ps2017-026-01-001-001.u1.p1.s1
1 . ps2017-026-01-001-001.u1.p1.s2
Návrh zákona , kterým se mění zákon č . 262 / 2006 Sb . , zákoník práce , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony / sněmovní tisk 109 / 7 / - zamítnutý Senátem ps2017-026-01-001-001.u1.p2.s1
Usnesení , jímž Senát zamítl tento návrh zákona , bylo doručeno jako sněmovní tisk 109 / 8 . ps2017-026-01-001-001.u1.p2.s2
Já mezi námi vítám pana senátora Vilímce , který už i zaujal své místo . ps2017-026-01-001-001.u1.p2.s3
Poprosím , aby se za navrhovatele k usnesení Senátu o zamítnutí tohoto návrhu zákona vyjádřila paní poslankyně Kateřina Valachová . ps2017-026-01-001-001.u1.p2.s4
A opět poprosím o klid v sále , aby paní poslankyně měla možnost vystoupit . ps2017-026-01-001-001.u1.p2.s5
Prosím . ps2017-026-01-001-001.u2.p1.s1
Vážení poslanci , vážené poslankyně , vážená vládo , vážený pane předsedo , dovolte mi , abych za předkladatele , sociálně demokratické poslance a poslankyně , krátce uvedla znovu tady v Poslanecké sněmovně novelu zákona , kterou již jednou Sněmovna schválila , Senát bohužel tuto novelu zamítl , a jejímž cílem je jedna jediná a podle našeho soudu poctivá věc , aby v České republice v době hospodářského růstu zaměstnanci a zaměstnankyně měli jistotu , že pokud jsou účastni na pojištění , tak v době nemoci jsou již od prvního dne účastni na náhradě za ztrátu výdělku a mají jistotu , že nejsou za nemoc trestání . ps2017-026-01-001-001.u2.p1.s2
Návrh tedy počítá s tím , aby od 1 . července 2019 - ps2017-026-01-001-001.u3.p1.s1
Já vás přeruším na okamžik a poprosím o klid v sále ! ps2017-026-01-001-001.u4.p1.s1
Návrh tedy počítá s tím , aby od 1 . července 2019 zaměstnanci a zaměstnankyně v České republice měli obnovenou náhradu mzdy ve výši 60 % vyměřovacího základu , což je tedy laicky řečeno polovina mzdy , polovina platu , od prvního dne nemoci . ps2017-026-01-001-001.u4.p2.s1
Návrh nezapomíná ani na zaměstnavatele . ps2017-026-01-001-001.u4.p2.s2
Podle našeho názoru kompenzace směrem k zaměstnavatelům jsou dostatečné , činí zhruba 3 , 5 mld . korun . ps2017-026-01-001-001.u4.p2.s3
Stejně tak chci zdůraznit , že tyto výdaje , investice podle nás směrem ke zdraví zaměstnanců , jsou kryty státním rozpočtem . ps2017-026-01-001-001.u4.p2.s4
Z toho důvodu také došlo ke kompromisu tady ve Sněmovně v tom smyslu , aby účinnost zákona nastala 1 . července 2019 . ps2017-026-01-001-001.u4.p3.s1
Stejně tak Ministerstvo práce a sociálních věcí postupuje ve věci přípravy elektronické neschopenky , protože jsme samozřejmě také vyslyšeli hlasy zaměstnavatelů volajících po tom , aby došlo k debyrokratizaci , aby se snížila administrativa a aby se také zabránilo tomu , aby v ojedinělých případech , protože podle našeho soudu to není masivní věc , bylo zabráněno tomu , aby případní nepoctivci nemocenskou zneužívali . ps2017-026-01-001-001.u4.p4.s1
Takže ještě jednou , doufám , že znovu Sněmovna stejnou silou hlasů podpoří to , aby zaměstnanci a zaměstnankyně od 1 . července 2019 měli obnovenou nemocenskou , a domnívám se , že všechny argumenty , které měly padnout ve Sněmovně , tak padly , a já věřím , že si na ně velmi pečlivě vzpomínáte . ps2017-026-01-001-001.u4.p4.s2
Hlavní věc je , jsem - li účastna jako zaměstnanec na pojistném , mám být chráněna od prvního dne nemoci . ps2017-026-01-001-001.u4.p4.s3
Nemá smysl si hrát na to , že je poctivé trestat zaměstnance za nemoc . ps2017-026-01-001-001.u4.p4.s4
Děkuji . ps2017-026-01-001-001.u5.p1.s1
Děkuji vám . ps2017-026-01-001-001.u5.p1.s2
Nyní poprosím , aby se slova ujal pan senátor Vladislav Vilímec . ps2017-026-01-001-001.u5.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-026-01-001-001.u6.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovolte mi , abych uvedl důvody , které vedly Senát k zamítnutí novely zákona č . 262 / 2006 Sb . , zákoník práce , dle senátního tisku 11 . ps2017-026-01-001-001.u6.p1.s2
Usnesení Senátu je obsaženo ve sněmovním tisku 109 / 8 , který máte k dispozici . ps2017-026-01-001-001.u6.p2.s1
Chtěl bych dodat , že návrh zákona byl před jeho projednáním na plénu v Senátu postoupen k projednání třem senátním výborům . ps2017-026-01-001-001.u6.p2.s2
V rámci projednání ve výborech doporučil ústavněprávní výbor zamítnutí návrhu zákona , výbor pro hospodářství , zemědělství a dopravu jeho vrácení s pozměňovacími návrhy a toliko výbor pro zdravotnictví a sociální politiku doporučil schválit návrh zákona ve znění postoupeném Poslaneckou sněmovnou . ps2017-026-01-001-001.u6.p2.s3
Na plénu Senátu pak byl přijat návrh na zamítnutí . ps2017-026-01-001-001.u6.p2.s4
Pro zamítnutí z 62 přítomných senátorů hlasovalo 37 . ps2017-026-01-001-001.u6.p3.s1
V průběhu diskuse se objevil věcný i formální nesouhlas s částí 13 . - změnou zákona o vysokých školách , která vůbec nesouvisí se záměrem novely zákona , tedy zrušením karenční doby , kdy se tedy neposkytuje ta náhrada mzdy za prvé tři dny pracovní neschopnosti . ps2017-026-01-001-001.u6.p3.s2
Ten návrh části 13 . se totiž týká úplně něčeho jiného - rozvržení pracovní doby akademických pracovníků . ps2017-026-01-001-001.u6.p3.s3
Navíc úprava je vnímána jak věcně , tak legislativně jako velmi problematická . ps2017-026-01-001-001.u6.p3.s4
Navrhované ustanovení v té části 13 . v podstatě znamená , že by zaměstnavatel evidoval jen tu část pracovní doby , kterou sám rozvrhuje , nicméně vyloučení povinnosti zaměstnavatele evidovat odpracované směny je v rozporu s dalšími povinnostmi zaměstnavatele . ps2017-026-01-001-001.u6.p4.s1
Ze své poslanecké praxe vím , že podobný návrh se diskutoval již v minulém volebním období . ps2017-026-01-001-001.u6.p4.s2
S tímto návrhem ani tehdy , ani teď nesouhlasilo Ministerstvo práce a sociálních věcí , byť sněmovní tisk je samozřejmě podáván jako poslanecký návrh . ps2017-026-01-001-001.u6.p5.s1
Senát zhodnotil úpravu části 13 . jako evidentní přílepek , který nemá ani příslušnou institucionální podporu akademické obce . ps2017-026-01-001-001.u6.p5.s2
S návrhem nesouhlasil také ani zástupce předkladatele , paní poslankyně Kateřina Valachová . ps2017-026-01-001-001.u6.p6.s1
Pokud se týká samotného zrušení karenční doby , diskuse v Senátu , ale samozřejmě i v Poslanecké sněmovně poukázala na skutečnost , že se jedná o závažnou věc , která má nejen dopady sociální , ale evidentně velké finanční dopady na zaměstnavatele . ps2017-026-01-001-001.u6.p6.s2
O karenční době se vedly vždy velmi vášnivé diskuse . ps2017-026-01-001-001.u6.p6.s3
Koneckonců vím , že v Poslanecké sněmovně levice se vícekráte v minulosti pokusila dosáhnout zrušení karenční doby , ať již cestou novely zákona , novely zákoníku práce , nebo u Ústavního soudu . ps2017-026-01-001-001.u6.p6.s4
Neuspěla dosud . ps2017-026-01-001-001.u6.p6.s5
U změny , jakou představuje zrušení karenční doby - a já odmítám , že by to bylo trestání jaksi zaměstnanců - je zcela namístě , aby taková norma byl předkládána jako výsledek elementární dohody tripartity , dohody mezi zástupci zaměstnavatelů , zaměstnanců a státem . ps2017-026-01-001-001.u6.p6.s6
Dobře víme , že nic takového nenastalo . ps2017-026-01-001-001.u6.p7.s1
Karenční doba , nechci o tom nějak šíře debatovat , protože určitě debat o této věci tady ve Sněmovně jste si užili dost , stejně tak v Senátu , byla zavedena ještě v roce 2008 a opakovaně v roce 2009 . ps2017-026-01-001-001.u6.p7.s2
Jejím cílem a koneckonců i výsledkem bylo zvýšení zodpovědnosti zaměstnanců především ke krátkodobým pracovním neschopnostem i zmenšení prostoru pro případnou fiktivní nemocnost , což je prokázáno mnoha statistikami . ps2017-026-01-001-001.u6.p7.s3
Navíc , a o tom také mluvila paní předkladatelka , nebo zástupkyně předkladatelů , navíc by případnému zrušení karenční doby mělo předcházet dosažení plně funkčního stavu systému elektronických neschopenek . ps2017-026-01-001-001.u6.p7.s4
Na to poukazovali i senátoři z vládní koalice . ps2017-026-01-001-001.u6.p8.s1
Je třeba mít také na paměti souvislosti se zavedením karenční doby , kde se zrušila coby kompenzace povinnost placení nemocenského pojištění ve výši 1 , 1 % z hrubé mzdy ze strany zaměstnanců . ps2017-026-01-001-001.u6.p8.s2
Za zaměstnance , a to se mnoho dnes nezdůrazňuje , nemocenské pojištění platí pouze zaměstnavatel . ps2017-026-01-001-001.u6.p8.s3
V zásadě tak zaměstnanci oproti minulosti vytvářejí zdroje , jak bylo spočteno , na zhruba pět či šest neplacených dní dočasné pracovní neschopnosti . ps2017-026-01-001-001.u6.p9.s1
Senát , nebudu teď mluvit o dalších statistikách , ale Senát také vzal na vědomí i vysoké finanční náklady , které by při zvoleném a nedostatečném způsobu kompenzace , to je to snížení o dvě desetiny procentního bodu na pojištění nemocenského , tak při takto zvoleném způsobu kompenzace by náklady dosáhly roční výše minimálně 4 , 5 miliardy korun . ps2017-026-01-001-001.u6.p9.s2
To jsou čísla , která byla oficiálně předložena Ministerstvem práce a sociálních věcí na jednání tripartity a nebyla zpochybňována . ps2017-026-01-001-001.u6.p9.s3
Nebyla zpochybňována ani v Senátu , a to ani ze strany předkladatelů . ps2017-026-01-001-001.u6.p10.s1
V době , kdy se proplácela v prvních třech dnech náhrada mzdy , tedy před tím rokem 2009 , činila její výše 30 % vyměřovacího základu , nikoli to , co se teď navrhuje , to znamená 60 % z vyměřovacího základu . ps2017-026-01-001-001.u6.p10.s2
Senátoři proto navrhovali také vyšší kompenzace zaměstnavatelům v podobě snížení pojistného odváděného zaměstnavateli na nemocenské pojištění za zaměstnance o 35 setin procenta , nikoli o ty dvě desetiny , ale o 35 setin procenta , které by tyto finanční dopady zhruba snížily na úroveň 2 miliard korun . ps2017-026-01-001-001.u6.p10.s3
Senát však nakonec zvolil zamítnutí zákona . ps2017-026-01-001-001.u6.p10.s4
Je třeba si uvědomit , a to se také moc nezdůrazňuje , že stát má dosud vyšší příjmy z nemocenského pojištění , než jsou roční výdaje státu na výplatu dávek nemocenského pojištění . ps2017-026-01-001-001.u6.p10.s5
Nevidím jeden důvod , proč by stát měl na nemocenském pojištění takto vydělávat . ps2017-026-01-001-001.u6.p11.s1
Návrh zákona měl stejně nabýt účinnosti až 1 . července 2019 . ps2017-026-01-001-001.u6.p11.s2
Senát tedy návrhem na zamítnutí předložené novely vytvořil i určitý časový prostor k novému posouzení všech aspektů spojených s případným rušením karenční doby , a to včetně finančních dopadů i předpokládaného nárůstu vykazované pracovní neschopnosti . ps2017-026-01-001-001.u6.p11.s3
S tímto vědomím a předpokladem tedy Senát návrh zákona zamítl . ps2017-026-01-001-001.u6.p12.s1
Vážené poslankyně a poslanci , nezbývá mi než věřit , že důvody tohoto zamítnutí pochopíte a budete usilovat v této věci o nalezení lepší vyváženosti změn jak ve prospěch zaměstnanců , tak ale i také ve prospěch zaměstnavatelů . ps2017-026-01-001-001.u6.p12.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-026-01-001-001.u7.p1.s1
Děkuji vám , pane senátore . ps2017-026-01-001-001.u7.p1.s2
Vzhledem k tomu , že pan zpravodaj garančního výboru sedí na svém místě (poslanec Novák u stolku zpravodajů) , ptám se ho , zda se chce vyjádřit . ps2017-026-01-001-001.u7.p1.s3
V tuto chvíli ne . ps2017-026-01-001-001.u7.p1.s4
Ptám se pana poslance Bauera , který byl zpravodajem v hospodářském výboru . ps2017-026-01-001-001.u7.p1.s5
Nemá zájem o vystoupení . ps2017-026-01-001-001.u7.p1.s6
Otevírám tedy k tomuto bodu rozpravu . ps2017-026-01-001-001.u7.p1.s7
Měl jsem zde přednostní právo - pan místopředseda Okamura . ps2017-026-01-001-001.u8.p1.s1
Vážené dámy a pánové , na úvod zdůrazním , že hnutí SPD podporuje proplacení prvních tří dnů nemocenské , tedy zrušení karenční doby , jelikož chceme , aby se lidé mohli v případě nemoci co nejdříve vyléčit . ps2017-026-01-001-001.u8.p1.s2
Zároveň však prosazujeme , aby tyto první tři dny nemocenské proplácel stát a nikoli zaměstnavatel , jak prosazuje vláda . ps2017-026-01-001-001.u8.p1.s3
Zatížení živnostníků a malých a středních podnikatelů je totiž v současnosti již tak vysoké , že ho není možné již více navyšovat . ps2017-026-01-001-001.u8.p1.s4
Proto se v hlasování o sněmovní verzi opět zdržíme , protože jste nám zamítli náš pozměňovací návrh , který právě měnil povinnost proplácení ze zaměstnavatele na stát . ps2017-026-01-001-001.u8.p2.s1
Karenční dobu , tzn . neproplácení prvního dnů nemocenské , zavedla v úsporném balíčku vláda ODS , a tím snížila náklady firmám na úkor zaměstnanců a současně pozvedla míru odvodu do státního rozpočtu , protože velká část zaměstnanců přestala krátkodobě marodit . ps2017-026-01-001-001.u8.p2.s2
A je zcela jasné , že na nemocenskou chodí v drtivé většině ti s nejmenšími platy , protože rozdíl mezi nemocenskou a platem je v jejich případě v řádu stokorun , zatímco třeba u nás by to byl rozdíl v řádu tisíců . ps2017-026-01-001-001.u8.p2.s3
Ústavní soud karenční dobu v pololetí 2008 zrušil . ps2017-026-01-001-001.u8.p2.s4
Kabinet ale neproplácení prosadil znovu a ústavní soudci poté tuto úpravu paradoxně nechali v platnosti . ps2017-026-01-001-001.u8.p3.s1
Proč Ústavní soud karenční dobu zrušil ? ps2017-026-01-001-001.u8.p3.s2
Zrušení poskytování nemocenské za první tři dny v pracovní neschopnosti je v rozporu s ustanovením článku 30 odst . 1 Listiny , konkrétně s právem na přiměřené hmotné zabezpečení při nezpůsobilosti k práci . ps2017-026-01-001-001.u8.p3.s3
Jedná se tedy o poněkud pohodlný až svévolný postup ze strany státu , který kvůli neurčitému počtu zneuživatelů nemocenských dávek plošně postihuje všechny kategorie zaměstnanců . ps2017-026-01-001-001.u8.p3.s4
Výsledkem je stav , kdy převážná většina zaměstnanců zůstává po dobu prvních tří dnů v pracovní neschopnosti bez jakýchkoli prostředků , zatímco jejich povinnost platit pojistné zůstala nedotčena . ps2017-026-01-001-001.u8.p3.s5
Je nepřípustné , aby stát pouze vyžadoval splnění povinností ze strany zaměstnanců , v daném případě plnění pojistného , a nedbal přitom ochrany jejich zájmů , postihne - li je zmíněná událost v podobě pracovní neschopnosti . ps2017-026-01-001-001.u8.p3.s6
Došlo tak k porušení práv zaměstnanců , které dosahuje ústavněprávní dimenze . ps2017-026-01-001-001.u8.p3.s7
Systém nemocenského pojištění by neměl sloužit ke krytí deficitu státního rozpočtu . ps2017-026-01-001-001.u8.p3.s8
Karenční doba je podle mého soudu v rozporu s právem občana na přiměřené hmotné zabezpečení při nezpůsobilosti k práci podle článku 30 odst . 1 Listiny základních práv a svobod a se zásadou závaznosti vykonavatelných rozhodnutí Ústavního soudu pro všechny orgány a osoby podle článku 89 . ps2017-026-01-001-001.u8.p4.s1
U článku 26 Listiny jde zejména o odstavec 3 , kde se stanovuje , že každý má právo získávat prostředky pro své životní prostředky prací . ps2017-026-01-001-001.u8.p4.s2
Občany , kteří toto právo nemohou bez své viny vykonávat , stát v přiměřeném rozsahu hmotně zajišťuje . ps2017-026-01-001-001.u8.p4.s3
Podmínky stanovuje zákon . ps2017-026-01-001-001.u8.p5.s1
Článek 30 Listiny upravuje právo občanů na přiměřené hmotné zabezpečení ve stáří a při nezpůsobilosti k práci a právo každého na takovou pomoc v hmotné nouzi , která je nezbytná pro zajištění základních životních podmínek . ps2017-026-01-001-001.u8.p6.s1
Proč toto cituji ? ps2017-026-01-001-001.u8.p6.s2
Z výše uvedených ustanovení plynou dva zásadní principy . ps2017-026-01-001-001.u8.p6.s3
Ano , v čase nemoci má zaměstnanec právo na pomoc , ale tuto pomoc je povinen mu poskytovat stát , nikoliv zaměstnavatel a z toho také vyplývá postoj našeho hnutí SPD . ps2017-026-01-001-001.u8.p6.s4
A jak jsme za SPD navrhovali a o našem návrhu se tady hlasovalo a byl zamítnut , jediné spravedlivé řešení , a také , jak vidíme , které odpovídá Ústavě , je , aby se nemocenská proplácela z nemocenského pojištění . ps2017-026-01-001-001.u8.p6.s5
Argument , že zaměstnavatelům vláda snížila odvody , moc neobstojí , protože vláda naopak kontinuálně v mnoha úrovních zaměstnavatele naopak silně zatěžuje . ps2017-026-01-001-001.u8.p7.s1
Na druhé straně pakliže by si někdo přál , aby nemocný člověk za první tři dny nedostal ani haléř , tak to je také absolutně nepřípustné , protože bohužel v této zemi jsou miliony lidí , pro které je důležitá každá stokoruna a kteří žijí od výplaty k výplatě . ps2017-026-01-001-001.u8.p7.s2
A je o pravdu nemyslitelné , aby ve 21 . století existovali v naší zemi lidé , kteří si nemohou dovolit být nemocní , protože by neměli na jídlo nebo na nájem . ps2017-026-01-001-001.u8.p7.s3
Je dost iluzorní představa , že tím stát nebo systém něco šetří . ps2017-026-01-001-001.u8.p7.s4
Nikdo totiž u nás neudělal relevantní průzkum , kolik nás stojí závažná , často chronická onemocnění lidí , kteří si je přivodili tím , že dlouhodobě opomíjeli si léčit drobná onemocnění . ps2017-026-01-001-001.u8.p7.s5
Každý ví , že přecházené nemoci se v budoucnu projevují v daleko horší podobě , ať už v kardiovaskulárních chorobách , tak v oslabení imunity , které následuje rakovina .