ps2013-056-06-007-041.u1.p1.s1
| 41. |
ps2013-056-06-007-041.u1.p1.s2
| Vládní návrh zákona o elektronické identifikaci /sněmovní tisk [1069](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=1069&O=7)/ - prvé čtení |
ps2013-056-06-007-041.u1.p2.s1
| Z pověření vlády předložený návrh uvede pan ministr vnitra Milan Chovanec. |
ps2013-056-06-007-041.u1.p2.s2
| Prosím, pane mistře, máte slovo. |
ps2013-056-06-007-041.u2.p1.s1
| Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych uvedl návrh zákona o elektronické identifikaci. |
ps2013-056-06-007-041.u2.p2.s1
| Prvním cílem navrhovaného zákona je dokončení adaptace právního řádu České republiky na přijetí unijního nařízení o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu pod názvem nařízení eIDAS. |
ps2013-056-06-007-041.u2.p2.s2
| Druhým cílem navrhovaného zákona je stanovení obecných pravidel pro využití elektronické identifikace v situacích, kdy povinnost prokázat či ověřit totožnost ukládá stát, event. nadstátní subjekt. |
ps2013-056-06-007-041.u2.p3.s1
| Návrh zákona zakotvuje obecné pravidlo elektronické identifikace, které spočívá v užití tzv. kvalifikovaného systému elektronické identifikace při prokazování či ověřování totožnosti elektronickou cestou v případě, kdy povinnost prokázat či ověřit totožnost ukládá, jak jsem již říkal, stát, příp. nadstátní subjekt. |
ps2013-056-06-007-041.u2.p3.s2
| Návrh zákona pak definuje požadavky, které musí kvalifikovaný systém elektronické identifikace splňovat, a dále povinnost kvalifikovaných správců systému elektronické identifikace a kvalifikovaných poskytovatelů a držitelů prostředků pro elektronickou identifikaci. |
ps2013-056-06-007-041.u2.p3.s3
| Návrh zákona stanoví působnost Ministerstva vnitra a Správy základních registrů, která je správcem státního informačního systému pro elektronické identifikaci označovaného jako národní bod pro identifikaci a autentizaci. |
ps2013-056-06-007-041.u2.p4.s1
| Za účelem vynucování případného dodržování povinností kvalifikovaných správců systému elektronické identifikace nestátní povahy se konstruují skutkové podstaty přestupků, které již respektují novou koncepci správního trestání. |
ps2013-056-06-007-041.u2.p5.s1
| Děkuji za pozornost. |
ps2013-056-06-007-041.u3.p1.s1
| Já děkuji panu ministrovi a nyní prosím zpravodajku pro prvé čtení paní poslankyni Věru Kovářovou, aby se ujala slova. |
ps2013-056-06-007-041.u3.p1.s2
| Prosím, paní poslankyně. |
ps2013-056-06-007-041.u4.p1.s1
| Vážené kolegyně, vážení kolegové, pan ministr ve svém úvodním slově popsal návrh zákona označený jako sněmovní tisk 1069. |
ps2013-056-06-007-041.u4.p1.s2
| Budu tedy ve svém vystoupení stručná. |
ps2013-056-06-007-041.u4.p2.s1
| Návrh zákona o elektronické identifikaci představuje národní právní úpravu reagující na část nařízení eIDAS, která se týká elektronické identifikace. |
ps2013-056-06-007-041.u4.p2.s2
| Návrh má za cíl položit základy státem garantované identity osob prokazované elektronicky a co nejvíc využít stávajících informačních systémů veřejné správy, zejména systému základních registrů. |
ps2013-056-06-007-041.u4.p2.s3
| Vedle toho otevírá možnost pro prokazování elektronické identity dalšími komerčními prostředky. |
ps2013-056-06-007-041.u4.p3.s1
| Obecně se dá tento zákon popsat jako definování hřiště s pravidly hry, kde lze různými prostředky prokazovat identitu osob, a s tou nejvyšší důvěryhodností je to prostřednictvím minulý týden schválené elektronické občanky. |
ps2013-056-06-007-041.u4.p3.s2
| V dalších případech by se mohlo jednat např. o identifikaci na základě využití přihlašování se do elektronického bankovnictví a konče komerčními prostředky typu moje ID, a to na základě podmínek stanovených tímto zákonem. |
ps2013-056-06-007-041.u4.p3.s3
| Těmito prostředky by se výrazným a masovým způsobem mohla rozšířit nejenom tolik žádaná elektronická komunikace občana se státem, ale také se samosprávami a v konečné fázi i s komerčními subjekty. |
ps2013-056-06-007-041.u4.p3.s4
| Dovolila bych si však zdůraznit, že je zde třeba součinnost se všemi subjekty veřejné správy, aby na tento způsob komunikace byly včas a řádně připraveny. |
ps2013-056-06-007-041.u4.p4.s1
| Organizační výbor navrhl výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výbor garanční a zároveň navrhuji z titulu provázanosti nechat hlasovat o sloučené rozpravě s následujícím sněmovním tiskem 1070, kterým se mění zákony související s přijetím výše uvedeného návrhu. |
ps2013-056-06-007-041.u4.p5.s1
| Děkuji za pozornost. |
ps2013-056-06-007-041.u5.p1.s1
| Já děkuji paní zpravodajce a otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Ivan Pilný. |
ps2013-056-06-007-041.u5.p1.s2
| Prosím, pane poslanče, máte slovo. |
ps2013-056-06-007-041.u6.p1.s1
| Děkuji za slovo, pane předsedající. |
ps2013-056-06-007-041.u6.p1.s2
| Vážené kolegyně a kolegové, já jsem velice rád, že do Sněmovny dospěl tak důležitý zákon, jako je zákon o elektronické identitě, protože ten má opravdu obrovské dopady ve všech možných oblastech. |
ps2013-056-06-007-041.u6.p1.s3
| Nejsem ovšem šťasten z toho, že nejdřív byl projednán zákon o občanských průkazech s čipem, protože ten zákon, sám pan ministr to musel přiznat, bude po přijetí tohoto zákona pravděpodobně nutné novelizovat. |
ps2013-056-06-007-041.u6.p1.s4
| Na druhou stranu paradoxně to vytvořilo pro ty, kteří se tím příliš nezabývají, aspoň představu o tom, co takový prostředek identifikace elektronické může vůbec být. |
ps2013-056-06-007-041.u6.p2.s1
| Já bych chtěl jenom upozornit na pár problémů, které v tom zákoně jsou a které se budou muset vyřešit. |
ps2013-056-06-007-041.u6.p3.s1
| První věc. |
ps2013-056-06-007-041.u6.p3.s2
| Jsou tam stanoveny tři úrovně identifikace - nízká, značná a vysoká. |
ps2013-056-06-007-041.u6.p3.s3
| Není v tom zákoně zřejmé, kdo bude rozhodovat o tom, pro který způsob identifikace, třeba pro kterou část veřejné nebo státní správy bude která identifikace příslušná. |
ps2013-056-06-007-041.u6.p3.s4
| To není jenom problém toho, kdo za to je zodpovědný, ale je to také problém nákladů. |
ps2013-056-06-007-041.u6.p3.s5
| Ve studii RIA, která tam je, se odhadují náklady na zavedení elektronické identity 140 mil. plus 58 mil. |
ps2013-056-06-007-041.u6.p3.s6
| To jsou naprosto abstraktní vymyšlená čísla, protože ty náklady můžou být nulové, když někdo tu elektronickou identitu nebude měnit, anebo můžou být astronomické a můžou být v řádech stovek milionů až miliard a to je číslo, které je daleko představitelnější. |
ps2013-056-06-007-041.u6.p4.s1
| Nevím také, jak se bude zacházet se systémy, které už existují, například datové schránky, jaká to bude úroveň identifikace, jaká úroveň identifikace bude u systémů, které jsou ve státní správě zavedeny, jako EET, jestli je bude potřeba změnit, nebo ne podle toho, jaký jim bude přisouzen stupeň identifikace. |
ps2013-056-06-007-041.u6.p4.s2
| Z toho vyplývá, že úvahy o tom, kolik to bude stát, jsou postaveny zcela na vodě a bude potřeba se jimi daleko přesněji zabývat. |
ps2013-056-06-007-041.u6.p5.s1
| Další věc, o které se povede velká diskuze, jsou osobní údaje, protože s elektronickou identitou je spojena celá řada osobních údajů, a bude potřeba opravdu vést diskuze o tom, jaké a v jakých případech se tato data mají chránit. |
ps2013-056-06-007-041.u6.p6.s1
| Znovu tedy říkám, že jsem velice rád, že ten zákon dorazil, je potřeba ho řádně projednat a přijmout, a je zcela namístě, protože je to věc, která ovlivňuje nejen státní a veřejnou správu, ale nás všechny, kteří budou vstupovat do jakéhokoliv systému včetně komerčních, které už nějakou identifikaci mají, a jestli ji změní, nebo přijmou, je jejich věc a je také věc jejich nákladů, ale stát podle mého názoru, pokud to budeme brát vážně, to bude stát mnohem víc než odhadované náklady, které jsou ve studii RIA. |
ps2013-056-06-007-041.u6.p7.s1
| Děkuji za pozornost. |
ps2013-056-06-007-041.u7.p1.s1
| Děkuji panu poslanci Pilnému. |
ps2013-056-06-007-041.u7.p1.s2
| Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Štěpán Stupčuk. |
ps2013-056-06-007-041.u7.p1.s3
| Prosím, pane poslanče. |
ps2013-056-06-007-041.u8.p1.s1
| Děkuji za slovo. |
ps2013-056-06-007-041.u8.p1.s2
| Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, já bych si dovolil požádat o zkrácení lhůty pro projednání návrhu zákona ve výborech na 30 dnů. |
ps2013-056-06-007-041.u8.p1.s3
| Děkuji. |
ps2013-056-06-007-041.u9.p1.s1
| Děkuji. |
ps2013-056-06-007-041.u9.p1.s2
| Eviduji tento návrh. |
ps2013-056-06-007-041.u9.p1.s3
| Ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy. |
ps2013-056-06-007-041.u9.p1.s4
| Jestliže nikdo takový není, končím obecnou rozpravu a ptám se na závěrečná slova pana ministra a případně paní zpravodajky. |
ps2013-056-06-007-041.u9.p1.s5
| Není zájem. |
ps2013-056-06-007-041.u9.p1.s6
| Neeviduji návrh na vrácení či zamítnutí předloženého návrhu, budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. |
ps2013-056-06-007-041.u9.p1.s7
| Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. |
ps2013-056-06-007-041.u9.p2.s1
| Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu výboru. |
ps2013-056-06-007-041.u9.p2.s2
| Navrhuje někdo přikázání jinému garančnímu výboru? |
ps2013-056-06-007-041.u9.p2.s3
| Není tomu tak. |
ps2013-056-06-007-041.u9.p3.s1
| Zahajuji tedy hlasování o přikázání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu výboru. |
ps2013-056-06-007-041.u9.p3.s2
| Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. |
ps2013-056-06-007-041.u9.p3.s3
| Kdo je proti? |
ps2013-056-06-007-041.u9.p4.s1
| Je to [hlasování 368](https://www.psp.cz/sqw/hlasy.sqw?G=65987), přihlášeno je 118 poslankyň a poslanců, pro 103, proti žádný. |
ps2013-056-06-007-041.u9.p4.s2
| Návrh byl přijat. |
ps2013-056-06-007-041.u9.p4.s3
| Konstatuji, že návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu. |
ps2013-056-06-007-041.u9.p5.s1
| Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. |
ps2013-056-06-007-041.u9.p5.s2
| Má někdo návrh na další výbor? |
ps2013-056-06-007-041.u9.p5.s3
| Prosím, pane poslanče, máte slovo. |
ps2013-056-06-007-041.u10.p1.s1
| S dopadem eHealth navrhuji zdravotní výbor. |
ps2013-056-06-007-041.u11.p1.s1
| Pan poslanec Běhounek navrhuje zdravotní výbor. |
ps2013-056-06-007-041.u11.p1.s2
| Jestliže nikdo nemá další návrh, je tady žádost o odhlášení všech. |
ps2013-056-06-007-041.u11.p1.s3
| Odhlašuji vás tedy a prosím, abyste se přihlásili svými hlasovacími kartami. |
ps2013-056-06-007-041.u11.p2.s1
| Budeme hlasovat návrh pan poslance Běhounka na přikázání zdravotnímu výboru. |
ps2013-056-06-007-041.u11.p3.s1
| Zahajuji hlasování o přikázání zdravotnímu výboru. |
ps2013-056-06-007-041.u11.p3.s2
| Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. |
ps2013-056-06-007-041.u11.p3.s3
| Kdo je proti? |
ps2013-056-06-007-041.u11.p4.s1
| Je to [hlasování 369](https://www.psp.cz/sqw/hlasy.sqw?G=65988), přihlášeno je 105 poslankyň a poslanců, pro 100, proti žádný. |
ps2013-056-06-007-041.u11.p4.s2
| Návrh byl přijat. |
ps2013-056-06-007-041.u11.p5.s1
| Poslední hlasování je návrh na zkrácení lhůty o 30 dnů na 30 dnů, tak jak byl navržen v obecné rozpravě. |
ps2013-056-06-007-041.u11.p6.s1
| Zahajuji hlasování o zkrácení lhůty. |
ps2013-056-06-007-041.u11.p6.s2
| Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. |
ps2013-056-06-007-041.u11.p6.s3
| Kdo je proti? |
ps2013-056-06-007-041.u11.p7.s1
| Je to [hlasování 370](https://www.psp.cz/sqw/hlasy.sqw?G=65989), přihlášeno je 105 poslankyň a poslanců, pro 82, proti 6. Návrh byl přijat. |
ps2013-056-06-007-041.u11.p8.s1
| Lhůta k projednání byla zkrácena a návrh zákona jsme přikázali výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu a dále zdravotnímu výboru. |
ps2013-056-06-007-041.u11.p8.s2
| Děkuji panu ministrovi i paní zpravodajce a končím prvé čtení tohoto návrhu zákona. |
ps2013-056-06-007-041.u11.p9.s1
| Pan ministr už se ale chystá k našemu dalšímu bodu, jímž je |