ps2017-028-06-011-036.u1.p1.s1
36 . ps2017-028-06-011-036.u1.p1.s2
Návrh poslance Radka Vondráčka na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 90 / 1995 Sb . , o jednacím řádu Poslanecké sněmovny , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 347 / - prvé čtení ps2017-028-06-011-036.u1.p2.s1
Stanovisko vlády máme k dispozici jako sněmovní tisk 347 / 1 . ps2017-028-06-011-036.u1.p2.s2
Prosím pana předsedu Poslanecké sněmovny Radka Vondráčka , aby nám předložený návrh uvedl . ps2017-028-06-011-036.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-028-06-011-036.u2.p1.s2
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , přiznávám , že v rámci debaty o důchodech jsem částečně zapomněl , co jsem tady vlastně chtěl říkat . ps2017-028-06-011-036.u2.p1.s3
Ale to vůbec nevadí , protože bych byl moc rád , kdyby diskuse o tomto tisku byla trochu jiná než o jiných návrzích , protože se to týká nás všech . ps2017-028-06-011-036.u2.p1.s4
I vláda ve svém stanovisku , které bylo neutrální , konstatovala , že plně respektuje autonomii zákonodárného sboru a to , že jakým způsobem si upravíme pravidla , je na nás . ps2017-028-06-011-036.u2.p2.s1
Ten tisk jsem podával jako poslanec , nicméně je výsledkem jednání pracovní skupiny , ve které byli zastoupeni zástupci všech politických stran , které jsou v současné Poslanecké sněmovně . ps2017-028-06-011-036.u2.p2.s2
Ta skupina se sešla třikrát , sešli jsme se 1 . února , 1 . března a 26 . dubna 2018 . ps2017-028-06-011-036.u2.p2.s3
Kromě toho ještě proběhlo několik dotazů a schvalování v rámci mailové korespondence . ps2017-028-06-011-036.u2.p2.s4
My jsme se v té skupině shodli na tom , že nemá cenu se scházet neustále , že tři schůzky postačí k tomu , aby se vytvořil nějaký základ kompromisu . ps2017-028-06-011-036.u2.p2.s5
A v té pracovní skupině jsme pracovali způsobem , že každý z těch devíti klubů měl právo veta . ps2017-028-06-011-036.u2.p2.s6
Jestliže jsme nenašli absolutní shodu na nějaké otázce , tak se dále v té věci nepokračovalo a tématu jsme se nevěnovali . ps2017-028-06-011-036.u2.p2.s7
A často ty debaty byly zajímavé , řešili jsme třeba větší atraktivnost interpelací , řešili jsme otázku , jakým způsobem třeba zefektivnit debatu a omezit počet faktických poznámek . ps2017-028-06-011-036.u2.p2.s8
Nebo třeba padl návrh , že by v rozpravě nebyla uplatňována přednostní práva , jenom mimo rozpravu . ps2017-028-06-011-036.u2.p2.s9
Těch návrhů bylo víc , ale když někdo vznesl námitku , že tímto směrem nechce postupovat , tak jsme tematiku dále nerozvíjeli . ps2017-028-06-011-036.u2.p3.s1
Výsledkem je určitá kompromisní neutrální novela spíše technického rázu . ps2017-028-06-011-036.u2.p3.s2
Debata hlavně směřovala k tomu , jak zefektivnit naše jednání , jak zefektivnit práci Poslanecké sněmovny a jak si třeba někdy také usnadnit práci . ps2017-028-06-011-036.u2.p4.s1
Návrh zákona obsahuje některé podstatnější změny procesních pravidel . ps2017-028-06-011-036.u2.p4.s2
To nejzásadnější , na kterém jsme se shodli , je rozšíření doby pro projednání třetích čtení ve středu až do 19.00 , což by výrazně prospělo , co se týče nějaké plynulosti odbavování třetích čtení v Poslanecké sněmovně . ps2017-028-06-011-036.u2.p5.s1
Racionalizovat úpravu procedurálních námitek - já tomu říkám menšinové veto , týká se to třeba zařazení nového bodu na program jednání v určitou dobu , nebo kdybychom rozšiřovali třetí čtení na jiné dny . ps2017-028-06-011-036.u2.p5.s2
Reagovali jsme na to , že je zde devět politických klubů , často s malým počtem členů , a aby bylo vyrovnané veto , takzvané veto na podpisy a takzvané veto na počet klubů , tak jsme , myslím , bez větších problémů dospěli k nějakému závěru a k nějakému paragrafovanému znění . ps2017-028-06-011-036.u2.p6.s1
Pak zde padl návrh , byl to návrh zástupce pirátské strany , abychom přímo do jednacího řádu dali možnost paritního ustanovení sněmovní komise . ps2017-028-06-011-036.u2.p7.s1
Potom zde byla širší shoda na tom , že je řada mezinárodních smluv , které jsou spíše ekonomického charakteru . ps2017-028-06-011-036.u2.p7.s2
Příklad : smlouvy o dvojím zdanění . ps2017-028-06-011-036.u2.p7.s3
U nich jsme se shodli na tom , že není důvod , proč bychom analogicky neupravili postup , jaký třeba máme v § 90 , že bychom zvládli nějaké méně komplikované mezinárodní smlouvy schválit již v prvém čtení . ps2017-028-06-011-036.u2.p8.s1
Pak je zde velký okruh projednávání zpráv , kdy samozřejmě zpráv nám přibývá a zvyšuje to počet neprojednaných bodů , které následně vyřazujeme . ps2017-028-06-011-036.u2.p8.s2
Poslanecká sněmovna se těmi zprávami ze zákona samozřejmě zabývat musí , musí je vzít na vědomí , ale často jsou to opět zprávy různých fondů , nebo u nichž není větší problém s tím , aby byly schváleny , a jedná se do jisté míry o formalitu . ps2017-028-06-011-036.u2.p8.s3
Tam jsme přišli s řešením , že by bylo možné , aby věc projednal příslušný výbor , a když plénum jako suverén neprojeví zájem , a zejména je to zase opět ochrana menšiny , která by měla zájem projednat tu věc na plénu a prodiskutovat , tak když takový návrh vznesen nebude , že by byla nastavena fikce , že projednání výboru je , jako kdyby to projednala samotná Sněmovna v plénu . ps2017-028-06-011-036.u2.p8.s4
Je to stejný princip , který se uplatňuje už v současné době v mnoha otázkách u usnesení výboru pro evropské záležitosti , a jsou to často velmi významné a důležité otázky . ps2017-028-06-011-036.u2.p9.s1
Pak jsou tam další změny , řekněme , opravdu technického rázu , protože při našich jednáních vždy byl zástupce legislativního odboru Poslanecké sněmovny a zástupce Ministerstva spravedlnosti a řešili jsme opravdu i technické věci . ps2017-028-06-011-036.u2.p10.s1
Vypouští se zmínky o návrhu jiné předlohy , což je věc , kterou si nepamatuji , že by za tu dobu , co jsem tady , někdo uplatnil . ps2017-028-06-011-036.u2.p11.s1
Umožňuje se například změna účinnosti návrhu ve třetím čtení . ps2017-028-06-011-036.u2.p11.s2
Zatímco v § 90 ta možnost je , když projednáváme podle § 90 , můžeme navrhnout jinou účinnost , tak u klasického projednávání na tři čtení tato možnost není a stane se , že projednání se protáhne do té míry , že účinnost uvedená v zákoně už není aktuální . ps2017-028-06-011-036.u2.p12.s1
Vypouští se obsolentní ustanovení o České konsolidační agentuře , která už neexistuje . ps2017-028-06-011-036.u2.p13.s1
Upřesňuje se oprávnění poslanců žádat informace od orgánů územní samosprávy , to je něco , co by vás mohlo zajímat , protože to v jednacím řádu nemáme . ps2017-028-06-011-036.u2.p13.s2
Naproti tomu Senát a senátoři toto oprávnění už v zákoně jasně mají a my jsme se napříč shodli , že je naprosto logické , aby ta oprávnění u obou komor byla stejná . ps2017-028-06-011-036.u2.p14.s1
Věc možná zajímavá , že se propracovává vynutitelnost disciplinárního postihu poslanců , že je možnost v případě , že mu bude uložena nějaká pokuta , tak mu bude stržena z platu . ps2017-028-06-011-036.u2.p14.s2
Za tu dobu , co jsem tady , tento problém nenastal , nastal v minulém volebním období . ps2017-028-06-011-036.u2.p14.s3
Ale proč bychom tedy nevyužili příležitosti a tuto otázku si tady nepoložili a nepokusili se najít řešení . ps2017-028-06-011-036.u2.p15.s1
Já očekávám opravdu mimořádně , řekl bych , demokratickou diskusi nad tímto návrhem , ať každý z klubů přijde se svým řešením a můžeme se potom bavit o této novele jako o určitém nosiči dalších úprav , protože podnětů ze strany různých klubů bylo víc , ale když jsme se neshodli , tak jsme pokračovali dál , řekněme , v neutrální poloze . ps2017-028-06-011-036.u2.p16.s1
Hodně velká debata se vedla například o interpelacích , že nechodí ministři , nechodí poslanci a je to nezáživné , o nějakém zatraktivnění interpelací . ps2017-028-06-011-036.u2.p16.s2
Nicméně jsme se neshodli . ps2017-028-06-011-036.u2.p16.s3
Zhruba byla shoda na tom , že by bylo dobré zkrátit jednotlivé intervaly pro odpovědi a otázky , zhruba jsme se shodli na tom , že by bylo třeba vhodné , aby se pořád nechodilo tam a zpátky , kdyby třeba interpelující poslanec seděl a vznášel interpelaci z místa a vedl by v podstatě dialog s ministrem , že by to trošičku víc odpovídalo třeba té britské tradici , question time . ps2017-028-06-011-036.u2.p17.s1
Já přicházím s návrhem , který se netýká tohoto tisku , ale my bychom si to vlastně mohli i vyzkoušet , kdybychom se gentlemansky některý čtvrtek dohodli na tom , že by nebyly podány žádné ústní interpelace , ty by byly ukončeny a mohl by následovat bod , který by se jmenoval například Otázky na členy vlády . ps2017-028-06-011-036.u2.p17.s2
A v těch otázkách bychom zkusili ta nová pravidla . ps2017-028-06-011-036.u2.p17.s3
Bylo by vhodné , aby byly otázky položeny třeba o den dva dříve a losování by proběhlo dříve , pak by se vyhodnotilo , na kterého ministra je otázek nejvíc , a požadavek a návrh by byl , že by otázky probíhaly v blocích , že by se například kladly dotazy na ministra financí , potom na ministra životního prostředí , podle toho , kolik otázek by se sešlo . ps2017-028-06-011-036.u2.p17.s4
A vzhledem ke kratší době je reálná šance , že by došlo k odpovědi na všechny . ps2017-028-06-011-036.u2.p17.s5
Kromě toho by vedení Poslanecké sněmovny mělo nějakou časovou rezervu a mohli bychom skutečně apelovat na jednotlivé ministry , že ve čtvrtek tam máte čtyři interpelace , tak prosím vás přijďte . ps2017-028-06-011-036.u2.p17.s6
Oni by je věděli dopředu , věděli by , že odpověď by musela být hutná , a byli bychom schopni takto fungovat . ps2017-028-06-011-036.u2.p17.s7
A můžeme si to zkusit nanečisto . ps2017-028-06-011-036.u2.p17.s8
Takže to je jenom takový můj návrh v rámci tohoto tisku . ps2017-028-06-011-036.u2.p17.s9
Kdyby o takové řešení byl zájem , mohli bychom si to třeba jednou do prázdnin zkusit . ps2017-028-06-011-036.u2.p18.s1
Jinak znovu říkám , těším se na všechny připomínky do debaty a to je všechno . ps2017-028-06-011-036.u2.p18.s2
Nám všem přeji štěstí , ať se nám podaří přijmout nějakou novelu jednacího řádu . ps2017-028-06-011-036.u3.p1.s1
Děkuji , pane předsedo . ps2017-028-06-011-036.u3.p1.s2
Zpravodajem pro prvé čtení je pan poslanec Marek Benda . ps2017-028-06-011-036.u3.p1.s3
Prosím ho , aby se ujal slova . ps2017-028-06-011-036.u4.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážený pane předsedo a předkladateli , vážené dámy , vážení pánové , budu ve zpravodajské zprávě poměrně vlídný a nechám si své případné výhrady až posléze na situaci obecné rozpravy . ps2017-028-06-011-036.u4.p2.s1
Nicméně je nezvyklé , aby novelu jednacího řádu Poslanecké sněmovny předkládal jeden poslanec , jakkoliv je předsedou . ps2017-028-06-011-036.u4.p2.s2
To prostě není běžné a normální . ps2017-028-06-011-036.u4.p2.s3
Já už jsem tady pár novel jednacího řádu za ty roky zažil , a buď to jsou věci , které jsou nějakým způsobem napříč domluvené a dohodnuté a směřují k tomu , že má jít o zefektivnění práce pro všechny , anebo tomu tak není , což musím konstatovat , že je fakticky tento případ , protože nemůžu říct , že by nás předseda Sněmovny neslyšel , ale rozhodně to nebylo tak , že by ti , kteří chodili , a nebyli to úplně všichni , ale chápu , že některé menší kluby to třeba nestíhají obsazovat , na pracovní skupiny , toto znění odsouhlasili a spolupodepsali . ps2017-028-06-011-036.u4.p2.s4
Právě proto je to návrh jenom pana předsedy , protože si z něj vychytal některé body , které se mu zdají k zefektivnění Sněmovny důležité . ps2017-028-06-011-036.u4.p3.s1
Víte dobře , že já patřím k lidem , kteří říkají , že Sněmovna se v žádném případě zefektivňovat nemá , že každý zákon , který schválíme , škodí občanům v této zemi , to znamená , čím méně toho schvalujeme , tím lépe pro občany této země . ps2017-028-06-011-036.u4.p3.s2
Takže není žádného důvodu zefektivňovat Sněmovnu . ps2017-028-06-011-036.u4.p3.s3
Ale současně i tam , kde byla řekněme třeba vstřícnost opozice , dokážeme si představit , že některé věci rozšíříme , jako čas pro třetí čtení , ale pak to musí být vyrovnáno a vyváženo nějakými kroky , které naopak zase povedou k zefektivnění práce opozice . ps2017-028-06-011-036.u4.p3.s4
A k takové dohodě nedošlo . ps2017-028-06-011-036.u4.p3.s5
V takové jsme situaci . ps2017-028-06-011-036.u4.p4.s1
Vláda jako obvykle dala neutrální stanovisko , ale to zase poctivě říkám , že pokládám od vlády za korektní . ps2017-028-06-011-036.u4.p4.s2
Vláda se nemá příliš zásadním způsobem vyjadřovat k jednacímu řádu Poslanecké sněmovny . ps2017-028-06-011-036.u4.p4.s3
To není věc , která by byla v její kompetenci . ps2017-028-06-011-036.u4.p4.s4
A i když tu ústavní pravomoc samozřejmě má své stanovisko dát , tak to stanovisko je čistě technického charakteru . ps2017-028-06-011-036.u4.p5.s1
Budu se těšit na rozpravu , která o tom bude vedena . ps2017-028-06-011-036.u4.p5.s2
Ale myslím si , že bohužel ty práce , které byly odvedeny , byly nedostatečného charakteru a že spíše dojdeme do jisté míry k střetu . ps2017-028-06-011-036.u4.p5.s3
Navíc samozřejmě , a to asi všichni víte , je velmi nebezpečné , v okamžiku , kdy už je jednou jednací řád otevřen , pak se do něj dá načíst téměř cokoli . ps2017-028-06-011-036.u4.p5.s4
Proto je užitečné , aby takové změny jednacího řádu byly napříč politickým spektrem , aby byly v dohodě - ano , s tím všichni souhlasíme . ps2017-028-06-011-036.u4.p5.s5
A současně se de facto zavazujeme k tomu , že nebudeme dávat a podporovat jiné pozměňovacími návrhy , protože tady se můžeme dostat do situace , že na závěr druhého čtení se mi objeví desítky návrhů , které budou omezovat tu vládu , tu opozici , tu někoho jiného , pak relativně náhodně něco může projít a může to neuvěřitelně zkomplikovat práci Poslanecké sněmovny jako celku . ps2017-028-06-011-036.u4.p5.s6
Takže jsem velmi opatrný na to , abychom chodili do takovýchhle dobrodružství s tak důležitou normou , jako je jednací řád Poslanecké sněmovny . ps2017-028-06-011-036.u4.p6.s1
Tolik moje zpravodajská zpráva . ps2017-028-06-011-036.u5.p1.s1
Děkuji , pane zpravodaji . ps2017-028-06-011-036.u5.p1.s2
Otevírám rozpravu . ps2017-028-06-011-036.u5.p1.s3
Do rozpravy jsou přihlášeni v tuto chvíli dva poslanci , ale předtím jsou ještě s přednostními právy přihlášeni pan předseda Farský a pan místopředseda Sněmovny Pikal . ps2017-028-06-011-036.u5.p1.s4
Pan předseda Farský má slovo . ps2017-028-06-011-036.u5.p1.s5
Prosím . ps2017-028-06-011-036.u6.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , děkuji vám za slovo . ps2017-028-06-011-036.u6.p1.s2
Já zde teď vystupuji v zastoupení pěti poslaneckých klubů , a to v návaznosti na tu habaďůru , která tady proběhla včera . ps2017-028-06-011-036.u6.p1.s3
Vystupuji tedy v zastoupení klubu ODS , klubu Pirátů , klubu KDU - ČSL , klubu TOP 09 a klubu STAN . ps2017-028-06-011-036.u6.p1.s4
A dovolím si zde přečíst dopis , který je adresován předsedovi Poslanecké sněmovny a který mu po tomto přečtení také předám . ps2017-028-06-011-036.u6.p2.s1
Vážený pane předsedo Vondráčku , poslanecké kluby ODS , Pirátů a KDU - ČSL požádaly o svolání mimořádné schůze Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR . ps2017-028-06-011-036.u6.p2.s2
Na této schůzi jsme chtěli projednat poslední znepokojivý vývoj v naší zemi , který se týká rozpočtových a personálních problémů vlády , včetně trvalého střetu zájmů pana premiéra a neúčelného hospodaření státu popsaného ve výroční zprávě NKÚ . ps2017-028-06-011-036.u6.p2.s3
Žádost o svolání jsme podali v souladu se zákonem o jednacím řádu Poslanecké sněmovny Parlamentu . ps2017-028-06-011-036.u6.p3.s1
Sněmovna má ústavně zakotvenou pravomoc kontrolovat vládu . ps2017-028-06-011-036.u6.p3.s2
K plnění této povinnosti má několik nástrojů , z nichž k nejvýznamnějším patří svolání mimořádné schůze . ps2017-028-06-011-036.u6.p3.s3
Již z názvu samotného vyplývá , že se jedná o mimořádný instrument , který reaguje na mimořádné okolnosti . ps2017-028-06-011-036.u6.p3.s4
Svolání takové schůze je signálem pro společnost , že se odehrává něco , co vyžaduje zvláštní pozornost . ps2017-028-06-011-036.u6.p3.s5
Poslanci zastupují občany . ps2017-028-06-011-036.u6.p3.s6
Aby mohli plnit své ústavní povinnosti a kontrolovat vládu , musejí k tomu mít odpovídající podmínky . ps2017-028-06-011-036.u6.p3.s7
Základní podmínkou je organizační zajištění schůzí Sněmovny . ps2017-028-06-011-036.u6.p4.s1
Jako předseda Poslanecké sněmovny musíte mít prvořadý zájem na tom , aby zákonodárný sbor mohl plnit svou funkci .