|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-05-25 ps2017-013-04-005-011 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

11. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 51/ - druhé čtení

Date2018-05-25
Meetingps2017/013
Agenda Itemps2017/013/011
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/013schuz/s013130.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 318 • previousnext

ps2017-013-04-005-011.u1.p1.s1 11.
ps2017-013-04-005-011.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 51/ - druhé čtení
ps2017-013-04-005-011.u1.p2.s1 Děkuji panu ministrovi Ťokovi, že zaujal místo u stolku zpravodajů, děkuji paní poslankyni Ožanové, že zůstala jako zpravodajka hospodářského výboru.
ps2017-013-04-005-011.u1.p2.s2 Můžeme začít návrhem, resp. úvodním slovem ministra dopravy pana Ťoka.
ps2017-013-04-005-011.u1.p2.s3 Pane ministře, máte slovo.
ps2017-013-04-005-011.u2.p1.s1 Děkuji.
ps2017-013-04-005-011.u2.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, cílem předloženého návrhu zákona je zejména implementace práva Evropské unie, a to především tří směrnic upravujících oblast pravidelných technických prohlídek vozidel, silničních technických kontrol užitkových vozidel a přípustných rozměrů a hmotností vozidel.
ps2017-013-04-005-011.u2.p2.s1 Nejrozsáhlejší jsou vstupy do zákona č. 56/2001 Sb.., v němž bude nejpodstatnější změnou začlenění měření emisí vozidla jako jedné ze skupin kontrolních úkonů do pravidelné technické prohlídky vozidla.
ps2017-013-04-005-011.u2.p2.s2 Návrh zákona současně počítá s tím, že měření emise bude možné provést i ve stanici měření emisí před provedením ostatních kontrolních úkonů ve stanici technické kontroly.
ps2017-013-04-005-011.u2.p2.s3 Bude na rozhodnutí provozovatele vozidla, zda své vozidlo podrobí technické prohlídce pouze ve stanici technické kontroly, nebo bude tato prohlídka provedena ve stanici měření emisí a následně ve stanici technické kontroly.
ps2017-013-04-005-011.u2.p2.s4 Protokol o celkovém výsledku technické prohlídky bude vždy vystavovat kontrolní technik, jehož odborná způsobilost bude zahrnovat i měření emisí.
ps2017-013-04-005-011.u2.p2.s5 Současně však bude umožněna existence dílčí kategorie kontrolních techniků, jejichž oprávnění bude omezeno na měření emisí.
ps2017-013-04-005-011.u2.p3.s1 Dále je doplňována úprava pro ztížení přetáčení tachometrů a zjednodušováno je povolovací řízení pro stanice měření emisí.
ps2017-013-04-005-011.u2.p4.s1 Dále se upravuje oblast kontrolního vážení, úpravy povolených hmotností a rozměru vozidel či dílčí změny v úpravě technických silničních kontrol.
ps2017-013-04-005-011.u2.p5.s1 Návrh zákona byl projednán v garančním hospodářském výboru, který přijal např. pozměňovací návrhy týkající se prodloužení lhůt pro pravidelné technické prohlídky motocyklů, stanovení rozsahu povinné výbavy vozidel na úrovni zákona, nového vymezení tzv. záchranářské uličky, vypuštění změn právní úpravy, jež byly v mezidobí již přijaty.
ps2017-013-04-005-011.u2.p5.s2 Zakotvení možnosti vyřízení přestupku neoprávněného stání na vyhrazeném parkovišti příkazem na místě upřesní možnosti ukládání správního trestu, napomenutí u přestupku v oblasti pravidel silničního provozu, legislativně technické opravy odkazů, posunutí data nabytí účinnosti zákona.
ps2017-013-04-005-011.u2.p5.s3 Rovněž byly doporučeny ke schválení pozměňovací návrhy upřesňující výpočet časové pracnosti provedení jednotlivých druhů technických prohlídek a také ty, kterými se zavádí možnost použití modročervených majáků složkami integrovaného záchranného systému.
ps2017-013-04-005-011.u2.p5.s4 S těmito pozměňovacími návrhy Ministerstvo dopravy souhlasí.
ps2017-013-04-005-011.u2.p5.s5 Děkuji.
ps2017-013-04-005-011.u3.p1.s1 Děkuji panu ministrovi dopravy Danu Ťokovi a připomínám, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu.
ps2017-013-04-005-011.u3.p1.s2 Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 51/1 3.
ps2017-013-04-005-011.u3.p2.s1 Nyní žádám zpravodajku hospodářského výboru paní poslankyni Zuzanu Ožanovou, aby nás informovala o jednání výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila.
ps2017-013-04-005-011.u3.p2.s2 Paní zpravodajko, máte slovo.
ps2017-013-04-005-011.u4.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi seznámit vás s výsledky projednávání vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, sněmovní tisk 51.
ps2017-013-04-005-011.u4.p2.s1 Hospodářský výbor se zabýval tímto sněmovním tiskem třikrát.
ps2017-013-04-005-011.u4.p2.s2 Dne 14. února 2018 a 28. března 2018 výbor přerušil projednávání tohoto sněmovního tisku.
ps2017-013-04-005-011.u4.p2.s3 dne 24. dubna 2018 po předchozím projednání v podvýboru pro dopravu hospodářský výbor projednal návrh zákona a přijal k němu usnesení.
ps2017-013-04-005-011.u4.p2.s4 Doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk 51 ve znění 25 schválených pozměňovacích návrhů.
ps2017-013-04-005-011.u4.p3.s1 Od jednání výboru byly načteny další pozměňovací návrhy.
ps2017-013-04-005-011.u4.p3.s2 Předpokládám, že předkladatelé těchto pozměňovacích návrhů je sami řádně odůvodní, proč je předkládají.
ps2017-013-04-005-011.u5.p1.s1 Děkuji paní zpravodajce a otevírám obecnou rozpravu, do které je zatím pět přihlášek, a první je přihlášený pan poslanec Polanský, připraví se pan poslanec Kolovratník.
ps2017-013-04-005-011.u5.p1.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-013-04-005-011.u6.p1.s1 Děkuji vám.
ps2017-013-04-005-011.u6.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené poslankyně a poslanci, rád bych se později v podrobné rozpravě přihlásil ke čtyřem pozměňovacím návrhům, které bych rád teď stručně představil.
ps2017-013-04-005-011.u6.p2.s1 První z nich je sněmovní tisk (dokument)836, který ruší jednu část novely, vlastně tu část novely, která není transpozičního charakteru, a sice tu, která umožňuje spjatost servisu a stanic STK.
ps2017-013-04-005-011.u6.p3.s1 Velká část poslanců za to, a ukázalo se to na půdě hospodářského výboru, kde se to velmi pečlivě diskutovalo, že je vhodné zachovat oddělení zájmů provozovatele stanice technické kontroly a zájmů souvisejících s výrobou prodeje nebo opravou vozidel.
ps2017-013-04-005-011.u6.p3.s2 osobně jsem se velmi dlouho rozmýšlel, zda spjatost umožnit, či ne, a přiznám se, že na půdě hospodářského výboru jsem sám nakonec hlasoval pro zahrnutí tohoto bodu.
ps2017-013-04-005-011.u6.p3.s3 Od doby se ale problematikou zabýváme velmi intenzivně a přiklonili jsme se nakonec k argumentu, že poměrně funkční model fungování tohoto typu přenesené státní kontroly není samozřejmá věc.
ps2017-013-04-005-011.u6.p3.s4 Příkladem může být např. situace se stanicemi technické kontroly v Polsku.
ps2017-013-04-005-011.u6.p3.s5 Tam, kde není hluboký a systémový problém, dejme přednost evoluci před revolucí, protože jinak existuje reálné riziko, že takový problém přivodíme.
ps2017-013-04-005-011.u6.p3.s6 Nedávno zavedená povinnost kamerového záznamu v průběhu procedury je věc opravdu čerstvá a neměla možnost se ještě plně pozitivně projevit.
ps2017-013-04-005-011.u6.p3.s7 Nechme proto v tomto případě rozhodnout ctěné plénum.
ps2017-013-04-005-011.u6.p4.s1 Druhý tisk, ke kterému se přihlašuji, je tisk (dokument)570.
ps2017-013-04-005-011.u6.p4.s2 Současný zákon o podmínkách provozu na provozních komunikacích stanoví, že bližší podmínky upřesňující jednotnost provádění technických kontrol ve zkušebních stanicích nebo pověřené zkušebně technických prohlídek a měření emisí ve stanicích technické kontroly je stanoven ve Věstníku dopravy.
ps2017-013-04-005-011.u6.p4.s3 Vzhledem k tomu, že věstník mnohdy obsahuje informace o ustanovení, které jsou v rozporu se závaznými předpisy, např. odsunutí platnosti vyhlášky, tato praxe je velmi problematická, může být v rozporu s principem předvídatelnosti práva a principem právní jistoty, neumožňuje efektivně vést správní řízení, např. dohledávat z věstníku informace, a mnoho dalších.
ps2017-013-04-005-011.u6.p4.s4 Jsme přesvědčeni, že natolik závažnou věc, jako je metodika jednotného provádění technických kontrol, by měla být ošetřena řádným právním předpisem, tedy ministerskou vyhláškou.
ps2017-013-04-005-011.u6.p5.s1 Dále bych se rád přihlásil k tisku (dokumentu)788, jehož předmětem je změna podmínek, za kterých může dojít k odebrání licence provozovateli STK.
ps2017-013-04-005-011.u6.p5.s2 Současná novela zavádí institut odebrání provozní licence stanice technické kontroly v případě závažného porušení povinností.
ps2017-013-04-005-011.u6.p5.s3 Předkládaný pozměňovací návrh tuto možnost připouští, ale teprve v případě opakovaného závažného porušení povinností.
ps2017-013-04-005-011.u6.p5.s4 Jsme toho názoru, že v případě prvního nálezu by mělo dojít k udělení vysoké pokuty a k zavření stanice STK, teprve pokud nebude zjednána náprava, popř. pokud dojde k dalšímu hrubému porušení povinností.
ps2017-013-04-005-011.u6.p6.s1 Třetí (čtvrtý)pozměňovací návrh, ke kterému se přihlašuji, je sněmovní tisk (dokument)787, který upravuje možnosti policie při silniční kontrole, konkrétně ustanovení umožňující okamžitě odeslat vůz na stanici STK v případě podezření na špatný technický stav vozidla.
ps2017-013-04-005-011.u6.p6.s2 V současné chvíli policie při silniční kontrole tři možnosti: odebrat technický průkaz okamžitě na místě, zkrátit platnost technické kontroly na 30 dnů, pak musí vůz znovu podstoupit STK, tedy do doby, a zmíněná možnost odeslat vozidlo na STK okamžitě.
ps2017-013-04-005-011.u6.p6.s3 Jsme názoru, že první dvě možnosti plně pokrývají situace, které mohou nastat, proto navrhujeme možnost okamžitého odeslání na STK vypustit.
ps2017-013-04-005-011.u6.p6.s4 Tato možnost navíc v praxi není pro praktické problémy policií využívána.
ps2017-013-04-005-011.u6.p6.s5 Z obou těchto důvodů jsme názoru, že toto ustanovení je v právním řádu České republiky nadbytečné.
ps2017-013-04-005-011.u6.p7.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-013-04-005-011.u7.p1.s1 Děkuji panu poslanci Polanskému.
ps2017-013-04-005-011.u7.p1.s2 Nyní pan poslanec Kolovratník.
ps2017-013-04-005-011.u7.p1.s3 Připraví se pan poslanec Běhounek.
ps2017-013-04-005-011.u7.p1.s4 Máte slovo, pane poslanče.
ps2017-013-04-005-011.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-013-04-005-011.u8.p1.s2 Dobré dopoledne, kolegyně, kolegové.
ps2017-013-04-005-011.u8.p1.s3 Jinak úsměvně napadla hezká souvislost, že kolega Polanský hovořil, předběhl v uvozovkách, se přihlásil dříve jako místopředseda podvýboru pro dopravu.
ps2017-013-04-005-011.u8.p1.s4 A teď tedy hovořím jako předseda tohoto podvýboru.
ps2017-013-04-005-011.u8.p1.s5 Říkám to pro to, že i na podvýboru pro dopravu jsme se této problematice věnovali před několika týdny velmi pečlivě.
ps2017-013-04-005-011.u8.p1.s6 Jedna ze schůzí, kterou jsem svolal, byla dedikována jen a pouze tomuto tématu, této problematice.
ps2017-013-04-005-011.u8.p1.s7 A je taky potřeba férově říci, že jsme tehdy nedospěli k žádnému závěru.
ps2017-013-04-005-011.u8.p1.s8 Ale přínosné to bylo v tom smyslu, že ten podvýbor tehdy byl opravdu velmi detailní a velmi odborný.
ps2017-013-04-005-011.u8.p2.s1 Co chci za sebe uvést, je zaprvé ve stručnosti můj celkový pohled na problematiku.
ps2017-013-04-005-011.u8.p2.s2 Samozřejmě většina z vás nebude v detailu.
ps2017-013-04-005-011.u8.p2.s3 Tomu detailu se věnujeme právě na podvýboru.
ps2017-013-04-005-011.u8.p2.s4 Ale několik vět komentáře to jistě zaslouží.
ps2017-013-04-005-011.u8.p2.s5 A v druhé části svého vystoupení pohovořím o třech pozměňovacích návrzích, které mám připraveny, a věřím, že zaujmou vaši pozornost.
ps2017-013-04-005-011.u8.p3.s1 K problematice velmi stručně celkově je potřeba říci, že u těch změn jsem v tomto případě velmi konzervativní, velmi opatrný.
ps2017-013-04-005-011.u8.p3.s2 Pan ministr to o moc velmi dobře .
ps2017-013-04-005-011.u8.p3.s3 My jsme spolu velmi dlouho a velmi mnohokrát ten zákon č. 56 diskutovali.
ps2017-013-04-005-011.u8.p3.s4 Moje konzervativnost vychází z toho, že jsme ten zákon novelizovali před rokem.
ps2017-013-04-005-011.u8.p3.s5 Ještě předchozí Sněmovna, bylo to zhruba touto dobou na jaře, dokončila, dotáhla do zdárného konce tu poslední novelu.
ps2017-013-04-005-011.u8.p3.s6 A mimo vše ostatní takovým základním pilířem novely tehdy byla změna celkového systému online monitoringu, nebo celkového systému vydávání technických osvědčení ze stanic technické kontroly.
ps2017-013-04-005-011.u8.p4.s1 Změna spočívala ve dvou momentech.
ps2017-013-04-005-011.u8.p4.s2 Zaprvé v tom, že nově krajské úřady nemohou přidělovat licence podle jakýchsi poměrně komplikovaných vzorečků, ale musí dvakrát ročně, vždycky na konci července a potom na začátku ledna, posoudit v jednotlivých správních obvodech aktuální stav, porovnat tu tzv. přistavenou kapacitu přenesené působnosti státu, státní správy formou STK, s reálnou potřebou v regionech a podle toho, jestli se ta reálná potřeba blíží 80 procentům kapacity, tak mohou případně vydávat další licenci.
ps2017-013-04-005-011.u8.p4.s3 Byť i v tomto případě jsem nakonec zjistil, že ve vyhlášce je těch složitých vzorečků stále velké množství, tak každopádně ten systém začíná nějakým způsobem nabíhat.
ps2017-013-04-005-011.u8.p5.s1 A druhá velmi zásadní změna z loňského roku se týkala právě emisí, emisních stanic, kterých pro vaši představu ještě do loňska bylo nějakých 1 800, zatímco těch STK je necelých 300.
ps2017-013-04-005-011.u8.p5.s2 My jsme je v uvozovkách přinutili tou poslední novelou, aby se také připojily do tzv. centrálního informačního systému, byly tedy online, a i jejich výstup, jejich výsledek, ten protokol se stal tak součástí protokolu jednoho.
ps2017-013-04-005-011.u8.p5.s3 Není bez zajímavosti, když jsme diskutovali právě o kvalitě, jestli se podvádí a jak se podvádí, že po Novém roce, po letošním lednu, z těch 1 800 stanic emisí jich k dnešku podle reálných dat ze systému měří a ty emise provádí přibližně tisícovka, něco kolem 1 000.
ps2017-013-04-005-011.u8.p5.s4 Tedy téměř jedna polovina svoji činnost ukončila.
ps2017-013-04-005-011.u8.p5.s5 Odmítly se vlastně do toho online systému - čistého, průkazného a bez možnosti podvodů - připojit.
ps2017-013-04-005-011.u8.p5.s6 Takže i to něco napovídá, že ta loňská novela mohla mít nějaký přínos právě ve smyslu větší kvality a snížení možnosti podvodů a obcházení emisí.
ps2017-013-04-005-011.u8.p5.s7 Víte sami ty příběhy o zakouřených výfucích, o tom, co si vypouštíme do ovzduší.
ps2017-013-04-005-011.u8.p5.s8 Ministr životního prostředí Richard Brabec s tím také často v médiích vystupoval, užil takový expresivní výraz, že pácháme kolektivní sebevraždu.
ps2017-013-04-005-011.u8.p6.s1 Tohle jsou důvody, proč jsem byl skeptický, abychom připravili další novelu.
ps2017-013-04-005-011.u8.p6.s2 Kolegové z ministerstva mi vysvětlovali, a tomu rozumím, že původním a hlavním záměrem je implementace evropského práva, nutnost tedy přenosu evropské směrnice do českého práva.
ps2017-013-04-005-011.u8.p6.s3 Tomu rozumím a s tím souhlasím.
ps2017-013-04-005-011.u8.p6.s4 Každopádně jak to v našem systému bývá zvykem, jakmile máme něco evropského, se nám rojí nápady jeden za druhým, co tam ještě přidat dalšího a dalšího.
ps2017-013-04-005-011.u8.p6.s5 Jedním z těch nápadů nebo z těch iniciativ byla právě otázka ekonomické spjatosti, o které před malou chvílí hovořil pan místopředseda Polanský.
ps2017-013-04-005-011.u8.p6.s6 Můj názor je v tomto konzistentní, byl jsem a stále jsem proti .
ps2017-013-04-005-011.u8.p6.s7 Myslím si, že servis, aby sám sobě přihrával zakázky do své STK, nebo naopak, že je to poměrně riskantní.
ps2017-013-04-005-011.u8.p6.s8 Prostě zkrátka když to není člověk na STK, který je odborníkem, a může to být většina z nás, dámy, nebo pánové, když jsme zkrátka amatéři a přijedeme na STK a někdo nám řekne, že máme nějaký čep na podvozku, je volný, nefunguje, tak nemáme možnost si to objektivně ověřit.
ps2017-013-04-005-011.u8.p6.s9 A když dostaneme nabídku "tady u nás si to nechte opravit", tak z hlediska spotřebitelského, ochrany spotřebitele, může být toto velmi problematický krok.
ps2017-013-04-005-011.u8.p6.s10 Každopádně rozumím argumentaci Ministerstva dopravy v tom smyslu, že toto je jedna z nosných myšlenek, že chtějí v souladu s požadavky Evropy se nějakým způsobem posunout.

Text viewDownload CoNNL-U