ps2017-026-04-014-037.u1.p1.s1
37 . ps2017-026-04-014-037.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 72 / 2000 Sb . , o investičních pobídkách a o změně některých zákonů ( zákon o investičních pobídkách ) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 435 / 2004 Sb . , o zaměstnanosti , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 298 / - prvé čtení ps2017-026-04-014-037.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně průmyslu a obchodu Marta Nováková . ps2017-026-04-014-037.u1.p2.s2
Paní ministryně , prosím , ujměte se slova . ps2017-026-04-014-037.u1.p2.s3
Zároveň se připraví jako zpravodaj pro prvé čtení poslanec Vojtěch Munzar , který je již připraven za stolkem . ps2017-026-04-014-037.u1.p2.s4
Takže paní ministryně , máte slovo . ps2017-026-04-014-037.u2.p1.s1
Dobré odpoledne , vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně a vážení páni poslanci . ps2017-026-04-014-037.u2.p1.s2
Dovolte mi , abych uvedla novelu zákona o investičních pobídkách , jejíž součástí je i související změna zákona o zaměstnanosti . ps2017-026-04-014-037.u2.p1.s3
Návrh zákona byl před předložením vládě , která jej projednala 26 . září 2018 , dlouhodobě diskutován s odborníky z praxe , se svazy i dotčenými rezorty . ps2017-026-04-014-037.u2.p2.s1
Dosavadní nastavení systému investičních pobídek bylo spojeno především s potřebou snížit nezaměstnanost . ps2017-026-04-014-037.u2.p2.s2
Toto zaměření však již dlouhodobě neodpovídá aktuálnímu stavu našeho hospodářství . ps2017-026-04-014-037.u2.p2.s3
Investiční pobídky je proto potřeba poskytovat jen velmi výjimečně a primárně na projekty s vysokou přidanou hodnotou pro Českou republiku , popř . na projekty s lokací v nejvíce hospodářsky postižených regionech České republiky . ps2017-026-04-014-037.u2.p3.s1
Předložená novela přinese zejména tyto změny : ps2017-026-04-014-037.u2.p4.s1
1 . ps2017-026-04-014-037.u2.p4.s2
Za účelem posílení racionalizace budou veškeré žádosti o investiční pobídky před jejich rozhodnutím podléhat schválení vlády . ps2017-026-04-014-037.u2.p4.s3
Bez toho nebude investiční pobídka poskytnuta . ps2017-026-04-014-037.u2.p5.s1
2 . ps2017-026-04-014-037.u2.p5.s2
Zvýší se pružnost celého systému investičních pobídek a jeho provázanost s konkrétní hospodářskou situací v České republice , neboť dojde ke kompetenčnímu rozdělení systému mezi zákon a nařízení vlády . ps2017-026-04-014-037.u2.p5.s3
Z důvodu možnosti uplatňování slevy na dani z příjmu jsou investiční pobídky jediným programem podpory , který je upraven zákonem , a proto se navrhuje převedení pouze některých parametrů podporovaných investic do prováděcího předpisu . ps2017-026-04-014-037.u2.p6.s1
3 . ps2017-026-04-014-037.u2.p6.s2
Budou také investiční pobídky dostupné pouze pro projekty s vyšší přidanou hodnotou , kdy způsob posouzení vyšší přidané hodnoty bude vymezen nařízením vlády . ps2017-026-04-014-037.u2.p6.s3
Předpokládá se , že investice bude spojená především s kvalifikovaností prováděné práce , podílu výzkumu a vývoje a bude muset být zajištěna předepsaná mzdová úroveň u podporovaného subjektu . ps2017-026-04-014-037.u2.p7.s1
4 . ps2017-026-04-014-037.u2.p7.s2
Předpokládá se zlepšení dostupnosti investičních pobídek především pro menší lokální české podnikatele snížením vstupních limitů . ps2017-026-04-014-037.u2.p8.s1
Předkládaná novela zákona posílí roli vlády jak v obecné rovině při určování bližších parametrů podporovaných investic , tak i v individuálním posuzování jednotlivých investičních projektů . ps2017-026-04-014-037.u2.p8.s2
S ohledem na hospodářské dopady udělovaných investičních pobídek a potřebu důkladně zhodnotit adekvátnost požadované podpory vůči přínosům jednotlivých projektů se tato úprava jeví jako velmi žádoucí . ps2017-026-04-014-037.u2.p9.s1
Závěrem mi dovolte , vážené paní poslankyně a páni poslanci , požádat vás o podporu tohoto zákona jak v prvém čtení , tak i v rámci následujícího legislativního procesu v Poslanecké sněmovně . ps2017-026-04-014-037.u2.p9.s2
Chtěla bych říci , že současný zákon je skutečně přežitý a novela je velmi nutná . ps2017-026-04-014-037.u2.p9.s3
Děkuji . ps2017-026-04-014-037.u3.p1.s1
To byla paní ministryně Marta Nováková . ps2017-026-04-014-037.u3.p1.s2
Než dám prostor panu zpravodaji , přečtu jednu omluvu . ps2017-026-04-014-037.u3.p1.s3
Pan poslanec Petr Pávek se omlouvá mezi 12.30 a 14.00 z důvodu jednání ve volebním kraji . ps2017-026-04-014-037.u3.p2.s1
Nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Vojtěch Munzar . ps2017-026-04-014-037.u3.p2.s2
Pane poslanče , máte slovo . ps2017-026-04-014-037.u4.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-026-04-014-037.u4.p1.s2
Vážená paní ministryně , dámy a pánové , já dnes vystoupím dvakrát . ps2017-026-04-014-037.u4.p1.s3
Vidíte , že jsem už přihlášen na tabuli , protože jednou chci vystoupit jako zpravodaj a podruhé abych vás seznámil se svým osobním pohledem na investiční pobídky . ps2017-026-04-014-037.u4.p1.s4
Nejdříve tedy vystoupím se zpravodajskou zprávou . ps2017-026-04-014-037.u4.p2.s1
Jak řekla paní ministryně , tento zákon mění úplně filozofii investičních pobídek . ps2017-026-04-014-037.u4.p2.s2
Původní zákon o investičních pobídkách , který je platný dodnes a má být novelou změněn , měl de facto tři hlavní cíle . ps2017-026-04-014-037.u4.p2.s3
Tím prvním byla podpora investic do regionů s nižším ekonomickým výkonem , druhým obecným cílem bylo snižování nezaměstnanosti prostřednictvím tvorby pracovních míst a konečně třetím cílem byla snaha řešit nedostatek domácího kapitálu . ps2017-026-04-014-037.u4.p3.s1
Je samozřejmé , že třeba tvorba nových pracovních míst z důvodu růstu ekonomiky , a víme , že mnoho firem dnes má problém získat zaměstnance , tak to vedlo předkladatele k novelizaci zákona , i když si můžeme říkat , jestli jde opravdu o novelu , nebo o nový zákon jako takový , protože dochází ke změně v téměř šedesáti místech a i v rámci meziresortního připomínkového řízení se objevovaly poznámky , zda by nebylo smysluplnější řešit stav vytvořením normy zcela nové . ps2017-026-04-014-037.u4.p4.s1
Takže ta novela nahrazuje tyto tři původní cíle novými , které si kladou za cíl zlepšení flexibility rozhodování o podpoře dle aktuálních podmínek hospodářské situace , zahrnutí mezi orgány rozhodující o podpoře vlády , za druhé zvýšení přidané hodnoty - to deklarují předkladatelé , to není můj názor - podporovaných projektů , deklarovaný ústup od projektů s nízkou přidanou hodnotou a za třetí zachování intenzivnější podpory v hospodářsky slabších regionech . ps2017-026-04-014-037.u4.p4.s2
K tomu je třeba připomenout , že investiční pobídky pro technologická centra a centra strategických služeb se dostaly do zákona v roce 2012 . ps2017-026-04-014-037.u4.p4.s3
Od tohoto roku bylo přijato celkem 502 žádostí o podporu , z toho 8 žádostí bylo z oblasti technologických center a 22 z oblasti center strategických služeb . ps2017-026-04-014-037.u4.p5.s1
Nově navrhovatelé navrhují zacílit investiční podporu na projekty s vyšší přidanou hodnotou , a to posílením podpory technologických center a center strategických služeb a zavedením zpřísněných podmínek pro podporu výrobních projektů . ps2017-026-04-014-037.u4.p5.s2
Zároveň zachovat zvýšenou podporu v hospodářsky problémových regionech , zlepšit dostupnost pobídek pro malé a střední podnikatele a zlepšit pružnost systému investičních pobídek ve vztahu k aktuální hospodářské situaci . ps2017-026-04-014-037.u4.p5.s3
Proto se například ruší podmínka počtu pracovních míst a nahrazuje se podmínkou , že 80 % zaměstnanců musí dosáhnout průměrné mzdy v kraji v kombinaci s jednou ze dvou dalších podmínek , buď uzavření smlouvy o spolupráci s výzkumnou organizací nebo vysokou školou v oblasti aktivit výzkumu a vývoje a alespoň 10 % zaměstnanců s vysokoškolským vzděláním , nebo podíl alespoň 2 % zaměstnanců věnujících se výzkumu a vývoji . ps2017-026-04-014-037.u4.p6.s1
Hlavní těžiště novely tedy leží v podpoře právě technologických center a center strategických služeb . ps2017-026-04-014-037.u4.p6.s2
Ale protože podle předkladatelů sleva na dani z příjmu , která je hlavní investiční pobídkou , není pro centra dostatečně motivační - přímo cituji z důvodové zprávy - , tak vláda přichází se změkčením podmínek týkajících se například omezení výpočtu pracovních míst v celé společnosti na provozovnu , zvýšení limitu finančního příspěvku apod . ps2017-026-04-014-037.u4.p6.s3
Nebo se nová pracovní místa mohou obsazovat i dlouhodobě rezidenty pobývajícími v Evropské unii , tedy těmi , co žijí v jiných státech Evropské unie . ps2017-026-04-014-037.u4.p7.s1
Pro další projednávání je třeba si uvědomit , že i v tomto sektoru strategických služeb a technologických center se dnes nedostává v České republice dostatečných kvalifikovaných pracovníků . ps2017-026-04-014-037.u4.p7.s2
Navíc z důvodu digitalizace a globalizace se jedná zrovna o služby , které jsou velmi snadno přemístitelné . ps2017-026-04-014-037.u4.p7.s3
Proto je třeba si klást v prvním čtení otázku , jak tato podpora bude efektivní , zda nebude dále vysávat pracovní trh , kde už dneska je nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců . ps2017-026-04-014-037.u4.p7.s4
Za druhé je třeba si klást otázku , zda po vyčerpání investiční pobídky nejsou tato technologická centra a centra strategických služeb snadno přemístitelná . ps2017-026-04-014-037.u4.p8.s1
Zároveň je tady třeba připomenout , že kromě investičních pobídek technologická centra a centra strategických sdílených služeb jsou dnes již přímo podporována dotacemi z operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost . ps2017-026-04-014-037.u4.p9.s1
Předkladatelé předpokládají větší flexibilitu v reakci na hospodářský cyklus . ps2017-026-04-014-037.u4.p9.s2
To umožní vládě rozhodovat o nastavení bližšího provádění některých podmínek zákona o investičních pobídkách prostřednictvím prováděcího právního předpisu , nařízením vlády , což tady zmínila paní ministryně , protože nařízení vlády a jeho změna je méně časově náročná . ps2017-026-04-014-037.u4.p9.s3
Tak to odůvodňují , a to například zúžením podporovaných typů investičních akcí , minimální výší pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku , minimální počet vytvořených pracovních míst , konkrétní způsob prokázání vyšší přidané hodnoty , minimální limity pro strategickou investiční akci a maximální výši finančního příspěvku na pořízení majetku při strategické investiční akci . ps2017-026-04-014-037.u4.p9.s4
A právě to je velmi významná změna - posílení role vlády jako toho posledního arbitra . ps2017-026-04-014-037.u4.p9.s5
Vláda by totiž podle návrhu novely měla právo investiční pobídku neudělit zájemci i při splnění podmínek . ps2017-026-04-014-037.u4.p10.s1
Bohužel se debata v odborných kruzích kolem tohoto zákona zúžila zejména na tuto otázku , zda má být v rozhodování nějaký automatismus na základě splnění kritérií , nebo přidělení pobídky bude politickým rozhodnutím , protože o tom se také v tomto zákoně rozhoduje . ps2017-026-04-014-037.u4.p10.s2
V tomto ohledu se na to liší názor třeba Svazu průmyslu a dopravy nebo Hospodářské komory . ps2017-026-04-014-037.u4.p10.s3
Ale je to hlavně diskuse o tom , kdo bude rozhodovat o konkurenčních výhodách plynoucích z udělení takové investiční pobídky , protože každá investiční pobídka nabízí příjemci konkurenční výhodu . ps2017-026-04-014-037.u4.p11.s1
Podle mě by bylo významnou chybou zužovat diskusi o tomto zákoně jenom na otázku , kdo o tom bude rozhodovat , ale měli bychom se právě zabývat tím , jestli nabízet někomu takto konkurenční výhody , zda vůbec a za jakých podmínek . ps2017-026-04-014-037.u4.p12.s1
Jak je vidět , dámy a pánové , budeme tady rozhodovat o investičních pobídkách , které jsou zejména z tohoto pohledu dotačním titulem , a jeho kritériích , protože tak jak je zákon koncipován , se jedná o speciální dotační titul , nic jiného . ps2017-026-04-014-037.u4.p13.s1
V tomto prvním čtení bychom se dnes měli zabývat zejména potřebností takového dotačního titulu a jeho efektivitou při navrhovaných kritériích . ps2017-026-04-014-037.u4.p14.s1
V rámci meziresortního připomínkového řízení se objevila řada zásadních obecných připomínek směřujících právě na samou podstatu zákona , které stojí za to znát , a považuji za vhodné vás s nimi seznámit . ps2017-026-04-014-037.u4.p14.s2
Zejména jde o připomínky Ministerstva financí , které se podivným řízení osudu změnily v průběhu projednávání ze zásadních na doporučující . ps2017-026-04-014-037.u4.p14.s3
Šlo o připomínky argumentačně silné a poměrně zásadního charakteru , proto je zde přednesu . ps2017-026-04-014-037.u4.p15.s1
Teď citace . ps2017-026-04-014-037.u4.p15.s2
" Ministerstvo financí je toho názoru , že návrhu změny systému v poskytování investičních pobídek musí předcházet důkladná analýza stávajícího fungování systému , zejména vyhodnocení jeho přínosu a nákladů , motivačního účinku , nezbytnosti a tak podobně , a až poté musí být stanoveny konkrétní cíle , kterých má být dosaženo , a v konečném kroku jakou vhodnou formou a jakými způsoby jich lze dosáhnout . ps2017-026-04-014-037.u4.p15.s3
Komplexnímu posouzení je nutné podrobit fungování systému i z hlediska jeho stávající formy , tedy zákonné úpravy . ps2017-026-04-014-037.u4.p15.s4
Jsme si vědomi , že takové vyhodnocení není jednoduché , nicméně po téměř dvaceti letech účinnosti zákona nezbytné . ps2017-026-04-014-037.u4.p15.s5
Opakovanými novelizacemi , kdy nově navržená kritéria a změny nejsou hlouběji podloženy či zdůvodněny (pro ilustraci lze uvést jako příklad nastavení kritéria deset procent podílu vysokoškolských zaměstnanců) , není jisté , že bude dosaženo kýženého cíle , tedy obecně stanovené vyšší přidané hodnoty investic a zlepšení inovačního potenciálu České republiky či podnikatelského prostředí , což jsou cíle sice obtížně definovatelné , ale splnitelné , a tedy i vyhodnotitelné . ps2017-026-04-014-037.u4.p15.s6
Výsledkem je , že ať budou cíle naplněny nebo nenaplněny , bude vždy následovat další novela . ps2017-026-04-014-037.u4.p15.s7
Tímto způsobem budou dílčí změny zákony vždy pouze reakcí na aktuální situaci . ps2017-026-04-014-037.u4.p15.s8
Zároveň těmito změnami roste náročnost administrace procesu státu na jedné straně a obtížnost orientace v systému včetně s tím souvisejícího zatížení příjemců četnými kontrolami na straně druhé . " ps2017-026-04-014-037.u4.p16.s1
Ministerstvo průmyslu a obchodu se k tomu postavilo docela svérázným způsobem , a to tvrzením , že k takové analýze je zapotřebí velké množství dlouhodobě kvantifikovaných ekonomických dat , přičemž součástí těchto dat musí být i konkrétní data od příjemců investičních pobídek , která vlastně nejsou k dispozici . ps2017-026-04-014-037.u4.p16.s2
Což mi přijde zvláštní , pokud tady už dvacet let funguje zákon o investičních pobídkách , že MPO při navrhování takto zásadního zákona , o kterém vlastně my budeme rozhodovat , o dotačním titulu , který obnáší pro vaši představu zhruba tři a půl miliardy korun ročně , tři a půl miliardy korun daňových poplatníků , nemá potřebná data , aby vytvořilo analýzu , zda je to potřeba , zda je to efektivní a podobně . ps2017-026-04-014-037.u4.p17.s1
Jinými slovy , proč jsem vám to četl . ps2017-026-04-014-037.u4.p17.s2
Chtěl jsem vám ukázat , že i Ministerstvo financí chtělo důkladnou analýzu , zda mají investiční pobídky nějaký smysl , a bližší zdůvodnění kritérií . ps2017-026-04-014-037.u4.p17.s3
A MPO se k tomu postavilo tak , že je třeba rychle přijmout novelu a analýza by byla příliš zatěžující . ps2017-026-04-014-037.u4.p17.s4
K této připomínce Ministerstva financí se připojil i předseda Legislativní rady vlády , kde - zase citace : RIA se v rámci definice problému věnuje nefunkčnosti stávajícího nástroje investičních pobídek , jako řešení předkládá pouze variantu nulovou , což je stávající stav , která je pro řadu věcných důvodů odmítnuta , a navrhovanou . ps2017-026-04-014-037.u4.p17.s5
Opomíjí tak možná řešení ve vztahu k naplnění cílů . ps2017-026-04-014-037.u4.p17.s6
Žádáme proto u takto významné novely mající dopady na podnikatelské prostředí a veřejné rozpočty o rozšíření nebo vysvětlení , proč nebyly další varianty zvažovány . ps2017-026-04-014-037.u4.p18.s1
MPO se k tomu zase postavilo zcela vágně . ps2017-026-04-014-037.u4.p19.s1
Ministerstvo financí ve svých připomínkách i pokračovalo , že určení vyšší přidané hodnoty , což je ten hlavní argument předkladatelů , je velmi obtížné , jak sám předkladatel uvádí . ps2017-026-04-014-037.u4.p19.s2
Proto nebyla zvolena optimální varianta , jak od sebe odlišit projekty s nízkou a vyšší mírou přidané hodnoty , nýbrž ta jediná relativně přijatelná a zároveň alespoň zdánlivě spravovatelná . ps2017-026-04-014-037.u4.p19.s3
S ohledem na obtížná nastavitelná kritéria vyšší přidané hodnoty by měla být zodpovězena zásadní otázka , zda je tato forma , zákon o investičních pobídkách , vůbec vhodná pro tento typ podpory a podporovaných projektů . ps2017-026-04-014-037.u4.p19.s4
K pochybnostem přispívá i samotný materiál , například svým tvrzením , že sleva na dani z příjmů , která je hlavní investiční pobídkou , není pro centra dostatečně motivační - je to dokonce v důvodové zprávě , obecná část , B , 1.1 . - , nebo konstatováním , že zásadním problémem investorů je mimo jiné nedostatek kvalifikované pracovní síly , který se očekávaným přílivem zacílených investic ještě zhorší . ps2017-026-04-014-037.u4.p20.s1
Tak tolik velké výhrady Ministerstva financí k tomuto zákonu . ps2017-026-04-014-037.u4.p20.s2
Jak vidíte z uvedených připomínek , není zcela jednoznačné , že uvedená novela je tou optimální variantou a také jedinou možnou a správnou variantou . ps2017-026-04-014-037.u4.p20.s3
Chybí zcela vyhodnocení varianty zrušení investičních pobídek jako zákonného dotačního titulu , jako relevantní varianty . ps2017-026-04-014-037.u4.p20.s4
A také u dopadů do podnikatelského prostředí neobsahuje dopady do ekonomiky regionu , do jeho zaměstnanosti a do fungování stávajících okolních firem a jejich konkurenceschopnost . ps2017-026-04-014-037.u4.p20.s5
Protože to je ta konkurenční výhoda , kterou investiční pobídkou dáváme jedné firmě na úkor ostatních v regionu . ps2017-026-04-014-037.u4.p20.s6
Vše se předkládá pouze jako pozitivní dopad . ps2017-026-04-014-037.u4.p20.s7
Je to , jako kdybyste postavili dotovanou hospodu a napsali , že tam klienti se dobře najedí a zvýší to popularitu vašeho města , ale zároveň zapomněli , že tím přetáhnete klienty těm ostatním , co vám platí daně , a ty byste klidně mohli zavřít . ps2017-026-04-014-037.u4.p20.s8
Spíš z toho je patrná snaha udržet tento dotační titul za každou cenu . ps2017-026-04-014-037.u4.p20.s9
Když už není udržitelná jeho stávající podoba , tak je zde snaha ho kompletně celý změnit , ale ponechat možnost utratit tři miliardy daňových poplatníků ročně .