|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-05-25 ps2013-057-07-004-011 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

11. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 931/ - druhé čtení

Date2017-05-25
Meetingps2013/057
Agenda Itemps2013/057/011
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/057schuz/s057237.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 430 • previousnext

ps2013-057-07-004-011.u18.p4.s1 Z dostupných statistik lze pouze odhadovat, že botnetových, to znamená útočících počítačů je na celém světě okolo 300 mil. z celkového počtu asi 2 mld. použitých počítačů a každý den proběhne více než 20 mil. útoků s malwarovými signaturami.
ps2013-057-07-004-011.u18.p4.s2 Je nakaženo více než 6 mil. webových stránek a je prolomeno několik milionů e-mailových stránek.
ps2013-057-07-004-011.u18.p4.s3 Každý den je identifikováno mnoho milionů nepopsaných útoků neznámého typu.
ps2013-057-07-004-011.u18.p4.s4 Ve světle nedávných útoků na mailovou komunikaci Ministerstva zahraničních věcí, kdy bylo odcizeno několik tisíc dokumentů a získány údaje o vedení a zaměstnancích resortu, ve spojení s posledním celosvětovým útokem ransomware WannaCry, který zašifroval statisíce počítačů, musí být zajištění kybernetické obrany České republiky a zahájení jejího budování u vojenského obranného zpravodajství zákonným způsobem jednou z hlavních priorit České republiky.
ps2013-057-07-004-011.u18.p5.s1 Česká republika je členem NATO i Evropské unie, je tedy nutné mít na zřeteli otázku spolupráce jak v rámci České republiky, tak i mezinárodní.
ps2013-057-07-004-011.u18.p5.s2 Summit NATO ve Varšavě přijal kybernetický prostor jako další operační doménu.
ps2013-057-07-004-011.u18.p5.s3 Na rozdíl od jiných hrozeb je zajištění kybernetické obrany národním úkolem pro jednotlivé členské státy NATO.
ps2013-057-07-004-011.u18.p6.s1 A nyní důvody pověření Vojenského zpravodajství kybernetickou obranou.
ps2013-057-07-004-011.u18.p6.s2 Klasická kinetická obrana státu proti vnějšímu napadení je tradičně v gesci Ministerstva obrany.
ps2013-057-07-004-011.u18.p6.s3 S ohledem na dosavadní zkušenosti s aktivním působením v kyberprostoru, významností obrany kybernetického prostoru a počtem dostupných lidských zdrojů byla kybernetická obrana navržena do kompetence Vojenského zpravodajství, samozřejmě při zajištění spolupráce a koordinaci s Armádou České republiky.
ps2013-057-07-004-011.u18.p7.s1 Činnosti spojené s výkonem kybernetické obrany jsou velmi specifické.
ps2013-057-07-004-011.u18.p7.s2 Některé schopnosti vedoucí k odvrácení kybernetických útoků navíc pro svůj citlivý a nutně i důsledně utajovaný charakter vykazují formu zpravodajské činnosti.
ps2013-057-07-004-011.u18.p7.s3 Jde například o zabezpečení informací o kybernetických hrozbách, útočnících a nástrojích potřebných k vedení jak útoku, tak i samozřejmě obrany.
ps2013-057-07-004-011.u18.p8.s1 Již od samého počátku bylo široce diskutováno, jak zajistit kybernetickou obranu ve fázi, kdy již není možné odolávat kybernetickým úkolům pouze opatřeními kybernetické bezpečnosti v dikci zákona č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti.
ps2013-057-07-004-011.u18.p8.s2 Vojenské zpravodajství bylo vydefinováno v rámci Ministerstva obrany jako subjekt, který optimální předpoklady pro vytvoření takové jednotky a je schopen zabezpečit vybudování a vytvoření potřebných struktur, zajistit nemovitou infrastrukturu, získat a vyškolit potřebný personál v reálné době.
ps2013-057-07-004-011.u18.p8.s3 Vojenské zpravodajství je součástí při jednáních zabezpečení požadavku v závěru varšavského summitu NATO za účelem obrany státu a na podporu kybernetických operací v rámci nasazení Armády České republiky v misích.
ps2013-057-07-004-011.u18.p9.s1 Pomocí internetu může být napadena a fyzicky ochromena základní průmyslová infrastruktura státu dvojky, jeho významné informační systémy.
ps2013-057-07-004-011.u18.p9.s2 Funkce státu by tak nebyla naplňována.
ps2013-057-07-004-011.u18.p10.s1 V současnosti víme, jak se bránit proti konvenčním zbraním.
ps2013-057-07-004-011.u18.p10.s2 Máme prostředky a nástroje, jak útočníky odstrašit.
ps2013-057-07-004-011.u18.p10.s3 Umíme vést protiútok.
ps2013-057-07-004-011.u18.p10.s4 Ale na rozsáhlé hybridní kybernetické úkoly zatím nejsme připraveni.
ps2013-057-07-004-011.u18.p10.s5 Tyto formy boje narušují naši bezpečnost a obcházejí naši obranu.
ps2013-057-07-004-011.u18.p10.s6 Je nutné si uvědomit, jak vážné hrozbě čelíme.
ps2013-057-07-004-011.u18.p10.s7 Pokud by legislativní proces novelizace zákonů ke kybernetické obraně nebyl realizován a zákony s tím související nebyly přijaty ještě v tomto volebním období - zdůrazňuji, ještě v tomto volebním období -, nebude možné v přípravě jakéhokoli masivního útoku na kritickou informační infrastrukturu a významné informační systémy zabezpečit kybernetickou obranu a bezpečnost České republiky.
ps2013-057-07-004-011.u18.p10.s8 Může dojít k totálnímu kolapsu informační a komunikační infrastruktury počínaje zajištěním dodávek energií, fungování bank a nemocnic, včetně omezení funkcí veřejné správy a dalších služeb.
ps2013-057-07-004-011.u18.p10.s9 V konečném stadiu by tedy mohlo dojít ke zhroucení veškerých služeb a funkcí státu jako takového.
ps2013-057-07-004-011.u18.p10.s10 Nakonec i zásadním aspektem by bylo i snížení (?) nedůvěry v České republice ze strany spojenců.
ps2013-057-07-004-011.u18.p11.s1 Skutečně musím na závěr konstatovat, že to, co jsme v roce 2000 brali jako jakousi fikci nebo možnost, tak ani ne za 15 let se to stalo realitou a je třeba jednat velmi rychle a neodkladně.
ps2013-057-07-004-011.u18.p11.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-057-07-004-011.u19.p1.s1 Děkuji vám, pane poslanče.
ps2013-057-07-004-011.u19.p1.s2 Dalším přihlášeným do obecné rozpravy je pan poslanec Chalupa.
ps2013-057-07-004-011.u19.p1.s3 Prosím.
ps2013-057-07-004-011.u20.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-057-07-004-011.u20.p1.s2 Vážení kolegové, kolegyně, dovolím si jenom krátký exkurz do jakési teorie.
ps2013-057-07-004-011.u20.p2.s1 Pojem zranitelnost je míra nedokonalosti zajištění ideálního stavu, což by byla nezranitelnost.
ps2013-057-07-004-011.u20.p2.s2 Příklady naší zranitelnosti jsou asi takové - jenom velmi stručně - únik e-mailů pana premiéra, nabourání se do jednoho ze systémů Ministerstva zahraničních věcí, nezákonné odposlechy členů vlády a členů Bezpečnostní rady státu, řada dílčích útoků na kritickou a ostatní infrastrukturu státu.
ps2013-057-07-004-011.u20.p2.s3 Viz poslední útok, jak to tady zmínil pan ministr, který zasáhl v podstatě globálně, a pokud jde o tento útok, nikdo nemůže definitivně vyloučit, na první pohled jde o nepříliš sofistikovaný útok, že nejde jenom o malou součást jakéhosi kompletního testování našich sebeobranných schopností, tedy i včetně zvyšující se intenzity teroristických útoků, jak jsme tomu svědky v posledních týdnech.
ps2013-057-07-004-011.u20.p3.s1 Přijmout opatření, která zranitelnost sníží na nejnižší možné minimum, jinými slovy přijmout odpovídající bezpečnostní opatření, a bezpečnost v tomto kontextu zahrnuje vnitřní bezpečnost státu a jeho vnější obranu.
ps2013-057-07-004-011.u20.p4.s1 Pokud jde o hrozbu, tak hrozba je něco, co vzbuzuje obavu, strach nebo ostražitost, která je úměrná povaze chráněné hodnoty.
ps2013-057-07-004-011.u20.p4.s2 Tou chráněnou hodnotou je tento náš stát.
ps2013-057-07-004-011.u20.p5.s1 Pokud se tedy shodneme vzájemně na tom, že je to navýsost věc obrany a bezpečnosti a nikoli politikaření, politiky, a pokud přibližně stejně vnímáme jak naši zranitelnost, tak i hrozbu a máme představu o aktuálních schopnostech, které evidentně nedostatečně reflektují již zmíněnou zranitelnost a hrozbu, pak je nikoli možností, ale nutností, aby stát, který mimo jiných atributů k dispozici i jistou míru monopolu moci rozhodnout, musí konat v zájmu těch, kteří stát tvoří, kteří platí daně, jde o občana, nebo subjekty, které v rámci státu fungují - od kritické infrastruktury přes významné informační systémy po podnikatelské subjekty.
ps2013-057-07-004-011.u20.p5.s2 Úkol zajistit obranu, tedy aktivní, ofenzivní obranu, logicky připadá Ministerstvu obrany, které v tuto chvíli i díky tomu, že jsme z různých důvodů desítky let upozaďovali význam kybernetického prostoru jako prostoru, kde bude docházet, a již evidentně dochází, k hybridním kampaním, k hybridním válkám, a tedy ke střetům, které mají nepřátelský charakter.
ps2013-057-07-004-011.u20.p6.s1 Jako člověk, který o vojenství něco , ctím jedno ze základních pravidel, a to že nejlepší obranou, pokud jsem tedy v situaci, kdy se musím bránit, je útok - tvrdý, rychlý a nekompromisní.
ps2013-057-07-004-011.u20.p6.s2 A nejenom to.
ps2013-057-07-004-011.u20.p6.s3 Nepřítel by měl mít i pojem o tom, že se tímto způsobem nejen chceme bránit, ale že jsme k této aktivní obraně i vybaveni technologicky, personálně i znalostně a legislativně.
ps2013-057-07-004-011.u20.p6.s4 Rozhodně odmítám sedět se založenýma rukama a čekat, co se stane, a pak bědovat nad tím, co nám to ten nepřítel způsobil.
ps2013-057-07-004-011.u20.p7.s1 Dovoluji si poznamenat, že význam a dopad v podstatě vojenských operací cestou kybernetických prostředků je dnes minimálně v poměru 1:1 při porovnání s fyzickými schopnostmi vést ozbrojený boj.
ps2013-057-07-004-011.u20.p7.s2 Pokud jde o naši připravenost se s touto skutečností vyrovnat, pak jsme na tom velmi zle, protože poměr našich výdajů do fyzické obrany činí cca 54 miliard korun a výdaje na kybernetickou obranu jsou řádově pouhé stovky milionů korun.
ps2013-057-07-004-011.u20.p7.s3 To není ale problém jenom České republiky, českých ozbrojených sil.
ps2013-057-07-004-011.u20.p7.s4 Je to náš budoucí problém.
ps2013-057-07-004-011.u20.p7.s5 A jak se s ním dokážeme vyrovnat, určí i naše existenční přežití v budoucím světě, v naší složitější budoucnosti.
ps2013-057-07-004-011.u20.p8.s1 Tento zákon, jak ho navrhuje pan ministr a jak ho navrhuje koaliční vláda, tato kompetence, kterou, doufám, svěříme Vojenskému zpravodajství, je v této chvíli to jediné, co můžeme - vlastně ne můžeme, ale musíme nezbytně učinit.
ps2013-057-07-004-011.u20.p8.s2 Nic jiného totiž k dispozici nemáme.
ps2013-057-07-004-011.u20.p8.s3 Zároveň tento krok chápu jako první krok při budování nového druhu našich ozbrojených sil, sil kybernetické obrany.
ps2013-057-07-004-011.u20.p9.s1 A apeluji na vás, kolegové, abyste se na to podívali opravdu z toho věcného pohledu a tento zákon při třetím čtení schválili.
ps2013-057-07-004-011.u20.p9.s2 Děkuju za pozornost.
ps2013-057-07-004-011.u21.p1.s1 Děkuji vám, pane poslanče.
ps2013-057-07-004-011.u21.p1.s2 Jako další v rozpravě vystoupí pan poslanec Martin Sedlář.
ps2013-057-07-004-011.u21.p1.s3 Máte slovo, pane poslanče.
ps2013-057-07-004-011.u22.p1.s1 Děkuji.
ps2013-057-07-004-011.u22.p1.s2 Vážený pane předsedající, členové vlády, kolegyně, kolegové, Dovolte mi z tohoto místa vás požádat, abychom si skutečně uvědomili, že výkon kybernetické obrany je nedílnou součástí k zajišťování obrany státu, což bylo vlastně i formálně definováno na summitu NATO ve Varšavě, kde byl - a chtělo by se říci konečně - tento prostor, tato dimenze uznána jako čtvrtou dimenzí.
ps2013-057-07-004-011.u22.p1.s3 Odborníci samozřejmě tvrdí, že tou pátou dimenzí je vesmír, což je v pořádku.
ps2013-057-07-004-011.u22.p2.s1 Jak sami dnes již známe z našich osobních životů, závislost naše na elektronických systémech je neustále vzrůstající.
ps2013-057-07-004-011.u22.p2.s2 V oblasti obrany to platí také a možná ještě více, počínaje komunikací a konče sofistikovanými organizačními systémy.
ps2013-057-07-004-011.u22.p2.s3 Naši vojáci můžou být sebelépe vybavení, můžou být sebelépe vycvičeni, ale v dnešní době, a to je fakt, bez podpory kybernetické, bez podpory kybernetické obrany jim to nebude tolik platné.
ps2013-057-07-004-011.u22.p3.s1 V duchu nepsaných dohod, že obrana naší země je nadstranických tématem, si vás dovolím požádat, abyste podpořili tuhle novelu zákona ve třetím čtení.
ps2013-057-07-004-011.u22.p3.s2 Děkuji.
ps2013-057-07-004-011.u23.p1.s1 Také vám děkuji, pane poslanče.
ps2013-057-07-004-011.u23.p1.s2 Jako další v rozpravě vystoupí pan poslanec Jiří Skalický.
ps2013-057-07-004-011.u23.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2013-057-07-004-011.u24.p1.s1 Děkuji.
ps2013-057-07-004-011.u24.p1.s2 Vážený pane předsedající, pane ministře, dámy a pánové, dovolte, abych vás jménem TOP 09 seznámil s naším pohledem a názorem na danou problematiku.
ps2013-057-07-004-011.u24.p2.s1 Úvodem bych chtěl říct, že jsme si zcela jednoznačně vědomi celé problematiky a úlohy řešení kybernetické bezpečnosti našeho státu, nebo chcete-li kybernetické obrany.
ps2013-057-07-004-011.u24.p2.s2 Je naprosto evidentní, že posilování celého systému kybernetické obrany je naprosto nezbytné, a to ve všech úrovních, které jsou k dispozici a u kterých předpokládáme, že budou hrát význam i v letech budoucích.
ps2013-057-07-004-011.u24.p3.s1 Čili se shodneme v cíli, jakým způsobem chceme pokračovat a hlavně jaký měl být cíl, aby z toho měla prospěch naše země.
ps2013-057-07-004-011.u24.p3.s2 Nicméně bych zde chtěl upozornit pár poznámkami na místa, která považujeme buďto za diskusi, nebo za problematická, a pokud... ve třetím čtení třeba pan ministr na odpoví, tak budeme samozřejmě rádi.
ps2013-057-07-004-011.u24.p4.s1 Za prvé.
ps2013-057-07-004-011.u24.p4.s2 Svěřit kybernetickou obranu Vojenskému zpravodajství, a tady se trochu lišíme s kolegy, znamená prolomit důležitou zásadu, která byla přijata po roce 1989, že totiž zpravodajské služby mají mít pouze informační pravomoci, nikoliv pravomoci výkonné.
ps2013-057-07-004-011.u24.p4.s3 A teď můžeme diskutovat, jestli to je pravomoc výkonná, nebo informační.
ps2013-057-07-004-011.u24.p4.s4 Za klíčové stále považujeme postavení Národního bezpečnostní úřadu, resp. vznikajícího Národního úřadu pro kybernetickou bezpečnost, kterou jednoznačně podporujeme.
ps2013-057-07-004-011.u24.p4.s5 Zatímco těžiště práce zpravodajských služeb je tedy v získávání a shromažďování informací.
ps2013-057-07-004-011.u24.p4.s6 Linka, která je - to znamená dosavadní strukturu, Národní bezpečnostní úřad, Národní centrum kybernetické bezpečnosti, vládní CERT a národní CERT -, považujeme v tomto okamžiku za zásadní a důležitou a k by se měly všechny kroky vázat prioritně.
ps2013-057-07-004-011.u24.p4.s7 Tam je ten rozpor, jestli Vojenské zpravodajství nedostává příliš velké pravomoci z hlediska let budoucích.
ps2013-057-07-004-011.u24.p5.s1 Povinnost - další poznámka a bod.
ps2013-057-07-004-011.u24.p5.s2 Povinnost providerů umožnit připojení rozhraní pro připojení technických prostředků umožní Vojenskému zpravodajství nejen monitorovat komunikaci, což je samozřejmě správné a potřebné, ale též do i vstupovat, pozměňovat ji, ukončovat apod., což je v rozporu s ústavním pořádkem v článku 13 Listiny základních práv a svobod - neporušitelnost listovního tajemství.
ps2013-057-07-004-011.u24.p6.s1 Další poznámka - termín, který se používá.
ps2013-057-07-004-011.u24.p6.s2 Technické prostředky kybernetické obrany.
ps2013-057-07-004-011.u24.p6.s3 Není zcela jasné, co se pod tímto termínem skrývá.
ps2013-057-07-004-011.u24.p6.s4 Jak mají působit, eventuálně jak mají být kontrolovány.
ps2013-057-07-004-011.u24.p7.s1 Další poznámka.
ps2013-057-07-004-011.u24.p7.s2 Je poněkud vágní dikce, zda jejich nasazení bude trvalé, dočasné, a naopak je zřejmé, že takové zařízení umožní nejen sběr metadat, ale i monitoring obsahu komunikace.
ps2013-057-07-004-011.u24.p7.s3 V takovém případě by mělo tedy Vojenské zpravodajství - tady je otazník - požádat o povolení soud, podobně jako Policie ČR.
ps2013-057-07-004-011.u24.p7.s4 Kdo o tom bude rozhodovat, eventuálně jaké by tady měly být kontrolní mechanismy.
ps2013-057-07-004-011.u24.p8.s1 Další bod.
ps2013-057-07-004-011.u24.p8.s2 Zákon neurčuje pravidla pro nakládání s daty, která se tedy budou shánět, shromažďovat.
ps2013-057-07-004-011.u24.p8.s3 Jaká data se mají ukládat, resp. kde se mají ukládat, jak se mají zpracovávat, kdy se mají likvidovat, kdo k nim bude mít přístup.
ps2013-057-07-004-011.u24.p9.s1 Další poznámka.
ps2013-057-07-004-011.u24.p9.s2 Tento zásah do internetové komunikace bude probíhat bez vědomí operátorů, kteří tak již nebudou moci garantovat zákazníkům plnou důvěrnost přenášených dat, tak i adresátů komunikace, a představuje tudíž zásadní prolomení ústavně garantovaných práv a svobod, kdy se jedná zejména o článek 10 Ochrana soukromí a článek 13 Ochrana listovního tajemství.
ps2013-057-07-004-011.u24.p9.s3 Přičemž osobně jsem si vědom toho, že samozřejmě ochrana státu a bezpečnost může být tímto nadřazená, ale pak se musí přesně popsat, jakým způsobem to bude prováděno.

Text viewDownload CoNNL-U