|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-09-25 ps2017-034-06-001-315 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

315. Kontrola plnění usnesení Poslanecké sněmovny č. 416 ze dne 7. 12. 2018 ve věci valorizace příspěvku na péči

Date2019-09-25
Meetingps2017/034
Agenda Itemps2017/034/315
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/034schuz/s034186.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 436 • previousnext

ps2017-034-06-001-315.u1.p1.s1 315.
ps2017-034-06-001-315.u1.p1.s2 Kontrola plnění usnesení Poslanecké sněmovny č. 416 ze dne 7. 12. 2018 ve věci valorizace příspěvku na péči
ps2017-034-06-001-315.u1.p2.s1 Prosím, aby se slova nejprve ujala navrhovatelka tohoto bodu, paní poslankyně Markéta Pekarová Adamová, která, bude-li souhlasit, se stane zároveň i jeho zpravodajkou.
ps2017-034-06-001-315.u1.p2.s2 Poté jsem zaznamenal s přednostním právem paní ministryni práce a sociálních věcí.
ps2017-034-06-001-315.u1.p2.s3 Paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-034-06-001-315.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-034-06-001-315.u2.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, dobré ráno.
ps2017-034-06-001-315.u2.p1.s3 bych vám chtěla nejdříve poděkovat, a to za to, že jsme vůbec tento bod zařadili na program našeho jednání.
ps2017-034-06-001-315.u2.p1.s4 Chci také poděkovat za to, že jste tehdy, když jsme o tom hlasovali v minulém roce, v tomto usnesení mu dali tak širokou podporu, protože tehdy opravdu tady kromě pár zdržení nikdo nebyl proti tomu, abychom tedy zavázali vládu k tomu, aby připravila jasný, konkrétní valorizační mechanismus pro dávku příspěvku na péči.
ps2017-034-06-001-315.u2.p2.s1 Jedná se o sociální dávku, kterou u nás pobírají statisíce lidí, jsou to osoby pečující o lidi, kteří jsou nezletilí, tedy o děti, které mají nějaké vážné zdravotní problémy, většinou jsou tedy těžce zdravotně postižení, hendikepovaní, nebo jsou to lidé, kteří pečují o seniora.
ps2017-034-06-001-315.u2.p2.s2 Samozřejmě příjemce dávky je právě přímo ten klient, který si pak sám může určit, jestli tou pečující osobou bude někdo z blízké rodiny, pokud je to u nich možné, anebo jestli si za nakoupí nějakou službu.
ps2017-034-06-001-315.u2.p3.s1 Myslím si, že v případě sociálních dávek, jako je tato, je ideální nastavit valorizační mechanismus, který je předem jasně daný, uzákoněný a který počítá s navázáním na konkrétní ekonomické ukazatele, a proto jsem, když jsme projednávali novelu zákona o sociálních službách, navrhovala pozměňovacím návrhem takovýto mechanismus zavést.
ps2017-034-06-001-315.u2.p3.s2 jsem navrhovala tehdy to, abychom navázali výši příspěvku na péči procentuálně na minimální mzdu, protože se domnívám, že to je ukazatel, který velmi dobře odpovídá tomu, jakým způsobem ta péče může být ohodnocována.
ps2017-034-06-001-315.u2.p3.s3 Přece jenom je to adekvátní mzdě, kterou ten člověk během péče nemůže většinou pobírat, nebo může pobírat jenom třeba v omezeném rozsahu, protože sám nemůže být plně zaměstnán.
ps2017-034-06-001-315.u2.p4.s1 Pokud chcete pečovat o zvláště těžce postiženého člena rodiny, tak většinou to znamená, že vaše pracovní kariéra končí a musíte se věnovat čistě jenom péči.
ps2017-034-06-001-315.u2.p4.s2 A protože se domnívám, že pokud je někdo zcela závislý na takovéto pomoci, tak by měl mít šanci vědět dopředu, že opravdu jeho příjem nebo jeho tady tento způsob pomoci poroste a bude to předvídatelné, tak jsem chtěla, abychom to tímto způsobem upravili, protože sociální dávky tohoto typu nejsou zase tak časté.
ps2017-034-06-001-315.u2.p4.s3 Je jich spíše menšina.
ps2017-034-06-001-315.u2.p4.s4 V tomto případě třeba se velmi snadno použít srovnání s důchody.
ps2017-034-06-001-315.u2.p4.s5 A důchody nikdo nezpochybňujeme, že se valorizují právě zákonem daným mechanismem.
ps2017-034-06-001-315.u3.p1.s1 jsem právě zvažoval také, že vás přeruším.
ps2017-034-06-001-315.u3.p1.s2 opravdu poprosím o klid v sále, abychom slyšeli a rozuměli tomu, co nám tady paní poslankyně říká.
ps2017-034-06-001-315.u3.p1.s3 Děkuji.
ps2017-034-06-001-315.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2017-034-06-001-315.u4.p1.s2 si myslím, že to je natolik závažné téma, natolik se týká opravdu velkého množství lidí, že bychom tomu opravdu měli věnovat pozornost.
ps2017-034-06-001-315.u4.p1.s3 Takže děkuji těm, kteří ji věnujete.
ps2017-034-06-001-315.u4.p2.s1 Můj návrh tehdy byl odmítán ministerstvem z toho důvodu, že paní ministryně, myslím tehdy na výboru pro sociální politiku, říkala, že je tedy podle nesystémově připravený, že není tak kvalitní, aby jej mohla podpořit.
ps2017-034-06-001-315.u4.p2.s2 Ale tehdy říkala, že se nebrání diskuzi nad tím, jak takovouto automatickou valorizaci uzákonit, tak aby se tedy zvyšování příspěvku na péči dělo pravidelně, předvídatelně, a nikoliv jen když se na tom usnese Parlament.
ps2017-034-06-001-315.u4.p3.s1 Současný stav je takový, že zhruba jednou za volební období zvyšujeme tuto dávku.
ps2017-034-06-001-315.u5.p1.s1 Ještě jednou bych vás chtěl upozornit, že skutečně začala schůze a není důstojné, když kolegyni nutíte, aby vás překřikovala.
ps2017-034-06-001-315.u6.p1.s1 A pokud se tedy týká právě toho zvýšení, tak jak si všichni vzpomeneme určitě i z minulého volebního období, tak to provázejí rozsáhlé debaty, které jsou většinou vedeny i v úrovni takových licitací, proč přidáváme zrovna o tolik, proč ne o víc, nebo proč ne méně.
ps2017-034-06-001-315.u6.p1.s2 A si myslím, že právě ve chvíli, kdy bychom se zbavili tady tohoto politického rozhodování a přenechali jej zákonnému mechanismu, který by byl jasně dán, tak bychom pomohli příjemcům úplně nejvíc, protože by měli jasno v tom, že každý rok, byť by to třeba nebylo o příliš vysokou částku, ale prostě alespoň nějakou by jim ta dávka vzrostla, což by zohledňovalo určitě i to, že ceny rostou, také inflace se nějakým způsobem projeví samozřejmě v ekonomické situaci i těchto rodin.
ps2017-034-06-001-315.u6.p2.s1 Proto jsme tedy přijali právě to usnesení, o kterém tady dnes jednáme, číslo 416, které tedy do 1. září tohoto roku ukládalo vládě připravit takovýto valorizační mechanismus tak, aby nemohl být zpochybňován těmi slovy, jak jsme je slyšeli při projednávání toho mého návrhu, totiž že není systémový nebo že je špatně připravený a že je neproveditelný.
ps2017-034-06-001-315.u6.p2.s2 jsem přivítala to, že ministerstvo o tom chce dále jednat, že to považuje za důležité, a ještě více jsem přivítala to, že vy sami jste to považovali za tak důležité, že jste tomu dali takhle širokou podporu.
ps2017-034-06-001-315.u6.p3.s1 Proto myslím, že je teď ten nejvyšší čas, abychom se dověděli, jak si s tím paní ministryně a její ministerstvo poradily, jakým způsobem se k tomu postavily, a vyslechli si její návrh, který samozřejmě teď určitě není ještě v podobě legislativní, která by tady mohla být projednána velice brzy, toho jsem si vědoma, ale myslím si, že bychom měli být schopni vyslechnout, nebo paní ministryně by nám naopak měla být schopna představit, jakým způsobem si tedy představuje, že by se automatická valorizace pro příspěvek na péči dala zavést.
ps2017-034-06-001-315.u6.p4.s1 jsem příznivcem toho, abychom ty dávky, které jsou takto důležité pro jejich příjemce, na nichž jsou často životně závislí, opravdu valorizovali častěji než jenom jednou za volební období tím, že změníme zákon.
ps2017-034-06-001-315.u6.p4.s2 Je to podobné u důchodů.
ps2017-034-06-001-315.u6.p4.s3 Myslím si, že je velmi namístě, abychom to zaváděli právě i u příspěvku na péči, a jak asi dneska zřejmě ještě budeme jednat, tak i u rodičovského příspěvku, který je taktéž často hlavním zdrojem příjmů osoby pečující zase o malé dítě.
ps2017-034-06-001-315.u6.p4.s4 Takže tady v tom případě si myslím, že tu logiku tady ty tři dávky, proč u nich požadovat tento mechanismus, mají velikou, jsou si velmi podobné v určitém slova smyslu a je to namístě.
ps2017-034-06-001-315.u6.p4.s5 Určitě bych nenavrhovala, abychom tímto způsobem valorizovali jiné sociální dávky, je to, dám příklad, porodné nebo peněžitá pomoc v mateřství, to je ostatně úplně jiný typ dávek a vůbec se tady v tom takovýto mechanismus nedá využít.
ps2017-034-06-001-315.u6.p4.s6 Ten se ostatně využívá zase jinak.
ps2017-034-06-001-315.u6.p4.s7 Takže proto bych byla ráda, abychom tu diskusi dneska vedli skutečně nad příspěvkem na péči, kterého se to týkat.
ps2017-034-06-001-315.u6.p5.s1 jenom bych pro ilustraci toho, kdyby mi tehdy ten pozměňovací návrh v minulém roce prošel, tak od července roku 2019 by tedy byla navázána výše právě na ten ukazatel, který jsem zmiňovala, totiž určitý násobek minimální mzdy, samozřejmě v každém tom stupni, protože jsou čtyři stupně, tak v každém tom stupni jiný.
ps2017-034-06-001-315.u6.p5.s2 A dám příklad toho, jak by třeba dnes vypadala tato dávka v případě, že by to tehdy bylo schváleno.
ps2017-034-06-001-315.u6.p5.s3 Například příspěvek na péči pro osoby do 18 let věku by činil v tom prvním stupni místo současných 3 300 korun 4 005 korun, takže vidíme, že ten nárůst 705 korun, to určitě je zaznamenáníhodné i pro ty příjemce.
ps2017-034-06-001-315.u6.p5.s4 Nebo např. u toho nejvyššího stupně závislosti, u těch tedy nejzávažnějších, kde je stupeň číslo čtyři a závislost úplná, tak tam by se jednalo o místo současných 13 200 v případě pobytových služeb o 14 685 korun a u těch, kteří nevyužívají pobytové sociální služby, by se místo současných 19 200 jednalo o 20 025 korun, což je opět víc než 800 korun nárůst oproti současnému stavu, a to si myslím, že ty rodiny určitě ocení a určitě je to pro zásadní změna.
ps2017-034-06-001-315.u6.p6.s1 Přístup k sociálním dávkám samozřejmě můžeme mít napříč politickým spektrem různý, ale myslím si, že zrovna v tomto případě, kde se jedná o dávku, která se týká často velmi těžce postižených lidí nebo lidí, kteří jsou velmi závislí na potřebách péče od dalších lidí, tak by měla být pro nás naprostou prioritou.
ps2017-034-06-001-315.u6.p6.s2 To jsou lidé, kteří si často sami opravdu pomoci nemohou, nemohou si pomoci v případě třeba nejvyšší závislosti, že by ještě nějak pracovali.
ps2017-034-06-001-315.u6.p6.s3 Naopak třeba u závislosti ve třetím stupni, resp. ten třetí stupeň jsou často lidé, kteří třeba jsou sice odkázáni na asistenční pomoc, ale díky se právě třeba mohou zapojit do studia, do práce, a těm bychom také určitě měli pomoci v tom, aby měli možnost se realizovat, aby nebyli zcela odkázáni na službu a aby se naopak jejich stav třeba díky tomu, že právě jsou i takto zapojitelní, zlepšoval.
ps2017-034-06-001-315.u6.p7.s1 Proto prosím věnujme této dávce větší pozornost a věnujme větší pozornost těm, pro které je určena, protože to jsou přesně ti potřební, kteří pomoc od nás potřebují, a tím způsobem, který navrhujeme, by se jim určitě pomohlo zejména.
ps2017-034-06-001-315.u6.p7.s2 Děkuji vám za pozornost a moc se těším na představení plnění tohoto usnesení od paní ministryně.
ps2017-034-06-001-315.u6.p7.s3 Děkuji.
ps2017-034-06-001-315.u7.p1.s1 vám děkuji, paní poslankyně.
ps2017-034-06-001-315.u7.p1.s2 Paní ministryně chtěla vystoupit ještě před otevřením rozpravy.
ps2017-034-06-001-315.u7.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-034-06-001-315.u8.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji za možnost diskutovat dnes tento bod.
ps2017-034-06-001-315.u8.p2.s1 Příspěvek na péči, který byl zaveden v roce 2006, byl ve své historii navyšován celkem dvakrát, pokaždé pod vedením sociálně demokratické ministryně.
ps2017-034-06-001-315.u8.p2.s2 To je dobré připomenout.
ps2017-034-06-001-315.u8.p3.s1 Asi víte, že příspěvek na péči se poskytuje těm, kteří jsou závislí na pomoci jiných.
ps2017-034-06-001-315.u8.p3.s2 V současnosti tuhle dávku pobírá každý měsíc zhruba 360 000 lidí.
ps2017-034-06-001-315.u8.p3.s3 Dlouhodobě přitom převládají starší lidé, lidé starší 65 let tvoří zhruba 70 % všech pobírajících, což je přibližně 248 000 lidí.
ps2017-034-06-001-315.u8.p3.s4 Příspěvek na péči může získat od jednoho roku života každý, kdo kvůli dlouhodobým zdravotním obtížím potřebuje pomoc jiné osoby při zvládání základních životních potřeb.
ps2017-034-06-001-315.u8.p3.s5 Zatímco v prvním stupni závislosti činí příspěvek na péči 880 korun a 3 300 u dětí, v nejvyšším, čtvrtém stupni činí dnes 19 200 korun.
ps2017-034-06-001-315.u8.p3.s6 Tato částka je poskytována těm nejvíce postiženým osobám, které současně nevyužívají pobytové sociální služby.
ps2017-034-06-001-315.u8.p3.s7 Rodinám, které mají děti a nízké příjmy, se navíc zvyšuje příspěvek o dalších 2 000 korun.
ps2017-034-06-001-315.u8.p3.s8 Počty příjemců příspěvku rostou od doby, co byl zaveden, a to poměrně razantně.
ps2017-034-06-001-315.u8.p4.s1 Nicméně bych se zaměřila pouze na roky 2014 2018, což je pro otázku valorizace dostačující období.
ps2017-034-06-001-315.u8.p4.s2 Jak jsem zmínila, je to poprvé, kdy se za dobu těch 13 let příspěvek na péči zvyšoval.
ps2017-034-06-001-315.u8.p4.s3 Za toto období vzrostl počet příjemců ze zhruba 330 (000)na 360 000.
ps2017-034-06-001-315.u8.p4.s4 Stejně tak rostly samozřejmě i náklady.
ps2017-034-06-001-315.u8.p4.s5 Konkrétně za toto období stouply náklady na příspěvek za péči o 5,6 mld. korun, tedy zhruba o 28 %.
ps2017-034-06-001-315.u8.p4.s6 Jen loni státní rozpočet vydal na příspěvek na péči 26 mld. korun.
ps2017-034-06-001-315.u8.p4.s7 z těchto čísel je jasné, že jakýkoli zásah do této dávky včetně valorizace musíme prohlížet s ohledem na několik věcí.
ps2017-034-06-001-315.u8.p4.s8 Je to zdravotní stav příjemce, věk příjemce, sociálně-ekonomická situace příjemce i forma poskytované podpory, pomoci a péče.
ps2017-034-06-001-315.u8.p5.s1 Co se týče valorizace, tak je logické, že výše příspěvku na péči se musí v čase měnit, aby zachoval svou reálnou hodnotu.
ps2017-034-06-001-315.u8.p5.s2 Toho lze docílit buď jednorázovým a opakovaným zvyšováním příspěvku, nebo automatickou valorizací.
ps2017-034-06-001-315.u8.p5.s3 V průběhu let, jak jsem zmínila, jsme tento příspěvek zvyšovali.
ps2017-034-06-001-315.u8.p5.s4 Deset procent navýšení příspěvku ve všech stupních z roku 2016 jsem uvedla, tento rok se jedná o skokové navýšení ve třetím a ve čtvrtém stupni.
ps2017-034-06-001-315.u8.p5.s5 Bylo prosazeno právě pro ty, kteří nevyužívají pobytové sociální služby.
ps2017-034-06-001-315.u8.p6.s1 V průběhu let zaznívaly požadavky na zavedení valorizačního mechanismu, i když byl někdy pojem valorizace a zvýšení dávky zaměňován.
ps2017-034-06-001-315.u8.p6.s2 Valorizační mechanismus, a to je důležité připomenout, byl obsažen v prvotním znění zákona o sociálních službách, kdy částky na příspěvek na péči měly být valorizovány v návaznosti na růst spotřebitelských cen sociální péče.
ps2017-034-06-001-315.u8.p6.s3 Podle tohoto mechanismu měla vláda příspěvek zvyšovat vždy k 1. lednu, pokud spotřebitelské ceny sociální péče vzrostly alespoň o 5 %.
ps2017-034-06-001-315.u8.p6.s4 Vláda měla navíc možnost zvýšit příspěvek i v mimořádném termínu.
ps2017-034-06-001-315.u8.p6.s5 Tento mechanismus, a to je důležité podotknout, byl zrušen v roce 2008.
ps2017-034-06-001-315.u8.p6.s6 Ještě jednou opakuji, tento mechanismus byl zrušen roce 2008 zákonem o stabilizaci veřejných rozpočtů, a vlastně tím pádem nebyl nikdy využit vzhledem k tomu, kdy byl příspěvek na péči zaveden.
ps2017-034-06-001-315.u8.p6.s7 V rámci přípravy změny zákona o sociálních službách v roce 2015 se opět důkladně posuzovala vhodnost zavedení nového valorizačního mechanismu.
ps2017-034-06-001-315.u8.p6.s8 Po zhodnocení různých modelů ale nakonec ani tehdy nedošlo k zavedení valorizace a přistoupilo se k již zmíněnému 10% ad hoc navýšení příspěvku na péči ve všech stupních závislosti.
ps2017-034-06-001-315.u8.p6.s9 To bylo v roce 2016.
ps2017-034-06-001-315.u8.p7.s1 A nyní k možnostem valorizace.
ps2017-034-06-001-315.u8.p7.s2 Oba způsoby zvyšování příspěvku mají své klady a zápory.
ps2017-034-06-001-315.u8.p7.s3 Myslím tím valorizaci a navyšování.
ps2017-034-06-001-315.u8.p7.s4 Ráda bych připomněla, že valorizační mechanismus není u nepojistných dávek pravidlem.
ps2017-034-06-001-315.u8.p7.s5 Pokud ho zavedeme u příspěvku na péči, můžeme očekávat požadavky na jeho zavedení i u dalších dávek.
ps2017-034-06-001-315.u8.p7.s6 Připomínám poslanecký pozměňovací návrh k tisku 460, to znamená k rodičovskému příspěvku.
ps2017-034-06-001-315.u8.p8.s1 Pokud ale chceme najít správný valorizační mechanismus, musíme nejprve najít racionální valorizační veličinu, která vztah k účelu příspěvku na péči.
ps2017-034-06-001-315.u8.p8.s2 Tato veličina musí být vyčíslitelná, statistikou dlouhodobě sledovaná a ze spolehlivého zdroje dat.
ps2017-034-06-001-315.u8.p8.s3 Jedině pak ji lze považovat za předvídatelnou, jak žádá tato Sněmovna.
ps2017-034-06-001-315.u8.p8.s4 Chci upozornit, že při změně této veličiny se může výše dávky pohybovat obousměrně, to je důležité podotknout - tedy zvyšovat i snižovat.
ps2017-034-06-001-315.u8.p8.s5 A ještě jednou upozorňuji na toto riziko.
ps2017-034-06-001-315.u8.p9.s1 Nicméně Ministerstvo práce a sociálních věcí v tuto chvíli pracuje se šesti variantami, jak příspěvek na péči případně valorizovat.
ps2017-034-06-001-315.u8.p9.s2 V podstatě se jedná o šest ekonomických veličin.

Text viewDownload CoNNL-U