|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-09-12 ps2017-019-02-001-105 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

105. Návrh poslanců Vojtěcha Munzara, Petra Fialy, Zbyňka Stanjury a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 77/ - třetí čtení

Date2018-09-12
Meetingps2017/019
Agenda Itemps2017/019/105
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/019schuz/s019032.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 924 • previousnext

ps2017-019-02-001-105.u1.p1.s1 105.
ps2017-019-02-001-105.u1.p1.s2 Návrh poslanců Vojtěcha Munzara, Petra Fialy, Zbyňka Stanjury a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 77/ - třetí čtení
ps2017-019-02-001-105.u1.p2.s1 Poprosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele pan poslanec Vojtěch Munzar a zpravodaj garančního výboru, což byl rozpočtový výbor, pan poslanec Jan Pošvář.
ps2017-019-02-001-105.u1.p2.s2 Návrh na zamítnutí je uveden ve sněmovním tisku 77/4, který byl doručen dne 26. června 2018.
ps2017-019-02-001-105.u1.p2.s3 Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 77/5.
ps2017-019-02-001-105.u1.p3.s1 Ptám se pana navrhovatele, zda zájem o vystoupení před otevřením rozpravy.
ps2017-019-02-001-105.u1.p3.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-019-02-001-105.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-019-02-001-105.u2.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, jsme ve třetím čtení, takže některé argumenty, které tady řeknu, jste ode slyšeli.
ps2017-019-02-001-105.u2.p1.s3 Nicméně po létě mi dovolte, abych zopakoval základní rysy našeho návrhu a důvody, které k jeho předložení vedou.
ps2017-019-02-001-105.u2.p2.s1 Tento náš návrh si klade za cíl vrátit snížené limity pro uplatnění výdajových paušálů u příjmů ze samostatné činnosti na úroveň 2 milionů korun, a to i při podání daňového přiznání za rok 2018.
ps2017-019-02-001-105.u2.p2.s2 To znamená, fakticky by ke snížení, které odhlasovala minulá Sněmovna, na 1 milion korun nedošlo.
ps2017-019-02-001-105.u2.p2.s3 Z našeho pohledu jsou výdajové paušály pro osoby samostatně výdělečně činné, protože těch se týká tento návrh a tato možnost, to nejjednodušší.
ps2017-019-02-001-105.u2.p2.s4 Pokud si tento způsob vyberou, protože to je možnost, nikoliv povinnost, pak nemusí vést kompletní daňovou evidenci svých nákladů.
ps2017-019-02-001-105.u2.p2.s5 Stačí vést příjmy a náklady si pak jednoduše stanoví zákonným procentem.
ps2017-019-02-001-105.u2.p2.s6 To znamená, že nemusí papírovat.
ps2017-019-02-001-105.u2.p2.s7 Nemusí evidovat každou účtenku a nemusí být po nocích účetní.
ps2017-019-02-001-105.u2.p2.s8 Protože to je realita každodenního dne, každodenního života osob samostatně výdělečně činných.
ps2017-019-02-001-105.u2.p2.s9 Papírování dělají po nocích, dělají je o víkendech a dělají je o těch státních svátcích, o kterých jsme tady včera tak bouřlivě diskutovali.
ps2017-019-02-001-105.u2.p2.s10 Místo papírování může takový živnostník a podnikatel využít svůj čas a energii daleko účelněji.
ps2017-019-02-001-105.u2.p2.s11 Například na rozvoj svého podnikání a na služby svého okolí.
ps2017-019-02-001-105.u2.p3.s1 Snížení limitu způsobilo, že pro podnikatele mající příjmy od jednoho do dvou milionů korun se přes noc zásadně změnily podmínky jejich podnikání a narostla administrativa.
ps2017-019-02-001-105.u2.p3.s2 Vždyť si to představte, kdybyste byli v situaci.
ps2017-019-02-001-105.u2.p3.s3 Nějakým způsobem podnikáte, máte podnikání nějak nastaveno, a najednou z ničeho nic, ze dne na den, protože si to stát usmyslil, se vám zásadně změní podmínky, aniž byste to vy nějak ovlivnili a mohli ovlivnit.
ps2017-019-02-001-105.u2.p4.s1 Připomínám, že se tady nebavíme o firmách se svým aparátem a zaměstnanci, ale o samostatných fyzických osobách, které vydělávají samy na sebe.
ps2017-019-02-001-105.u2.p5.s1 Co se týká rozpočtových dopadů, tak očekáváme, že budou opravdu minimální.
ps2017-019-02-001-105.u2.p5.s2 My jsme odhadli snížení příjmů státního rozpočtu o necelou miliardu.
ps2017-019-02-001-105.u2.p5.s3 Předchozí menšinová vláda ve svém stanovisku to odhadla na 1,2 miliardy do státního rozpočtu.
ps2017-019-02-001-105.u2.p5.s4 Takže tady je víceméně vzácná shoda.
ps2017-019-02-001-105.u2.p5.s5 Každopádně se jedná o částku, která je menší než desetina procenta státního rozpočtu.
ps2017-019-02-001-105.u2.p5.s6 Nicméně pokud tento návrh podpoříme, státní rozpočet to tedy téměř nepocítí, ale desítky tisíc lidí budou mít jednodušší život.
ps2017-019-02-001-105.u2.p6.s1 Paní ministryně financí tady v prvním a druhém čtení přednesla svoje výhrady k tomuto návrhu, a to zejména ve dvou rovinách.
ps2017-019-02-001-105.u2.p6.s2 Dovolte mi, abych se rovnou k nim na začátku stručně vyjádřil.
ps2017-019-02-001-105.u2.p7.s1 Vláda, jak jsem řekl, předchozí, menšinová, ve svém stanovisku říká, že osoby samostatně výdělečně činné stejně musí od jednoho milionu korun vést daňovou evidenci dokladů k DPH.
ps2017-019-02-001-105.u2.p7.s2 Takže je to zřejmě jedno a ke zvýšení administrativy podle vlády nedochází.
ps2017-019-02-001-105.u2.p7.s3 Ovšem tento argument platí pouze v jednom jediném případě, A to je, když ten podnikatel nakupuje své další služby, zboží a podobně, výhradně ve 100 % u dalších plátců DPH.
ps2017-019-02-001-105.u2.p7.s4 Pak eviduje všechny své nákladové položky v přiznání k dani DPH.
ps2017-019-02-001-105.u2.p7.s5 Ale takových mnoho není.
ps2017-019-02-001-105.u2.p7.s6 Většina případů je ostatních a v ostatních případech ke zvýšení administrativy tudíž jednoznačně dochází a tento argument neplatí.
ps2017-019-02-001-105.u2.p8.s1 Argument druhý, kde se opět hraje spíš na takovou strunu nedůvěry a přístupu k předběžné opatrnosti k údajné nepoctivosti malých podnikatelů, a to je argument, že výdajové paušály by mohly vést k optimalizaci daní, a tedy k nějaké daňové výhodě.
ps2017-019-02-001-105.u2.p8.s2 se s takovým přístupem nemůžu ztotožnit, ale pokud v této rovině chceme diskutovat, pak jen připomenu pár čísel, které tady řekla paní ministryně.
ps2017-019-02-001-105.u2.p8.s3 Náš návrh se týká více než 158 tisíc lidí, osob samostatně výdělečně činných.
ps2017-019-02-001-105.u2.p8.s4 Dopad do státního rozpočtu dle vlády je 1,2 miliardy.
ps2017-019-02-001-105.u2.p8.s5 Do ostatních rozpočtů 300 milionů.
ps2017-019-02-001-105.u2.p8.s6 Tedy celkem maximálně 1,5 miliardy korun celkově.
ps2017-019-02-001-105.u2.p8.s7 Tak ta výhoda údajné optimalizace je 1,5 miliardy děleno 158 tisíci, to je něco přes 9 tisíc korun.
ps2017-019-02-001-105.u2.p8.s8 Ne za měsíc, ne za každý měsíc - za celý rok.
ps2017-019-02-001-105.u2.p8.s9 Pro lidi s příjmem od milionu do dvou milionů.
ps2017-019-02-001-105.u2.p9.s1 Takže to opravdu nevypadá na optimalizaci.
ps2017-019-02-001-105.u2.p9.s2 Ale zopakuji, se nedokážu s takovou argumentací ztotožnit.
ps2017-019-02-001-105.u2.p9.s3 Protože v systému výdajových paušálů živnostník s příjmy mezi jedním a dvěma miliony korun - protože o nich tady diskutujeme - vždy zaplatí pozitivní daň.
ps2017-019-02-001-105.u2.p9.s4 Nehledě na to, že platí zdravotní a sociální pojištění.
ps2017-019-02-001-105.u2.p9.s5 Pokud ovšem budou nuceni vynakládat svůj čas a energii na administrativu spojenou s daněmi, tak se s úspěchem předpokládat, že se budou více soustředit na své náklady a mnozí z nich třeba ve finále mohou zaplatit menší daně než při uplatnění výdajových paušálů.
ps2017-019-02-001-105.u2.p9.s6 A paušály jsou také jednodušeji kontrolovatelné ze strany finančních úřadů, protože ty pak mohou kontrolovat pouze příjmy a nemusí docházet ke sporům nad každou uplatněnou položkou v nákladech.
ps2017-019-02-001-105.u2.p10.s1 Skutečnou, tou nejdůležitější výhodou výdajových paušálů, je úspora času.
ps2017-019-02-001-105.u2.p10.s2 Čas je pro osoby samostatně výdělečně činné klíčovým a nejdůležitějším výrobním prostředkem.
ps2017-019-02-001-105.u2.p10.s3 Čas totiž vynakládají nejen na činnost jako takovou, za kterou mají ten příjem, ale mnoho času vynakládají také na to, aby sami sobě sehnaly práci.
ps2017-019-02-001-105.u2.p10.s4 A tento čas nijak nepromítnou do svých nákladů.
ps2017-019-02-001-105.u2.p10.s5 A nyní jim stát řekl, že část tohoto nejdůležitějšího výrobního prostředku, svého času, musí vynaložit pro stát na vedení administrativy spojené s placením daní.
ps2017-019-02-001-105.u2.p10.s6 Z mého pohledu naprosto zbytečně.
ps2017-019-02-001-105.u2.p10.s7 A toto chceme změnit.
ps2017-019-02-001-105.u2.p10.s8 Jen pro vaši informaci, podle zprávy Světové banky o daních daňová administrativa v České republice trvá v průměru 248 hodin.
ps2017-019-02-001-105.u2.p10.s9 Na Slovensku je to jen 192 hodin, v Rakousku 131 hodin.
ps2017-019-02-001-105.u2.p10.s10 Tímto návrhem tyto hodiny můžeme alespoň pro osoby samostatně výdělečně činné snížit.
ps2017-019-02-001-105.u2.p11.s1 Samotná hodnota těchto osob, těchto podnikatelů, je totiž obsažena v jejich samotné zákonné definici.
ps2017-019-02-001-105.u2.p11.s2 Jsou samostatní, jsou výděleční, jsou činní, to znamená aktivní.
ps2017-019-02-001-105.u2.p11.s3 Tito lidé si sami hledají práci, nabízejí nám své služby, přispívají do našeho sociálního systému, platí daně a přispívají k ekonomickému rozvoji České republiky.
ps2017-019-02-001-105.u2.p11.s4 A stát by tady neměl být od toho, aby na každého živnostníka, který vydělává sám na sebe a nedostává práci přidělenou, naložil množství administrativních zátěží, ale naopak, aby vytvářel podmínky pro aktivní občany.
ps2017-019-02-001-105.u2.p11.s5 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-019-02-001-105.u2.p12.s1 Takových lidí, kteří vydělávají sami na sebe, bychom si měli naopak vážit a podporovat maximálně jejich úsilí.
ps2017-019-02-001-105.u2.p12.s2 Minimálně bychom je měli nechat v klidu pracovat a nezatěžovat je zbytečnými administrativními požadavky ve jménu naplňování příjmu státního rozpočtu ve výši necelé desetiny procenta.
ps2017-019-02-001-105.u2.p13.s1 Není to pouze náš návrh.
ps2017-019-02-001-105.u2.p13.s2 Tento návrh vychází z postojů, dlouhodobých postojů, a podporu Hospodářské komory a dalších profesních svazů podnikatelů.
ps2017-019-02-001-105.u2.p13.s3 Chtěl bych vás požádat všechny napříč politickým spektrem a také vládu, abychom společně tímto vyšli vstříc drobným podnikatelům, nechali je v klidu nadechnout, v klidu pracovat v příznivém podnikatelském prostředí.
ps2017-019-02-001-105.u2.p13.s4 A k tomu povede vaše podpora tomuto návrhu.
ps2017-019-02-001-105.u2.p13.s5 Děkuji za pozornost.
ps2017-019-02-001-105.u3.p1.s1 vám děkuji.
ps2017-019-02-001-105.u3.p1.s2 Zájem o vystoupení pan zpravodaj.
ps2017-019-02-001-105.u3.p1.s3 Prosím.
ps2017-019-02-001-105.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-019-02-001-105.u4.p1.s2 bych nejprve vyřídil žádost odboru legislativního na legislativně technickou úpravu.
ps2017-019-02-001-105.u4.p1.s3 Je to změna formulace účinnosti, kde v současnosti tam je napsáno "patnáctým dnem od jeho vyhlášení".
ps2017-019-02-001-105.u4.p1.s4 A ta oprava by měla být na "patnáctým dnem po dni jeho vyhlášení".
ps2017-019-02-001-105.u5.p1.s1 vás přeruším.
ps2017-019-02-001-105.u5.p1.s2 Otevřu rozpravu.
ps2017-019-02-001-105.u5.p1.s3 Bylo by lepší, kdybyste to přečetl přímo v rozpravě.
ps2017-019-02-001-105.u5.p1.s4 Budete-li s tím souhlasit, tak otevírám rozpravu a poprosím vás, abyste načetl legislativně technickou změnu.
ps2017-019-02-001-105.u6.p1.s1 Dobře, děkuji.
ps2017-019-02-001-105.u6.p1.s2 V tom případě to zopakuji.
ps2017-019-02-001-105.u6.p1.s3 Je tady žádost o legislativně technickou opravu.
ps2017-019-02-001-105.u6.p1.s4 Že by se změnila formulace účinnosti na "patnáctým dnem po dni jeho vyhlášení".
ps2017-019-02-001-105.u6.p2.s1 Jinak bych tedy jenom zrekapituloval, co se tady dělo kolem tohoto tisku.
ps2017-019-02-001-105.u6.p2.s2 Nejprve jej projednala vláda, tedy vláda minulá, která vydala souhlasné stanovisko.
ps2017-019-02-001-105.u6.p2.s3 Poté v prvním čtení byl načten návrh na zamítnutí, který byl vzápětí stažen.
ps2017-019-02-001-105.u6.p2.s4 Ve druhém čtení zazněl opět návrh na zamítnutí.
ps2017-019-02-001-105.u6.p2.s5 Také rozpočtový výbor projednal tento tisk a vydal stanovisko souhlasné.
ps2017-019-02-001-105.u6.p3.s1 A potom se rozpočtový výbor před třetím čtením usnesl na hlasovací proceduře, kde doporučuje Poslanecké sněmovně hlasovat ve třetím čtení o návrzích podaných k návrhu v tomto pořadí: prvně hlasování o návrhu na zamítnutí, poté legislativně technické úpravy a potřetí, nebude-li návrh zamítnut, hlasování o návrhu jako celku.
ps2017-019-02-001-105.u6.p4.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-019-02-001-105.u7.p1.s1 vám děkuji.
ps2017-019-02-001-105.u7.p1.s2 Ptám se, zda někdo další zájem o vystoupení.

Text viewDownload CoNNL-U