ps2017-026-09-005-021.u1.p1.s1
21 . ps2017-026-09-005-021.u1.p1.s2
Návrh poslance Karla Raise na vydání zákona , kterým se mění zákonné opatření Senátu č . 340 / 2013 Sb . , o dani z nabytí nemovitých věcí , ve znění zákona č . 254 / 2016 Sb . / sněmovní tisk 179 / - druhé čtení ps2017-026-09-005-021.u1.p2.s1
Poprosím pana poslance Karla Raise , aby svůj návrh uvedl . ps2017-026-09-005-021.u2.p1.s1
Přeji dobrý den . ps2017-026-09-005-021.u2.p1.s2
V zákoně se navrhuje osvobodit první úplatný převod bytu v rodinném domě od daně z nabytí nemovitých věcí . ps2017-026-09-005-021.u2.p1.s3
Dosavadní osvobození v zákoně se vztahují mj . na první úplatné nabytí rodinného domu nebo bytu v bytovém domě , nikoliv však v rodinném domě . ps2017-026-09-005-021.u2.p1.s4
Rodinný dům pak může mít podle předpisu nejvýše tři byty . ps2017-026-09-005-021.u2.p1.s5
Uvedený návrh , kterým vlastně trošku nahrazujeme tu nespravedlnost , která byla v usnesení , nebo která je v zákonném opatření Senátu , tak tím se snažíme v podstatě vyrovnat tu nespravedlnost . ps2017-026-09-005-021.u2.p1.s6
S obdobným návrhem , s jakým tady přistupuji , vlastně v minulém volebním období přišel pan ministr financí Andrej Babiš , ale Sněmovna o něm do voleb nerozhodla . ps2017-026-09-005-021.u2.p1.s7
Myslím si , že to je jádro toho problému , a jsem připraven o tom diskutovat . ps2017-026-09-005-021.u2.p1.s8
Děkuji . ps2017-026-09-005-021.u3.p1.s1
Já vám děkuji , Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu . ps2017-026-09-005-021.u3.p1.s2
Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisky 179 / 2 a 179 / 3 . ps2017-026-09-005-021.u3.p1.s3
A teď poprosím pana zpravodaje rozpočtového výboru pana poslance Romana Onderku , aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . ps2017-026-09-005-021.u4.p1.s1
Děkuji , pane předsedo . ps2017-026-09-005-021.u4.p1.s2
Kolegyně , kolegové , já bych jenom doplnil kolegu Raise , že cílem navrhovaného rozšíření osvobození je zachovat toto osvobození pouze na případy nových staveb určených k bydlení . ps2017-026-09-005-021.u4.p1.s3
Současně se však navrhuje zachovat shodné zákonné podmínky pro možnost uplatnění osvobození , tj . za předpokladu , že k nabytí vlastnického práva k jednotce v rodinném domě dojde v době pěti let ode dne dokončení nebo započetí užívané jednotky . ps2017-026-09-005-021.u4.p2.s1
Považuji tento návrh jako technickou normu , která by měla být bezproblémově přijata , a podle toho i vypadalo projednání v rozpočtovém výboru , kde jsme s ním vyjádřili souhlas . ps2017-026-09-005-021.u4.p2.s2
Jako zpravodaj doporučuji . ps2017-026-09-005-021.u4.p2.s3
Děkuji . ps2017-026-09-005-021.u5.p1.s1
Děkuji . ps2017-026-09-005-021.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které se jako první s přednostním právem přihlásil pan místopředseda Okamura . ps2017-026-09-005-021.u6.p1.s1
Vážené dámy a pánové , hnutí SPD podporuje tento návrh zákona , který zpřesňuje upuštění vybírání daně z nabytí nemovitostí tak , aby se jasně vztahovalo i na bytové jednotky v rodinných domech . ps2017-026-09-005-021.u6.p1.s2
Já bych připomněl , že nemovitosti lidé kupují za zdaněné peníze a následně platí dál daň z nemovitosti . ps2017-026-09-005-021.u6.p1.s3
To je dost daní na to , abychom alespoň nějakou zrušili . ps2017-026-09-005-021.u6.p2.s1
Čeká nás hospodářské zpomalení a ekonomická recese . ps2017-026-09-005-021.u6.p2.s2
Těmto cyklickým jevům se nedá sice zabránit , ale lze jejich dopady mírnit . ps2017-026-09-005-021.u6.p2.s3
Mimo jiné i tím , že lidem a firmám zlevníme život a minimálně budeme ekonomiku škrtit daněmi a byrokracií . ps2017-026-09-005-021.u6.p2.s4
V tomto směru by bylo správným krokem rovnou zrušení projednávané daně . ps2017-026-09-005-021.u6.p2.s5
Je lepší celou tuto daň zrušit než slovíčkařit o výjimkách . ps2017-026-09-005-021.u6.p3.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-026-09-005-021.u7.p1.s1
Já vám děkuji . ps2017-026-09-005-021.u7.p1.s2
Faktická poznámka , pan předseda Kalousek . ps2017-026-09-005-021.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-026-09-005-021.u8.p1.s2
Jenom reakce na předřečníka . ps2017-026-09-005-021.u8.p1.s3
Prosím , aby to nebylo vykládáno jako snaha o zvýšení daně z nemovitosti . ps2017-026-09-005-021.u8.p1.s4
To opravdu nemám v úmyslu . ps2017-026-09-005-021.u8.p1.s5
Koneckonců je to v kompetenci obcí v koeficientu 1 až 5 . ps2017-026-09-005-021.u8.p1.s6
Ale pokud se bavíme o tom , o čem mluvil můj předřečník , tedy o fiskálních impulsech , které by zvyšovaly šanci na hospodářský růst , tak je bez jakýchkoliv pochybností pravda , že se vyplatí zvyšovat daně majetkové a snižovat daně z příjmu , které trestají výkon . ps2017-026-09-005-021.u8.p1.s7
To tak prostě je . ps2017-026-09-005-021.u8.p2.s1
Do jaké míry to je politicky průchodné , do jaké míry je to dobře nebo špatně , to je věc jiné diskuse . ps2017-026-09-005-021.u8.p2.s2
Ale pokud se bavíme o daních nebo o odvodech , které mají stimulovat hospodářský růst , tak jsou to nepochybně daně , které jsou vázány na pracovní místo , které jsou vázány na výkon . ps2017-026-09-005-021.u8.p2.s3
Je - li trestán výkon 50 % zdaněním , tak je méně motivován . ps2017-026-09-005-021.u8.p2.s4
A daleko méně jsou to daně majetkové . ps2017-026-09-005-021.u8.p2.s5
To jenom prostě cituji výuku druhého ročníku Vysoké školy ekonomické . ps2017-026-09-005-021.u8.p2.s6
Nic jiného . ps2017-026-09-005-021.u9.p1.s1
Děkuji . ps2017-026-09-005-021.u9.p1.s2
V tuto chvíli je do rozpravy přihlášen pan poslanec Munzar jako první . ps2017-026-09-005-021.u10.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-026-09-005-021.u10.p1.s2
Dobrý den , dámy a pánové , vážení členové vlády . ps2017-026-09-005-021.u10.p1.s3
Na úvod možná začnu netradičně , protože bych chtěl vlastně poděkovat panu Raisovi za to , že se snaží napravit jednu nerovnost , která byla dána , že ve výlukách nebyly explicitně vyjmenovány jednotky v rodinných domech . ps2017-026-09-005-021.u10.p1.s4
Byla to chyba , že tam nebyly explicitně vyjmenovány . ps2017-026-09-005-021.u10.p1.s5
Našim občanům to způsobilo komplikace , i když smysl zákonodárce byl od začátku zřejmý . ps2017-026-09-005-021.u10.p1.s6
Bohužel ten výklad nebyl úplně ve prospěch našich občanů . ps2017-026-09-005-021.u10.p1.s7
Takže já to velmi vítám . ps2017-026-09-005-021.u10.p1.s8
Ale na základě toho chci ukázat jednu věc - že to ukazuje de facto na past určitých výjimek . ps2017-026-09-005-021.u10.p2.s1
Pojďme se tedy na daň z nemovitosti podívat trochu obšírněji . ps2017-026-09-005-021.u10.p2.s2
Jaký má vlastně dneska charakter ? ps2017-026-09-005-021.u10.p2.s3
Stát vybírá poplatek od našich občanů za to , že si na území naší země kupují nemovitost . ps2017-026-09-005-021.u10.p2.s4
Jiný charakter tato daň nemá . ps2017-026-09-005-021.u10.p2.s5
Je to vlastně podobné , jako kdybyste vybírali poplatek doma od svých dětí za to , že si v obýváku postavily stavebnici , kterou si ze svého kapesného koupily . ps2017-026-09-005-021.u10.p2.s6
Je to absurdní , ale přesně takový charakter má dneska daň z nabytí nemovitosti . ps2017-026-09-005-021.u10.p2.s7
Já to považuji za nejvíce absurdní daň v našem daňovém systému . ps2017-026-09-005-021.u10.p2.s8
Tím , že daň od roku 2016 platí kupující , ztratila veškeré zbytky logiky . ps2017-026-09-005-021.u10.p2.s9
Protože čím jiným dneska je tato daň než trestem , pokutou či penalizací , nazvěme to , jak chceme , za to , že si člověk kupuje nemovitost ? ps2017-026-09-005-021.u10.p2.s10
Klasické bydlení by přece nemělo být luxusem jen pro ty nejbohatší . ps2017-026-09-005-021.u10.p3.s1
Proto v podrobné rozpravě přijdu s návrhem na zrušení daně z nabytí nemovitosti . ps2017-026-09-005-021.u10.p3.s2
A protože jsme to už jednou v tomto volebním období předkládali jako samostatný návrh zákona , tak v tom návrhu uvedu i variantní snížení , abychom alespoň trochu pomohli občanům , když si pořizují vlastní nemovitost . ps2017-026-09-005-021.u10.p4.s1
Důvod , proč toto budu navrhovat za ODS , je následující . ps2017-026-09-005-021.u10.p4.s2
Jedná se - daň z nabytí nemovitosti - jednoznačně o dvojí zdanění . ps2017-026-09-005-021.u10.p4.s3
Stavitel odvedl DPH , kupující zaplatil daň z příjmu . ps2017-026-09-005-021.u10.p4.s4
Daň se tak vybírá z již jednou zdaněných peněz . ps2017-026-09-005-021.u10.p4.s5
To úplně normální není . ps2017-026-09-005-021.u10.p4.s6
Mimochodem zastánci často argumentují , protiargumentují DPH . ps2017-026-09-005-021.u10.p4.s7
Jenže jaká je přidaná hodnota pro hospodářství to , že soukromá osoba si kupuje nemovitost od jiné soukromé osoby ? ps2017-026-09-005-021.u10.p4.s8
Novostavby jsou přece osvobozeny . ps2017-026-09-005-021.u10.p4.s9
Takže skutečně tato daň znamená jenom vybírání poplatku od kupujícího za to , že si může , chce koupit nemovitost . ps2017-026-09-005-021.u10.p5.s1
V celé republice , zejména v Praze , ve středních Čechách , ale na celém území České republiky cena nemovitostí rapidně roste . ps2017-026-09-005-021.u10.p5.s2
Zrušením , či alespoň snížením této daně by se aspoň částečně ulevilo lidem , kteří si kupují vlastní nemovitost . ps2017-026-09-005-021.u10.p5.s3
Kromě toho , že roste cena nemovitostí , a to my vnímáme trh s bydlením velmi citlivě , tak roste i regulace poptávky od České národní banky . ps2017-026-09-005-021.u10.p5.s4
Všichni víme , že se zpřísnily hypotéky , zvyšuje se spoluúčast , zvyšují se nároky na toho , kdo si bere hypotéku . ps2017-026-09-005-021.u10.p5.s5
Takže dneska člověk , který si jde koupit nemovitost , musí mít naspořeno 20 , či spíše 25 % na spoluúčast a další 4 % na daň . ps2017-026-09-005-021.u10.p5.s6
Jenom pro vaši představu - pro mladého člověka , který si musí koupit byt za 3 miliony , protože zakládá rodinu , tak ta daň je 120 000 Kč . ps2017-026-09-005-021.u10.p5.s7
Pro mladou rodinu je to několikaměsíční příjem . ps2017-026-09-005-021.u10.p5.s8
A podle mě ty peníze mladá rodina dokáže využít daleko lépe než zaplacením daně z nabytí nemovitosti , například na koupi kuchyňské linky , na rekonstrukci a podobně . ps2017-026-09-005-021.u10.p5.s9
Takže ty peníze se z ekonomiky nijak neztratí , ale naopak podnítí hospodářský růst . ps2017-026-09-005-021.u10.p6.s1
Na dani se vybírá pouhé necelé 1 % z příjmu státního rozpočtu . ps2017-026-09-005-021.u10.p6.s2
Ve schváleném rozpočtu na rok 2019 vláda předpokládá příjem 12 , 3 miliardy korun , což se může zdát na první pohled jako veliká částka , nicméně je to skutečně necelé procento příjmů . ps2017-026-09-005-021.u10.p6.s3
Takže pro stát je to částka minimální , ale pro zodpovědného člověka , jenž se snaží zabezpečit vlastní střechu nad hlavou , jsou to zbytečné výdaje navíc . ps2017-026-09-005-021.u10.p6.s4
Zrušením této daně nebo jejím snížením také nebude nijak ohrožena funkce státu , zatímco spoustě lidem její zrušení ulehčí život . ps2017-026-09-005-021.u10.p7.s1
Ještě tady zmíním jednu věc , kterou jsem tady už říkal před rokem . ps2017-026-09-005-021.u10.p7.s2
Vzniká tady veliká nerovnost před zákonem , na kterou doplácejí běžní občané , protože již dnes existuje způsob , jak tuto daň neplatit , a to když neprodáváte nemovitost , ale prodáváte společnost , do které je vložena nemovitost jako základní jmění . ps2017-026-09-005-021.u10.p7.s3
Prodáváte společnost , tím se vyhýbáte zaplacení daně z nabytí nemovitosti . ps2017-026-09-005-021.u10.p7.s4
Takže na jednu stranu tu máme velké firmy , které si to dokážou přes své právníky zařídit , na druhou stranu tady máme běžného občana , který se chce postarat o své bydlení , zodpovědně přistupuje ke svému životu , chce zabezpečit bydlení pro svou rodinu , a toho trestáme čtyřmi procenty daně z nabytí nemovitosti navíc . ps2017-026-09-005-021.u10.p8.s1
Když jsem tady hovořil o regulacích , tak dneska je tendence regulovat stranu poptávky , ČNB hypotéky a stát například reguluje poptávku po bydlení touto daní . ps2017-026-09-005-021.u10.p8.s2
Jenomže upřímně řečeno , regulací poptávky se nijak potřeba bydlení nezmenší . ps2017-026-09-005-021.u10.p8.s3
My vidíme ten problém na straně nabídky . ps2017-026-09-005-021.u10.p8.s4
A řešením tedy není , že se vyberou 4 % daně od každého , kdo si jde koupit nemovitost a vydělá si na to , a potom část peněz poslat nějakým způsobem pouze někomu vybranému pro bydlení pouze někoho vybraného . ps2017-026-09-005-021.u10.p8.s5
Tam vidíme , že problém je nedostatek bytů . ps2017-026-09-005-021.u10.p8.s6
Stávající stav vede k tomu , že lidé , kteří si chtěli pořídit vlastní nemovitost , vzhledem k cenám a menší dostupnosti hypoték budou vyhledávat spíše nájemní byty .