ps2013-059-02-016-022.u1.p1.s1
22 . ps2013-059-02-016-022.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 187 / 2006 Sb . , o nemocenském pojištění , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 1029 / - druhé čtení ps2013-059-02-016-022.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová . ps2013-059-02-016-022.u1.p2.s2
Já se omlouvám . ps2013-059-02-016-022.u1.p2.s3
Vzhledem k tomu , že paní ministryně je přítomna v Poslanecké sněmovně , ale není v jednacím sále , přeruším jednání Poslanecké sněmovny na pět minut a poté budeme pokračovat . ps2013-059-02-016-022.u2.p1.s1
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , čas určený na přestávku vypršel . ps2013-059-02-016-022.u2.p1.s2
Budeme pokračovat v projednávání otevřeného bodu . ps2013-059-02-016-022.u2.p1.s3
Poprosím tedy paní ministryni Michaelu Marksovou , aby z pověření vlády předložila návrh zákona . ps2013-059-02-016-022.u2.p1.s4
Prosím , máte slovo , paní ministryně . ps2013-059-02-016-022.u3.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-059-02-016-022.u3.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , poslankyně a poslanci , podstatou tohoto předloženého vládního návrhu zákona je zavedení nové dávky nemocenského pojištění , a to dlouhodobého ošetřovného , a dále provedení souvisejících úprav zejména v pracovněprávní oblasti . ps2013-059-02-016-022.u3.p1.s3
V podstatě jde o to vytvořit . . . ps2013-059-02-016-022.u3.p1.s4
. . . podmínky pro to , aby pojištěnci mohli v domácím prostředí celodenně pečovat o rodinné příslušníky . ps2013-059-02-016-022.u3.p1.s5
Je to definováno určitým způsobem , že u těchto příslušníků muselo dojít ke zhoršení zdravotního stavu , který si vyžádal hospitalizaci , a kteří po propuštění z této hospitalizace budou potřebovat nejméně 30 dnů celodenní péči další osoby . ps2013-059-02-016-022.u4.p1.s1
Já se omlouvám , paní ministryně , požádám v tento moment zvlášť levou část sálu o ztišení . ps2013-059-02-016-022.u4.p1.s2
Prosím , pokračujte . ps2013-059-02-016-022.u5.p1.s1
Děkuji . ps2013-059-02-016-022.u5.p1.s2
Zároveň aby tedy tomu , kdo pečuje , byla poskytnuta formou dávky z nemocenského pojištění přiměřená náhrada za ztrátu příjmu . ps2013-059-02-016-022.u5.p2.s1
Když to vezmu velmi stručně , tak doba poskytování této dávky je maximálně 90 kalendářních dnů ode dne propuštění ošetřované osoby z hospitalizace , přičemž nárok na nové dlouhodobé ošetřovné může znovu vzniknout až po dvanácti měsících po ukončení předchozí péče a výše dávky za kalendářní den bude činit 60 % denního vyměřovacího základu , to je stejné jako u krátkodobého ošetřovného , které už teď platí . ps2013-059-02-016-022.u5.p3.s1
Zároveň se ale v zákoníku práce stanoví , že zaměstnavatel má oprávnění , nikoliv povinnost , omluvit nepřítomnost zaměstnance v práci , to znamená , že poskytování této dlouhodobé péče bude záviset na dohodě se zaměstnavatelem . ps2013-059-02-016-022.u5.p3.s2
Nicméně zaměstnanec , který pak odejde pečovat , je po dobu péče ochráněn před výpovědí a po skončení péče má právo návratu na stejné pracovní místo . ps2013-059-02-016-022.u5.p4.s1
Nabytí účinnosti zákona se předpokládá někdy ve druhé polovině roku 2018 . ps2013-059-02-016-022.u5.p4.s2
Děkuji . ps2013-059-02-016-022.u6.p1.s1
Já vám také děkuji , paní ministryně . ps2013-059-02-016-022.u6.p1.s2
Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu . ps2013-059-02-016-022.u6.p1.s3
Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 1029 / 1 . ps2013-059-02-016-022.u6.p1.s4
Já prosím , aby se slova ujala zpravodajka výboru pro sociální politiku poslankyně Alena Nohavová , informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila . ps2013-059-02-016-022.u6.p1.s5
Prosím , máte slovo . ps2013-059-02-016-022.u7.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-059-02-016-022.u7.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , výbor pro sociální politiku Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky projednal sněmovní tisk 1029 na své schůzi dne 1 . 6 . a doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky , aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona , kterým se mění zákon č . 187 / 2006 Sb . , o nemocenském pojištění , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony , ve znění přijatého pozměňovacího návrhu . ps2013-059-02-016-022.u7.p2.s1
Pozměňovací návrh je v systému a já ho potom odůvodním v obecné rozpravě . ps2013-059-02-016-022.u7.p2.s2
Tím se , pane předsedající , přihlašuji do obecné rozpravy . ps2013-059-02-016-022.u8.p1.s1
Já vám děkuji . ps2013-059-02-016-022.u8.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu . ps2013-059-02-016-022.u8.p1.s3
Protože jste zpravodajka , máte přednostní právo a rovnou vám udělím slovo , paní poslankyně . ps2013-059-02-016-022.u8.p1.s4
Paní poslankyně , máte slovo s přednostním právem . ps2013-059-02-016-022.u8.p1.s5
Prosím . ps2013-059-02-016-022.u9.p1.s1
Ještě jednou děkuji . ps2013-059-02-016-022.u9.p2.s1
Návrh řeší ošetřování osob potřebujících péči na jedné straně a hmotné zajištění ošetřující osoby dávkou nemocenského pojištění na straně druhé , kdy ošetřovné bude považováno za vyloučenou dobu , a tedy započítáno do důchodu . ps2013-059-02-016-022.u9.p2.s2
Péče o dlouhodobě nemocné je většinou péčí ústavní , která je celkově nákladnější než zajištění takovéto péče v domácím prostředí členem rodiny nebo širšího rodinného kruhu . ps2013-059-02-016-022.u9.p2.s3
Novela odpovídá potřebě vyřešit v této oblasti neuspokojivou situaci . ps2013-059-02-016-022.u9.p2.s4
Ale zřejmě z politických důvodů kvůli průchodnosti v koalici obsahuje ustanovení , které ji v podstatě činí zbytečnou , a to slovy , že zaměstnavatel může zaměstnance uvolnit . ps2013-059-02-016-022.u9.p3.s1
Musím konstatovat , že již dnes může zaměstnavatel dobrovolně poskytnout ať už neplacené , nebo placené volno v jakémkoliv rozsahu , může se to upravit i v kolektivní smlouvě , může se se zaměstnancem domluvit na práci z domova či na zkrácení pracovní doby . ps2013-059-02-016-022.u9.p4.s1
Já sice chápu , že pro zaměstnavatele to bude náročnější v tom smyslu , že si bude muset za chybějícího zaměstnance hledat náhradu , ale tento argument považuji pouze za výmluvu a musím se ptát , co udělá zaměstnavatel , když zaměstnanec přinese neschopenku . ps2013-059-02-016-022.u10.p1.s1
Já se omlouvám , paní poslankyně , že vám vstupuji do vašeho projevu , ale opět požádám kolegy a kolegyně v levé části sálu o ztišení . ps2013-059-02-016-022.u10.p1.s2
Prosím , pokračujte . ps2013-059-02-016-022.u11.p1.s1
Co udělá zaměstnavatel , když mu zaměstnanec přinese neschopenku nebo když je dlouhodobě nemocný ? ps2013-059-02-016-022.u11.p1.s2
Zaměstnavatel také musí hledat za zaměstnance náhradu . ps2013-059-02-016-022.u11.p1.s3
Dlouhodobé ošetřovné je v podobném režimu . ps2013-059-02-016-022.u11.p1.s4
Ve znění , v jakém je zákon předkládán , může vést k nerovnému přístupu , kdy někteří zaměstnavatelé budou toto umožňovat a jiní nikoliv , případně i k nerovnosti zaměstnanců na jednotlivých pracovištích , kdy některým to bude umožněno a jiným ne . ps2013-059-02-016-022.u11.p2.s1
Pro to , aby zákon měl smysl , jsem navrhla úpravu , a to vypuštění slov " může udělit písemný souhlas s nepřítomností " , a to v § 191 a , a to tak , aby zákon byl pro zaměstnavatele závazný , respektive aby zaměstnavatel musel zdůvodnit , proč zaměstnance neuvolní . ps2013-059-02-016-022.u11.p2.s2
Jinak by to vlastně byl zákon zbytečný . ps2013-059-02-016-022.u11.p2.s3
Myšlenka zákona je dobrá , ale v případě , že by tam zůstalo ustanovení , že zaměstnavatel může zaměstnance uvolnit , tak by zůstalo jen u myšlenky . ps2013-059-02-016-022.u11.p3.s1
Na výboru pro sociální politiku neprošel návrh , že zaměstnavatel je povinen zaměstnance uvolnit , ale znění , že zaměstnavatel není povinen udělit souhlas s nepřítomností zaměstnance v práci jen v případě , že prokáže , že tomu brání vážné provozní důvody , což je vlastně v takovém obdobném režimu , kdy zaměstnanec žádá o dovolenou . ps2013-059-02-016-022.u11.p4.s1
Na výboru pro sociální politiku se dále vedla diskuse o tom , zda je nutná hospitalizace v délce sedmi dní . ps2013-059-02-016-022.u11.p4.s2
Ano , z lékařského hlediska je ta diagnóza jasná a opravdu v mnoha případech ta sedmidenní hospitalizace je zbytečná , takže asi předmětem další diskuse bude délka hospitalizace . ps2013-059-02-016-022.u11.p5.s1
Další diskuse byla kolem rozšíření okruhu ošetřujících osob , kdy podle nového návrhu může pečovat širší okruh příbuzných . ps2013-059-02-016-022.u11.p5.s2
Rozšiřuje se vlastně na vnuky , vnučky , neteře , synovce atd . ps2013-059-02-016-022.u11.p5.s3
Zaznívaly zde názory ohledně zneužití . ps2013-059-02-016-022.u11.p5.s4
Samozřejmě zneužitelné je v podstatě všechno . ps2013-059-02-016-022.u11.p5.s5
Ale myslím si , že jsou zde i kontrolní mechanismy , které by tomu měly zabránit . ps2013-059-02-016-022.u11.p5.s6
A já osobně považuji rozšíření toho okruhu na širší okruh příbuzných za dobrou věc . ps2013-059-02-016-022.u11.p6.s1
To je zatím vše . ps2013-059-02-016-022.u11.p6.s2
Děkuji . ps2013-059-02-016-022.u12.p1.s1
Děkuji vám , paní poslankyně . ps2013-059-02-016-022.u12.p1.s2
Eviduji dvě přihlášky do obecné rozpravy . ps2013-059-02-016-022.u12.p1.s3
Nejprve pan poslanec Kaňkovský a po něm pan poslanec Vilímec . ps2013-059-02-016-022.u12.p1.s4
Prosím , máte slovo . ps2013-059-02-016-022.u13.p1.s1
Dobré odpoledne , vážený pane předsedající , vážení členové vlády , milé dámy , vážení kolegové . ps2013-059-02-016-022.u13.p1.s2
Úvodem svého vystoupení chci zdůraznit stejně jako již v prvém čtení této novely , že poslanecký klub KDU - ČSL podporuje zřízení institutu dlouhodobého ošetřovného . ps2013-059-02-016-022.u13.p1.s3
Dále ale trvá naše výtka k nastavení podmínek pro přiznání tohoto institutu , a to zejména už zmíněná podmínka sedmidenní hospitalizace pacienta , která musí dle návrhu této úpravy předcházet před rozhodnutím o poskytnutí této dávky . ps2013-059-02-016-022.u13.p1.s4
Podmínka sedmidenní hospitalizace k přiznání dlouhodobého ošetřovného , tak jak je nastavena , by přinášela řadu problémů a především z medicínského hlediska je v případech , kdy k ní není jednoznačný medicínský důvod , nadbytečná , a tudíž nepřijatelná . ps2013-059-02-016-022.u13.p2.s1
Tím nejzásadnějším rizikem je nebezpečí nozokomiálních , zjednodušeně řečeno nemocničních , často velmi nebezpečných infekcí , a tedy přímé ohrožení zdraví i života pacienta . ps2013-059-02-016-022.u13.p2.s2
O tom , že jde kromě jiného i o neetický přístup , není pochyb . ps2013-059-02-016-022.u13.p2.s3
Hospitalizace , která bude realizována pouze z důvodu přiznání dávky , se totiž může velmi rychle změnit v hospitalizaci s vážnými komplikacemi a pacient pak bude muset podstoupit množství dalších vyšetření a následnou terapii . ps2013-059-02-016-022.u13.p2.s4
Je nasnadě , že u starších pacientů , kteří jsou v mnoha ohledech oslabeni , je náchylnost k nákaze závažnou nozokomiální infekcí vysoká , a taková komplikace může ve svém důsledku skončit i úmrtím pacienta . ps2013-059-02-016-022.u13.p2.s5
Kromě diskomfortu pacienta přistupuje i zátěž již tak přetížených zdravotnických zařízení , která personálně často pracují na hranici svých kapacit a možností . ps2013-059-02-016-022.u13.p2.s6
A jistě není třeba zdůrazňovat i zbytečně vynaložené finanční prostředky , které by mohly být použity na léčbu závažných onemocnění . ps2013-059-02-016-022.u13.p3.s1
Společně s kolegyní Gabrielou Peckovou z klubu TOP 09 a Starostové usilujeme o odstranění podmínky sedmidenní hospitalizace , což by mělo pozitivní efekt jak medicínský , tak etický , a v neposlední řadě i finanční . ps2013-059-02-016-022.u13.p3.s2
Struktura celého návrhu zákona ale v tuto chvíli i vzhledem k časovému hledisku projednávání umožňuje pouze parametrickou změnu vyžadované minimální délky hospitalizace , aniž by byla narušena celá struktura zákona . ps2013-059-02-016-022.u13.p3.s3
Z těchto důvodů jsme s kolegyní Peckovou připravili pozměňovací návrh , který povinnou hospitalizaci pro přiznání dlouhodobého ošetřovného neruší , ale zmíněnou lhůtu navrhujeme zkrátit na tři dny . ps2013-059-02-016-022.u13.p3.s4
V dalším období pak bude nutné vyhodnotit fungování této nové právní úpravy a eventuálně přistoupit k další úpravě . ps2013-059-02-016-022.u13.p4.s1
Ke zmíněnému pozměňovacímu návrhu se pak přihlásím v podrobné rozpravě . ps2013-059-02-016-022.u13.p4.s2
Děkuji vám za pozornost . ps2013-059-02-016-022.u14.p1.s1
Děkuji panu poslanci Kaňkovskému . ps2013-059-02-016-022.u14.p1.s2
Nyní s přednostním právem pan předseda Stanjura . ps2013-059-02-016-022.u14.p1.s3
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2013-059-02-016-022.u15.p1.s1
Chtěl bych jenom upozornit na důvodovou zprávu a na to , že zavádíme nové mandatorní výdaje , poměrně vysoké , více než 2 miliardy korun , a paní ministryně chce nové a nové pracovníky . ps2013-059-02-016-022.u15.p1.s2
Já se jen tak zeptám , jestli paní ministryně bude zítra na interpelacích , nebo jestli s problémy České správy sociálního zabezpečení zatížíme tento či příští bod . ps2013-059-02-016-022.u15.p1.s3
Tento bod . ps2013-059-02-016-022.u15.p1.s4
Dobře . ps2013-059-02-016-022.u15.p2.s1
A protože ta problematika je složitá a ty mandatorní výdaje nejsou malé a vždycky v předvolebním období je těžké o tom jakoby rozumně debatovat i hlasovat , tak navrhuji , ať získáme nějaký čas ještě na tu debatu , navrhuji přerušit tento bod do úterý 11 . července . ps2013-059-02-016-022.u15.p2.s2
Děkuji . ps2013-059-02-016-022.u16.p1.s1
Tak to je procedurální návrh , o kterém budeme hlasovat bez rozpravy . ps2013-059-02-016-022.u16.p1.s2
Přivolám naše kolegy z předsálí a všechny vás odhlašuji . ps2013-059-02-016-022.u16.p1.s3
Prosím , abyste se přihlásili svými hlasovacími kartami . ps2013-059-02-016-022.u16.p2.s1
Vzhledem k tomu , že není dostatečný počet přihlášených k tomu , aby Sněmovna byla usnášeníschopná , budu nucen přerušit jednání Sněmovny . ps2013-059-02-016-022.u16.p2.s2
Přerušuji tedy jednání Sněmovny na deset minut do 16.17 . ps2013-059-02-016-022.u16.p2.s3
Děkuji . ps2013-059-02-016-022.u16.p2.s4
Pardon .