|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-09-26 ps2017-034-07-002-256 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

256. Žádost Senátu o vyslovení souhlasu Poslanecké sněmovny s podáním ústavní žaloby proti prezidentu republiky Miloši Zemanovi k Ústavnímu soudu pro hrubé porušení Ústavy nebo jiné součásti ústavního pořádku podle čl. 65 Ústavy ČR /sněmovní tisk 561/

Date2019-09-26
Meetingps2017/034
Agenda Itemps2017/034/256
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/034schuz/s034240.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1395 • previousnext

ps2017-034-07-002-256.u1.p1.s1 256.
ps2017-034-07-002-256.u1.p1.s2 Žádost Senátu o vyslovení souhlasu
ps2017-034-07-002-256.u1.p1.s3 Poslanecké sněmovny s podáním ústavní žaloby proti prezidentu republiky Miloši Zemanovi k Ústavnímu soudu pro hrubé porušení Ústavy nebo jiné součásti ústavního pořádku podle čl. 65 Ústavy ČR /sněmovní tisk 561/
ps2017-034-07-002-256.u1.p2.s1 Senát předložil Poslanecké sněmovně žádost o vyslovení souhlasu s podáním ústavní žaloby proti prezidentu republiky dne 30. července tohoto roku.
ps2017-034-07-002-256.u1.p2.s2 Sněmovní tisk byl doručen dne 31. července tohoto roku.
ps2017-034-07-002-256.u1.p2.s3 Připomínám, že pokud Poslanecká sněmovna podle článku 65 odst. 3 Ústavy a podle článku 70 odst. 5 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny nevysloví souhlas do tří měsíců ode dne, kdy o něj Senát požádal, platí, že souhlas nebyl dán.
ps2017-034-07-002-256.u1.p3.s1 Vítám mezi námi senátory Václava Lásku a Tomáše Goláně a prosím je, aby se postupně ujali slova.
ps2017-034-07-002-256.u1.p3.s2 Současně vás poprosím, kolegyně a kolegové, o klid v sále.
ps2017-034-07-002-256.u1.p3.s3 Děkuji.
ps2017-034-07-002-256.u2.p1.s1 Dobrý den, vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci.
ps2017-034-07-002-256.u2.p1.s2 Úvodem mi dovolte poděkovat těm poslaneckých klubům, které se k naší žádosti se zástupci Senátu na jednání svých klubů sešly a poskytly prostor pro diskuzi o žalobě a o otázkách s spojených.
ps2017-034-07-002-256.u2.p1.s3 Většinu těchto jednání odpracoval můj kolega senátor Tomáš Goláň a vím, že ta jednání byla smysluplná a pro věc užitečná.
ps2017-034-07-002-256.u2.p2.s1 Nabídli jsme tuto možnost probrat společně žalobu všem poslaneckým klubům zastoupeným ve Sněmovně.
ps2017-034-07-002-256.u2.p2.s2 Možná bychom diskuzí na všech klubech zkrátili trochu moji úvodní řeč.
ps2017-034-07-002-256.u2.p2.s3 Ale protože poslanecké kluby ANO, KSČM a SPD na naši nabídku neslyšely, respektive na ni vůbec neodpověděly, nechci tyto poslance a poslankyně ochudit o precizní představení žaloby a diskuzní otázky s spojené.
ps2017-034-07-002-256.u2.p2.s4 Tedy přistoupil jsem k tomuto úvodnímu slovu poměrně obsáhle a předem upozorňuji, že častý úvodní závazek řečníka v českém parlamentu - budu stručný - tentokrát z mých úst nezazní.
ps2017-034-07-002-256.u2.p3.s1 Stěžejním prvkem a spojovacím prvkem celé žaloby je kontinuální snaha prezidenta České republiky za pomoci porušování Ústavy dosáhnout faktické změny parlamentního systému na systém semiprezidentský, či přímo prezidentský.
ps2017-034-07-002-256.u2.p3.s2 Laičtěji řečeno, prezident se snaží dosáhnout takového stavu, kdy vláda České republiky nebude kontrolována a odpovědná Poslanecké sněmovně, ale bude zcela závislá na vůli prezidenta České republiky.
ps2017-034-07-002-256.u2.p3.s3 A nutno podotknout, že během volebního období prezidenta republiky Miloše Zemana se mu takové situace podařilo v součtu dvou případů takřka více jak na dobu jednoho roku dosáhnout.
ps2017-034-07-002-256.u2.p4.s1 Je to situace, ke které se lze postavit dvěma způsoby.
ps2017-034-07-002-256.u2.p4.s2 A to buď mlčet, přijmout skutečnost, že prezident republiky v rozporu s Ústavou a ústavními pořádky zavádí do České republiky prezidentský systém a uzurpuje si pravomoci, které mu nenáleží, nebo se ozvat a nechat Ústavní soud, autoritativně vyloží českou Ústavu, zhodnotí prezidentovy kroky a stanoví pravidla výkonu prezidentského mandátu nejenom pro prezidenta současného, ale i pro prezidenty budoucí.
ps2017-034-07-002-256.u2.p5.s1 Horní komora Parlamentu Senát se rozhodl nemlčet.
ps2017-034-07-002-256.u2.p5.s2 Senát roli žalobce.
ps2017-034-07-002-256.u2.p5.s3 Senát je jediný, kdo může ústavní žalobu proti prezidentovi iniciovat.
ps2017-034-07-002-256.u2.p5.s4 Pokud by Senát mlčel, staly by se sporné kroky prezidenta součástí ústavních pořádků pro přítomnost i pro budoucnost.
ps2017-034-07-002-256.u2.p5.s5 Prezidenti nastoupivší po Miloši Zemanovi by zcela po právu mohli uzavřít, že vše, co učinil ve svém úřadu Miloš Zeman, je v pořádku, protože nikdo proti tomu nepozvedl svůj hlas.
ps2017-034-07-002-256.u2.p5.s6 Takové jednání tedy oni mohou kdykoliv zopakovat.
ps2017-034-07-002-256.u2.p5.s7 A možná přidat i něco navíc.
ps2017-034-07-002-256.u2.p6.s1 Senát mlčet odmítl.
ps2017-034-07-002-256.u2.p6.s2 Senát svoji odpovědnost unesl.
ps2017-034-07-002-256.u2.p6.s3 A může být trochu paradoxní, že ve skutcích žaloby, které budu popisovat, se jedná o práva Poslanecké sněmovny, která si prezident přivlastňuje.
ps2017-034-07-002-256.u2.p6.s4 Je to Sněmovna, kterou prezident několikrát v rozporu s Ústavou zcela vyřadil ze hry.
ps2017-034-07-002-256.u2.p6.s5 A přesto je to Senát, kdo podanou žalobou práva Sněmovny hájí.
ps2017-034-07-002-256.u2.p6.s6 A Sněmovna je prozatím chladná.
ps2017-034-07-002-256.u2.p7.s1 Nyní tedy k popisu jednotlivých skutků.
ps2017-034-07-002-256.u2.p8.s1 První skutek - pod bodem A žaloby - se týká situace, kdy prezident republiky jmenoval dne 25. června 2013 předsedou vlády Jiřího Rusnoka a následně dne 10. července 2013 další členy vlády, ačkoliv věděl, že je ustálená většina v Poslanecké sněmovně Parlamentu, která by podpořila vládu předjímanou jejím politickým vedením.
ps2017-034-07-002-256.u2.p8.s2 Takto jmenovanou vládu pak poté, co neobdržela dne 7. srpna 2013 důvěru Poslanecké sněmovny, udržoval ve funkci do 29. ledna 2014 tím, že nejmenoval dalšího předsedu vlády, ačkoliv byl po volbách do Poslanecké sněmovny od listopadu 2013 konfrontován s tím, že v Poslanecké sněmovně je ustálená většina, která může a chce sestavit a podpořit vládu, která by měla její podporu.
ps2017-034-07-002-256.u2.p8.s3 Prezident republiky tak na dobu delší než sedmi měsíců vyvolal čistě prezidentský systém exekutivního vládnutí.
ps2017-034-07-002-256.u2.p9.s1 Hned tento první skutek v nejčistší podobě ukazuje situaci, kdy prezident zcela vyloučil Poslaneckou sněmovnu ze hry a sedm měsíců této zemi vládla vláda odpovědná toliko prezidentovi republiky.
ps2017-034-07-002-256.u2.p9.s2 Česká republika je parlamentní systém.
ps2017-034-07-002-256.u2.p9.s3 Jejím základním ústavním pravidlem je to, že vláda je odpovědná Sněmovně.
ps2017-034-07-002-256.u2.p9.s4 Vládnout ten, kdo politickou většinu ve Sněmovně.
ps2017-034-07-002-256.u2.p9.s5 Sněmovně se také zodpovídá.
ps2017-034-07-002-256.u2.p9.s6 A není-li s ním Sněmovna spokojena, může mu vyslovit nedůvěru a vlády se chopí někdo jiný.
ps2017-034-07-002-256.u2.p10.s1 Všechny tyto instrumenty parlamentní demokracie se prezidentovi Miloši Zemanovi podařilo vyloučit ze hry.
ps2017-034-07-002-256.u2.p10.s2 Ignoroval fakt, že ve Sněmovně je většina, která může sestavit vládu, a sestavil vládu svoji.
ps2017-034-07-002-256.u2.p10.s3 Ignoroval fakt, že tato vláda nedostala důvěru, a nechal ji v klidu vládnout dál.
ps2017-034-07-002-256.u2.p10.s4 Všechny kontrolní prvky Poslanecké sněmovny vůči vládě byly vyrušeny a o budoucnosti vlády rozhodoval jen prezident České republiky.
ps2017-034-07-002-256.u2.p10.s5 Byla to jeho vláda.
ps2017-034-07-002-256.u2.p10.s6 Vláda prezidenta České republiky.
ps2017-034-07-002-256.u2.p11.s1 Podružným důvodem pro žalobu, ale možná důležitým důvodem pro některé z vás, může být fakt, že tato vláda reálně plnila přání prezidenta České republiky, realizovala jeho osobní přání a jeho osobní preference.
ps2017-034-07-002-256.u2.p12.s1 Pokud chcete namítnout, že i předchozí prezidenti přistoupili ke jmenování úřednických vlád, pak vás musím upozornit na jednu podstatnou okolnost.
ps2017-034-07-002-256.u2.p12.s2 Předchozí úřednické vlády vznikly vždy po přímých jednáních prezidentů se Sněmovnou.
ps2017-034-07-002-256.u2.p12.s3 Vznikly se souhlasem Sněmovny a získaly její důvěru.
ps2017-034-07-002-256.u2.p12.s4 V předchozích případech úřednických vlád působili prezidenti jako skuteční mediátoři, kteří se snažili vyřešit politickou krizi ve spolupráci s Poslaneckou sněmovnou.
ps2017-034-07-002-256.u2.p12.s5 V případě úřednické vlády Jiřího Rusnoka prezident toliko zneužil politickou krizi k tomu, aby ustanovil vládu, která bude pod jeho osobní kontrolou a bude realizovat jeho program, jeho přání, jeho osobní zájmy.
ps2017-034-07-002-256.u2.p13.s1 Druhý skutek - pod bodem B - se týká situace, kdy prezident republiky bezprostředně po volbách do Poslanecké sněmovny konaných ve dnech 25. 26. října 2013 usiloval prostřednictvím neveřejných a utajených jednání o to, aby se nominantem vítězné politické strany na předsedu vlády nestal její předseda Bohuslav Sobotka, ale jiná osoba, která by byla pro prezidenta republiky přijatelnější.
ps2017-034-07-002-256.u2.p13.s2 Následně zatížil proces jmenování vlády nepřiměřenými průtahy, které vedly k tomu, že vláda, jež měla od samého počátku ustálenou většinu v Poslanecké sněmovně, byla jmenována 95 dní po volbách.
ps2017-034-07-002-256.u2.p14.s1 Tento skutek, kdyby stál sám o sobě, může mít možná nejmenší závažnost.
ps2017-034-07-002-256.u2.p14.s2 Sám o sobě by možná ani nebyl dostatečně silným důvodem pro podání žaloby, ale v kontextu skutků dalších do žaloby nepochybně patří.
ps2017-034-07-002-256.u2.p14.s3 Znovu opakuji, že touto žalobou se neřeší excesy v jednání prezidenta republiky.
ps2017-034-07-002-256.u2.p14.s4 Řeší se jeho systematické a kontinuální porušování Ústavy s motivem realizovat své osobní zájmy.
ps2017-034-07-002-256.u2.p14.s5 I v tomto konkrétním případě se prezident republiky neostýchal porušit své ústavní povinnosti při plnění své role v souvislosti se jmenováním nové vlády k tomu, aby realizoval své osobní přání a preference.
ps2017-034-07-002-256.u2.p14.s6 I když v daném případě lze říct, že došlo i k realizaci přání prezidenta postavených spíš na jeho osobních antipatiích a zášti vůči některým aktérům těchto událostí.
ps2017-034-07-002-256.u2.p15.s1 Třetí skutek - pod bodem C - popisuje situaci, kdy prezident republiky v období nejméně od 4. května 2017 do 9. května 2017 opakovaně deklaroval záměr vyhodnotit veřejně avizovanou demisi předsedy vlády Bohuslava Sobotky tak, že její důsledky vztáhne pouze na jejího předsedu, do kteréžto funkce poté jmenuje jiného předsedu vlády s předpokládaným zachováním mandátu vlády jako celku.
ps2017-034-07-002-256.u2.p15.s2 Prezident republiky poté odepřel vyhovět návrhu předsedy vlády na odvolání ministra financí Andreje Babiše ze dne 5. května 2017.
ps2017-034-07-002-256.u2.p16.s1 Při tomto skutku lze jednak sledovat pokračující realizaci prezidentského mandátu na základě osobních antipatií prezidenta k určitým osobám, a naopak začátek mocenského paktu mezi prezidentem republiky a Andrejem Babišem, vše za cenu porušování Ústavy.
ps2017-034-07-002-256.u2.p16.s2 Výklad Ústavy ve věci následků ve věci premiéra je zcela nesporný.
ps2017-034-07-002-256.u2.p16.s3 Je jasný nejenom ústavním právníkům, ale byl jasný i prezidentu republiky v době, kdy on sám ještě prezidentem nebyl.
ps2017-034-07-002-256.u2.p16.s4 Prezident tímto vyjadřováním popřel sám sebe, což se bohužel stalo vcelku typickým průvodním znakem výkonu jeho mandátu.
ps2017-034-07-002-256.u2.p17.s1 Pro žalobu je podstatné, že prezident republiky veden motivem osobních antipatií veřejně deklaroval svůj záměr porušit Ústavu a následně Ústavu zcela jednoznačně porušil, když odmítl vyhovět návrhu premiéra na odvolání ministra financí.
ps2017-034-07-002-256.u2.p17.s2 Premiér vlády je za vládu odpovědný.
ps2017-034-07-002-256.u2.p17.s3 Je odpovědný za kroky jednotlivých ministrů a jeho základní pravomocí je vyřadit z vlády takového ministra, za jehož kroky nadále odmítá odpovědnost nést.
ps2017-034-07-002-256.u2.p17.s4 Musí to tedy být premiér, kdo výsadním způsobem rozhoduje o tom, kdo členem vlády bude a kdo ne, za koho odpovědnost přijme a za koho ne.
ps2017-034-07-002-256.u2.p17.s5 Role prezidenta při odvolání člena vlády je ryze formální.
ps2017-034-07-002-256.u2.p17.s6 Pokud prezident odmítne vyhovět návrhu premiéra na odvolání člena vlády, stává se taková vláda vládou prezidenta, a nikoli vládou premiéra, a to přesto, že premiér na rozdíl od prezidenta za takovou vládu nadále nese odpovědnost.
ps2017-034-07-002-256.u2.p18.s1 Čtvrtý skutek - pod bodem D - popisuje situaci, kdy prezident republiky poté, co jím jmenovaná vláda Andreje Babiše nezískala dne 16. ledna 2018 důvěru Poslanecké sněmovny a následně dne 17. ledna 2018 podala demisi, otálel se jmenováním předsedy další vlády do 6. června 2018 a dalších členů vlády do 27. června 2018.
ps2017-034-07-002-256.u2.p18.s2 Prezident tak prodlužováním vládnutí vlády v demisi, aniž by hledal politické řešení, které by odstranilo překážku nezískání důvěry této vládě, vytvořil situaci, kdy vláda bez důvěry fakticky vládla bez jakékoli odpovědnosti Poslanecké sněmovně více než pět měsíců od okamžiku, kdy bylo postaveno najisto, že tuto důvěru nedostala.
ps2017-034-07-002-256.u2.p19.s1 Argumentace k tomuto bodu by v podstatě kopírovala argumentaci k bodu A, tedy k úřednické vládě Jiřího Rusnoka.
ps2017-034-07-002-256.u2.p19.s2 Prezident ignoroval vůli Poslanecké sněmovny a nechal u moci vládu, která ztratila důvěru Sněmovny a podala demisi.
ps2017-034-07-002-256.u2.p19.s3 Pět měsíců!
ps2017-034-07-002-256.u2.p19.s4 Po celou dobu těchto pěti měsíců to byl toliko prezident republiky, kdo jediný mohl, obrazně řečeno, lusknutím prstů činnost vlády ukončit.
ps2017-034-07-002-256.u2.p19.s5 Tedy tato vláda byla ohledně své budoucnosti zcela závislá na vůli a přání prezidenta republiky.
ps2017-034-07-002-256.u2.p19.s6 Nebyla to vláda premiéra Andreje Babiše.
ps2017-034-07-002-256.u2.p19.s7 Byla to opět po dobu těchto pěti měsíců vláda prezidenta republiky.
ps2017-034-07-002-256.u2.p20.s1 Pátý skutek - pod bodem E žaloby - se týká situace, kdy prezident republiky odepřel jmenovat ministrem zahraničních věcí Miroslava Pocheho poté, co mu předseda vlády Andrej Babiš dne 25. června 2018 jeho jmenování navrhl.
ps2017-034-07-002-256.u2.p20.s2 U tohoto skutku je třeba předestřít, že bude vyžadovat určitou míru dokazování, zejména prokázání toho, jak přesně se Andrej Babiš v této věci zachoval, jak přesně formuloval své návrhy na jmenování ministra zahraničí, a k prokázání toho jsou v žalobě navrženy důkazy.
ps2017-034-07-002-256.u2.p21.s1 Tím se tento bod společně s bodem F, o kterém ještě bude řeč, liší od všech dosud prezentovaných bodů předchozích.
ps2017-034-07-002-256.u2.p21.s2 U bodů A D totiž není žádného sporu o tom, jak události skutkově proběhly.
ps2017-034-07-002-256.u2.p21.s3 Proto se návrhy důkazů omezují převážně na zprávy z médií, zejména ČTK a veřejnoprávních médií, které souhrnně popisují zcela nesporný skutkový děj.
ps2017-034-07-002-256.u2.p21.s4 A těžiště posuzování těchto případů z hlediska Ústavního soudu bude spočívat zejména v právním posouzení nesporného skutkového děje.
ps2017-034-07-002-256.u2.p21.s5 U bodů E a F je situace odlišná v tom, že sporný je i samotný skutkový děj.
ps2017-034-07-002-256.u2.p21.s6 S tím Senát při koncepci žaloby počítal a navrhl důkazy k prokázání skutkového děje tak, jak za to, že proběhl.
ps2017-034-07-002-256.u2.p21.s7 S touto situací počítá i zákon, když při dokazování v procesních pravidlech odkazuje zákon o Ústavním soudu na trestní řád.
ps2017-034-07-002-256.u2.p21.s8 Podle jeho pravidel bude dokazování probíhat, včetně výslechů svědků či vyžadování informací od třetích subjektů.
ps2017-034-07-002-256.u2.p22.s1 Z hlediska koncepce celé žaloby se však opět jedná o žalobní skutek, kdy prezident republiky se porušením svých ústavních povinností domáhá přímého vlivu na sestavování vlády.
ps2017-034-07-002-256.u2.p22.s2 Opět je třeba zopakovat, že za vládu je odpovědný premiér a z hlediska politické odpovědnosti politické strany účastné na sestavování vlády.
ps2017-034-07-002-256.u2.p22.s3 Jen ty mohou rozhodovat o tom, kdo se stane členem vlády a kdo nikoli.
ps2017-034-07-002-256.u2.p22.s4 Lze připustit situaci, kdy prezident vybočí ze svých pravomocí při jmenování členů vlády zcela ojediněle a svůj krok precizně a pochopitelně odůvodní.
ps2017-034-07-002-256.u2.p22.s5 V daném případě se však jedná jen o další krok prezidenta v realizaci jeho trvalého přání mít kontrolu nad vládou České republiky, a při odůvodnění jmenování či odvolání člena vlády se řídí toliko svými sympatiemi či antipatiemi a nepředkládá pro své vybočení ze svých ústavních povinností ani jediný smysluplný argument.

Text viewDownload CoNNL-U