ps2017-013-04-005-011.u1.p1.s1
11 . ps2017-013-04-005-011.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 56 / 2001 Sb . , o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č . 168 / 1999 Sb . , o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů ( zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla ) , ve znění zákona č . 307 / 1999 Sb . , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 51 / - druhé čtení ps2017-013-04-005-011.u1.p2.s1
Děkuji panu ministrovi Ťokovi , že zaujal místo u stolku zpravodajů , děkuji paní poslankyni Ožanové , že zůstala jako zpravodajka hospodářského výboru . ps2017-013-04-005-011.u1.p2.s2
Můžeme začít návrhem , resp . úvodním slovem ministra dopravy pana Ťoka . ps2017-013-04-005-011.u1.p2.s3
Pane ministře , máte slovo . ps2017-013-04-005-011.u2.p1.s1
Děkuji . ps2017-013-04-005-011.u2.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , cílem předloženého návrhu zákona je zejména implementace práva Evropské unie , a to především tří směrnic upravujících oblast pravidelných technických prohlídek vozidel , silničních technických kontrol užitkových vozidel a přípustných rozměrů a hmotností vozidel . ps2017-013-04-005-011.u2.p2.s1
Nejrozsáhlejší jsou vstupy do zákona č . 56 / 2001 Sb . . , v němž bude nejpodstatnější změnou začlenění měření emisí vozidla jako jedné ze skupin kontrolních úkonů do pravidelné technické prohlídky vozidla . ps2017-013-04-005-011.u2.p2.s2
Návrh zákona současně počítá s tím , že měření emise bude možné provést i ve stanici měření emisí před provedením ostatních kontrolních úkonů ve stanici technické kontroly . ps2017-013-04-005-011.u2.p2.s3
Bude na rozhodnutí provozovatele vozidla , zda své vozidlo podrobí technické prohlídce pouze ve stanici technické kontroly , nebo bude tato prohlídka provedena ve stanici měření emisí a následně ve stanici technické kontroly . ps2017-013-04-005-011.u2.p2.s4
Protokol o celkovém výsledku technické prohlídky bude vždy vystavovat kontrolní technik , jehož odborná způsobilost bude zahrnovat i měření emisí . ps2017-013-04-005-011.u2.p2.s5
Současně však bude umožněna existence dílčí kategorie kontrolních techniků , jejichž oprávnění bude omezeno na měření emisí . ps2017-013-04-005-011.u2.p3.s1
Dále je doplňována úprava pro ztížení přetáčení tachometrů a zjednodušováno je povolovací řízení pro stanice měření emisí . ps2017-013-04-005-011.u2.p4.s1
Dále se upravuje oblast kontrolního vážení , úpravy povolených hmotností a rozměru vozidel či dílčí změny v úpravě technických silničních kontrol . ps2017-013-04-005-011.u2.p5.s1
Návrh zákona byl projednán v garančním hospodářském výboru , který přijal např . pozměňovací návrhy týkající se prodloužení lhůt pro pravidelné technické prohlídky motocyklů , stanovení rozsahu povinné výbavy vozidel na úrovni zákona , nového vymezení tzv . záchranářské uličky , vypuštění změn právní úpravy , jež byly v mezidobí již přijaty . ps2017-013-04-005-011.u2.p5.s2
Zakotvení možnosti vyřízení přestupku neoprávněného stání na vyhrazeném parkovišti příkazem na místě upřesní možnosti ukládání správního trestu , napomenutí u přestupku v oblasti pravidel silničního provozu , legislativně technické opravy odkazů , posunutí data nabytí účinnosti zákona . ps2017-013-04-005-011.u2.p5.s3
Rovněž byly doporučeny ke schválení pozměňovací návrhy upřesňující výpočet časové pracnosti provedení jednotlivých druhů technických prohlídek a také ty , kterými se zavádí možnost použití modročervených majáků složkami integrovaného záchranného systému . ps2017-013-04-005-011.u2.p5.s4
S těmito pozměňovacími návrhy Ministerstvo dopravy souhlasí . ps2017-013-04-005-011.u2.p5.s5
Děkuji . ps2017-013-04-005-011.u3.p1.s1
Děkuji panu ministrovi dopravy Danu Ťokovi a připomínám , že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu . ps2017-013-04-005-011.u3.p1.s2
Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 51 / 1 až 3 . ps2017-013-04-005-011.u3.p2.s1
Nyní žádám zpravodajku hospodářského výboru paní poslankyni Zuzanu Ožanovou , aby nás informovala o jednání výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila . ps2017-013-04-005-011.u3.p2.s2
Paní zpravodajko , máte slovo . ps2017-013-04-005-011.u4.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené dámy , vážení pánové , dovolte mi seznámit vás s výsledky projednávání vládního návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 56 / 2001 Sb . , o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č . 168 / 1999 Sb . , o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů , ve znění zákona č . 307 / 1999 Sb . , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony , sněmovní tisk 51 . ps2017-013-04-005-011.u4.p2.s1
Hospodářský výbor se zabýval tímto sněmovním tiskem třikrát . ps2017-013-04-005-011.u4.p2.s2
Dne 14 . února 2018 a 28 . března 2018 výbor přerušil projednávání tohoto sněmovního tisku . ps2017-013-04-005-011.u4.p2.s3
Až dne 24 . dubna 2018 po předchozím projednání v podvýboru pro dopravu hospodářský výbor projednal návrh zákona a přijal k němu usnesení . ps2017-013-04-005-011.u4.p2.s4
Doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk 51 ve znění 25 schválených pozměňovacích návrhů . ps2017-013-04-005-011.u4.p3.s1
Od jednání výboru byly načteny další pozměňovací návrhy . ps2017-013-04-005-011.u4.p3.s2
Předpokládám , že předkladatelé těchto pozměňovacích návrhů je sami řádně odůvodní , proč je předkládají . ps2017-013-04-005-011.u5.p1.s1
Děkuji paní zpravodajce a otevírám obecnou rozpravu , do které je zatím pět přihlášek , a první je přihlášený pan poslanec Polanský , připraví se pan poslanec Kolovratník . ps2017-013-04-005-011.u5.p1.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-013-04-005-011.u6.p1.s1
Děkuji vám . ps2017-013-04-005-011.u6.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážená vládo , vážené poslankyně a poslanci , rád bych se později v podrobné rozpravě přihlásil ke čtyřem pozměňovacím návrhům , které bych rád teď stručně představil . ps2017-013-04-005-011.u6.p2.s1
První z nich je sněmovní tisk (dokument) 836 , který ruší jednu část novely , vlastně tu část novely , která není transpozičního charakteru , a sice tu , která umožňuje spjatost servisu a stanic STK . ps2017-013-04-005-011.u6.p3.s1
Velká část poslanců má za to , a ukázalo se to na půdě hospodářského výboru , kde se to velmi pečlivě diskutovalo , že je vhodné zachovat oddělení zájmů provozovatele stanice technické kontroly a zájmů souvisejících s výrobou prodeje nebo opravou vozidel . ps2017-013-04-005-011.u6.p3.s2
Já osobně jsem se velmi dlouho rozmýšlel , zda spjatost umožnit , či ne , a přiznám se , že na půdě hospodářského výboru jsem sám nakonec hlasoval pro zahrnutí tohoto bodu . ps2017-013-04-005-011.u6.p3.s3
Od té doby se ale problematikou zabýváme velmi intenzivně a přiklonili jsme se nakonec k argumentu , že poměrně funkční model fungování tohoto typu přenesené státní kontroly není samozřejmá věc . ps2017-013-04-005-011.u6.p3.s4
Příkladem může být např . situace se stanicemi technické kontroly v Polsku . ps2017-013-04-005-011.u6.p3.s5
Tam , kde není hluboký a systémový problém , dejme přednost evoluci před revolucí , protože jinak existuje reálné riziko , že takový problém přivodíme . ps2017-013-04-005-011.u6.p3.s6
Nedávno zavedená povinnost kamerového záznamu v průběhu procedury je věc opravdu čerstvá a neměla možnost se ještě plně pozitivně projevit . ps2017-013-04-005-011.u6.p3.s7
Nechme proto v tomto případě rozhodnout ctěné plénum . ps2017-013-04-005-011.u6.p4.s1
Druhý tisk , ke kterému se přihlašuji , je tisk (dokument) 570 . ps2017-013-04-005-011.u6.p4.s2
Současný zákon o podmínkách provozu na provozních komunikacích stanoví , že bližší podmínky upřesňující jednotnost provádění technických kontrol ve zkušebních stanicích nebo pověřené zkušebně technických prohlídek a měření emisí ve stanicích technické kontroly je stanoven ve Věstníku dopravy . ps2017-013-04-005-011.u6.p4.s3
Vzhledem k tomu , že věstník mnohdy obsahuje informace o ustanovení , které jsou v rozporu se závaznými předpisy , např . odsunutí platnosti vyhlášky , tato praxe je velmi problematická , může být v rozporu s principem předvídatelnosti práva a principem právní jistoty , neumožňuje efektivně vést správní řízení , např . dohledávat z věstníku informace , a mnoho dalších . ps2017-013-04-005-011.u6.p4.s4
Jsme přesvědčeni , že natolik závažnou věc , jako je metodika jednotného provádění technických kontrol , by měla být ošetřena řádným právním předpisem , tedy ministerskou vyhláškou . ps2017-013-04-005-011.u6.p5.s1
Dále bych se rád přihlásil k tisku (dokumentu) 788 , jehož předmětem je změna podmínek , za kterých může dojít k odebrání licence provozovateli STK . ps2017-013-04-005-011.u6.p5.s2
Současná novela zavádí institut odebrání provozní licence stanice technické kontroly v případě závažného porušení povinností . ps2017-013-04-005-011.u6.p5.s3
Předkládaný pozměňovací návrh tuto možnost připouští , ale teprve v případě opakovaného závažného porušení povinností . ps2017-013-04-005-011.u6.p5.s4
Jsme toho názoru , že v případě prvního nálezu by mělo dojít k udělení vysoké pokuty a k zavření stanice STK , teprve pokud nebude zjednána náprava , popř . pokud dojde k dalšímu hrubému porušení povinností . ps2017-013-04-005-011.u6.p6.s1
Třetí (čtvrtý) pozměňovací návrh , ke kterému se přihlašuji , je sněmovní tisk (dokument) 787 , který upravuje možnosti policie při silniční kontrole , konkrétně ustanovení umožňující okamžitě odeslat vůz na stanici STK v případě podezření na špatný technický stav vozidla . ps2017-013-04-005-011.u6.p6.s2
V současné chvíli má policie při silniční kontrole tři možnosti : odebrat technický průkaz okamžitě na místě , zkrátit platnost technické kontroly na 30 dnů , pak musí vůz znovu podstoupit STK , tedy do té doby , a zmíněná možnost odeslat vozidlo na STK okamžitě . ps2017-013-04-005-011.u6.p6.s3
Jsme názoru , že první dvě možnosti plně pokrývají situace , které mohou nastat , proto navrhujeme možnost okamžitého odeslání na STK vypustit . ps2017-013-04-005-011.u6.p6.s4
Tato možnost navíc v praxi není pro praktické problémy policií využívána . ps2017-013-04-005-011.u6.p6.s5
Z obou těchto důvodů jsme názoru , že toto ustanovení je v právním řádu České republiky nadbytečné . ps2017-013-04-005-011.u6.p7.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2017-013-04-005-011.u7.p1.s1
Děkuji panu poslanci Polanskému . ps2017-013-04-005-011.u7.p1.s2
Nyní pan poslanec Kolovratník . ps2017-013-04-005-011.u7.p1.s3
Připraví se pan poslanec Běhounek . ps2017-013-04-005-011.u7.p1.s4
Máte slovo , pane poslanče . ps2017-013-04-005-011.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-013-04-005-011.u8.p1.s2
Dobré dopoledne , kolegyně , kolegové . ps2017-013-04-005-011.u8.p1.s3
Jinak úsměvně mě napadla hezká souvislost , že kolega Polanský hovořil , mě předběhl v uvozovkách , se přihlásil dříve jako místopředseda podvýboru pro dopravu . ps2017-013-04-005-011.u8.p1.s4
A teď tedy hovořím já jako předseda tohoto podvýboru . ps2017-013-04-005-011.u8.p1.s5
Říkám to pro to , že i na podvýboru pro dopravu jsme se této problematice věnovali před několika týdny velmi pečlivě . ps2017-013-04-005-011.u8.p1.s6
Jedna ze schůzí , kterou jsem svolal , byla dedikována jen a pouze tomuto tématu , této problematice . ps2017-013-04-005-011.u8.p1.s7
A je taky potřeba férově říci , že jsme tehdy nedospěli k žádnému závěru . ps2017-013-04-005-011.u8.p1.s8
Ale přínosné to bylo v tom smyslu , že ten podvýbor tehdy byl opravdu velmi detailní a velmi odborný . ps2017-013-04-005-011.u8.p2.s1
Co chci za sebe uvést , je zaprvé ve stručnosti můj celkový pohled na problematiku . ps2017-013-04-005-011.u8.p2.s2
Samozřejmě většina z vás nebude v detailu . ps2017-013-04-005-011.u8.p2.s3
Tomu detailu se věnujeme právě na podvýboru . ps2017-013-04-005-011.u8.p2.s4
Ale několik vět komentáře to jistě zaslouží . ps2017-013-04-005-011.u8.p2.s5
A v druhé části svého vystoupení pohovořím o třech pozměňovacích návrzích , které mám připraveny , a věřím , že zaujmou vaši pozornost . ps2017-013-04-005-011.u8.p3.s1
K té problematice velmi stručně celkově je potřeba říci , že u těch změn jsem v tomto případě velmi konzervativní , velmi opatrný . ps2017-013-04-005-011.u8.p3.s2
Pan ministr to o mě moc velmi dobře ví . ps2017-013-04-005-011.u8.p3.s3
My jsme spolu velmi dlouho a velmi mnohokrát ten zákon č . 56 diskutovali . ps2017-013-04-005-011.u8.p3.s4
Moje konzervativnost vychází z toho , že jsme ten zákon novelizovali před rokem . ps2017-013-04-005-011.u8.p3.s5
Ještě předchozí Sněmovna , bylo to zhruba touto dobou na jaře , dokončila , dotáhla do zdárného konce tu poslední novelu . ps2017-013-04-005-011.u8.p3.s6
A mimo vše ostatní takovým základním pilířem té novely tehdy byla změna celkového systému online monitoringu , nebo celkového systému vydávání technických osvědčení ze stanic technické kontroly . ps2017-013-04-005-011.u8.p4.s1
Změna spočívala ve dvou momentech . ps2017-013-04-005-011.u8.p4.s2
Zaprvé v tom , že nově už krajské úřady nemohou přidělovat licence podle jakýchsi poměrně komplikovaných vzorečků , ale musí dvakrát ročně , vždycky na konci července a potom na začátku ledna , posoudit v jednotlivých správních obvodech aktuální stav , porovnat tu tzv . přistavenou kapacitu přenesené působnosti státu , státní správy formou STK , s reálnou potřebou v regionech a podle toho , jestli se ta reálná potřeba blíží 80 procentům té kapacity , tak mohou případně vydávat další licenci . ps2017-013-04-005-011.u8.p4.s3
Byť i v tomto případě jsem nakonec zjistil , že ve vyhlášce je těch složitých vzorečků stále velké množství , tak každopádně ten systém začíná nějakým způsobem nabíhat . ps2017-013-04-005-011.u8.p5.s1
A druhá velmi zásadní změna z loňského roku se týkala právě emisí , emisních stanic , kterých pro vaši představu ještě do loňska bylo nějakých 1 800 , zatímco těch STK je necelých 300 . ps2017-013-04-005-011.u8.p5.s2
My jsme je v uvozovkách přinutili tou poslední novelou , aby se také připojily do tzv . centrálního informačního systému , byly tedy online , a i jejich výstup , jejich výsledek , ten protokol se stal tak součástí protokolu jednoho . ps2017-013-04-005-011.u8.p5.s3
Není bez zajímavosti , když jsme diskutovali právě o kvalitě , jestli se podvádí a jak se podvádí , že po Novém roce , po letošním lednu , z těch 1 800 stanic emisí jich k dnešku podle reálných dat ze systému měří a ty emise provádí přibližně tisícovka , něco kolem 1 000 . ps2017-013-04-005-011.u8.p5.s4
Tedy téměř jedna polovina svoji činnost ukončila . ps2017-013-04-005-011.u8.p5.s5
Odmítly se vlastně do toho online systému - čistého , průkazného a bez možnosti podvodů - připojit . ps2017-013-04-005-011.u8.p5.s6
Takže i to něco napovídá , že ta loňská novela mohla mít nějaký přínos právě ve smyslu větší kvality a snížení možnosti podvodů a obcházení emisí . ps2017-013-04-005-011.u8.p5.s7
Víte sami ty příběhy o zakouřených výfucích , o tom , co si vypouštíme do ovzduší . ps2017-013-04-005-011.u8.p5.s8
Ministr životního prostředí Richard Brabec s tím také často v médiích vystupoval , užil takový expresivní výraz , že pácháme kolektivní sebevraždu . ps2017-013-04-005-011.u8.p6.s1
Tohle jsou důvody , proč jsem byl skeptický , abychom připravili další novelu . ps2017-013-04-005-011.u8.p6.s2
Kolegové z ministerstva mi vysvětlovali , a tomu rozumím , že původním a hlavním záměrem je implementace evropského práva , nutnost tedy přenosu evropské směrnice do českého práva . ps2017-013-04-005-011.u8.p6.s3
Tomu rozumím a s tím souhlasím . ps2017-013-04-005-011.u8.p6.s4
Každopádně jak to v našem systému bývá zvykem , jakmile máme něco evropského , už se nám rojí nápady jeden za druhým , co tam ještě přidat dalšího a dalšího . ps2017-013-04-005-011.u8.p6.s5
Jedním z těch nápadů nebo z těch iniciativ byla právě otázka ekonomické spjatosti , o které před malou chvílí hovořil pan místopředseda Polanský . ps2017-013-04-005-011.u8.p6.s6
Můj názor je v tomto konzistentní , byl jsem a stále jsem proti ní . ps2017-013-04-005-011.u8.p6.s7
Myslím si , že servis , aby sám sobě přihrával zakázky do své STK , nebo naopak , že je to poměrně riskantní . ps2017-013-04-005-011.u8.p6.s8
Prostě zkrátka když to není člověk na STK , který je odborníkem , a může to být většina z nás , ať dámy , nebo pánové , když jsme zkrátka amatéři a přijedeme na STK a někdo nám řekne , že máme nějaký čep na podvozku , je volný , nefunguje , tak nemáme možnost si to objektivně ověřit . ps2017-013-04-005-011.u8.p6.s9
A když dostaneme nabídku " tady u nás si to nechte opravit " , tak z hlediska spotřebitelského , ochrany spotřebitele , může být toto velmi problematický krok . ps2017-013-04-005-011.u8.p6.s10
Každopádně rozumím argumentaci Ministerstva dopravy v tom smyslu , že toto je jedna z nosných myšlenek , že chtějí v souladu s požadavky Evropy se nějakým způsobem posunout .