ps2017-026-05-001-006.u1.p1.s1
6 . ps2017-026-05-001-006.u1.p1.s2
Návrh poslanců Ivana Bartoše , Jakuba Michálka , Radka Holomčíka a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 106 / 1999 Sb . , o svobodném přístupu k informacím , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 340 / 2015 Sb . , o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv , uveřejňování těchto smluv a o registru smluv ( zákon o registru smluv ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 50 / - druhé čtení ps2017-026-05-001-006.u1.p2.s1
Projednávání tohoto bodu jsme přerušili dne 13 . listopadu 2018 na 20 . schůzi Poslanecké sněmovny před ukončením obecné rozpravy , a to do vyjádření ministra obrany , usnesení Poslanecké sněmovny č . 387 z 20 . schůze Poslanecké sněmovny . ps2017-026-05-001-006.u1.p2.s2
Vyjádření ministra obrany Lubomíra Metnara vám bylo rozesláno dne 6 . prosince 2018 do elektronické pošty poslancům na poslanecké kluby . ps2017-026-05-001-006.u1.p3.s1
U stolku zpravodajů zaujal své místo pan poslanec Michálek a zpravodaj garančního výboru , kterým je výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj , poslanec Ondřej Profant . ps2017-026-05-001-006.u1.p4.s1
Ptám se , zda je znovu zájem o vystoupení navrhovatele , případně zpravodajů . ps2017-026-05-001-006.u1.p4.s2
Není tomu tak . ps2017-026-05-001-006.u1.p4.s3
Budeme tedy pokračovat v přerušené rozpravě . ps2017-026-05-001-006.u1.p4.s4
Do obecné rozpravy mám v tuto chvíli přihlášeného pana poslance Vícha jako prvního . ps2017-026-05-001-006.u1.p5.s1
Já vás ještě jednou poprosím o klid v sále . ps2017-026-05-001-006.u1.p5.s2
Případné diskuse prosím přeneste do předsálí . ps2017-026-05-001-006.u1.p5.s3
Děkuji . ps2017-026-05-001-006.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , vážený pane předsedající . ps2017-026-05-001-006.u2.p1.s2
Kolegyně , kolegové , členové vlády , chtěl bych říci , že v období , kdy byl tento materiál přerušen , tento materiál projednal a schválil výbor pro obranu , který přijal pozměňovací návrh , který je označen jako sněmovní tisk 50 / 10 . ps2017-026-05-001-006.u2.p1.s3
Tento pozměňovací návrh byl vložen do systému . ps2017-026-05-001-006.u2.p1.s4
Obecně se jedná o věci , které se týkají prvků a subjektů kritické infrastruktury , objektů důležitých pro obranu státu , objektů možného napadení . ps2017-026-05-001-006.u2.p1.s5
Jsou to věci , které mají vztahy na zákony o krizovém řízení atd . ps2017-026-05-001-006.u2.p1.s6
Do tohoto pozměňovacího návrhu byl zakomponován i návrh Ministerstva obrany , aby byl tento pozměňovací návrh rozšířen , nebo ta výjimka byla i pro podniky , jejichž zřizovatelem je Ministerstvo obrany . ps2017-026-05-001-006.u2.p1.s7
To je shrnutí tohoto pozměňovacího návrhu . ps2017-026-05-001-006.u2.p2.s1
Já se potom v podrobné rozpravě k tomuto pozměňovacímu návrhu přihlásím . ps2017-026-05-001-006.u2.p2.s2
Děkuji . ps2017-026-05-001-006.u3.p1.s1
Já vám děkuji . ps2017-026-05-001-006.u3.p1.s2
Jako druhá se do diskuse přihlásila paní poslankyně Černochová . ps2017-026-05-001-006.u3.p1.s3
Připraví se pan poslanec Chvojka . ps2017-026-05-001-006.u3.p1.s4
Máte slovo , paní poslankyně . ps2017-026-05-001-006.u4.p1.s1
Děkuji , pane předsedo . ps2017-026-05-001-006.u4.p1.s2
Krásné odpoledne , dámy a pánové . ps2017-026-05-001-006.u4.p1.s3
Dovolte mi , abych se přihlásila k pozměňovacím návrhům , které jsem dala do systému pod čísly 1823 a 1824 . ps2017-026-05-001-006.u4.p1.s4
Tyto pozměňovací návrhy se týkají ustanovení § 2 odst . 3 zákona . ps2017-026-05-001-006.u4.p1.s5
Doplňuje se vynětí informování o probíhajícím trestním řízení z působnosti zákona o svobodném přístupu k informacím . ps2017-026-05-001-006.u4.p1.s6
V současné době jsou tak orgány činné v trestním řízení bohužel zahlceny řadou žádostí o informace , které směřují k běžícím trestním řízením , a tyto orgány pak každé neposkytnutí informace musejí složitě odůvodňovat . ps2017-026-05-001-006.u4.p1.s7
Navrhovaná právní úprava se tak vrací k původnímu smyslu stávajícího znění § 11 odst . 4 písm . a ) zákona , tedy vyloučit možnost žádat o informace o probíhajícím trestním řízení . ps2017-026-05-001-006.u4.p2.s1
V praxi o poskytování informací na základě zákona se velmi často vyskytují i žádosti směřující k poskytnutí řady různých vnitřních informací , které nejsou ani vnitřními pokyny , ani personálními předpisy podle stávající právní úpravy uvedené v § 11 odst . 1 písm . a ) zákona . ps2017-026-05-001-006.u4.p2.s2
Jedná se například o informace o interních a probačních postupech , přípravné materiály na různá soudní jednání a řízení u správních orgánů , přípravné materiály na jednání poradních orgánů či pracovních koordinačních skupin , ale též žádosti o informace k zadání zkušebních otázek před výběrovými řízeními v personální oblasti , záznamy z pracovních cest apod . ps2017-026-05-001-006.u4.p2.s3
Tyto informace nijak nezasahují do práv osob stojících vně povinného subjektu , přitom ale není vždy žádoucí je poskytovat , neboť by to v důsledku mohlo vést k narušování výkonu působnosti povinného subjektu . ps2017-026-05-001-006.u4.p3.s1
Žádat o informace je nejenom ústavně zaručeným právem vyplývajícím z článku 17 Listiny základních práv a svobod , ale současně je s tímto právem spojena i určitá míra odpovědnosti . ps2017-026-05-001-006.u4.p3.s2
Vyřizování žádostí o informace je spojeno s formálním procesem , a proto je namístě , aby ten , kdo ho iniciuje , byl alespoň základním způsobem identifikován a tato identifikace byla stvrzena . ps2017-026-05-001-006.u4.p3.s3
Jako v případě jiných podání se nově vyžaduje podpis žádosti o informace , a to buď fyzický , nebo elektronický v případě podání žádosti elektronicky , u žádostí zaslaných cestou datových schránek vyplývá stvrzení identifikace žadatele právě z tohoto způsobu podání žádosti . ps2017-026-05-001-006.u4.p3.s4
Navržená právní úprava nemá v žádném případě za cíl omezit možnost žádat o informace , ale ne tak , že ti lidé budou vystupovat jako anonymové . ps2017-026-05-001-006.u4.p3.s5
Současně se navrženou právní úpravou určitým způsobem posiluje odpovědnost žadatele za podanou žádost o informaci . ps2017-026-05-001-006.u4.p4.s1
Dosavadní znění § 17 odst . 5 zákona vychází mlčky z předpokladu , že po zaplacení úhrady za mimořádně rozsáhlé vyhledávání informací budou tyto informace žadateli poskytnuty . ps2017-026-05-001-006.u4.p4.s2
To znamená , že povinný subjekt by měl tyto informace připravit , vyhledat ještě před zaplacením úhrady , tedy v situaci , kdy neví , zda požadovaná úhrada bude , či nebude zaplacena . ps2017-026-05-001-006.u4.p4.s3
To samozřejmě stírá význam citovaného ustanovení jako ochrany povinných subjektů před zbytečným vyžadováním nadměrně rozsáhlých informací , resp . povinným subjektům částečně hradit náklady práce spojené s touto činností . ps2017-026-05-001-006.u4.p4.s4
Navíc může vést k situaci , kdy původní žadatel sice úhradu nezaplatí a informace nedostane , ale později o ně požádá někdo jiný , můžeme se třeba i domnívat , že to může být nějaká nastrčená osoba , komu je povinný subjekt poskytne zadarmo , protože informace bude mít již shromážděny a nebude je muset pro tuto žádost vyhledávat . ps2017-026-05-001-006.u4.p4.s5
Zákon by tedy měl výslovně stanovit , že i s vyhledáváním informací bude započato až po zaplacení úhrady . ps2017-026-05-001-006.u4.p5.s1
Pozměňovací návrh , ke kterému se hlásím pod číslem 1824 , se týká problematiky , která vyplynula z judikatury Nejvyššího správního soudu . ps2017-026-05-001-006.u4.p5.s2
Je to například rozsudek číslo jednací 8 AE 55 / 201166 ze dne 22 . 10 . 2014 , kdy musí povinné subjekty umožňovat uplatňování práv osobám , které by mohly být poskytnutými informacemi dotčeny , zejména v případech , kdy jsou požadovány informace týkající se projevů osobní povahy , soukromí fyzické osoby , osobních údajů a obchodního tajemství . ps2017-026-05-001-006.u4.p5.s3
Tyto osoby mají dle citované judikatury právo plynoucí ze základních zásad činnosti správních orgánů zakotvených v zákoně 500 / 2004 Sb . , správní řád , ve znění pozdějších předpisů , tj . v průběhu vyřizování žádosti mají být povinným subjektem vyrozuměny o podané žádosti i v případě , i uvažovaném způsobu rozhodnutí jim musí být v přiměřené době umožněno se k věci vyjádřit . ps2017-026-05-001-006.u4.p6.s1
Základní lhůta pro vyřízení žádosti o poskytnutí informace činí 15 dnů . ps2017-026-05-001-006.u4.p6.s2
V této lhůtě by měl povinný subjekt identifikovat okruh dotčených osob , zpracovat vyrozumění o podané žádosti , případně o uvažovaném způsobu jeho vyřízení , nebo vyrozumění doručit dotčeným osobám a poskytnout jim přiměřenou dobu pro jejich případnou reakci . ps2017-026-05-001-006.u4.p6.s3
Nemá - li povinný subjekt k dispozici kontaktní údaj umožňující elektronickou komunikaci s dotčenými osobami , případně tyto osoby nejsou tímto způsobem základní lhůty pro vyřízení žádosti dosažitelné , například z důvodu nemoci nebo dovolené , může docházet k situacím , kdy podstatný podklad od dotčené osoby nemá povinný subjekt k dispozici ve lhůtě pro poskytnutí informace a nemůže jej nijak využít . ps2017-026-05-001-006.u4.p7.s1
Dále navrhuji zjednodušení vyřizování žádostí o poskytnutí informace v případech , kdy informace je poskytována formou listinné či elektronické kopie dokumentu , v němž je provedena v souladu s právními předpisy pouze anonymizace osobních údajů . ps2017-026-05-001-006.u4.p7.s2
Návrh vychází ze zkušeností povinných subjektů , že žadatelé zpravidla nemají zájem primárně o osobní údaje obsažené v jimi požadovaném dokumentu , ale účelem jejich žádosti je získat ostatní v něm obsažené informace , přičemž svoji žádost ovšem příslušným způsobem neformulují , mnohdy i proto , že nemají přesnější představu o rozsahu a obsahu dokumentu , jehož kopii požadují . ps2017-026-05-001-006.u4.p7.s3
Pro případy , kdy by osobní údaje považoval žadatel za důležitou součást informace , kterou hodlá získat , měl by možnost tuto skutečnost povinnému subjektu sdělit způsobem , jaký zákon o svobodném přístupu k informacím stanoví pro podání písemné žádosti samozřejmě předpisově . ps2017-026-05-001-006.u4.p7.s4
A povinný subjekt by byl povinen v sedmidenní lhůtě vydat rozhodnutí . ps2017-026-05-001-006.u4.p7.s5
Pro případ , že by tak povinný subjekt neučinil , měl by žadatel možnost podat na jeho postup stížnost . ps2017-026-05-001-006.u4.p8.s1
To je asi tak všechno k odůvodnění k těmto mým pozměňovacím návrhům . ps2017-026-05-001-006.u4.p8.s2
Pozměňovací návrh , který vyplynul z Ministerstva obrany a následně jej projednal výbor pro obranu , ten už tady odůvodňoval pan kolega poslanec Vích , tak samozřejmě jenom avizuji , že i tento návrh podpořím . ps2017-026-05-001-006.u4.p8.s3
Děkuji za pozornost . ps2017-026-05-001-006.u5.p1.s1
Já vám děkuji , paní poslankyně . ps2017-026-05-001-006.u5.p1.s2
Další je přihlášen do rozpravy pan předseda Chvojka , poté se připraví pan poslanec Luzar . ps2017-026-05-001-006.u5.p1.s3
Máte slovo . ps2017-026-05-001-006.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedo . ps2017-026-05-001-006.u6.p1.s2
Hezké odpoledne kolegyně , kolegové . ps2017-026-05-001-006.u6.p1.s3
Já bych se chtěl ne přihlásit , to až udělám v podrobné rozpravě , ale osvětlit , proč podávám pozměňovací návrh k tomuto tisku a v čem spočívá změna dané novely . ps2017-026-05-001-006.u6.p2.s1
Změna spočívá v tom , že nijak nezasahuji do části druhé , která upravuje registr smluv , ale zasahuji do té části první , která upravuje zákon o svobodném přístupu k informacím , a to tak , že v části první navrhuji , aby se články 1 a 2 zrušily bez náhrady . ps2017-026-05-001-006.u6.p2.s2
A moje argumentace je velmi jednoduchá a logická . ps2017-026-05-001-006.u6.p2.s3
Vláda ve svém stanovisku k tomuto tisku číslo 50 poukázala na legislativní nedostatky u novely zákona o svobodném přístupu k informacím v dané části první s tím , že Ministerstvo vnitra připravuje komplexní novelu zákona číslo 106 / 1999 Sb . , která bude upravovat řadu otázek , včetně určení povinných subjektů dle zmiňovaného zákona . ps2017-026-05-001-006.u6.p2.s4
Tuto novelu , doufám , a mám takový příslib od Ministerstva vnitra , začne Sněmovna projednávat ještě letos , a já tedy proto navrhuji vypustit navrhovanou úpravu zákona 106 v tisku číslo 50 a vyčkat na úpravu , kterou provede zmiňovaná vládní novela . ps2017-026-05-001-006.u6.p2.s5
Já si jako bývalý předseda Legislativní rady vlády vážím legislativců , a to těch , kteří jsou zejména na Ministerstvu vnitra . ps2017-026-05-001-006.u6.p2.s6
Myslím si , že ty důvody , proč daný tisk v té části , která se týká zákona 106 , důvody , proč daná novela není úplně v pořádku , jsou logické a zřetelné , a tudíž bych opravdu počkal na vládní novelu s tím , že projde standardním mezirezortním připomínkovým řízením . ps2017-026-05-001-006.u6.p2.s7
Tak by to mělo být u tak důležité novely . ps2017-026-05-001-006.u6.p2.s8
A také samozřejmě očekávám projednání na Legislativní radě vlády . ps2017-026-05-001-006.u6.p3.s1
Děkuji a k danému pozměňovacímu návrhu se ještě přihlásím v rámci podrobné rozpravy . ps2017-026-05-001-006.u7.p1.s1
I já děkuji . ps2017-026-05-001-006.u7.p1.s2
Krátce se omlouvá mezi 14.45 až 16.15 z pracovních důvodů pan poslanec Pavel Růžička . ps2017-026-05-001-006.u7.p1.s3
Další je přihlášen pan poslanec Luzar , poté pan poslanec Jurečka . ps2017-026-05-001-006.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-026-05-001-006.u8.p1.s2
Vážený pane předsedo , dámy a pánové , já mám drobný problém s tím , že se mi v rámci pozměňovacích návrhů , které jsem připravoval k tomuto tisku , nepodařilo do elektronické podoby převést svůj pozměňovací návrh , kterým jsem se chtěl přihlásit , a nevím , jak to teď momentálně vyřešit , protože ho mám pouze v papírové kopii a v podrobné rozpravě ho budu muset asi přečíst a chvilku vás zdržet , aby zůstal načten . ps2017-026-05-001-006.u8.p1.s3
A pokud se mi podaří najít v elektronické podobě tento dokument , tak vás jenom na něj odkážu . ps2017-026-05-001-006.u8.p1.s4
Ale v podrobné rozpravě prosím o trpělivost s tím , že v tom zmatku jsem netušil , že ten bod bude zařazen , jelikož jsem spoléhal na to , že rozum a rozhodnutí Ústavního soudu v tomto bodě bude přednostní . ps2017-026-05-001-006.u8.p1.s5
Přesto tak neprošlo , tak vás budu asi v podrobné rozpravě trošku více zdržovat . ps2017-026-05-001-006.u8.p1.s6
Děkuji . ps2017-026-05-001-006.u9.p1.s1
Děkuji . ps2017-026-05-001-006.u9.p1.s2
Tak snad to nebude moc dlouhé , pane poslanče . ps2017-026-05-001-006.u9.p1.s3
To budete muset opravdu přečíst na protokol . ps2017-026-05-001-006.u9.p1.s4
Pan poslanec Jurečka . ps2017-026-05-001-006.u10.p1.s1
Dobré odpoledne . ps2017-026-05-001-006.u10.p1.s2
Vážený pane předsedo , členové a členky vlády , milé kolegyně , kolegové , dovolte mi , abych se také zhostil představení svého pozměňovacího návrhu . ps2017-026-05-001-006.u10.p1.s3
Já jsem původně doufal , že tato Sněmovna bude mít ve většině selský rozum a s ohledem na to , že má příští dny zaznít výrok Ústavního soudu , který se týká toho , co novelizujeme , že počkáme ty dva týdny . ps2017-026-05-001-006.u10.p1.s4
Když se tak nestalo , tak jsem nucen tady tento svůj pozměňovací návrh načíst a představit ho . ps2017-026-05-001-006.u10.p1.s5
Je to pozměňující návrh číslo 1124 a týká se té části zákona 340 , zákona o registru smluv . ps2017-026-05-001-006.u10.p2.s1
Dovolte mi tedy sdělit odůvodnění . ps2017-026-05-001-006.u10.p2.s2
Cílem mého pozměňovacího návrhu je zachovat výjimku z povinnosti uveřejňování smlouvy v registru smluv pro povinné subjekty , které se pohybují v konkurenčním prostředí , to je pro státní podniky , národní podnik Budějovický Budvar , veřejné výzkumné instituce , státní zkušebny a další právnické osoby s majetkovou účastí státu nebo územně samosprávného celku . ps2017-026-05-001-006.u10.p3.s1
Text výjimky , která je součástí zákona o registru smluv relativně krátkou dobu , je výsledkem složitě hledaného kompromisu v minulém volebním období v této Poslanecké sněmovně . ps2017-026-05-001-006.u10.p3.s2
Ostatně i vláda se ve svém neutrálním stanovisku k návrhu zákona ke zrušení této výjimky postavila jednoznačně odmítavě , když konstatovala , že s ohledem na krátkou dobu , po kterou je toto ustanovení účinné , by jeho případné zrušení mělo být předmětem širšího konsenzu , aby výsledná právní úprava byla stabilní z dlouhodobého hlediska . ps2017-026-05-001-006.u10.p4.s1
Důvody , které zákonodárce vedly k zakotvení této výjimky , jsou podrobně popsány v důvodové zprávě k zákonu č . 249 / 2017 Sb . , kterým byl zákon o registru smluv novelizován , a jsou nadále relevantní . ps2017-026-05-001-006.u10.p5.s1
Zákon o registru smluv ve svém původním znění uvedl státní podniky a další právnické osoby s majetkovou účastí státu nebo územně samosprávného celku , které se pohybují v konkurenčním prostředí , do svízelné situace , když je de facto nutil odhalovat konkurentům svou obchodní strategii . ps2017-026-05-001-006.u10.p5.s2
Zákon o registru smluv sice poskytuje určitou ochranu obchodního tajemství , ovšem za cenu nepřijatelného rizika právní nejistoty v podobě možného zneplatnění dříve uzavřených smluv . ps2017-026-05-001-006.u10.p5.s3
Jednoznačná legální definice obchodního tajemství totiž neexistuje a výklad toho , co je obchodní tajemství , provádějí v každém konkrétním případě soudy .