ps2017-039-05-007-094.u1.p1.s1
94 . ps2017-039-05-007-094.u1.p1.s2
Návrh poslanců Jana Farského , Víta Rakušana , Věry Kovářové , Petra Gazdíka , Jany Krutákové a Petra Pávka na vydání zákona o změně sídel některých státních úřadů / sněmovní tisk 313 / - prvé čtení ps2017-039-05-007-094.u1.p2.s1
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 313 / 1 . ps2017-039-05-007-094.u1.p2.s2
Prosím , aby za navrhovatele předložený návrh uvedl pan poslanec Jan Farský . ps2017-039-05-007-094.u1.p2.s3
A poprosím Poslaneckou sněmovnu o to , abychom se ztišili . ps2017-039-05-007-094.u1.p2.s4
Je po hlasování , takže pokud máme cokoliv důležitého k projednání , tak prosím v předsálí . ps2017-039-05-007-094.u1.p2.s5
Ještě hladina hluku v sále dle mého uvážení není úplně v pořádku . . . ps2017-039-05-007-094.u1.p2.s6
Prosím , máte slovo . ps2017-039-05-007-094.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-039-05-007-094.u2.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte mi , abych se pokusil upoutat vaši pozornost zákonem o podpoře regionů . ps2017-039-05-007-094.u2.p1.s3
Tak by asi zněl ten název přesněji než ten , který je teď rozsvícený na tabuli . ps2017-039-05-007-094.u2.p1.s4
A možná ještě přesnější by bylo , kdyby zněl , že je to jediný skutečný návrh o podpoře regionů , který tady teď můžeme projednávat . ps2017-039-05-007-094.u2.p2.s1
Vycházím z dat . ps2017-039-05-007-094.u2.p2.s2
Když se podíváte na Českou republiku , tak se nůžky mezi centrem a regiony neustále rozevírají . ps2017-039-05-007-094.u2.p2.s3
Rozevírají se v bohatství jednotlivých regionů , rozevírají se v zastoupení vysokoškoláků v jednotlivých regionech , rozevírají se v tom , kolik lidí čelí exekuci , kolik lidí je v dluhové pasti . ps2017-039-05-007-094.u2.p2.s4
Ty rozdíly mezi centrem a regiony jsou větší a větší . ps2017-039-05-007-094.u2.p2.s5
Naše republika se prostě rozpadá . ps2017-039-05-007-094.u2.p2.s6
Jsme rozdělenou zemí , kterou když porovnáte podle HDP na hlavu , tak zjistíte , že v centru je trojnásobné ; ps2017-039-05-007-094.u2.p2.s7
ještě před deseti lety to byl maximálně dvojnásobek ve srovnání s těmi nejslabšími regiony . ps2017-039-05-007-094.u2.p2.s8
A když se podíváte třeba na to , kolik je vysokoškolsky vzdělaných lidí v regionech , což samozřejmě vypovídá i o dostupnosti zdravotní péče , možnostech vzdělání , ale třeba i kultuře , tak zatímco Praha je někde přibližně u 40 % , tak třeba takový Karlovarský kraj je někde na 11 - 12 % . ps2017-039-05-007-094.u2.p2.s9
Což můžete na první pohled říct no a co , tak tam nejsou vysokoškoláci , nic moc se neděje . ps2017-039-05-007-094.u2.p2.s10
Ale když se zeptáte například zdravotníků , lékařů , jestli jsou ochotni jít do těchto regionů dělat praktické lékaře , tak v 77 % jejich odpověď je , že by šli , že by šli rádi , finanční podmínky slušné , není problém se životním prostředím , ale problém je , že tam nenajdou práci pro svého partnera nebo partnerku . ps2017-039-05-007-094.u2.p2.s11
To je odpověď v 77 % , tak jak odpovídali . ps2017-039-05-007-094.u2.p2.s12
Je to nejčastější odpověď , nejčastější důvod pro to , aby nešli do těchto regionů , a to vede samozřejmě k tomu , že se regiony dále propadají . ps2017-039-05-007-094.u2.p2.s13
Propadají se v dostupnosti služeb , třeba i v dostupnosti zdravotní péče . ps2017-039-05-007-094.u2.p3.s1
Když se podíváte na to , jaké můžete už na základních školách dosáhnout , jaké kvality vzdělání můžete dosáhnout , tak když se podíváte na srovnávací tabulky , tak prostě Karlovarský a Ústecký kraj , žáci už na prvním stupni ve srovnávacích testech dopadají nejhůř . ps2017-039-05-007-094.u2.p3.s2
A to není proto , že by tam byli méně inteligentní , méně talentovaní lidé . ps2017-039-05-007-094.u2.p3.s3
Je to proto , že je tam kvalita vzdělání nižší , než jaká je v centrech . ps2017-039-05-007-094.u2.p3.s4
A tady se podepisujeme na své budoucnosti nejhůř , jak vůbec můžeme , protože naše republika neoplývá nerostným bohatstvím , netěžíme tady diamanty , té ropy tady na jižní Moravě také tolik není a to lithium byla spíš předvolební bublina než možnost k zajištění budoucích zásadních příjmů České republiky . ps2017-039-05-007-094.u2.p4.s1
Česká republika bude prosperovat tak , jak vzdělaní budou její občané . ps2017-039-05-007-094.u2.p4.s2
Jak dokážeme využít talenty , které v našich občanech jsou , jak je dokážeme naplnit , jak vzděláním dokážeme ten potenciál v lidech dát jím a prostřednictvím i celé společnosti . ps2017-039-05-007-094.u2.p4.s3
A dneska je přesně ta situace , kdy my v těchto regionech o talenty , o bohatství naší země , prostě přicházíme . ps2017-039-05-007-094.u2.p4.s4
A jeden z důvodů je samozřejmě ten , že pokud rodiče netlačí na kvalitní vzdělání svých dětí , protože sami kvalitního vzdělání nedosáhli a vlastně v něm ani nevidí úplně smysl , protože přeci se nějak uživí , on ten systém je spíš proti nim než pro ně , dávky jim dorazí , a když jsou v dluhové pasti , proč by přemýšleli o nějaké zásadní změně v budoucnosti , stejně jak budou dělat , co budou dělat , z problémů se nevyhrabou , tak prostě netlačí na to , aby základní školy , ale i střední školy byly lepší a aby jejich dětem dávaly lepší vzdělanou budoucnost . ps2017-039-05-007-094.u2.p4.s5
Dokonce jsou případy , kdy jim tak trochu překáží , pokud jejich děti vyrazí na vysokou školu , protože to znamená , že je budou muset živit dalších pět , šest , sedm let , než to , když si udělají výuční list nebo maturitu , tak vlastně můžou odejít za prací a už se stanou na svých rodičích nezávislí . ps2017-039-05-007-094.u2.p5.s1
My v současné době ztrácíme talenty v regionech , ztrácíme tím bohatství , největší možné bohatství České republiky , a je naší odpovědností , abychom takto nějakým způsobem vyšli vstříc . ps2017-039-05-007-094.u2.p5.s2
Jsou různé debaty o tom , jak tam nasypeme miliardy , jak pomůžeme regionům , že tam pošleme obrovské dotace . ps2017-039-05-007-094.u2.p5.s3
To už zkusili například v tom regionu Severozápad a spíše to vedlo k tomu , že ti , co kradli do té doby , kradli ještě o to víc . ps2017-039-05-007-094.u2.p5.s4
Ale že by to nějak razantně napřímilo tyto regiony a zvedlo je , v tom to není . ps2017-039-05-007-094.u2.p5.s5
Je to v tom , aby tam byla místa , pracovní místa , na která jsou potřeba vzdělaní lidé . ps2017-039-05-007-094.u2.p5.s6
A tito vzdělaní lidé , když jejich děti budou chodit do škol a oni uvidí , že se jim komplikuje oproti ostatním regionům možnost dostat se třeba na střední školu , nebo dokonce vysokou školu , tak budou tlačit na to , aby se to vzdělávání v místě zkvalitnilo . ps2017-039-05-007-094.u2.p5.s7
Tak to budou třeba rodiče dvou dětí ve třídě , která má 25 , 28 dětí , ale tu pozitivní externalitu , to zkvalitnění vzdělání , v tu chvíli , když oni dotlačí ke kvalitnějšímu vzdělání pro svoje děti , tu poskytnou i těm dalším 23 , 26 dětem v té třídě , které tam chodí . ps2017-039-05-007-094.u2.p6.s1
Návrh , který tady dáváme , reaguje také na to , že republika je prostě rozdělená . ps2017-039-05-007-094.u2.p6.s2
Kolikrát jste v regionech slyšeli , co to zas v té Praze vymysleli , co to zas ti Pražáci , vždyť oni vůbec nevědí , kudy jde život a co se tam děje . ps2017-039-05-007-094.u2.p6.s3
Podívejte se na výsledky voleb , jak volí Česká republika , jak prostě jsou to dvě země . ps2017-039-05-007-094.u2.p6.s4
Máte nějaké výsledky v centru , ve velkých městech , a pak máte opačné výsledky , pokud je volba jenom mezi dvěma možnostmi , máte opačné výsledky v regionech . ps2017-039-05-007-094.u2.p6.s5
A to prostě pro společnost není zdravé . ps2017-039-05-007-094.u2.p6.s6
Není zdravé , a je to dokonce nebezpečné . ps2017-039-05-007-094.u2.p6.s7
Když si promítnete na mapu České republiky , to , kde se vyplácí nejvíce dávek v hmotné nouzi , tak prostě vidíte Sudety . ps2017-039-05-007-094.u2.p6.s8
Když se podíváte , kde je nejvíc lidí v exekuci , případně v dluhové pasti , znovu vidíte Sudety . ps2017-039-05-007-094.u2.p6.s9
Když se podíváte , kde je nejnižší kvalita vzdělávání už na základních nebo středních školách , znovu vidíte Sudety . ps2017-039-05-007-094.u2.p6.s10
A to prostě není v pořádku . ps2017-039-05-007-094.u2.p6.s11
Lidé tam nejsou horší , nejsou hloupější , jenom prostě mají daleko menší šanci . ps2017-039-05-007-094.u2.p6.s12
Podle průzkumů , které jsou k dispozici , tak už to , kde se narodíte , určuje to , jak uspějete v životě . ps2017-039-05-007-094.u2.p6.s13
A to je přece hrozně špatně , když poštovní směrovací číslo vám už napoví , to , které budete mít na svém rodném listu , co vás v budoucnosti čeká . ps2017-039-05-007-094.u2.p6.s14
To je něco , co si podle mě nemůžeme , nemůžeme jako republika dovolit . ps2017-039-05-007-094.u2.p7.s1
Co se s tím dá udělat ? ps2017-039-05-007-094.u2.p7.s2
Zmínil jsem možnost dotací . ps2017-039-05-007-094.u2.p7.s3
Podle mě nefungují . ps2017-039-05-007-094.u2.p7.s4
Nasypeme tam miliardy , kde se kradlo , bude se krást víc , ale strukturálně to nezměníme . ps2017-039-05-007-094.u2.p7.s5
Potřebujeme tam ta pracovní místa , která budou obsazena vzdělanými lidmi . ps2017-039-05-007-094.u2.p7.s6
Můžeme apelovat na soukromé firmy . ps2017-039-05-007-094.u2.p7.s7
Ale půjdou tam ? ps2017-039-05-007-094.u2.p7.s8
Nejspíš nepůjdou , protože jim to nevyhovuje , není to pro ně v tuhle chvíli výhodné . ps2017-039-05-007-094.u2.p7.s9
Ale stát má v ruce jednu obrovskou sílu , kterou zatím nevyužívá , nebo ji využívá jenom částečně , a to je to , že stát je velkým zaměstnavatelem . ps2017-039-05-007-094.u2.p7.s10
Stát je stabilním zaměstnavatelem a stát je zaměstnavatelem , který také rozhoduje o tom , kde ta pracovní místa jsou . ps2017-039-05-007-094.u2.p7.s11
A z toho vyplývá ten návrh , který jsme tady předložili . ps2017-039-05-007-094.u2.p8.s1
Opírá se o to , že v regionech dneska se propadá vzdělanost , tak chceme tam dostat kvalitní pracovní místa , dobře placená místa , stabilní pracovní místa , která budou generovat další hodnoty , které jsem zmínil . ps2017-039-05-007-094.u2.p8.s2
A chceme tam dostat také peníze . ps2017-039-05-007-094.u2.p8.s3
A nejefektivnější peníze , které tam můžou jít , jsou právě ty , které tam přijdou s platy , protože ti lidé budou určovat , které služby tam budou prosperovat , jaká kultura se tam bude provozovat a jakým způsobem tam budou vypadat školy . ps2017-039-05-007-094.u2.p8.s4
To je něco docela zásadního pro ten region . ps2017-039-05-007-094.u2.p8.s5
Nečekejme výsledek , který se dostaví během roku , dvou po tomto zavedení . ps2017-039-05-007-094.u2.p8.s6
Ono to bude trvat . ps2017-039-05-007-094.u2.p8.s7
Ale my bychom tady neměli přijímat zákony jenom na příští rok , dva . ps2017-039-05-007-094.u2.p8.s8
My bychom měli přemýšlet , jak tato země bude fungovat za patnáct , dvacet let a jak ji předáme svým potomkům , jak ji předáme těm politikům , kteří tady budou sedět po nás . ps2017-039-05-007-094.u2.p9.s1
Toto je zákon , který má ambici a poslání změnit tuto republiku v horizontu patnácti , dvaceti let , ale změnit ji zásadně - v tom , že jsem přesvědčený o tom , že i hrubý domácí produkt celé České republiky poroste , poroste díky tomu , že těm regionům pomůžeme tímto dlouhodobým způsobem , že lidé , kteří tam dneska jsou a třeba nepracují , nebo pracují na špatně placených místech , tak prostě budou vydělávat větší peníze . ps2017-039-05-007-094.u2.p9.s2
Kolem sebe budou ovlivňovat lidi , kteří také tu vidinu úspěchu a možnosti , že můžou uspět , přenesou na další . ps2017-039-05-007-094.u2.p9.s3
Prostě ten potenciál a možnost růstu České republiky je v regionech . ps2017-039-05-007-094.u2.p9.s4
Pokud se k nim budeme stavět zády , tak na to všichni doplatíme . ps2017-039-05-007-094.u2.p9.s5
Doplatíme na to v ekonomice , doplatíme na to jako společnost , doplatíme na to i v bohatství celé republiky . ps2017-039-05-007-094.u2.p10.s1
Není to vůbec nový nápad . ps2017-039-05-007-094.u2.p10.s2
Přiznám se , nejsme v tom originální . ps2017-039-05-007-094.u2.p10.s3
To , že se přesouvají některé centrální úřady - a jasně říkám , nejde o ministerstva , ta zůstávají v Praze - tak to , že se přesouvají některé centrální úřady , právě z tohoto důvodu je věc , která se děje už desítky let v zemích , jako je Švédsko , probíhá v Estonsku už druhé volební období . ps2017-039-05-007-094.u2.p10.s4
Najdete tyto změny v Norsku , kde stěhují úřady až za polární kruh a kde mají předepsáno , že už žádný nový úřad nemůže sídlit v Oslu . ps2017-039-05-007-094.u2.p10.s5
Dějí se ve Velké Británii , kde Velká Británie má dokonce předpis , že do roku 2030 celá polovina státních zaměstnanců bude přemístěna z Londýna do ostatních velkých měst ve Velké Británii . ps2017-039-05-007-094.u2.p10.s6
Celá polovina . ps2017-039-05-007-094.u2.p11.s1
Tady mluvíme v tom návrhu cirka o pěti tisících ze 40 tisíc zaměstnanců . ps2017-039-05-007-094.u2.p11.s2
Ani v České republice to není nový nápad . ps2017-039-05-007-094.u2.p11.s3
Už i tady se o tom uvažovalo v minulosti , když se zvažovalo třeba přemístění (Českého) báňského úřadu do Ostravy . ps2017-039-05-007-094.u2.p11.s4
To jsou věci , které tady už byly diskutovány , na plénum Sněmovny se však nedostaly . ps2017-039-05-007-094.u2.p12.s1
Vrátím se ještě k té mezinárodní zkušenosti . ps2017-039-05-007-094.u2.p12.s2
Stejně reaguje Německo , stejně reaguje i Evropská unie , když umisťuje někde některé své agentury do různých evropských zemí . ps2017-039-05-007-094.u2.p12.s3
Ale příklady toho , jak se přemisťují úřady právě proto , aby země byla scelená , najdete třeba i v Mexiku , v Jižní Koreji . ps2017-039-05-007-094.u2.p12.s4
Prostě je to věc , kterou politici reagují na to , že rozdíly mezi centrem a regiony v celém světě se zvětšují . ps2017-039-05-007-094.u2.p12.s5
Ve Velké Británii dokonce toto snažení urychlili po brexitu , když právě po sobě viděli tu mapu , která byla černobílá ve smyslu remain , anebo leave , prostě zůstat , anebo opustit Evropskou unii . ps2017-039-05-007-094.u2.p12.s6
Přesně bylo rozděleno , že centra hlasovala jinak než regiony . ps2017-039-05-007-094.u2.p12.s7
To roztržení společnosti je celosvětový trend , kterému musíme čelit . ps2017-039-05-007-094.u2.p12.s8
A toto je návrh , jak se k němu postavit . ps2017-039-05-007-094.u2.p13.s1
Návrh , který je před vámi , já jeho konkrétnímu odůvodnění nebudu věnovat až takovou šíři , protože myslím , že je důležitá debata ve výborech , kam pevně věřím , že ten zákon pošlete . ps2017-039-05-007-094.u2.p13.s2
Debata o tom , jaké jsou možnosti regionů , co můžou nabídnout , debata o tom , co v těch regionech může být ve vzdělanostní struktuře poskytnuto za služby . ps2017-039-05-007-094.u2.p13.s3
Tento návrh je , řekněme , pracovní .