu číslo 4639 . . .