ps2013-055-02-007-066.u1.p1.s1
66 . ps2013-055-02-007-066.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 361 / 2003 Sb . , o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 1024 / - prvé čtení ps2013-055-02-007-066.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr vnitra Milan Chovanec . ps2013-055-02-007-066.u1.p2.s2
Prosím , pane ministře , ujměte se slova . ps2013-055-02-007-066.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené poslankyně , vážení poslanci , dovolte mi , abych v krátkosti uvedl návrh zákona , kterým se mění zákon č . 361 / 2003 Sb . , o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů , ve znění pozdějších předpisů . ps2013-055-02-007-066.u2.p1.s2
Návrh je předkládán na základě závazku obsaženého v programovém prohlášení vlády České republiky a zároveň též v koaliční smlouvě , a je tedy jednou z vládních priorit . ps2013-055-02-007-066.u2.p1.s3
Schválení návrhu by mělo přispět k vyšší atraktivitě služby v bezpečnostních sborech , a tím i posílit jejich personální stabilitu . ps2013-055-02-007-066.u2.p1.s4
Řádné a efektivní fungování bezpečnostních sborů je jedním z pilířů demokratického státu . ps2013-055-02-007-066.u2.p2.s1
Cílem návrhu je především provedení systémové změny v oblasti proplácení přesčasů příslušníků bezpečnostních sborů . ps2013-055-02-007-066.u2.p2.s2
V současnosti je služební příjem příslušníka stanoven již s přihlédnutím ke službě přesčas , a to v rozsahu 150 hodin . ps2013-055-02-007-066.u2.p2.s3
Předkládaná novela navrhuje toto odstranit a odstranit povinnost sloužit ročně 150 hodin bez nároku na náhradní volno či služební příjem za služební přesčas s výjimkou vyhlášených krizových stavů . ps2013-055-02-007-066.u2.p2.s4
Tedy jednoznačně definuje , za jakých okolností lze na příslušníkovi bezpečnostních sborů vyžadovat službu přesčas . ps2013-055-02-007-066.u2.p2.s5
Touto změnou se vyhneme kolizím , které tady v minulosti byly , vyhneme se i případným soudním sporům , které proběhly . ps2013-055-02-007-066.u2.p3.s1
Tato změna zákona také umožňuje například zrychlený služební postup u příslušníků , kteří se osvědčili a mají středoškolské vzdělání . ps2013-055-02-007-066.u2.p3.s2
Dále zavádí náborový příspěvek , který zvýší konkurenceschopnost u služebního poměru v bezpečnostních sborech na pracovním trhu , a to především u exponovaných profesí , například v oblasti informačních technologií , práva a dalších . ps2013-055-02-007-066.u2.p3.s3
Zavádí příplatek za službu ve svátek a dále provádí drobné změny v oblasti řízení ve věcech služebního poměru . ps2013-055-02-007-066.u2.p4.s1
Chci zdůraznit na závěr svého úvodního slova jednu zásadní věc , že tento zákon nemá v žádném případě ambici se jakýmkoliv způsobem prolomit do výsluh . ps2013-055-02-007-066.u2.p4.s2
To znamená , tento zákon nemá ambici výsluhy měnit , danit , cokoliv dalšího . ps2013-055-02-007-066.u2.p4.s3
Výsluhy jsou pro nás základním pilířem služebního poměru a tak to musí zůstat . ps2013-055-02-007-066.u2.p4.s4
Než jsme došli sem do Poslanecké sněmovny , jednali jsme velmi intenzivně v rámci koaličních expertů . ps2013-055-02-007-066.u2.p4.s5
Návrh , který sem přinášíme , je vyvážený , je koaličně schválený a chci tu garantovat , že bych ho sem nenesl bez toho , aby na oblasti výsluh neexistovala shoda . ps2013-055-02-007-066.u3.p1.s1
Děkuji vám . ps2013-055-02-007-066.u3.p1.s2
Prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Stanislav Huml . ps2013-055-02-007-066.u3.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2013-055-02-007-066.u4.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-055-02-007-066.u4.p1.s2
Dobré odpoledne . ps2013-055-02-007-066.u4.p1.s3
Navážu na slova ministra . ps2013-055-02-007-066.u4.p1.s4
My jsme na podvýboru pro Policii České republiky měli zástupce obou odborových organizací v Policii České republiky . ps2013-055-02-007-066.u4.p1.s5
Ten návrh s nimi byl projednán a opravdu proti němu nemají vůbec žádné připomínky . ps2013-055-02-007-066.u4.p1.s6
Dokonce je to absolutně v souladu a ve shodě . ps2013-055-02-007-066.u4.p2.s1
Pokusím se krátce představit ten zákon jako celek , abyste všichni pochopili o co go . ps2013-055-02-007-066.u4.p2.s2
Upravuje nově zkušební dobu nově přijatého příslušníka . ps2013-055-02-007-066.u4.p2.s3
Potom upravuje nově pravidla zrušení služebního poměru ve zkušební době . ps2013-055-02-007-066.u4.p2.s4
Řekl bych , že to spíš upřesňuje . ps2013-055-02-007-066.u4.p3.s1
Samozřejmě řeší ten základní kámen a to je služba přesčas . ps2013-055-02-007-066.u4.p3.s2
Já bych rád upozornil na to , že Ústavní soud v několika rozsudcích neplacenou nebo nezaplacenou práci přesčas policistů a hasičů zrušil a judikoval , že to je v rozporu s Ústavou . ps2013-055-02-007-066.u4.p3.s3
Upravuje odměnu za službu ve dnech pracovního klidu a ve svátek . ps2013-055-02-007-066.u4.p3.s4
Upravuje nově krácení dovolené . ps2013-055-02-007-066.u4.p3.s5
Řeší náhradní volno a příplatek za službu ve svátek . ps2013-055-02-007-066.u4.p3.s6
V podstatě to dává do souladu se zákoníkem práce , kdy nejdříve zaměstnavatel musí navrhnout , aby policista nebo hasič dostal náhradní volno , a teprve když nevyčerpá náhradní volno , nebo právě proto , že není možné kvůli malému počtu policistů mu to náhradní volno dát , tak se teprve ve druhé vlně jakoby ze zákona platí příplatek . ps2013-055-02-007-066.u4.p4.s1
Upravuje nově náborový příplatek . ps2013-055-02-007-066.u4.p4.s2
Tam je to opravdu na diskusi . ps2013-055-02-007-066.u4.p4.s3
Je to od 30 tisíc do 150 tisíc korun s tím , že výši stanoví ředitel bezpečnostního sboru . ps2013-055-02-007-066.u4.p4.s4
Příslušník je potom povinen setrvat ve služebním poměru po dobu čtyř let , a pokud by skončil dříve , tak vrací alikvotní část . ps2013-055-02-007-066.u4.p4.s5
Je to poměrně transparentně upravené . ps2013-055-02-007-066.u4.p5.s1
A v posledních bodech od bodu 27 až do konce návrhu zákona nějakým způsobem upravuje řízení ve věcech kázeňských a věcech služebního poměru . ps2013-055-02-007-066.u4.p6.s1
Účinnost se navrhuje od 1 . ledna 2018 . ps2013-055-02-007-066.u4.p7.s1
Ještě jednou , jsem rád , že můžu potvrdit , že nemá zákon , nebo novela ambici měnit výsluhové příspěvky . ps2013-055-02-007-066.u4.p7.s2
Děkuji . ps2013-055-02-007-066.u5.p1.s1
Já vám také děkuji . ps2013-055-02-007-066.u5.p1.s2
Otevírám rozpravu , do které eviduji dvě přihlášky . ps2013-055-02-007-066.u5.p1.s3
Nejprve vystoupí pan poslanec Ondráček , připraví se paní poslankyně Černochová . ps2013-055-02-007-066.u5.p1.s4
Prosím , pane poslanče . ps2013-055-02-007-066.u6.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-055-02-007-066.u6.p1.s2
Vážený pane ministře , kolegyně a kolegové , jsem rád za slova , která zazněla na úvod jak od pana ministra , tak od pana zpravodaje , že tento zákon nemá žádné ambice zasahovat do výsluhových příspěvků příslušníků bezpečnostních sborů , a byl bych rád , pokud by tato informace zazněla právě i k uším příslušníků jednotlivých bezpečnostních sborů , protože po té panice , která teď mezi příslušníky koluje , je potřeba asi i tuto informaci mezi příslušníky dostat . ps2013-055-02-007-066.u6.p2.s1
Zákon jako takový - pan kolega zmínil , že jsme o něm již hovořili na podvýboru pro Policii České republiky , obecní policii a soukromé bezpečnostní služby , kde jsme měli jak zástupce předkladatelů , tak také zástupce Policejního prezidia a zástupce odborových organizací . ps2013-055-02-007-066.u6.p2.s2
Kolega zmínil dvoje , ale je potřeba zmínit , že tam byl i zástupce odborové organizace při nezávislém odborovém svazu Vězeňské služby . ps2013-055-02-007-066.u6.p2.s3
Takže zástupci dvou policejních organizací i plus dvou bezpečnostních sborů . ps2013-055-02-007-066.u6.p3.s1
Teď bych přešel k zákonu jako takovému . ps2013-055-02-007-066.u6.p3.s2
Já jsem ho studoval , řekněme , hodně důkladně a jsou tam některé věci , které nedostatečně chápu , a budu určitě při nějakých jednáních vyžadovat vysvětlení . ps2013-055-02-007-066.u6.p4.s1
Také bych chtěl zmínit neblahou , řekněme současně ustálenou praxi . ps2013-055-02-007-066.u6.p4.s2
Když se podíváme na body - těžko mluvit k panu ministrovi , když mě pak asi neposlouchá . ps2013-055-02-007-066.u6.p4.s3
Ale byl bych rád , kdybychom mohli mluvit o bodech 9 až 11 , které se vztahují k § 22 , výběrovému řízení na služební místo . ps2013-055-02-007-066.u6.p4.s4
Já s postupem , který je navrhován , souhlasím , ale zároveň upozorňuji na problém , který je , a to že policista se může do výběrového řízení přihlásit , pokud splňuje hodnocení alespoň velmi dobrých výsledků v rámci služby . ps2013-055-02-007-066.u6.p4.s5
Bohužel poměrně často teď dochází k tomu , že ředitelé jednotlivých bezpečnostních sborů své příslušníky hodnotí stupněm hodnocení pouze dobrý , a tím jim znemožňují , aby se mohli přihlásit do výběrového řízení na vyšší post , protože příslušníci nejsou a každý vedoucí si musí ochránit počet lidí , kteří vůbec ve službě jsou , takže dochází k tomuto nedobrému hodnocení . ps2013-055-02-007-066.u6.p4.s6
Zástupci odborových organizací , se kterými jsme na podvýboru diskutovali , chtěli , aby zákon byl změněn i v tom , aby mohl do výběrového řízení jít i policista , který dosahuje pouze dobrého hodnocení . ps2013-055-02-007-066.u6.p4.s7
Ale to není cesta správným směrem . ps2013-055-02-007-066.u6.p4.s8
Byl bych rád , kdyby pan ministr cestou Policejního prezídia mohl apelovat na to , aby policisté byli hodnoceni objektivně , nikoli jenom pro potřebu udržet je na daném konkrétním místě . ps2013-055-02-007-066.u6.p5.s1
Bod 18 je již zmiňovaný § 54 , který ruší povinnost odsloužit 150 hodin ročně zdarma . ps2013-055-02-007-066.u6.p5.s2
Je to samozřejmě v pořádku , s tím , že se také uvádí , že celkový rozsah služby přesčas nesmí během jednoho týdne činit více než 10 , 5 hodiny a může se to opakovat v rámci 52 týdnů po sobě jdoucích , to znamená v průběhu celého jednoho roku . ps2013-055-02-007-066.u6.p5.s3
Ta číslovka 150 odpadla , ale nevím , proč zůstala v jiných částech zákona . ps2013-055-02-007-066.u6.p5.s4
Zmíním hned , když se podíváte , pane ministře , do bodu 25 , což je § 112 odst . 2 , tak ve druhém odstavci je uvedeno , že příslušníkovi je stanoven služební příjem s přihlédnutím k případné službě přesčas v rozsahu 150 hodin v kalendářním roce konané v době krizového stavu , přičemž se doplňuje pouze " konané v době krizového stavu " . ps2013-055-02-007-066.u6.p5.s5
Nevím , proč tam zůstala ta číslovka 150 , když žádná taková číslovka už by v zákoně být neměla , protože pokud vypočítáme i dobu služby , kterou může vykonat příslušník podle § 54 odst . 2 , to znamená těch zmiňovaných 10 , 5 hodiny týdně krát 52 , tak se nedostaneme na žádných 150 hodin , takže mi není zřejmé , proč v § 112 odst . 2 je ta číslovka 150 hodin ročně uvedena . ps2013-055-02-007-066.u6.p6.s1
Následuje bod 31 , který poskytuje náhradní volno a příplatek za službu ve svátek . ps2013-055-02-007-066.u6.p6.s2
Otázka zní , jestli by to muselo být až po třech následujících měsících zaplaceno , popřípadě jestli bezpečnostní sbor se musí snažit služební volno poskytovat tři měsíce , nebo zda by měl stačit následující kalendářní měsíc , protože i dovolená je vypočítávána , popřípadě příplatky za nemocenskou , ze čtvrtletí . ps2013-055-02-007-066.u6.p6.s3
Aby nedocházelo k tomu , že v exponovaných měsících třeba tam , kde je turistická sezóna , policisté odslouží desítky hodin přesčas , a pak když bude okurková sezóna , tak to dostanou k vybrání . ps2013-055-02-007-066.u6.p7.s1
V § 125 , což je bod 32 , je znovu zmíněno , že příslušník má nárok na náhradní volno za každou hodinu služby přesčas . ps2013-055-02-007-066.u6.p7.s2
To neplatí pro službu přesčas v rozsahu 150 hodin v kalendářním roce konanou v době krizového stavu . ps2013-055-02-007-066.u6.p7.s3
Zase tam zůstává ta číslovka 150 . ps2013-055-02-007-066.u6.p7.s4
Není mi zřejmé proč . ps2013-055-02-007-066.u6.p7.s5
Pokud bude krizový stav , tak přece může vykonat i více hodin , protože to pak záleží na tom , jaká bude potřeba služby . ps2013-055-02-007-066.u6.p7.s6
Pokud by nastal krizový stav , tak si nemohu představit , že by policista měl odsloužit pouze 150 hodin . ps2013-055-02-007-066.u6.p7.s7
To nám pak už nikdo nebude zabezpečovat naši bezpečnost ? ps2013-055-02-007-066.u6.p7.s8
Tak se platí (reakce na otázku připomínku z pléna.) , ale máme tady zase ten § 54 odst . 2 , kde se mluví o těch deseti hodinách . ps2013-055-02-007-066.u6.p7.s9
Určitě budu rád , když o tom budeme moci diskutovat . ps2013-055-02-007-066.u6.p8.s1
Do toho , jak je vypočítáván příplatek za službu přesčas - chápu , že pro výpočet je ideální , když je tam základní tarif a potom příplatek osobní , popřípadě příplatek takzvaný rizikový . ps2013-055-02-007-066.u6.p8.s2
Zde je dodán ještě příplatek za vedení , což mně trochu zavání tím , že tento příplatek si tam dodal někdo , kdo tento zákon zpracovával a zřejmě příplatek za vedení vede a očekává , že bude vykonávat službu přesčas právě ve svátcích , a chce si tak zvýšit svůj průměr . ps2013-055-02-007-066.u6.p8.s3
Starý , nebo řekněme zákon předtím platil , pokud byly přesčasové hodiny , pouze z příplatku osobního a z příplatku rizikového , plus základní tarif . ps2013-055-02-007-066.u6.p8.s4
Příplatek za vedení tam prostě nebyl , a dokonce máme napsáno , že ředitelé a zástupci bezpečnostních sborů v podstatě ani službu přesčas nekonají . ps2013-055-02-007-066.u6.p9.s1
A teď bod samotný , bod 34 , § 135 a , tolik diskutovaný náborový příspěvek . ps2013-055-02-007-066.u6.p9.s2
Rozsah 30 až 150 tisíc . ps2013-055-02-007-066.u6.p9.s3
Je to samozřejmě dobrý počin , akorát hovoříme o tom , že bude poskytován selektivně podle toho , který ředitel bezpečnostního sboru na to které místo se rozhodne jaký náborový příspěvek vypsat , popřípadě následně poskytnout . ps2013-055-02-007-066.u6.p9.s4
Je tam popsána i struktura , jak bude vyplácen , s čímž nemám jediný problém , s tím , že pokud policista nesplní nebo odejde z bezpečnostního sboru , tento příplatek musí vrátit . ps2013-055-02-007-066.u6.p9.s5
Doba , po kterou má policista setrvat u bezpečnostního sboru , je stanovena na čtyři roky . ps2013-055-02-007-066.u6.p10.s1
Já bych vám , vážené kolegyně a kolegové , chtěl připomenout , nebo říci , že v roce 2016 policie znáborovala , nebo resp . přijala do svých řad 1 621 policistů , ale zároveň jich 1 309 ze služebního poměru odešlo , což představuje posílení bezpečnostního sboru pouze o 312 policistů . ps2013-055-02-007-066.u6.p10.s2
Pokud se však podíváte na dobu služby , kdy policisté odcházejí , tak jsem zmínil , že v roce 2016 odešlo 35 % , to znamená , jedna třetina policistů odešla ještě dříve , než jim vznikl nárok na výsluhový příspěvek , to znamená do 15 let služby . ps2013-055-02-007-066.u6.p10.s3
A pokud se podíváte v souvislosti s náborovým příspěvkem , tak do čtyř let služby , to znamená , aniž by třeba čekali na to uplynutí , odchází v loňském roce , v roce 2016 , 17 % policistů , to znamená skoro jedna pětina lidí , které policie nabrala , odejde do čtyř let služby . ps2013-055-02-007-066.u6.p10.s4
Po čtyřech letech služby , mezi pátým a devátým rokem , odchází 13 % policistů . ps2013-055-02-007-066.u6.p10.s5
To je stav za rok 2016 . ps2013-055-02-007-066.u6.p10.s6
Pokud se podívám na nová statistická data , která jsou pro rok 2017 , tak do čtyř let služby za měsíc leden tohoto roku odešlo ze služby 24 % policistů .