|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-10-23 ps2017-035-06-001-286 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

286. Návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 2018 /sněmovní tisk 472/

Date2019-10-23
Meetingps2017/035
Agenda Itemps2017/035/286
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/035schuz/s035216.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 350 • previousnext

ps2017-035-06-001-286.u1.p1.s1 286.
ps2017-035-06-001-286.u1.p1.s2 Návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 2018 /sněmovní tisk 472/
ps2017-035-06-001-286.u1.p2.s1 Stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu bylo rozdáno jako sněmovní tisk 472/1.
ps2017-035-06-001-286.u1.p2.s2 A poprosím paní ministryni financí Alenu Schillerovou, aby předložený návrh uvedla.
ps2017-035-06-001-286.u1.p2.s3 Ještě jednou bych vás rád požádal o klid v sále.
ps2017-035-06-001-286.u1.p2.s4 -li někdo nějakou debatu, která nesouvisí s tímto bodem, nechť diskutuje v předsálí.
ps2017-035-06-001-286.u1.p2.s5 Děkuji napravo i nalevo.
ps2017-035-06-001-286.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedo.
ps2017-035-06-001-286.u2.p1.s2 Dobrý den, dámy a pánové.
ps2017-035-06-001-286.u2.p1.s3 Dovolte mi, abych z pověření vlády uvedla návrh státního závěrečného účtu ČR za rok 2018.
ps2017-035-06-001-286.u2.p2.s1 Státní rozpočet na rok 2018 byl schválen jako schodkový s deficitem 50 mld. korun.
ps2017-035-06-001-286.u2.p2.s2 Celkové příjmy byly rozpočtovány ve výši 1 314 mld. korun a celkové výdaje v objemu 1 364,5 - tam byla (nesrozumitelné)mld. koruny.
ps2017-035-06-001-286.u2.p2.s3 Schválený rozpočet celkových příjmů i výdajů byl v průběhu roku souvztažně navýšen rozpočtovými opatřeními u devíti kapitol celkem o 12,2 mld. korun, a to na základě zmocnění ministra financí podle § 24 odst. 4 zákona o rozpočtových pravidlech.
ps2017-035-06-001-286.u2.p2.s4 Týká se financování projektů v rámci operačních programů spolufinancovaných z rozpočtu EU.
ps2017-035-06-001-286.u2.p2.s5 Rozpočet celkových příjmů po změnách tak dosáhl 1 326,7 mld. korun, celkových výdajů 1 376,7 mld. a rozpočtovaný schodek zůstal nezměněn.
ps2017-035-06-001-286.u2.p3.s1 Plnění celkových příjmů na 105,8 % a překročení rozpočtu o 77,2 mld. korun bylo ovlivněno především překročením plánovaných příjmů z EU a finančních mechanismů o 36,6 mld. korun, příjmů z pojistného na sociální zabezpečení o 16,4 mld., příjmů z aukčního prodeje emisních povolenek o 9 mld. korun a též daňových příjmů o 4,8 mld. korun.
ps2017-035-06-001-286.u2.p4.s1 Meziročně byly celkové příjmy vyšší o 130,3 mld. korun, tedy o 10,2 %, z toho příjmy z pojistného na sociální zabezpečení o 47,1 mld. korun, příjmy z rozpočtu EU a finančních mechanismů o 42 mld. korun a daňové příjmy o 37,7 mld. korun.
ps2017-035-06-001-286.u2.p4.s2 Daňová kvóta včetně pojistného na sociální zabezpečení a na veřejné zdravotní pojištění se meziročně zvýšila o 0,8 procentního bodu na úroveň 36 % HDP.
ps2017-035-06-001-286.u2.p4.s3 Ve zvýšení se odráží vyšší efektivita výběru daní, zejména díky kontrolnímu hlášení a elektronické evidenci tržeb.
ps2017-035-06-001-286.u2.p5.s1 Celkové výdaje státního rozpočtu byly čerpány na 101,8 % z rozpočtu po změnách.
ps2017-035-06-001-286.u2.p5.s2 Jejich překročení o 24,2 mld. , které bylo umožněno čerpáním nároků z nespotřebovaných výdajů, bylo ovlivněno zejména vyššími výdaji, které jsou ze státního rozpočtu předfinancovány a jsou součástí žádostí o platby z rozpočtu EU a finančních mechanismů.
ps2017-035-06-001-286.u2.p5.s3 Zde došlo k překročení o 30,2 mld. .
ps2017-035-06-001-286.u2.p6.s1 Rozpočet kapitálových výdajů byl překročen o 23 mld. , u běžných výdajů o 1,2 mld. , meziročně byly celkové výdaje vyšší o 121,2 mld. .
ps2017-035-06-001-286.u2.p6.s2 Z toho sociální dávky zejména vlivem růstu důchodů byly vyšší o 26,6 mld. , transfery územních rozpočtů vzrostly o 28 mld. , a to především díky růstu platů v regionálním školství.
ps2017-035-06-001-286.u2.p6.s3 Podnikatelským subjektům bylo poukázáno meziročně o 18,8 mld. více, příspěvkovým a podobným organizacím, jako jsou například vysoké školy a veřejné výzkumné instituce, o 15,2 mld. více, výdaje na platy a související výdaje organizačních složek státu vzrostly o 13,8 mld. , výdaje na společné programy EU, finanční mechanismy, meziročně vzrostly o 31,1 mld. , tedy o 33,1 % a měly velký dopad především na růst kapitálových výdajů o 34,7 mld. .
ps2017-035-06-001-286.u2.p6.s4 Podíl celkových výdajů státního rozpočtu na HDP v roce 2018 dosáhl 26,3 %, v roce 2017 to bylo 25,4 %.
ps2017-035-06-001-286.u2.p7.s1 Výsledný přebytek státního rozpočtu za rok 2018 ve výši 2,9 mld. byl o 52,9 mld. lepší oproti rozpočtem předpokládanému výsledku, schodek 50 mld. a o 9,1 mld. lepší než saldo vykázané v roce 2017, kde byl schodek 6,15 mld. .
ps2017-035-06-001-286.u2.p8.s1 Pozitivně na dosažený přebytek působily především daňové příjmy včetně pojistného na sociální zabezpečení, které plánovanou výši překročily o 21,1 mld. a nedaňové a ostatní příjmy z prostředků EU a finančních mechanismů, které rozpočet překročily o 19,4 mld. .
ps2017-035-06-001-286.u2.p8.s2 K dobrému výsledku přispělo i kladné saldo prostředků z EU a finančních mechanismů ve výši 6,4 mld. .
ps2017-035-06-001-286.u2.p8.s3 Ve schváleném rozpočtu je vždy s neutrálním dopadem.
ps2017-035-06-001-286.u2.p9.s1 Saldo rozpočtu roku 2018 bez započtení prostředků z EU a finančních mechanismů na příjmové i výdajové straně by bylo schodkové ve výši 3,5 mld. , v předchozím roce 2017 schodkové v částce 1,3 mld. .
ps2017-035-06-001-286.u2.p10.s1 Předložený návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 2018 vykazuje příjmy státního rozpočtu ve výši 1 403,9 mld. , výdaje státního rozpočtu ve výši 1 401 mld. a přebytek státního rozpočtu ve výši 2,9 mld. a navrhuje vypořádání přebytku státního rozpočtu České republiky za rok 2018 takto: vydanými státními dluhopisy, a to jejich snížením o 1,6 mld. , změnou stavu na účtech státních finančních aktiv, a to jejich zvýšením o 1,3 mld. .
ps2017-035-06-001-286.u2.p11.s1 Tolik hospodaření státního rozpočtu 2018.
ps2017-035-06-001-286.u2.p12.s1 Dámy a pánové, dovolte mi ještě se zmínit o hospodaření veřejných financí neboli sektoru vládních institucí v roce 2018.
ps2017-035-06-001-286.u2.p13.s1 Podle údajů Českého statistického úřadu skončilo hospodaření celého sektoru vládních institucí v roce 2018 přebytkem ve výši 47,4 mld. , což odpovídá 0,9 % HDP.
ps2017-035-06-001-286.u2.p13.s2 Přebytku bylo dosaženo již třetí rok v řadě a přispěly k němu všechny subsektory.
ps2017-035-06-001-286.u2.p13.s3 Saldo očištěné o vliv hospodářského cyklu a jednorázových či jiných přechodných operací tak dosáhlo úrovně 0,4 % HDP.
ps2017-035-06-001-286.u2.p13.s4 Střednědobý rozpočtový cíl na období 2017 2019 byl stanoven na úrovni strukturálního schodku ve výši 1 % HDP.
ps2017-035-06-001-286.u2.p13.s5 Dluh sektoru vládních institucí v poměru k HDP od roku 2014 trvale klesá a tento trend pokračoval i v roce 2018.
ps2017-035-06-001-286.u2.p13.s6 Míra zadlužení se meziročně snížila o 2 procentní body na 32,7 % HDP.
ps2017-035-06-001-286.u2.p13.s7 V roce 2019 očekáváme stále přebytkové hospodaření sektoru vládních institucí, a to ve výši 0,3 % HDP.
ps2017-035-06-001-286.u2.p13.s8 Odhadovaný výsledek hospodaření sektoru vládních institucí by se měl odrazit i v pokračujícím trendu relativní výše zadlužení sektoru vládních institucí v poměru k HDP, na konci roku 2019 predikujeme nižší relativní výši vládního dluhu než v roce 2018, a to na úrovni 31,3 % HDP.
ps2017-035-06-001-286.u2.p14.s1 Dámy a pánové, vážený pane předsedo, doufám, že se mi tímto stručným vystoupením podařilo přiblížit vám předložený vládní návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 2018, a dovoluji si vás tedy jménem vlády požádat, abyste předložený materiál vzali na vědomí a zároveň odsouhlasili vypořádání přebytku státního rozpočtu za rok 2018 tak, jak to ve svém usnesení doporučil i rozpočtový výbor a jak je uvedeno v návrhu usnesení Poslanecké sněmovny.
ps2017-035-06-001-286.u2.p15.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-035-06-001-286.u3.p1.s1 Děkuji vám, paní ministryně.
ps2017-035-06-001-286.u3.p1.s2 Nejprve několik informací.
ps2017-035-06-001-286.u3.p1.s3 S náhradní kartou číslo 15 hlasuje pan poslanec Špičák.
ps2017-035-06-001-286.u3.p1.s4 Dnes se omlouvá do hodin z pracovních důvodů paní poslankyně Zuzana Majerová a omlouvá se paní poslankyně Balcarová od do ze zdravotních důvodů.
ps2017-035-06-001-286.u3.p2.s1 Rozpočtový výbor projednal za účasti zpravodajů usnesení výborů k tomuto materiálu a přijal usnesení, které jste obdrželi jako sněmovní tisk 472/3.
ps2017-035-06-001-286.u3.p2.s2 Kontrolní výbor projednal stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu a přijal usnesení, které vám bylo rozdáno jako sněmovní tisk 472/2.
ps2017-035-06-001-286.u3.p3.s1 Prosím, aby se slova ujala zpravodajka a zároveň předsedkyně rozpočtového výboru, paní poslankyně Miloslava Vostrá, informovala nás o projednání ve výboru a přednesla návrh usnesení.
ps2017-035-06-001-286.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2017-035-06-001-286.u4.p1.s2 Vážený pane předsedo, vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, projednávání státního závěrečného účtu proběhlo jak v rozpočtovém výboru, tak i v dalších sněmovních odborných výborech v zásadě v souladu s harmonogramem.
ps2017-035-06-001-286.u4.p1.s3 Proto dnes budeme moci svým hlasováním rozhodnout o návrhu usnesení, které přijal rozpočtový výbor.
ps2017-035-06-001-286.u4.p2.s1 Jenom mi dovolte, abych připomněla, že co se týká rozpočtu pro rok 2018, ten předkládala ještě Sobotkova vláda a nová Poslanecká sněmovna ho schvalovala v podstatě ve velmi krátkém čase.
ps2017-035-06-001-286.u4.p2.s2 Jenom bych připomněla, protože čas opravdu utíká, že první čtení tohoto rozpočtu započalo 5. prosince a 20. prosince pan prezident podepisoval zákon o státním rozpočtu, takže velký prostor - trvalo nám to vlastně 14 dní - na nějaké případné změny systémové či parametrické tam opravdu nebyl, nicméně si myslím, že jeho schválení bylo dobrým krokem, určitě lepším, než kdyby bylo přijato rozpočtové opatření.
ps2017-035-06-001-286.u4.p2.s3 To jenom připomínám na bázi rozpočtu roku 2018.
ps2017-035-06-001-286.u4.p3.s1 Čísla tady zazněla v podání paní ministryně, tak jimi tady opravdu nebudu zdržovat.
ps2017-035-06-001-286.u4.p3.s2 Jenom si myslím, že je potřeba říci ještě jednu věc.
ps2017-035-06-001-286.u4.p3.s3 Každý rozpočet vzniká na základě predikcí.
ps2017-035-06-001-286.u4.p3.s4 Tady mi dovolte, abych se spíše zastavila nad tím, co Ministerstvu financí jde dobře, což jsou odhady a predikce do budoucna, protože když se podíváte na čísla rozpočtu roku 2018, která vycházela z predikce podzimu 2017, tak zjistíte, že se trefili pomalu s hodinářskou přesností, což se opakuje několikrát po sobě.
ps2017-035-06-001-286.u4.p3.s5 To je, myslím, potřeba tady ocenit.
ps2017-035-06-001-286.u4.p4.s1 Na druhou stranu to, co nám nejde, a to, co je kamenem úrazu, to jsou peníze, které nám plynou z Evropské unie.
ps2017-035-06-001-286.u4.p4.s2 Než vás seznámím s návrhem usnesení, dívala jsem se trošičku do historie.
ps2017-035-06-001-286.u4.p4.s3 Tam jsme opravdu jako na houpačce, protože když si to vezmeme od roku 2015, tak tam přišlo o 12 mld. méně, než bylo počítáno, v roce 2016 naopak o 62 mld. více, v roce 2017 opět o 21 mld. méně a v roce 2018 opět o 37 mld. více, takže tyto záležitosti se těžko odhadují.
ps2017-035-06-001-286.u4.p4.s4 Tady snad jenom je potřeba při sestavování státních rozpočtů být opravdu obezřetní, protože nemůžeme přesně odhadnout, jak finanční prostředky z Evropské unie nám plynou.
ps2017-035-06-001-286.u4.p5.s1 Bylo tady již řečeno, ke státnímu závěrečnému účtu se vyjádřil Nejvyšší kontrolní úřad, tuto zprávu projednal kontrolní výbor, pan zpravodaj a předseda nás jistě seznámí se stanoviskem.
ps2017-035-06-001-286.u4.p5.s2 A , když dovolíte, bych vás seznámila s návrhem usnesení, tak jak bylo přijato v rozpočtovém výboru.
ps2017-035-06-001-286.u4.p5.s3 Je to usnesení rozpočtového výboru z 29. schůze ze dne 2. října 2019 k vládnímu návrhu státního závěrečného účtu České republiky za rok 2018, sněmovní tisk 472:
ps2017-035-06-001-286.u4.p6.s1 Po úvodním výkladu náměstka ministryně financí a náměstka ministryně financí pana Kouby a pana Tyla, po vyslechnutí zpravodajských zpráv zpravodajů výborů a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu
ps2017-035-06-001-286.u4.p7.s1 I. projednal na společné schůzi se zpravodaji výborů usnesení výborů ke státnímu závěrečnému účtu České republiky za rok 2018 (dále jen státní závěrečný účet)a usnesení kontrolního výboru ke stanovisku Nejvyššího kontrolního úřadu k návrhu státního závěrečného účtu a uvádí, že
ps2017-035-06-001-286.u4.p8.s1 a) všechny výbory doporučily Poslanecké sněmovně schválit nebo vzít na vědomí výsledky hospodaření jednotlivých kapitol a okruhů státního rozpočtu a finanční vztahy státního rozpočtu ke státním fondům podle usnesení rozpočtového výboru číslo 242 ze 3. dubna 2019;
ps2017-035-06-001-286.u4.p9.s1 b) výbor pro obranu doporučuje, aby Poslanecká sněmovna přijala následující doprovodné usnesení: Poslanecká sněmovna doporučuje vládě, aby odstranila rozdíly v odměňování mezi zaměstnanci Národního bezpečnostního úřadu a příslušníky bezpečnostních sborů, dle zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, a státními zaměstnanci, dle zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě;
ps2017-035-06-001-286.u4.p10.s1 c) výbor pro bezpečnost doporučuje, aby Poslanecká sněmovna přijala následující doprovodné usnesení: Poslanecká sněmovna doporučuje vládě, aby při přípravě rozpočtu na rok 2020 a střednědobého výhledu na léta 2021 a 2022 zachovala kapitola 305 Bezpečnostní informační služba přinejmenším stávající úroveň výdajů podle schváleného střednědobého výhledu státního rozpočtu na léta 2020 a 2021;
ps2017-035-06-001-286.u4.p11.s1 d) kontrolní výbor v usnesení ke stanovisku Nejvyššího kontrolního úřadu k návrhu státního závěrečného účtu konstatuje, že rozpočtová politika vlády snižuje odolnost státního rozpočtu vůči možnému budoucímu ochlazení ekonomiky.
ps2017-035-06-001-286.u4.p12.s1 II. Rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu proto po projednání všech kapitol a okruhů vládního návrhu státního závěrečného účtu jako celku, sněmovní tisk 472, včetně vládního návrhu usnesení Poslanecké sněmovny ke státnímu závěrečnému účtu doporučuje Poslanecké sněmovně, aby přijala následující usnesení:
ps2017-035-06-001-286.u4.p13.s1 Poslanecká sněmovna
ps2017-035-06-001-286.u4.p14.s1 I. bere na vědomí
ps2017-035-06-001-286.u4.p15.s1 1. státní závěrečný účet České republiky za rok 2018, který vykazuje příjmy státního rozpočtu ve výši 1 403 918 022 tis, výdaje státního rozpočtu ve výši 1 400 974 393 tis. a celkový přebytek státního rozpočtu ve výši 2 943 629 tis;
ps2017-035-06-001-286.u4.p16.s1 2. výsledky rozpočtového hospodaření územních samosprávných celků, dobrovolných svazků obcí a regionálních rad regionů soudržnosti v České republice za rok 2018, které vykázalo příjmy ve výši 532 592 421 tis. , výdaje ve výši 523 800 300 tis. a přebytek ve výši 8 792 121 tis. ;
ps2017-035-06-001-286.u4.p17.s1 3. stav státních finančních aktiv České republiky k 31. prosinci 2018 ve výši 115 576 908 tis. a stav státních finančních pasiv České republiky ve výši 1 694 909 446 tis. ;
ps2017-035-06-001-286.u4.p18.s1 4. informaci o hlavních výsledcích hospodaření státních fondů České republiky za rok 2018 podle údajů uvedených v sešitu F návrhu státního závěrečného účtu;
ps2017-035-06-001-286.u4.p19.s1 5. informaci o stavu a vývoji státních záruk uvedenou v sešitu D návrhu státního závěrečného účtu;
ps2017-035-06-001-286.u4.p20.s1 6. informaci o stavech fondů organizačních složek státu uvedenou v sešitu F návrhu státního závěrečného účtu;
ps2017-035-06-001-286.u4.p21.s1 7. informaci o postupu privatizace a o stavu a použití prostředků vedených na zvláštních účtech za rok 2018, podle zákona č. 178/2005 Sb., o zrušení Fondu národního majetku, uvedenou v sešitu I návrhu státního závěrečného účtu;
ps2017-035-06-001-286.u4.p22.s1 II. souhlasí s vypořádáním přebytku státního rozpočtu České republiky za rok 2018 financujícími položkami takto: vydanými státními dluhopisy snížením o 1 600 437 415,46 , změnou stavu na účtech státních finančních aktiv zvýšením o 1 343 191 320,32 ;
ps2017-035-06-001-286.u4.p23.s1 III. konstatuje, že projednala stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu k návrhu státního závěrečného účtu České republiky za rok 2018 a bere je na vědomí.
ps2017-035-06-001-286.u4.p24.s1 Tolik celý návrh usnesení rozpočtového výboru.
ps2017-035-06-001-286.u4.p24.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-035-06-001-286.u5.p1.s1 vám děkuji, paní poslankyně, a poprosím, aby nás o jednání kontrolního výboru informoval také předseda a zároveň zpravodaj pan poslanec Roman Kubíček.
ps2017-035-06-001-286.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-035-06-001-286.u6.p1.s2 Dámy a pánové, budu podstatně stručnější a přednesu vám usnesení kontrolního výboru z 21. schůze ze dne 17. září 2019:
ps2017-035-06-001-286.u6.p2.s1 Kontrolní výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po úvodním výkladu prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu Miloslava Kaly, zpravodajské zprávě poslance Romana Kubíčka a stanovisku náměstka ministryně financí Karla Tyla a po rozpravě
ps2017-035-06-001-286.u6.p3.s1 1. bere na vědomí stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu k návrhu státního závěrečného účtu České republiky za rok 2018, sněmovní tisk 472/1;
ps2017-035-06-001-286.u6.p4.s1 2. konstatuje, že rozpočtová politika vlády snižuje odolnost státního rozpočtu vůči možnému budoucímu ochlazení ekonomiky;
ps2017-035-06-001-286.u6.p5.s1 3. zmocňuje předsedu výboru, aby s tímto usnesením seznámil předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky a prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu a ministryni financí.
ps2017-035-06-001-286.u6.p6.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-035-06-001-286.u7.p1.s1 vám děkuji, pane předsedo.
ps2017-035-06-001-286.u7.p1.s2 Otevírám všeobecnou rozpravu, do které v tuto chvíli jako první s přednostním právem je přihlášen pan předseda Kalousek.
ps2017-035-06-001-286.u7.p1.s3 Pro kolegy, kteří se přihlásili s faktickou poznámkou, připomínám, že teprve teď jsem otevřel rozpravu.

Text viewDownload CoNNL-U