|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-02-22 ps2013-055-02-007-066 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

66. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1024/ - prvé čtení

Date2017-02-22
Meetingps2013/055
Agenda Itemps2013/055/066
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/055schuz/s055053.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 723 • previousnext

ps2013-055-02-007-066.u1.p1.s1 66.
ps2013-055-02-007-066.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1024/ - prvé čtení
ps2013-055-02-007-066.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr vnitra Milan Chovanec.
ps2013-055-02-007-066.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
ps2013-055-02-007-066.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych v krátkosti uvedl návrh zákona, kterým se mění zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů.
ps2013-055-02-007-066.u2.p1.s2 Návrh je předkládán na základě závazku obsaženého v programovém prohlášení vlády České republiky a zároveň též v koaliční smlouvě, a je tedy jednou z vládních priorit.
ps2013-055-02-007-066.u2.p1.s3 Schválení návrhu by mělo přispět k vyšší atraktivitě služby v bezpečnostních sborech, a tím i posílit jejich personální stabilitu.
ps2013-055-02-007-066.u2.p1.s4 Řádné a efektivní fungování bezpečnostních sborů je jedním z pilířů demokratického státu.
ps2013-055-02-007-066.u2.p2.s1 Cílem návrhu je především provedení systémové změny v oblasti proplácení přesčasů příslušníků bezpečnostních sborů.
ps2013-055-02-007-066.u2.p2.s2 V současnosti je služební příjem příslušníka stanoven již s přihlédnutím ke službě přesčas, a to v rozsahu 150 hodin.
ps2013-055-02-007-066.u2.p2.s3 Předkládaná novela navrhuje toto odstranit a odstranit povinnost sloužit ročně 150 hodin bez nároku na náhradní volno či služební příjem za služební přesčas s výjimkou vyhlášených krizových stavů.
ps2013-055-02-007-066.u2.p2.s4 Tedy jednoznačně definuje, za jakých okolností lze na příslušníkovi bezpečnostních sborů vyžadovat službu přesčas.
ps2013-055-02-007-066.u2.p2.s5 Touto změnou se vyhneme kolizím, které tady v minulosti byly, vyhneme se i případným soudním sporům, které proběhly.
ps2013-055-02-007-066.u2.p3.s1 Tato změna zákona také umožňuje například zrychlený služební postup u příslušníků, kteří se osvědčili a mají středoškolské vzdělání.
ps2013-055-02-007-066.u2.p3.s2 Dále zavádí náborový příspěvek, který zvýší konkurenceschopnost u služebního poměru v bezpečnostních sborech na pracovním trhu, a to především u exponovaných profesí, například v oblasti informačních technologií, práva a dalších.
ps2013-055-02-007-066.u2.p3.s3 Zavádí příplatek za službu ve svátek a dále provádí drobné změny v oblasti řízení ve věcech služebního poměru.
ps2013-055-02-007-066.u2.p4.s1 Chci zdůraznit na závěr svého úvodního slova jednu zásadní věc, že tento zákon nemá v žádném případě ambici se jakýmkoliv způsobem prolomit do výsluh.
ps2013-055-02-007-066.u2.p4.s2 To znamená, tento zákon nemá ambici výsluhy měnit, danit, cokoliv dalšího.
ps2013-055-02-007-066.u2.p4.s3 Výsluhy jsou pro nás základním pilířem služebního poměru a tak to musí zůstat.
ps2013-055-02-007-066.u2.p4.s4 Než jsme došli sem do Poslanecké sněmovny, jednali jsme velmi intenzivně v rámci koaličních expertů.
ps2013-055-02-007-066.u2.p4.s5 Návrh, který sem přinášíme, je vyvážený, je koaličně schválený a chci tu garantovat, že bych ho sem nenesl bez toho, aby na oblasti výsluh neexistovala shoda.
ps2013-055-02-007-066.u3.p1.s1 Děkuji vám.
ps2013-055-02-007-066.u3.p1.s2 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Stanislav Huml.
ps2013-055-02-007-066.u3.p1.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2013-055-02-007-066.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-055-02-007-066.u4.p1.s2 Dobré odpoledne.
ps2013-055-02-007-066.u4.p1.s3 Navážu na slova ministra.
ps2013-055-02-007-066.u4.p1.s4 My jsme na podvýboru pro Policii České republiky měli zástupce obou odborových organizací v Policii České republiky.
ps2013-055-02-007-066.u4.p1.s5 Ten návrh s nimi byl projednán a opravdu proti němu nemají vůbec žádné připomínky.
ps2013-055-02-007-066.u4.p1.s6 Dokonce je to absolutně v souladu a ve shodě.
ps2013-055-02-007-066.u4.p2.s1 Pokusím se krátce představit ten zákon jako celek, abyste všichni pochopili o co go.
ps2013-055-02-007-066.u4.p2.s2 Upravuje nově zkušební dobu nově přijatého příslušníka.
ps2013-055-02-007-066.u4.p2.s3 Potom upravuje nově pravidla zrušení služebního poměru ve zkušební době.
ps2013-055-02-007-066.u4.p2.s4 Řekl bych, že to spíš upřesňuje.
ps2013-055-02-007-066.u4.p3.s1 Samozřejmě řeší ten základní kámen a to je služba přesčas.
ps2013-055-02-007-066.u4.p3.s2 bych rád upozornil na to, že Ústavní soud v několika rozsudcích neplacenou nebo nezaplacenou práci přesčas policistů a hasičů zrušil a judikoval, že to je v rozporu s Ústavou.
ps2013-055-02-007-066.u4.p3.s3 Upravuje odměnu za službu ve dnech pracovního klidu a ve svátek.
ps2013-055-02-007-066.u4.p3.s4 Upravuje nově krácení dovolené.
ps2013-055-02-007-066.u4.p3.s5 Řeší náhradní volno a příplatek za službu ve svátek.
ps2013-055-02-007-066.u4.p3.s6 V podstatě to dává do souladu se zákoníkem práce, kdy nejdříve zaměstnavatel musí navrhnout, aby policista nebo hasič dostal náhradní volno, a teprve když nevyčerpá náhradní volno, nebo právě proto, že není možné kvůli malému počtu policistů mu to náhradní volno dát, tak se teprve ve druhé vlně jakoby ze zákona platí příplatek.
ps2013-055-02-007-066.u4.p4.s1 Upravuje nově náborový příplatek.
ps2013-055-02-007-066.u4.p4.s2 Tam je to opravdu na diskusi.
ps2013-055-02-007-066.u4.p4.s3 Je to od 30 tisíc do 150 tisíc korun s tím, že výši stanoví ředitel bezpečnostního sboru.
ps2013-055-02-007-066.u4.p4.s4 Příslušník je potom povinen setrvat ve služebním poměru po dobu čtyř let, a pokud by skončil dříve, tak vrací alikvotní část.
ps2013-055-02-007-066.u4.p4.s5 Je to poměrně transparentně upravené.
ps2013-055-02-007-066.u4.p5.s1 A v posledních bodech od bodu 27 do konce návrhu zákona nějakým způsobem upravuje řízení ve věcech kázeňských a věcech služebního poměru.
ps2013-055-02-007-066.u4.p6.s1 Účinnost se navrhuje od 1. ledna 2018.
ps2013-055-02-007-066.u4.p7.s1 Ještě jednou, jsem rád, že můžu potvrdit, že nemá zákon, nebo novela ambici měnit výsluhové příspěvky.
ps2013-055-02-007-066.u4.p7.s2 Děkuji.
ps2013-055-02-007-066.u5.p1.s1 vám také děkuji.
ps2013-055-02-007-066.u5.p1.s2 Otevírám rozpravu, do které eviduji dvě přihlášky.
ps2013-055-02-007-066.u5.p1.s3 Nejprve vystoupí pan poslanec Ondráček, připraví se paní poslankyně Černochová.
ps2013-055-02-007-066.u5.p1.s4 Prosím, pane poslanče.
ps2013-055-02-007-066.u6.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-055-02-007-066.u6.p1.s2 Vážený pane ministře, kolegyně a kolegové, jsem rád za slova, která zazněla na úvod jak od pana ministra, tak od pana zpravodaje, že tento zákon nemá žádné ambice zasahovat do výsluhových příspěvků příslušníků bezpečnostních sborů, a byl bych rád, pokud by tato informace zazněla právě i k uším příslušníků jednotlivých bezpečnostních sborů, protože po panice, která teď mezi příslušníky koluje, je potřeba asi i tuto informaci mezi příslušníky dostat.
ps2013-055-02-007-066.u6.p2.s1 Zákon jako takový - pan kolega zmínil, že jsme o něm již hovořili na podvýboru pro Policii České republiky, obecní policii a soukromé bezpečnostní služby, kde jsme měli jak zástupce předkladatelů, tak také zástupce Policejního prezidia a zástupce odborových organizací.
ps2013-055-02-007-066.u6.p2.s2 Kolega zmínil dvoje, ale je potřeba zmínit, že tam byl i zástupce odborové organizace při nezávislém odborovém svazu Vězeňské služby.
ps2013-055-02-007-066.u6.p2.s3 Takže zástupci dvou policejních organizací i plus dvou bezpečnostních sborů.
ps2013-055-02-007-066.u6.p3.s1 Teď bych přešel k zákonu jako takovému.
ps2013-055-02-007-066.u6.p3.s2 jsem ho studoval, řekněme, hodně důkladně a jsou tam některé věci, které nedostatečně chápu, a budu určitě při nějakých jednáních vyžadovat vysvětlení.
ps2013-055-02-007-066.u6.p4.s1 Také bych chtěl zmínit neblahou, řekněme současně ustálenou praxi.
ps2013-055-02-007-066.u6.p4.s2 Když se podíváme na body - těžko mluvit k panu ministrovi, když pak asi neposlouchá.
ps2013-055-02-007-066.u6.p4.s3 Ale byl bych rád, kdybychom mohli mluvit o bodech 9 11, které se vztahují k § 22, výběrovému řízení na služební místo.
ps2013-055-02-007-066.u6.p4.s4 s postupem, který je navrhován, souhlasím, ale zároveň upozorňuji na problém, který je, a to že policista se může do výběrového řízení přihlásit, pokud splňuje hodnocení alespoň velmi dobrých výsledků v rámci služby.
ps2013-055-02-007-066.u6.p4.s5 Bohužel poměrně často teď dochází k tomu, že ředitelé jednotlivých bezpečnostních sborů své příslušníky hodnotí stupněm hodnocení pouze dobrý, a tím jim znemožňují, aby se mohli přihlásit do výběrového řízení na vyšší post, protože příslušníci nejsou a každý vedoucí si musí ochránit počet lidí, kteří vůbec ve službě jsou, takže dochází k tomuto nedobrému hodnocení.
ps2013-055-02-007-066.u6.p4.s6 Zástupci odborových organizací, se kterými jsme na podvýboru diskutovali, chtěli, aby zákon byl změněn i v tom, aby mohl do výběrového řízení jít i policista, který dosahuje pouze dobrého hodnocení.
ps2013-055-02-007-066.u6.p4.s7 Ale to není cesta správným směrem.
ps2013-055-02-007-066.u6.p4.s8 Byl bych rád, kdyby pan ministr cestou Policejního prezídia mohl apelovat na to, aby policisté byli hodnoceni objektivně, nikoli jenom pro potřebu udržet je na daném konkrétním místě.
ps2013-055-02-007-066.u6.p5.s1 Bod 18 je již zmiňovaný § 54, který ruší povinnost odsloužit 150 hodin ročně zdarma.
ps2013-055-02-007-066.u6.p5.s2 Je to samozřejmě v pořádku, s tím, že se také uvádí, že celkový rozsah služby přesčas nesmí během jednoho týdne činit více než 10,5 hodiny a může se to opakovat v rámci 52 týdnů po sobě jdoucích, to znamená v průběhu celého jednoho roku.
ps2013-055-02-007-066.u6.p5.s3 Ta číslovka 150 odpadla, ale nevím, proč zůstala v jiných částech zákona.
ps2013-055-02-007-066.u6.p5.s4 Zmíním hned, když se podíváte, pane ministře, do bodu 25, což je § 112 odst. 2, tak ve druhém odstavci je uvedeno, že příslušníkovi je stanoven služební příjem s přihlédnutím k případné službě přesčas v rozsahu 150 hodin v kalendářním roce konané v době krizového stavu, přičemž se doplňuje pouze "konané v době krizového stavu".
ps2013-055-02-007-066.u6.p5.s5 Nevím, proč tam zůstala ta číslovka 150, když žádná taková číslovka by v zákoně být neměla, protože pokud vypočítáme i dobu služby, kterou může vykonat příslušník podle § 54 odst. 2, to znamená těch zmiňovaných 10,5 hodiny týdně krát 52, tak se nedostaneme na žádných 150 hodin, takže mi není zřejmé, proč v § 112 odst. 2 je ta číslovka 150 hodin ročně uvedena.
ps2013-055-02-007-066.u6.p6.s1 Následuje bod 31, který poskytuje náhradní volno a příplatek za službu ve svátek.
ps2013-055-02-007-066.u6.p6.s2 Otázka zní, jestli by to muselo být po třech následujících měsících zaplaceno, popřípadě jestli bezpečnostní sbor se musí snažit služební volno poskytovat tři měsíce, nebo zda by měl stačit následující kalendářní měsíc, protože i dovolená je vypočítávána, popřípadě příplatky za nemocenskou, ze čtvrtletí.
ps2013-055-02-007-066.u6.p6.s3 Aby nedocházelo k tomu, že v exponovaných měsících třeba tam, kde je turistická sezóna, policisté odslouží desítky hodin přesčas, a pak když bude okurková sezóna, tak to dostanou k vybrání.
ps2013-055-02-007-066.u6.p7.s1 V § 125, což je bod 32, je znovu zmíněno, že příslušník nárok na náhradní volno za každou hodinu služby přesčas.
ps2013-055-02-007-066.u6.p7.s2 To neplatí pro službu přesčas v rozsahu 150 hodin v kalendářním roce konanou v době krizového stavu.
ps2013-055-02-007-066.u6.p7.s3 Zase tam zůstává ta číslovka 150.
ps2013-055-02-007-066.u6.p7.s4 Není mi zřejmé proč.
ps2013-055-02-007-066.u6.p7.s5 Pokud bude krizový stav, tak přece může vykonat i více hodin, protože to pak záleží na tom, jaká bude potřeba služby.
ps2013-055-02-007-066.u6.p7.s6 Pokud by nastal krizový stav, tak si nemohu představit, že by policista měl odsloužit pouze 150 hodin.
ps2013-055-02-007-066.u6.p7.s7 To nám pak nikdo nebude zabezpečovat naši bezpečnost?
ps2013-055-02-007-066.u6.p7.s8 Tak se platí (reakce na otázku připomínku z pléna.), ale máme tady zase ten § 54 odst. 2, kde se mluví o těch deseti hodinách.
ps2013-055-02-007-066.u6.p7.s9 Určitě budu rád, když o tom budeme moci diskutovat.
ps2013-055-02-007-066.u6.p8.s1 Do toho, jak je vypočítáván příplatek za službu přesčas - chápu, že pro výpočet je ideální, když je tam základní tarif a potom příplatek osobní, popřípadě příplatek takzvaný rizikový.
ps2013-055-02-007-066.u6.p8.s2 Zde je dodán ještě příplatek za vedení, což mně trochu zavání tím, že tento příplatek si tam dodal někdo, kdo tento zákon zpracovával a zřejmě příplatek za vedení vede a očekává, že bude vykonávat službu přesčas právě ve svátcích, a chce si tak zvýšit svůj průměr.
ps2013-055-02-007-066.u6.p8.s3 Starý, nebo řekněme zákon předtím platil, pokud byly přesčasové hodiny, pouze z příplatku osobního a z příplatku rizikového, plus základní tarif.
ps2013-055-02-007-066.u6.p8.s4 Příplatek za vedení tam prostě nebyl, a dokonce máme napsáno, že ředitelé a zástupci bezpečnostních sborů v podstatě ani službu přesčas nekonají.
ps2013-055-02-007-066.u6.p9.s1 A teď bod samotný, bod 34, § 135a, tolik diskutovaný náborový příspěvek.
ps2013-055-02-007-066.u6.p9.s2 Rozsah 30 150 tisíc.
ps2013-055-02-007-066.u6.p9.s3 Je to samozřejmě dobrý počin, akorát hovoříme o tom, že bude poskytován selektivně podle toho, který ředitel bezpečnostního sboru na to které místo se rozhodne jaký náborový příspěvek vypsat, popřípadě následně poskytnout.
ps2013-055-02-007-066.u6.p9.s4 Je tam popsána i struktura, jak bude vyplácen, s čímž nemám jediný problém, s tím, že pokud policista nesplní nebo odejde z bezpečnostního sboru, tento příplatek musí vrátit.
ps2013-055-02-007-066.u6.p9.s5 Doba, po kterou policista setrvat u bezpečnostního sboru, je stanovena na čtyři roky.
ps2013-055-02-007-066.u6.p10.s1 bych vám, vážené kolegyně a kolegové, chtěl připomenout, nebo říci, že v roce 2016 policie znáborovala, nebo resp. přijala do svých řad 1 621 policistů, ale zároveň jich 1 309 ze služebního poměru odešlo, což představuje posílení bezpečnostního sboru pouze o 312 policistů.
ps2013-055-02-007-066.u6.p10.s2 Pokud se však podíváte na dobu služby, kdy policisté odcházejí, tak jsem zmínil, že v roce 2016 odešlo 35 %, to znamená, jedna třetina policistů odešla ještě dříve, než jim vznikl nárok na výsluhový příspěvek, to znamená do 15 let služby.
ps2013-055-02-007-066.u6.p10.s3 A pokud se podíváte v souvislosti s náborovým příspěvkem, tak do čtyř let služby, to znamená, aniž by třeba čekali na to uplynutí, odchází v loňském roce, v roce 2016, 17 % policistů, to znamená skoro jedna pětina lidí, které policie nabrala, odejde do čtyř let služby.
ps2013-055-02-007-066.u6.p10.s4 Po čtyřech letech služby, mezi pátým a devátým rokem, odchází 13 % policistů.
ps2013-055-02-007-066.u6.p10.s5 To je stav za rok 2016.
ps2013-055-02-007-066.u6.p10.s6 Pokud se podívám na nová statistická data, která jsou pro rok 2017, tak do čtyř let služby za měsíc leden tohoto roku odešlo ze služby 24 % policistů.

Text viewDownload CoNNL-U