|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-04-05 ps2013-056-02-006-036 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

36. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí České republiky, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 930/ - prvé čtení

Date2017-04-05
Meetingps2013/056
Agenda Itemps2013/056/036
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/056schuz/s056063.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 278 • previousnext

ps2013-056-02-006-036.u1.p1.s1 36.
ps2013-056-02-006-036.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí České republiky, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 930/ - prvé čtení
ps2013-056-02-006-036.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede přítomný ministr životního prostředí pan Richard Brabec.
ps2013-056-02-006-036.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
ps2013-056-02-006-036.u2.p1.s1 Tak, potřetí děkuji za slovo, vážený pane předsedající, a je možné, že dnes naposled.
ps2013-056-02-006-036.u2.p2.s1 Návrh této novely v sobě obsahuje několik bodů.
ps2013-056-02-006-036.u2.p2.s2 Především napravuje nedostatečnou implementaci rámcové směrnice o vodách, konkrétně odst. 4.7, tím, že zakotvuje způsob udělování výjimek vodoprávním úřadem v případě, že realizací záměru dojde ke zhoršení stavu vodního útvaru povrchové nebo podzemní vody.
ps2013-056-02-006-036.u2.p2.s3 Návrh tak umožňuje dotčeným vodoprávním úřadům dvoufázově zhodnotit, zda posuzovaným záměrem nedojde ke zhoršení stavu dotčeného vodního útvaru.
ps2013-056-02-006-036.u2.p3.s1 Dále předloženým návrhem dochází též k naplnění některých požadavků plynoucích z tzv. ekoauditu, tedy z usnesení vlády č. 72 ze dne 30. ledna 2013.
ps2013-056-02-006-036.u2.p3.s2 Tady konkrétně dochází k významnému omezení administrativy v oblasti poplatků, kdy je v návrhu novelu upuštěno od povinnosti podávat poplatková hlášení u obou typů poplatků, tzv. zrušení záloh.
ps2013-056-02-006-036.u2.p3.s3 Rovněž byla omezena povinnost ohlašování údajů přes elektronický systém plnění ohlašovacích povinností, tzv. ISPOP, na zdroje s povoleným vypouštěním větším než 6 000 m3 odpadních vod za kalendářní rok, což se zásadním způsobem projeví na snížení administrativy u desítek tisíc malých zdrojů znečištění, což jsou většinou obce pod sto obyvatel a malé domovní čistírny odpadních vod.
ps2013-056-02-006-036.u2.p4.s1 Jednou z dalších změn, kterou návrh přináší, je také přenos správy poplatků za odebrané množství podzemní vody a poplatků za vypouštění odpadních vod do vod povrchových z České inspekce životního prostředí na Státní fond životního prostředí České republiky a změna systému administrace ze správního na daňový řád.
ps2013-056-02-006-036.u2.p4.s2 Fond se tak stává správcem poplatků ve smyslu daňového řádu.
ps2013-056-02-006-036.u2.p4.s3 Mimo zjednodušení systému, které plyne z aplikace daňového řádu namísto dosavadního správního řádu a z centralizace celého procesu, je pozitivem také snížení administrativní zátěže České inspekce životního prostředí, která je a měla by být primárně orgánem kontrolním.
ps2013-056-02-006-036.u2.p5.s1 A konečně, dále se také navrhuje novelizace ustanovení týkajících se odpadních vod, především upřesnění definice pojmu odpadní voda a způsobů likvidace odpadních vod podle vodního zákona, včetně vyjasnění způsobu likvidace odpadních vod akumulovaných v tzv. bezodtokých jímkách.
ps2013-056-02-006-036.u2.p5.s2 Toto vymezení je nezbytnou reakcí na poslední novelu zákona o odpadech, která na základě požadavku Evropské komise zavádí zbytkovou kompetenci tohoto zákona na nakládání s odpadní vodou, jež není upraveno jinými složkovými zákony.
ps2013-056-02-006-036.u2.p6.s1 Dále dochází ke změně ustanovení týkající se geologických prací spojených se zásahem do pozemku.
ps2013-056-02-006-036.u2.p6.s2 Navrhovaná úprava dává vodoprávním úřadům možnost posoudit nebezpečí případného ovlivnění poměrů dříve, než dojde k realizaci geologických prací spojených se zásahem do pozemku.
ps2013-056-02-006-036.u2.p6.s3 Také dochází ke změně ustanovení týkajících se ochrany před povodněmi a záplavových území.
ps2013-056-02-006-036.u2.p6.s4 V zájmu ochrany před povodněmi se do znění vodního zákona navrhuje vložit ustanovení, které v odůvodněných případech zabrání opětovnému nebo novému zastavění záplavových území, případně zvýší informovanost občanů a podnikatelských subjektů o míře povodňového nebezpečí.
ps2013-056-02-006-036.u2.p6.s5 Rovněž se upravují některá sankční ustanovení a záležitosti týkající se vodoprávního dozoru.
ps2013-056-02-006-036.u2.p7.s1 I zde vzhledem k tomu, že 11. ledna 2017 zahájila Evropská komise tzv. EU Pilot, který se týká provedení směrnice do českého právního řádu, bych si vás dovolil požádat o zkrácení projednání ve výborech na 30 dní.
ps2013-056-02-006-036.u2.p7.s2 Děkuji.
ps2013-056-02-006-036.u3.p1.s1 vám děkuji, pane ministře, a prosím, aby se slova ujal pan zpravodaj pro prvé čtení poslanec Karel Tureček.
ps2013-056-02-006-036.u3.p1.s2 Máte slovo.
ps2013-056-02-006-036.u4.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-056-02-006-036.u4.p1.s2 Kolegyně a kolegové, myslím, že pan ministr popsal účel navrhované novely vodního zákona.
ps2013-056-02-006-036.u4.p1.s3 Zdůrazňuji, že nejdůležitějším asi účelem této novely je právě přenos správy poplatků za odebrané množství podzemní vody a poplatků za vypouštění odpadních vod do vod povrchových.
ps2013-056-02-006-036.u4.p2.s1 Dále chci zdůraznit, že organizační výbor navrhl jako garančním výborem výbor pro životní prostředí.
ps2013-056-02-006-036.u4.p2.s2 si pak dovolím navrhnout také k projednání výbor zemědělský, protože vodní zákon spadá do kompetence i Ministerstva zemědělství.
ps2013-056-02-006-036.u4.p3.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-056-02-006-036.u5.p1.s1 vám děkuji.
ps2013-056-02-006-036.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Jan Zahradník.
ps2013-056-02-006-036.u5.p1.s3 Eviduji přihlášku z pléna pana poslance Kučery.
ps2013-056-02-006-036.u5.p1.s4 Máte slovo, pane poslanče.
ps2013-056-02-006-036.u6.p1.s1 Děkuji.
ps2013-056-02-006-036.u6.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, toto je zákon, který před nějakou dobou vzbuzoval poměrně značné emoce, protože měl jednu z pasáží právě zvýšení poplatků za odběr podzemní vody.
ps2013-056-02-006-036.u6.p1.s3 Ale tato pasáž byla z návrhu nakonec vypuštěna, takže tím pádem tady na galerii, jak jsem si všiml, nesedí nikdo.
ps2013-056-02-006-036.u6.p1.s4 Jinak by tam asi byla daleko větší účast, protože to byla poměrně kontroverzní věc.
ps2013-056-02-006-036.u6.p2.s1 Nicméně nám tady zbývá ještě celá řada věcí, o kterých bych chtěl tady promluvit.
ps2013-056-02-006-036.u6.p2.s2 Pan ministr mluvil o souhlasu vodoprávního úřadu mj. také s pracemi, které mohou ovlivnit třeba vodní poměry, geologické práce spojené se zásahem do pozemku a následné využití průzkumného díla na stavbu a jímání podzemní vody nebo pro vrty pro využívání energetického potenciálu.
ps2013-056-02-006-036.u6.p2.s3 Tady je potřeba říct, že celá řada osob využívá průzkumné vrty k tomu, že pak buďto si zřídí na jejich místě studny nebo tepelná čerpadla.
ps2013-056-02-006-036.u6.p2.s4 Tento paragraf podle mého názoru sjednotí ten systém, lidé, kteří to dosud používají nelegálně nebo bez nějakého povolení, tak budou mít své věci v pořádku.
ps2013-056-02-006-036.u6.p2.s5 Pravdou je, že může dojít k zdražení realizací vrtů, odhadnuto nějak v jednotkách tisíc korun.
ps2013-056-02-006-036.u6.p3.s1 Co je další věc, je to tzv. posouzení možnosti zhoršení stavu záměrem dotčených vodních útvarů.
ps2013-056-02-006-036.u6.p3.s2 Vodoprávní úřad před vydáním souhlasu posoudí možnost zhoršení dobrého stavu nebo dobrého ekologického potenciálu záměrem dotčeného útvaru.
ps2013-056-02-006-036.u6.p3.s3 Pan ministr tady použil slovo ekoaudit.
ps2013-056-02-006-036.u6.p3.s4 Do povolování staveb tak nově bude vstupovat vodoprávní úřad.
ps2013-056-02-006-036.u6.p3.s5 Teď si říkám, jestli jsme náhodou před chvílí, dopoledne, neschválili po poměrně dramatickém projednávání a hlasování o asi 300 pozměňovacích návrzích stavební zákon - a teď tady najednou zavádíme další instituci vstupující do povolování staveb.
ps2013-056-02-006-036.u6.p3.s6 Nebylo možné tohleto zohlednit v tom stavebním zákonu a projednat to v celém kontextu tohoto složitého materiálu, který zaměstnal celou řadu připomínkových míst a který vyvolal takový tlak na pozměňovací návrhy?
ps2013-056-02-006-036.u6.p3.s7 Čili zvyšuje se tím jednak administrativní zátěž vodoprávních úřadů a samozřejmě také i vznikají problémy pro realizátory staveb.
ps2013-056-02-006-036.u6.p3.s8 A navíc každá nová pravomoc úředníka týkající se povolování stavby v sobě tak či onak skrývá určitý korupční potenciál.
ps2013-056-02-006-036.u6.p3.s9 Čili podle mne jsme neměli problematiku povolování staveb řešit takto odděleně, ale měli jsme to nějakým způsobem zahrnout do komplexní novely stavebního zákona, kterou jsme dopoledne tady projednali.
ps2013-056-02-006-036.u6.p4.s1 Pak je zde § 38, který mluví o akumulaci odpadní vody v bezodtokových jímkách, povinnosti zajistit zneškodňování odvozem na čistírnu a na výzvu vodoprávního úřadu nebo inspekce předložit doklady o odvozu odpadních vod za poslední dva kalendářní roky.
ps2013-056-02-006-036.u6.p4.s2 Tohle je podle mého názoru nejproblematičtější bod novely.
ps2013-056-02-006-036.u6.p4.s3 Je zrušena výjimka, že se za odpadní vody nepovažují srážkové vody z dešťových oddělovačů.
ps2013-056-02-006-036.u6.p4.s4 Otázka je, zdali máme dostatečnou kapacitu čističek na to, abychom všechny odpadní vody byli schopni vyčistit.
ps2013-056-02-006-036.u6.p4.s5 Zejména pro menší obce, které nemají vlastní kanalizaci a kde je sociální postavení občanů nižší, může samozřejmě zvýšení cen za likvidaci odpadních vod znamenat negativní ovlivnění jejich sociální situace.
ps2013-056-02-006-036.u6.p5.s1 A poslední moje připomínka se týká právě změny poplatkového místa.
ps2013-056-02-006-036.u6.p5.s2 Doposud byla správcem poplatku za vypouštění odpadních vod Česká inspekce životního prostředí, nyní se to převádí na Státní fond životního prostředí.
ps2013-056-02-006-036.u6.p5.s3 Pan ministr argumentuje tím, že je zde zatěžující agenda pro Českou inspekci životního prostředí, nakonec ty peníze stejně skončí u Státního fondu životního prostředí.
ps2013-056-02-006-036.u6.p5.s4 Ale není také možno hledat pravdu v tom, že Státní fond životního prostředí, který poměrně náročnou agendu, jsou veliké provozní náklady fondu, tak hledá nějaké zdroje příjmů?
ps2013-056-02-006-036.u6.p5.s5 Protože je možné, že po roce 2020, případně 2022 s novým programovým obdobím se výrazně sníží příjmy pro Státní fond životního prostředí z evropských zdrojů, což by mohlo znamenat, že zde bude jakási pochybnost o oprávněnosti existence tohoto fondu.
ps2013-056-02-006-036.u6.p5.s6 Takže i zde je třeba se nad tímto zamyslet a hledat tady nějaké další důvody, proč děláme celkem na první pohled ne úplně smysluplný krok, převádění správce poplatků z České inspekce na Státní fond životního prostředí.
ps2013-056-02-006-036.u6.p5.s7 opět doporučuji svým kolegům, abychom nebránili propustit tento zákon do druhého čtení, ale spíš pak budu hledat možnosti, jak některé tyto moje připomínky zohlednit při podání pozměňovacího návrhu ve druhém čtení.
ps2013-056-02-006-036.u6.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-056-02-006-036.u7.p1.s1 Děkuji vám, pane poslanče.
ps2013-056-02-006-036.u7.p1.s2 A nyní s přednostním právem předseda klubu TOP 09 pan poslanec Michal Kučera, který jako předseda u premiéru, tak se mu omlouvám, že jsem mu nedal slovo hned před chvilkou.
ps2013-056-02-006-036.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-056-02-006-036.u8.p1.s2 Myslím, že jsem si velice rád vyslechl slova svého předřečníka pana poslance Zahradníka.
ps2013-056-02-006-036.u8.p1.s3 Neměl jsem ambici ho nějakým způsobem předbíhat, zvlášť když jsme vystoupili jenom dva.
ps2013-056-02-006-036.u8.p2.s1 Dámy a pánové, před námi je novela vodního zákona, který na tabuli svítí s označením Vodní zákon - EU.
ps2013-056-02-006-036.u8.p2.s2 Ona to není tak úplně pravda, protože tam se nejedná o pouhou transpozici evropské normy, ale samozřejmě je tam celá řada změn, které si tam přidáváme tzv. národní cestou.
ps2013-056-02-006-036.u8.p2.s3 Nicméně to je jenom taková poznámka k tomu, abychom si uvědomili, že rozsah změn, které jsou ve vodním zákoně, bude pravděpodobně větší.
ps2013-056-02-006-036.u8.p2.s4 s jednou takovou přicházím.
ps2013-056-02-006-036.u8.p2.s5 Upřímně se přiznávám, že se budu snažit pro ni najít širší podporu, pokud taková bude, tak ji potom ztělesním do nějakého pozměňovacího návrhu, který věřím, že bude ku prospěchu našim obcím.
ps2013-056-02-006-036.u8.p3.s1 Jedná se o § 67, který hovoří o omezení v záplavových územích.
ps2013-056-02-006-036.u8.p3.s2 Jedná se mi o to - a ti z nás, kteří jsou i komunálními zastupiteli v obcích, si pamatují, a zejména ti, kteří jsou na březích řek, si pamatují, že v posledních letech došlo k přepočtu tzv. aktivních záplavových zón.
ps2013-056-02-006-036.u8.p3.s3 Stalo se to, že aktivní záplavové zóny začaly najednou zasahovat do území města, tam, kde dříve nebyly.
ps2013-056-02-006-036.u8.p3.s4 Řeknu konkrétní příklad z našeho města, tzn. z města Louny, kde nám nyní aktivní záplavová zóna sahá do městského parku.
ps2013-056-02-006-036.u8.p3.s5 A de facto ta voda samozřejmě se rozlévá stále stejně a lidé u nás jsou s zvyklí žít a vědí, jak ta voda tam působí, jak tam teče.
ps2013-056-02-006-036.u8.p3.s6 Nic dramatického se nezměnilo.
ps2013-056-02-006-036.u8.p3.s7 Změnilo se pouze to, že úředník samozřejmě dle nějakých pokynů či předpisů přepočetl aktivní záplavovou zónu a ta mu vyšla jinak než ta předchozí.
ps2013-056-02-006-036.u8.p3.s8 Aktivní záplavová zóna se rozšířila do městského parku.
ps2013-056-02-006-036.u8.p3.s9 Jaký je dnes stav?
ps2013-056-02-006-036.u8.p3.s10 V tom paragrafu se hovoří, že v aktivní zóně záplavových území se nesmí umisťovat, povolovat ani provádět stavby.
ps2013-056-02-006-036.u8.p3.s11 Víceméně v tuto chvíli my v našem městském parku nejsme schopni postavit ani dětské hřiště, které tam mimochodem dříve bylo a ničemu nevadilo.
ps2013-056-02-006-036.u8.p3.s12 Navíc ta voda tam je spodní, tzn. ona stoupá, vrací se někde z bočního koryta, není na proudnici, tedy ničemu výrazně nevadí.
ps2013-056-02-006-036.u8.p3.s13 Když jsme na to téma jako městští zastupitelé hovořili s povodím, jedná se tam samozřejmě o Povodí Ohře, tak tam samozřejmě z jejich strany je to správný postup, to znamená, oni řeknou, tak tam se nesmí stavět podle zákona, podle § 67 vodního zákona.
ps2013-056-02-006-036.u8.p3.s14 My vám sice rozumíme, ten váš požadavek je velmi rozumný a z takového pohledu obecného nám to nevadí, ale bohužel se musíme držet tohoto paragrafu a nemůžeme vám to dětské hřiště tam povolit.
ps2013-056-02-006-036.u8.p4.s1 Když se podíváme na situaci v povodích na různých místech, tak samozřejmě ono se k tomu přistupuje různě.
ps2013-056-02-006-036.u8.p4.s2 bych třeba připomenul tady náplavky v Praze, například.
ps2013-056-02-006-036.u8.p4.s3 Když se podíváte na náplavku, což bych řekl, že náplavka je přímo území, které je určeno k aktivnímu rozlití řeky při záplavě, tak na náplavce je celá řada aktivit, které jsou podstatně výraznější, než je jedno dětské hřiště, na které ovšem samozřejmě potřebujeme nějaké stavební povolení.
ps2013-056-02-006-036.u8.p5.s1 Kam tím směřuji?
ps2013-056-02-006-036.u8.p5.s2 Budu se snažit předložit takový pozměňovací návrh, který by umožnil, samozřejmě po velmi přísném posouzení vodoprávního úřadu, povolit stavbu, která by byla řekněme občanskou infrastrukturou.
ps2013-056-02-006-036.u8.p5.s3 Samozřejmě jednalo by se o to, že by to bylo v nějakých případech opodstatněných, odůvodněných a nebyly by to případy běžné, tedy spíše případy výjimečné.
ps2013-056-02-006-036.u8.p5.s4 Samozřejmě si uvědomuji to, že tam vnášíme jisté riziko, protože všichni si pamatujeme, co se stalo, když se stavěly stavby v bývalých korytech řek, ve starých korytech řek, co se stávalo při povodních.
ps2013-056-02-006-036.u8.p5.s5 To znamená se vším respektem a pokorou k tomuto.
ps2013-056-02-006-036.u8.p6.s1 Možná jenom pro zajímavost bych zmínil, že v tomto § 67 je povolena, automaticky povolena bez jakéhokoliv dalšího postoje vodoprávního úřadu, výstavba chmelnic.
ps2013-056-02-006-036.u8.p6.s2 To se víceméně také týká konkrétně města Louny.

Text viewDownload CoNNL-U