ps2017-039-02-004-204.u1.p1.s1
204 . ps2017-039-02-004-204.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 130 / 2002 Sb . , o podpoře výzkumu , experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů ( zákon o podpoře výzkumu , experimentálního vývoje a inovací ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 485 / - třetí čtení ps2017-039-02-004-204.u1.p2.s1
Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujal své místo z pověření předsedy vlády ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a zpravodaj garančního výboru , kterým je výbor pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu , pan poslanec František Vácha . ps2017-039-02-004-204.u1.p2.s2
Již je na svém místě . ps2017-039-02-004-204.u1.p2.s3
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 485 / 4 , který byl doručen 17 . října 2019 . ps2017-039-02-004-204.u1.p2.s4
Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 485 / 5 . ps2017-039-02-004-204.u1.p3.s1
Pan navrhovatel má zájem o vystoupení před zahájením rozpravy . ps2017-039-02-004-204.u1.p3.s2
Prosím , máte slovo . ps2017-039-02-004-204.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , vážení členové vlády , dovolte , abych uvedl vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 130 , jinak velmi významný zákon , zcela zásadní pro výzkum , vývoj a inovace . ps2017-039-02-004-204.u2.p2.s1
Předtím , než uvedu ty změny , ještě musím uvést to , že tento vládní návrh navrhuje zcela zásadní změnu hodnocení tuzemského výzkumu , která proběhla už v letech minulých , v těch posledních dvou letech , v tuto chvíli se implementuje , a tato změna principiálně znamená posun od takzvané kvantity ke kvalitě . ps2017-039-02-004-204.u2.p2.s2
Jinými slovy , tuzemský výzkum a vědecké výstupy se nehodnotí už pouze na základě kvantitativních údajů , tzn . bibliometrických údajů , ale hodnotí se na základě žádosti odborné veřejnosti , na základě světových trendů , na základě kvalitativních ukazatelů , které jsou spojeny s kvalitou celé výzkumné organizace . ps2017-039-02-004-204.u2.p3.s1
Z tohoto důvodu byl zaveden nový princip hodnocení , nová metodika hodnocení . ps2017-039-02-004-204.u2.p3.s2
Ta metodika se nazývá Metodika 2017 + . ps2017-039-02-004-204.u2.p3.s3
S ohledem na to , že se postupně tato metodika zavádí jak na úroveň Akademie věd , tak na úroveň výzkumných organizací , tak na úroveň vysokých škol , bylo nutné změnit právě s ohledem na vysoké školy zákon tak , aby to hodnocení odpovídalo možnostem současných univerzit . ps2017-039-02-004-204.u2.p3.s4
Jinými slovy , navrhované úpravy zákona spočívají ve změně způsobu hodnocení výzkumu , vývoje a inovací ve smyslu toho , že je kladen důraz na hodnocení celé výzkumné organizace jako celku při současném zachování bibliometrické analýzy jednotlivých výsledků . ps2017-039-02-004-204.u2.p3.s5
Cílem tedy je stanovit základní postupy hodnocení výzkumných organizací . ps2017-039-02-004-204.u2.p3.s6
Podrobnosti potom jsou uvedeny právě v té metodice . ps2017-039-02-004-204.u2.p4.s1
Součástí této změny je rovněž zavedení institutu projektu tzv . sdílených činností a současně víceméně z technických důvodů se zavádí i změna v poskytování informací prostřednictvím informačního systému výzkumu , vývoje a experimentálního vývoje a inovací . ps2017-039-02-004-204.u2.p4.s2
Současně ve změně způsobu se mění způsob zúčtování se státním rozpočtem v souvislosti s vyhláškou Ministerstva financí . ps2017-039-02-004-204.u2.p5.s1
Dovolte mi , abych se současně ještě vyjádřil k pozměňovacímu návrhu pana poslance Raise , kdy podstatou tohoto návrhu bylo nebo je zavedení nového institutu tzv . systémový projekt v oblasti inovací , který je velmi důležitý , protože prostřednictvím tohoto projektu , nebo spíše tohoto institutu , bude umožněna podpora určitých aktivit v oblasti inovací a inovačních služeb a rozvoje podnikání , které je nezbytné realizovat nebo koordinovat . ps2017-039-02-004-204.u2.p5.s2
To je důležité v rámci orgánů státní správy . ps2017-039-02-004-204.u2.p5.s3
To znamená , spadají do podpory výzkumu , vývoje a inovací a je účelné je realizovat právě v rámci programu podpory . ps2017-039-02-004-204.u2.p5.s4
S ohledem na věcné odůvodnění tohoto návrhu je vnímám jako vhodné a jako přijatelné . ps2017-039-02-004-204.u2.p6.s1
Garanční výbor pro vědu , vzdělání , kulturu a mládež a tělovýchovu projednal novelu a podané pozměňovací návrhy 25 . října . ps2017-039-02-004-204.u2.p6.s2
S procedurou hlasování , kterou svým způsobem svým usnesením garanční výbor doporučil , plně souhlasím . ps2017-039-02-004-204.u2.p6.s3
Současně se ztotožňuji se stanoviskem garančního výboru , který předložené pozměňovací návrhy doporučil . ps2017-039-02-004-204.u2.p6.s4
Děkuji za pozornost . ps2017-039-02-004-204.u3.p1.s1
Děkuji . ps2017-039-02-004-204.u3.p1.s2
Otevírám rozpravu . ps2017-039-02-004-204.u3.p1.s3
Pane zpravodaji , je to třetí čtení , tam se nepředpokládá vystoupení zpravodaje . ps2017-039-02-004-204.u3.p1.s4
Ale pan zpravodaj se hlásí do rozpravy jako první a má slovo . ps2017-039-02-004-204.u3.p1.s5
Prosím . ps2017-039-02-004-204.u4.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-039-02-004-204.u4.p1.s2
Pan ministr to tady představil . ps2017-039-02-004-204.u4.p1.s3
Vy to asi nevíte , ale všeobecně je o mně známo , že já jsem spíš příznivcem kafemlýnku než tady toho hodnocení , ale nikdy jsem , ani v průběhu toho schvalování toho zákona jsem nijak tomu nebránil . ps2017-039-02-004-204.u4.p1.s4
A samozřejmě dneska ta situace je taková , že si myslím , že už to hodnocení Metodiky 2017 + prostě je a musíme se mu podřídit . ps2017-039-02-004-204.u4.p2.s1
Nemůžu si odpustit poznámku , že já osobně si myslím , že během několika let ty výzkumné organizace od sebe opíšou všechny ty správy modulů 4 a 5 a nakonec to stejně bude bibliometrie . ps2017-039-02-004-204.u4.p2.s2
Pan ministr říkal , že jde o kvalitu , ne o kvantitu . ps2017-039-02-004-204.u4.p2.s3
Ono už i v tom kafemlýnku na konci šlo o kvalitu a ne o kvantitu , navíc se tam zavedl ten pilíř 2 , který je dneska modulem 1 , kde byly ty aplikované výsledky . ps2017-039-02-004-204.u4.p2.s4
Já to nechci nijak rozporovat . ps2017-039-02-004-204.u4.p2.s5
Myslím si , že po několika letech je dobré do toho systému nějakým způsobem zasáhnout a změnit ty zažité praxe tak , aby se výzkumné organizace třeba probudily a začaly fungovat lépe . ps2017-039-02-004-204.u4.p2.s6
Proto si myslím , že asi má smysl tu Metodiku 2017 podpořit . ps2017-039-02-004-204.u4.p3.s1
Jediná věc , která mě na ní mrzí , je ta , že podle těch modulů 3 , 4 , 5 budou hodnoceny jenom vysoké školy , že se to nedotkne Akademie věd nebo výzkumných organizací . ps2017-039-02-004-204.u4.p3.s2
To si myslím , že je chyba a že by RVVI , případně vláda nějakým způsobem měly docílit toho , aby opravdu všechny výzkumné organizace , ať je to Akademie věd , vévéíčka jiných zřizovatelů a vysoké školy , byly hodnoceny podle jednoho stejného systému , tak aby byly porovnatelné . ps2017-039-02-004-204.u4.p3.s3
To je poznámka , kterou jsem chtěl říct , a myslím si , že k tomuto stavu bychom se měli časem dopracovat . ps2017-039-02-004-204.u4.p3.s4
Děkuji . ps2017-039-02-004-204.u5.p1.s1
Děkuji . ps2017-039-02-004-204.u5.p1.s2
Mám zde jednu faktickou poznámku , pan poslanec Bartoň . ps2017-039-02-004-204.u6.p1.s1
Děkuji . ps2017-039-02-004-204.u6.p1.s2
Já jenom navážu na předřečníka . ps2017-039-02-004-204.u6.p1.s3
Já nejsem zastánce kafemlýnku , takže podporuji jakýkoliv návrh , kde bude přesun od kvantity ke kvalitě . ps2017-039-02-004-204.u6.p1.s4
Nicméně musím uznat , že u kafemlýnku jsme přímo věděli , za jaký výsledek kolik korun jde , zatímco u tohoto návrhu , myslím , že to asi v modulech 3 až 5 bude , zatím nevíme finanční ohodnocení , jak bude navázáno na hodnocení . ps2017-039-02-004-204.u6.p1.s5
To zatím nevíme . ps2017-039-02-004-204.u6.p1.s6
Nicméně i přesto Piráti tento návrh podporují a budou hlasovat pro , i pro pozměňovací návrh . ps2017-039-02-004-204.u6.p1.s7
Děkuji . ps2017-039-02-004-204.u7.p1.s1
Také děkuji . ps2017-039-02-004-204.u7.p1.s2
Faktická poznámka pan poslanec Bělobrádek . ps2017-039-02-004-204.u8.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážení členové vlády , kolegyně , kolegové , když se Metodika 2017 vypracovávala , to bylo ještě za mého působení ve vládě , tak jsme právě nechtěli , aby bylo dopředu jasné , kolik musíte vyprodukovat článků , abyste dostali peníze , protože to právě vedlo k tomu , že se psaly články proto , aby věděli , jaké mají peníze . ps2017-039-02-004-204.u8.p1.s2
Já chápu , že to vysoké školy dělaly rády , protože potom měly nějaký přehled , ale taková motivace vychrlit víc článků , abych měl víc peněz , to myslím , že úplně není to , co jsme chtěli . ps2017-039-02-004-204.u8.p1.s3
Já tomu rozumím . ps2017-039-02-004-204.u8.p1.s4
Vždy když se to rozjíždí , tak to má nějaký spád , vysoké školy . ps2017-039-02-004-204.u8.p1.s5
Bylo to rozfázováno tak - a to je i možná otázka tady pana kolegy Váchy - protože vysoké školy se tomu trošku bránily a jsou v mnoha směrech složitější , protože jsou vysoké školy velké , malé , fakulty jsou různé , to znamená , tam to bylo trošku složitější , proto to bylo nafázované . ps2017-039-02-004-204.u8.p1.s6
A já si myslím , že v budoucnu určité sloučení , nebo aby ta metodika byla co nejvíce univerzální na všechny typy , tak by bylo dobré , i když ta specifika tam samozřejmě zůstávají , protože Akademie věd , ta výuka , tam je jí trošku méně , tam mají většinou jen PhD . ps2017-039-02-004-204.u8.p1.s7
studenty , zase na vysokých školách je to trošku jinak . ps2017-039-02-004-204.u8.p1.s8
Ale myslím si , že tohle je směr , který jsme nastavili , aby se skutečně už hodnotilo na světové a světově srovnatelné úrovni , protože bez toho se skutečně dál neposuneme . ps2017-039-02-004-204.u9.p1.s1
Děkuji . ps2017-039-02-004-204.u9.p1.s2
Ptám se , kdo do rozpravy . ps2017-039-02-004-204.u9.p1.s3
Pan ministr . ps2017-039-02-004-204.u9.p1.s4
Prosím . ps2017-039-02-004-204.u10.p1.s1
Děkuji za všechny připomínky . ps2017-039-02-004-204.u10.p1.s2
Já musím říct , že ta diskuse v těch posledních dvou třech letech byla velmi náročná , nicméně musím říct , že byla nesmírně korektní , protože v zásadě drtivá většina odborné veřejnosti se skutečně přiklonila k tomu , že cesta od kafemlýnku směrem k tzv . kvalitě je cestou správnou . ps2017-039-02-004-204.u10.p1.s3
Je faktem , že Metodika 2017 + neodchytá úplně všechno , tím spíše , že zde máme několik skupin organizací , které dělají výzkum , ať už to jsou privátní instituce , ať už to jsou instituce Akademie věd , nebo ať už to jsou vysoké školy , notabene ještě různé univerzity mají trochu jiný systém řízení výzkumu a pochopitelně i různé jiné výsledky , čili na to nahlížejí pochopitelně i z úhlu pohledu vlastních pracovišť a toho , jak se jich to dotkne . ps2017-039-02-004-204.u10.p2.s1
V každém případě ale tento systém , tak jak jsme ho kompromisně dohodli s Českou konferenci rektorů , s Akademií věd , se všemi zájmovými skupinami v oblasti tuzemského výzkumu , plně odpovídá dneska světovým trendům . ps2017-039-02-004-204.u10.p2.s2
Je to vysoce pozitivně hodnoceno v zahraničí , že jsme k této kvalitativní změně přispěli . ps2017-039-02-004-204.u10.p3.s1
A i když si to určitě bude ještě sedat , tak jsem přesvědčen , že v rukou to financování budou mít dané instituce , které nepřicházejí principiálně o ty zdroje , ale samozřejmě musí si nastavit vnitřní systém hodnocení výzkumu tak , aby to odpovídalo . ps2017-039-02-004-204.u10.p3.s2
Troufáme si tvrdit , že je to spravedlivější i vůči těm institucím , které třeba měly určitý problém s tou bibliometrií , ať už jsou to různé umělecké školy , nebo někdo , kdo třeba neměl tolik šance publikovat , tím spíše v nějakých prestižních magazínech . ps2017-039-02-004-204.u10.p3.s3
Takže děkuji i za tu diskusi dnešní a děkuji všeobecně i za podporu tohoto , myslím si , velmi korektní ze všech stran . ps2017-039-02-004-204.u11.p1.s1
Děkuji . ps2017-039-02-004-204.u11.p1.s2
Kdo další do rozpravy k tomuto bodu ve třetím čtení ? ps2017-039-02-004-204.u11.p1.s3
Nikoho nevidím , že by se hlásil z místa , rozpravu končím . ps2017-039-02-004-204.u11.p1.s4
Ptám se , zda je zájem o závěrečné slovo . ps2017-039-02-004-204.u11.p1.s5
Ani pan zpravodaj , ani pan ministr nemají zájem o závěrečné slovo . ps2017-039-02-004-204.u11.p2.s1
Přikročíme tedy k hlasování o pozměňovacích návrzích . ps2017-039-02-004-204.u11.p2.s2
Já poprosím pana zpravodaje , aby nás seznámil s procedurou , poté přednášel jednotlivé pozměňovací návrhy a před hlasováním sdělil stanovisko . ps2017-039-02-004-204.u11.p2.s3
Prosím . ps2017-039-02-004-204.u12.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-039-02-004-204.u12.p1.s2
Návrh na zamítnutí zákona nebyl podán , takže nebudeme hlasovat . ps2017-039-02-004-204.u12.p1.s3
Potom bychom mohli , ale nebudeme hlasovat ani o legislativně technických úpravách , protože žádné nebyly navrženy . ps2017-039-02-004-204.u12.p1.s4
Takže máme tam jeden jediný pozměňující návrh , který má sice tři body , ale hlasujeme všechny dohromady , což je pozměňující návrh pana poslance Raise . ps2017-039-02-004-204.u12.p1.s5
A pak bychom hlasovali o návrhu zákona jako celku . ps2017-039-02-004-204.u12.p1.s6
To je hlasovací procedura , kdybyste ji nechal schválit . ps2017-039-02-004-204.u13.p1.s1
Děkuji . ps2017-039-02-004-204.u13.p1.s2
Ta je velmi minimalistická , nicméně jsou tam dva body , můžeme o nich hlasovat . ps2017-039-02-004-204.u13.p2.s1
Já zahajuji hlasování . ps2017-039-02-004-204.u13.p2.s2
Ptám se , kdo je pro navrženou proceduru . ps2017-039-02-004-204.u13.p2.s3
Kdo je proti ? ps2017-039-02-004-204.u13.p3.s1
Hlasování číslo 26 , přihlášeno je nás v tuto chvíli 175 , pro 164 , proti nikdo . ps2017-039-02-004-204.u13.p3.s2
Procedura byla schválena . ps2017-039-02-004-204.u13.p3.s3
Prosím , pane zpravodaji . ps2017-039-02-004-204.u14.p1.s1
Takže nás čeká hlasování o pozměňujícím návrhu pana poslance Raise představeném panem ministrem .