|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-12-05 ps2017-039-07-002-295 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

295. Konečné znění auditní zprávy Evropské komise o střetu zájmů

Date2019-12-05
Meetingps2017/039
Agenda Itemps2017/039/295
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/039schuz/s039286.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1017 • previousnext

ps2017-039-07-002-295.u1.p1.s1 295.
ps2017-039-07-002-295.u1.p1.s2 Konečné znění auditní zprávy Evropské komise o střetu zájmů
ps2017-039-07-002-295.u1.p2.s1 Prosím, aby se slova ujal navrhovatel tohoto bodu, kterým je poslanec Ivan Bartoš.
ps2017-039-07-002-295.u1.p2.s2 A pana předsedu Bartoše, bude-li souhlasit, také požádám, aby se poté stal zpravodajem tohoto bodu.
ps2017-039-07-002-295.u1.p2.s3 Pane předsedo, prosím, máte slovo.
ps2017-039-07-002-295.u2.p1.s1 Dobrý den, dámy a pánové.
ps2017-039-07-002-295.u2.p1.s2 Pane předsedající, děkuji za slovo.
ps2017-039-07-002-295.u2.p1.s3 musím trochu přezbrojit, protože jsem zde měl přípravu na interpelaci, kterou mi pan Zaorálek lehce vyobstruoval.
ps2017-039-07-002-295.u2.p1.s4 Dobrá tedy.
ps2017-039-07-002-295.u2.p2.s1 Chtěl jsem poděkovat, že se nám podařilo ve Sněmovně hlasy většiny zařadit tento bod na jednání Poslanecké sněmovny.
ps2017-039-07-002-295.u2.p2.s2 Tento bod se týká zcela zásadní situace, kdy do České republiky dorazily tedy již finální závěry auditu Evropské komise ke střetu zájmů, který se týká premiéra České republiky a fungování dotační politiky v momentě, kdy pan premiér, kterému to poradili jeho právníci, uložil veškeré své aktivní firmy pod holdingem pod svěřenecký fond, který mu tedy spravují lidé, které on si tam sám navolil, a v danou chvíli nevyhověl podle závěrů evropských auditů ani českému zákonu o střetu zájmů, ani zpřísněnému finančnímu nařízení Evropské unie proti střetu zájmů.
ps2017-039-07-002-295.u2.p3.s1 si myslím si, že toto téma, tak abychom ho probrali zde ve Sněmovně, aby se mohli dotazovat i jednotliví poslanci, je velmi důležité.
ps2017-039-07-002-295.u2.p3.s2 Toto téma je na stole aspoň z pohledu Pirátů již přes rok.
ps2017-039-07-002-295.u2.p3.s3 Upozorňovali jsme jednotlivá ministerstva, která jsou zodpovědná za evropské dotace, ale i za vypisování veřejných zakázek či poskytování investičních pobídek, že mohou v tuto chvíli jednat v rozporu s českým zákonem i s evropskou legislativou.
ps2017-039-07-002-295.u2.p3.s4 Dostávali jsme i zde do Poslanecké sněmovny různá vyjádření ministerstev, tam v danou chvíli byl kdokoliv, většinou na závěr toho vyjádření bylo, že je to takový výklad, který nemá právní závaznost.
ps2017-039-07-002-295.u2.p3.s5 Musím říct, že jsem ze své pozice, a věnuji se tomu s analytickým týmem, bohužel se tomu musíme věnovat, tak jsem nezaznamenal jediné závazné právní vyjádření, kde by skutečně expert na evropské právo podepsal, že tomu je jinak, než jsme od počátku tvrdili.
ps2017-039-07-002-295.u2.p4.s1 Co je tedy nového po tom, co Česká republika ústy paní ministryně Dostálové rozporovala každý jeden řádek v předchozí zprávě, v předběžné zprávě, která se dostala na veřejnost, a díky za to, protože jsem přesvědčen, že to bylo ve veřejném zájmu.
ps2017-039-07-002-295.u2.p4.s2 Evropská komise a její auditní orgány dokončily tento audit a poslaly závěrečnou zprávu.
ps2017-039-07-002-295.u2.p4.s3 Vzhledem k tomu, že těch výhrad byla celá řada, závěrečná zpráva nabobtnala, zhruba 300 stran.
ps2017-039-07-002-295.u2.p4.s4 K dispozici ji mají ministerstva.
ps2017-039-07-002-295.u2.p4.s5 Předpokládám, že paní ministryně Dostálová si přečetla i více než ten průvodní dopis.
ps2017-039-07-002-295.u2.p4.s6 A otázkou tedy zůstává, jakým způsobem se k tomu postaví premiér České republiky, jehož se tato věc velmi osobně týká.
ps2017-039-07-002-295.u2.p4.s7 Jakým způsobem se k tomu postaví vláda České republiky, která by měla mít jasná opatření, aby zamezila, pokud dále se bude dít jak vyplácení evropských dotací, plánování projektů, ale i investiční pobídky a čerpání veřejných zakázek, abychom nejednali v rozporu se zákonem, aby tato zpráva byla zveřejněna.
ps2017-039-07-002-295.u2.p5.s1 My jsme poslali dotazy do Evropské komise, jakou roli hraje to slovo confidential ve vztahu k veřejnému zájmu, vlastně ta neveřejnost zprávy, jestli je to skutečně tak specifický audit, nebo je to standardní označení podobného dokumentu, který obsahuje v detailech třeba informace, které ze své podstaty nemohou být veřejné.
ps2017-039-07-002-295.u2.p5.s2 Mohou to být osobní údaje či třeba kontakty a podobně.
ps2017-039-07-002-295.u2.p5.s3 Dotazovali jsme se zároveň evropské ombudsmanky Emily O´Reilly, která historicky, třeba i v souvislosti s činností paní Jourové, s některými výroky, dohlíží na tu nestrannost řešení.
ps2017-039-07-002-295.u2.p5.s4 Evropská komisařka ve svém rozhodnutí z 23. 7. 2019, které se týkalo předběžné zprávy, hovořila ve smyslu, že zde je velmi silný veřejný zájem, že to není audit nějakého jednoho subjektu, který čerpal peníze a vyhodnocuje se, což je standardní proces, jestli to bylo v pořádku, jestli ten projekt byl dobře realizován, dobře odreportován, ale týká se to vlády České republiky, celého systému a premiéra.
ps2017-039-07-002-295.u2.p6.s1 Jestli sledujete média, tak dílčí části toho auditu opět unikly na veřejnost.
ps2017-039-07-002-295.u2.p6.s2 Můžete se podívat, že potvrzuje tedy závěry toho předběžného auditu o tom, že premiér Babiš skutečně je osobou, která ovládá Agrofert a je ve střetu zájmů jak z pohledu evropského finančního nařízení, tak z pohledu českého zákona.
ps2017-039-07-002-295.u2.p7.s1 Dokonce, a to je věc, kterou jsem dnes ráno viděl v médiích, se tam hovoří třeba o tom, že nastavení a fungování svěřeneckých fondů vyhodnotila Evropská komise jako zcela účelové, v rozporu nejen s dobrými mravy, ale i se smyslem, účelem zákona o střetu zájmů a narušující veřejný pořádek.
ps2017-039-07-002-295.u2.p7.s2 Takovéto informace jsou v tom auditu.
ps2017-039-07-002-295.u2.p7.s3 Hovoří se tam o celkových korekcích v řádech stovek milionů.
ps2017-039-07-002-295.u2.p7.s4 Mně by také zajímalo, jak se k tomu vláda bude stavět.
ps2017-039-07-002-295.u2.p7.s5 Neměl jsem možnost si dopodrobna ve své interpelaci probrat s paní ministryní, jak se ty peníze vymáhají, zda firmy jsou ochotny tyto peníze poskytovat, kdo tedy ponese tyto náklady, zda Česká republika a podobně.
ps2017-039-07-002-295.u2.p8.s1 se tím v úvodním slově nebudu zabývat dál.
ps2017-039-07-002-295.u2.p8.s2 Vím, že je zde řada řečníků.
ps2017-039-07-002-295.u2.p8.s3 Chtěl jsem poděkovat stranám, jednak Pirátům, ale ODS, KDU-ČSL, TOP 09 a STAN.
ps2017-039-07-002-295.u2.p8.s4 Formulovali jsme některá usnesení společně, která, myslím si, vycházejí z logiky věci i toho, co zde zaznívalo třeba v projevu pana premiéra, že naším cílem je skutečně hájit zájmy České republiky, hájit zájmy českých firem, které samozřejmě využívají evropské dotace a čerpají je v souladu s českým zákonem i s evropskou legislativou.
ps2017-039-07-002-295.u2.p9.s1 jenom avizuji, že toto své usnesení, které míří na nejzákladnější problematické oblasti, jako je třeba zastavení vyplácení peněz firmám, které jsou v tuto dobu pod holdingem, ale i vyřešení střetu zájmů pana premiéra Babiše, přednesu v pozdější části tohoto bodu.
ps2017-039-07-002-295.u2.p9.s2 Děkuji.
ps2017-039-07-002-295.u3.p1.s1 Děkuji panu poslanci Bartošovi, který je navrhovatelem a současně se ujal role zpravodaje tohoto bodu.
ps2017-039-07-002-295.u3.p2.s1 Zahajuji všeobecnou rozpravu.
ps2017-039-07-002-295.u3.p2.s2 Do všeobecné rozpravy jsem jako první přihlášen s přednostním právem , takže poprosím pana místopředsedu, aby zastoupil v řízení.
ps2017-039-07-002-295.u4.p1.s1 Dobré dopoledne.
ps2017-039-07-002-295.u4.p1.s2 Pak jsem zaznamenal přihlášku pana místopředsedy Fialy z SPD.
ps2017-039-07-002-295.u4.p1.s3 Prosím.
ps2017-039-07-002-295.u5.p1.s1 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, nebudu vystupovat příliš dlouho.
ps2017-039-07-002-295.u5.p1.s2 Nejsme tady právníci, ani auditoři, ani soudci, ale jsme politici a řešíme politický problém předsedy vlády.
ps2017-039-07-002-295.u5.p1.s3 Ten problém existuje, naší povinností je ten problém řešit a také vyřešit.
ps2017-039-07-002-295.u5.p2.s1 Jak ten problém vypadá?
ps2017-039-07-002-295.u5.p2.s2 Asi to všichni víte.
ps2017-039-07-002-295.u5.p2.s3 Předseda vlády - mimochodem, od včerejška opět v pozici obviněné osoby - byl orgány Evropské komise oficiálně a s konečnou platností označen za osobu ve střetu zájmů a z toho také vyplývá nezákonné čerpání dotací pro jeho firmy, a tím pádem jsou - a to je také podstatné, a to je možná to nejpodstatnější - ohroženy peníze daňových poplatníků ve výši, která se řádově pohybuje někde kolem několika set milionů korun.
ps2017-039-07-002-295.u5.p2.s4 Před tím nemůžeme zavírat oči v žádném případě.
ps2017-039-07-002-295.u5.p2.s5 Nemůžeme připustit, aby to bylo tak, že občané dají stovky milionů korun na podnikání předsedy vlády, že občané přispějí částkou několika stovek milionů korun na provoz a zisky jeho firem.
ps2017-039-07-002-295.u5.p2.s6 myslím, že je správnější, a doufám, že se na tom shodneme, že impérium předsedy vlády vrátí neoprávněně čerpané dotace českým daňovým poplatníkům.
ps2017-039-07-002-295.u5.p3.s1 Než se dostanu k tomu, jak toho dosáhnout, jak tady toho cíle, na kterém se, doufám, všichni shodneme, jak ho dosáhnout, jak ho zabezpečit, tak vás chci na tomto místě požádat, aby si každý z vás odpověděl na jednoduchou otázku: Považovali byste něco takového, co se teď děje kolem předsedy vlády, za představitelné nebo přípustné pro osobu premiéra před pěti nebo deseti lety?
ps2017-039-07-002-295.u5.p3.s2 Otázku zopakuji: Bylo by možné před pěti nebo deseti lety, aby byla předsedou vlády osoba, která je trestně stíhaná, jejíž vlastní firma čerpá národní nebo evropské dotace?
ps2017-039-07-002-295.u5.p3.s3 A teď schválně říkám, jejíž firma čerpá evropské dotace, ne že neoprávněné čerpá, ale že vůbec čerpá v takovéto výši evropské dotace.
ps2017-039-07-002-295.u5.p3.s4 vás teď nenutím, abyste na to odpověděli, dám vám čas, abyste si to promysleli, se k otázce ještě vrátím.
ps2017-039-07-002-295.u5.p4.s1 Nyní konkrétně, dámy a pánové, máme před sebou dvě výzvy, dva problémy, které máme a musíme řešit.
ps2017-039-07-002-295.u5.p4.s2 Ten jeden problém, jedna výzva, to je ochrana zájmů a peněz českých daňových poplatníků.
ps2017-039-07-002-295.u5.p4.s3 Mluvíme tady o sumě - ona se možná bude upřesňovat, ale aspoň co zatím proniká na veřejnost - 450 milionů korun, které vláda vybrala od lidí a poslala je firmám předsedy vlády v domnění, že je nakonec proplatí evropské dotace.
ps2017-039-07-002-295.u5.p4.s4 Jenže jak se ukazuje, tak z těch evropských dotací to proplatit prostě nepůjde.
ps2017-039-07-002-295.u5.p4.s5 A předseda vlády tady může mlžit, může lhát, může si vymýšlet, může zlehčovat vážnost situace, ale někdo ty stovky milionů prostě dostal na účet a byly to firmy z impéria předsedy vlády a odněkud ty stovky milionů na ten účet přišly a nemusíme ani příliš složitě přemýšlet odkud.
ps2017-039-07-002-295.u5.p4.s6 Ty peníze přišly z národních zdrojů a ukazuje se, že to evropské peníze prostě nebudou.
ps2017-039-07-002-295.u5.p5.s1 A proto první věc, ke které bychom měli vládu zavázat, a pomoci řešit tu situaci, je, aby vláda svým jednáním zajistila a garantovala, že důsledky závěru auditu Evropské komise o střetu zájmů předsedy vlády nebudou nést čeští daňoví poplatníci, ale že neoprávněně čerpané dotace budou vymáhány od firem, které tyto dotace čerpaly.
ps2017-039-07-002-295.u5.p5.s2 To musí být jasné.
ps2017-039-07-002-295.u5.p5.s3 My jako Poslanecká sněmovna, která odpovědnost, bychom měli mít jasné záruky od vlády a měli bychom si tyto záruky vynutit.
ps2017-039-07-002-295.u5.p6.s1 Druhý problém, druhá výzva zní takto: Jak předejít pochybnostem, které prostě vznikají, a logicky vznikají, a tedy i podezření ze strany občanů České republiky, že vláda a podřízené úřady nebudou jednat při vyjednávání s Evropskou komisí a při řešení důsledků konečných auditů, že nebudou jednat zcela korektně, ale budou jednat v zájmu předsedy vlády, nikoli v zájmu České republiky.
ps2017-039-07-002-295.u5.p7.s1 A my proto navrhujeme, aby tyto pochybnosti nemohly vznikat a měli jsme celý ten proces pod kontrolou, zřídit dočasnou komisi Poslanecké sněmovny pro kontrolu závěrů auditu Evropské komise ke střetu zájmů předsedy vlády, protože v opačném případě tady budou existovat pochybnosti, které budou jasné a srozumitelné, protože nejen Úřad předsedy vlády, ale ve vládě obrovský vliv a moc hnutí ANO, které je úzce svázané s podnikáním předsedy vlády, jak se ukazuje.
ps2017-039-07-002-295.u5.p7.s2 A tady jde o stovky milionů korun, to je prostě velké pokušení, a komise Poslanecké sněmovny by měla, mohla, mít nad tím procesem kontrolu a zabránit tomu, aby taková podezření vznikala.
ps2017-039-07-002-295.u5.p8.s1 To jsou, dámy a pánové, dvě opatření, rozhodnutí, která bychom jako Poslanecká sněmovna měli udělat, abychom ochránili zájmy občanů České republiky před osobními zájmy předsedy vlády, protože, a to vám asi také nemusím říkat, v tomto případě zcela jednoznačně jsou zájmy občanů České republiky a zájmy předsedy vlády protichůdné.
ps2017-039-07-002-295.u5.p8.s2 Řekl bych, že jsou nekompatibilní v otázce, komu připadne nakonec ten černý Petr ve výši několika stovek milionů korun.
ps2017-039-07-002-295.u5.p8.s3 Zda to budou občané České republiky, jejich osobní účty, jejich peněženky, nebo zda to budou firemní účty předsedy vlády.
ps2017-039-07-002-295.u5.p8.s4 A v našem zájmu musí být a je to naše povinnost bez ohledu na politické přesvědčení a stranickou příslušnost, aby se to peněz, peněženek českých daňových poplatníků nedotklo.
ps2017-039-07-002-295.u5.p9.s1 A teď se, dámy a pánové, ještě krátce vrátím k otázce, kterou jsem vám položil před chvílí, jestli by mohla být před pěti nebo deseti lety předsedou vlády osoba, která je trestně stíhaná, osoba, jejíž vlastní firma čerpá evropské dotace - ne neoprávněně čerpá, to je další věc, ale vůbec čerpá - a zda bylo možné, aby firmy této osoby žily z dotací řádově stovek milionů korun, které tato osoba vlastně vyjednává z pozice předsedy vlády.
ps2017-039-07-002-295.u5.p9.s2 Dovedete si představit, že by něco takového bylo před pěti nebo deseti lety možné?
ps2017-039-07-002-295.u5.p9.s3 Pokud jste k sobě upřímní, tak každý jeden z vás v tomto sále si musí dát stejnou odpověď.
ps2017-039-07-002-295.u5.p9.s4 Taková představa by byla úplně absurdní.
ps2017-039-07-002-295.u5.p9.s5 A dokonce před pár lety byste se takové otázce vysmáli bez ohledu na své politické přesvědčení a příslušnost.
ps2017-039-07-002-295.u5.p9.s6 Bylo by to naprosto nepředstavitelné a bylo by to všem jasné.
ps2017-039-07-002-295.u5.p9.s7 Na prvním místě by to bylo jasné premiérovi nebo předsedovi vlády.
ps2017-039-07-002-295.u5.p9.s8 To by nebyla otázka argumentů pro a proti, to by nikdo nezkoumal.
ps2017-039-07-002-295.u5.p9.s9 Prostě by to bylo za hranou, bylo by to naprosto nepředstavitelné a nepřijatelné.
ps2017-039-07-002-295.u5.p10.s1 nebudu zkoumat, proč tomu tak dnes není, proč to dnes najednou vypadá, že to je možné, a pro část z vás to vypadá jako něco normálního.
ps2017-039-07-002-295.u5.p10.s2 Ale my ostatní si nechceme zvyknout na to, že to je dneska normální, že to je přípustné, že to je představitelné.
ps2017-039-07-002-295.u5.p10.s3 Prostě není!
ps2017-039-07-002-295.u5.p11.s1 A chci využít této příležitosti, abych znovu vyzval vládní strany, tedy v tomto případě především hnutí ANO a zvláště Českou stranu sociálně demokratickou, abyste přestali strkat hlavu do písku a trošku se rozhýbali a něco udělali.
ps2017-039-07-002-295.u5.p11.s2 A máte možnost něco udělat.
ps2017-039-07-002-295.u5.p11.s3 Za této situace, nepředstavitelné ještě před pár lety, absurdní před pár lety i dnes, je jediným správným řešením to, aby na pozici předsedy vlády byl někdo jiný.
ps2017-039-07-002-295.u5.p11.s4 Samozřejmě, dámy a pánové, v režii hnutí ANO a jeho koaličních partnerů.
ps2017-039-07-002-295.u5.p12.s1 Za ODS říkáme, nemáme ambici vstoupit do vlády jinak než po parlamentních volbách.
ps2017-039-07-002-295.u5.p12.s2 A samozřejmě umíme počítat.
ps2017-039-07-002-295.u5.p12.s3 A samozřejmě vidíme vůli hnutí ANO, ČSSD, KSČM pokračovat v levicové politice a v této vládě.
ps2017-039-07-002-295.u5.p12.s4 To je nám všechno jasné.
ps2017-039-07-002-295.u5.p12.s5 A proto říkáme, jednejte tak, jak je to logické, jak je to v zájmu občanů České republiky, protože prostě premiér, který je trestně stíhaný, jehož firmy neoprávněně čerpají finanční prostředky, je člověk, který nemůže vykonávat svoji funkci ve prospěch občanů České republiky, a vy máte možnost to řešit, nahradit ho jinou osobou z řad hnutí ANO a pokračovat ve vládě.
ps2017-039-07-002-295.u5.p12.s6 A za nás říkám, my si umíme představit takovou výměnu rychle a bez problémů, nebudeme tomu klást žádné procedurální nebo jiné překážky.
ps2017-039-07-002-295.u5.p13.s1 Občané vidí, co se děje, a jestli si otázky s tím spojené nekladete vy, tak oni si je nepochybně kladou.
ps2017-039-07-002-295.u5.p13.s2 A kladou si otázku, zda tedy mají souhlasit s tím a zda souhlasí s tím, aby byla předsedou vlády osoba, která postavila a provozuje svoje podnikání na evropských dotacích a čerpá je neoprávněně.
ps2017-039-07-002-295.u5.p13.s3 Zda občané souhlasí s tím, aby se složili a poslali své vlastní peníze vlastně rovnou na účet předsedy vlády ve výši stamilionů korun.

Text viewDownload CoNNL-U