ps2017-019-02-001-105.u7.p1.s3
Pan poslanec Ferjenčík . ps2017-019-02-001-105.u7.p1.s4
Prosím . ps2017-019-02-001-105.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-019-02-001-105.u8.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , rád bych prezentoval stanovisko klubu Pirátů . ps2017-019-02-001-105.u8.p1.s3
My ten návrh podporujeme , souhlasíme s tím , že vede ke snížení byrokracie . ps2017-019-02-001-105.u8.p1.s4
Jsou i profese , které například mají příjmy ze zahraničí , například skrz prodej internetové reklamy , drobní živnostníci na internetu , kteří nemusí odvádět DPH . ps2017-019-02-001-105.u8.p1.s5
Takže jsou i profese , na které se nevztahuje přímo ten limit jeden milion . ps2017-019-02-001-105.u8.p1.s6
To znamená , navýšení toho limitu pro ně má velký význam i skrz tuto agendu . ps2017-019-02-001-105.u8.p1.s7
To znamená , zjednoduší se jim byrokracie a oni se nemusí stát nutně plátci . ps2017-019-02-001-105.u8.p1.s8
To je jeden faktor . ps2017-019-02-001-105.u8.p2.s1
Druhý faktor je , že na úrovni Evropské unie v tuto chvíli probíhá vyjednávání o navýšení povinnosti , od jaké částky musí být někdo povinný plátce . ps2017-019-02-001-105.u8.p3.s1
Piráti podporují snížení byrokracie , to znamená , podporujeme , aby povinní plátci byli od vyšší částky . ps2017-019-02-001-105.u8.p3.s2
Takže pokud se v budoucnu podaří sladit výdajové paušály a povinné plátce DPH , tak dojde ještě k razantnějšímu úbytku byrokracie pro tuto skupinu živnostníků . ps2017-019-02-001-105.u8.p3.s3
To jsou důvody , proč my tento tisk podporujeme . ps2017-019-02-001-105.u9.p1.s1
Děkuji vám . ps2017-019-02-001-105.u9.p1.s2
Dovolte mi přečíst omluvu . ps2017-019-02-001-105.u9.p1.s3
Omlouvá se paní poslankyně Markéta Pekarová ps2017-019-02-001-105.u9.p1.s4
Adamová z dnešního dne ze zdravotních důvodů . ps2017-019-02-001-105.u9.p2.s1
S přednostním právem mě požádala paní ministryně , poté s přednostním právem pan předseda Farský . ps2017-019-02-001-105.u10.p1.s1
Děkuji , pane předsedo , za slovo . ps2017-019-02-001-105.u10.p1.s2
Dobrý den , dámy a pánové . ps2017-019-02-001-105.u10.p1.s3
Dovolte , abych se vyjádřila . ps2017-019-02-001-105.u10.p1.s4
Pokusím se neopakovat svoje argumenty z prvního a druhého čtení , ale spíše na ně navázat . ps2017-019-02-001-105.u10.p2.s1
Před rokem jste schválili změnu , která zastropovala takzvané výdajové paušály , neboli prostě možnost uplatnit výdaje procentem z příjmů , které nota bene - prosím zavnímejte - máme nejvyšší v Evropě , 40 , 60 , 80 procent , a nic na tom nehodláme měnit . ps2017-019-02-001-105.u10.p2.s2
Zastropovali jste je částkou milion korun a bylo to kompenzováno tím , že tito takzvaní paušalisté , jak jim lidově říkáme , mohou uplatnit nově slevu na manželku a děti . ps2017-019-02-001-105.u10.p2.s3
Přitom v době , kdy se tato úprava přijímala , bylo ještě v běhu řízení u Ústavního soudu , zda to , že se tato sleva v minulosti paušalistům odňala , není protiústavní - ps2017-019-02-001-105.u11.p1.s1
Paní ministryně , já se omlouvám , já vás na chviličku přeruším . ps2017-019-02-001-105.u11.p1.s2
Mám pocit , že hladina hluku je vyšší , než je vhodné , zvlášť z levé strany . ps2017-019-02-001-105.u11.p1.s3
Děkuji . ps2017-019-02-001-105.u11.p1.s4
Prosím . ps2017-019-02-001-105.u12.p1.s1
Děkuji , pane předsedo . ps2017-019-02-001-105.u12.p1.s2
Čili přestože Ústavní soud dnes řekl , že to protiústavní nebylo . ps2017-019-02-001-105.u12.p1.s3
To znamená , že se zastropovalo částkou milion korun , ale současně se vrátila možnost uplatnit slevu na manželku a děti , s tím , že jsme tam ponechali rok přechodného období , kdy se mohl paušalista rozhodnout pro tu či onu variantu . ps2017-019-02-001-105.u12.p1.s4
Já jsem měla spočítaných x případů - ještě jako náměstkyně jsem připravovala legislativní úpravu - , kdy výhodnější bylo použití v podstatě nižšího limitu milion korun s tím , že se uplatnila sleva na manželku a děti . ps2017-019-02-001-105.u12.p2.s1
To je první argument , že po roce zase děláme legislativně - zase zavádíme změnu něčeho , co teprve před rokem s nějakým zpožděním ještě možnosti přechodného ustanovení doznělo . ps2017-019-02-001-105.u12.p3.s1
Jenom bych opravila pana předkladatele v tom směru , že základním argumentem , proč jsme to snížili na milion korun , bylo právě snížení , to , že vlastně kdo dosáhne těchto příjmů milion korun , resp . obratu , tak se stává povinně plátcem a dopadá na něj určitá administrativa spojená se zákonem o dani z přidané hodnoty , takže zjednodušení administrativní náročnosti tady padá . ps2017-019-02-001-105.u12.p3.s2
Já bych si dovolila ho opravit ještě v tom směru , že i podnikatel s příjmy vyššími například než 1 , 2 milionu může využívat tyto výdajové paušály , ale samozřejmě jsou tou částkou zastropovány . ps2017-019-02-001-105.u12.p4.s1
Dále bych si ho dovolila opravit v tom , že údaje Světové banky o administrativní náročnosti měl staré . ps2017-019-02-001-105.u12.p4.s2
Je potřeba se podívat na ty poslední , ty nás posunuly v té příčce podstatně výše a dostali jsme se i před Slovensko , takže to není tak , jak tady uvádí . ps2017-019-02-001-105.u12.p5.s1
Já bych samozřejmě neměla s tímto návrhem problém , kdyby skutečně cílil tam , jak říká pan předkladatel , to znamená , cílem bylo zjednodušit a ulevit administrativě drobných a malých podnikatelů . ps2017-019-02-001-105.u12.p5.s2
Mám ale poměrně podrobnou analýzu , kdo vlastně využívá tyto takzvané výdajové paušály . ps2017-019-02-001-105.u12.p5.s3
Aniž bych to chtěla jakkoli hodnotit , tak to necílí právě na drobné řemeslníky , na drobné podnikatele , protože oni podle souhrnné analýzy , kterou jsem dostala , agregovaná data z Finanční správy , využívají skutečné výdaje , nikoli výdaje procentem z příjmů . ps2017-019-02-001-105.u12.p5.s4
Takže cílíme do skupiny právně účetnické činnosti , ti využívají téměř přes 70 % výdajové paušály , tvůrčí umělecká zábavní činnost , činnosti vedení podniků , poradenství v oblasti řízení , administrativní , kancelářské a jiné podpůrné činnosti , činnosti v oblasti informačních technologií . ps2017-019-02-001-105.u12.p5.s5
Takže to skutečně necílí na tu nejmenší skupinu . ps2017-019-02-001-105.u12.p6.s1
Byla bych ráda , aby tu zazněla další věc , že výdajové paušály dnes představují v řadě případů určitou daňovou výhodu . ps2017-019-02-001-105.u12.p6.s2
O tom není pochyb . ps2017-019-02-001-105.u12.p6.s3
My to takto vnímáme . ps2017-019-02-001-105.u12.p6.s4
To je nesporné . ps2017-019-02-001-105.u12.p6.s5
Ona se pak projevuje určitým způsobem mezi jednotlivými podnikateli , to znamená , typicky ta odvětví , jako je třeba maloobchod , paušály vůbec nevyužívají . ps2017-019-02-001-105.u12.p6.s6
Naopak odvětví , která nepotřebují výrazně materiální zabezpečení , což byla třeba ta , co jsem tady citovala , tak ta právě v tomto případě mají tu daňovou výhodu , protože by nikdy nedosáhla skutečných výdajů v té výši , v jaké jich dosáhnou , pokud uplatní procentem z příjmů . ps2017-019-02-001-105.u12.p7.s1
Další argument , který tady zazněl , zazněl od pana poslance Ferjenčíka ze strany Pirátů , a ten byl v tom směru , že na úrovni Evropské komise , a já jsem o tom mluvila na rozpočtovém výboru , když se tento tisk projednával , se jedná velice intenzivně už od prosince předloňského roku - souvisí to s takzvaným definitivním režimem DPH - o zvýšení povinného plátcovství DPH . ps2017-019-02-001-105.u12.p7.s2
A to je ten moment , kdy se musíme zamyslet nad dopady , pokud dojde k tomuto návrhu , protože DPH je harmonizovaná daň , tak se musíme zamyslet nad celkovou koncepcí , protože se nám to promítne i do této oblasti , a to samozřejmě zohledníme zejména v připravovaném zákoně o dani z příjmů , to znamená , komplexně se opět na tento krok podíváme . ps2017-019-02-001-105.u12.p8.s1
V tuto chvíli je ale velmi krátká doba , my nejsme schopni spočítat ani přesné dopady . ps2017-019-02-001-105.u12.p8.s2
Pan předkladatel uvedl 1 , 2 miliardy , my tipujeme , že to je minimální dopad , který toto opatření bude mít , může to být 1 , 5 mld . , ale hlavně v tuto chvíli opět nesystémově vytrhneme jakýsi kus , nesystémově , aniž by ten návrh obsahoval nějakou analýzu , aniž by konkrétně uvedl , proč máme zase vrátit zastropování na 2 miliony , tu já tam absolutně postrádám . ps2017-019-02-001-105.u12.p9.s1
Navíc - ještě poslední větu , kterou si dovolím říci - my jsme dlouhodobě kritizováni ze strany OECD a Evropské komise za situaci , že jsou rozdíly mezi zdaněním příjmů zaměstnanců a podnikatelů , a tímto ty nůžky budeme dále rozevírat . ps2017-019-02-001-105.u12.p10.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2017-019-02-001-105.u13.p1.s1
Děkuji vám . ps2017-019-02-001-105.u13.p1.s2
S faktickou poznámkou pan poslanec Ferjenčík . ps2017-019-02-001-105.u13.p1.s3
Pak tady registruji tři přednostní práva - pan předseda Farský , za navrhovatele pan poslanec Munzar a poté pan předseda Stanjura . ps2017-019-02-001-105.u14.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-019-02-001-105.u14.p1.s2
Já bych chtěl reagovat stručně na paní ministryni . ps2017-019-02-001-105.u14.p1.s3
Chtěl bych říci , že to , že podpoříme drobné podnikatele v oblasti IT , považujeme za pozitivní věc , protože to je sektor s vysokou přidanou hodnotou , který má pro naše hospodářství velmi velký dopad , a je pozitivní tento sektor podpořit . ps2017-019-02-001-105.u14.p1.s4
Rozhodně bych z toho , že podpoříme sektor informačních technologií , nevyvozoval , že to kvůli tomu nemáme přijímat . ps2017-019-02-001-105.u15.p1.s1
Děkuji . ps2017-019-02-001-105.u15.p1.s2
Nyní tedy pan předseda Farský . ps2017-019-02-001-105.u16.p1.s1
Dobrý den . ps2017-019-02-001-105.u16.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , jenom za klub Starostů a nezávislých . ps2017-019-02-001-105.u16.p1.s3
My tento návrh podporujeme . ps2017-019-02-001-105.u16.p1.s4
Podporujeme ho , protože výdajové paušály chápeme jako jistou dohodu mezi státem a podnikatelem , která je výhodná pro obě strany v tom nastavení , ve kterém je . ps2017-019-02-001-105.u16.p1.s5
Podnikatel má více prostoru na základ své činnosti , na podnikání , na tvorbu hodnot i na tvorbu zisku , a tím pádem i tvorbu hodnot , ze kterých pak odvádí daně , a zároveň státu na druhé straně u těchto malých podnikatelů odpadá práce s tím , že musí kontrolovat jednotlivé nalepené doklady a vykazovat složité deníky , a uspoří na té druhé straně i stát . ps2017-019-02-001-105.u16.p2.s1
Takže ten součet , i když tady mluvíme o výpadku ze státního rozpočtu , že těch daní se odvede o něco méně , tak ale je nutné také započítat , že stát se na té druhé kontrolní straně pak může daleko lépe věnovat těm velkým únikům , těm miliardám , stamilionům , desítkám milionů , které pořád nejsou placeny a optimalizací daní , tou nelegální optimalizací daní , jsou ze státního rozpočtu vyváděny . ps2017-019-02-001-105.u16.p2.s2
A já myslím , že je dobré finančním úředníkům uvolnit ruce a nechat jim prostor , aby stíhali skutečné problémy a ne ty domnělé . ps2017-019-02-001-105.u16.p2.s3
Takže z toho důvodu my podporujeme zvýšení této hranice , protože výdajový paušál je dohodou mezi státem a podnikatelem , která je pro obě strany výhodnou . ps2017-019-02-001-105.u16.p2.s4
Děkuji . ps2017-019-02-001-105.u17.p1.s1
Já vám děkuji . ps2017-019-02-001-105.u17.p1.s2
A znova vás poprosím , abyste v případě , že máte co k řešení , tak to řešili v předsálí a nerušili ty , kteří mají zrovna slovo . ps2017-019-02-001-105.u17.p2.s1
S faktickou poznámkou chce reagovat pan poslanec Volný . ps2017-019-02-001-105.u17.p2.s2
Máte slovo . ps2017-019-02-001-105.u18.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-019-02-001-105.u18.p1.s2
Kolegové , kolegyně , milá vládo . ps2017-019-02-001-105.u18.p1.s3
Já bych chtěl reagovat vaším prostřednictvím na vystoupení pana Farského . ps2017-019-02-001-105.u18.p1.s4
On to řekl správně . ps2017-019-02-001-105.u18.p1.s5
Výdajový paušál by měl být dohoda mezi podnikatelem a státem , aby byla oboustranně výhodná . ps2017-019-02-001-105.u18.p1.s6
Já si myslím , že paní ministryně tady položila na stůl dostatečně informací , kdy se mi jeví , že možná v této chvíli ten vyšší paušál pro stát není tak výhodný , ale jsem přesvědčený , že ani pro toho podnikatele , protože navrácení toho odpočtu na manželku a děti myslím bohatě kompenzuje celý problém s tím milionem sníženého paušálu a naopak toto právě těm podnikatelům významně ulehčuje a zrychluje práci , protože ten odpočet je automatický , oni ho prostě použijí a nemusejí nic zvláštního počítat . ps2017-019-02-001-105.u18.p2.s1
To znamená , znova podtrhuji , souhlasím s tím , že to je dohoda mezi státem a podnikatelem , ale musí být vyvážená . ps2017-019-02-001-105.u18.p2.s2
A já z toho , co jsem slyšel od paní ministryně a jak to vnímám , si myslím , že v současné době , nebo na základě toho pozměňovacího návrhu a novely , kterou předkládá pan kolega Munzar , by nebyl vyvážený . ps2017-019-02-001-105.u18.p2.s3
Děkuji . ps2017-019-02-001-105.u19.p1.s1
Děkuji . ps2017-019-02-001-105.u19.p1.s2
Další faktická poznámka , pan předseda Kalousek . ps2017-019-02-001-105.u20.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-019-02-001-105.u20.p1.s2
Dovolte mi jen stručnou reakci na pana poslance Volného . ps2017-019-02-001-105.u20.p1.s3
Já myslím , že tady jsme narazili přesně na ten rozdíl světů . ps2017-019-02-001-105.u20.p1.s4
Podle našeho názoru jakákoli překážka , která je odstraněna živnostníkovi z cesty , ať už administrativní , nebo fiskální , jakákoli úleva , která je mu poskytnuta , je pro stát výhodná . ps2017-019-02-001-105.u20.p1.s5
Protože on nás taky někdo musí živit . ps2017-019-02-001-105.u20.p1.s6
Máte - li pocit , že když to pro stát není výhodné , protože se to nedá spočítat na koruny , tak se pravděpodobně nikdy nedomluvíme . ps2017-019-02-001-105.u20.p1.s7
Ujišťuji vás , že to odstraňování překážek v podnikání se dá spočítat na koruny a že je pro stát výhodné . ps2017-019-02-001-105.u21.p1.s1
Děkuji . ps2017-019-02-001-105.u21.p1.s2
Nyní tedy poprosím pana navrhovatele , který se přihlásil s přednostním právem . ps2017-019-02-001-105.u22.p1.s1
Děkuji . ps2017-019-02-001-105.u22.p1.s2
Já jsem si podrobně dělal poznámky z vystoupení paní ministryně a dovolte mi , abych na to stručně zareagoval už teď v rozpravě , nejen v závěrečném slově .