ps2017-024-07-001-195.u1.p1.s1
| 195. |
ps2017-024-07-001-195.u1.p1.s2
| Odpovědi členů vlády na písemné interpelace |
ps2017-024-07-001-195.u1.p2.s1
| Na pořad jednání 24. schůze Poslanecké sněmovny bylo předloženo celkem devět odpovědí na vznesené interpelace, s nimiž poslanci nebyli spokojeni, a z toho důvodu požádali o zařazení na pořad schůze Poslanecké sněmovny. |
ps2017-024-07-001-195.u1.p2.s2
| Dnes nám k projednání zůstávají čtyři odpovědi na písemné interpelace. |
ps2017-024-07-001-195.u1.p2.s3
| Upozorňuji všechny poslance na § 112 odst. 6 |
ps2017-024-07-001-195.u1.p2.s4
| Poslanecké sněmovny, který zní, že není-li interpelující poslanec na schůzi Sněmovny přítomen, nekoná se o odpovědi na jeho interpelaci rozprava a Sněmovna k ní nezaujme stanovisko ani o ní dále nejedná. |
ps2017-024-07-001-195.u1.p3.s1
| A nyní přistoupíme k projednání odpovědi na písemné interpelace. |
ps2017-024-07-001-195.u1.p3.s2
| Jako první je interpelace na předsedu vlády Andreje Babiše. |
ps2017-024-07-001-195.u1.p3.s3
| Předseda vlády Andrej Babiš odpověděl na interpelaci poslance Jakuba Michálka ve věci elektronického spisu. |
ps2017-024-07-001-195.u1.p3.s4
| Interpelace se spolu s odpovědí předkládá jako sněmovní tisk [268](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=268&O=8). |
ps2017-024-07-001-195.u1.p4.s1
| Projednávání této odpovědi bylo přerušeno do přítomnosti předsedy vlády Andreje Babiše. |
ps2017-024-07-001-195.u1.p4.s2
| Já mohu jenom konstatovat, že tato překážka stále trvá. |
ps2017-024-07-001-195.u1.p4.s3
| A jak jsme už minule došli k závěru, že není možné pokračovat, jestliže bylo řádně přerušeno do přítomnosti. |
ps2017-024-07-001-195.u1.p4.s4
| Takže chválím pana poslance Michálka, že je přítomen a připraven, ale... |
ps2017-024-07-001-195.u1.p4.s5
| Normálně by to... |
ps2017-024-07-001-195.u1.p4.s6
| Prosím, pane předsedo. |
ps2017-024-07-001-195.u2.p1.s1
| Děkuji za slovo, vážený pane předsedo. |
ps2017-024-07-001-195.u2.p1.s2
| Mě opravdu mrzí, že tady interpeluji už od října, kdy jsem posílal tu interpelaci, a pan premiér ještě tedy nepřišel na písemné interpelace. |
ps2017-024-07-001-195.u2.p1.s3
| Přece jenom máme konec roku. |
ps2017-024-07-001-195.u2.p1.s4
| Když někdo od října nezvládne přijít ani na tu jednu písemnou interpelaci, aby odpověděl tady na plénu Poslanecké sněmovny, když právě odpovědi na interpelace jsou jeden z klíčových nástrojů toho, jak opozice kontroluje vládu, tak to považuji za zcela nepřijatelné. |
ps2017-024-07-001-195.u2.p2.s1
| Kdybych já nepřišel, tak se ta interpelace shodí pod stůl. |
ps2017-024-07-001-195.u2.p2.s2
| Nicméně já jsem tady byl vždycky připraven, abychom si to vyříkali, bohužel, pan předseda vlády opět nedorazil. |
ps2017-024-07-001-195.u2.p2.s3
| Tak já nevím, jestli to takhle tedy potáhneme další tři roky a budeme se k tomu věnovat, když pan předseda vlády tady není. |
ps2017-024-07-001-195.u2.p2.s4
| Mně to nepřijde úplně smysluplné. |
ps2017-024-07-001-195.u2.p2.s5
| A přesto ty věci, na které my opakovaně upozorňujeme, jsou závažné a Poslanecká sněmovna by o nich měla jednat. |
ps2017-024-07-001-195.u2.p3.s1
| Teď jsem byl v Otázkách Václava Moravce v České televizi s kolegou Kováčikem z komunistické strany a zaznělo tam téma digitalizace, modernizace státu, že to i komunistická strana podporuje, že je progresivní, a přesto tady nemáme po roce fungování vlády Andreje Babiše žádné konkrétní výsledky v oblasti digitalizace. |
ps2017-024-07-001-195.u2.p3.s2
| My jsme se bavili o tom, co nám sliboval vládní zmocněnec, že vznikne nějaký dashboard, kde budou informace o tom, jak manažersky plní jednotliví ministři svoje plány nebo cíle. |
ps2017-024-07-001-195.u2.p3.s3
| To znamená, kolik dálnic postavil třeba pan Ťok, nebo kolik jich opravil, abychom měli objektivní data a měli se nad těmito konkrétními daty o čem bavit v Poslanecké sněmovně, ale bohužel to jsme také nedostali. |
ps2017-024-07-001-195.u2.p4.s1
| To téma elektronického spisu je zásadní, protože má přesahy i do třeba stavebního řízení. |
ps2017-024-07-001-195.u2.p4.s2
| A opakovaně tady řešíme problematiku, že dochází k průtahům ve stavebním řízení, že lidi čekají měsíce na to, mnohem delší dobu v některých případech, u některých zavalených stavebních úřadů, aby se jejich věc vyřídila. |
ps2017-024-07-001-195.u2.p4.s3
| A bohužel ministerstvo nemá účinný funkční kontrolní dohledový systém, aby vůbec vědělo, kolik je žádostí o stavební povolení, jaké jsou tam průměrné doby řízení apod., aby to mohlo opravdu manažersky řídit. |
ps2017-024-07-001-195.u2.p4.s4
| Žádné takovéto systémy dneska bohužel neexistují. |
ps2017-024-07-001-195.u2.p4.s5
| A pokud zavedeme důsledně ten elektronický spis a budeme tam mít i standardy pro interoperabilitu, to znamená, budeme schopni vyvodit z toho konkrétního řízení, kdy začalo, jak dlouho trvá, a napříč těmi všemi informačními systémy, které jsou od různých dodavatelů, to musí samozřejmě stanovit stát, tento standard pro interoperabilitu, tak pak to ministerstvo bude i moci řídit. |
ps2017-024-07-001-195.u2.p5.s1
| Takže já bych poprosil pana premiéra tedy, aby se na lednové písemné interpelace už opravdu dostavil, protože pokud několik měsíců dochází k tomu, že premiér vůbec nepřichází na písemné interpelace, tak mi to přijde jako pohrdání Poslaneckou sněmovnou. |
ps2017-024-07-001-195.u2.p5.s2
| A myslím si, že když se vláda v programovém prohlášení zavázala, že bude komunikovat s opozicí, tak minimálně to, že by tedy premiér mohl třeba i jednou měsíčně dojít na písemné interpelace, by byl takový určitý minimální standard, aby to tady mělo nějakou štábní kulturu. |
ps2017-024-07-001-195.u2.p6.s1
| Čili nebudu vás teď zdržovat. |
ps2017-024-07-001-195.u2.p6.s2
| Vlastně tu konkrétní odpověď, tu já si nechám až na tu dobu, až se pan premiér dostaví do Poslanecké sněmovny. |
ps2017-024-07-001-195.u2.p6.s3
| Ale ještě jednou žádám, aby v okamžiku, kdy chce řídit ten stát na nějaké úrovni, tak aby aspoň chodil na těch několik málo závažných okamžiků, jako jsou poslanecké interpelace, aspoň třeba jednou měsíčně. |
ps2017-024-07-001-195.u2.p6.s4
| Myslím si, že to není zas takový přehnaný požadavek, který má opozice po předsedovi vlády, který stojí v čele našeho státu. |
ps2017-024-07-001-195.u2.p6.s5
| Děkuji. |
ps2017-024-07-001-195.u3.p1.s1
| Já vám děkuji, pane předsedo. |
ps2017-024-07-001-195.u3.p1.s2
| Tu vaší výzvu vnímám a obrátím jménem Poslanecké sněmovny na pana předsedu vlády, aby se tahle situace vyřešila nějakým způsobem, buď písemně, nebo osobně. |
ps2017-024-07-001-195.u3.p2.s1
| Dovolte mi přečíst další omluvy. |
ps2017-024-07-001-195.u3.p2.s2
| Omlouvá se paní ministryně Jana Maláčová z pracovních důvodů z celého jednacího dne, omlouvá se pan poslanec Pavel Jelínek z dnešního jednání do konce jednacího dne ze zdravotních důvodů, omlouvá se pan místopředseda Pikal od do - stihl to dřív, ruší svoji omluvu. |
ps2017-024-07-001-195.u3.p2.s3
| Omlouvá se pan ministr Miroslav Toman do hodin z pracovních důvodů. |
ps2017-024-07-001-195.u3.p3.s1
| Další interpelací byla opět interpelace na předsedu vlády Andreje Babiše. |
ps2017-024-07-001-195.u3.p3.s2
| Mohu konstatovat totéž. |
ps2017-024-07-001-195.u3.p3.s3
| I třetí interpelace byla přerušena ze stejného důvodu. |
ps2017-024-07-001-195.u3.p4.s1
| Zbývá nám čtvrtá interpelace, je to interpelace na ministryni financí Alenu Schillerovou. |
ps2017-024-07-001-195.u3.p4.s2
| Ministryně financí Alena Schillerová odpověděla na interpelaci poslankyně Věry Kovářové ve věci sliby pana premiéra. |
ps2017-024-07-001-195.u3.p4.s3
| Interpelace se spolu s odpovědí předkládá jako sněmovní tisk [345](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=345&O=8). |
ps2017-024-07-001-195.u3.p4.s4
| Projednání této odpovědi bylo přerušeno do přítomnosti ministryně financí Aleny Schillerové, která je přítomna, a já v této věci otevírám rozpravu. |
ps2017-024-07-001-195.u3.p4.s5
| Ptám se paní poslankyně, zda vystoupí jako první. |
ps2017-024-07-001-195.u3.p4.s6
| Prosím, paní poslankyně, máte slovo. |
ps2017-024-07-001-195.u3.p4.s7
| Otevírám rozpravu. |
ps2017-024-07-001-195.u4.p1.s1
| Děkuji za slovo. |
ps2017-024-07-001-195.u4.p1.s2
| Já si velice cením toho, že paní ministryně dorazila po tak náročném dnu, který měla včera. |
ps2017-024-07-001-195.u4.p1.s3
| Přesto dorazila dnes na interpelace, takže za to samozřejmě děkuji. |
ps2017-024-07-001-195.u4.p2.s1
| Moje písemná interpelace se týkala Národního investičního plánu a můj dotaz zněl, jaký ten plán je, jaké jsou podrobnosti. |
ps2017-024-07-001-195.u4.p2.s2
| Přestože byl následně druhý nebo třetí den tento investiční plán představen panem premiérem, tak jsem vlastně žádné informace v písemné odpovědi neobdržela. |
ps2017-024-07-001-195.u4.p2.s3
| Proto bych vás, paní ministryně, poprosila, zda byste přece jen mohla trošku přibližněji pohovořit o tomto Národním investičním plánu a jaké jsou záměry ministerstva. |
ps2017-024-07-001-195.u4.p2.s4
| Děkuji. |
ps2017-024-07-001-195.u5.p1.s1
| Děkuji. |
ps2017-024-07-001-195.u5.p1.s2
| Prosím, paní ministryně, máte slovo. |
ps2017-024-07-001-195.u6.p1.s1
| Děkuji za slovo, pane předsedo. |
ps2017-024-07-001-195.u6.p1.s2
| Vážená paní poslankyně, dámy a pánové. |
ps2017-024-07-001-195.u6.p1.s3
| Žádala jste ve své interpelaci odpověď na otázku, jaká je celková výše dosavadních slibů pana premiéra, zejména těch, které učinil při svých cestách do krajů po volbách do Poslanecké sněmovny. |
ps2017-024-07-001-195.u6.p1.s4
| Dále jste žádala o informaci o rozpočtových dopadech některých jiných opatření, která jsou součástí priorit státního rozpočtu na rok 2019. |
ps2017-024-07-001-195.u6.p1.s5
| Na tuto interpelaci jsem písemně odpověděla. |
ps2017-024-07-001-195.u6.p1.s6
| Moje odpověď je součástí sněmovního tisku číslo 345. |
ps2017-024-07-001-195.u6.p1.s7
| Paní poslankyně požádala o zařazení této odpovědi na pořad schůze Poslanecké sněmovny. |
ps2017-024-07-001-195.u6.p2.s1
| Na úvod svého vystoupení, když dovolíte, bych se chtěla zmínit o hlavních prioritách návrhu státního rozpočtu na rok 2019, byť jsme to tedy poslouchali včera celý den. |
ps2017-024-07-001-195.u6.p2.s2
| Chtěla bych se především zaměřit na ty, které jsou zdrojově zabezpečeny ve státním rozpočtu. |
ps2017-024-07-001-195.u6.p3.s1
| Jedná se zejména o zvýšení průměrného starobního důchodu asi o 900 Kč od 1. ledna 2019, pro důchodce starší 80 let je potom schváleno zvýšení procentní výměry důchodu o dalších 1 000 Kč a průměrný starobní důchod tak po zvýšení bude činit 13 286 Kč. |
ps2017-024-07-001-195.u6.p3.s2
| Meziročně výdaje na důchody rostou tedy o rekordních 38 mld. na úroveň bezmála 473 mld. Kč. |
ps2017-024-07-001-195.u6.p4.s1
| Další je platba státu do veřejného zdravotního pojištění. |
ps2017-024-07-001-195.u6.p4.s2
| Ta se meziročně zvyšuje o 3,5 mld. Kč na celkovou částku 73,3 mld. Kč. |
ps2017-024-07-001-195.u6.p5.s1
| Výdaje na platy a ostatní platby za provedenou práci rozpočtované v organizačních složkách státu a příspěvkových organizacích pro rok 2019 jsou rozpočtovány v objemu 210 mld. bez příslušenství, což představuje zvýšení o více než 23 mld. Kč proti roku 2018. |
ps2017-024-07-001-195.u6.p5.s2
| Růst platů však není plošný, ale je diferencován podle jednotlivých profesí. |
ps2017-024-07-001-195.u6.p6.s1
| Celkové výdaje kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy jsou navrženy v objemu 205,8 mld. Kč a oproti roku 2018 se jedná o nárůst téměř 30 mld., je to přesně 29,7 mld. Kč. |
ps2017-024-07-001-195.u6.p6.s2
| Z tohoto navýšení je posílení směřováno především na nárůst platů pedagogů a nepedagogů, dále na výdaje spojené s inkluzí, na provoz mateřských škol, navýšení počtu dětí a žáků a na financování reformy regionálního školství. |
ps2017-024-07-001-195.u6.p7.s1
| V oblasti veřejných vysokých škol je rozpočtováno posílení výdajů pro rok 2019 ve výši 2 mld. včetně umožnění nárůstu počtu studentů, přijímaných do prvních ročníků lékařských a pedagogických fakult vysokých škol, o čemž jsme několikrát informovali. |
ps2017-024-07-001-195.u6.p8.s1
| Výdaje na sport byly zvýšeny o 2 mld. meziročně na celkový objem 8,4 mld., z toho kapitola MŠMT činí 7 mld. |
ps2017-024-07-001-195.u6.p9.s1
| Zvýšení výdajů Ministerstva obrany o 7,8 mld. na celkových 66,7 mld., to je 1,19 % HDP. |
ps2017-024-07-001-195.u6.p10.s1
| Výdaje na výzkum, vývoj a inovace jsou zahrnuty do rozpočtu v celkovém objemu přesahujícím 42 mld., což proti roku 2018 představuje zvýšení výdajů o 1,5 mld. |
ps2017-024-07-001-195.u6.p11.s1
| Kompenzace slev jízdného do veřejné osobní dopravy, to znamená zavedení nové slevy z jízdného ve vlacích a autobusech pro seniory, děti, žáky a studenty - na kompenzace dopravcům je v příštím roce rozpočtováno 6 mld. Kč. |
ps2017-024-07-001-195.u6.p12.s1
| Dále rozpočet počítá s valorizací příspěvků na výkon státní správy v rámci finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům obcí, krajů a k rozpočtu hl. m. Prahy ve výši 10 % s dopadem 1,1 mld. |
ps2017-024-07-001-195.u6.p13.s1
| Celkové kapitálové výdaje jsou pro rok 2019 rozpočtovány ve výši 122 mld., což je o 31,9 mld. Kč více než v roce 2018. |
ps2017-024-07-001-195.u6.p13.s2
| K meziročnímu nárůstu dochází u kapitálových výdajů, které jsou kryty příjmy z rozpočtu EU, a to o více než 10 mld., u českých kapitálových výdajů je nárůst bezmála o 22 mld. na úroveň 79,4 mld. |
ps2017-024-07-001-195.u6.p13.s3
| A právě zvyšování státního podílu výdajů na investice je jedním z cílů současné vlády, o čemž jsem i včera několikrát informovala, a tím navazuje na trend, kdy od roku 2014 se soustavně navyšují kapitálové výdaje z národních zdrojů. |
ps2017-024-07-001-195.u6.p14.s1
| Celkové výdaje Státního fondu dopravní infrastruktury jsou rozpočtovány ve výši 84 mld., to je meziroční navýšení o téměř 15 mld. Kč. |
ps2017-024-07-001-195.u6.p14.s2
| Národní výdajový rámec fondu činí téměř 66 mld., to je meziroční navýšení o 11,7 mld. |
ps2017-024-07-001-195.u6.p15.s1
| Pokud se týká cest pana premiéra a dalších členů vlády do krajů, včetně mě, tak se především jednalo o seznámení se s problémy regionů a zmapování investičních potřeb. |
ps2017-024-07-001-195.u6.p15.s2
| Žádný seznam celkových slibů pana premiéra neexistuje. |
ps2017-024-07-001-195.u6.p15.s3
| Zmapované investiční potřeby jsou nyní agregovány a vlastně shrnuty v připraveném Národním investičním plánu, jehož zpracování je primárně v gesci Ministerstva pro místní rozvoj. |
ps2017-024-07-001-195.u6.p15.s4
| Tento Národní investiční plán do roku 2030 počítá s investičním potenciálem v částce 3,5 bil. Kč veřejných prostředků na více než 17 tisíc projektů, přičemž největší priorita je dána na dostavbu dálniční sítě, dostavbu či vybudování obchvatů obcí v rámci silnic první třídy. |
ps2017-024-07-001-195.u6.p15.s5
| V plánu se ovšem počítá s investicemi napříč všemi ministerstvy v obcích a krajích, hovoříme tedy o veřejných rozpočtech. |
ps2017-024-07-001-195.u6.p16.s1
| Koordinaci naplňování Národního investičního plánu zajišťuje Ministerstvo pro místní rozvoj spolu s nově vzniklou Radou vlády pro veřejné investování, která bude posuzovat, kterým projektům bude dána priorita na základě připravenosti, návratnosti, multiplikačního efektu a společenské potřeby. |
ps2017-024-07-001-195.u6.p17.s1
| Jako zodpovědná ministryně financí nemůžu slíbit, že všechny předložené projekty budou podpořeny, a to především s ohledem na možnosti státního rozpočtu, rozpočtů obcí a krajů. |
ps2017-024-07-001-195.u6.p17.s2
| Národní investiční plán tak bude sloužit jako zásobník projektů při vyjednávání s Evropskou unií o alokaci finančních prostředků pro příští období na rok 2021 až 2027. |