ps2017-026-01-002-002.u1.p1.s1
2 . ps2017-026-01-002-002.u1.p1.s2
Návrh zákona , kterým se mění zákon č . 182 / 2006 Sb . , o úpadku a způsobech jeho řešení ( insolvenční zákon ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 71 / 8 / - vrácený Senátem ps2017-026-01-002-002.u1.p2.s1
Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy . ps2017-026-01-002-002.u1.p2.s2
Jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 71 / 9 . ps2017-026-01-002-002.u1.p2.s3
Informace k pozměňovacím návrhům vám byly rozdány do vaší pošty . ps2017-026-01-002-002.u1.p2.s4
Vítám mezi námi senátorku Annu Kubáčkovou . ps2017-026-01-002-002.u1.p3.s1
Žádám za navrhovatele , aby k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům se vyjádřil ministr spravedlnosti Jan Kněžínek . ps2017-026-01-002-002.u1.p3.s2
Pane ministře , máte slovo . ps2017-026-01-002-002.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-026-01-002-002.u2.p1.s2
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , vážená paní senátorko , budu velmi stručný , protože k tomuto návrhu se zde vracíme opakovaně . ps2017-026-01-002-002.u2.p1.s3
Při posledním projednávání tohoto návrhu Poslaneckou sněmovnou tady poměrně přesvědčivá většina více než 150 poslanců přijala znění , ke kterému posléze Senát přijal několik pozměňovacích návrhů , a vy teď stojíte před rozhodnutím , zda bude přijata senátní verze , nebo zda bude přijata sněmovní verze , hypoteticky zda nebude přijata verze žádná . ps2017-026-01-002-002.u2.p1.s4
Za sebe říkám , a je to i názor mých kolegů z Ministerstva spravedlnosti , že jako vhodnější se nám jeví verze , nad kterou jsme strávili hodiny a hodiny času . ps2017-026-01-002-002.u2.p1.s5
Verze , kterou přesvědčivou většinou schválila Poslanecká sněmovna , a to z důvodu , že jinak řeší problematiku dluhové pasti uspokojivým způsobem a zároveň , a to je poměrně podstatné , je pro dlužníky motivující a není nespravedlivá vůči věřitelům . ps2017-026-01-002-002.u2.p1.s6
Motivující pro dlužníky je v tom smyslu , že je zásadně nepřímo nutí , aby se zapojili do transparentního ekonomického procesu , aby se snažili vydělávat a splácet své dluhy . ps2017-026-01-002-002.u2.p1.s7
Pro věřitele potom v tom , že jim garantuje , že alespoň část jejich pohledávky bude splacena . ps2017-026-01-002-002.u2.p2.s1
Zároveň bych chtěl uvést , že ta Sněmovnou schválená verze neznamená nějaké výrazné navýšení administrativy soudů , naopak , tam byla schválena řada věcí , které se týkají procesu před soudy , které by měly soudům výrazněji odbřemenit . ps2017-026-01-002-002.u2.p3.s1
A ještě podotýkám , že ten návrh neobsahuje žádnou procentní hranici vyjádřenou poměrem dluhu , který by měl být podmínkou pro to , aby někdo dosáhl svého oddlužení . ps2017-026-01-002-002.u2.p3.s2
Někdy se mluví o těch 30 procentech , ale ta tam nejsou proto , aby řekla , kdo nesplatí 30 procent , nebude oddlužen . ps2017-026-01-002-002.u2.p3.s3
Ta jsou tam jenom proto , abychom určili , v jakém rozsahu bude soud dokazovat splnění podmínek oddlužení . ps2017-026-01-002-002.u2.p3.s4
Protože ten , kdo splatí více než 30 procent , u něho bude dána právní domněnka , vyvratitelná právní domněnka , že podmínky oddlužení splnil , a u těch ostatních , kteří splatí méně než 30 procent , bude potom probíhat rozsáhlejší dokazování , které ale bude vycházet z toho , co v zásadě soudu bude známo z předchozích - zpravidla pěti let . ps2017-026-01-002-002.u2.p4.s1
Co přinášejí pozměňovací návrhy přijaté Senátem . ps2017-026-01-002-002.u2.p4.s2
Ony bezesporu byly vedeny dobrou myšlenkou , ale ne vše se ale podařilo úplně vyjádřit z hlediska normativního textu . ps2017-026-01-002-002.u2.p5.s1
Otázka číslo jedna : přináší senátní pozměňovací návrhy odbřemenění pro soudy ? ps2017-026-01-002-002.u2.p5.s2
No , podle mého názor ne . ps2017-026-01-002-002.u2.p5.s3
Protože na konci procesu oddlužení tak jako tak bude muset soud rozhodovat o tom , jestli podmínky oddlužení byly splněny . ps2017-026-01-002-002.u2.p5.s4
To znamená , čistě matematicky , počet soudních rozhodnutí , která budou vydána , se nemění . ps2017-026-01-002-002.u2.p5.s5
Takže obava z toho , že sněmovní verze by zahltila soudy a naopak senátní verze je odbřemení , je lichá . ps2017-026-01-002-002.u2.p5.s6
Naopak , naopak lze předpokládat ještě větší nápad k soudům a potom samozřejmě naopak ta senátní verze může znamenat větší zatížení soudů . ps2017-026-01-002-002.u2.p6.s1
Druhý předpoklad : zvýšení právní jistoty pro dlužníky . ps2017-026-01-002-002.u2.p6.s2
Senát schválil pozměňovací návrh , v důsledku kterého odpadá , odpadá povinnost soudu zkoumat na konci oddlužení to , zda dlužník vynaložil veškeré úsilí k tomu , aby své dluhy splatil , s odůvodněním , že to má ten soud zkoumat v průběhu celých pěti let . ps2017-026-01-002-002.u2.p6.s3
Ano , to je sice pravda . ps2017-026-01-002-002.u2.p6.s4
Správně by to ten soud měl zkoumat a také to bezesporu dělat bude v průběhu celých pěti let . ps2017-026-01-002-002.u2.p6.s5
Nicméně může nastat mimořádná okolnost , že se teprve na konci ukáže , že někdo zatajoval svoje příjmy , že pracoval načerno . ps2017-026-01-002-002.u2.p6.s6
Má být takový člověk oddlužen , nebo má být oddlužení zrušeno a to řízení zastaveno ? ps2017-026-01-002-002.u2.p6.s7
Odpovězte si na to každý sám . ps2017-026-01-002-002.u2.p7.s1
Dále , ta senátní verze navrhuje doplnit do zákona definici takzvaného nepoctivého záměru . ps2017-026-01-002-002.u2.p7.s2
To znamená záměru , kdy někdo vstupuje do oddlužení s nějakými nekalými úmysly , což v zásadě bylo tedy to , co a priori sledovala dosavadní judikatura . ps2017-026-01-002-002.u2.p7.s3
Nicméně definice , kterou opět v dobré víře Senát do toho návrhu zákona doplnil , je taková , že představuje poměrně značné riziko uzavření toho systému oddlužení pro celou řadu dlužníků , protože ten nepoctivý záměr je tam definován tak široce , že může postihnout skutečně většinu dlužníků , kteří budou o to oddlužení usilovat . ps2017-026-01-002-002.u2.p8.s1
Oč jde . ps2017-026-01-002-002.u2.p8.s2
Jde o to , že v nepoctivém záměru bude jednat každý , kdo se v minulosti , kdykoliv v minulosti , před samotným schválením oddlužení dopustil jednání , které může vykazovat znaky poškozování věřitele . ps2017-026-01-002-002.u2.p8.s3
A upřímně řečeno , pokud se někdo dostane do dluhové pasti , tak předtím , než přistoupí k tomu oddlužení , tak se vždycky snaží hledat cesty , jak z této pasti vybřednout . ps2017-026-01-002-002.u2.p8.s4
A ty cesty často mohou být vedeny úvahami na úkor věřitelů . ps2017-026-01-002-002.u2.p8.s5
To znamená , to , co mělo posílit právní jistotu , podle mého názoru ve skutečnosti přináší poměrně velkou , velkou právní nejistotu . ps2017-026-01-002-002.u2.p8.s6
Ze všech těchto důvodů po poměrně důkladné analýze toho návrhu se Ministerstvo spravedlnosti jako předkladatel přiklonilo k tomu , že jako vhodnější se jeví sněmovní verze . ps2017-026-01-002-002.u2.p9.s1
Možná ještě jednu věc zmíním , když jsem říkal , že ta sněmovní verze je výhodná pro věřitele . ps2017-026-01-002-002.u2.p9.s2
Vtip je v tom , že podle senátní verze totiž věřitelé nemusejí dostat ani korunu . ps2017-026-01-002-002.u2.p9.s3
Dlužník sice bude povinen po dobu běžícího oddlužení financovat náklady insolvenčního řízení , když to řeknu hodně zjednodušeně , vydržovat si insolvenčního správce , ale věřitel z toho neuvidí vůbec nic . ps2017-026-01-002-002.u2.p9.s4
A pak se tady vytváří vlastně systém pro systém , který je výhodný jenom pro jednu stranu toho závazku mezi dlužníkem a věřitelem . ps2017-026-01-002-002.u2.p9.s5
A přitom ti věřitelé to nejsou jenom ti zlí poskytovatelé úvěrů . ps2017-026-01-002-002.u2.p9.s6
To mohou být pronajímatelé bytu , to budou velmi často obce , půjde o dluhy za odpady , budou to dopravní podniky . ps2017-026-01-002-002.u2.p9.s7
Mohou to být dokonce i ti , kterým byla způsobena škoda tím dlužníkem , která má být nahrazena . ps2017-026-01-002-002.u2.p10.s1
Jsem přesvědčen , že ten původní návrh , který předpokládá , že dlužník musí být schopen splatit svým věřitelům částku , která odpovídá zhruba tisícikoruně měsíčně , je přiměřený tomu , jaký benefit , jaký benefit na konci toho oddlužení dostane . ps2017-026-01-002-002.u2.p10.s2
Bude jeho životní situace zcela ekonomicky restartována , začne s čistým štítem bez dluhů a bude jenom na něm , jestli na něj to předchozí řízení působilo dostatečně výchovně . ps2017-026-01-002-002.u2.p10.s3
A podle mého názoru může působit výchovně jedině tehdy , když si uvědomí , že dluhy se musí splácet , a když z toho tedy něco budou mít i sami věřitelé . ps2017-026-01-002-002.u2.p11.s1
Ze všech těchto důvodů prosím , abyste podpořili sněmovní verzi toho návrhu . ps2017-026-01-002-002.u2.p11.s2
Děkuji . ps2017-026-01-002-002.u3.p1.s1
Děkuji panu ministrovi spravedlnosti Janu Kněžínkovi a požádám o slovo paní senátorku Hubáčkovou , aby sdělila názor Senátu . ps2017-026-01-002-002.u3.p1.s2
Prosím , paní senátorko , máte slovo . ps2017-026-01-002-002.u4.p1.s1
Dobré odpoledne . ps2017-026-01-002-002.u4.p1.s2
Pane předsedající , pane ministře , vážené poslankyně , vážení poslanci , obdrželi jste ode mě informativní zprávu k tomuto zákonu , k insolvenčnímu zákonu , ve které jsem vás seznámila s průběhem projednávání . ps2017-026-01-002-002.u4.p1.s3
Senát skutečně schválil pozměňovací návrhy , které přicházím obhájit , a to poměrně - ze 74 přítomných senátorů 63 hlasy - takže poměrně významně s velkou podporou napříč senátními kluby , a byl veden především snahou otevřít insolvenční řízení co nejširšímu počtu dlužníků , kterých je v České republice skoro 900 tisíc , nebo dokonce i víc . ps2017-026-01-002-002.u4.p1.s4
K tomu má přispět odstranění třicetiprocentní hranice pro posouzení závěrečného ukončení oddlužovacího procesu po pěti letech , protože může se stát určitou brzdou a pro některé lidi i určitým demotivačním prvkem do toho insolvenčního řízení vstoupit . ps2017-026-01-002-002.u4.p1.s5
Další problémem , který viděli senátoři , a diskutovalo se v rámci Senátu , je povinná platba nejenom insolvenčnímu správci , ale ve stejné výši i věřitelům . ps2017-026-01-002-002.u4.p1.s6
To také považovali senátoři za nepřijatelné - v diskusi jsme k tomu vedli takové vyjadřování nebo takový postoj , že i toto je položka , která může některým zabránit do insolvenčního řízení vstoupit . ps2017-026-01-002-002.u4.p1.s7
Protože v podstatě životní minimum je další hranicí a jim zbude na život velmi málo , spíš na živoření než na život . ps2017-026-01-002-002.u4.p1.s8
Je tam samozřejmě doložen paragraf o poctivém záměru , úmyslu . ps2017-026-01-002-002.u4.p1.s9
Je samozřejmě důležité ho umět správně vyložit . ps2017-026-01-002-002.u4.p1.s10
Nicméně měl by směřovat naopak k jakési větší jistotě věřitelů . ps2017-026-01-002-002.u4.p2.s1
Takže já myslím , že vám dám prostor a nebudu okrádat o váš čas a požádám o odsouhlasení senátní verze . ps2017-026-01-002-002.u4.p2.s2
Děkuji vám . ps2017-026-01-002-002.u5.p1.s1
Děkuji paní senátorce Anně Hubáčkové . ps2017-026-01-002-002.u5.p1.s2
Nyní budeme pokračovat a ptám se , jestli se chce vyjádřit k pozměňovacím návrhům Senátu zpravodaj garančního výboru ústavněprávního Jan Chvojka . ps2017-026-01-002-002.u5.p1.s3
Ano chce . ps2017-026-01-002-002.u5.p1.s4
A kolega Bauer , jestli se chce vyjádřit jako zpravodaj ? ps2017-026-01-002-002.u5.p1.s5
Ne , použije vystoupení . ps2017-026-01-002-002.u5.p1.s6
Pane zpravodaji , prosím , máte slovo . ps2017-026-01-002-002.u6.p1.s1
Tak hezké odpoledne , dámy a pánové . ps2017-026-01-002-002.u6.p1.s2
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-026-01-002-002.u6.p1.s3
Já bych se chtěl také , snad už relativně krátce , vyjádřit k novele insolvenčního zákona , kterou nyní , nebo za pár minut či desítek minut , podle toho , kolik lidí se přihlásí do diskuse , budeme hlasovat . ps2017-026-01-002-002.u6.p1.s4
Budeme se rozhodovat mezi dvěma verzemi . ps2017-026-01-002-002.u6.p1.s5
Ta jedna je samozřejmě sněmovní , ta druhá senátní . ps2017-026-01-002-002.u6.p2.s1
Já bych chtěl v prvé řadě říci , že tato novela insolvenčního zákona se zde už řeší v podstatě dva roky . ps2017-026-01-002-002.u6.p2.s2
Protože ten poslední rok toho minulého funkčního období Sněmovny byla totožná novela dána do legislativního procesu . ps2017-026-01-002-002.u6.p2.s3
Já jsem tehdy byl ministrem pro legislativu . ps2017-026-01-002-002.u6.p2.s4
Ministrem spravedlnosti byl pan Robert Pelikán . ps2017-026-01-002-002.u6.p2.s5
Bohužel se tato novela předložila v tom minulém funkčním období tak pozdě , že již nebylo možné ji projednat ať už v řádných , nebo standardních zkrácených lhůtách . ps2017-026-01-002-002.u6.p2.s6
Proto pan tehdejší ministr Pelikán předložil v podstatě na fous totožnou novelu znovu a my nyní teprve , tuším po roce , nebo skoro po roce , rozhodujeme , jestli je lepší ta sněmovní , nebo senátní verze . ps2017-026-01-002-002.u6.p3.s1
Za ten rok si myslím , že jsme tu novelu tady probrali odshora dolů , zleva doprava , zprava doleva . ps2017-026-01-002-002.u6.p3.s2
A to velmi podrobně , ať už na půdě ústavněprávního výboru , na půdě podvýboru pro exekuce a insolvence , či přímo tady na plénu této ctihodné Sněmovny . ps2017-026-01-002-002.u6.p3.s3
Tato novela se probírala nejenom na půdě Sněmovny a v jejích orgánech , ale také na různých kolokviích , na různých setkáních s odborníky , s insolvenčními správci , s věřiteli , s dlužníky , prostě na různých seminářích , kam tato problematika samozřejmě také patří . ps2017-026-01-002-002.u6.p4.s1
Pojďme si vzpomenout , nebo řekněme si , protože tím to vlastně začíná , proč došlo k tomu , že vznikla potřeba novelizovat insolvenční zákon . ps2017-026-01-002-002.u6.p4.s2
Insolvenční zákon nabyl účinnosti 1 . 1 . 2008 a podle mého názoru v podstatě tou zásadní věcí , nebo pro mě alespoň nejdůležitější věcí toho tehdy před jedenácti lety úplně nového zákona , byl institut oddlužení . ps2017-026-01-002-002.u6.p4.s3
To je institut , který dával a dává šanci mnohým desítkám tisíc lidí dostat se z toho exekučního pekla , z toho exekučního kolotoče tím , že vstoupí do oddlužení . ps2017-026-01-002-002.u6.p5.s1
Do konce roku 2007 lidé , kteří byli pod knutou exekucí , nebo nedej bože vícečetných exekucí , velmi často neměli možnost se z těch exekucí dostat . ps2017-026-01-002-002.u6.p5.s2
Prostě tím , že tady nebyl institut oddlužení . ps2017-026-01-002-002.u6.p5.s3
A pokud ti lidé nebyli schopni splácet svoje dluhy v exekuci , co se týče té jistiny , tak jim nabíhaly úroky , úroky z úroků a v podstatě dlužili až do smrti v leckterých případech . ps2017-026-01-002-002.u6.p6.s1
Od 1 . 1 . 2008 toto odpadlo a ten , kdo prokáže , splní podmínky - to je ta kontrola na vstupu - splní podmínky v tom smyslu , že prokáže , že zaplatí za pět let minimálně 30 % svých pohledávek , a dokáže to různě , ať už pracovní smlouvou , kterou má se svým zaměstnavatelem , nebo smlouvou o důchodu , kterou má například podepsanou se svými rodiči , nebo kombinací těchto důkazů , tak pokud prokáže , že zaplatí za dobu pěti let minimálně 30 % svých pohledávek , tak je mu povolen vstup do oddlužení . ps2017-026-01-002-002.u6.p7.s1
Bohužel za těch deset let se ukázalo , že i za těchto podmínek a za stavu , kdy oddlužení pomohlo několika desítkám tisíc lidí , se bohužel do tohoto institutu nedostanou například matky samoživitelky nebo osamělí senioři či seniorky . ps2017-026-01-002-002.u6.p7.s2
A to z velmi jednoduchého důvodu . ps2017-026-01-002-002.u6.p7.s3
Prostě neprokážou , nebo nedokážou prokázat , že z toho příjmu , který mají , zaplatí právě těch minimálních 30 % po dobu pěti let .