ps2013-056-02-006-036.u1.p1.s1
36 . ps2013-056-02-006-036.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 254 / 2001 Sb . , o vodách a o změně některých zákonů ( vodní zákon ) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 388 / 1991 Sb . , o Státním fondu životního prostředí České republiky , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 930 / - prvé čtení ps2013-056-02-006-036.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede přítomný ministr životního prostředí pan Richard Brabec . ps2013-056-02-006-036.u1.p2.s2
Prosím , pane ministře , ujměte se slova . ps2013-056-02-006-036.u2.p1.s1
Tak , potřetí děkuji za slovo , vážený pane předsedající , a je možné , že dnes už naposled . ps2013-056-02-006-036.u2.p2.s1
Návrh této novely v sobě obsahuje několik bodů . ps2013-056-02-006-036.u2.p2.s2
Především napravuje nedostatečnou implementaci rámcové směrnice o vodách , konkrétně odst . 4.7 , tím , že zakotvuje způsob udělování výjimek vodoprávním úřadem v případě , že realizací záměru dojde ke zhoršení stavu vodního útvaru povrchové nebo podzemní vody . ps2013-056-02-006-036.u2.p2.s3
Návrh tak umožňuje dotčeným vodoprávním úřadům dvoufázově zhodnotit , zda posuzovaným záměrem nedojde ke zhoršení stavu dotčeného vodního útvaru . ps2013-056-02-006-036.u2.p3.s1
Dále předloženým návrhem dochází též k naplnění některých požadavků plynoucích z tzv . ekoauditu , tedy z usnesení vlády č . 72 ze dne 30 . ledna 2013 . ps2013-056-02-006-036.u2.p3.s2
Tady konkrétně dochází k významnému omezení administrativy v oblasti poplatků , kdy je v návrhu novelu upuštěno od povinnosti podávat poplatková hlášení u obou typů poplatků , tzv . zrušení záloh . ps2013-056-02-006-036.u2.p3.s3
Rovněž byla omezena povinnost ohlašování údajů přes elektronický systém plnění ohlašovacích povinností , tzv . ISPOP , až na zdroje s povoleným vypouštěním větším než 6 000 m 3 odpadních vod za kalendářní rok , což se zásadním způsobem projeví na snížení administrativy u desítek tisíc malých zdrojů znečištění , což jsou většinou obce pod sto obyvatel a malé domovní čistírny odpadních vod . ps2013-056-02-006-036.u2.p4.s1
Jednou z dalších změn , kterou návrh přináší , je také přenos správy poplatků za odebrané množství podzemní vody a poplatků za vypouštění odpadních vod do vod povrchových z České inspekce životního prostředí na Státní fond životního prostředí České republiky a změna systému administrace ze správního na daňový řád . ps2013-056-02-006-036.u2.p4.s2
Fond se tak stává správcem poplatků ve smyslu daňového řádu . ps2013-056-02-006-036.u2.p4.s3
Mimo zjednodušení systému , které plyne z aplikace daňového řádu namísto dosavadního správního řádu a z centralizace celého procesu , je pozitivem také snížení administrativní zátěže České inspekce životního prostředí , která je a měla by být primárně orgánem kontrolním . ps2013-056-02-006-036.u2.p5.s1
A konečně , dále se také navrhuje novelizace ustanovení týkajících se odpadních vod , především upřesnění definice pojmu odpadní voda a způsobů likvidace odpadních vod podle vodního zákona , včetně vyjasnění způsobu likvidace odpadních vod akumulovaných v tzv . bezodtokých jímkách . ps2013-056-02-006-036.u2.p5.s2
Toto vymezení je nezbytnou reakcí na poslední novelu zákona o odpadech , která na základě požadavku Evropské komise zavádí zbytkovou kompetenci tohoto zákona na nakládání s odpadní vodou , jež není upraveno jinými složkovými zákony . ps2013-056-02-006-036.u2.p6.s1
Dále dochází ke změně ustanovení týkající se geologických prací spojených se zásahem do pozemku . ps2013-056-02-006-036.u2.p6.s2
Navrhovaná úprava dává vodoprávním úřadům možnost posoudit nebezpečí případného ovlivnění poměrů dříve , než dojde k realizaci geologických prací spojených se zásahem do pozemku . ps2013-056-02-006-036.u2.p6.s3
Také dochází ke změně ustanovení týkajících se ochrany před povodněmi a záplavových území . ps2013-056-02-006-036.u2.p6.s4
V zájmu ochrany před povodněmi se do znění vodního zákona navrhuje vložit ustanovení , které v odůvodněných případech zabrání opětovnému nebo novému zastavění záplavových území , případně zvýší informovanost občanů a podnikatelských subjektů o míře povodňového nebezpečí . ps2013-056-02-006-036.u2.p6.s5
Rovněž se upravují některá sankční ustanovení a záležitosti týkající se vodoprávního dozoru . ps2013-056-02-006-036.u2.p7.s1
I zde vzhledem k tomu , že 11 . ledna 2017 zahájila Evropská komise tzv . EU Pilot , který se týká provedení směrnice do českého právního řádu , bych si vás dovolil požádat o zkrácení projednání ve výborech na 30 dní . ps2013-056-02-006-036.u2.p7.s2
Děkuji . ps2013-056-02-006-036.u3.p1.s1
Já vám děkuji , pane ministře , a prosím , aby se slova ujal pan zpravodaj pro prvé čtení poslanec Karel Tureček . ps2013-056-02-006-036.u3.p1.s2
Máte slovo . ps2013-056-02-006-036.u4.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-056-02-006-036.u4.p1.s2
Kolegyně a kolegové , myslím , že pan ministr popsal účel navrhované novely vodního zákona . ps2013-056-02-006-036.u4.p1.s3
Zdůrazňuji , že nejdůležitějším asi účelem této novely je právě přenos správy poplatků za odebrané množství podzemní vody a poplatků za vypouštění odpadních vod do vod povrchových . ps2013-056-02-006-036.u4.p2.s1
Dále chci zdůraznit , že organizační výbor navrhl jako garančním výborem výbor pro životní prostředí . ps2013-056-02-006-036.u4.p2.s2
Já si pak dovolím navrhnout také k projednání výbor zemědělský , protože vodní zákon spadá do kompetence i Ministerstva zemědělství . ps2013-056-02-006-036.u4.p3.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-056-02-006-036.u5.p1.s1
Já vám děkuji . ps2013-056-02-006-036.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které se jako první přihlásil pan poslanec Jan Zahradník . ps2013-056-02-006-036.u5.p1.s3
Eviduji přihlášku z pléna pana poslance Kučery . ps2013-056-02-006-036.u5.p1.s4
Máte slovo , pane poslanče . ps2013-056-02-006-036.u6.p1.s1
Děkuji . ps2013-056-02-006-036.u6.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , dámy a pánové , toto je zákon , který před nějakou dobou vzbuzoval poměrně značné emoce , protože měl jednu z pasáží právě zvýšení poplatků za odběr podzemní vody . ps2013-056-02-006-036.u6.p1.s3
Ale tato pasáž byla z návrhu nakonec vypuštěna , takže tím pádem tady na galerii , jak jsem si všiml , nesedí nikdo . ps2013-056-02-006-036.u6.p1.s4
Jinak by tam asi byla daleko větší účast , protože to byla poměrně kontroverzní věc . ps2013-056-02-006-036.u6.p2.s1
Nicméně nám tady zbývá ještě celá řada věcí , o kterých bych chtěl tady promluvit . ps2013-056-02-006-036.u6.p2.s2
Pan ministr mluvil o souhlasu vodoprávního úřadu mj . také s pracemi , které mohou ovlivnit třeba vodní poměry , geologické práce spojené se zásahem do pozemku a následné využití průzkumného díla na stavbu a jímání podzemní vody nebo pro vrty pro využívání energetického potenciálu . ps2013-056-02-006-036.u6.p2.s3
Tady je potřeba říct , že celá řada osob využívá průzkumné vrty k tomu , že pak buďto si zřídí na jejich místě studny nebo tepelná čerpadla . ps2013-056-02-006-036.u6.p2.s4
Tento paragraf podle mého názoru sjednotí ten systém , lidé , kteří to dosud používají nelegálně nebo bez nějakého povolení , tak budou mít své věci v pořádku . ps2013-056-02-006-036.u6.p2.s5
Pravdou je , že může dojít k zdražení realizací vrtů , odhadnuto nějak v jednotkách tisíc korun . ps2013-056-02-006-036.u6.p3.s1
Co je další věc , je to tzv . posouzení možnosti zhoršení stavu záměrem dotčených vodních útvarů . ps2013-056-02-006-036.u6.p3.s2
Vodoprávní úřad před vydáním souhlasu posoudí možnost zhoršení dobrého stavu nebo dobrého ekologického potenciálu záměrem dotčeného útvaru . ps2013-056-02-006-036.u6.p3.s3
Pan ministr tady použil slovo ekoaudit . ps2013-056-02-006-036.u6.p3.s4
Do povolování staveb tak nově bude vstupovat vodoprávní úřad . ps2013-056-02-006-036.u6.p3.s5
Teď si říkám , jestli jsme náhodou před chvílí , dopoledne , neschválili po poměrně dramatickém projednávání a hlasování o asi 300 pozměňovacích návrzích stavební zákon - a teď tady najednou zavádíme další instituci vstupující do povolování staveb . ps2013-056-02-006-036.u6.p3.s6
Nebylo možné tohleto zohlednit už v tom stavebním zákonu a projednat to v celém kontextu tohoto složitého materiálu , který zaměstnal celou řadu připomínkových míst a který vyvolal takový tlak na pozměňovací návrhy ? ps2013-056-02-006-036.u6.p3.s7
Čili zvyšuje se tím jednak administrativní zátěž vodoprávních úřadů a samozřejmě také i vznikají problémy pro realizátory staveb . ps2013-056-02-006-036.u6.p3.s8
A navíc každá nová pravomoc úředníka týkající se povolování stavby v sobě tak či onak skrývá určitý korupční potenciál . ps2013-056-02-006-036.u6.p3.s9
Čili podle mne jsme neměli problematiku povolování staveb řešit takto odděleně , ale měli jsme to nějakým způsobem zahrnout do komplexní novely stavebního zákona , kterou jsme dopoledne tady projednali . ps2013-056-02-006-036.u6.p4.s1
Pak je zde § 38 , který mluví o akumulaci odpadní vody v bezodtokových jímkách , povinnosti zajistit zneškodňování odvozem na čistírnu a na výzvu vodoprávního úřadu nebo inspekce předložit doklady o odvozu odpadních vod za poslední dva kalendářní roky . ps2013-056-02-006-036.u6.p4.s2
Tohle je podle mého názoru nejproblematičtější bod novely . ps2013-056-02-006-036.u6.p4.s3
Je zrušena výjimka , že se za odpadní vody nepovažují srážkové vody z dešťových oddělovačů . ps2013-056-02-006-036.u6.p4.s4
Otázka je , zdali máme dostatečnou kapacitu čističek na to , abychom všechny odpadní vody byli schopni vyčistit . ps2013-056-02-006-036.u6.p4.s5
Zejména pro menší obce , které nemají vlastní kanalizaci a kde je sociální postavení občanů nižší , může samozřejmě zvýšení cen za likvidaci odpadních vod znamenat negativní ovlivnění jejich sociální situace . ps2013-056-02-006-036.u6.p5.s1
A poslední moje připomínka se týká právě změny poplatkového místa . ps2013-056-02-006-036.u6.p5.s2
Doposud byla správcem poplatku za vypouštění odpadních vod Česká inspekce životního prostředí , nyní se to převádí na Státní fond životního prostředí . ps2013-056-02-006-036.u6.p5.s3
Pan ministr argumentuje tím , že je zde zatěžující agenda pro Českou inspekci životního prostředí , nakonec ty peníze stejně skončí u Státního fondu životního prostředí . ps2013-056-02-006-036.u6.p5.s4
Ale není také možno hledat pravdu v tom , že Státní fond životního prostředí , který má poměrně náročnou agendu , jsou veliké provozní náklady fondu , tak hledá nějaké zdroje příjmů ? ps2013-056-02-006-036.u6.p5.s5
Protože je možné , že po roce 2020 , případně 2022 s novým programovým obdobím se výrazně sníží příjmy pro Státní fond životního prostředí z evropských zdrojů , což by mohlo znamenat , že zde bude jakási pochybnost o oprávněnosti existence tohoto fondu . ps2013-056-02-006-036.u6.p5.s6
Takže i zde je třeba se nad tímto zamyslet a hledat tady nějaké další důvody , proč děláme celkem na první pohled ne úplně smysluplný krok , převádění správce poplatků z České inspekce na Státní fond životního prostředí . ps2013-056-02-006-036.u6.p5.s7
Já opět doporučuji svým kolegům , abychom nebránili propustit tento zákon do druhého čtení , ale spíš pak budu hledat možnosti , jak některé tyto moje připomínky zohlednit při podání pozměňovacího návrhu ve druhém čtení . ps2013-056-02-006-036.u6.p6.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-056-02-006-036.u7.p1.s1
Děkuji vám , pane poslanče . ps2013-056-02-006-036.u7.p1.s2
A nyní s přednostním právem předseda klubu TOP 09 pan poslanec Michal Kučera , který má jako předseda u mě premiéru , tak se mu omlouvám , že jsem mu nedal slovo hned před chvilkou . ps2013-056-02-006-036.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-056-02-006-036.u8.p1.s2
Myslím , že jsem si velice rád vyslechl slova svého předřečníka pana poslance Zahradníka . ps2013-056-02-006-036.u8.p1.s3
Neměl jsem ambici ho nějakým způsobem předbíhat , zvlášť když jsme vystoupili jenom dva . ps2013-056-02-006-036.u8.p2.s1
Dámy a pánové , před námi je novela vodního zákona , který na tabuli svítí s označením Vodní zákon - EU . ps2013-056-02-006-036.u8.p2.s2
Ona to není tak úplně pravda , protože tam se nejedná o pouhou transpozici evropské normy , ale samozřejmě je tam celá řada změn , které si tam přidáváme tzv . národní cestou . ps2013-056-02-006-036.u8.p2.s3
Nicméně to je jenom taková poznámka k tomu , abychom si uvědomili , že rozsah změn , které jsou ve vodním zákoně , bude pravděpodobně větší . ps2013-056-02-006-036.u8.p2.s4
Já s jednou takovou přicházím . ps2013-056-02-006-036.u8.p2.s5
Upřímně se přiznávám , že se budu snažit pro ni najít širší podporu , pokud taková bude , tak ji potom ztělesním do nějakého pozměňovacího návrhu , který věřím , že bude ku prospěchu našim obcím . ps2013-056-02-006-036.u8.p3.s1
Jedná se o § 67 , který hovoří o omezení v záplavových územích . ps2013-056-02-006-036.u8.p3.s2
Jedná se mi o to - a ti z nás , kteří jsou i komunálními zastupiteli v obcích , si pamatují , a zejména ti , kteří jsou na březích řek , si pamatují , že v posledních letech došlo k přepočtu tzv . aktivních záplavových zón . ps2013-056-02-006-036.u8.p3.s3
Stalo se to , že aktivní záplavové zóny začaly najednou zasahovat do území města , tam , kde dříve nebyly . ps2013-056-02-006-036.u8.p3.s4
Řeknu konkrétní příklad z našeho města , tzn . z města Louny , kde nám nyní aktivní záplavová zóna sahá až do městského parku . ps2013-056-02-006-036.u8.p3.s5
A de facto ta voda samozřejmě se rozlévá stále stejně a lidé u nás jsou s ní zvyklí žít a vědí , jak ta voda tam působí , jak tam teče . ps2013-056-02-006-036.u8.p3.s6
Nic dramatického se nezměnilo . ps2013-056-02-006-036.u8.p3.s7
Změnilo se pouze to , že úředník samozřejmě dle nějakých pokynů či předpisů přepočetl aktivní záplavovou zónu a ta mu vyšla jinak než ta předchozí . ps2013-056-02-006-036.u8.p3.s8
Aktivní záplavová zóna se rozšířila až do městského parku . ps2013-056-02-006-036.u8.p3.s9
Jaký je dnes stav ? ps2013-056-02-006-036.u8.p3.s10
V tom paragrafu se hovoří , že v aktivní zóně záplavových území se nesmí umisťovat , povolovat ani provádět stavby . ps2013-056-02-006-036.u8.p3.s11
Víceméně v tuto chvíli my v našem městském parku nejsme schopni postavit ani dětské hřiště , které tam mimochodem dříve bylo a ničemu nevadilo . ps2013-056-02-006-036.u8.p3.s12
Navíc ta voda tam je spodní , tzn . ona stoupá , vrací se někde z bočního koryta , není na té proudnici , tedy ničemu výrazně nevadí . ps2013-056-02-006-036.u8.p3.s13
Když jsme na to téma jako městští zastupitelé hovořili s povodím , jedná se tam samozřejmě o Povodí Ohře , tak tam samozřejmě z jejich strany je to správný postup , to znamená , oni řeknou , tak tam se nesmí stavět podle zákona , podle § 67 vodního zákona . ps2013-056-02-006-036.u8.p3.s14
My vám sice rozumíme , ten váš požadavek je velmi rozumný a z takového pohledu obecného nám to nevadí , ale bohužel se musíme držet tohoto paragrafu a nemůžeme vám to dětské hřiště tam povolit . ps2013-056-02-006-036.u8.p4.s1
Když se podíváme na situaci v povodích na různých místech , tak samozřejmě ono se k tomu přistupuje různě . ps2013-056-02-006-036.u8.p4.s2
Já bych třeba připomenul tady náplavky v Praze , například . ps2013-056-02-006-036.u8.p4.s3
Když se podíváte na náplavku , což bych řekl , že náplavka je přímo území , které je určeno k aktivnímu rozlití řeky při záplavě , tak na té náplavce je celá řada aktivit , které jsou podstatně výraznější , než je jedno dětské hřiště , na které ovšem samozřejmě potřebujeme nějaké stavební povolení . ps2013-056-02-006-036.u8.p5.s1
Kam tím směřuji ? ps2013-056-02-006-036.u8.p5.s2
Budu se snažit předložit takový pozměňovací návrh , který by umožnil , samozřejmě po velmi přísném posouzení vodoprávního úřadu , povolit stavbu , která by byla řekněme občanskou infrastrukturou . ps2013-056-02-006-036.u8.p5.s3
Samozřejmě jednalo by se o to , že by to bylo v nějakých případech opodstatněných , odůvodněných a nebyly by to případy běžné , tedy spíše případy výjimečné . ps2013-056-02-006-036.u8.p5.s4
Samozřejmě si uvědomuji to , že tam vnášíme jisté riziko , protože všichni si pamatujeme , co se stalo , když se stavěly stavby v bývalých korytech řek , ve starých korytech řek , co se stávalo při povodních . ps2013-056-02-006-036.u8.p5.s5
To znamená se vším respektem a pokorou k tomuto . ps2013-056-02-006-036.u8.p6.s1
Možná jenom pro zajímavost bych zmínil , že v tomto § 67 je povolena , automaticky povolena bez jakéhokoliv dalšího postoje vodoprávního úřadu , výstavba chmelnic . ps2013-056-02-006-036.u8.p6.s2
To se víceméně také týká konkrétně města Louny .