|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-09-14 ps2017-019-04-004-029 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

29. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 205/ - prvé čtení

Date2018-09-14
Meetingps2017/019
Agenda Itemps2017/019/029
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/019schuz/s019133.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 921 • previousnext

ps2017-019-04-004-029.u1.p1.s1 29.
ps2017-019-04-004-029.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 205/ - prvé čtení
ps2017-019-04-004-029.u1.p2.s1 Požádám vás, dámy a pánové, o klid a o atmosféru, která nám umožní se věnovat projednávání tohoto bodu, který jsme přerušili ve středu 12. září v obecné rozpravě.
ps2017-019-04-004-029.u1.p2.s2 U stolku zpravodajů zaujímá místo paní ministryně financí Alena Schillerová.
ps2017-019-04-004-029.u1.p2.s3 A protože se omluvil zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Pavel Juříček a je zde návrh, aby se zpravodajem pro prvé čtení stal pan poslanec Jan Volný.
ps2017-019-04-004-029.u1.p2.s4 Budeme muset o této změně hlasovat.
ps2017-019-04-004-029.u1.p3.s1 Protože někteří kolegové a kolegyně odešli, tak je znovu přivolávám do sálu.
ps2017-019-04-004-029.u1.p4.s1 Budeme hlasovat o tom, že zpravodajem pro prvé čtení místo pana poslance Juříčka bude pan poslanec Jan Volný.
ps2017-019-04-004-029.u1.p5.s1 Zahajuji hlasování.
ps2017-019-04-004-029.u1.p5.s2 Kdo je pro?
ps2017-019-04-004-029.u1.p5.s3 Kdo je proti?
ps2017-019-04-004-029.u1.p6.s1 Je to hlasování číslo 96.
ps2017-019-04-004-029.u1.p6.s2 Přihlášeno 177 poslanců, pro 154, proti nikdo.
ps2017-019-04-004-029.u1.p6.s3 Návrh byl přijat a zpravodajem pro prvé čtení je pan poslanec Jan Volný, kterého prosím, aby zaujal místo u stolku zpravodajů.
ps2017-019-04-004-029.u1.p7.s1 Nyní budeme pokračovat v obecné rozpravě, ve které vystoupí jako první pan poslanec Marek Benda, po něm pan poslanec Kupka.
ps2017-019-04-004-029.u1.p7.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-019-04-004-029.u1.p8.s1 Jenom připomínám váženým kolegyním a váženým kolegům, že projednávání tohoto bodu jsme přerušili právě proto, že nebyla v Poslanecké sněmovně v jednacím sále atmosféra pro to, abychom v projednávání mohli pokračovat.
ps2017-019-04-004-029.u1.p8.s2 Jistě není v zájmu nikoho z nás, aby to pokračovalo, tak vás prosím o klid a vytvoření odpovídajících podmínek.
ps2017-019-04-004-029.u1.p8.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2017-019-04-004-029.u2.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážená paní ministryně, vážení páni ministři, vážené dámy, vážení pánové, budu samozřejmě pokračovat v tom, co jsem se vám pokoušel sdělit z minoritního stanoviska Ústavního soudu, a budu tak velkorysý vůči této Sněmovně, že to nebudu číst znova celé.
ps2017-019-04-004-029.u2.p1.s2 Jenom ty pasáže, které jsem nedokončil.
ps2017-019-04-004-029.u2.p2.s1 Přesto dovolte, abych si vzhledem k navazující tiskové konferenci pana premiéra neodpustil dvě krátké poznámky, které pokládám za fér, aby v této Sněmovně byly řečeny.
ps2017-019-04-004-029.u2.p3.s1 Za prvé.
ps2017-019-04-004-029.u2.p3.s2 Pan premiér se na následné tiskové konferenci rozčiloval cosi na téma, že tady sedím 26 let a proč mu tedy mluvím do jeho vládnutí.
ps2017-019-04-004-029.u2.p3.s3 Tak bych ho rád upozornil, že tady sedím v kuse 14 let.
ps2017-019-04-004-029.u2.p3.s4 A aniž bych se chtěl jakkoliv dotknout pana místopředsedy Filipa, který je nadšeným podporovatelem a vyslovil důvěru vládě -
ps2017-019-04-004-029.u3.p1.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové - omlouvám se, pane poslanče - znovu vás, tentokrát hodně důrazně, vyzývám k tomu, abyste přestali diskutovat nahlas, abyste přestali vytvářet hloučky ve sněmovně a vytvořili podmínky pro to, aby pan poslanec mohl přednést své argumenty a ti, kteří o to mají zájem, je také slyšeli.
ps2017-019-04-004-029.u3.p1.s2 Děkuji vám.
ps2017-019-04-004-029.u3.p2.s1 Pane poslanče, prosím pokračujte.
ps2017-019-04-004-029.u4.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-019-04-004-029.u4.p1.s2 Dokončím tuto část myšlenky.
ps2017-019-04-004-029.u4.p1.s3 Rozčilovat se na kvůli faktu, jak dlouho zde sedím, za situace, jak říkám, při vší úctě k panu místopředsedovi Filipovi, který pana premiéra podporuje a vyslovil jeho vládě důvěru, sedí tady mnohem déle, tak je to takové trochu falešné.
ps2017-019-04-004-029.u4.p2.s1 Druhá věc.
ps2017-019-04-004-029.u4.p2.s2 Mít pocit, že jenom proto, že jsem si jako předseda vlády usmyslel, že prosadím nějakou elektronickou evidenci tržeb, která se dotkne všech živnostníků v této zemi, statisíců lidí, tak že mi v tom nikdo nesmí bránit, nikdo v tom nesmí zdržovat, s nikým se o tom nebudu bavit, protože přece jednou se mi to tady za hrubého porušení všech pravidel Poslanecké sněmovny podařilo prosadit, a teď tedy přece tu třetí a čtvrtou vlnu schválíme tak nějak automaticky, on to žádný problém nebude, jak říká paní ministryně opakovaně, ten Ústavní soud vlastně jenom tu třetí a čtvrtou vlnu odložil...
ps2017-019-04-004-029.u4.p3.s1 No, on ji neodložil, on ji zrušil, jak jsme si vysvětlili minule.
ps2017-019-04-004-029.u4.p3.s2 Samozřejmě že ji zrušil z více formálních důvodů, ale také z důvodu toho, že v podobě, v jaké byla schválena, nebyla v souladu s Ústavou, byla protiústavní.
ps2017-019-04-004-029.u4.p3.s3 Takže myslím, že je opravdu fér, abychom se o takhle zásadní normě - a myslím, že moji kolegové přijdou za chvilku s čísly, která budou ukazovat, kolik to stojí každého živnostníka, kolik to bude stát každého živnostníka do budoucna, jaké jsou výnosy pro stát a jestli to pro nás vůbec nějaký smysl takhle obtěžovat všechny aktivní lidi v této zemi jenom proto, aby bylo potvrzeno ego předsedy vlády.
ps2017-019-04-004-029.u4.p4.s1 Tak tolik poznámky k tiskové konferenci, kterou bylo reagováno zejména na moji osobu.
ps2017-019-04-004-029.u4.p4.s2 A nyní dovolte, abych pokračoval v přednesu menšinového separátního vota skupiny pěti ústavních soudců.
ps2017-019-04-004-029.u4.p5.s1 Článek III.
ps2017-019-04-004-029.u4.p5.s2 Před zavedením EET - tady prosím zejména vládu a všechny podporovatele, aby pozorně poslouchali - měl proto stát poctivě a velmi důkladně zkoumat, zda již byly vyčerpány všechny méně invazivní a obtěžující možnosti, které k dispozici ke kontrole správného a spravedlivého výběru daní.
ps2017-019-04-004-029.u4.p5.s3 Nic takového se však v daném případě nestalo, byť zavedení EET nesporně představuje další administrativní i finanční zatížení činnosti podnikatelů.
ps2017-019-04-004-029.u4.p5.s4 Ustrnout na pouhém konstatování, že zavedení EET velmi pravděpodobně povede ke zvýšení výběru daní - jedná se o opatření, které obstojí v testu rozumnosti -, a proto obstojí i z ústavněprávního hlediska, je totiž velmi nebezpečné a zneužitelné.
ps2017-019-04-004-029.u4.p6.s1 Zavedení EET pod veřejně prezentovaným, byť empiricky zcela nepodloženým politickým dojmem, že nikdo daně neplatí, a je proto namístě zpřísnění jejich výběru, totiž považujeme za podobně nerozumné a ve svých důsledcích nespravedlivé, jako ponechání celé třídy po škole jen proto, že v hodině vyrušoval jediný žák.
ps2017-019-04-004-029.u4.p6.s2 Bohužel, tato vstupní úvaha je základní filosofií napadeného zákona a není řešitelná odstraněním pouze několika jeho nejkřiklavějších zásahů do soukromí a svobody podnikání.
ps2017-019-04-004-029.u4.p7.s1 Při posuzování ústavnosti systému EET se proto Ústavní soud neměl spokojit s testem racionality, ale měl jej podrobit daleko přísnějšímu testu proporcionality.
ps2017-019-04-004-029.u4.p7.s2 Jakkoliv totiž obecně platí, že zákony, které se dotýkají hospodářských, sociálních a kulturních práv uvedených v čl. 41 odst. 1 Listiny, jsou při zkoumání případného rozporu s ústavním pořádkem poměřovány jen mírnějším testem racionality, neplatí toto pravidlo vždy.
ps2017-019-04-004-029.u4.p7.s3 Jedná se zejména o tyto tři případy:
ps2017-019-04-004-029.u4.p8.s1 Případ a) Při postupu podle testu racionality dospějeme při druhém kroku k závěru, že zákonná úprava neguje jádro ústavně garantovaného hospodářského práva, popírá jeho samotnou existenci, podstatu či smysl.
ps2017-019-04-004-029.u4.p8.s2 Ustanovení čl. 41 odst. 1
ps2017-019-04-004-029.u4.p8.s3 Listiny je totiž třeba vykládat v souladu s čl. 4 odst. 4 Listiny, takže zákonnou úpravou nelze ústavní záruky hospodářských práv zcela negovat, protože jinak by jejich ústavní úprava postrádala jakýkoliv praktický smysl.
ps2017-019-04-004-029.u4.p8.s4 Obdobně se vyjádřil Ústavní soud již v nálezu pléna Ústavního soudu 54/10, tzv.
ps2017-019-04-004-029.u4.p8.s5 Karenční doba II, ohledně práv sociálních.
ps2017-019-04-004-029.u4.p9.s1 Bod b) Hranice mezi základními lidskými právy a právy hospodářskými a sociálními je neostrá, proto někdy zásah do hospodářského práva znamená současně i zásah do základního lidského práva, které je s ním logicky a funkčně propojeno.
ps2017-019-04-004-029.u4.p9.s2 Např. právo podnikat a provozovat jinou hospodářskou činnost, čl. 26 odst. 1 Listiny, je úzce propojeno s právem vlastnit majetek, čl. 11 odst. 1 Listiny.
ps2017-019-04-004-029.u4.p9.s3 Imanentní součástí vlastnického práva je právo s vlastním majetkem disponovat, smluvně s ním nakládat, kupovat, prodávat, pronajímat či jinak zatěžovat, tedy s ním hospodařit.
ps2017-019-04-004-029.u4.p9.s4 Zákonný zásah do práva podnikat proto může být současně i významným zásahem do práva vlastnického.
ps2017-019-04-004-029.u4.p9.s5 Negativním projevem takového zásahu může být např. stanovení maximálních cen, za které může podnikatel své zboží prodávat, nebo regulování nájemného, které může pronajímatel požadovat od nájemců.
ps2017-019-04-004-029.u4.p9.s6 Hospodářské právo získávat prostředky pro své životní potřeby prací zaručené v čl. 26 odst. 2 Listiny je také jen jiným vyjádřením základního práva činit vše, co není zákonem zakázáno.
ps2017-019-04-004-029.u4.p10.s1 Punkt c) Za zjevnou zákonnou regulací hospodářského práva se ukrývá zásah do základního lidského práva, který jinak s dotčeným hospodářským právem zjevně nesouvisí.
ps2017-019-04-004-029.u4.p10.s2 Zkoumaná zákonná úprava, která je spojena s hospodářským právem, resp. právem sociálním či kulturním, zasahuje - třeba i mimoděk - do některého ze základních práv, která můžeme označit jako skutečně základní práva - vlastnické právo, informační sebeurčení, rovnost v příležitostech.
ps2017-019-04-004-029.u4.p11.s1 Jsme přesvědčeni, že posuzovaný případ EET splňoval přinejmenším první a třetí z výše uvedených důvodů, proč měl být podroben testu proporcionality.
ps2017-019-04-004-029.u4.p12.s1 Za prvé, napadená zákonná úprava v případě drobných živnostníků zasahuje samu podstatu práva podnikat a opatřovat si prostředky pro své životní potřeby prací.
ps2017-019-04-004-029.u4.p12.s2 Hranice mezi právem podnikat a právem pracovat přitom není zcela zřetelná, jelikož podnikání samostatného živnostníka nebo příslušníka svobodného povolání je často jen jiným způsobem realizace jeho práva pracovat.
ps2017-019-04-004-029.u4.p12.s3 Elektronická evidence tržeb u drobných podnikatelů tak zasahuje přímo jádra jejich práva opatřovat si prostředky pro své životní potřeby prací, protože svojí administrativní náročností a technickou obtížností samostatné podnikání pro mnohé, méně disponované jedince, v podstatě vylučuje.
ps2017-019-04-004-029.u4.p13.s1 Za druhé, v zavedení elektronické evidence tržeb je implicitně obsažen i zásah do práva na ochranu před neoprávněným zasahováním do soukromého života a neoprávněným shromažďováním údajů o osobě člověka.
ps2017-019-04-004-029.u4.p14.s1 IV.
ps2017-019-04-004-029.u4.p14.s2 Domníváme se tedy, že stát zavedl elektronickou evidenci tržeb, aniž by předtím poctivě využil všechny možnosti a nástroje, kterými již disponoval.
ps2017-019-04-004-029.u4.p14.s3 Jen příkladmo: Pokud v souvislosti se zavedením elektronické evidence tržeb musí být přijato 400 nových úředníků, viz důvodová zpráva k zákonu, sněmovní tisk 513/0, nebylo daleko přiměřenější tento lidský potenciál věnovat k větší intenzitě stávajících adresných daňových kontrol?
ps2017-019-04-004-029.u4.p14.s4 Tím spíše, že stávající technické možnosti umožňovaly Finanční správě i bez elektronické evidence tržeb vytipovat podezřelé daňové subjekty a na se cíleně zaměřit při následné kontrole.
ps2017-019-04-004-029.u4.p15.s1 Jakkoliv nepopíráme, že zavedením elektronické evidence tržeb skutečně může docházet k větší daňové výtěžnosti oproti situaci předchozí, nelze očekávat, že se tak bude dít ve významnější míře v poměru k celkovým daňovým příjmů státu.
ps2017-019-04-004-029.u4.p15.s2 Nic takového ostatně neplyne ani z oficiálního vyjádření Ministerstva financí a přiznaného navýšení výběru daní je v porovnání s celkovými daňovými příjmy spíše marginální.
ps2017-019-04-004-029.u4.p15.s3 Tuto okolnost považujeme za velmi významnou při používání ústavního testu racionality, resp. proporcionality při hodnocení zásahů do ústavně zaručených základních práv.
ps2017-019-04-004-029.u4.p16.s1 Ve shodě s názorem navrhovatelů totiž máme za to, že zavedení EET představuje velmi citelný zásah do práv dotčených subjektů.
ps2017-019-04-004-029.u4.p16.s2 Jak je již uvedeno výše, jde především o vlastnické právo, právo svobodně podnikat, o rovnost a o zásah do informačního sebeurčení.
ps2017-019-04-004-029.u4.p17.s1 Zavedení EET představuje nové finanční náklady pro každého podnikatele.
ps2017-019-04-004-029.u4.p17.s2 Tyto náklady přitom nejsou jednorázové, jak by se mohlo na první pohled jevit.
ps2017-019-04-004-029.u4.p17.s3 Nejde totiž jen o pořízení příslušného zařízení, nýbrž také o měsíční platby za používaný software a o další obtížně vyčíslitelné náklady.
ps2017-019-04-004-029.u4.p17.s4 Účetnictví, proškolení zaměstnanců, papír na účtenky apod.
ps2017-019-04-004-029.u4.p17.s5 Je přitom zřejmé, že daleko více tyto náklady postihují drobné podnikatele, kteří dosahují malého obratu a v řadě případů mají takové náklady, že příjmovou daň vůbec neplatí, nicméně např. zaměstnávají zaměstnance a platí daně jiné, takže se rozhodně nejedná o černé pasažéry našeho daňového či sociálního systému.
ps2017-019-04-004-029.u4.p17.s6 Příkladem budiž trafika, kde se prodávají levné produkty, nicméně ke každému z nich musí být vydána samostatná účtenka.
ps2017-019-04-004-029.u4.p17.s7 Připomínáme také, že často jeden podnikatel nevystačí s jedním technickým zařízením, nýbrž musí mít těchto zařízení více, podniká-li např. v několika malých prodejnách současně.
ps2017-019-04-004-029.u4.p17.s8 Jinak řečeno, jde o typický příklad, kdy nediferencovaným opatřením dojde k zásadně odlišnému zásahu do právního postavení rozdílných subjektů.
ps2017-019-04-004-029.u4.p17.s9 Dokonce tvrdíme, že zavedení elektronické evidence tržeb logicky postihuje především ty nejmenší živnostníky, protože právě u nich se platí převážně v hotovosti.
ps2017-019-04-004-029.u4.p17.s10 Lapidárně řečeno: poplatník poskytující zboží či služby velkému množství klientů, avšak pouze v malé hodnotě, bude logicky ve výrazně nevýhodnějším postavení nežli poplatník, který bude mít těch klientů jen pár.
ps2017-019-04-004-029.u4.p17.s11 Nemluvě ani o tom, že EET se vůbec netýká bezhotovostních plateb, které zákonná úprava vyžaduje vždy, pokud se jedná o vyšší částky než 10 000 euro - viz zák. č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu.
ps2017-019-04-004-029.u4.p17.s12 Tedy významnější platby jsou ex lege vyňaty z režimu EET a naopak v tomto systému zůstávají všechny platby, které jsou často i zcela marginální.
ps2017-019-04-004-029.u4.p17.s13 Paradoxně je tak elektronická evidence tržeb z povahy věci zaměřena zejména na menší daňové poplatníky a citelněji postihuje ty z nich, kteří mají menší, či dokonce žádný zisk.
ps2017-019-04-004-029.u4.p18.s1 U malých podnikatelů pak nejde jenom o bezprostřední finanční náklady, nýbrž i o zatížení podnikající osoby další starostí, kterých však již nyní nad hlavu.
ps2017-019-04-004-029.u4.p18.s2 Nelze přehlédnout ani na to, že jsou zákonem jako třída likvidováni zejména starší menší podnikatelé bez počítačových znalostí a online připojení.
ps2017-019-04-004-029.u4.p18.s3 Většinové stanovisko, že se mají smířit s tím, že jsou oběťmi čtvrté průmyslové revoluce, jak je uvedeno v bodě 79 nálezu, pak v této souvislosti zní značně necitlivě.
ps2017-019-04-004-029.u4.p19.s1 Ze shora uvedených důvodů velmi nesouhlasíme rovněž s tvrzením v bodu 67, odůvodnění nálezu, že zákon o evidenci tržeb nepřináší žádnou daňovou ani jinou povinnost, která by se bezprostředně a cíleně dotýkala majetkové sféry těch, na něž povinnost evidence dopadá.
ps2017-019-04-004-029.u4.p19.s2 Toto tvrzení totiž není pravdivé.
ps2017-019-04-004-029.u4.p19.s3 Ostatně i samotný zákonodárce uvedl v zákonu č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, jednorázovou slevu na dani ve výši 5 tis. , neboť si byl vědom finanční zátěže na podnikatele.
ps2017-019-04-004-029.u4.p19.s4 Podotýkáme však, že tato sleva nic podstatného neřeší: je malá, netýká se všech a je pouze jednorázová a vstupní, zatímco vedení EET je opatření trvalé a náklady na jeho provoz jsou průběžné.
ps2017-019-04-004-029.u4.p19.s5 Stát tak přenáší na podnikatele své povinnosti, které při výběru daní, aniž by to bylo rozumným způsobem kompenzováno.
ps2017-019-04-004-029.u4.p19.s6 Jiná situace by např. byla, slevil-li by stát každý rok fakticky vynaložené náklady na provoz EET, ovšem ve formě skutečné slevy na dani a nikoli jen odpočitatelného nákladu.
ps2017-019-04-004-029.u4.p20.s1 Nelze zcela pominout ani důležitý sociální rozměr podnikání, zejména služeb, malých obchodů či vesnických hospod, které, poctivě a správně uchopeno, nejen že prospívá podnikatelům, ale zejména v menších obcích umožňuje jejich občanům scházet se, vést společenský život a zlepšuje kvalitu jejich života.
ps2017-019-04-004-029.u4.p21.s1 Další deficit zavedené EET spočívá v zásahu do informačního sebeurčení.
ps2017-019-04-004-029.u4.p21.s2 Zde přiměřeně odkazujeme na závěry Spolkového ústavního soudu ve věci Rasterfahndung - BvR 518/02, volně přeloženo jako rastrovací stíhání či prověřování -, s nímž pracuje i odkazovaný nález Ústavního soudu sp. zn.

Text viewDownload CoNNL-U