ps2017-039-08-004-030.u1.p1.s1
30 . ps2017-039-08-004-030.u1.p1.s2
Návrh poslanců Lukáše Bartoně , Lenky Kozlové , Martina Baxy , Františka Váchy , Jiřího Miholy a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání ( školský zákon ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 506 / - prvé čtení ps2017-039-08-004-030.u1.p2.s1
Stanovisko vlády máme doručeno jako sněmovní tisk 506 / 1 . ps2017-039-08-004-030.u1.p2.s2
Zástupcem navrhovatelů je v tomto případě pan poslanec Lukáš Bartoň , který bude mít nyní úvodní slovo . ps2017-039-08-004-030.u1.p2.s3
Prosím , pane poslanče . ps2017-039-08-004-030.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-039-08-004-030.u2.p1.s2
Pokusím se být co nejstručnější . ps2017-039-08-004-030.u2.p2.s1
V době , kdy vláda předkládala do připomínkového řízení vládní návrh zákona , v kterém uvažovala , že maturity se v roce 2020 posunou z roku 2021 na rok 2022 , myslím tím ta povinná část maturit ve společné části maturitní zkoušky , tak skupina poslanců , za které tady předkládám , předložila návrh na to , aby se toto nestalo . ps2017-039-08-004-030.u2.p2.s2
Dali jsme to jako alternativní návrh k tomuto vládnímu návrhu zákona a požadovali jsme tam , aby právě zůstala zachována volba mezi cizím jazykem a matematikou . ps2017-039-08-004-030.u2.p2.s3
Zároveň protože jsme to dávali jako alternativní návrh , použili jsme to , v čem jsme se shodovali s vládním návrhem zákona , a to je vrácení písemných a ústních zkoušek zpět na školy . ps2017-039-08-004-030.u2.p3.s1
Čím jsme se zároveň také ještě odlišovali , je třetí část , která řeší to , jak naložit se studentem , který vystudoval střední školu , ale neukončil ji maturitou . ps2017-039-08-004-030.u2.p3.s2
Zde jsme navrhli , aby ten student , žák , který ukončí všechny ročníky střední školy čtyřletého oboru nebo i osmiletého gymnaziálního , tak aby získal střední vzdělání . ps2017-039-08-004-030.u2.p3.s3
Střední vzdělání v zákoně je definované , má tři úrovně . ps2017-039-08-004-030.u2.p3.s4
Střední vzdělání , střední vzdělání s výučním listem , střední vzdělání s maturitou . ps2017-039-08-004-030.u2.p3.s5
Střední vzdělání bez výučního listu , bez maturity je obor , který je jednoletý , dvouletý , a studenti , kteří absolvují všechny čtyři ročníky studia , jsou podle současného zákona považováni za ty , kteří mají základní vzdělání . ps2017-039-08-004-030.u2.p3.s6
Mají tedy úroveň ještě nižší než ty jednoleté , dvouleté obory . ps2017-039-08-004-030.u2.p3.s7
Proto jsme navrhli , aby z pohledu zákona měli alespoň tuto úroveň středního vzdělání . ps2017-039-08-004-030.u2.p4.s1
Samozřejmě všechny ostatní podmínky v zákoně dané zůstávají , kupříkladu nemůže nastoupit na vysokou školu , není to podmínka pro vázané profese , kde je vyžadována maturitní zkouška . ps2017-039-08-004-030.u2.p4.s2
Je to jen jisté zlepšení pro ty absolventy středních škol , kteří buď nejdou vůbec k maturitě , nebo ji nesplní a vstupují na trh práce , tak aby nevstupovali s označením podle zákona , že mají pouze základní vzdělání . ps2017-039-08-004-030.u2.p4.s3
Tolik ke mně . ps2017-039-08-004-030.u2.p4.s4
Děkuji . ps2017-039-08-004-030.u3.p1.s1
Děkuji . ps2017-039-08-004-030.u3.p1.s2
V tomto případě pan poslanec Bartoň vystupoval jako zástupce navrhovatelů . ps2017-039-08-004-030.u3.p1.s3
U toho druhého bodu je zpravodajem . ps2017-039-08-004-030.u3.p1.s4
A abychom učinili všem správným postupům zadost , tak teď by se slova měl ujmout zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Ivo Pojezný . ps2017-039-08-004-030.u3.p1.s5
Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . ps2017-039-08-004-030.u4.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-039-08-004-030.u4.p1.s2
Dobrý den , dámy a pánové . ps2017-039-08-004-030.u4.p1.s3
Nebudu opakovat , co říkal pan předkladatel , pan kolega Bartoň . ps2017-039-08-004-030.u4.p1.s4
Jenom bych chtěl upozornit na to , že se tímto návrhem zabývala vláda , která má k němu neutrální stanovisko . ps2017-039-08-004-030.u4.p1.s5
Já bych snad jenom upozornil , že co se týče těch , kteří neodmaturují , nicméně ukončí čtvrtý ročník střední školy , tak předkladatelé navrhují , že získají střední vzdělání . ps2017-039-08-004-030.u4.p1.s6
Tady je to trošičku konflikt se stávajícím zákonem . ps2017-039-08-004-030.u4.p1.s7
Pan kolega Bartoň už na to upozornil , že toto vzdělání získávají žáci , kteří ukončili první nebo druhý ročník , takzvané pro nás , pro laiky , pomocné školy , to znamená , že není možné , aby došlo k shodě středního vzdělání těch , kteří nesplní maturitu , nicméně střední školu dokončí , a těchto dětí se středním až těžkým mentálním hendikepem . ps2017-039-08-004-030.u4.p1.s8
Tady by muselo dojít pravděpodobně k nějaké jiné úpravě . ps2017-039-08-004-030.u4.p1.s9
Možná že by bylo řešení , aby získali úplné střední bez maturity , a možná by to tím bylo vyřešeno . ps2017-039-08-004-030.u4.p1.s10
Tolik z mé strany . ps2017-039-08-004-030.u4.p1.s11
Děkuji . ps2017-039-08-004-030.u5.p1.s1
Děkuji . ps2017-039-08-004-030.u5.p1.s2
A nyní tedy pro jistotu ještě jednou otevírám sloučenou obecnou rozpravu k bodu číslo 29 a k bodu číslo 30 .