|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-04-12 ps2013-056-06-007-041 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

41. Vládní návrh zákona o elektronické identifikaci /sněmovní tisk 1069/ - prvé čtení

Date2017-04-12
Meetingps2013/056
Agenda Itemps2013/056/041
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/056schuz/s056220.htm

Select a sentence

ps2013-056-06-007-041.u1.p1.s1 41.
ps2013-056-06-007-041.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o elektronické identifikaci /sněmovní tisk 1069/ - prvé čtení
ps2013-056-06-007-041.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede pan ministr vnitra Milan Chovanec.
ps2013-056-06-007-041.u1.p2.s2 Prosím, pane mistře, máte slovo.
ps2013-056-06-007-041.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych uvedl návrh zákona o elektronické identifikaci.
ps2013-056-06-007-041.u2.p2.s1 Prvním cílem navrhovaného zákona je dokončení adaptace právního řádu České republiky na přijetí unijního nařízení o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu pod názvem nařízení eIDAS.
ps2013-056-06-007-041.u2.p2.s2 Druhým cílem navrhovaného zákona je stanovení obecných pravidel pro využití elektronické identifikace v situacích, kdy povinnost prokázat či ověřit totožnost ukládá stát, event. nadstátní subjekt.
ps2013-056-06-007-041.u2.p3.s1 Návrh zákona zakotvuje obecné pravidlo elektronické identifikace, které spočívá v užití tzv. kvalifikovaného systému elektronické identifikace při prokazování či ověřování totožnosti elektronickou cestou v případě, kdy povinnost prokázat či ověřit totožnost ukládá, jak jsem již říkal, stát, příp. nadstátní subjekt.
ps2013-056-06-007-041.u2.p3.s2 Návrh zákona pak definuje požadavky, které musí kvalifikovaný systém elektronické identifikace splňovat, a dále povinnost kvalifikovaných správců systému elektronické identifikace a kvalifikovaných poskytovatelů a držitelů prostředků pro elektronickou identifikaci.
ps2013-056-06-007-041.u2.p3.s3 Návrh zákona stanoví působnost Ministerstva vnitra a Správy základních registrů, která je správcem státního informačního systému pro elektronické identifikaci označovaného jako národní bod pro identifikaci a autentizaci.
ps2013-056-06-007-041.u2.p4.s1 Za účelem vynucování případného dodržování povinností kvalifikovaných správců systému elektronické identifikace nestátní povahy se konstruují skutkové podstaty přestupků, které již respektují novou koncepci správního trestání.
ps2013-056-06-007-041.u2.p5.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-056-06-007-041.u3.p1.s1 děkuji panu ministrovi a nyní prosím zpravodajku pro prvé čtení paní poslankyni Věru Kovářovou, aby se ujala slova.
ps2013-056-06-007-041.u3.p1.s2 Prosím, paní poslankyně.
ps2013-056-06-007-041.u4.p1.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, pan ministr ve svém úvodním slově popsal návrh zákona označený jako sněmovní tisk 1069.
ps2013-056-06-007-041.u4.p1.s2 Budu tedy ve svém vystoupení stručná.
ps2013-056-06-007-041.u4.p2.s1 Návrh zákona o elektronické identifikaci představuje národní právní úpravu reagující na část nařízení eIDAS, která se týká elektronické identifikace.
ps2013-056-06-007-041.u4.p2.s2 Návrh za cíl položit základy státem garantované identity osob prokazované elektronicky a co nejvíc využít stávajících informačních systémů veřejné správy, zejména systému základních registrů.
ps2013-056-06-007-041.u4.p2.s3 Vedle toho otevírá možnost pro prokazování elektronické identity dalšími komerčními prostředky.
ps2013-056-06-007-041.u4.p3.s1 Obecně se tento zákon popsat jako definování hřiště s pravidly hry, kde lze různými prostředky prokazovat identitu osob, a s tou nejvyšší důvěryhodností je to prostřednictvím minulý týden schválené elektronické občanky.
ps2013-056-06-007-041.u4.p3.s2 V dalších případech by se mohlo jednat např. o identifikaci na základě využití přihlašování se do elektronického bankovnictví a konče komerčními prostředky typu moje ID, a to na základě podmínek stanovených tímto zákonem.
ps2013-056-06-007-041.u4.p3.s3 Těmito prostředky by se výrazným a masovým způsobem mohla rozšířit nejenom tolik žádaná elektronická komunikace občana se státem, ale také se samosprávami a v konečné fázi i s komerčními subjekty.
ps2013-056-06-007-041.u4.p3.s4 Dovolila bych si však zdůraznit, že je zde třeba součinnost se všemi subjekty veřejné správy, aby na tento způsob komunikace byly včas a řádně připraveny.
ps2013-056-06-007-041.u4.p4.s1 Organizační výbor navrhl výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výbor garanční a zároveň navrhuji z titulu provázanosti nechat hlasovat o sloučené rozpravě s následujícím sněmovním tiskem 1070, kterým se mění zákony související s přijetím výše uvedeného návrhu.
ps2013-056-06-007-041.u4.p5.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-056-06-007-041.u5.p1.s1 děkuji paní zpravodajce a otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Ivan Pilný.
ps2013-056-06-007-041.u5.p1.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-056-06-007-041.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-056-06-007-041.u6.p1.s2 Vážené kolegyně a kolegové, jsem velice rád, že do Sněmovny dospěl tak důležitý zákon, jako je zákon o elektronické identitě, protože ten opravdu obrovské dopady ve všech možných oblastech.
ps2013-056-06-007-041.u6.p1.s3 Nejsem ovšem šťasten z toho, že nejdřív byl projednán zákon o občanských průkazech s čipem, protože ten zákon, sám pan ministr to musel přiznat, bude po přijetí tohoto zákona pravděpodobně nutné novelizovat.
ps2013-056-06-007-041.u6.p1.s4 Na druhou stranu paradoxně to vytvořilo pro ty, kteří se tím příliš nezabývají, aspoň představu o tom, co takový prostředek identifikace elektronické může vůbec být.
ps2013-056-06-007-041.u6.p2.s1 bych chtěl jenom upozornit na pár problémů, které v tom zákoně jsou a které se budou muset vyřešit.
ps2013-056-06-007-041.u6.p3.s1 První věc.
ps2013-056-06-007-041.u6.p3.s2 Jsou tam stanoveny tři úrovně identifikace - nízká, značná a vysoká.
ps2013-056-06-007-041.u6.p3.s3 Není v tom zákoně zřejmé, kdo bude rozhodovat o tom, pro který způsob identifikace, třeba pro kterou část veřejné nebo státní správy bude která identifikace příslušná.
ps2013-056-06-007-041.u6.p3.s4 To není jenom problém toho, kdo za to je zodpovědný, ale je to také problém nákladů.
ps2013-056-06-007-041.u6.p3.s5 Ve studii RIA, která tam je, se odhadují náklady na zavedení elektronické identity 140 mil. plus 58 mil.
ps2013-056-06-007-041.u6.p3.s6 To jsou naprosto abstraktní vymyšlená čísla, protože ty náklady můžou být nulové, když někdo tu elektronickou identitu nebude měnit, anebo můžou být astronomické a můžou být v řádech stovek milionů miliard a to je číslo, které je daleko představitelnější.
ps2013-056-06-007-041.u6.p4.s1 Nevím také, jak se bude zacházet se systémy, které existují, například datové schránky, jaká to bude úroveň identifikace, jaká úroveň identifikace bude u systémů, které jsou ve státní správě zavedeny, jako EET, jestli je bude potřeba změnit, nebo ne podle toho, jaký jim bude přisouzen stupeň identifikace.
ps2013-056-06-007-041.u6.p4.s2 Z toho vyplývá, že úvahy o tom, kolik to bude stát, jsou postaveny zcela na vodě a bude potřeba se jimi daleko přesněji zabývat.
ps2013-056-06-007-041.u6.p5.s1 Další věc, o které se povede velká diskuze, jsou osobní údaje, protože s elektronickou identitou je spojena celá řada osobních údajů, a bude potřeba opravdu vést diskuze o tom, jaké a v jakých případech se tato data mají chránit.
ps2013-056-06-007-041.u6.p6.s1 Znovu tedy říkám, že jsem velice rád, že ten zákon dorazil, je potřeba ho řádně projednat a přijmout, a je zcela namístě, protože je to věc, která ovlivňuje nejen státní a veřejnou správu, ale nás všechny, kteří budou vstupovat do jakéhokoliv systému včetně komerčních, které nějakou identifikaci mají, a jestli ji změní, nebo přijmou, je jejich věc a je také věc jejich nákladů, ale stát podle mého názoru, pokud to budeme brát vážně, to bude stát mnohem víc než odhadované náklady, které jsou ve studii RIA.
ps2013-056-06-007-041.u6.p7.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-056-06-007-041.u7.p1.s1 Děkuji panu poslanci Pilnému.
ps2013-056-06-007-041.u7.p1.s2 Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Štěpán Stupčuk.
ps2013-056-06-007-041.u7.p1.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2013-056-06-007-041.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-056-06-007-041.u8.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, bych si dovolil požádat o zkrácení lhůty pro projednání návrhu zákona ve výborech na 30 dnů.
ps2013-056-06-007-041.u8.p1.s3 Děkuji.
ps2013-056-06-007-041.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2013-056-06-007-041.u9.p1.s2 Eviduji tento návrh.
ps2013-056-06-007-041.u9.p1.s3 Ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy.
ps2013-056-06-007-041.u9.p1.s4 Jestliže nikdo takový není, končím obecnou rozpravu a ptám se na závěrečná slova pana ministra a případně paní zpravodajky.
ps2013-056-06-007-041.u9.p1.s5 Není zájem.
ps2013-056-06-007-041.u9.p1.s6 Neeviduji návrh na vrácení či zamítnutí předloženého návrhu, budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.
ps2013-056-06-007-041.u9.p1.s7 Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.
ps2013-056-06-007-041.u9.p2.s1 Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu výboru.
ps2013-056-06-007-041.u9.p2.s2 Navrhuje někdo přikázání jinému garančnímu výboru?
ps2013-056-06-007-041.u9.p2.s3 Není tomu tak.
ps2013-056-06-007-041.u9.p3.s1 Zahajuji tedy hlasování o přikázání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu výboru.
ps2013-056-06-007-041.u9.p3.s2 Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko.
ps2013-056-06-007-041.u9.p3.s3 Kdo je proti?
ps2013-056-06-007-041.u9.p4.s1 Je to hlasování 368, přihlášeno je 118 poslankyň a poslanců, pro 103, proti žádný.
ps2013-056-06-007-041.u9.p4.s2 Návrh byl přijat.
ps2013-056-06-007-041.u9.p4.s3 Konstatuji, že návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu.
ps2013-056-06-007-041.u9.p5.s1 Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru.
ps2013-056-06-007-041.u9.p5.s2 někdo návrh na další výbor?
ps2013-056-06-007-041.u9.p5.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-056-06-007-041.u10.p1.s1 S dopadem eHealth navrhuji zdravotní výbor.
ps2013-056-06-007-041.u11.p1.s1 Pan poslanec Běhounek navrhuje zdravotní výbor.
ps2013-056-06-007-041.u11.p1.s2 Jestliže nikdo nemá další návrh, je tady žádost o odhlášení všech.
ps2013-056-06-007-041.u11.p1.s3 Odhlašuji vás tedy a prosím, abyste se přihlásili svými hlasovacími kartami.
ps2013-056-06-007-041.u11.p2.s1 Budeme hlasovat návrh pan poslance Běhounka na přikázání zdravotnímu výboru.
ps2013-056-06-007-041.u11.p3.s1 Zahajuji hlasování o přikázání zdravotnímu výboru.
ps2013-056-06-007-041.u11.p3.s2 Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko.
ps2013-056-06-007-041.u11.p3.s3 Kdo je proti?
ps2013-056-06-007-041.u11.p4.s1 Je to hlasování 369, přihlášeno je 105 poslankyň a poslanců, pro 100, proti žádný.
ps2013-056-06-007-041.u11.p4.s2 Návrh byl přijat.
ps2013-056-06-007-041.u11.p5.s1 Poslední hlasování je návrh na zkrácení lhůty o 30 dnů na 30 dnů, tak jak byl navržen v obecné rozpravě.
ps2013-056-06-007-041.u11.p6.s1 Zahajuji hlasování o zkrácení lhůty.
ps2013-056-06-007-041.u11.p6.s2 Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko.
ps2013-056-06-007-041.u11.p6.s3 Kdo je proti?
ps2013-056-06-007-041.u11.p7.s1 Je to hlasování 370, přihlášeno je 105 poslankyň a poslanců, pro 82, proti 6. Návrh byl přijat.
ps2013-056-06-007-041.u11.p8.s1 Lhůta k projednání byla zkrácena a návrh zákona jsme přikázali výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu a dále zdravotnímu výboru.
ps2013-056-06-007-041.u11.p8.s2 Děkuji panu ministrovi i paní zpravodajce a končím prvé čtení tohoto návrhu zákona.
ps2013-056-06-007-041.u11.p9.s1 Pan ministr se ale chystá k našemu dalšímu bodu, jímž je

Text viewDownload CoNNL-U