|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-03-21 ps2017-007-08-022-055 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

55. Návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 2016 /sněmovní tisk 1/

Date2018-03-21
Meetingps2017/007
Agenda Itemps2017/007/055
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/007schuz/s007269.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 177 • previousnext

ps2017-007-08-022-055.u1.p1.s1 55.
ps2017-007-08-022-055.u1.p1.s2 Návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 2016 /sněmovní tisk 1/
ps2017-007-08-022-055.u1.p2.s1 Stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu bylo doručeno jako sněmovní tisk 1/1.
ps2017-007-08-022-055.u1.p2.s2 Prosím, aby se slova ujala ministryně financí Alena Schillerová a předložený návrh nám uvedla.
ps2017-007-08-022-055.u1.p2.s3 Prosím, paní ministryně, máte slovo.
ps2017-007-08-022-055.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-007-08-022-055.u2.p1.s2 Dámy a pánové, návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 2016 byl zpracován podle zákona o rozpočtových pravidlech, jehož ustanoveními se řídilo rozpočtové hospodaření v průběhu roku 2016.
ps2017-007-08-022-055.u2.p1.s3 Podle tohoto zákona také vláda předložila návrh státního závěrečného účtu k projednání Poslanecké sněmovně.
ps2017-007-08-022-055.u2.p1.s4 Jeho součástí je rovněž návrh na vypořádání přebytku státního rozpočtu za rok 2016.
ps2017-007-08-022-055.u2.p2.s1 Návrh státního závěrečného účtu projednala vláda České republiky dne 24. dubna 2017 a schválila jej usnesením číslo 312 téhož dne.
ps2017-007-08-022-055.u2.p3.s1 Rozsáhlý materiál, který vám byl předložen v elektronické podobě, se v úvodní části zabýval ekonomickým vývojem České republiky.
ps2017-007-08-022-055.u2.p3.s2 Komentovány byly základní makroekonomické ukazatele za rok 2016 a souhrnné údaje o výsledcích hospodaření veřejných rozpočtů.
ps2017-007-08-022-055.u2.p3.s3 V dalších částech pak bylo podrobněji rozvedeno zejména hospodaření státního rozpočtu.
ps2017-007-08-022-055.u2.p3.s4 V souladu s rozpočtovými pravidly byly v samostatných pasážích uvedeny souhrnné informace o výsledcích rozpočtového hospodaření územních samosprávných celků, dobrovolných svazků obcí a regionálních rad regionů soudržnosti, informace o hlavních výsledcích hospodaření státních fondů, zpráva o státních finančních aktivech, pasivech a státních zárukách, zpráva o řízení státního dluhu a přehled o stavech fondů, organizačních složek státu.
ps2017-007-08-022-055.u2.p3.s5 Materiál obsahoval rovněž výsledky hospodaření zdravotních pojišťoven, vyhodnocení souhrnných rozpočtových vztahů k rozpočtu EU a další údaje.
ps2017-007-08-022-055.u2.p3.s6 Zařazena byla též informace o postupu privatizace a o stavu a použití prostředků vedených na zvláštních účtech za rok 2016.
ps2017-007-08-022-055.u2.p4.s1 Dovolte mi, abych návrh státního závěrečného účtu za rok 2016 uvedla podrobněji.
ps2017-007-08-022-055.u2.p4.s2 Státní rozpočet za rok 2016 byl schválen zákonem číslo 400/2015 Sb. jako schodkový s deficitem 70 mld. korun.
ps2017-007-08-022-055.u2.p4.s3 Celkové příjmy byly rozpočtovány ve výši 1 180,9 mld. a výdaje v objemu 1 250,9 mld. korun.
ps2017-007-08-022-055.u2.p5.s1 Schválený rozpočet celkových příjmů i výdajů byl v průběhu roku 2017 rozpočtovými opatřeními souvztažně navýšen u devíti kapitol celkem o 2,3 mld. , a to na základě zmocnění ministra financí podle § 24 odst. 4 zákona o rozpočtových pravidlech.
ps2017-007-08-022-055.u2.p5.s2 Týká se financování projektů v rámci operačních programů spolufinancovaných z rozpočtu EU.
ps2017-007-08-022-055.u2.p5.s3 Rozpočet celkových příjmů po změnách tak dosáhl 1 183,2 mld. , celkových výdajů 1 253,2 mld. a rozpočtovaný schodek zůstal ve výši 70,0 mld. .
ps2017-007-08-022-055.u2.p5.s4 Celkově skutečné příjmy ve vztahu k rozpočtu po změnách byly vyšší o 8,3 % a výdaje nebyly dočerpány o 2,7 % rozpočtu.
ps2017-007-08-022-055.u2.p5.s5 Plnění celkových příjmů na 108,3 % představovalo překročení rozpočtu o 98,4 mld. .
ps2017-007-08-022-055.u2.p5.s6 Meziročně byly celkové příjmy vyšší o 47,1 mld. .
ps2017-007-08-022-055.u2.p5.s7 Překročení rozpočtu bylo ovlivněno překročením přijatých transferů o 61,2 mld. , tj. o 56,4 %, překročením daňových příjmů včetně pojistného na sociální zabezpečení o 29,8 mld. , tj. o 2,9 % rozpočtu, překročením nedaňových a ostatních příjmů o 9,3 mld. o 37,6 % a výpadkem kapitálových příjmů v objemu 1,8 mld. o 21,3 %.
ps2017-007-08-022-055.u2.p5.s8 Z celkových přijatých transferů tvořily neinvestiční a investiční transfery přijaté od EU, Národního fondu a finančních mechanismů 159 mld. .
ps2017-007-08-022-055.u2.p5.s9 V roce 2015 to bylo 171,8 mld. a jejich rozpočet po změnách byl překročen o 63,1 mld. .
ps2017-007-08-022-055.u2.p5.s10 Daňová kvóta včetně pojistného na sociální zabezpečení a na zdravotní pojištění se meziročně zvýšila o 1,1 procentního bodu na úroveň 32,3 % HDP.
ps2017-007-08-022-055.u2.p6.s1 Celkové výdaje státního rozpočtu byly čerpány na 97,3 %, tj. bylo dosaženo úspory rozpočtované částky ve výši 33,3 mld. .
ps2017-007-08-022-055.u2.p6.s2 Meziročně byly výdaje nižší o 77,5 mld. zejména vlivem nižších výdajů na financování společných programů EU a ČR.
ps2017-007-08-022-055.u2.p6.s3 Úspory proti rozpočtu bylo dosaženo především v oblasti běžných výdajů, úspora 31,4 mld. , tj. 2,7 % rozpočtu, v malém rozsahu i u kapitálových výdajů 1,9 mld. , tj. 2,2 %.
ps2017-007-08-022-055.u2.p6.s4 Z běžných výdajů největší úspora byla vykázána u neinvestičních transferů podnikatelským subjektům, u neinvestičních nákupů a souvisejících výdajů - spadají sem i úrokové výdaje státního dluhu, u neinvestičních transferů rozpočtům územní úrovně, příspěvkovým a podobným organizacím a u neinvestičních transferů do zahraničí.
ps2017-007-08-022-055.u2.p6.s5 K úspoře rozpočtovaných výdajů došlo přesto, že dle rozpočtových pravidel mohly a mohou organizační složky státu nárokovat nespotřebované výdaje minulých let v běžném roce a překročit tak rozpočet výdajů.
ps2017-007-08-022-055.u2.p6.s6 Ve výdajích tak bylo zahrnuto čerpání nároků z nespotřebovaných výdajů vykázaných v minulých letech, když v průběhu roku 2016 došlo ke snížení nároku o 116,5 mld. .
ps2017-007-08-022-055.u2.p6.s7 Stav nároků z nespotřebovaných výdajů v letech 2008 2016 k 1. 1. 2017 dosáhl 157,7 mld. a byl o 6,5 mld. vyšší než stav k 1. 1. 2016.
ps2017-007-08-022-055.u2.p6.s8 Šlo převážně o výdaje, které byly nebo měly být kryty ze zdrojů EU.
ps2017-007-08-022-055.u2.p7.s1 Podíl celkových výdajů státního rozpočtu na HDP v roce 2016 dosáhl 25,9 %, v roce 2015 to bylo 28,5 %.
ps2017-007-08-022-055.u2.p7.s2 Výsledný přebytek státního rozpočtu za rok 2016 ve výši 61,8 mld. byl o 131,8 mld. vyšší oproti rozpočtem předpokládanému výsledku - schodek 70 mld., a o 124,6 mld. lepší než saldo vykázané v roce 2015 - schodek byl 62,8 mld. .
ps2017-007-08-022-055.u2.p7.s3 Pozitivně na přebytek působilo zejména překročení rozpočtu prostředků přijatých z EU, překročení daňových příjmů včetně pojistného na sociální zabezpečení, jakož i úspory běžných výdajů rozpočtu.
ps2017-007-08-022-055.u2.p7.s4 Poznámka - saldo rozpočtu bez započtení prostředků EU na příjmové i výdajové straně by bylo schodkové ve výši 13,6 mld. .
ps2017-007-08-022-055.u2.p8.s1 Předložený návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 2016 vykázal příjmy ve výši 1 281,6 mld. a výdaje ve výši 1 219,8 mld. a přebytek státního rozpočtu ve výši 61,8 mld. a navrhuje vypořádání přebytku státního rozpočtu České republiky za rok 2016 takto: vydanými státními dluhopisy - snížením a změnou stavů na účtech státních finančních aktiv - zvýšením o 0,96 mld..
ps2017-007-08-022-055.u2.p9.s1 Doufám, že se mi tímto stručným vystoupením podařilo přiblížit vám předložený vládní návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 2016, a dovoluji si vás požádat, abyste jménem vlády předložený materiál vzali na vědomí a zároveň odsouhlasili vypořádání přebytku státního rozpočtu za rok 2016 tak, jak je uvedeno v návrhu usnesení Poslanecké sněmovny.
ps2017-007-08-022-055.u2.p9.s2 Děkuji vám.
ps2017-007-08-022-055.u3.p1.s1 Děkuji paní ministryni, která předložený návrh uvedla.
ps2017-007-08-022-055.u3.p1.s2 Tento sněmovní tisk projednal rozpočtový výbor, jehož usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 1/3.
ps2017-007-08-022-055.u3.p1.s3 Stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu projednal kontrolní výbor a přijal usnesení, které vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 1/2.
ps2017-007-08-022-055.u3.p2.s1 Ale teď tady mám pořadí opačné, ale dobře.
ps2017-007-08-022-055.u3.p2.s2 Měl jsem v pořadí napsáno, že nejprve se slova ujme paní zpravodajka rozpočtového výboru...
ps2017-007-08-022-055.u3.p2.s3 Takže abychom asi zachovali to pořadí, protože první by měl vystoupit zpravodaj, takže zpravodajka rozpočtového výboru poslankyně Miloslava Vostrá, a následně samozřejmě požádám, abyste nás informoval, pane poslanče Kubíčku, o jednání kontrolního výboru.
ps2017-007-08-022-055.u3.p3.s1 Takže paní poslankyně, prosím, máte slovo a předneste nám také návrh usnesení Poslanecké sněmovny.
ps2017-007-08-022-055.u3.p3.s2 Prosím.
ps2017-007-08-022-055.u4.p1.s1 Pane místopředsedo, děkuji za slovo.
ps2017-007-08-022-055.u4.p1.s2 Vážené kolegyně, kolegové, dovolte, abych vás seznámila s usnesením rozpočtového výboru z 5. schůze ze dne 14. února 2018 k vládnímu návrhu státního závěrečného účtu České republiky za rok 2016, sněmovní tisk 1.
ps2017-007-08-022-055.u4.p2.s1 Po úvodním výkladu náměstka ministryně financí Paveleka a po rekapitulaci předsedkyně - zpravodajky rozpočtového výboru poslankyně Vostré a po rozpravě, rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu
ps2017-007-08-022-055.u4.p3.s1 I. konstatuje, že
ps2017-007-08-022-055.u4.p4.s1 a) vláda opakovaně předložila Poslanecké sněmovně vládní návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 2016, sněmovní tisk 1, který je totožný s návrhem státního závěrečného účtu České republiky za rok 2016, sněmovní tisk 1106, předloženého vládou Poslanecké sněmovně v 7. volebním období;
ps2017-007-08-022-055.u4.p5.s1 b) rozpočtový výbor 7. volebního období projednal společně se zpravodaji všech výborů všechna usnesení výborů k tomuto vládnímu návrhu a připravil návrh usnesení č. 667/2017 pro Poslaneckou sněmovnu, která však státní závěrečný účet z časových důvodů již neprojednala;
ps2017-007-08-022-055.u4.p6.s1 c) rozpočtový výbor bere na vědomí usnesení rozpočtového výboru k státnímu závěrečnému účtu 2016 ze 7. volebního období č. 667;
ps2017-007-08-022-055.u4.p7.s1 II. konstatuje dále, že
ps2017-007-08-022-055.u4.p8.s1 a) po výzvě rozpočtovým výborem se všechny výbory současné Poslanecké sněmovny znovu zabývaly projednáním kapitol státního závěrečného účtu za rok 2016 v jejich gesci a všechny výbory potvrdily usnesení výborů ze 7. volebního období s těmito odchylkami:
ps2017-007-08-022-055.u4.p9.s1 - výbor pro evropské záležitosti k přikázaným okruhům výdajů kapitoly 398 - Všeobecná pokladní správa týkajících se transferů finančních prostředků ze/do zahraničí přijal nově doporučující usnesení č. 26 z 31. ledna 2018 na rozdíl od výboru pro evropské záležitosti v 7. volebním období, který přikázaný okruh státního závěrečného účtu projednal, ale usnesení k němu nepřijal;
ps2017-007-08-022-055.u4.p10.s1 - hospodářský výbor souhlasil s vypořádáním přebytku 60 mld. tak, jak uvádí usnesení vlády č. 312 ze dne 24. dubna 2017;
ps2017-007-08-022-055.u4.p11.s1 b) kontrolní výbor projednal stanovisko NKÚ podle sněmovního tisku 1/1 a též setrval na svém původním souhlasném usnesení k tomuto stanovisku;
ps2017-007-08-022-055.u4.p12.s1 III. doporučuje, aby Poslanecká sněmovna přijala následující usnesení: Poslanecká sněmovna
ps2017-007-08-022-055.u4.p13.s1 I. bere na vědomí
ps2017-007-08-022-055.u4.p14.s1 1. státní závěrečný účet České republiky za rok 2016, který vykazuje příjmy státního rozpočtu 1 281 617 559 720 , výdaje státního rozpočtu 1 219 843 588 370 a celkový přebytek státního rozpočtu 61 774 041 350 ;
ps2017-007-08-022-055.u4.p15.s1 2. výsledky rozpočtového hospodaření územních samosprávných celků, dobrovolných svazků obcí a regionálních rad regionů soudržnosti v České republice za rok 2016, které vykázalo příjmy 446 580 893 000 , výdaje 393 526 404 000 a přebytek 53 054 489 000 ;
ps2017-007-08-022-055.u4.p16.s1 3. stav státních finančních aktiv České republiky k 31. prosinci 2016 ve výši 195 371 748 000 a stav státních finančních pasiv České republiky ve výši 1 692 003 790 000 ;
ps2017-007-08-022-055.u4.p17.s1 4. informaci o hlavních výsledcích hospodaření státních fondů České republiky za rok 2016 podle údajů uvedených v sešitu F návrhu státního závěrečného účtu;
ps2017-007-08-022-055.u4.p18.s1 5. informaci o stavu a vývoji státních záruk uvedenou v sešitu D návrhu státního závěrečného účtu;
ps2017-007-08-022-055.u4.p19.s1 6. informaci o stavech fondů organizačních složek státu uvedenou v sešitu F návrhu státního závěrečného účtu;
ps2017-007-08-022-055.u4.p20.s1 7. informaci o postupu privatizace a o stavu a použití prostředků vedených na zvláštních účtech za rok 2016 podle zákona č. 178/2005 Sb., o zrušení Fondu národního majetku, uvedenou v sešitě I návrhu státního závěrečného účtu.
ps2017-007-08-022-055.u4.p21.s1 II. souhlasí s vypořádáním přebytku hospodaření státního rozpočtu České republiky za rok 2016 financujícími položkami takto: vydanými státními dluhopisy snížením o 60 813 521 405,80 a změnou stavů na účtech státních finančních aktiv zvýšením o 960 519 946,53 ;
ps2017-007-08-022-055.u4.p22.s1 IV. doporučuje, aby Poslanecká sněmovna přijala následující doprovodná usnesení, která vyplývají z potvrzených usnesení výborů:
ps2017-007-08-022-055.u4.p23.s1 a) návrh výboru pro bezpečnost v rámci projednávání kapitoly 305 - Bezpečnostní informační služba:
ps2017-007-08-022-055.u4.p24.s1 "Poslanecká sněmovna žádá vládu, aby se zabývala přehodnocením systému odměňování příslušníků Bezpečnostní informační služby s cílem zlepšit její konkurenceschopnost na pracovním trhu.";
ps2017-007-08-022-055.u4.p25.s1 b) návrh výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu v rámci projednávání kapitoly Ministerstva kultury:
ps2017-007-08-022-055.u4.p26.s1 "Poslanecká sněmovna v rámci projednávání státního závěrečného účtu ČR za rok 2016 bere na vědomí hodnoticí zprávu státního fondu kinematografie za rok 2016.";
ps2017-007-08-022-055.u4.p27.s1 V. zmocňuje předsedkyni výboru, aby s tímto usnesením seznámila Poslaneckou sněmovnu Parlamentu - což jsem učinila.
ps2017-007-08-022-055.u4.p28.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-007-08-022-055.u5.p1.s1 Nyní prosím, aby nás o jednání kontrolního výboru informoval zpravodaj pan poslanec Roman Kubíček.
ps2017-007-08-022-055.u5.p1.s2 Prosím, pane poslanče.
ps2017-007-08-022-055.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-007-08-022-055.u6.p1.s2 budu velmi stručný.
ps2017-007-08-022-055.u6.p1.s3 Kontrolní výbor na své 4. schůzi 1. února roku 2018 ke stanovisku Nejvyššího kontrolního úřadu k návrhu státního účtu České republiky za rok 2016, sněmovní tisk 1/1, po zprávě Romana Kubíčka a po rozpravě kontrolní výbor setrvává na svém usnesení č. 292 ze dne 5. září 2017 ze 49. schůze ze 7. volebního období Poslanecké sněmovny ke stanovisku Nejvyššího kontrolního úřadu k návrhu státního závěrečného účtu České republiky za rok 2016, sněmovní tisk 1106/1.
ps2017-007-08-022-055.u6.p1.s4 Dále, zmocňuje předsedu výboru, aby s tímto usnesením seznámil předsedu Poslanecké sněmovny, prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu a ministryni financí.
ps2017-007-08-022-055.u6.p1.s5 Děkuji za slovo.
ps2017-007-08-022-055.u7.p1.s1 Děkuji panu poslanci Romanu Kubíčkovi a nyní zahájím všeobecnou rozpravu, do které mám přihlášeného jednoho poslance.
ps2017-007-08-022-055.u7.p1.s2 Pan poslanec Koníček.
ps2017-007-08-022-055.u7.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-007-08-022-055.u8.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, jak bylo řečeno, kontrolní výbor projednával stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu k návrhu státního závěrečného účtu za rok 2016 v minulém období a bych vás chtěl seznámit jenom s některými citacemi z tohoto stanoviska.
ps2017-007-08-022-055.u8.p2.s1 Například ke státnímu dluhu je ve stanovisku uvedeno: Na konci rok 2016 dosáhl stav státního dluhu 1 613,4 miliardy korun, což znamenalo meziroční snížení o 59,6 miliardy korun.
ps2017-007-08-022-055.u8.p3.s1 Nejvyšší kontrolní úřad ale také poznamenává: Pro snižování státního dluhu byla také využívána rezerva peněžních prostředků vytvářená podle ustanovení § 39 odst. 4 rozpočtových pravidel.
ps2017-007-08-022-055.u8.p3.s2 Rezerva dosáhla maxima v roce 2012, a to částky 140 miliard korun.
ps2017-007-08-022-055.u8.p3.s3 Ke konci roku 2016 byl její stav pouze ve výši 3 miliardy korun.
ps2017-007-08-022-055.u8.p3.s4 - Takže po lopatě.
ps2017-007-08-022-055.u8.p3.s5 Na snížení dluhu o 60 miliard byla rozpuštěna rezerva skoro 140 miliard korun.
ps2017-007-08-022-055.u8.p4.s1 Nejvyšší kontrolní úřad také prováděl dvě kontroly závěrečných účtů za rok 2016, a to závěrečných účtů kapitol Ministerstva práce a sociálních věcí a Ministerstva pro místní rozvoj.
ps2017-007-08-022-055.u8.p4.s2 V případě MPS se jedná o kontrolní závěr 16/29 a cituji z něj: Na základě zjištěných skutečností NKÚ konstatuje, že MPS v roce 2016 nevedlo správné, úplné a průkazné účetnictví ve smyslu ustanovení § 8 odst. 1 4 zákona o účetnictví.

Text viewDownload CoNNL-U