ps2017-020-09-003-056.u1.p1.s1
56 . ps2017-020-09-003-056.u1.p1.s2
Návrh poslanců Markéty Pekarové Adamové , Dominika Feriho , Miroslava Kalouska , Heleny Langšádlové , Karla Schwarzenberga , Františka Váchy , Vlastimila Válka , Marka Výborného a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 247 / 1995 Sb . , o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákonů , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony / sněmovní tisk 217 / - prvé čtení ps2017-020-09-003-056.u1.p2.s1
Děkuji paní poslankyni Markétě Pekarové Adamové , že už je u stolku zpravodajů , děkuji panu poslanci Strýčkovi , který je zpravodajem pro prvé čtení , a prosím , aby předložený návrh uvedla zástupkyně navrhovatelů paní poslankyně Markéta Pekarová Adamová . ps2017-020-09-003-056.u1.p2.s2
Máte slovo , paní poslankyně . ps2017-020-09-003-056.u2.p1.s1
Děkuji vám za slovo . ps2017-020-09-003-056.u2.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte , abych vám představila návrh zákona , kterým se mění zákon číslo 247 / 1995 Sb . , o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákonů , ve znění pozdějších předpisů , tedy sněmovní tisk 217 . ps2017-020-09-003-056.u2.p1.s3
Tento sněmovní tisk , tento zákon předkládá celkem 29 poslanců z pěti poslaneckých klubů . ps2017-020-09-003-056.u2.p2.s1
Hlavním smyslem a cílem novely je zavést v českém volebním systému možnost distančního hlasování , tedy tzv . korespondenční volby . ps2017-020-09-003-056.u2.p2.s2
Volební právo obecně je jedním ze základních práv , které je zakotveno právními předpisy té nejvyšší síly , a to jak Ústavou České republiky , tak také Listinou základních práv a svobod . ps2017-020-09-003-056.u2.p2.s3
Listina pojímá volební právo jako základní ústavní právo umožňující občanům podílet se na správě věcí veřejných svobodnou volbou svých zástupců . ps2017-020-09-003-056.u2.p2.s4
Volební právo je chápáno jako individuální . ps2017-020-09-003-056.u3.p1.s1
Paní poslankyně , já vás přeruším a požádám sněmovnu o klid . ps2017-020-09-003-056.u3.p1.s2
Vyzývám ty , kteří diskutují jiné téma , než je volební zákon , aby tak učinili v předsálí a paní zástupkyni navrhovatelů nechali v důstojném prostředí uvést návrh zákona . ps2017-020-09-003-056.u3.p1.s3
Jedná se o návrh , který má svoji ústavní konsekvenci , podléhá čl . 41 Ústavy České republiky , a vztahy se Senátem v tomto ohledu mohou být výrazně komplikované , nebo také dobré , ale to ještě nevíme . ps2017-020-09-003-056.u3.p1.s4
Rád bych , aby všechny diskuse , které se toho netýkají , byly mimo sál . ps2017-020-09-003-056.u3.p1.s5
Děkuji . ps2017-020-09-003-056.u3.p2.s1
Pokračujte . ps2017-020-09-003-056.u4.p1.s1
Děkuji vám , pane předsedající . ps2017-020-09-003-056.u4.p2.s1
Volební právo je chápáno jako individuální . ps2017-020-09-003-056.u4.p2.s2
Každý má možnost se rozhodnout , zda se voleb zúčastní . ps2017-020-09-003-056.u4.p2.s3
Stát je garantem a nástrojem ochrany výkonu tohoto práva . ps2017-020-09-003-056.u4.p2.s4
Předpokladem funkčního volebního zákona splňujícího zadání stanovených principů by tedy měla být konstrukce , která umožňuje skutečně se voleb účastnit a nevytváří procesní ani jiné bariéry pro jeho uplatnění , třeba bariéry územní . ps2017-020-09-003-056.u4.p2.s5
Pro české občany , kteří se v době voleb nacházejí nebo dlouhodobě žijí v zahraničí , však existují procesní , ale také třeba finanční bariéry , které jim jejich výkon volebního práva značně komplikují nebo zcela znemožňují . ps2017-020-09-003-056.u4.p3.s1
Ačkoliv je nyní ze zákona hlasování v zahraničí umožněno při volbách do Poslanecké sněmovny a při volbě prezidenta republiky , a to ve volebních místnostech , které jsou zpravidla zřizovány na zastupitelských úřadech , je možnost hlasovat v zahraničí pouze na zastupitelských úřadech kritizována , a to zejména s ohledem na značné vzdálenosti pro voliče při cestě na zastupitelský úřad , a to zejména v těch rozlehlejších státech , jako jsou např . Spojené státy americké , Kanada , Rusko atd . , ale samozřejmě i v těch menších , kam se mnohdy musí volič dopravit ještě navíc dvakrát , a to při podání žádosti o zápis do zvláštního seznamu a pak při samotném hlasování . ps2017-020-09-003-056.u4.p4.s1
Proto navrhujeme zavést možnost korespondenční volby , která by tyto bariéry odstranila . ps2017-020-09-003-056.u4.p4.s2
Možnost volit korespondenčně je tradiční např . právě ve Spojených státech amerických , Kanadě nebo Austrálii . ps2017-020-09-003-056.u4.p4.s3
V těchto zemích je shodou okolností silné zastoupení našich spoluobčanů . ps2017-020-09-003-056.u4.p4.s4
O to méně je pro mne přijatelný stav českého volebního práva , který pro ně bez možnosti korespondenční volby vytváří faktické technické překážky účasti ve volbách . ps2017-020-09-003-056.u4.p4.s5
Dám příklad . ps2017-020-09-003-056.u4.p4.s6
Cesta mnohdy v těchto zemích může mít stovky i tisíce kilometrů , znamená to tedy třeba koupi letenky a ještě k tomu , jak jsem zmínila , nadvakrát , protože je nutné se tedy dostavit na zastupitelský úřad nejdříve k zápisu při podání žádosti a pak při samotném hlasování . ps2017-020-09-003-056.u4.p4.s7
A při takových volbách , jako jsou třeba prezidentské , samozřejmě jsou dvoukolové , to ještě znamená dvojnásobek cest . ps2017-020-09-003-056.u4.p5.s1
O tom , že nejde o netradiční institut , svědčí skutečnost , že v Evropské unii umožňuje svým občanům volit korespondenčně hned 24 zemí , jako např . Německo , Velká Británie , Itálie , Španělsko nebo Rakousko , stejnou možnost mají také občané Estonska , Litvy , Slovinska či Slovenska . ps2017-020-09-003-056.u4.p5.s2
Ve světě v řadě zemí , které jsem zmínila , funguje tato forma hlasování bezpečně už po desítky let . ps2017-020-09-003-056.u4.p6.s1
Korespondenční volbu navrhujeme zavést ve volbách do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky , do voleb prezidentských a do voleb do Evropského parlamentu , zde však s tou výjimkou , že volby do Evropského parlamentu nebudou probíhat na zastupitelských úřadech . ps2017-020-09-003-056.u4.p6.s2
Hlavním záměrem předkladatelů je umožnit zjednodušení hlasování nejen pro české občany žijící v zahraničí , ale i pro ty , kteří tam studují , pracují , např . i v různých institucích , zastupují tak Českou republiku , a přitom pak nemají možnost je zúčastnit voleb . ps2017-020-09-003-056.u4.p7.s1
Navrhovaná úprava počítá s tím , že by zůstala zachována i možnost vydávání voličských průkazů pro hlasování v místech mimo volební okrsky , kde je volič veden ve zvláštním volebním seznamu . ps2017-020-09-003-056.u4.p7.s2
Stejně tak zůstává zachována i možnost osobního hlasování ve volebních místnostech v České republice a na příslušných zastupitelských úřadech . ps2017-020-09-003-056.u4.p7.s3
Došlo by tak k rozšíření možnosti výkonu volebního práva . ps2017-020-09-003-056.u4.p8.s1
Navrhovaná právní úprava nezavádí možnost korespondenčního hlasování při volbách do Senátu . ps2017-020-09-003-056.u4.p8.s2
V této souvislosti by bylo třeba řešit problematiku příslušnosti voliče do senátního volebního obvodu , který by znamenal větší administrativní zátěž v rámci určování volebního okrsku , další omezení by se pak týkala občanů , kteří nemají pobyt na území České republiky . ps2017-020-09-003-056.u4.p8.s3
Kvůli časovému omezení by nemohla být umožněna volba do druhého kola senátních voleb . ps2017-020-09-003-056.u4.p8.s4
Nemožnost korespondenčního hlasování v tomto případě je dána lhůtami , které jsou podle stávající volební úpravy ohraničeny 90 dny pro celý volební proces . ps2017-020-09-003-056.u4.p8.s5
Zavedení korespondenčního hlasování např . ve druhém kole voleb do Senátu by předpokládalo prodloužení volebního procesu tak , aby mezi prvním a druhým kolem voleb bylo možné zabezpečit rozeslání hlasovacích lístků voličům . ps2017-020-09-003-056.u4.p8.s6
Stejně tak v případě zkrácení lhůt při doplňovacích a opakovaných volbách a opakovaném hlasování by nebylo technicky možno korespondenční hlasování organizačně technicky zabezpečit . ps2017-020-09-003-056.u4.p9.s1
Zajištění korespondenčního hlasování ve druhém kole prezidentské volby je provedeno v návrhu tak , že budou doručeny volební lístky voliči , tedy celé sady , dvakrát , pro obě kola prezidentské volby . ps2017-020-09-003-056.u4.p9.s2
Korespondenční hlasování bude podmíněno žádostí voliče o tento způsob hlasování , kterou musí adresovat zastupitelskému úřadu , kde je veden v seznamu voličů . ps2017-020-09-003-056.u4.p9.s3
Žádat o tento způsob hlasování může osobně či písemným podáním opatřeným úředně ověřeným podpisem voliče , dále prostřednictvím elektronického podpisu či v elektronické podobě zaslané prostřednictvím datové schránky . ps2017-020-09-003-056.u4.p10.s1
Zastupitelský úřad voliči vydá osobně nebo do vlastních rukou zašle hlasovací lístky a volič pak vybraný , popřípadě upravený hlasovací lístek zašle na adresu zastupitelského úřadu , která bude již předem předepsána na doručovací obálce . ps2017-020-09-003-056.u4.p10.s2
Při zaslání hlasovacího lístků zpět bude na úvaze voliče , zda zašle doručovací obálku doporučeně , nebo běžným způsobem . ps2017-020-09-003-056.u4.p10.s3
Doporučené doručování v zahraničí by mohlo činit v některých zemích , které tento zvláštní způsob doručování neznají , problémy . ps2017-020-09-003-056.u4.p10.s4
Předání doručených obálek zvláštní okrskové volební komisi zajišťuje již sám zastupitelský úřad . ps2017-020-09-003-056.u4.p11.s1
Samotná volba pak podle návrhu vypadá následovně . ps2017-020-09-003-056.u4.p11.s2
Spolu s hlasovacími lístky , úřední a doručovací obálkou je voliči zaslán identifikační lístek , který obsahuje předem vyplněné údaje o volebním obvodu nebo volebním kraji a voličem vyplněné údaje , které jsou nezbytné k jeho identifikací zvláštní okrskovou volební komisí , ta pak na základě toho učiní záznam do výpisu ze zvláštního seznamu . ps2017-020-09-003-056.u4.p11.s3
Na identifikačním lístku volič svým podpisem pod předtištěným prohlášením potvrdí , že hlasuje osobně a že v den hlasování je občanem České republiky , což je praktické zejména u voličů s bydlištěm v zahraničí , kteří hlasují korespondenčně , neboť u nich existuje možnost , že od okamžiku , kdy žádali o zápis do zvláštního seznamu voličů u zastupitelského úřadu a prokazovali státní občanství České republiky , toto občanství pozbyli . ps2017-020-09-003-056.u4.p12.s1
O způsobu korespondenčního hlasování bude volič informován informačním letákem . ps2017-020-09-003-056.u4.p13.s1
Celý proces korespondenčního hlasování je upraven tak , aby byly zachovány základní principy volebního práva , především princip tajnosti a rovnosti hlasování . ps2017-020-09-003-056.u4.p13.s2
Tajnost hlasování bude zaručena samostatnou obálkou , ve které bude zalepený hlasovací lístek . ps2017-020-09-003-056.u4.p13.s3
Tato zalepená obálka se vloží do doručovací obálky spolu s identifikačním lístkem . ps2017-020-09-003-056.u4.p13.s4
Doručovací obálka musí být nadepsána slovy Korespondenční volba . ps2017-020-09-003-056.u4.p13.s5
Poté co obálka dorazí na zastupitelský úřad , bude uschována na místě , které k tomuto účelu vyhradí vedoucí zastupitelského úřadu . ps2017-020-09-003-056.u4.p13.s6
O všech doručených obálkách je vedena evidence . ps2017-020-09-003-056.u4.p14.s1
Zvláštní okrsková volební komise po ukončení hlasování na území České republiky před zahájením sčítání hlasů otevře doručovací obálky , které byly zvláštní okrskové volební komisi předány příslušným zastupitelským úřadem . ps2017-020-09-003-056.u4.p14.s2
Podle přiloženého identifikačního lístku voliče učiní zvláštní okrsková volební komise u tohoto voliče záznam ve výpisu ze zvláštního seznamu o tom , že volič hlasoval korespondenčně . ps2017-020-09-003-056.u4.p14.s3
Zvláštní okrsková volební komise dále zaznamená , do jakého volebního kraje nebo volebního obvodu volič hlasoval , identifikační lístek přiloží k tomuto výpisu a úřední obálku vhodí do volební schránky . ps2017-020-09-003-056.u4.p14.s4
Pokud zvláštní okrsková volební komise podle záznamu ve výpisu ze zvláštního seznamu zjistí , že volič již hlasoval ve volební místnosti , tzn . nikoliv distančně , ale osobně , odloží doručovací obálku spolu s úřední obálkou , kterou přelepí , aby byla zachována tajnost hlasování , a identifikačním lístkem s vyznačením důvodu takového postupu k volební dokumentaci . ps2017-020-09-003-056.u4.p15.s1
Během debat o zavedení korespondenční volby se často setkáváme s argumentem , resp . obavou , aby nedocházelo k manipulaci s vůlí voliče a byla garantována svoboda korespondenční volby . ps2017-020-09-003-056.u4.p15.s2
Za tímto účelem je možné do budoucna zavést také speciální kvalifikovanou podstatu trestného činu , která bude navazovat na dosavadní právní úpravu obsaženou v ustanovení § 351 zákona č . 40 / 2009 Sb . , trestní zákoník , ve znění pozdějších předpisů , obsahující trestný čin maření přípravy a průběhu voleb a referenda . ps2017-020-09-003-056.u4.p15.s3
Jenom podotýkám , že náš návrh se této úpravě nevěnuje . ps2017-020-09-003-056.u4.p15.s4
Zmiňuji to jako možnost v případě opravdu velkých obav právě z manipulací vůlí voliče . ps2017-020-09-003-056.u4.p16.s1
Vážené kolegyně , vážení kolegové , po zavedení distanční volby volá samozřejmě veřejnost . ps2017-020-09-003-056.u4.p16.s2
Spolu s dalšími kolegy , většinou to byli předsedové poslaneckých klubů nebo straničtí odborníci , kteří se problematikou této formy volby zabývají , jsem před necelými třemi týdny převzala společné prohlášení autorů petic za zavedení systému korespondenční či elektronické volby pro občany České republiky žijící v zahraničí . ps2017-020-09-003-056.u4.p16.s3
Pod těmito peticemi jsou podepsáni Češi žijící mimo Českou republiku v Evropě i v dalších zemích a také přední čeští vědci a akademici , kteří právě často v zahraničí působí . ps2017-020-09-003-056.u4.p16.s4
Pro ty z vás , kteří se nemohli předání účastnit , mám případně k dispozici několik archů těchto prohlášení a ráda vám je samozřejmě poskytnu . ps2017-020-09-003-056.u4.p16.s5
Mám zde také průzkum veřejného mínění , který zpracovala společnost Median pro Institute for Democracy 21 , ze kterého vyplývá , že tři čtvrtiny Čechů by umožnily volit korespondenčně jak krajanům v zahraničí , tak všem , kteří jsou v době voleb mimo své trvalé bydliště . ps2017-020-09-003-056.u4.p17.s1
Náš návrh předpokládá tedy zavedení korespondenční volby pro lidi v zahraničí , ale samozřejmě slýchám často výhrady , že by bylo vhodné jej rozšířit i pro občany v České republice , případně nahradit tímto způsobem systém volebních průkazů . ps2017-020-09-003-056.u4.p17.s2
Nicméně to náš návrh neobsahuje . ps2017-020-09-003-056.u4.p17.s3
Omezili jsme se pouze na zahraničí . ps2017-020-09-003-056.u4.p18.s1
Musím zmínit , že vláda tomuto návrhu dala neutrální stanovisko , a těším se tedy na debatu . ps2017-020-09-003-056.u4.p18.s2
Věřím , že tento návrh má velký význam pro Českou republiku a její občany , nejenom ty desítky a dokonce statisíce spoluobčanů žijících v zahraničí , ale pro nás všechny , může zvýšit důvěru lidí v zastupitelskou demokracii . ps2017-020-09-003-056.u4.p18.s3
A věřím , že bychom se mohli po těch mnoha letech , kdy se o zavedení korespondenční volby pouze debatuje , konečně posunout k tomu reálnému kroku jejího zavedení , protože opravdu jsme jedni z posledních , kteří ji stále ještě nemají . ps2017-020-09-003-056.u4.p19.s1
Dovoluji si vás tedy požádat o podporu našeho návrhu , pod kterým jsou podepsáni poslanci napříč politickým spektrem , a o jeho propuštění do druhého čtení . ps2017-020-09-003-056.u4.p19.s2
Děkuji vám za pozornost . ps2017-020-09-003-056.u5.p1.s1
Děkuji paní poslankyni Markétě Pekarové Adamové . ps2017-020-09-003-056.u5.p1.s2
A nyní žádám zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Jiřího Strýčka , aby se ujal slova . ps2017-020-09-003-056.u5.p1.s3
Pane zpravodaji , máte slovo