ps2017-019-04-003-111.u1.p1.s1
111 . ps2017-019-04-003-111.u1.p1.s2
Návrh poslanců Jany Pastuchové , Heleny Válkové , Radky Maxové , Patrika Nachera , Davida Kasala , Karla Raise , Rostislava Vyzuly , Martina Kolovratníka a Jaroslava Bžocha na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 111 / 2006 Sb . , o pomoci v hmotné nouzi , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 89 / - třetí čtení ps2017-019-04-003-111.u1.p2.s1
Jde o přerušený bod . ps2017-019-04-003-111.u1.p2.s2
Projednávání tohoto bodu jsme přerušili ve středu 12 . září v rozpravě , čili rozprava je (není) uzavřena . ps2017-019-04-003-111.u1.p2.s3
U stolku zpravodajů už vidím paní zpravodajku garančního výboru , paní poslankyni Hanu Aulickou Jírovcovou , paní kolegyně Pastuchová za navrhovatele už je také na svém místě . ps2017-019-04-003-111.u1.p2.s4
Připomínám , že pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 89 / 3 , který vám byl doručen 27 . června letošního roku . ps2017-019-04-003-111.u1.p2.s5
Usnesení garančního výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 89 / 4 . ps2017-019-04-003-111.u1.p3.s1
Ptám se , jestli si přejí vystoupit nejdříve zpravodajka nebo paní navrhovatelka . ps2017-019-04-003-111.u1.p3.s2
Paní zpravodajka ano . ps2017-019-04-003-111.u1.p3.s3
Ne , rozprava nebyla ukončena , to jsem už konstatoval . ps2017-019-04-003-111.u1.p3.s4
Ano , přímo ve vystoupení pana poslance Kaňkovského . ps2017-019-04-003-111.u1.p3.s5
Než mu udělím slovo , aby pokračoval ve svém vystoupení , požádám kolegy a kolegyně , aby debaty mimo tento tisk vedli zásadně v předsálí mimo jednací sál Poslanecké sněmovny . ps2017-019-04-003-111.u1.p4.s1
Pane poslanče , máte slovo . ps2017-019-04-003-111.u2.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážený pane premiére , členové vlády , milé kolegyně , vážení kolegové , rozprava byla přerušena v části mého vystoupení . ps2017-019-04-003-111.u2.p1.s2
Vždycky je to trošku hendikep začínat znovu v polovině vystoupení , nicméně se budu snažit již neopakovat všechny peripetie , které provázejí novelu zákona o dávkách v hmotné nouzi . ps2017-019-04-003-111.u2.p1.s3
Jenom bych shrnul postoj svůj a svých kolegů k dnes projednávané novele , tedy sněmovnímu tisku 89 . ps2017-019-04-003-111.u2.p1.s4
Ještě se znovu vyjádřím k pozměňovacím návrhům svým . ps2017-019-04-003-111.u2.p2.s1
Pokud se týká našeho postoje , povinná aplikace poukázek dávek na živobytí podle dostupných informací nesnížila zneužívání této dávky a bohužel velmi ztrpčila život řadě zranitelných skupin obyvatel , ať už jsou to lidé s nejvyšším stupněm invalidity , lidé pečující o osobu blízkou , senioři , lidé s vyšším stupněm příspěvku na péči , ale také lidé , kteří jsou dlouhodobě hospitalizováni ve zdravotnických zařízeních či v pobytových sociálních službách . ps2017-019-04-003-111.u2.p3.s1
Ambicí mou a skupiny předkladatelů v uvozovkách konkurenčního návrhu 99 bylo najít soubor výjimek osob , které jsou skutečně tímto nejvíce postiženy , a jinak systém povinných poukázek v rozmezí 35 až 65 % zachovat . ps2017-019-04-003-111.u2.p3.s2
Bohužel diskuse , která byla následně v odborné veřejnosti , na výboru pro sociální politiku i zde na plénu , konzultace s pracovníky úřadů práce , konzultace s pracovníky pobytových sociálních služeb , ale také například s psychiatrickými léčebnami ukázaly , že vytaxovat ten soubor výjimek je velmi obtížný úkol . ps2017-019-04-003-111.u2.p3.s3
Také se ukázalo , že i tady ve Sněmovně je několik skupin poslanců , kteří vidí ten systém výjimek různě , a tak se ukázalo , že najít zde politickou shodu na tom , které výjimky skutečně schválit , je obtížný úkol . ps2017-019-04-003-111.u2.p4.s1
Právě z tohoto důvodu jsme nakonec společně s kolegou Sklenákem , respektive každý zvlášť , ale ve stejném duchu , podali pozměňovací návrh , který už jsem tady představoval . ps2017-019-04-003-111.u2.p4.s2
Je to ten pozměňovací návrh F 4 a dále pozměňovací návrh A 1 kolegy Sklenáka , který vrací novelu zákona o hmotné nouzi před poslední novelizaci , tedy před účinnost od 1 . 12 . 2017 . ps2017-019-04-003-111.u2.p4.s3
Já si uvědomuji , že to není úplně ideální stav , nicméně to považuji za nejčistší řešení právě proto , že ať se uchýlíme k jakémukoliv výčtu výjimek , tak vždycky tady hrozí , že na některou zranitelnou skupinu osob zapomeneme . ps2017-019-04-003-111.u2.p4.s4
Proto já za sebe upřednostňuji a chci vás požádat o podporu pozměňovacího návrhu F 4 společně s pozměňovacím návrhem A 1 kolegy Sklenáka , abychom vrátili stav před poslední novelizaci . ps2017-019-04-003-111.u2.p4.s5
A chci zde zdůraznit to , co se občas v médiích trošičku plete , že to neznamená , že úřady práce nemohou skupině osob , u které mají podezření na zneužívání dávky na živobytí v uvedeném rozmezí 35 až 65 % , dávky nařídit ve formě poukázek . ps2017-019-04-003-111.u2.p4.s6
To je potřeba , aby zde zaznělo , protože to mnohdy je dáváno do opačného kontextu . ps2017-019-04-003-111.u2.p5.s1
Pokud bychom šli po hlasovací proceduře , tak skutečně by se prvně měl hlasovat pozměňovací návrh F 4 a F 1 , a já pevně doufám , že najde vaši podporu . ps2017-019-04-003-111.u2.p5.s2
Pokud by se tak nestalo , bude se v hlasovací proceduře postupovat dále . ps2017-019-04-003-111.u2.p5.s3
A tady se tedy zmíním o svých dalších pozměňovacích návrzích . ps2017-019-04-003-111.u2.p6.s1
F 1 , to je výjimka pro osoby , které pečují o osobu , která je závislá na pomoci jiné fyzické osoby ve druhém až čtvrtém stupni , a osoby pečující o osobu mladší deseti let od prvního stupně . ps2017-019-04-003-111.u2.p6.s2
Tohle je jednoznačně velmi ohrožená skupina . ps2017-019-04-003-111.u2.p6.s3
A asi si málokdo dokáže představit , nebo doufám , že si to dokážeme představit , jak je obtížné pro osoby , které 24 hodin denně pečují o osobu blízkou , aby někde objížděly obchody a snažily se tam uplatnit poukázky . ps2017-019-04-003-111.u2.p6.s4
A myslím si , že je to i velmi nedůstojné . ps2017-019-04-003-111.u2.p7.s1
Dalším pozměňovacím návrhem , který by se měl hlasovat , je pozměňovací návrh F 2 , což je výjimka pro osoby , kdy jsou zde příjemci příspěvku na péči ve středně těžké až úplné závislosti . ps2017-019-04-003-111.u2.p7.s2
Myslím si , že to zdůvodnění platí úplně stejně jako pro výjimku pro osoby pod bodem F 1 . ps2017-019-04-003-111.u2.p8.s1
A poslední pozměňovací návrh , který vám chci představit , je pozměňovací návrh F 3 , který přináší výjimku pro osoby s přiznanou invaliditou třetího stupně a seniory nad 70 let . ps2017-019-04-003-111.u2.p9.s1
Vážené kolegyně , vážení kolegové , já pevně věřím , že při hlasování o pozměňovacích návrzích vezmete v úvahu , že dávky v hmotné nouzi , v tomto konkrétním případě dávky na živobytí , by měly účinně pomáhat lidem , kteří se dostali do velmi svízelné životní situace . ps2017-019-04-003-111.u2.p9.s2
A nemá cenu zde diskutovat , jestli si za to mohou sami , nebo nemohou . ps2017-019-04-003-111.u2.p9.s3
Toto by měl být první a zásadní úkol státu . ps2017-019-04-003-111.u2.p9.s4
Měli bychom nastavit roli státu tak , aby byl primárně starostlivým , ale i přísným rodičem . ps2017-019-04-003-111.u2.p9.s5
Rozhodně to pak ale neznamená , že by stát měl rezignovat na kontrolu , aby nedocházelo ke zneužívání jakýchkoliv dávek , to znamená nejenom dávky na živobytí . ps2017-019-04-003-111.u2.p9.s6
Pokud ale tyto role otočíme , pak se pomoc potřebným stává diskriminační a velmi nevlídnou a to by naopak úkol státu být neměl . ps2017-019-04-003-111.u2.p9.s7
Řeknu to lidově , stát by neměl být prvně drábem , a teprve potom starostlivým rodičem . ps2017-019-04-003-111.u2.p10.s1
Poslanecký klub KDU - ČSL se k tomuto problému vyjadřoval opakovaně a také se mu velmi intenzivně věnoval , což dokládá jak podání vlastního poslaneckého návrhu , který jsem zmiňoval , je to sněmovní tisk 99 , tak i sada zmíněných pozměňovacích návrhů . ps2017-019-04-003-111.u2.p10.s2
Znovu chci zdůraznit , že naší ambicí není politicky soupeřit s předkladatelkami sněmovního tisku 89 , který tady dnes projednáváme , ale naším cílem je najít kompromis a narovnat stávající nevyhovující stav . ps2017-019-04-003-111.u2.p10.s3
A stejnou ambici mají i naši senátoři , kteří jsou připraveni dle toho , jak dopadne jednání zde v Poslanecké sněmovně , podat příslušné pozměňovací návrhy při jednání v Senátu . ps2017-019-04-003-111.u2.p10.s4
Za sebe pak pevně doufám , že dokážeme najít nakonec takové řešení , které pomůže těm , kteří jsou současným systémem povinných poukázek postiženi . ps2017-019-04-003-111.u2.p11.s1
A ještě bych chtěl požádat paní ministryni Maláčovou , zda by mohla potom krátce v diskusi k tomuto sněmovnímu tisku vystoupit , protože na výboru pro sociální politiku Ministerstvo práce a sociálních věcí také po velmi dlouhé diskusi vyjádřilo doporučení k hlasování o pozměňovacím návrhu F 4 a A 1 , tudíž vrátit se před tu poslední novelizaci , a bylo by velmi dobře , kdyby se tady k tomu paní ministryně přihlásila i na plénu . ps2017-019-04-003-111.u2.p12.s1
Chci ještě zdůraznit , že tomuto pozměňovacímu návrhu vyjadřují podporu právě i zástupci pracovníků sociálních služeb , pracovníků zdravotnických zařízení a také úřad veřejného ochránce práv . ps2017-019-04-003-111.u2.p12.s2
Paní ombudsmanka vystoupila na výboru pro sociální politiku a prezentovala tam , že těch podnětů , které dostala právě k těm povinným poukázkám , bylo několik desítek . ps2017-019-04-003-111.u2.p13.s1
Vážené kolegyně , vážení kolegové , já vás chci požádat o moudré rozhodnutí při hlasování o pozměňovacích návrzích , protože si myslím , že to je věc , kdy jednáme o té nejchudší skupině obyvatel této země . ps2017-019-04-003-111.u2.p13.s2
A myslím si skutečně , že je potřeba , abychom k nim byli vlídní i přísní zároveň . ps2017-019-04-003-111.u2.p14.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2017-019-04-003-111.u3.p1.s1
Děkuji panu poslanci Vítu Kaňkovskému . ps2017-019-04-003-111.u3.p1.s2
Mám tady , pokud se hlásí paní zpravodajka , tři přihlášky s přednostním právem , protože i bez výzvy kolegy Kaňkovského je řádně přihlášena s přednostním právem ministryně práce a sociálních věcí vlády České republiky Jana Maláčová . ps2017-019-04-003-111.u3.p1.s3
Poté je s přednostním právem přihlášen předseda klubu Pirátů Jakub Michálek a poté s přednostním právem zpravodajka . ps2017-019-04-003-111.u3.p1.s4
Takže to pořadí dodržíme a paní ministryně Jana Maláčová má slovo . ps2017-019-04-003-111.u3.p1.s5
Prosím , paní ministryně . ps2017-019-04-003-111.u4.p1.s1
Děkuji . ps2017-019-04-003-111.u4.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , chtěla bych vysvětlit stanovisko Ministerstva práce a sociálních věcí k podpoře pozměňovacího návrhu , který shodně podali poslanci Sklenák a Kaňkovský , podle kterého by se vrátila právní úprava ke stavu před prosinec roku 2017 , od kterého je příspěvek na živobytí všem dlouhodobým příjemcům vyplácen částečně v poukázkách . ps2017-019-04-003-111.u5.p1.s1
Paní ministryně , já vás na chvilku přeruším a požádám sněmovnu znovu o klid ! ps2017-019-04-003-111.u5.p1.s2
Pokud vedete jiné debaty na téma odlišné od novely zákona o pomoci v hmotné nouzi , prosím zásadně v předsálí ! ps2017-019-04-003-111.u5.p1.s3
Prosím . ps2017-019-04-003-111.u6.p1.s1
Děkuji . ps2017-019-04-003-111.u6.p1.s2
Chci se vyjádřit k tomu , co v současné době probíhá médii , a to je zpráva z průzkumu veřejného mínění , který byl zaměřen na vnímání problematiky dávek v hmotné nouzi , výplatu dávek poukázkami . ps2017-019-04-003-111.u6.p1.s3
Obdobný výzkum byl jinými společnostmi proveden v březnu letošního roku . ps2017-019-04-003-111.u6.p1.s4
Oba průzkumy však korespondují časově s projednáváním dnes projednávaných tisků . ps2017-019-04-003-111.u6.p1.s5
Tyto průzkumy veřejného mínění jednoznačně potvrdily přesvědčení veřejnosti , že se sociální dávky zneužívají . ps2017-019-04-003-111.u6.p1.s6
Vláda má tuto situaci řešit a dávky se mají vyplácet v poukázkách , protože to je nástroj , který zneužívání zabraňuje . ps2017-019-04-003-111.u6.p2.s1
Avšak můj pohled a pohled Ministerstva práce a sociálních věcí je v některých otázkách odlišný . ps2017-019-04-003-111.u6.p2.s2
Nelíbí se mi , když průzkum veřejného mínění vypadá tak , že se položí otázka , která jednoznačně směřuje k získání určité odpovědi . ps2017-019-04-003-111.u6.p2.s3
Položí - li vám někdo otázku " Vadí vám zneužívání sociálních dávek k jiným účelům než k zajištění základních životních potřeb ? " , je poměr odpovědí jasně predikovatelný . ps2017-019-04-003-111.u6.p2.s4
Otázky kladené v těchto průzkumech jsou podle mého názoru často přinejmenším sugestivní , v některých případech navádějící . ps2017-019-04-003-111.u6.p3.s1
Ano , také mi vadí zneužívání sociálních dávek a budu tam , kde k němu dochází , a z pozice , kterou nyní zastávám , budu s tím bojovat . ps2017-019-04-003-111.u6.p3.s2
Osobně však vidím zneužívání dávek především v černé práci , v tom , když nejsou příjemci dávek přiznávány jejich příjmy . ps2017-019-04-003-111.u6.p3.s3
Domnívám se , že v praxi není dostatečně ošetřena pomoc dlouhodobým uchazečům o zaměstnání tak , aby nabídku vhodné práce opravdu dostali , a pokud vhodnou práci nepřijmou , aby mohli být naopak vyloučeni z dávek . ps2017-019-04-003-111.u6.p3.s4
To si myslím , že je zásadní . ps2017-019-04-003-111.u6.p4.s1
V posledních čtyřech letech od roku 2014 výrazně poklesl počet příjemců dávek pomoci v hmotné nouzi i objem prostředků vyplacených ze státního rozpočtu na tyto dávky . ps2017-019-04-003-111.u6.p4.s2
Pokud byli příjemci dávek pomoci v hmotné nouzi osoby , které se snažily práci vyhýbat , byl jejich počet v mnoha krajích již velmi výrazně redukován . ps2017-019-04-003-111.u6.p4.s3
Zůstávají regiony , které vždy měly vyšší míru nezaměstnanosti a současně mají i největší množství sociálně vyloučených lokalit . ps2017-019-04-003-111.u6.p4.s4
V těchto krajích je především potřeba výrazně pomoci se vznikem pracovních příležitostí pro příjemce dávek pomoci v hmotné nouzi . ps2017-019-04-003-111.u6.p5.s1
Faktický stav je tedy dle mého názoru takový , že většina příjemců sociálních dávek v České republice dávky nezneužívá . ps2017-019-04-003-111.u6.p5.s2
Mezi příjemci sociálních dávek jsou staří , zdravotně hendikepovaní , matky samoživitelky . ps2017-019-04-003-111.u6.p5.s3
Velká část sociálních dávek je poskytována na základní zajištění základních potřeb nezaopatřených dětí . ps2017-019-04-003-111.u6.p5.s4
Výše dávek pomoci v hmotné nouzi ve svém principu neumožňuje využít tyto dávky jinak než k zajištění základních životních potřeb . ps2017-019-04-003-111.u6.p5.s5
Pokud se najdou osoby , které tyto peníze chtějí propít , prosázet v automatech , nedat je dětem na úhradu školních obědů , tak by zasáhl úřad práce a použil by institut výplaty dávek v poukázkách . ps2017-019-04-003-111.u6.p5.s6
Pro většinu příjemců je výplata části příspěvku na živobytí pouze znepříjemňováním jejich života , snížením komfortu , jakýsi trest za to , že jsou dlouhodobými příjemci příspěvku na živobytí . ps2017-019-04-003-111.u6.p6.s1
Stanovisko Ministerstva práce a sociálních věcí vychází z faktu , že těch , u kterých existuje možnost , že by mohli příspěvek na živobytí nevyužít k zajištění základních životních potřeb , a tím ho zneužít , je daleko méně než těch , kteří