ps2017-040-05-001-902.u1.p1.s1
| Sloučená rozprava k bodům 24 a 25 /sněmovní tisky [645 ](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=645&O=8)a [506](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=506&O=8)/ |
ps2017-040-05-001-902.u1.p2.s1
| Bod 24 je vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 178/2016 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk [645](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=645&O=8), prvé čtení podle § 90 odst. 2. |
ps2017-040-05-001-902.u1.p2.s2
| A dále je zde bod návrh poslanců Lukáše Bartoně, Lenky Kozlové, Martina Baxy, Františka Váchy, Jiřího Miholy a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk [506 ](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=506&O=8)- prvé čtení. |
ps2017-040-05-001-902.u1.p3.s1
| Těmito sněmovními tisky jsme se opětovně zabývali 18. prosince 2019 na 39. schůzi Poslanecké sněmovny, kdy jsme přerušili sloučenou obecnou rozpravu. |
ps2017-040-05-001-902.u1.p3.s2
| Připomínám, že bylo vzneseno veto dvou poslaneckých klubů, SPD a KSČM, proti projednávání podle § 90 odst. 2 u sněmovního tisku 645. |
ps2017-040-05-001-902.u1.p4.s1
| Poprosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujali ministr školství Robert Plaga a pan poslanec Lukáš Bartoň. |
ps2017-040-05-001-902.u1.p4.s2
| Připomínám, že zpravodaji pro první čtení jsou poslanec Lukáš Bartoň, sněmovní tisk 645, a poslanec Ivo Pojezný, sněmovní tisk 506. |
ps2017-040-05-001-902.u1.p5.s1
| Nyní budeme tedy pokračovat v přerušené sloučené obecné rozpravě. |
ps2017-040-05-001-902.u1.p5.s2
| Mám zde poznámku, že jednání bylo přerušeno při vystoupení pana poslance Iva Pojezného. |
ps2017-040-05-001-902.u1.p5.s3
| Ptám se tedy, zda má zájem o pokračování. |
ps2017-040-05-001-902.u1.p5.s4
| Pan poslanec má zájem pokračovat ve svém vystoupení. |
ps2017-040-05-001-902.u1.p5.s5
| Prosím, máte slovo. |
ps2017-040-05-001-902.u1.p5.s6
| Všechny ostatní zúčastněné prosím o klid v sále. |
ps2017-040-05-001-902.u1.p5.s7
| Máte-li něco k diskusi, prosím, přesuňte svoji debatu do předsálí. |
ps2017-040-05-001-902.u1.p5.s8
| Děkuji. |
ps2017-040-05-001-902.u1.p5.s9
| Zvláště u stolku zpravodajů a před stolkem řečníka prosím o klid. |
ps2017-040-05-001-902.u1.p5.s10
| Děkuji. |
ps2017-040-05-001-902.u1.p6.s1
| Prosím, máte slovo. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p1.s1
| Děkuji za slovo, pane předsedo. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p1.s2
| Dámy a pánové, pěkné odpoledne. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p1.s3
| Dovolte, abych pokračoval v té řeči, která bohužel byla přerušena. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p1.s4
| Chci říct tedy, že ne vše, co se přerušuje, je příjemné, zvláště když jste v polovině projevu, ale když to bylo přerušeno vánočními svátky, tak to není až tak zlé. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p2.s1
| Já jsem hovořil o odborném názoru velmi fundovaného člověka, který učí matematiku a anglický jazyk, člověka, který je deset let spolupracovníkem při vytváření hodnocení a validaci didaktických testů, certifikovaný hodnotitel ústní zkoušky z anglického jazyka, člověka, který dělal předsedu mnoha maturitních komisí a v současné době je i maturitním komisařem. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p2.s2
| Velmi zkráceně řeknu, hovořil nejen o matematice, ale také českém jazyce a cizím jazyce. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p2.s3
| On sám se staví proti změně hodnocení ať už z těch důvodů, že současné testy jsou mezinárodně porovnatelné, odpovídají mezinárodním standardům. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p2.s4
| Jednoznačně řekl, že Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy se aktuálně snaží o to, aby se písemné práce a ústní zkoušky vrátily do profilové části, což naprosto postrádá logiku ucelenosti všech tří dílčích zkoušek, a to se potom v následujícím projevu budu snažit také prokázat. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p3.s1
| Ta poslední část, o které jsem mluvil, byla o matematice. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p3.s2
| On sám hovoří o tom, že maturitní zkouška z matematiky není až tak problematická, de facto šikovný deváťák potom, co zvládne matematiku, by na těch 33 %, čili na čtyřku, bez problému zvládl maturitní zkoušku. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p3.s3
| A řekl jsem v neposlední řadě, že dostatek hodin na matematiku tak, aby tato matematika zůstala povinná i nadále. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p3.s4
| Studenti nebo žáci proberou tedy vše, co obsahuje katalog požadavků. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p3.s5
| Je tedy pouze na nich samotných, jak k matematice přistupují a zda se matematiku učí, nebo ne. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p3.s6
| Žel, mnozí mají pocit, že se do matematiky dá naučit podobně jako do dějepisu či jiných předmětů, tedy tak, že si něco přečtou nebo že se podívají a potom klidně tuto látku nějakým způsobem v uvozovkách okecají. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p3.s7
| Že se mohou učit jen tím, že se na příklady vypočítané dívají. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p3.s8
| Ale každý, kdo matematiku studoval, každý, kdo ji učil, ví moc dobře, že tak to není, že se musí vysedět. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p3.s9
| To znamená tak, že si osvojené učivo - že si k tomu sedne a propočítává si sám různé příklady na základě toho, co se naučil. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p3.s10
| Myslím, že o tom hovořil také pan kolega Zahradník. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p3.s11
| Je to tedy tak - máme tady hudebně vzdělané kolegy - je to tedy tak jako například na hudební nástroj. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p3.s12
| Není možné jenom hudbu poslouchat, dívat se, jak se na něj hraje, ale musíte si k tomu nástroji sednout, vzít do ruky a denně cvičit, abyste něčeho dosáhli. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p3.s13
| V tom je ta matematika trošku specifičtější oproti jiným předmětům. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p4.s1
| Pokud by se ovšem něco mohlo měnit, a souhlasím s paní kolegyní Valachovou, ať se změní třeba nařízení vlády o stanovení oborů, které budou povinnou maturitu z matematiky mít. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p4.s2
| Ale rozhodně není rozumné vylévat vaničku i s dítětem, což současný návrh Ministerstva školství dělá. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p4.s3
| A ještě navíc pod touto rouškou chce změnit i český jazyk a literaturu a cizí jazyk. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p4.s4
| Ostatně tak jak někteří žáci a studenti nechtějí maturovat z matematiky, tak najdeme studenty, kteří mají problémy s českým jazykem a samozřejmě i s cizím jazykem. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p4.s5
| Bude to znamenat do budoucna, že budeme zvažovat, zda maturovat z českého jazyka nebo z cizího jazyka? |
ps2017-040-05-001-902.u2.p4.s6
| Já doufám, že ne. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p4.s7
| Podle mne by každý úspěšný maturant měl mít své vysvědčení postavené pevně na trojnožce český jazyk - matematika - cizí jazyk v minimální státem stanovené úrovni. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p5.s1
| Současní gymnazisté a lyceisté ekonomického lycea, pedagogického lycea, zdravotnického či technického lycea, kteří jsou dnes ve třetím ročníku a za necelý rok, myslím, že to bude koncem tohoto roku, budou podávat přihlášky k maturitě, teď žijí ve velké nejistotě, přestože se na celou tuto skutečnost, že budou maturovat z tohoto trojlístku, chystají podobně jako druhé a první ročníky. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p5.s2
| O všem se má rozhodnout tady v Poslanecké sněmovně, a třeba, což bych si rozhodně nepřál, se jim kompletně mají změnit pravidla, z čeho mají maturovat i jakým způsobem. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p5.s3
| Těsně před zkouškou něco takového není fér. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p6.s1
| Já jsem dostal na své vystoupení, té první části, v loňském roce několik reakcí v mailu. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p6.s2
| Většina těch reakcí byla od studentů, kteří byli proti tomu, aby se povinně maturovalo z matematiky. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p6.s3
| Jeden z těch studentů se držel asi hesla, že drzé čelo je lepší než poplužní dvůr. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p6.s4
| Chtěl ode mě pouze smysluplnou odpověď, tedy tu, kterou chtěl sám slyšet. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p6.s5
| Ti ostatní, těm musím vzkázat, že buď mně psali tento mail někde na rande jedním prstem, ale chci jednoznačně říci, že budou mít nejen problémy s matematikou, ale také s českým jazykem. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p6.s6
| V cizím jazyce mně nikdo nenapsal. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p7.s1
| Nicméně jsem dostal taky dopis od další velmi fundované osoby, od členky asociace metodiků cizích jazyků AMATE, expertních týmů CERMAT i Národního ústavu pro vzdělávání, učitelky angličtiny na gymnáziu, která se dlouhodobě zabývá problematikou státní maturitní zkoušky z cizích jazyků. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p7.s2
| Vy jste dostali nakonec ten mail možná také. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p7.s3
| Nevím, jestli ve stejné podobě, ale určitě tam byla reakce právě AMATE k maturitní zkoušce z cizího jazyka. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p7.s4
| Nejen že mně poděkovala za vystoupení, ale píše: |
ps2017-040-05-001-902.u2.p8.s1
| Většina diskutujících se zabývala pouze otázkou zrušení či nezrušení povinné maturity z matematiky. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p8.s2
| Váš příspěvek jako jediný upozorňuje na závažná rizika spojená s redukcí státní maturitní zkoušky z cizích jazyků pouze na didaktický test. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p8.s3
| Státní maturita v současné době testuje u cizích jazyků komplexně jak dovednost porozumět psanému a mluvenému textu, tak i dovednost v cizím jazyce psát a mluvit. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p8.s4
| Novela zákona toto komplexní testování nesystémově rozbíjí, ponechává v rukou státu pouze didaktický test, který formou zaškrtávání správných odpovědí dokáže testovat jen pasivní porozumění. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p8.s5
| Hodnocení schopnosti aktivní aplikace jazyka, tedy mluvení i psaní, by bylo přesunuto stoprocentně do kompetence škol. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p8.s6
| Od učitelů cizích jazyků se tedy očekává, že sami připraví písemnou i ústní zkoušku na požadované úrovni, sami si ji definují a sami si definující hodnoticí kritéria pro tyto zkoušky a sami rozhodnou o tom, jaké budou požadavky na jejich splnění. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p9.s1
| Tato novela nejen neumožňuje určit v rámci státní maturity dosaženou úroveň řečových dovedností v cizím jazyce, navíc přesouvá ústní a písemnou zkoušku z cizích jazyků zcela do kompetence škol v době, kdy nejsou vytvořeny dostatečné podmínky k tomu, aby k takové nesystémové změně mohlo dojít. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p10.s1
| Novela školského zákona má totiž přesunout odpovědnost za komunikační část maturity z cizích jazyků do škol v době, kdy - za prvé - více než třetina, přesně 34,6 %, učitelů cizích jazyků na středních školách, kteří budou maturitu připravovat a realizovat, vyučuje jazyk bez příslušné aprobace, tedy bez garantované odborné způsobilosti. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p10.s2
| O tomto nakonec hovoří výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2018-2019 a bohužel vývoj aprobovanosti má podle zpráv České školní inspekce klesající tendenci. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p10.s3
| Za druhé, učitelé nejsou na tuto změnu, která by měla nastat již od příštího školního roku, vůbec připravováni. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p10.s4
| Za další, na většině středních škol s maturitními obory se před zavedením státní maturity z cizího jazyka nematurovalo, ani aprobovaní učitelé cizích jazyků nemají zkušenosti s přípravou maturitní zkoušky. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p10.s5
| Za poslední, nepřipravuje se žádná podpora učitelů. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p11.s1
| Státní maturitní zkouška z cizího jazyka v současné podobě vyhovuje učitelům i žákům, budoucím zaměstnavatelům dává informaci o minimální dosažené úrovni cizího jazyka. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p11.s2
| Všechny části zkoušky jsou odborně připravovány a dodržují požadovanou úroveň. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p11.s3
| Stížnosti na nepřesnosti, nejasnosti, či dokonce chyby v jednotlivých částech zkoušky se v případě maturity z cizího jazyka po celou dobu neobjevily. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p12.s1
| V příloze nám paní učitelka uvádí stanovisko AMATE, asociace metodiků cizích jazyků, hlavní důvody, proč považujeme zachování státní maturitní zkoušky ve stávající podobě za zcela zásadní. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p12.s2
| Vy jste dostali dvě přílohy. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p12.s3
| Dostal to každý, takže si myslím, že ten, kdo chtěl se s tímto seznámit, se taky seznámil. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p13.s1
| Na závěr mi dovolte velmi krátce, jelikož jsem z oblasti, kde učitel národů Jan Amos Komenský byl před takřka čtyřmi sty lety ordinován za kněze, v Žeravicích, v krásném městečku na Kyjovsku, tak věřím, že naše rozhodnutí nakonec nebude takové, aby snížilo a snižovalo úroveň vzdělání našeho národa. |
ps2017-040-05-001-902.u2.p13.s2
| Děkuji za pozornost. |
ps2017-040-05-001-902.u3.p1.s1
| Děkuji vám a nyní budeme pokračovat tady v rozpravě. |
ps2017-040-05-001-902.u3.p1.s2
| Na řadě je písemně přihlášená paní poslankyně Majerová. |
ps2017-040-05-001-902.u3.p1.s3
| - Já se omlouvám. |
ps2017-040-05-001-902.u3.p1.s4
| Hluboce se omlouvám. |
ps2017-040-05-001-902.u3.p1.s5
| Faktická poznámka, pan poslanec Rais má přednost. |
ps2017-040-05-001-902.u3.p1.s6
| Nemusíme to udělat... ne, faktická poznámka. |
ps2017-040-05-001-902.u3.p1.s7
| Prosím. |
ps2017-040-05-001-902.u3.p1.s8
| Ještě nezačala paní poslankyně. |
ps2017-040-05-001-902.u3.p1.s9
| My se omlouváme oba, já jsem si nevšiml, že to tam naskočilo. |
ps2017-040-05-001-902.u4.p1.s1
| Tak jsme se navzájem všichni všem omluvili. |
ps2017-040-05-001-902.u4.p1.s2
| Já jsem v podstatě chtěl říct, že vlastně toto už je třetí jednání, kdy víceméně se tady dávají na jednu hromadu argumenty pro maturitu z matematiky, na druhou stranu argumenty proti matematice. |
ps2017-040-05-001-902.u4.p1.s3
| Domnívám se, že to je přesně, že bychom tyto diskuse měli přesunout na školský výbor a tam se domluvit a poté zkrátit projednávání tady tohoto návrhu o třicet dní. |
ps2017-040-05-001-902.u4.p1.s4
| To by mělo časově vyjít, abychom to stihli, protože jsme taky v jakémsi časovém presu. |
ps2017-040-05-001-902.u4.p2.s1
| Čili víceméně apel směrem ke kolegům, abychom řadu těch jednání přenesli na školský výbor a zkrátili následně na třicet dní projednávání tohoto tisku. |
ps2017-040-05-001-902.u4.p2.s2
| Tohoto. |
ps2017-040-05-001-902.u4.p2.s3
| Ano, hovořím o vládním tisku, protože jinak je tady návrh na zamítnutí, co se týká toho pirátského návrhu. |
ps2017-040-05-001-902.u4.p2.s4
| Děkuji. |
ps2017-040-05-001-902.u5.p1.s1
| Děkuji vám a nyní tedy paní poslankyně. |
ps2017-040-05-001-902.u5.p1.s2
| Prosím. |
ps2017-040-05-001-902.u6.p1.s1
| Děkuji za slovo. |
ps2017-040-05-001-902.u6.p1.s2
| Hezké dobré odpoledne, vážené dámy a pánové, já bych chtěla říct vzhledem k tomu, že je to sloučená rozprava, ke dvěma bodům. |