ps2013-059-06-022-002.u1.p1.s1
2 . ps2013-059-06-022-002.u1.p1.s2
Návrh zákona , kterým se mění zákon č . 563 / 2004 Sb . , o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 959 / 6 / - vrácený Senátem ps2013-059-06-022-002.u1.p2.s1
Tímto bodem jsme se zabývali v úterý 27 . června tohoto roku , kdy jsme jej přerušili během vystoupení paní zpravodajky garančního výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu paní poslankyně Vlasty Bohdalové . ps2013-059-06-022-002.u1.p2.s2
Prosím , aby místa u stolku zpravodajů zaujal ministr školství Stanislav Štech a senátor Jiří Růžička . ps2013-059-06-022-002.u1.p2.s3
Pana senátora mezi námi vítám . ps2013-059-06-022-002.u1.p2.s4
Vítejte , pane senátore . ps2013-059-06-022-002.u1.p3.s1
Připomínám , že Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy a usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 957 / 7 . ps2013-059-06-022-002.u1.p4.s1
Nyní se táži zpravodajky , zda si přeje vystoupení . ps2013-059-06-022-002.u1.p4.s2
Prosím , paní zpravodajko , máte slovo . ps2013-059-06-022-002.u2.p1.s1
Dobrý podvečer , milé kolegyně , milí kolegové . ps2013-059-06-022-002.u2.p1.s2
Jednání o bodu o zákonu o pedagogických - ps2013-059-06-022-002.u3.p1.s1
Já se velmi omlouvám , paní kolegyně , ale na to , že projednáváme zákon o pedagogických pracovnících , tak je tady ruch jak ve škole nevalné pověsti . ps2013-059-06-022-002.u3.p1.s2
Děkuji . ps2013-059-06-022-002.u3.p1.s3
Prosím , paní kolegyně . ps2013-059-06-022-002.u4.p1.s1
- a končila jsem ve chvíli , kdy jsem vysvětlovala , že kariérní řád nenařizuje učitelům , že všichni musí postoupit do třetího kariérního stupně , ale říkala jsem , že je zcela normální , že všichni po dvou letech praxe musí absolvovat ony - ne , zkouška to není , ale projít tím atestačním řízením , aby byli uznáni samostatnými učiteli a měli nárok na příplatek . ps2013-059-06-022-002.u4.p1.s2
Tím jsem tady končila . ps2013-059-06-022-002.u4.p1.s3
A jestli dovolíte , nebudu vás dlouho zdržovat , protože chci dát slovo kolegům , kteří už se také při projednávání tohoto zákona k tomu vyjadřovali , ale jistě mají nové poznatky , tak chtějí ještě něco říci . ps2013-059-06-022-002.u4.p2.s1
Já jenom připomenu k tomu , že v úterý , včera , proběhlo jednání s petenty oné petice proti tomuto kariérnímu řádu . ps2013-059-06-022-002.u4.p2.s2
Já jsem tam vystoupila v podstatě se stejným vystoupením jako tady , ale jenom jsem položila otázku , na kterou jsem bohužel nedostala odpověď , a ta otázka zněla : 7 . 4 . 2017 tato Sněmovna projednala tento zákon , odsouhlasila jej . ps2013-059-06-022-002.u4.p2.s3
Odsouhlasila jej ze 130 poslanců 89 hlasy a postoupila jej do Senátu . ps2013-059-06-022-002.u4.p2.s4
Co se změnilo za tu dobu , že petenti najednou tu petici začali sepisovat v květnu po projednávání Senátu ? ps2013-059-06-022-002.u4.p2.s5
A chtěla jsem vědět , aby mi odpověděli , jestli se tato skupina petentů vyjadřovala mezi 1 . a 2 . čtením , jestli navrhovali přesně , které nás poslance své pozměňovací návrhy , co vlastně dělali . ps2013-059-06-022-002.u4.p2.s6
Na to odpověď nepřišla . ps2013-059-06-022-002.u4.p3.s1
A já tady nebudu rozebírat jednotlivé body té petice . ps2013-059-06-022-002.u4.p3.s2
Já si myslím , že to , co jsme přijali 7 . 4 . , Senát změnil pouze dvěma návrhy , o kterých vím , že pro ně ani nikdo v této Sněmovně nechce hlasovat , ale máme hlasovat o původním návrhu , a tam vím , že někteří poslanci z tehdejší koalice , protože od té doby běžel také politický běh , pro to hlasovali . ps2013-059-06-022-002.u4.p3.s3
A jestli dovolíte , možná že se mi někdo budete smát , já jsem učitelka a mám ráda názorné pomůcky . ps2013-059-06-022-002.u4.p3.s4
Takto vypadá koaliční hlasování o tomto zákoně . ps2013-059-06-022-002.u4.p3.s5
To znamená , nic nevyčítám kolegům z ODS , nic nevyčítám kolegům z TOP 09 , ale projednávalo se to napříč koaličními stranami , hlasování se takto projevilo a já vám to tady nechám , abyste si to mohli prohlédnout . ps2013-059-06-022-002.u4.p4.s1
Já si myslím , že na úvod toho bylo řečeno až dost , a budu ráda , když se k tomu vyjádří další kolegové a řeknou takové argumenty , které budou jiné , než že to zatěžuje administrativu - což se dá lehce vyvrátit , že to není pravda . ps2013-059-06-022-002.u4.p4.s2
Že nebudou říkat , že je to drahé - což se dá také vysvětlit , že to není pravda . ps2013-059-06-022-002.u4.p4.s3
A budu ráda , když tady ti , kteří pro tento zákon hlasovali , řeknou relevantní argumenty , ale opravdu relevantní argumenty , proč pro něj teď nebudou hlasovat . ps2013-059-06-022-002.u4.p5.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-059-06-022-002.u5.p1.s1
Já děkuji paní zpravodajce . ps2013-059-06-022-002.u5.p1.s2
Otevírám rozpravu . ps2013-059-06-022-002.u5.p1.s3
V rozpravě jak první vystoupí pan senátor Jiří Růžička . ps2013-059-06-022-002.u5.p1.s4
Prosím , pane senátore , máte slovo . ps2013-059-06-022-002.u6.p1.s1
Dobré odpoledne , dámy a pánové , vážený pane předsedající , pane ministře . ps2013-059-06-022-002.u6.p1.s2
Dovolte , abych vám z pověření Senátu řekl pár slov k tomu , jak jsme zákon o pedagogických pracovnících v Senátu projednávali . ps2013-059-06-022-002.u6.p2.s1
Nejprve tedy jak probíhal legislativní proces v horní komoře . ps2013-059-06-022-002.u6.p2.s2
Návrh zákona projednaly následující výbory : jednak ústavně - právní výbor , který svým usnesením doporučil Senátu Parlamentu České republiky schválit projednávaný zákon ve znění postoupeném Poslaneckou sněmovnou . ps2013-059-06-022-002.u6.p2.s3
Garančním výborem byl určen výbor pro vzdělávání , vědu , kulturu , lidská práva a petice . ps2013-059-06-022-002.u6.p2.s4
Ten doporučil Senátu vrátit projednávaný návrh zákona Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy . ps2013-059-06-022-002.u6.p3.s1
Ohledně předmětného návrhu zákona ve znění postoupeném Poslaneckou sněmovnou byla na schůzi Senátu vedena velmi rozsáhlá diskuze , v rámci níž byl v podrobné rozpravě dokonce podán i pozměňovací návrh , který navrhoval odstranit ze zákona všechny body , které se týkaly kariérního řádu , ale i řada dalších pozměňovacích návrhů . ps2013-059-06-022-002.u6.p4.s1
Hlavní námitky , z nichž pak vycházely předložené pozměňovací návrhy : jednak to , že kariérní řád je administrativně náročný , především při přechodu mezi jednotlivými stupni klade časové i personální nároky na zúčastněné i členy komisí , které nejsou malé . ps2013-059-06-022-002.u6.p4.s2
Jednak kariérní řád nepřinese požadované zvýšení kvality . ps2013-059-06-022-002.u6.p4.s3
Naprostá většina učitelů bude automaticky zařazena do druhého stupně , do třetího stupně budou moci učitelé být zařazeni nejprve až v roce 2021 . ps2013-059-06-022-002.u6.p4.s4
Dotkne se tedy kariérní řád pouze v tom nejbližším období začínajících učitelů . ps2013-059-06-022-002.u6.p5.s1
Další často opakovaná námitka byla ta , a to už se netýká jenom kariérního řádu , že novela zákona o pedagogických pracovnících neřeší základní problémy narůstajícího nedostatku kvalitních , v uvozovkách nebo v závorce , ale vůbec učitelů jako takových . ps2013-059-06-022-002.u6.p5.s2
Není a nemůže být tedy kariérní řád tím , co do škol přivede mladé motivované učitele . ps2013-059-06-022-002.u6.p5.s3
Ti odcházejí a vidina kariérního řádu je ve škole neudrží . ps2013-059-06-022-002.u6.p6.s1
Dále se mluvilo o tom , že stát si prostřednictvím tohoto zákona osobuje další pravomoci , bere je ředitelům , na ředitele přenáší pouze další povinnosti . ps2013-059-06-022-002.u6.p6.s2
A už také několikrát bylo tady zmíněno , že zavádění je finančně náročné , nemyslím tedy pro učitele samotné , ale finančně náročné pro celý systém , odčerpává další prostředky , které ve školství zoufale chybí . ps2013-059-06-022-002.u6.p7.s1
Nakonec byly z pozměňovacích návrhů , které byly předloženy , přijaty pozměňovací návrhy senátora Václava Homolky , senátora Miloše Vystrčila a senátora Zdeňka Papouška . ps2013-059-06-022-002.u6.p7.s2
Naopak pozměňovací návrhy doporučené garančním výborem pro vzdělávání přijaty nebyly . ps2013-059-06-022-002.u6.p8.s1
Výsledkem projednání pak bylo 31 . května 2017 na 7 . schůzi Senátu usnesení č . 165 , které bylo poslancům rozdáno a kterým Senát za prvé vrací návrh zákona Poslanecké sněmovně ve znění přijatých pozměňovacích návrhů uvedených v příloze a za druhé pověřuje senátora Jiřího Růžičku odůvodněním usnesení Senátu na schůzi Poslanecké sněmovny . ps2013-059-06-022-002.u6.p8.s2
Pro úplnost by asi bylo správné dodat , že zástupce navrhovatele k návrhu zákona ve znění Senátem přijatých pozměňovacích návrhů vyjádřil zamítavé stanovisko . ps2013-059-06-022-002.u6.p8.s3
Návrh vrátit návrh zákona dolní komoře s pozměňovacími návrhy byl v Senátu přijat 42 hlasy , proti bylo 19 senátorů . ps2013-059-06-022-002.u6.p9.s1
Teď ještě pár poznámek k pozměňovacím návrhům , které byly Senátem přijaty . ps2013-059-06-022-002.u6.p9.s2
Netýkají se všechny kariérního řádu , některé se týkají i funkčních příplatků pro jednotlivé funkce . ps2013-059-06-022-002.u6.p10.s1
K bodu 10 senátora Papouška . ps2013-059-06-022-002.u6.p10.s2
Senát tímto pozměňovacím návrhem navrhuje zvýšit příplatek pedagogického pracovníka za výkon specializovaných činností z částky 1 000 až 2 000 na částku 2 000 až 3 000 korun měsíčně . ps2013-059-06-022-002.u6.p10.s3
Příplatek není definován zákonem , pouze prováděcím předpisem a jeho výše závisí na tom , kolik finančních prostředků má ředitel školy k dispozici , což si umíme všichni asi dobře představit . ps2013-059-06-022-002.u6.p11.s1
K bodu 1 až 6 , 8 až 11 senátora Papouška . ps2013-059-06-022-002.u6.p11.s2
Senát považuje za zcela zbytečné definovat pět dalších nových činností , které jsou specializované . ps2013-059-06-022-002.u6.p11.s3
K stávajícím , určeným pouze prováděcím předpisem , to dodávám , přibývají : koordinátor vlastního hodnocení školy , mentor profesního rozvoje , speciální pedagog v oblasti školské logopedie , specialista v oblasti prostorové orientace zrakově postižených , kariérový poradce . ps2013-059-06-022-002.u6.p11.s4
V případě těchto nově specializovaných činností se přitom jedná o činnosti , které jsou buď náplní jiné specializované činnosti , nebo jsou vybrány zcela nahodile . ps2013-059-06-022-002.u6.p11.s5
Návrh zároveň sjednocuje snížení přímé pedagogické činnosti , které by nově platilo pro všechny specializované činnosti , což je dost podstatné . ps2013-059-06-022-002.u6.p12.s1
K sedmému bodu senátora Vystrčila . ps2013-059-06-022-002.u6.p12.s2
Novela zákona o pedagogických pracovnících navrhuje , aby další vzdělávání v souvislosti s implementací kariérního rozvoje zajišťovalo ministerstvo prostřednictvím právnické osoby jím zřízené . ps2013-059-06-022-002.u6.p12.s3
Dle názoru Senátu je ale nutné zajišťovat profesní rozvoj učitelů i jiným způsobem než pouze prostřednictvím právnické osoby jím zřízené . ps2013-059-06-022-002.u6.p13.s1
Poslední bod . ps2013-059-06-022-002.u6.p13.s2
Senátor Homolka navrhoval , a ten pozměňovací návrh byl přijat , týkal se příplatku pro třídního učitele . ps2013-059-06-022-002.u6.p13.s3
Není v současné době nárokový , jeho výše závisí pouze na finančních prostředcích , které má ředitel školy k dispozici . ps2013-059-06-022-002.u6.p13.s4
Novela tento problém řeší a příplatek za třídnictví i jeho výši uvádí přímo v textu zákona . ps2013-059-06-022-002.u6.p13.s5
Senát je ovšem názoru , že příplatek je velice nízký a neodpovídá náročnosti rozsahu práce třídních učitelů . ps2013-059-06-022-002.u6.p13.s6
Z toho důvodu Senát navrhuje , aby se příplatek zvýšil z částky 1 000 až 1 500 korun měsíčně na 3 000 měsíčně . ps2013-059-06-022-002.u6.p13.s7
Tímto navýšením by zároveň došlo k tomu , že by se všechny příplatky , které novela zavádí , sjednotily na jedné částce 3 000 korun měsíčně . ps2013-059-06-022-002.u6.p14.s1
Vážené paní poslankyně , páni poslanci , ať již přijmete senátní verzi , ať potvrdíte verzi sněmovní , či nepodpoříte ani jednu , žádám vás , abyste učinili takové rozhodnutí , které bude ve prospěch kvality vzdělávání v tomto státě . ps2013-059-06-022-002.u6.p14.s2
A domnívám se , že kariérní řád , tak jak je předložen , to zatím neřeší . ps2013-059-06-022-002.u6.p15.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-059-06-022-002.u7.p1.s1
Děkuji panu senátorovi . ps2013-059-06-022-002.u7.p1.s2
Než dám slovo panu ministrovi s přednostním právem , tak tu mám tři faktické poznámky . ps2013-059-06-022-002.u7.p1.s3
Nejprve pan poslanec Karel Rais , po něm paní poslankyně Pastuchová , poté pan poslanec Brázdil . ps2013-059-06-022-002.u7.p1.s4
Prosím pane poslanče , vaše dvě minuty . ps2013-059-06-022-002.u8.p1.s1
Dobrý den . ps2013-059-06-022-002.u8.p1.s2
Já jsem přihlášen do rozpravy , tak tam to řeknu detailněji . ps2013-059-06-022-002.u8.p1.s3
Chtěl bych ale zareagovat na ten emotivní dotaz kolegyně Bohdalové : Proč ? ps2013-059-06-022-002.u8.p2.s1
Za dobu , která uplynula od hlasování , jsme získali více informací . ps2013-059-06-022-002.u8.p2.s2
Naznačoval to tady pan senátor Růžička . ps2013-059-06-022-002.u8.p2.s3
Byla to několikahodinová rozprava v Senátu , kde exministryně Valachová celkem detailně řekla konkrétní věci , které skutečně stojí za pozornost . ps2013-059-06-022-002.u8.p2.s4
Pak je uvedu v rozpravě . ps2013-059-06-022-002.u8.p2.s5
Minimálně jde třeba o financování projektu , který to má podporovat a kde se nám zdá , že některé částky v rozpočtu jsou přehnané . ps2013-059-06-022-002.u8.p2.s6
Automaticky asi půl miliardy jde na vybranou instituci . ps2013-059-06-022-002.u8.p3.s1
Další věc , která nás zarazila , bylo nedopracování vnitřních norem . ps2013-059-06-022-002.u8.p3.s2
Paní ministryně Valachová říkala osm směrnic , z toho , že má tři hotové . ps2013-059-06-022-002.u8.p3.s3
A teprve v pondělí nám pan ministr řekl , že ze čtyř ten den je vlastně hotová ta čtvrtá prováděcí směrnice . ps2013-059-06-022-002.u8.p4.s1
V mezidobí zvýšená aktivita učitelů , vedoucích odborných asociací , jak ředitelů gymnázií , tak třeba logopedů - v poslední době jsme dostali dopisy . ps2013-059-06-022-002.u8.p4.s2
S některými jsme to probírali osobně a zjistili jsme , mysleli jsme si , že mají pravdu . ps2013-059-06-022-002.u8.p4.s3
Těch vyjádření přicházela celá řada . ps2013-059-06-022-002.u8.p4.s4
Prošli jsme některé školy a tam ty reakce byly negativní .