ps2017-039-05-006-081.u1.p1.s1
81 . ps2017-039-05-006-081.u1.p1.s2
Návrh poslanců Miroslava Kalouska , Zbyňka Stanjury , Jana Farského a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 150 / 2002 Sb . , soudní řád správní , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 245 / - prvé čtení ps2017-039-05-006-081.u1.p2.s1
Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 245 / 1 . ps2017-039-05-006-081.u1.p2.s2
Děkuji panu poslanci Miroslavu Kalouskovi , již zaujal své místo . ps2017-039-05-006-081.u1.p2.s3
Děkuji paní poslankyni Zuzaně Ožanové , že také zaujala místo u stolku zpravodajů , a než dám slovo zástupci navrhovatelů , požádám sněmovnu o klid . ps2017-039-05-006-081.u1.p2.s4
Pokud diskutujete ještě předchozí návrh nebo jiné téma , prosím , zásadně v předsálí , aby mohl zástupce navrhovatelů v klidu předložit svůj návrh . ps2017-039-05-006-081.u1.p2.s5
Zejména tady před řečnickým pultem bych prosil o klid . ps2017-039-05-006-081.u1.p3.s1
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-039-05-006-081.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-039-05-006-081.u2.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , dovolte , abych jménem poslanců několika poslaneckých klubů předložil poměrně jednoduchou novelu zákona , jejímž smyslem je změna řízení o vydání zajišťovacího příkazu . ps2017-039-05-006-081.u2.p1.s3
V současné době , jak jistě všichni víte , je pravomoc vydat zajišťovací příkaz v rukou správce daně , ať už se jedná o Finanční správu , nebo o Celní správu , nicméně v době nedávné jsme byli svědky toho , kdy se obě dvě tyto instituce vychýlily mimo své zákonné pravomoci a při jednání před soudem se prokázalo , že vydání zajišťovacího příkazu bylo nezákonné . ps2017-039-05-006-081.u2.p2.s1
Náprava , která pak přichází ze strany státu vzhledem k charakteru zajišťovacího příkazu , který bývá velmi často likvidační , už často není úplně možná . ps2017-039-05-006-081.u2.p2.s2
Je možné odškodnění , ale není možná náprava a není možné zhojení , protože mezitím dojde k likvidaci podniku a velmi často dojde i k likvidaci existencí řady osob . ps2017-039-05-006-081.u2.p2.s3
Bohužel jsme byli svědky zcela konkrétních případů , kdy se to stalo . ps2017-039-05-006-081.u2.p2.s4
Je tedy otázkou , zda bychom neměli toto rozhodování upravit , abychom posílili jeho nestrannost a abychom minimalizovali počet nezákonných rozhodnutí . ps2017-039-05-006-081.u2.p3.s1
Z tohoto důvodu je předmětem tohoto návrhu úprava , kdy by místo správce daně o vydání zajišťovacího příkazu rozhodoval správní soud . ps2017-039-05-006-081.u2.p3.s2
Prosím o úvahu , že chce - li orgán státní moci , v takovém případě Policie České republiky , provést domovní prohlídku , musí mít souhlas nezávislého soudce . ps2017-039-05-006-081.u2.p3.s3
Chce - li orgán Finanční správy nebo Celní správy vyhlásit zajišťovací příkaz v rozsahu , kterým zlikviduje firmu , kterým zlikviduje desetileté úsilí , tak nepotřebuje souhlas vůbec nikoho . ps2017-039-05-006-081.u2.p3.s4
Je to čistě na jeho rozhodnutí . ps2017-039-05-006-081.u2.p3.s5
A my jsme přesvědčeni na základě té praxe , které jsme byli svědky v minulém čase , že by ta kontrola nezávislým správním soudem byla zcela namístě . ps2017-039-05-006-081.u2.p4.s1
Pokud by soud dospěl k názoru , že důvody pro vydání zajišťovacího příkazu jsou dány , rozhodne v dané věci rozsudkem , v opačném případě návrh správce daně zamítne . ps2017-039-05-006-081.u2.p4.s2
Vzhledem k tomu , že se v těchto případech musí postupovat rychle , byl by soud povinen rozhodnout do dvou pracovních dnů od doručení návrhu . ps2017-039-05-006-081.u2.p4.s3
Nic víc , nic míň , je to velmi jednoduché , je to pouze na vaší úvaze , zda chcete posílit důvěru občanů v nestrannost rozhodování při tak naprosto fatálním kroku , jako je zajišťovací příkaz . ps2017-039-05-006-081.u2.p5.s1
Já nezpochybňuji jeho potřebu v legislativě daňového řádu , já jsem si vědom toho , že jsou případy , zcela oprávněné , kdy tento institut má být použit , ale měli bychom minimalizovat jeho zneužití . ps2017-039-05-006-081.u2.p5.s2
A kontrola nezávislým správním soudem je jedním ze způsobů , jak k této snaze přispět . ps2017-039-05-006-081.u2.p5.s3
Proto si dovoluji požádat o propuštění tohoto návrhu do druhého čtení , kde jsme připraveni k živé a věcné diskusi , jak s vámi , kolegové , tak samozřejmě se zaměstnanci Ministerstva financí i Finanční správy . ps2017-039-05-006-081.u2.p5.s4
Děkuji za pozornost . ps2017-039-05-006-081.u3.p1.s1
Děkuji zástupci navrhovatelů Miroslavu Kalouskovi za jeho úvodní slovo . ps2017-039-05-006-081.u3.p1.s2
Nyní požádám zpravodajku pro prvé čtení paní poslankyni Zuzanu Ožanovou , aby přednesla svou zpravodajskou zprávu . ps2017-039-05-006-081.u3.p1.s3
Prosím , paní zpravodajko , máte slovo . ps2017-039-05-006-081.u4.p1.s1
Děkuji . ps2017-039-05-006-081.u4.p1.s2
Vážený pane předsedají , vážené dámy , vážení pánové , předložený návrh zákona obsahuje návrhy změn řízení o vydání zajišťovacího příkazu . ps2017-039-05-006-081.u4.p1.s3
Místo správce daně se navrhuje , aby ve věci rozhodoval správní soud , čímž bude zajištěna nestrannost rozhodování a garance zákonných práv daňových subjektů . ps2017-039-05-006-081.u4.p1.s4
Navržená úprava má své ideové východisko v řízení o vzetí do vazby . ps2017-039-05-006-081.u4.p1.s5
Rozhodovat má samosoudce krajského soudu , a to v řízení zahájeném na návrh navrhovatele , správce daně . ps2017-039-05-006-081.u4.p1.s6
Navrhovatel bude povinen v návrhu uvést důvody pro vydání zajišťovacího příkazu a doložit je . ps2017-039-05-006-081.u4.p2.s1
Z věcného pohledu nedochází stran důvodu pro vydání zajišťovacího příkazu k žádné změně . ps2017-039-05-006-081.u4.p2.s2
Je přejímána stávající textace z daňového řádu . ps2017-039-05-006-081.u4.p2.s3
Proti vydání zajišťovacího příkazu bude možné podat kasační stížnost . ps2017-039-05-006-081.u4.p2.s4
V opačném případě návrh zamítne bez možnosti podat kasační stížnost . ps2017-039-05-006-081.u4.p2.s5
Soud bude povinen rozhodnout do dvou pracovních dnů od doručení návrhu . ps2017-039-05-006-081.u4.p3.s1
Navrhovatelé předkládají tyto argumenty : Úřady nevykonávají svou kompetenci v zákonných mezích , jejich rozhodnutí jsou častým předmětem soudního přezkumu , při kterém soud vysloví nezákonnost rozhodnutí . ps2017-039-05-006-081.u4.p3.s2
Zajišťovací příkazy působí na daňový subjekt až likvidačně a následná náprava nezákonného stavu je obtížná či nemožná . ps2017-039-05-006-081.u4.p3.s3
Je zpochybňována schopnost Finanční správy vydávat rozhodnutí v zákonných mezích . ps2017-039-05-006-081.u4.p4.s1
Argumenty vlády . ps2017-039-05-006-081.u4.p4.s2
Absence věcných a podložených argumentů . ps2017-039-05-006-081.u4.p4.s3
V minulosti několik zajišťovacích případů zrušeno . ps2017-039-05-006-081.u4.p4.s4
Nedostatky správní praxe některých orgánů byly odstraněny judikaturou a metodikou . ps2017-039-05-006-081.u4.p4.s5
Návrh je nekoncepční . ps2017-039-05-006-081.u4.p4.s6
Český model správního soudnictví je postaven zásadně na principu kasačního rozhodování , což je podstatný aspekt z hlediska dělby moci . ps2017-039-05-006-081.u4.p4.s7
Pravomoc věcně rozhodnout o správní věci zahájením soudního řízení správního na správní soudy standardně nepřechází . ps2017-039-05-006-081.u4.p4.s8
Správní soud může činnost orgánu veřejné správy pouze kontrolovat a hodnotit , nemůže však tento orgán zastupovat . ps2017-039-05-006-081.u4.p5.s1
Navrhovaná úprava podstatně limituje účinnost zajišťovacího příkazu při správě daní , zejména v souvislosti s daňovými úniky . ps2017-039-05-006-081.u4.p5.s2
Typicky při daňové kontrole je nutné neprodleně přijmout opatření k zajištění splnění daňové povinnosti . ps2017-039-05-006-081.u4.p5.s3
Rozhodnutí o zajišťovacím příkazu je podle daňového řádu prvním úkonem správce daně vůči daňovému subjektu v dílčím řízení o zajištění daně , přičemž hrozí - li nebezpečí z prodlení , je zajišťovací příkaz vykonatelný okamžikem oznámení daňovému subjektu , případně dokonce okamžikem jeho vydání . ps2017-039-05-006-081.u4.p6.s1
Navržená úprava má přísnější pravidla pro uplatňování zajišťovacího příkazu správcem daně ve vztahu k daňovému subjektu , a to například tato : V současnosti je vydání zajišťovacího příkazu na správním uvážení správce daně - např . nevydá , když nelze očekávat vymožení . ps2017-039-05-006-081.u4.p6.s2
Dle návrhu při splnění podmínek musí být vydán vždy . ps2017-039-05-006-081.u4.p7.s1
Návrh předpokládá možnost uložit úhradu částky uvedené v zajišťovacím příkazu vždy , když existuje nebezpečí z prodlení . ps2017-039-05-006-081.u4.p7.s2
Současná právní úprava to umožňuje pouze v případě daně z přidané hodnoty a spotřební daně . ps2017-039-05-006-081.u4.p8.s1
Návrh upírá daňovému subjektu možnost plnohodnotného odvolání proti daňovému řádu . ps2017-039-05-006-081.u4.p8.s2
Procesní postup v případě odpadnutí důvodu pro vydání zajišťovacího příkazu bude delší , neboť rovněž bude rozhodovat soud . ps2017-039-05-006-081.u4.p8.s3
Rozsudek má být dle návrhu vždy zveřejněn na vývěsní úřední desce soudu . ps2017-039-05-006-081.u4.p8.s4
V současnosti žádná forma zveřejnění není , informace podléhají daňové mlčenlivosti . ps2017-039-05-006-081.u4.p9.s1
Přijetím návrhu by došlo k zatížení soudů . ps2017-039-05-006-081.u4.p9.s2
Jedná se o nekoncepční přenášení správního rozhodování na soudy . ps2017-039-05-006-081.u4.p9.s3
Správci daně by bylo upřeno právo na podání kasační stížnosti . ps2017-039-05-006-081.u4.p9.s4
Soud by vstupoval do věcného rozhodování o uplatnění jednoho dílčího opatření přijímaného při správě daní . ps2017-039-05-006-081.u4.p9.s5
V tomto ohledu návrh představuje nepřípadné zasahování soudní moci do činnosti moci výkonné . ps2017-039-05-006-081.u4.p10.s1
Navrhovaná úprava podstatně limituje účinnost zajišťovacího příkazu jako nástroje při správě daní , zejména v souvislosti s daňovými úniky . ps2017-039-05-006-081.u4.p10.s2
Stávající úprava umožňuje správci daně , který k tomu typicky při daňové kontrole shledá předpoklady , neprodleně přijmout opatření k zajištění splnění daňové povinnosti . ps2017-039-05-006-081.u5.p1.s1
Dobrý večer , vážené kolegyně , vážení kolegové . ps2017-039-05-006-081.u5.p1.s2
Toto byla zpravodajská zpráva paní poslankyně Zuzany Ožanové . ps2017-039-05-006-081.u5.p1.s3
Já tady mám jednu faktickou poznámku pana poslance Dominika Feriho , ale tu musím zrušit , protože nejsme v rozpravě ještě v tuto chvíli . ps2017-039-05-006-081.u5.p2.s1
Otevírám v tuto chvíli obecnou rozpravu , do které mám přihlášenou s přednostním právem paní ministryni Schillerovou , a tady registruji faktickou poznámku pana poslance Dominika Feriho . ps2017-039-05-006-081.u5.p2.s2
Prosím , máte slovo . ps2017-039-05-006-081.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-039-05-006-081.u6.p1.s2
Dámy a pánové , já si dovolím zareagovat na ten návrh . ps2017-039-05-006-081.u6.p1.s3
A dovolte mi , abych se stručně k němu vyjádřila a shrnula fakta , co obsahuje ten návrh a proč já s ním nemohu zásadně souhlasit , což jsem vyjádřila jednak při projednávání na vládě , jednak se to pokusím vysvětlit i nyní . ps2017-039-05-006-081.u6.p2.s1
Návrh je odůvodňován potřebou zamezit případným excesům při vydávání zajišťovacích příkazů zejména ze strany Finanční správy , případně Celní správy , jak bylo uvedeno panem předsedou Kalouskem , ale já se domnívám , a máme to prodiskutováno na expertní úrovni a vyjádřila se k tomu i veřejná ochránkyně práv , že taková změna je v tuto chvíli už nadbytečná . ps2017-039-05-006-081.u6.p2.s2
Ona totiž nezohledňuje ten posun , aktuální stav v oblasti zajišťovacích příkazů , ke kterému došlo , a to zejména v důsledku rozsáhlé judikatury a na to navazující metodické aktivity ze strany Generálního finančního ředitelství , ke kterému došlo zhruba víc jak před rokem , byl vydán metodický pokyn , který zohlednil a akceptoval vlastně veškeré závěry judikatury . ps2017-039-05-006-081.u6.p2.s3
Takže tak jak došlo k posunu v judikatuře Nejvyššího správního soudu , tak došlo k posunu v aplikační praxi Finanční a samozřejmě i Celní správy . ps2017-039-05-006-081.u6.p2.s4
Tento pozitivní stav byl prokazatelně veřejně potvrzen např . i ze strany veřejné ochránkyně práv , ale i odborné veřejnosti , protože na Ministerstvu financí se schází už celou řadu let expertní skupina k daňovému řádu , kde bylo toto téma diskutováno za účasti soudců Nejvyššího správního soudu , zástupců resortu , veřejné ochránkyně práv , zástupců Nejvyššího státního zastupitelství atd . , samozřejmě Finanční správy , Celní správy , byla jsem osobně tam přítomna , když jsme toto téma debatovali . ps2017-039-05-006-081.u6.p3.s1
Samotná podstata návrhu , se kterým přichází pan předseda , spočívá v nesystémovém přesunu kompetence k vydávání zajišťovacích příkazů ze správce daně na správní soudy , které jsou však primárně určeny k přezkoumávání zákonnosti postupu moci výkonné , nikoliv k vlastnímu provádění výkonu veřejné správy . ps2017-039-05-006-081.u6.p3.s2
Tím vlastně návrh mimo jiné narušuje ústavní princip dělby moci . ps2017-039-05-006-081.u6.p3.s3
Existuje řada jiných rozhodnutí veřejné správy , která mají významný dopad na hospodářské subjekty , avšak návrh svěřuje soudům pouze vydávání zajišťovacích příkazů . ps2017-039-05-006-081.u6.p3.s4
Návrh navíc nijak neřeší kapacitní a organizační dopady na správní soudy . ps2017-039-05-006-081.u6.p4.s1
Návrh dále eliminuje prvek rychlosti a operativnosti zajišťovacího příkazu , který umožňuje zamezit úniku finančních prostředků , které by měly sloužit výhradně k úhradě daně . ps2017-039-05-006-081.u6.p4.s2
Nakonec i pan předseda Kalousek potvrdil , že nezpochybňuje , že existují případy , kdy je nutné tento specifický prostředek použít . ps2017-039-05-006-081.u6.p5.s1
Od roku 2012 , zdůrazňuji , je v nejnaléhavějších kauzách zajišťovací příkaz vykonatelný již jeho vydáním , což fakticky znemožňuje daňovému subjektu svými kroky zmařit jeho realizaci . ps2017-039-05-006-081.u6.p5.s2
Týká se to specifické úpravy pro daň z přidané hodnoty . ps2017-039-05-006-081.u6.p5.s3
Návrh naproti tomu vytváří nejméně několikadenní časový prostor pro takové zmaření , to znamená , zcela by se minulo účinkem to , co má být sledováno zajišťovacím příkazem , čímž to jde proti smyslu opatření , které mimochodem v roce 2012 zavedla vláda , ve které pan předseda Kalousek seděl - a je to v pořádku , já to nekritizuji , to je správné opatření , jenom zdůrazňuji , že to není žádný institut , který by zavedla tato nebo bývalá vláda . ps2017-039-05-006-081.u6.p6.s1
Návrh však ani z pohledu faktického dopadu na daňový subjekt nepřináší žádný posun , ten návrh , který tady předložil pan předseda . ps2017-039-05-006-081.u6.p6.s2
Protože on přenáší na soudy pouze vydání zajišťovacího příkazu , který však sám o sobě nemůže mít na daňový subjekt fatální dopad . ps2017-039-05-006-081.u6.p6.s3
Fatální dopad má až následující zajišťovací exekuce a tu stejně provede správce daně - buď Finanční správa , nebo Celní správa . ps2017-039-05-006-081.u6.p6.s4
Tyto orgány by však nesměly nastoupit pouze tam - a to je předmětem i metodiky , ke které bylo přistoupeno zhruba před rokem , možná rokem a půl - kde nelze zvolit méně invazivní prostředky zajištění , např . zástavní právo . ps2017-039-05-006-081.u6.p6.s5
To znamená , tam , kde je možné zvolit tyto prostředky a najít jinou formu , samozřejmě těch forem zná daňový řád více , tak se nevolí zajišťovací exekuce jako ten nejtvrdší postih a nevolí se ani tam , kde by např . byl zabavován majetek toho subjektu nebo byly zabavovány prostředky nebo věci určené k podnikání . ps2017-039-05-006-081.u6.p6.s6
Volí se např . na postižení prostředků na účtech , kde skutečně hrozí , že ty peníze mohou být zašantročeny dřív , než dojde k vyměření daně . ps2017-039-05-006-081.u6.p7.s1
Soud posuzující podmínky pro vydání zajišťovacího příkazu by podle návrhu o formě realizace zajištěné částky nerozhodoval , ani by z povahy věci nemohl mít informace o tom , jak invazivní bude forma realizace . ps2017-039-05-006-081.u6.p7.s2
To znamená , rozhodl by o zajišťovacím příkazu , ale o té formě zajišťovací exekuce by stejně rozhodoval dál buď finanční , nebo celní úřad místně příslušný . ps2017-039-05-006-081.u6.p7.s3
To znamená , že jeho případná úvaha o zásahu do práv daňového subjektu by byla nutně zkreslená .