ps2017-030-01-004-041.u1.p1.s1
41 . ps2017-030-01-004-041.u1.p1.s2
Návrh poslanců Stanislava Grospiče , Hany Aulické Jírovcové , Daniela Pawlase a Pavla Kováčika na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 262 / 2006 Sb . , zákoník práce , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 317 / - prvé čtení ps2017-030-01-004-041.u1.p2.s1
Vláda k tomuto sněmovnímu tisku nezaujala stanovisko . ps2017-030-01-004-041.u1.p2.s2
Prosím , aby za navrhovatele předložený návrh uvedl poslanec Stanislav Grospič . ps2017-030-01-004-041.u1.p2.s3
Pane poslanče , posečkejte prosím chvilku , než se sál uklidní . ps2017-030-01-004-041.u1.p2.s4
Máte slovo . ps2017-030-01-004-041.u2.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2017-030-01-004-041.u2.p1.s2
Vážené kolegyně a kolegové , vážení členové vlády , máte před sebou novelu , která není svým rozsahem nijak velká . ps2017-030-01-004-041.u2.p1.s3
Je označena tiskem 317 a do Poslanecké sněmovny doputovala již 1 . listopadu roku 2018 . ps2017-030-01-004-041.u2.p1.s4
Zabývá se věcí , která je bytostně důležitá , dovolím si říct , pro drtivou většinu pracujících zaměstnanců ať už ve sféře soukromé , tak i ve sféře veřejné . ps2017-030-01-004-041.u2.p1.s5
Jde o pojem dovolené a délku jejího čerpání . ps2017-030-01-004-041.u2.p2.s1
Můžeme dovolenou definovat různým způsobem . ps2017-030-01-004-041.u2.p2.s2
Můžeme ji definovat jako mateřskou , jako otcovskou . ps2017-030-01-004-041.u2.p2.s3
Ale návrh , který je vám předložen , se zabývá dovolenou jako zkrácenou absencí nepřítomnosti zaměstnance na pracovišti z hlediska jeho nároku na - ps2017-030-01-004-041.u3.p1.s1
Pane poslanče , já vás přeruším a požádám sněmovnu o klid . ps2017-030-01-004-041.u3.p1.s2
Hladina hluku dosáhla nepřijatelné výše . ps2017-030-01-004-041.u3.p1.s3
Prosím klid . ps2017-030-01-004-041.u3.p1.s4
Tak prosím , pokračujte . ps2017-030-01-004-041.u4.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2017-030-01-004-041.u4.p1.s2
Z hlediska jeho nároku dovolené na zotavenou , zpravidla označovanou bez jakýchkoliv přívlastků , tak jak ji zná i zákoník práce . ps2017-030-01-004-041.u4.p1.s3
Popřípadě podle typu nároku této dovolené za kalendářní rok , nebo jeho poměrnou část za odpracované dny , či v podobě dodatkové dovolené , dříve také též uváděno jako další dovolené . ps2017-030-01-004-041.u4.p2.s1
Z tohoto pohledu bych chtěl říci , že návrh zákona , který máte před sebou , vychází ze zhodnocení platného právního stavu a cíle návrhu . ps2017-030-01-004-041.u4.p2.s2
Základní výměra dovolené , která je vymezena ustanovením § 213 zákoníku práce , to je zákona č . 262 / 2006 Sb . , ve znění pozdějších předpisů - dále budu říkat jen zákoníku práce - je definována tak , že deklaruje minimální délku dovolené za kalendářní rok . ps2017-030-01-004-041.u4.p2.s3
Dále pak stanoví délku dovolené dle zaměstnavatelů tak , že základní výměra dovolené činí pět týdnů u zaměstnavatelů , kteří neprovozují podnikatelskou činnost - ps2017-030-01-004-041.u5.p1.s1
Pane poslanče , já vás opět přeruším a vyzvu kolegy , zejména po své pravici , aby ztišili hlas , případně skutečně jednání přesunuli mimo sál . ps2017-030-01-004-041.u5.p1.s2
Děkuji . ps2017-030-01-004-041.u5.p1.s3
Prosím , pokračujte . ps2017-030-01-004-041.u6.p1.s1
Já také děkuji , pane místopředsedo , protože rozumím , že sociální témata po volbách pravicové kolegy už příliš nezajímají . ps2017-030-01-004-041.u6.p2.s1
Čili zákoník práce stanoví délku dovolené zaměstnavatelů tak , že základní výměra dovolené činí pět týdnů u zaměstnavatelů , kteří neprovozují podnikatelskou činnost . ps2017-030-01-004-041.u6.p2.s2
Jde o zaměstnavatele uvedené v § 109 odst . 3 zákoníku práce . ps2017-030-01-004-041.u6.p2.s3
Osm týdnů potom u pedagogických pracovníků a akademických pracovníků vysokých škol a nejméně čtyři týdny u ostatních zaměstnanců , tedy převážně ve veřejné sféře . ps2017-030-01-004-041.u6.p2.s4
V prvních dvou případech se jedná o kogentní výměru dovolené , v případech ostatních kategorií lze zaměstnancům délku dovolené prodloužit individuální kolektivní smlouvou , popřípadě vnitřním předpisem zaměstnavatele . ps2017-030-01-004-041.u6.p2.s5
Zaměstnancům ostatních zaměstnavatelů může být dovolená prodloužena bez jakéhokoliv omezení , tedy lze sjednat podmínky pro prodloužení dovolené . ps2017-030-01-004-041.u6.p3.s1
Současná právní úprava , a to je podstatné , tak vytváří nerovnost zaměstnanců z hlediska nároků na dovolenou , když u ostatních zaměstnanců je zaručen nárok na dovolenou v rozsahu pouze čtyř týdnů a prodloužení dovolené je pak potenciálně ponecháno na vůli zaměstnavatele , popřípadě zvláštní právní úpravy . ps2017-030-01-004-041.u6.p4.s1
Cílem návrhu je z tohoto pohledu , aby současná právní úprava , která poškozuje z našeho pohledu zaměstnavatele ( ? ) u zaměstnavatelů provozujících podnikatelskou i nepodnikatelskou činnost oproti zaměstnancům u zaměstnavatelů uvedených v § 109 odst . 3 zákoníku práce , byla sjednocena a nároková délka dovolené byla u těchto zaměstnanců nejen o týden kratší , ale sjednocena na stejnou dobu , tedy předpokládaný návrhový rozdíl v nárokové dovolené základní výměry dovolené by se smazal , když by se stanovil základní výměr dovolené nejméně v délce pěti týdnů . ps2017-030-01-004-041.u6.p4.s2
Zároveň zůstává zachována možnost prodloužení dovolené ze strany zaměstnavatele formou individuální i kolektivní smlouvy , popřípadě vnitřním předpisem . ps2017-030-01-004-041.u6.p5.s1
Myslíme si k tomu , že v současné době , kdy se často hovoří o nutnosti zkracování pracovní doby , kdy se hovoří o tom , zda není vhodné , aby zaměstnavatelé , zvlášť v soukromém sektoru , poskytovali různé benefity formou sick days , dny volna , placené či neplacené , zda stejně reálně tento stav , kdy řada firem díky kolektivnímu vyjednávání ve většině případů přistupuje na dohodu s odborovými organizacemi a sjednává dovolenou v délce pěti týdnů , by nebylo vhodné využít této situace a vzhledem k tomu , že téměř 80 % zaměstnanců v České republice je různou formou a různými možnostmi pokrýváno dobou delší než čtyřtýdenní dovolenou , ujednotit tuto právní úpravu také v zákoníku práce . ps2017-030-01-004-041.u6.p5.s2
Možná že by pro toto rozhodování sloužila i anketa , která byla kdysi udělána z hlediska zaměstnanců , kdy 62 , 8 % zaměstnanců označilo čtyři týdny dovolené za krátkou , nedostačující , malou dobu a pouze asi 10 zaměstnanců také řeklo , že dokonce ani pětitýdenní dovolená pro ně není optimálně dlouhá . ps2017-030-01-004-041.u6.p5.s3
Pouze 2 , 6 % zaměstnanců označilo dovolenou za dostatečnou nebo se vyjádřilo v tom smyslu , že je jim to z tohoto pohledu jedno . ps2017-030-01-004-041.u6.p6.s1
Já bych si tady ještě dovolil argumentačně upravit nebo říci , že v zemích Evropské unie , ke kterým se často ubíráme a bereme si je jako příklad , je doba kalendářní dovolené pro zaměstnance upravena rozdílně a že tato problematika je ponechána do kompetence národních států . ps2017-030-01-004-041.u6.p6.s2
V Belgii činí 20 nebo 24 dní a je to rozdílné podle dnů v týdnu , kdy se pracuje , a také podle placených státních svátků . ps2017-030-01-004-041.u6.p6.s3
V Bulharsku tato doba činí 20 dnů . ps2017-030-01-004-041.u6.p6.s4
V Dánsku tato doba činí 25 dnů , v Estonsku tato doba činí dokonce 28 dní , rozumíme pracovních dnů bez dnů , které jsou označeny za dny svátků nebo dny pracovního klidu . ps2017-030-01-004-041.u6.p6.s5
Ve Finsku činí 25 až 38 dní a je to rovněž odlišené od dnů svátků a jiných placených nároků na dny volna , ve Francii činí 25 dnů , v Chorvatsku 20 dnů , na Maltě 24 dnů , v Německu 24 dnů , v Nizozemsku 20 dnů , ovšem přitom , pokud je odpracováno pět pracovních týdnů , v Polsku 20 až 26 dnů , v Portugalsku 22 dnů , v Rakousku 25 až 30 dnů , v Rumunsku 20 dnů , v Řecku 20 až 24 dnů , na Slovensku 20 až 25 dnů a opět záleží na věku pracovníka . ps2017-030-01-004-041.u6.p6.s6
Čili tam je ta reminiscence , kterou jsme historicky v minulosti znali i my a znala ji řada členských zemí Evropské unie . ps2017-030-01-004-041.u6.p6.s7
Ve Slovinsku je to 20 dnů , ve Španělsku 22 dnů , ve Švédsku 25 dní , ve Velké Británii 28 dní . ps2017-030-01-004-041.u6.p7.s1
Chtěl bych tedy říci , že zkrácení pracovní doby , o kterém uvažuje řada firem z hlediska klasického osmihodinového pracovního dne , který u nás byl zaveden před sto lety , dnes otevírá otázku , zda z hlediska reálného pokrytí řady zaměstnanců delší než čtyřtýdenní dobou nevytváří právě prostor , aby pětitýdenní pracovní dovolená na zotavenou byla uzákoněna a umožnila případně zaměstnancům ( ? ) , pokud budou chtít , poskytovat zaměstnancům ještě klidně další benefity , tak jako se u řady firem děje , jak často slýcháme . ps2017-030-01-004-041.u6.p7.s2
Chci říci , že historie kalendářní dovolené v současné době má za sebou zhruba 110 let , to znamená měřeno tím , že 110 let znají zaměstnanci v neveřejném , tedy soukromém sektoru zákonem stanovenou dovolenou . ps2017-030-01-004-041.u6.p7.s3
Stalo se tak v roce 1910 . ps2017-030-01-004-041.u6.p7.s4
Předtím dovolená v rozdílných délkách byla poskytována pouze státním zaměstnancům ve státních službách , a to ještě po určitých letech , která museli odpracovat . ps2017-030-01-004-041.u6.p7.s5
Tedy jde o historický vývoj , který z našeho pohledu dospěl do fáze , kdy by měla být kalendářní dovolená už v současné době i s ohledem na praxi ve velké části členských zemí Evropské unie uzákoněna v délce pěti kalendářních týdnů . ps2017-030-01-004-041.u6.p8.s1
Tolik z mé strany . ps2017-030-01-004-041.u6.p8.s2
Tím by se vyřešil i onen problém diskutovaný v části o zkrácení pracovní doby ze 40 na 37 , 5 hodiny týdně . ps2017-030-01-004-041.u6.p8.s3
Děkuji vám za pozornost a věřím , že tento návrh zákona propustíte do dalšího čtení v Poslanecké sněmovně . ps2017-030-01-004-041.u7.p1.s1
Já děkuji a nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Petr Beitl . ps2017-030-01-004-041.u7.p1.s2
Prosím , pane poslanče . ps2017-030-01-004-041.u8.p1.s1
Dobrý den . ps2017-030-01-004-041.u8.p1.s2
Děkuji za slovo . ps2017-030-01-004-041.u8.p1.s3
Vážené dámy , vážení pánové , dovolte mi , abych vám přednesl svou zpravodajskou zprávu . ps2017-030-01-004-041.u8.p1.s4
V mnohých argumentech se asi budu opakovat , nicméně opakování je matka moudrosti a myslím si , že některá základní data neuškodí slyšet dvakrát . ps2017-030-01-004-041.u8.p2.s1
Dovolte mi proto , abych vás na začátek seznámil , jakým způsobem je doba dovolené řešena mezinárodně platnou úpravou v rámci Evropské unie a jaká je dosavadní právní úprava v rámci České republiky . ps2017-030-01-004-041.u8.p2.s2
Podle mezinárodněprávní úpravy je délka placené dovolené upravena úmluvou Mezinárodní organizace práce číslo 132 o placené dovolené z roku 1970 . ps2017-030-01-004-041.u8.p2.s3
Tato úmluva upravuje základní principy úpravy placené dovolené . ps2017-030-01-004-041.u8.p2.s4
Minimální délka placené dovolené je tři týdny za rok . ps2017-030-01-004-041.u8.p2.s5
Může být stanovena minimální doba práce nutná pro vznik nároku na dovolenou . ps2017-030-01-004-041.u8.p2.s6
Osoba čerpající dovolenou má nárok na svoji normální nebo průměrnou mzdu . ps2017-030-01-004-041.u8.p2.s7
Rozdělení dovolené na části je možné a nároku na dovolenou se nelze vzdát . ps2017-030-01-004-041.u8.p3.s1
Úprava na úrovni EU obsahuje tyto informace : ps2017-030-01-004-041.u8.p4.s1
V Listině základních práv Evropské unie je v článku 31 zakotveno , že každý pracovník má právo na stanovení maximální přípustné pracovní doby , na denní a týdenní odpočinek a na každoroční placenou dovolenou . ps2017-030-01-004-041.u8.p5.s1
V oblasti regulace pracovní doby a dovolené , tj . pracovních podmínek , sdílí členské státy kompetenci z EU ve smyslu článku 153 Smlouvy o fungování Evropské unie . ps2017-030-01-004-041.u8.p6.s1
Konkrétní úprava placené dovolené je stanovena ve směrnici Evropského parlamentu a Rady 2003 / 88 / ES , o některých aspektech úpravy pracovní doby . ps2017-030-01-004-041.u8.p6.s2
Článek 7 směrnice stanoví , že členské státy přijmou nezbytná opatření , aby měl každý pracovník nárok na placenou dovolenou za kalendářní rok v trvání nejméně čtyř týdnů v souladu s podmínkami pro získání a přiznávání této dovolené stanovenými vnitrostátními právními předpisy nebo zvyklostmi . ps2017-030-01-004-041.u8.p6.s3
A dále : minimální dobu placené dovolené za kalendářní rok nelze nahradit finanční náhradou s výjimkou případů ukončení pracovního poměru . ps2017-030-01-004-041.u8.p7.s1
Úprava délky a hrazení dovolené v členských zemích EU . ps2017-030-01-004-041.u8.p7.s2
Směrnice stanovuje minimální délku placené dovolené , umožňuje však členským státům stanovit delší minimální dobu placené dovolené , popřípadě umožnit zaměstnavatelům poskytovat delší dobu placené dovolené na základě kolektivních i individuálních dohod se zaměstnanci . ps2017-030-01-004-041.u8.p7.s3
Mohu vyjmenovat země s dovolenou delší než dvacet dnů : 22 dnů má Portugalsko , 24 dnů Belgie a Německo , 25 dnů Dánsko , Francie , Lucembursko , Švédsko , 28 dnů Estonsko a Spojené království , 30 dnů Španělsko , Rakousko a Finsko . ps2017-030-01-004-041.u8.p7.s4
Maďarsko navyšuje počet dnů dovolené v závislosti na počtu odpracovaných let . ps2017-030-01-004-041.u8.p7.s5
Pro pracovníky nad 25 let věku se základní doba dovolené 20 dnů navyšuje o jeden den , nad 28 let o dva dny , nad 31 let o tři dny , pro pracovníky do 45 let o další jeden den za každé dva roky a pro pracovníky nad 45 let o 10 pracovních dnů . ps2017-030-01-004-041.u8.p8.s1
U nás je současný stav takový , že pět týdnů dovolené poskytují jen některé firmy . ps2017-030-01-004-041.u8.p8.s2
Nárok na vyšší výměru dovolené mají někteří zaměstnanci danou zákonem . ps2017-030-01-004-041.u8.p8.s3
Osm týdnů mají učitelé a akademičtí pracovníci vysokých škol , pět týdnů ti , jejichž odměňování je závislé na státním rozpočtu , konkrétně jsou definováni v § 109 odst . 3 a jsou to zaměstnanci státu , územně správních celků , státních fondů , některých příspěvkových organizací státu a zaměstnanci regionální rad regionů soudržnosti . ps2017-030-01-004-041.u8.p9.s1
Nyní dovolte , abych vám přednesl několik stanovisek k této problematice od kompetentních orgánů a organizací . ps2017-030-01-004-041.u8.p9.s2
Prvním je stanovisko Ministerstva průmyslu a obchodu . ps2017-030-01-004-041.u8.p10.s1
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyjadřuje k výše uvedenému materiálu nesouhlasné stanovisko , a to především z těchto důvodů : Jakékoliv nové právní úpravě a právní úpravě týkající se problematiky nárokové délky dovolené nevyjímaje by měla předcházet odborná diskuse a případný návrh zákona by pak měl být realizován na základě hlubší ekonomické analýzy . ps2017-030-01-004-041.u8.p10.s2
V současné době mohou zaměstnavatelé vedle dobrovolného prodloužení pracovní dovolené využít řadu daňově zvýhodněných benefitů , například vzdělávání , stravování , volnočasové benefity , režijní jízdenky , dary do dvou tisíc korun ročně , přechodné ubytování do tří a půl tisíce korun měsíčně , penzijní nebo životní pojištění do padesáti tisíc korun ročně , kapesné na pracovních cestách , náhrady při přijetí , náhrady za opotřebení vlastního nářadí , za využití domácí kanceláře , osobní ochranné prostředky včetně příspěvku na jejich udržování . ps2017-030-01-004-041.u8.p10.s3
Zavedení tohoto institutu doporučujeme ponechat na kolektivním vyjednávání a smluvních vztazích . ps2017-030-01-004-041.u8.p10.s4
V poslední době bylo vystaveno podnikatelské prostředí řadě chystaných změn s mnohými negativními dopady a regulacemi , například zvyšování minimální mzdy , zrušení karenční doby , zvýšení administrativní zátěže zaměstnavatelů v souvislosti s exekucemi , chybějící potřebné profese na trhu práce , nedostatek lidských zdrojů ; ps2017-030-01-004-041.u8.p10.s5
v současné době je někdy řešen zaměstnáváním právě zaměstnanců , na které je uvalena exekuce , kteří jsou v exekuci , nebo je na ně vyhlášen konkurz . ps2017-030-01-004-041.u8.p11.s1
Dalším stanoviskem je stanovisko Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů České republiky . ps2017-030-01-004-041.u8.p11.s2
V návaznosti na předložený návrh tento považujeme především za nesystémový , když v současné době proběhlo připomínkové řízení k vládnímu návrhu novely zákoníku práce . ps2017-030-01-004-041.u8.p11.s3
Proto nedoporučujeme , aby byly podporovány dílčí návrhy mimo uvedený vládní návrh . ps2017-030-01-004-041.u8.p11.s4
Poslanci mohou své návrhy uplatňovat při projednávání vládní novely . ps2017-030-01-004-041.u8.p11.s5
Domníváme se , že u podnikatelů by měla být ponechána možnost prodloužení dovolené na kolektivní smlouvě s přihlédnutím k možnosti poskytnutí benefitů zaměstnancům prostřednictvím sick days . ps2017-030-01-004-041.u8.p12.s1
Současně konstatujeme , že realizace předloženého návrhu by zcela zbytečně , velmi výrazně prohloubila dlouhodobý problém zemědělství - čerpání dovolené . ps2017-030-01-004-041.u8.p12.s2
I za současné právní úpravy , čtyři týdny zákonné dovolené , se podnikatelé v zemědělství každoročně potýkají s problémem čerpání zákonné dovolené . ps2017-030-01-004-041.u8.p12.s3
Důvodem je nejenom charakter zemědělské výroby , její sezónnost , ale především nezájem a neochota samotných zaměstnanců zákonnou dovolenou vyčerpat . ps2017-030-01-004-041.u8.p12.s4
Jak bylo uvedeno výše , domníváme se , že daleko vhodnější a z hlediska praxe pro obě strany pracovněprávního vztahu přijatelnější je stávající právní norma , která delší dobu dovolené s výjimkou ustanovení § 109 odst . 3 zákoníku práce a pedagogických pracovníků a akademických pracovníků vysokých škol umožňuje . ps2017-030-01-004-041.u8.p12.s5
V resortu zemědělství je tato možnost dlouhodobě a každoročně využívána tím , že kolektivní smlouva vyššího stupně dává subjektům , pro které je závazná , možnost výběru - buď dovolená v rozsahu pěti týdnů , anebo v rozsahu čtyř týdnů spolu se stanoveným finančním bonusem . ps2017-030-01-004-041.u8.p12.s6
Přesto i při této úpravě přetrvává výše uvedený problém , to je nečerpání dovolené . ps2017-030-01-004-041.u8.p12.s7
Tato skutečnost pak vede řadu podnikatelských subjektů k obcházení zákona .