|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-10-02 ps2017-019-09-002-158 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

158. Zpráva o finanční stabilitě 2017/2018 /sněmovní tisk 219/ - prvé čtení

Date2018-10-02
Meetingps2017/019
Agenda Itemps2017/019/158
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/019schuz/s019293.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 277 • previousnext

ps2017-019-09-002-158.u1.p1.s1 158.
ps2017-019-09-002-158.u1.p1.s2 Zpráva o finanční stabilitě 2017/2018 /sněmovní tisk 219/ - prvé čtení
ps2017-019-09-002-158.u1.p2.s1 Tuto zprávu nám Česká národní banka předložila v souladu se zákonem číslo 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů.
ps2017-019-09-002-158.u1.p2.s2 Zprávu projednal rozpočtový výbor, jehož usnesení vám bylo doručeno jako sněmovní tisk číslo 219/1.
ps2017-019-09-002-158.u1.p2.s3 Poprosím, aby se ujal slova zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Karel Rais, informoval nás o jednání na výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny.
ps2017-019-09-002-158.u1.p2.s4 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2017-019-09-002-158.u2.p1.s1 Dobrý den, pánové a dámy, přednesl bych usnesení rozpočtového výboru z 11. schůze ze dne 5. září 2018 ke zprávě České národní banky o finanční stabilitě, sněmovní tisk číslo 219.
ps2017-019-09-002-158.u2.p2.s1 Po úvodním slovu zástupce České národní banky pana Fraita, zpravodajské zprávě poslance Raise a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu za prvé bere na vědomí Zprávu České národní banky o finanční stabilitě, za druhé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby přijala následující usnesení: Poslanecká sněmovna Parlamentu bere na vědomí Zprávu České národní banky o finanční stabilitě v letech 2017/2018, a za třetí pověřuje zpravodaje výboru, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu, což tímto činím.
ps2017-019-09-002-158.u3.p1.s1 Tak, vám děkuji a zahajuji všeobecnou rozpravu.
ps2017-019-09-002-158.u3.p1.s2 Jak je zvykem, poprosím o úvodní slovo pana guvernéra.
ps2017-019-09-002-158.u3.p1.s3 Prosím.
ps2017-019-09-002-158.u4.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych vás seznámil s hlavními závěry v pořadí již 14. zprávy o finanční stabilitě.
ps2017-019-09-002-158.u4.p1.s2 Tato zpráva analyzuje fungování českého finančního sektoru v roce 2017 a prvních čtyřech měsících roku 2018.
ps2017-019-09-002-158.u4.p1.s3 Nad rámec hlavních informací o obsahu zprávy přidám několik poznámek o vývoji ve finančním sektoru po zveřejnění této zprávy.
ps2017-019-09-002-158.u4.p2.s1 Pokud jde o zprávu, ta tradičně zahrnuje náš princip, který primárně uplatňujeme v oblasti finanční stability, a to je pohled dopředu, pohled na to, co se může dít z hlediska zdrojů systémových rizik v dalších dvou třech letech.
ps2017-019-09-002-158.u4.p3.s1 Celkově jsme shledali pokračování zvyšování rizik spojených s cyklickým vývojem ekonomiky a finančního sektoru.
ps2017-019-09-002-158.u4.p3.s2 Na to Česká národní banka reagovala nástroji své makroobezřetnostní politiky, těm se budu věnovat nyní podrobněji.
ps2017-019-09-002-158.u4.p4.s1 Za částečným nárůstem cyklických rizik stojí uvolňování úvěrových standardů u úvěrů podnikům a domácnostem, rychlý růst úvěrů v řadě tržních segmentů a rostoucí ceny rezidenčních i komerčních nemovitostí.
ps2017-019-09-002-158.u4.p4.s2 Bankovní rada s ohledem na tuto situaci přistoupila ke zvýšení sazby proticyklické kapitálové rezervy ze stávajících 1,25 % na 1,5 % s platností od července příštího roku.
ps2017-019-09-002-158.u4.p4.s3 Základní logikou této proticyklické rezervy je využít dobré časy pro tvorbu rezerv a díky těmto rezervám potom může bankovní sektor fungovat bez poruch i v horších časech.
ps2017-019-09-002-158.u4.p4.s4 Kromě ČNB stanovují nenulovou sazbu proticyklické rezervy orgány v dalších devíti zemích Evropské unie, z toho čtyři na vyšší úrovni než Česká národní banka, to jest nad 1,5 %.
ps2017-019-09-002-158.u4.p5.s1 Rozhodnutí ČNB nebude mít negativní dopad na schopnost bank poskytovat úvěry podnikům a domácnostem.
ps2017-019-09-002-158.u4.p5.s2 Domácí banky jsou dostatečně kapitalizované a za předpokladu přiměřené dividendové politiky mají stále dostatečný prostor jak pro naplnění této proticyklické kapitálové rezervy, tak i pro růst úvěrových portfolií.
ps2017-019-09-002-158.u4.p5.s3 Na druhé straně náš bankovní sektor již není z hlediska kapitalizace evropským šampionem, jako tomu bývalo ještě před několika lety.
ps2017-019-09-002-158.u4.p5.s4 Pokud jde o kapitálový poměr na celkové úrovni kapitálu, tento poměr klesá v ČR stále výrazněji pod průměr Evropské unie.
ps2017-019-09-002-158.u4.p5.s5 Pokud jde o kapitálový poměr na úrovni nejkvalitnějšího kapitálu, ten zůstává v ČR nad průměrem EU, ale již jen velmi mírně.
ps2017-019-09-002-158.u4.p6.s1 Z hlediska médií a veřejnosti se největší pozornosti dočkala část zprávy, která je zaměřená na akumulaci rizik spojených s financování bydlení.
ps2017-019-09-002-158.u4.p6.s2 I v letošním roce pokračuje rychlý růst úvěrové dynamiky a cen nemovitostí.
ps2017-019-09-002-158.u4.p6.s3 Tento společný pohyb označujeme za spirálu mezi cenami nemovitostí a úvěry na jejich pořízení.
ps2017-019-09-002-158.u4.p6.s4 Údaje od druhé poloviny loňského roku naznačují podle určitých měřítek zastavení roztáčení této spirály, nicméně příznivé podmínky pro její obnovení i nadále přetrvávají.
ps2017-019-09-002-158.u4.p7.s1 Zde bych chtěl upozornit na to, že varování o dopadu přísnějších limitů LTV, čili hodnota dluhu k hodnotě zástavy, z jara 2017 po jejich dubnovém zpřísnění se nenaplnila.
ps2017-019-09-002-158.u4.p7.s2 V roce 2017 byl poskytnut rekordní objem nových úvěrů na bydlení.
ps2017-019-09-002-158.u4.p7.s3 V posledních týdnech se objevuje v médiích řada komentářů o tom, jak se objem poskytovaných hypotečních úvěrů snižuje.
ps2017-019-09-002-158.u4.p7.s4 Bohužel tyto komentáře vycházejí z dat, která takříkajíc míchají jablka s hruškami, to jest skutečně nové úvěry s úvěry refinancovanými a refixovanými.
ps2017-019-09-002-158.u4.p7.s5 Objemy skutečně nových hypotečních úvěrů zůstávají vysoké a za období leden srpen se meziročně zvýšily.
ps2017-019-09-002-158.u4.p7.s6 Taktéž celkový růst stavu úvěrů na bydlení zůstává vysoký a jeho růst činí i nadále kolem 8,5 %.
ps2017-019-09-002-158.u4.p7.s7 Lze tak předpokládat, že za celý letošní rok se celkový objem úvěrů na bydlení zvýší zhruba o 100 miliard korun.
ps2017-019-09-002-158.u4.p8.s1 Bankovní rada došla po vyhodnocení informací o poskytnutých hypotečních úvěrech k závěru, že prozatím není nezbytné snížit limity ukazatele LTV, které platí od loňského dubna, to jest onen maximální limit 90 % LTV a agregátní 15% limit pro úvěry s LTV mezi 80 a 90 %.
ps2017-019-09-002-158.u4.p8.s2 Při zhruba 15% nadhodnocení cen bydlení, které indikuje náš model, představují stávající limity LTV z hlediska ČNB dostatečné pokrytí potenciálních rizik bankami na hraniční hodnotě.
ps2017-019-09-002-158.u4.p8.s3 Zároveň pozorujeme, že řada úvěrů z hlediska dluhu či splátek dluhu v poměru k výši příjmů žadatele výrazně rizikovější charakteristiky.
ps2017-019-09-002-158.u4.p8.s4 Vzhledem k tomu, že v důsledku déletrvajícího rychlejšího růstu cen bydlení v relaci k příjmům se dlužníci stávají zranitelnějšími, rozhodla se Bankovní rada České národní banky rozšířit záběr závazných částí doporučení o horní hranice ukazatelů schopnosti dlužníků splácet úvěr z vlastních zdrojů, a to jsou ukazatele DTI a DSTI.
ps2017-019-09-002-158.u4.p8.s5 S cílem omezit uvedená rizika jsme rozhodli stanovit horní hranici ukazatele DTI, to jest dluh k čistému příjmu, na úrovni devítinásobku a ukazatele dluhové služby na 45 % čistých ročních příjmů žadatele s platností od 1. 10. 2018.
ps2017-019-09-002-158.u4.p8.s6 Současně se ale poskytovatelům, čili bankám, umožňuje pokrýt specifické případy v režimu 5% výjimky.
ps2017-019-09-002-158.u4.p8.s7 To znamená, že 5 % případů uzavřených nových hypoték nemusí splňovat tyto hraniční ukazatele.
ps2017-019-09-002-158.u4.p9.s1 V zemích, které limity DTI nebo DSTI podobně jako my aplikují, jsou příslušné hranice stanoveny na podobných, často přísnějších úrovních.
ps2017-019-09-002-158.u4.p9.s2 Limit pro ukazatel DTI je například stanoven na Slovensku na úrovni osminásobku, v Norsku pětinásobku a v Irsku dokonce jen čtyřnásobku.
ps2017-019-09-002-158.u4.p10.s1 Zpráva o finanční stabilitě prezentuje rovněž jako tradičně zátěžové testy.
ps2017-019-09-002-158.u4.p10.s2 Ty podrobně dokumentují, že domácí finanční sektor si nadále udržuje poměrně vysokou odolnost vůči možným nepříznivým šokům.
ps2017-019-09-002-158.u4.p10.s3 Úvěrové riziko vyjádřené podílem úvěru se selháním na celkových úvěrech se vlivem zrychlujícího se tempa růstu ekonomiky postupně snižuje.
ps2017-019-09-002-158.u4.p10.s4 V červnu 2018 tento podíl mírně převyšoval 3 %.
ps2017-019-09-002-158.u4.p10.s5 Takto nízký podíl takzvaných NPL, čili úvěrů v selhání či se selháním, nelze považovat za důkaz nízké úrovně rizik a jejich obezřetného řízení.
ps2017-019-09-002-158.u4.p10.s6 Je to doklad toho, že se nacházíme v mimořádně dobrých časech.
ps2017-019-09-002-158.u4.p10.s7 Z naší zkušenosti i ze zkušenosti dalších vyspělých zemí víme, že podíl NPL často s nástupem recese prudce vyskočí na několikanásobnou úroveň.
ps2017-019-09-002-158.u4.p10.s8 Cílem naší makroobezřetnostní politiky je, aby se tomu tak s nástupem horších časů u nás nestalo.
ps2017-019-09-002-158.u4.p11.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-019-09-002-158.u5.p1.s1 vám také děkuji.
ps2017-019-09-002-158.u5.p1.s2 Jen pro záznam - paní poslankyně Matušovská hlasuje s náhradní kartou číslo 11.
ps2017-019-09-002-158.u5.p2.s1 V tuto chvíli je do diskuze přihlášen v obecné rozpravě pan poslanec Ferjenčík, kterému tímto dávám slovo.
ps2017-019-09-002-158.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-019-09-002-158.u6.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane guvernére, bych se v souvislosti s tou zprávou chtěl zeptat, zda vám přijde šťastné - vy jste představoval řadu proticyklických opatření, které národní banka dělá, a jestli vám přijde vhodné, že vláda přímo proti hospodářské politice naopak dělá procyklické opatření formou schodku státního rozpočtu.
ps2017-019-09-002-158.u6.p1.s3 Tak bych vás poprosil o komentář k této věci.
ps2017-019-09-002-158.u6.p1.s4 Děkuji.
ps2017-019-09-002-158.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-019-09-002-158.u7.p1.s2 Pan guvernér zájem reagovat.
ps2017-019-09-002-158.u7.p1.s3 Prosím.
ps2017-019-09-002-158.u8.p1.s1 Děkuji za otázku.
ps2017-019-09-002-158.u8.p1.s2 Je třeba rozdělit naše konání v oblasti měnové politiky, to znamená v oblasti, ve které usilujeme o zachování nízké a stabilní inflace.
ps2017-019-09-002-158.u8.p1.s3 Tam se samozřejmě vzhledem k ekonomickému vývoji, ale i dalším okolnostem snažíme postupně, pomalu úrokové míry, či ty naše hlavní úrokové sazby, které v rámci měnové politiky používáme, dostat do nějakého normálního stavu, do normální úrovně, tj. řekněme do úrovně, která by odpovídala zhruba jednoprocentnímu reálnému výnosu aktiv.
ps2017-019-09-002-158.u8.p1.s4 Po odečtení inflace tedy někam na nominální úroveň 2,5 3 %.
ps2017-019-09-002-158.u8.p1.s5 Toto, jak víte, činíme zhruba od dubna minulého roku, protože prvním krokem k normalizaci měnové politiky bylo opuštění kurzového závazku, které proběhlo na začátku dubna minulého roku, a posléze počínaje srpnem jsme přistoupili ke zvyšování základní úrokové sazby, to znamená dvoutýdenní reposazby, o 25 bazických bodů, jestli se nemýlím, tak postupně šestkrát.
ps2017-019-09-002-158.u8.p1.s6 To znamená, dnes jsme na úrovni 1,5% bodu.
ps2017-019-09-002-158.u8.p1.s7 Po odečtení inflace to znamená, že naše základní úroková sazba je stále v podstatě záporná.
ps2017-019-09-002-158.u8.p1.s8 Nicméně období, kdy byla dosahována kladná základní úroková míra centrální banky v posledních 25 letech, zase tolik nebylo.
ps2017-019-09-002-158.u8.p1.s9 Ale přece jenom ještě jsme vzdáleni tomu normálu.
ps2017-019-09-002-158.u8.p2.s1 Samozřejmě vnímáme makroekonomické okolí včetně fiskální situace.
ps2017-019-09-002-158.u8.p2.s2 K rozpočtové politice bych řekl toliko, že celkové veřejné finance, které jsou pro nás určující pro makroekonomické posouzení, jsou v přebytku.
ps2017-019-09-002-158.u8.p2.s3 Jsou v přebytku zhruba něco přes 1 % HDP.
ps2017-019-09-002-158.u8.p2.s4 Tento přebytek nebyl jenom loni, ale byl předloni.
ps2017-019-09-002-158.u8.p2.s5 Podle našich odhadů bude i letos a zhruba v následujícím roce a případně dvou letech.
ps2017-019-09-002-158.u8.p2.s6 Takže byť státní rozpočet je rozpočtován s drobným deficitem, tak z hlediska celkových veřejných financí nedochází k nějaké fiskální expanzi.
ps2017-019-09-002-158.u8.p2.s7 Dochází k určitému uvolnění rozpočtové politiky.
ps2017-019-09-002-158.u8.p2.s8 To je asi pochopitelné.
ps2017-019-09-002-158.u8.p2.s9 Zejména to souvisí s frekvencí, nebo rytmem čerpání evropských fondů, který výrazně ovlivňuje českou rozpočtovou politiku.
ps2017-019-09-002-158.u8.p2.s10 V tomto ohledu my nemusíme naší měnovou politikou nějak dramaticky reagovat na to, že by se tady tyto dvě politiky extrémně rozcházely.
ps2017-019-09-002-158.u8.p2.s11 To se určitě neděje.
ps2017-019-09-002-158.u8.p3.s1 Pokud jde o ta makroobezřetnostní opatření, těmi nereagujeme na rozpočtovou politiku, nebo na celkový makroekonomický vývoj.
ps2017-019-09-002-158.u8.p3.s2 Těmi skutečně reagujeme na to, abychom zajistili v rámci možností, že naše banky zůstanou zdravé i poté, co skončí i tyto mimořádně dobré časy.
ps2017-019-09-002-158.u8.p3.s3 Takže každá politika své nástroje.
ps2017-019-09-002-158.u8.p3.s4 To je stará hospodářskopolitická zásada a my se toho držíme.
ps2017-019-09-002-158.u8.p3.s5 Děkuji.
ps2017-019-09-002-158.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-019-09-002-158.u9.p1.s2 Další je přihlášen do diskuze pan poslanec Skopeček, kterému tímto dávám slovo.
ps2017-019-09-002-158.u9.p1.s3 A poprosím kolegyně a kolegy pokud možno o klid v sále, případné diskuze přenést do předsálí.
ps2017-019-09-002-158.u9.p1.s4 Děkuji.
ps2017-019-09-002-158.u10.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-019-09-002-158.u10.p1.s2 Vážené kolegyně, kolegové, pane guvernére, bych možná navázal na pana poslance Ferjenčíka.
ps2017-019-09-002-158.u10.p1.s3 bych se také zeptal na váš názor, jak hodnotíte koordinaci politiky ze strany vlády a České národní banky.
ps2017-019-09-002-158.u10.p1.s4 Protože nejenom že deficit je expanzivní oproti měnové politice, která se zpřísňuje, ale vy jste mluvil o tom zpřísnění hypoték.
ps2017-019-09-002-158.u10.p2.s1 Vláda České republiky začala poskytovat státní hypotéky.
ps2017-019-09-002-158.u10.p2.s2 Je na to vládní program Ministerstva pro místní rozvoj, což vidím jako flagrantní opačný postup ze strany vlády, která na jedné straně chce pomoci a chce poskytovat hypotéky v tuto chvíli pro mladé páry, na straně druhé Česká národní banka varuje před růstem hypotečních úvěrů.

Text viewDownload CoNNL-U