ps2017-026-01-003-226.u1.p1.s1
| 226. |
ps2017-026-01-003-226.u1.p1.s2
| Informace vlády České republiky k řešení krizové situace na dálnici D1 |
ps2017-026-01-003-226.u1.p2.s1
| Mohli bychom postupovat tak, že nejprve promluví pověřený zástupce vlády, ale na základě dohody dám nyní slovo navrhovateli, to je pan poslanec Vít Kaňkovský, který tento bod uvede. |
ps2017-026-01-003-226.u1.p2.s2
| Po něm vystoupí pan ministr dopravy Ťok. |
ps2017-026-01-003-226.u1.p2.s3
| Předpokládám, že pan poslanec Kaňkovský bude následně ochoten stát se zpravodajem tohoto bodu. |
ps2017-026-01-003-226.u1.p2.s4
| Děkuji. |
ps2017-026-01-003-226.u1.p2.s5
| Prosím, pane poslanče, máte slovo. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p1.s1
| Dobrý večer, vážený pane předsedající, vážení členové vlády, milé kolegyně, vážení kolegové. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p1.s2
| O zařazení mimořádného bodu k projednání krizové situace na dálnici D1 jsme požádali už na prosincové schůzi. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p1.s3
| Bylo to v bezprostřední návaznosti na krizovou situaci, která nastala v období od 10. prosince minulého roku. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p1.s4
| Jak dobře víte, tak bod zařazen na schůzi byl, nicméně k jeho projednání už následně nedošlo. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p1.s5
| Chci zdůraznit, že ambice, proč stále trváme na tom, že by se měl tento bod projednat, nereflektuje pouze onu krizovou situaci, která nastala v tom zmíněném týdnu od 10. prosince, ale přiznávám, že to byla taková poslední kapka, která vedla k tomu, že jsme přesvědčeni o tom, že bychom měli o této krizové situaci a i o všech souvislostech hovořit zde na půdě Poslanecké sněmovny. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p2.s1
| Podle mého názoru je potřeba si na začátek říci, jakou hodnotou je pro nás lidské zdraví a jakou hodnotou je pro nás lidský život. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p2.s2
| Já jsem přesvědčený o tom, a pevně v to doufám, že pro každého poslance a pro každého zákonodárce je lidský život a lidské zdraví tou nejvyšší hodnotou. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p2.s3
| Anebo minimálně jednou z těch nejvyšších hodnot. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p2.s4
| A pokud dochází k hazardu, kterým skutečně ta kalamitní situace na dálnici D1 v tom uvedeném období byla, tak jsem přesvědčený o tom, že skutečně je potřeba se nad tím zamyslet, otevřeně a věcně to diskutovat a hledat řešení k tomu, aby k podobné situaci už nedošlo, nebo abychom alespoň minimalizovali rizika, aby k takové situaci dojít nemohlo. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p2.s5
| Také chci říci, že ambicí poslaneckého klubu KDU-ČSL není usilovat o hlavu, a teď to myslím obrazně, pana ministra Ťoka, ta je v rukou pana premiéra, ale skutečně chceme diskutovat o tom, co se na dálnici D1 v posledních měsících a letech děje. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p2.s6
| To znamená, chceme diskutovat aspekty rozsáhlé rekonstrukce dálnice D1 se vším, co s tím souvisí. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p3.s1
| Jak už jsem zmínil, poslední kapkou k tomu, abychom žádali o projednání bodu, byla zmíněná situace mezi 10. a 13. prosincem minulého roku. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p3.s2
| Na začátku stálo rozhodnutí Ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic, že uzavírka, o které na dálnicích rozhoduje a tím správním orgánem je Ministerstvo dopravy, bude povolena až do zimního období, tedy původně do 16. prosince minulého roku. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p3.s3
| Chci říci, že už v průběhu léta a podzimu, jak mám zprávy od Policie České republiky i od Hasičského záchranného sboru a od odborníků, bylo jak Ředitelství silnic a dálnic, tak Ministerstvo dopravy upozorňováno na to, že to je rizikové, a že pokud dojde k tomu, že firma nestihne do začátku zimního období tu opravu, tak že tam v tom klimaticky nejsložitějším úseku dálnice D1 nastanou problémy. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p4.s1
| Je potřeba si také uvědomit, že ten úsek, který tam byl naplánován, měl 14 kilometrů v té původní verzi. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p4.s2
| Bylo to mezi 91. a 105. kilometrem v obou směrech dálnice. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p4.s3
| Na začátku se v té první fázi začal opravovat středový koridor, kdy se odstranila středová svodidla a začala vybraná firma rekonstruovat sítě. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p4.s4
| A v obou směrech, jak ve směru na Brno, tak ve směru na Prahu, došlo ke zúžení na dva neplnohodnotné jízdní pruhy. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p4.s5
| Já osobně považuji to rozhodnutí už jenom z toho ohledu, že šlo o tak dlouhý úsek, za rizikové. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p4.s6
| Nechci teď tady polemizovat o tom, jestli to šlo, nebo nešlo. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p4.s7
| Známe ze zahraničí, že tam někdy opravují i delší úseky. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p4.s8
| Ale co považuji za podcenění situace, je, že na tom poměrně dlouhém úseku chyběly záchytné odstavné plochy i řešení možného přístupu integrovaného záchranného systému. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p4.s9
| A toto bylo problémem nejenom v tom zimním období, ale tento problém v tom úseku byl už dávno před nástupem zimy. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p5.s1
| Teď bych krátce časově shrnul. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p5.s2
| Vy víte dobře, že ta rekonstrukce začala už v průběhu roku 2018. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p5.s3
| Vybraná firma podle některých - a o tom samozřejmě můžeme diskutovat a vím, že složitost výběrových řízení zasahuje i do dopravních staveb, a tady musím říct, že to panu ministrovi vůbec nezávidím, ale reference na tu firmu nebyly zrovna z nejlepších. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p5.s4
| Proto už v průběhu časného podzimu existovaly vážné pochybnosti o tom, že bude ta rekonstrukce do nástupu zimního období natolik zvládnutá, že bude možné, tak jak bývá zvykem, na zimní období zprůjezdnit v obou směrech dálnici bez omezení. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p6.s1
| Jak už jsem říkal, na ten problém upozorňovali odborníci, upozorňovala na ně Policie České republiky, upozorňoval na ně Hasičský záchranný sbor. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p6.s2
| A tady je potřeba se ptát, zda Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic skutečně ten problém takto vnímaly. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p6.s3
| A zase musím říct, že chápu, že pan ministr a Ředitelství silnic a dálnic byli vázáni platnou smlouvou. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p6.s4
| To je samozřejmě zásadní věc. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p6.s5
| Nicméně, a opět to tady musím zdůraznit - co je výše? |
ps2017-026-01-003-226.u2.p6.s6
| Cena lidského života, anebo platná smlouva a možné problémy, které by nastaly, pokud by se z ní stát předčasně vyvázal? |
ps2017-026-01-003-226.u2.p6.s7
| To je potřeba si tady v té diskusi také říci. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p7.s1
| Co nastalo v týdnu od 10. do 13., ono to bylo ještě vlastně déle, ale v těch třech dnech od 10. do 13. prosince? |
ps2017-026-01-003-226.u2.p7.s2
| Ta situace začala v pondělí, kdy se začaly měnit klimatické podmínky. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p7.s3
| A tady si neodpustím, a doufám, že to nebude pan ministr brát nějak extrémně šťouravě, ale říci, že jsme neočekávali v období prosince sníh a že ten sníh, který přišel, nebyl obyčejný sníh, ale byl to kalamitní sníh, tak to se obávám, že skutečně veřejnost takovou argumentaci nepřijme. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p7.s4
| Já jsem z Vysočiny, takže znám klimatické podmínky na Vysočině. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p7.s5
| My jsme se sněhovou kalamitou ne zas až tak úplně let nazad bojovali už koncem října. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p7.s6
| To znamená, prostě ten sníh na Vysočině přijde. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p7.s7
| A pokud si uvědomujete, v jakém úseku se skutečně ta omezená část nachází, tak tam např. v roce 2008 byla taky kalamitní situace. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p7.s8
| To znamená, to skutečně je klimaticky velmi nevýhodné území, kde se velmi často mění počasí. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p7.s9
| Velmi často tam dochází k náhlým klimatickým změnám. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p7.s10
| A proto zdůrazňuji, že to bylo neuvážené rozhodnutí Ministerstva dopravy, že povolilo omezení provozu i do zimního období. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p8.s1
| A je potřeba si také na rovinu říci, že to povolení bylo do 16. prosince. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p8.s2
| Dnes ráno jsem na tom úseku jel. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p8.s3
| Ministerstvo dopravy po kritice, která se na něj snesla, i Ředitelství silnic a dálnic skutečně přistoupily k řadě opatření, já za to panu ministrovi děkuj. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p8.s4
| Ale v žádném případě to nelze hodnotit tak, že už máme vlastně vystaráno a že už se v tuto chvíli tam nemůže nic stát. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p8.s5
| Jaká je ta situace dnes? |
ps2017-026-01-003-226.u2.p8.s6
| Během období ještě před Vánocemi začaly práce na tom, aby se alespoň zkrátil onen úsek, tzn. v tuto chvíli to není 14 kilometrů, ale pouze 10. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p8.s7
| Ale to pouze říkám velmi v uvozovkách. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p8.s8
| Na tom zbylém úseku 10 kilometrů došlo k posunu středových betonových svodidel zhruba o 30, 40 centimetrů. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p8.s9
| Ano, zlepšila se ta situace. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p8.s10
| Přece jenom se v tuto chvíli jedná už o plnohodnotné, nebo ne úplně plnohodnotné, ale rozhodně širší pruhy. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p8.s11
| Je to rozhodně méně složité pro obsluhu údržby dálnice. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p8.s12
| Nicméně z hlediska těch rizik ve chvíli, kdy dojde ke změně povětrnostní situace anebo kdy dojde k nějaké havárii na tomto úseku, tak toto opatření ta rizika zmírnila pouze velmi nepatrně. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p9.s1
| Znovu musím zdůraznit, v tomto úseku neexistují odstavná parkoviště nebo odstavné plochy. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p9.s2
| Dneska bychom mohli říci, že tam nějaké existují, protože jsou tam v těch betonových svodidlech proluky, kde v případě havárie tam někdo může na chvíli to auto odstavit, nicméně pro zásah integrovaného záchranného systému tam ty bezpečnostní zóny prostě nejsou. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p10.s1
| A je potřeba říci, že zima nám nekončí, jsme v polovině nebo kousek za polovinou ledna a do konce zimy nás může čekat ještě několik klimatických změn. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p10.s2
| Z toho důvodu chci vyzvat Ministerstvo dopravy - a já pevně doufám, že ve svém příspěvku nás pan ministr seznámí s tím, jaké kroky dál na tomto úseku plánuje, a apeluji na to, aby skutečně ta situace byla řešena urgentně. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p10.s3
| Zase jsem se mohl dnes přesvědčit o tom, že se tam pracuje, na celém tom úseku se pracuje, jsou tam různé kroky v tuto chvíli prováděny, ale do toho stavu, kdy by ten úsek byl zprůjezdněn kompletně, si myslím, že je ještě daleko. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p10.s4
| Možná pan ministr má nějakou informaci o tom, jak dlouho to ještě bude trvat. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p10.s5
| Nicméně apeluji na to, aby se ta situace vyřešila co nejdříve, protože jinak se opět můžeme s tou kalamitní situací setkat, klimatická změna může přijít dneska v noci, za týden, skutečně to nelze odhadovat. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p11.s1
| Takže na úvod tohoto bodu bych chtěl požádat pana ministra o to, aby nás seznámil s tím, proč došlo k této situaci, proč přes upozorňování odborníků byla uzávěra v tom rozsahu, tzn. v té 14kilometrové délce a na období až do 16. prosince s tím výhledem, že to stejně nebude stiženo, proč k tomu Ministerstvo dopravy jako správní orgán dalo svoje souhlasné stanovisko. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p11.s2
| To bych bral jako otázku číslo jedna. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p12.s1
| Pak bych se chtěl zeptat, jaké dopady a jaké vývody z toho Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic udělá, a to jak ty krátkodobé, tzn. co udělá teď v tuto chvíli, aby ta situace se na tom úseku co nejrychleji vyřešila, ale jaká opatření přijme i směrem do budoucnosti, aby se na dalších rekonstruovaných úsecích nejenom dálnice D1, ale i dalších páteřních sítí v naší republice minimalizovala rizika, která se na tomto úseku projevila. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p12.s2
| A tady se můžeme bavit o tom, co dělat s neuváženým a často nekorektním chováním dopravců - a tady mám na mysli zejména kamionovou dopravu. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p12.s3
| Je potřeba se ptát, zda si jsme schopni vzít příklad ze zahraničí a skutečně plánovat ty rekonstrukce tak, aby tam po krátkých úsecích byly ty odstavné plochy a minimalizovali jsme riziko, že když dojde k havárii, zastaví se celá dálnice. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p12.s4
| A hlavně abychom měli vždycky na paměti možnost příjezdu integrovaného záchranného systému, protože samozřejmě ve dne tam někdy někde je schopen přistát vrtulník, ale v noci a v zimě to často možné není. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p13.s1
| A jenom abychom ještě přiblížili tu noc toho 13. prosince. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p13.s2
| Toho 13. prosince se tam během několika hodin vytvořily kolony, které čítaly v obou směrech více než 30 kilometrů. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p13.s3
| Mrzlo. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p13.s4
| V těch kolonách byly jednak zástupy osobních automobilů, ale byla tam celá řada zájezdových i linkových autobusů. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p13.s5
| Mně volali dva lidé, kteří jsou od nás z regionu, pak jsem dostal ještě několik textových zpráv. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p13.s6
| A mimo jiné se jeden z těch lidí zastával autobusu, ve kterém bylo 56 dětí. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p13.s7
| Ty děti tam byly šest hodin, ty děti neměly tekutiny, neměly jídlo. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p13.s8
| Ano, autobus topil, to bylo asi to jediné, co pro ty děti v tu chvíli mohli udělat. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p13.s9
| Samozřejmě děti komunikovaly se svými rodiči, kteří říkali: no tak vás odsud nějak dostanou... |
ps2017-026-01-003-226.u2.p13.s10
| Ale jak? |
ps2017-026-01-003-226.u2.p13.s11
| Ony byly zhruba v polovině té kolony. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p13.s12
| A já jsem se, musím říci, spojil jednak s panem ministrem, ale opakovaně taky s panem hejtmanem Běhounkem, a až poté, co jsme se spojili s vedením krajského hasičského záchranného sboru, tak se po dvou hodinách byli schopni k nim hasiči dostat a alespoň jim dovézt tekutiny a nějaké jídlo. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p13.s13
| A zhruba po další asi 1,5 hodině se ten autobus dostal na sjezd u Humpolce a děti pokračovaly domů. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p13.s14
| Celkově tam strávily asi 11 hodin. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p13.s15
| A těch autobusů tam bylo mnohem více. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p14.s1
| Zkusme se vžít do situace jednak těch lidí, kteří na té dálnici byli. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p14.s2
| To jsme asi každý z nás někdy zažili i na neopravovaném úseku. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p14.s3
| Je to vždycky velmi nepříjemné a nikdy za to nikdo nemůže. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p14.s4
| Ale tady jsme skutečně ta rizika podcenili. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p14.s5
| A můžeme být rádi, že tam nedošlo k žádnému závažnému zdravotnímu postižení a že tam nikdo nezemřel. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p14.s6
| To je potřeba říci. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p14.s7
| A je potřeba také říci, že těch lidí, kteří tam byli - byli tam senioři, pak jsme zjistili, že autobusy s dětmi tam byly ještě minimálně dva, to znamená, skutečně ta situace byla velmi, velmi komplikovaná, velmi vyhrocená. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p14.s8
| A jestliže my se tímto nebudeme zabývat a nebudeme to chtít slyšet, tak se nám tahle situace může opakovat když ne na D1, tak na některé jiné páteřní komunikaci. |
ps2017-026-01-003-226.u2.p15.s1
| To znamená, tady bych chtěl, aby se nad tím pan ministr skutečně zamyslel a aby nám představil nějaký plán jak legislativních, či nelegislativních kroků k tomu, aby budoucí rekonstrukce páteřních sítí probíhaly jiným způsobem, aby skutečně ta rizika zejména z hlediska možné bezpečnosti byla minimalizována. |