ps2017-030-01-007-045.u1.p1.s1
45 . ps2017-030-01-007-045.u1.p1.s2
Návrh poslanců Lukáše Koláříka , Olgy Richterové , Kateřiny Valachové , Jana Hrnčíře a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 120 / 2001 Sb . , o soudních exekutorech a exekuční činnosti ( exekuční řád ) a o změně dalších zákonů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 295 / - prvé čtení ps2017-030-01-007-045.u1.p2.s1
Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 295 / 1 . ps2017-030-01-007-045.u1.p2.s2
Prosím , aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů pan poslanec Lukáš Kolářík . ps2017-030-01-007-045.u1.p2.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-030-01-007-045.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-030-01-007-045.u2.p1.s2
Vážení kolegové , vážené kolegyně , já mám velkou radost z toho , že vám můžu představit návrh exekučního řádu , který vznikal pod mojí taktovkou devět měsíců , a teď po deseti měsících , co je nahrán do systému , jej můžeme projednat . ps2017-030-01-007-045.u2.p1.s3
Tento návrh zavádí tzv . místní příslušnost exekutorů . ps2017-030-01-007-045.u2.p1.s4
Je to princip " jeden dlužník rovná se jeden exekutor v místě bydliště " . ps2017-030-01-007-045.u2.p2.s1
Základní zásady činnost exekutora jsou uvedeny v § 2 zákona č . 120 o soudních exekutorech a exekuční činnosti . ps2017-030-01-007-045.u2.p2.s2
Tam se píše , že exekutor vykonává exekuční činnost nezávisle . ps2017-030-01-007-045.u3.p1.s1
Já se omlouvám , pane poslanče . ps2017-030-01-007-045.u3.p1.s2
Tady opravdu není slyšet , ani já vás neslyším . ps2017-030-01-007-045.u3.p1.s3
Dámy a pánové , prosím o klid . ps2017-030-01-007-045.u3.p1.s4
Děkuji . ps2017-030-01-007-045.u3.p1.s5
Pokračujte , pane poslanče . ps2017-030-01-007-045.u4.p1.s1
Takže v § 2 exekučního řádu se píše , že exekutor vykonává exekuční činnost nezávisle . ps2017-030-01-007-045.u4.p1.s2
Při výkonu exekuční činnosti je vázaný jen Ústavou České republiky , zákony , jinými právními předpisy a rozhodnutími soudu vydanými v řízení o výkonu rozhodnutí a exekučním řízení . ps2017-030-01-007-045.u4.p1.s3
Dále se tam píše , že exekutor je povinen vykonávat svědomitě své povolání a při jeho výkonu a v občanském životě se zdržet všeho , co by mohlo narušit důstojnost exekutorského povolání nebo ohrozit důvěru v nezávislý , nestranný a spravedlivý výkon exekuční činnosti . ps2017-030-01-007-045.u4.p2.s1
V § 28 stejného zákona je stanoveno , že exekuci vede ten exekutor , kterého v exekučním návrhu označí oprávněný a který je zapsán v rejstříku zahájených exekucí . ps2017-030-01-007-045.u4.p2.s2
Vzniká tedy stav , kdy exekutor má být nezávislý a nestranný , avšak fakticky je vybírán jednou stranou sporu , a to ještě ke všemu tou , na které je ekonomicky závislý a od které dostává další zakázky . ps2017-030-01-007-045.u4.p3.s1
Předložený návrh reaguje na poptávku nezávislosti a nestrannosti tím , že výběr exekutora dává do rukou soudu , který rozhodne na základě automatického procesu o určení exekutora , a pokud je na povinného uvalena další exekuce v pořadí , tak automaticky ji dostává ten exekutor , který byl určen v tom prvním případě . ps2017-030-01-007-045.u4.p3.s2
Tím je dosažena právě ta koncentrace , kdy do budoucna bychom dosáhli toho stavu , že jeden dlužník , pokud bude mít více exekucí , tak je bude mít u jednoho exekutora , který bude mít stoprocentní přehled o tom jeho stavu . ps2017-030-01-007-045.u4.p4.s1
Povinný zatížený dluhy bude mít svého exekutora v místě bydliště , čímž se mu zvýší šance svou životní situaci efektivně řešit . ps2017-030-01-007-045.u4.p4.s2
Nebude totiž nucen komunikovat s více exekutory zároveň , navíc často z druhého konce republiky , a osobní návštěva či splacení části dluhu v hotovosti už pro něj nebude nepřekonatelný problém . ps2017-030-01-007-045.u4.p4.s3
Zároveň klesnou náklady na multiplikaci procesů , protože v případě , že dlužník má více exekutorů , tak se mu náklady na vymáhání násobí . ps2017-030-01-007-045.u4.p4.s4
Díky tomu poklesne počet dlužníků a sníží se tak i celospolečenské náklady . ps2017-030-01-007-045.u4.p4.s5
Povinní jsou nezřídkakdy pobírateli nejrůznějších dávek určených na život v nouzi a také často unikají do šedých či černých zón ekonomiky , tudíž nepřispívají do naší společné pokladny . ps2017-030-01-007-045.u4.p5.s1
Pirátský návrh odstraní výrazné bariéry v zaměstnání osob s vícečetnými exekucemi . ps2017-030-01-007-045.u4.p5.s2
Zaměstnavatelé tedy nebudou zatěžováni komunikací s mnoha exekutory a řešením souvisejících problémů . ps2017-030-01-007-045.u4.p5.s3
Tím také odpadne přebytečná administrativní práce související se zaměstnáváním osob v exekuci . ps2017-030-01-007-045.u4.p6.s1
Když tento návrh byl na vládě , tak jsme obdrželi od Ministerstva spravedlnosti nějaké připomínky . ps2017-030-01-007-045.u4.p6.s2
Ty jsme zapracovali do pozměňovacího návrhu , který mám připravený a který opravuje nějaké legislativně technické nepřesnosti , které se nám nepodařilo odladit i přesto , že návrh jsme komunikovali se spoustou odborníků . ps2017-030-01-007-045.u4.p7.s1
Tento návrh zároveň podporuje Ministerstvo práce a sociálních věcí , které ve svém stanovisku píše , že Ministerstvo práce a sociálních věcí souhlasí s cílem předkladatelů posílit nestrannost a nezávislost exekutorů tím , že exekutoři budou k vedení exekuce pověřováni příslušným exekučním soudem a bude zaveden princip " jeden povinný - jeden exekutor " . ps2017-030-01-007-045.u4.p8.s1
Dále píší , že k předpokládaným pozitivním dopadům do sociální oblasti - připomíná strategii boje proti sociálnímu vyloučení na období 2016 až 2020 , jejichž jednou oblastí je právě ta , která je označena jako dluhy . ps2017-030-01-007-045.u4.p8.s2
Podle předmětného materiálu i podle názoru ministerstva je tento stav dlouhodobě neudržitelný . ps2017-030-01-007-045.u4.p8.s3
Neúměrně zatěžuje celý systém , výrazně snižuje vymahatelnost pohledávek , zvyšuje neefektivitu vymáhacího procesu a zvyšuje společenské náklady . ps2017-030-01-007-045.u4.p9.s1
Výše citovaný materiál není zároveň v rozporu s programovým prohlášením vlády z června 2018 , podle kterého vláda v exekuční oblasti zváží vhodnost a proveditelnost alternativ umožňujících zavedení principu " jeden dlužník - jeden exekutor " , takzvaná místní příslušnost exekutorů nebo koncentrace všech exekucí proti témuž povinnému u jednoho exekutora . ps2017-030-01-007-045.u4.p9.s2
Zároveň se tam píše , že následkem navrhované právní úpravy bude posílena nestrannost exekutora a jeho nezávislost na oprávněném , neboť mu bude pohledávky přiřazovat soud a on je tak nebude muset sám aktivně vyhledávat a podbízet se jedné straně , tedy věřiteli , na kterém , jak už jsem říkal , je finančně , ekonomicky závislý . ps2017-030-01-007-045.u4.p10.s1
Zároveň bych chtěl ve své úvodní řeči zmínit , že tento návrh má podporu samotné Exekutorské komory , která na svém sněmu už v roce 2004 přijala usnesení , ve kterém místní příslušnost exekutorů podporuje . ps2017-030-01-007-045.u4.p10.s2
Zároveň je obsažena ve strategii boje proti sociálnímu vyloučení , jak už jsem zmínil , je v programovém prohlášení vlády . ps2017-030-01-007-045.u4.p10.s3
Zároveň je podporována těmi předluženými kraji , které to vidí jako východisko z problémů , se kterými se potýkají . ps2017-030-01-007-045.u4.p10.s4
A také má podporu neziskových organizací v sociální oblasti . ps2017-030-01-007-045.u4.p11.s1
Tady bych chtěl zmínit , že místní příslušnost funguje v nějaké podobě téměř ve všech státech Evropy kromě Nizozemí a České republiky . ps2017-030-01-007-045.u4.p11.s2
Pokud bychom přijali tento návrh , tak se zařadíme mezi tyto vyspělé evropské státy a ten náš systém uděláme opravdu nezávislým a mnohem efektivnějším . ps2017-030-01-007-045.u4.p12.s1
Přínosy už jsem zmiňoval , ještě je zopakuji . ps2017-030-01-007-045.u4.p12.s2
Zvýší se vymahatelnost , protože když se sníží náklady dlužníků , které nebudou multiplikovány u jednotlivých řízení , tak mnohem lépe budou moci zaplatit svoje dluhy , mnohem rychleji a efektivněji . ps2017-030-01-007-045.u4.p12.s3
Zjednoduší se celý proces . ps2017-030-01-007-045.u4.p12.s4
Dneska je ta komunikace velice složitá . ps2017-030-01-007-045.u4.p12.s5
Když s těmi dlužníky mluvím , tak oni často zmiňují , že za prvé ani nerozumějí tomu papíru , který jim přijde . ps2017-030-01-007-045.u4.p12.s6
A pokud mají exekuce čtyři nebo pět a chtějí řešit svoji situaci , tak je pro ně velice složitá už jenom ta samotná komunikace a domluvení těch různých splátkových kalendářů apod . , protože komunikují s velkým počtem exekutorů . ps2017-030-01-007-045.u4.p12.s7
Zároveň to sníží byrokracii , jak už jsem uvedl , především zaměstnavatelům , kteří když dneska zaměstnají někoho v exekucích , tak odpovídají na dopisy , mají takzvanou součinnost a musí odpovídat všem exekutorům , pokud jich má ten dlužník více , navíc ještě pod pohrůžkou pokuty . ps2017-030-01-007-045.u4.p12.s8
To by také odpadlo , protože by dále komunikovali pouze s jedním tím exekutorem , kterého by dlužník měl . ps2017-030-01-007-045.u4.p12.s9
V neposlední řadě ušetří i stát , který často taky čelí těmto žádostem o součinnost . ps2017-030-01-007-045.u4.p12.s10
Například na katastr chodí spousta žádostí a v případě , že ten dlužník má těch exekucí třeba šest , tak to na katastr přijde šestkrát , ta žádost , což je podle mě úplně zbytečné . ps2017-030-01-007-045.u4.p13.s1
Tento návrh není všespásný , to ale ani nikdo netvrdí . ps2017-030-01-007-045.u4.p13.s2
Těch změn by tam bylo třeba více . ps2017-030-01-007-045.u4.p13.s3
Nicméně je to takový základ , bez kterého se dál nepohneme a bez kterého to exekuční prostředí nevyčistíme . ps2017-030-01-007-045.u4.p13.s4
Nějakou formu teritoriality už diskutujeme téměř deset let ve Sněmovně i mimo ni . ps2017-030-01-007-045.u4.p13.s5
Vše k tématu podle mě už bylo řečeno a teď už zbývá jenom rozhodnout . ps2017-030-01-007-045.u4.p13.s6
Proto vás prosím o podporu tohoto návrhu a jeho propuštění do druhého čtení . ps2017-030-01-007-045.u4.p13.s7
Děkuji . ps2017-030-01-007-045.u5.p1.s1
Děkuji panu poslanci Koláříkovi , který vystoupil jako zástupce navrhovatelů . ps2017-030-01-007-045.u5.p1.s2
A máme takovou situaci , že zpravodajem pro prvé čtení byl určen pan poslanec Marek Výborný , který není přítomný . ps2017-030-01-007-045.u5.p1.s3
Operativně se podařilo zajistit , že by se role zpravodaje ujal předseda ústavněprávního výboru pan poslanec Marek Benda . ps2017-030-01-007-045.u5.p1.s4
Ale tuto změnu musíme schválit hlasováním . ps2017-030-01-007-045.u5.p1.s5
Opět jsem přivolal poslankyně a poslance , kteří nejsou v sále . ps2017-030-01-007-045.u5.p1.s6
Ale je nás tady dostatečný počet . ps2017-030-01-007-045.u5.p2.s1
Takže budeme hlasovat o změně zpravodaje . ps2017-030-01-007-045.u5.p3.s1
Zahajuji hlasování . ps2017-030-01-007-045.u5.p3.s2
Kdo je pro ? ps2017-030-01-007-045.u5.p3.s3
Kdo je proti ? ps2017-030-01-007-045.u5.p4.s1
Hlasování číslo 27 , přihlášeno 167 poslanců , pro 133 , proti nikdo . ps2017-030-01-007-045.u5.p4.s2
Návrh jsme schválili . ps2017-030-01-007-045.u5.p5.s1
Prosím pana zpravodaje Marka Bendu , aby se ujal slova . ps2017-030-01-007-045.u6.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážená paní ministryně , vážení páni ministři , vážené dámy , vážení pánové , já jsem v trochu nesnadné situaci , protože to , že tady není zpravodaj , jsem zjistil před deseti minutami a nejsem úplně připraven zrovna tento tisk zpravodajovat . ps2017-030-01-007-045.u6.p1.s2
Nicméně bych k tomu pár obecných poznámek uvedl . ps2017-030-01-007-045.u6.p2.s1
Otázka teritoriality exekutorů , ať už jakéhokoliv charakteru , ať už tak , jak je navrhována v tomto návrhu , řekněme , toho krajského nebo oblastního charakteru , okresního charakteru , se řeší mnoho let . ps2017-030-01-007-045.u6.p2.s2
Všichni víme , že je to hlavně zájmem Exekutorské komory , resp . většiny v Exekutorské komoře , protože zcela logicky každým takovým opatřením dojde k přerozdělení toho trhu a ti méně úspěšní budou mít více exekucí , ti více úspěšní budou mít méně exekucí a samozřejmě vždycky v každém společenství je těch méně úspěšných více . ps2017-030-01-007-045.u6.p2.s3
To znamená , že logicky Exekutorská komora přichází s tezí , že by bylo rozumné toto přerozdělení učinit . ps2017-030-01-007-045.u6.p3.s1
Opakovaně se to diskutovalo na ministerstvu , diskutovalo se to v rozpravách , které se vedou neformálně mezi ústavněprávním výborem a Ministerstvem spravedlnosti . ps2017-030-01-007-045.u6.p3.s2
Hledá se nějaké řešení . ps2017-030-01-007-045.u6.p3.s3
Já netvrdím , že řešení navrhované poslanci nemůže být nakonec výsledkem , nicméně bych chtěl upozornit na skutečnost , že vláda v tomto případě dala negativní stanovisko . ps2017-030-01-007-045.u6.p3.s4
A tím hlavním důvodem je právě skutečnost - pak jsou tam uváděny ještě další důvody - ale tím hlavním důvodem je právě skutečnost , že zrovna exekuční řád je norma , která by opravdu měla projít normálním legislativním procesem , normálním připomínkovým řízením , normálně se pokusit i v diskusi právě s Exekutorskou komorou , ale také s exekučními soudy a s celou řadou dalších subjektů , které se podílejí na tomto hledání spravedlnosti , najít nějaké řešení , kde bude převažovat pocit , že opravdu všem nebo většině pomůže . ps2017-030-01-007-045.u6.p4.s1
Já si tím zdaleka nejsem jist . ps2017-030-01-007-045.u6.p4.s2
Já sám za sebe říkám , a říkám to opakovaně , že si myslím , že přerozdělení trhu mezi exekutory neřeší vůbec nic . ps2017-030-01-007-045.u6.p4.s3
Celou řadu problémů , které jsme v exekucích měli , jsme v posledních letech řešili , včetně nákladů řízení , jejich dramatického omezení , všech otázek , které se týkaly dojíždění a takových . ps2017-030-01-007-045.u6.p4.s4
Teď máme za sebou poměrně zásadní novelu insolvenčního zákona , která by měla umožnit řadě lidí , kteří jsou ve vícečetných exekucích a myslí to poctivě a chtějí se nějakým způsobem z toho dostat , přejít do insolvenčního řízení , kde mají jednoho insolvenčního správce , který s nimi komunikuje , a mají nějakou šanci to po čase vyřešit . ps2017-030-01-007-045.u6.p5.s1
Proto bych byl velmi zdrženlivý k tomu v tuto chvíli schvalovat a spíš bych opravdu , a to spíše výjimečně , já to tak nedělám příliš často , ale spíš bych opravdu vyčkal na to , až vláda přijde s nějakým návrhem , který se pokusí vyvážit zájmy všech v téhle oblasti , protože mi přijde , že tohle je příliš proexekutorský návrh . ps2017-030-01-007-045.u6.p6.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-030-01-007-045.u7.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu , do které se hlásí paní ministryně Benešová . ps2017-030-01-007-045.u7.p1.s2
Prosím , paní ministryně , máte slovo . ps2017-030-01-007-045.u8.p1.s1
Děkuji . ps2017-030-01-007-045.u8.p1.s2
Vážené poslankyně , vážení poslanci , je to jedno z možných řešení , co tady pan poslanec představil , cestou teritoriality , ale my jsme k tomu nedali souhlasné stanovisko , mohu říct za Ministerstvo spravedlnosti , protože nám vadí , že by to způsobilo výrazné navýšení administrativní zátěže soudů , a to v důsledku povinností , které návrh soudům ukládá . ps2017-030-01-007-045.u8.p1.s3
Připravili jsme vlastní návrh , který v současné době je na principu " jeden exekutor - jeden dlužník " , a v současné době se zapracovávají připomínky v rámci Legislativní rady vlády a bude se co nevidět rozhodovat , v horizontu léta , kdy ten návrh pustíme dál do vlády a do legislativního procesu . ps2017-030-01-007-045.u8.p2.s1
Součástí naší úpravy je koncentrace řízení , takže návrh předpokládá , že bude zavedena koncentrace řízení vedení proti témuž povinnému , měla by probíhat u soudního exekutora , který vede řízení , jež bylo proti povinnému zahájeno jako prvé . ps2017-030-01-007-045.u8.p2.s2
Pak je tam v rámci tohoto návrhu povinná záloha . ps2017-030-01-007-045.u8.p2.s3
Zakotvuje povinnost zálohy na náklady exekuce a předpokládá se tady i samozřejmě osvobození od placení zálohy v určitých případech . ps2017-030-01-007-045.u8.p2.s4
A co je tam důležité , je zastavení bezvýsledné exekuce po třech letech . ps2017-030-01-007-045.u8.p2.s5
Směřuje to v podstatě k regulaci počtu exekučních návrhů a vede oprávněné k tomu , aby důsledně zvažovali , zda je pro ně zahájení exekučního řízení ekonomicky výhodné .