ps2017-020-07-005-087.u1.p1.s1
87 . ps2017-020-07-005-087.u1.p1.s2
Vládní návrh , kterým se předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s přístupem Smlouva o stabilitě , koordinaci a správě v hospodářské a měnové unii / sněmovní tisk 97 / - druhé čtení ps2017-020-07-005-087.u1.p2.s1
Předložený návrh postupně uvede paní ministryně financí Alena Schillerová a po ní pan ministr zahraničních věcí Tomáš Petříček , což se možná nestane , tak paní ministryni prosím , aby se ujala slova . ps2017-020-07-005-087.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-020-07-005-087.u2.p1.s2
Dámy a pánové , dovolte mi , abych zde opět uvedla vládní návrh na přístup České republiky ke Smlouvě o stabilitě , koordinaci a správě v hospodářské a měnové unii , známý jako fiskální pakt - nadále budu používat už jenom této zkratky . ps2017-020-07-005-087.u2.p1.s3
Nejdříve bych stručně shrnula dosavadní projednávání fiskálního paktu v Parlamentu České republiky a pak se zaměřím především na argumenty odpůrců fiskálního paktu , které tu již opakovaně zazněly . ps2017-020-07-005-087.u2.p2.s1
Vláda přistoupení ke smlouvě poprvé schválila svým usnesením 24 . března 2014 a znovu 14 . února 2018 . ps2017-020-07-005-087.u2.p2.s2
V Senátu byl návrh projednán výborem pro hospodářství , zemědělství a dopravu , výborem pro záležitosti EU , výborem pro zahraniční věci , bezpečnost a obranu . ps2017-020-07-005-087.u2.p2.s3
Všechny výbory Senátu doporučily dát souhlas s přístupem ke smlouvě . ps2017-020-07-005-087.u2.p2.s4
Plénum Senátu projednalo návrh dne 18 . července 2018 a usnesením odročilo projednávání tohoto návrhu do projednání v Poslanecké sněmovně . ps2017-020-07-005-087.u2.p2.s5
Poslanecká sněmovna se návrhu věnovala v prvním čtení během května a června , načež byl přidělen k projednání zahraničnímu a rozpočtovému výboru . ps2017-020-07-005-087.u2.p2.s6
Rozpočtový výbor projednal návrh dne 5 . září 2018 a zahraniční výbor dne 7 . září 2018 , přičemž oba výbory doporučily dát souhlas s ratifikací . ps2017-020-07-005-087.u2.p3.s1
Oba spolupředkladatelé návrhu ke smlouvě přistupují jako k mezinárodní smlouvě , která nepřenáší pravomoci dle čl . 10 a Ústavy a k jejíž ratifikaci postačí souhlas prosté většiny členů v obou komorách Parlamentu . ps2017-020-07-005-087.u2.p3.s2
Relevantní ustanovení smlouvy se pohybují v mezích pravomocí na Evropskou unii již přenesených a doplňují je . ps2017-020-07-005-087.u2.p3.s3
Smlouva na Evropskou unii ani na jinou mezinárodní organizaci či instituci nepřenáší žádné nové pravomoci , ale odkazuje na již existující a fungující mechanismy evropského práva . ps2017-020-07-005-087.u2.p3.s4
Jedná se proto o mezinárodní smlouvu tzv . prezidentské kategorie dle čl . 49 Ústavy , k jejímuž schválení postačuje prostá většina v obou komorách Parlamentu , a to platí i pro případ budoucího přistoupení k hlavám III a IV . ps2017-020-07-005-087.u2.p4.s1
V rámci projednávání ve výborech byla také nadnesena otázka vnitrostátního postupu pro případ , že by vláda České republiky měla úmysl být vázána všemi ustanoveními hlav III a IV této smlouvy nebo jejich části k dřívějšímu okamžiku . ps2017-020-07-005-087.u2.p4.s2
Nutno konstatovat , že český ústavní pořádek výslovně neupravuje podmínky a procedury pro takový případ , ani dosavadní praxe jej neřeší . ps2017-020-07-005-087.u2.p4.s3
Nejedná se totiž z formálního hlediska o typickou výhradu k mezinárodní smlouvě , jelikož výjimka z aplikovatelnosti hlav III a IV vyplývá přímo z ustanovení smlouvy . ps2017-020-07-005-087.u2.p5.s1
Na základě uvedeného lze nastínit dvě výkladové alternativy . ps2017-020-07-005-087.u2.p6.s1
Za prvé . ps2017-020-07-005-087.u2.p6.s2
Při zdůraznění oznámení dle článku 14 odst . 5 smlouvy jako aktu aplikace již existující ratifikované smlouvy , kdy Parlament dávající k ratifikaci souhlas si je objektivně obsahu smlouvy vědom , a to včetně ve smlouvě zachycených mechanismů způsobilých založit různé varianty rozsahu právních závazků , lze uvažovat o dostatečnosti oznámení , jehož jediným vnitrostátním překladem by bylo toliko schválení vládou s následným odesláním depozitáři . ps2017-020-07-005-087.u2.p7.s1
Za druhé . ps2017-020-07-005-087.u2.p7.s2
Jakkoliv by se nejednalo o změnu textu smlouvy , pokud zvážíme faktický rozsah závazků , které nastoupí ze smlouvy bez dalšího , je zřejmé , že se významně liší od rozsahu závazků , které s eventuálním oznámením dle článku 14 odst . 5 smlouvy mohou přistoupit . ps2017-020-07-005-087.u2.p8.s1
Je otázkou , nakolik souhlas Parlamentu v sobě skutečně předpokládá další dispozici vlády s rozsahem mezinárodních závazků vyplývajících ze smlouvy , přesně řečeno , zda snad souhlas implikuje delegaci takové dispozice na vládu a zda takto koncipovaná diskrece vlády odpovídá ústavní funkci Parlamentu v oblasti normotvorby . ps2017-020-07-005-087.u2.p8.s2
Na oznámení článku 14 odst . 5 smlouvy by bylo možno naopak materiálně nahlížet jako na formu odvolání výhrady k mezinárodní smlouvě . ps2017-020-07-005-087.u2.p8.s3
Oznámení by tak muselo být projednáno stejným způsobem , jako by se jednalo o změnu smlouvy , to znamená , před ratifikací prezidentem by byl návrh oznámení předložen Parlamentu České republiky k vyslovení jeho souhlasu . ps2017-020-07-005-087.u2.p9.s1
Jedná se o situaci specifickou a dosud neřešenou , a proto nelze dát jednoznačnou odpověď , nicméně z důvodu právní jistoty a jisté věrohodnosti České republiky , kdyby vnitrostátní procedura přijetí mezinárodních závazků neměla být následně vnitrostátně zpochybněna , se spolupředkladatelé a ministr spravedlnosti shodují , že by měl být uplatněn druhý z uvedených postupů s předpokladem obligatorního projednání v Parlamentu a ratifikací prezidentem republiky . ps2017-020-07-005-087.u2.p9.s2
Předesílám , že konečným arbitrem může být v této věci při splnění procesních podmínek pouze Ústavní soud . ps2017-020-07-005-087.u2.p10.s1
A nyní bych zde zmínila nejčastěji uváděné důvody pro nepřijetí fiskálního paktu , mezi něž patří především následující domněnky . ps2017-020-07-005-087.u2.p11.s1
Za prvé , že fiskální pakt údajně není mnohými státy plněn a jeho plnění není nikým kontrolováno . ps2017-020-07-005-087.u2.p12.s1
Za druhé , že v současné chvíli , kdy Česká republika nepřijala euro , není fiskální pakt vůbec potřeba . ps2017-020-07-005-087.u2.p13.s1
Za třetí , v neposlední řadě také to , že ho někteří chybně spojují s přijetím eura . ps2017-020-07-005-087.u2.p14.s1
Ráda bych zde tedy opětovně vyvrátila tyto nepřesnosti . ps2017-020-07-005-087.u2.p15.s1
V žádném případě nelze tvrdit , že by fiskální pakt nebyl plněn . ps2017-020-07-005-087.u2.p15.s2
Plnění číselných fiskálních pravidel , která jsou ve fiskálním paktu obsažena , tj . pravidla strukturálně zhruba vyrovnaných veřejných financí , pravidla pro zadluženost veřejných financí , je pravidelně hodnoceno nezávislými národními institucemi v souladu s národním právem smluvních stran a na evropské úrovni Evropskou komisí a svou roli zde má i Rada , respektive její pracovní orgány . ps2017-020-07-005-087.u2.p16.s1
Za druhé . ps2017-020-07-005-087.u2.p16.s2
Ratifikace smlouvy je pro Českou republiku výhodná , protože jí umožní nejen účastnit se , ale také se plnohodnotně podílet na diskusích během eurosummitu . ps2017-020-07-005-087.u2.p17.s1
Za třetí . ps2017-020-07-005-087.u2.p17.s2
Přistoupení k fiskálnímu paktu rovněž žádným způsobem Českou republiku nezavazuje ani nijak nepřibližuje k přístupu do eurozóny . ps2017-020-07-005-087.u2.p17.s3
Primárně je smlouva sice určena zemím eurozóny , její ratifikace však nijak neovlivňuje rozhodnutí České republiky o vstupu do eurozóny a nijak nás k němu dodatečně nezavazuje . ps2017-020-07-005-087.u2.p17.s4
Vláda se v prosinci minulého roku rozhodla datum vstupu do eurozóny nestanovovat a návrh na přistoupení k této smlouvě na tom nic nemění . ps2017-020-07-005-087.u2.p18.s1
V neposlední řadě mi opět dovolte zopakovat , že Česká republika je poslední zemí , která k fiskálnímu paktu nepřistoupila , což je pro naše evropské partnery i s ohledem na stav našich veřejných financí jen stěží pochopitelná věc . ps2017-020-07-005-087.u2.p19.s1
Závěrem bych chtěla také podotknout , že pokud by se vláda v budoucnu rozhodla být vázána všemi ustanoveními hlav III a IV této smlouvy nebo jejich částí k dřívějšímu okamžiku , zastávají spolupředkladatelé a ministr spravedlnosti názor , že takový závazek by měl být opět podroben celému ratifikačnímu procesu , a vláda tudíž nebude mít volné ruce , aby rozhodla o dřívější vázanosti ustanovení hlav III a IV bez souhlasu Parlamentu a ratifikace prezidentem republiky . ps2017-020-07-005-087.u2.p20.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2017-020-07-005-087.u3.p1.s1
Děkuji , paní ministryně . ps2017-020-07-005-087.u3.p1.s2
Tento sněmovní tisk jsme přikázali k projednání jak zahraničnímu výboru , tak i rozpočtovému výboru . ps2017-020-07-005-087.u3.p1.s3
Usnesení výborů nám byla doručena jako sněmovní tisky 97 / 1 a 2 . ps2017-020-07-005-087.u3.p1.s4
Nyní poprosím zpravodaje zahraničního výboru pana poslance Jana Kubíka , aby nás seznámil s projednáním ve výboru a odůvodnil usnesení . ps2017-020-07-005-087.u3.p1.s5
Prosím , pane poslanče . ps2017-020-07-005-087.u4.p1.s1
Ještě jednou dobrý den . ps2017-020-07-005-087.u4.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , já se opět odkážu na projev paní ministryně , poněvadž si myslím , že k tomuto tématu už tady bylo řečeno vše . ps2017-020-07-005-087.u4.p1.s3
Debata byla podrobná a dlouhá nejen na půdě této Sněmovny , ale i ve výborech . ps2017-020-07-005-087.u4.p1.s4
Proto své vystoupení pouze zkrátím na přednesení usnesení zahraničního výboru , který byl určen výborem garančním . ps2017-020-07-005-087.u4.p2.s1
Usnesení zahraničního výboru ze 17 . schůze ze dne 6 . září 2018 k vládnímu návrhu , kterým se předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s přístupem Smlouva o stabilitě , koordinaci a správě v hospodářské a měnové unii , sněmovní tisk 97 . ps2017-020-07-005-087.u4.p3.s1
Po odůvodnění náměstkyně ministryně financí JUDr . Ing . ps2017-020-07-005-087.u4.p3.s2
Lenky Dupákové , Ph . D . , náměstka ministra zahraničních věcí JUDr . Martina Smolka , Ph . D . , zpravodajské zprávě poslance Jana Kubíka a po rozpravě zahraniční výbor ps2017-020-07-005-087.u4.p4.s1
I . doporučuje Poslanecké sněmovně přijmout následující usnesení : Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky dává souhlas s přístupem ke Smlouvě o stabilitě , koordinaci a správě v hospodářské a měnové unii , která byla podepsána v Bruselu dne 2 . března 2012 ; ps2017-020-07-005-087.u4.p5.s1
II . pověřuje předsedu výboru , aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky ; ps2017-020-07-005-087.u4.p6.s1
III . zmocňuje zpravodaje výboru , aby na schůzi Poslanecké sněmovny podal zprávu o výsledcích projednávání tohoto vládního návrhu na schůzi zahraničního výboru - což také činím . ps2017-020-07-005-087.u4.p7.s1
To je za mě vše . ps2017-020-07-005-087.u4.p7.s2
Rád bych vás poprosil o podporu ratifikace této smlouvy . ps2017-020-07-005-087.u4.p7.s3
Děkuji . ps2017-020-07-005-087.u5.p1.s1
Děkuji , pane zpravodaji . ps2017-020-07-005-087.u5.p1.s2
Zpravodajem rozpočtového výboru je pan poslanec Zbyněk Stanjura , tak ho prosím , aby nás seznámil s projednáním ve výboru . ps2017-020-07-005-087.u5.p1.s3
Máte slovo . ps2017-020-07-005-087.u6.p1.s1
Ano , pane místopředsedo . ps2017-020-07-005-087.u6.p1.s2
Já tak určitě učiním . ps2017-020-07-005-087.u6.p1.s3
Bohužel nemohu splnit to poslední , jak jste říkal , abych odůvodnil . ps2017-020-07-005-087.u6.p1.s4
Já vlastně nevím , proč to rozpočtový výbor doporučil ke schválení , protože žádné racionální důvody pro to nejsou . ps2017-020-07-005-087.u6.p2.s1
Ale abych dostál své povinnosti : rozpočtový výbor to projednal na své řádné schůzi , nebudu číst po úvodním slově a vystoupení těch či oněch , základní stanovisko rozpočtového výboru je , že rozpočtový výbor doporučil Poslanecké sněmovně , aby tuto smlouvu schválila . ps2017-020-07-005-087.u7.p1.s1
Děkuji . ps2017-020-07-005-087.u7.p1.s2
Já myslím , že i takto jsme naplnili jednací řád . ps2017-020-07-005-087.u7.p1.s3
Nyní otevírám rozpravu . ps2017-020-07-005-087.u7.p1.s4
Do rozpravy je přihlášen nejprve pan místopředseda Okamura s přednostním právem , po něm pan předseda Stanjura . ps2017-020-07-005-087.u7.p1.s5
Prosím , máte slovo . ps2017-020-07-005-087.u8.p1.s1
Vážené dámy a pánové , máme na programu znovu Smlouvu o stabilitě , koordinaci a správě v hospodářské a měnové unii , takzvaný fiskální pakt Evropské unie . ps2017-020-07-005-087.u8.p1.s2
Já si dovolím zopakovat jednoduché a čitelné argumenty , proč tuto smlouvu neodhlasovat . ps2017-020-07-005-087.u8.p2.s1
Tyto návrhy v praxi znamenají jediné : ztrátu kontroly suverénních států nad svými rozpočty . ps2017-020-07-005-087.u8.p2.s2
Hnutí SPD samozřejmě přijetí fiskálního paktu nepodpoří . ps2017-020-07-005-087.u8.p3.s1
Před pár dny jsme slavili sto let od data , kdy naši předci definitivně vybojovali suverenitu nad národním evropským soustátím . ps2017-020-07-005-087.u8.p3.s2
Je třeba říci , že součástí tohoto soustátí jsme se stali dobrovolně hlasováním českých stavů . ps2017-020-07-005-087.u8.p3.s3
Vstupovali jsme do něj jako absolutně suverénní země , ale centralistická vláda tohoto nadnárodního spolku postupně očesávala naše práva a naši suverenitu až k momentu , kdy jsme se stali ve své podstatě pouhou ekonomickou kolonií ovládanou z byrokratického centra mimo naši zemi . ps2017-020-07-005-087.u8.p4.s1
Fiskální pakt je další krok přibližování České republiky do eurozóny a ke společné rozpočtové politice Evropské unie . ps2017-020-07-005-087.u8.p4.s2
Já to zdůrazním pro paní ministryni , že co říkáme , a to je prostě pravda , fiskální pakt je další krok přibližování České republiky do eurozóny a ke společné rozpočtové politice Evropské unie . ps2017-020-07-005-087.u8.p5.s1
Opakuji poněkolikáté , že v debatě o paktu bychom neměli hovořit o tom , jakou přináší rozpočtovou kázeň a jak by se nám to hodilo . ps2017-020-07-005-087.u8.p5.s2
To , aby naše vlády hospodařily hospodárně , chceme , věřím , všichni . ps2017-020-07-005-087.u8.p5.s3
A společně to pojďme prosazovat . ps2017-020-07-005-087.u8.p5.s4
Jenže k tomu není třeba fiskální pakt . ps2017-020-07-005-087.u8.p5.s5
A po pravdě víme , jak jakákoli pravidla v rámci Evropské unie v mnohých případech dopadla . ps2017-020-07-005-087.u8.p5.s6
Žádné pakty a ekonomické úmluvy nepomohly Řecku , Itálii ani Španělsku či Portugalsku , jen je dotlačily k falšování hospodářských výsledků . ps2017-020-07-005-087.u8.p5.s7
K tomu , abychom hospodařili správně , potřebujeme slušnost , rozum a vymahatelnou odpovědnost těch , co s veřejnými penězi hospodaří . ps2017-020-07-005-087.u8.p6.s1
My v SPD po léta navrhujeme švýcarský model , dlouhodobě vyrovnaný rozpočet , kdy samozřejmě je možné pružně reagovat například na hospodářské cykly dočasnými deficity , ale s povinností je vyrovnávat v čase prosperity . ps2017-020-07-005-087.u8.p7.s1
Platí samozřejmě , že vzhledem k závažnosti rozhodnutí ohledně přijetí fiskálního paktu Evropské unie , kdy jde skutečně o významnou část státní suverenity , resp . jde skutečně o to , že přicházíme o významnou část státní suverenity , nemá ani tato Sněmovna jakékoli právo a mandát o takové otázce rozhodnout . ps2017-020-07-005-087.u8.p7.s2
Měla by to být otázka na referendum . ps2017-020-07-005-087.u8.p7.s3
Pokud chcete našemu státu sebrat další pravomoci , pokud ho chcete opět o kus víc podřídit cizí vládě v Bruselu , o tom mají potom právo rozhodnout jen majitelé této země - všichni občané - , nikoli my , pouzí správci pověření hájit jejich zájmy . ps2017-020-07-005-087.u8.p8.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-020-07-005-087.u9.p1.s1
Děkuji . ps2017-020-07-005-087.u9.p1.s2
Nyní vystoupí pan předseda Stanjura . ps2017-020-07-005-087.u9.p1.s3
Prosím , máte slovo .