ps2013-054-11-001-297.u1.p1.s1
297 . ps2013-054-11-001-297.u1.p1.s2
Závěrečná zpráva vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny k prověření činnosti příslušníků Policejního prezidia České republiky , Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu Policie České republiky a státních zástupců Vrchního státního zastupitelství v Olomouci v souvislosti s reorganizací ÚOOZ a ÚOKFK Policie České republiky k 1 . srpnu 2016 / sněmovní dokument 5661 / ps2013-054-11-001-297.u1.p2.s1
Na lavice je vám právě rozdán písemný materiál , který obsahuje i návrh usnesení Poslanecké sněmovny . ps2013-054-11-001-297.u1.p2.s2
Nyní prosím předsedu vyšetřovací komise pana poslance Pavla Blažka , aby předloženou zprávu uvedl . ps2013-054-11-001-297.u1.p2.s3
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2013-054-11-001-297.u2.p1.s1
Dobrý den , děkuji za slovo . ps2013-054-11-001-297.u2.p1.s2
Já bych na úvod rád řekl , že vyšetřovací zpráva , kterou dnes předkládáme , se člení do několika částí . ps2013-054-11-001-297.u2.p1.s3
A protože tu zprávu musím přečíst , tak si dovoluji říci , že tu úvodní část , která v zásadě obsahuje informace o tom , kdy a kdo komisi zřídil , kdo ji vedl , kdo byl člen , kolikrát se sešla a podobně , tuto část bych vynechal , protože bych vás mohl pouze zdržovat . ps2013-054-11-001-297.u2.p1.s4
A protože ta zpráva se vám teď rozdává , tak by bylo jako nadbytečné vám to číst . ps2013-054-11-001-297.u2.p1.s5
Proto bych přešel přímo k věci , to znamená , budu rovnou číst část , která se nazývá Nejpodstatnější faktická zjištění , a poté přejdu k části Vyhodnocení a poté přejdu k části Usnesení . ps2013-054-11-001-297.u2.p2.s1
Pana předsedajícího bych požádal , jestli by tady přece jenom mohl být trošičku klid . ps2013-054-11-001-297.u3.p1.s1
Tak já se vám ho pokusím vytvořit tím , že vyděsím poslance , že každého , kdo bude mluvit , vykážu do prostoru kuloárů . ps2013-054-11-001-297.u3.p1.s2
Děkuji . ps2013-054-11-001-297.u4.p1.s1
Takže dovolte , abych se zabýval nejprve částí Nejpodstatnější faktická zjištění a poté částí Vyhodnocení . ps2013-054-11-001-297.u4.p1.s2
Tady bych rád hned zdůraznil , že tato část byla komisí schválena jednomyslně , to znamená všemi sedmi hlasy . ps2013-054-11-001-297.u4.p2.s1
Z hlediska zákonných kompetencí je policejní prezident oprávněn navrhnout organizační změnu na úrovni celorepublikových útvarů ministrovi vnitra , který následně rozhoduje o jejím schválení . ps2013-054-11-001-297.u4.p2.s2
Nikde není zakotvena povinnost , aby policejní prezident o tomto návrhu informoval další subjekty , například státní zástupce . ps2013-054-11-001-297.u4.p2.s3
Nicméně jedna z analýz , na které vedení Policie České republiky odkazovalo , doporučuje vzhledem k citlivosti změny konzultovat ji s odbornou veřejností , zejména se státními zástupci . ps2013-054-11-001-297.u4.p3.s1
Prověřovaná změna spočívala ve sloučení ÚOOZ a ÚOKFK do Národní centrály pro boj s organizovaným zločinem , čímž byla zřízena takzvaná střechová řídicí struktura : ředitel - náměstci - ředitelé sekcí . ps2013-054-11-001-297.u4.p3.s2
Odbory ÚOOZ a ÚOKFK odpovědné za prověřování a vyšetřování trestné činnosti byly beze změn v náplni činnosti zařazeny pod jednotlivé sekce . ps2013-054-11-001-297.u4.p3.s3
Podle vyjádření policejního prezidenta Tomáše Tuhého i jeho bývalého náměstka Zdeňka Laubeho měla tato změna umožnit pružnější reakci vzniklého útvaru na vývoj kriminality a provádět v nich v případě potřeby další organizační kroky včetně zpřesnění nebo změny náplně činnosti jednotlivých sekcí . ps2013-054-11-001-297.u4.p4.s1
Ředitelé dotčených útvarů byli se změnou seznámeni ve druhé polovině května 2016 . ps2013-054-11-001-297.u4.p4.s2
O seznámení nebyl pořízen zápis . ps2013-054-11-001-297.u4.p4.s3
Představitelé státních zastupitelství s ní byli obecně seznámeni až na konci května 2016 , to jest těsně před odesláním referátníku ministrovi vnitra . ps2013-054-11-001-297.u4.p4.s4
Tento referátník byl odeslán 31 . května 2016 . ps2013-054-11-001-297.u4.p4.s5
Rozhodnutí Tomáš Tuhého a Zdeňka Laubeho sloučit oba útvary pod jednotné vedení přitom bylo prezentováno jako konečné a neměnné . ps2013-054-11-001-297.u4.p4.s6
Projednávání konkrétních dopadů změny na komunikaci mezi NCOZ a státními zastupitelstvími a na kontinuitu probíhajících trestních řízení započalo až po medializaci organizační změny . ps2013-054-11-001-297.u4.p5.s1
Koncepční nebo strategické materiály , zpracované za působnosti současného policejního prezidenta , slučování útvarů s celostátní působností neřeší a ani se o něm nezmiňují . ps2013-054-11-001-297.u4.p5.s2
Zástupci Policejního prezidia neměli v souvislosti s návrhem změny zpracovány žádné aktuální a podrobné analýzy nebo statistiky , které by podporovaly jimi prezentované důvody . ps2013-054-11-001-297.u4.p6.s1
Zástupci Policejního prezidia se odvolávají na strategické a koncepční materiály z předchozích období , které se datují již od roku 1993 , jak je zmíněno v materiálech v roce 2007 , které byly komisi předloženy . ps2013-054-11-001-297.u4.p6.s2
Tyto dokumenty se v různých variantách zmiňují o možnosti spojování útvarů . ps2013-054-11-001-297.u4.p6.s3
Argumenty pro prověřovanou organizační změnu jsou v podstatě převzaty z těchto dokumentů . ps2013-054-11-001-297.u4.p6.s4
Ne ve všech materiálech však bylo sloučení útvarů považováno za vhodné řešení . ps2013-054-11-001-297.u4.p7.s1
Neexistence analýz nicméně automaticky neznamená , že předložené argumenty byly nesprávné . ps2013-054-11-001-297.u4.p7.s2
Útvary s celostátní působností mohly podle interních policejních předpisů šetřit , prověřovat nebo vyšetřovat skutek , který nepatřil do jejich působnosti upravené interním aktem řízení . ps2013-054-11-001-297.u4.p7.s3
Podle téhož pokynu vždy také existovala možnost nevkládat v konkrétní trestní věci dokumenty do systému elektronického trestního řízení , známého ve zkratce ETŘ . ps2013-054-11-001-297.u4.p7.s4
To mohlo vést k situacím , které jsou v důvodech pro změnu obecně uvedeny . ps2013-054-11-001-297.u4.p8.s1
Celorepublikové útvary řídí náměstek policejního prezidenta pro SKPV , který je podřízen policejnímu prezidentovi a pro výkon své činnosti potřebuje určité informace o probíhajících trestních řízeních . ps2013-054-11-001-297.u4.p8.s2
Na základě shromážděných podkladů lze usuzovat , že změna proběhla s cílem mít sjednocený přehled o probíhajících trestních řízeních . ps2013-054-11-001-297.u4.p8.s3
Nelze však dovozovat , že by tyto informace měly být předávány neoprávněným osobám . ps2013-054-11-001-297.u4.p9.s1
Komise také opakovaně v rámci výpovědi svědků zaznamenala názor , že mezi oběma útvary , zejména mezi jejich řediteli , neprobíhala dostatečná komunikace a že existovala dokonce určitá řevnivost mezi orgány ÚOOZ a ÚOKFK . ps2013-054-11-001-297.u4.p9.s2
Tato situace však nikdy nebyla ze strany nadřízeného , kterým byl náměstek policejního prezidenta Zdeněk Laube , kázeňsky řešena . ps2013-054-11-001-297.u4.p9.s3
Stejně tak zůstalo bez postihu údajné obcházení či neplnění povinností podle interních aktů řízení . ps2013-054-11-001-297.u4.p9.s4
Naopak , vedoucí těchto útvarů pobírali vysoké odměny za svoji práci , což potvrzovalo , že s jejich prací byla do určitého okamžiku spokojenost , a mohlo budit dojem , že vše dělají správně . ps2013-054-11-001-297.u4.p10.s1
Na úrovni státního zastupitelství , Policie ČR , ale ani mezi jednotlivými policisty není jednotný právní názor na rozsah sdílení informací z trestního řízení v rámci řídicí struktury Policie České republiky . ps2013-054-11-001-297.u4.p10.s2
Obecně se má za to , že nadřízený policista je oprávněn znát to , co potřebuje k výkonu své činnosti v souvislosti se svou odpovědností za činnost podřízených útvarů . ps2013-054-11-001-297.u4.p10.s3
Vnímání rozsahu potřebných informací je ale různé . ps2013-054-11-001-297.u4.p11.s1
Vrchní státní zastupitelství v Olomouci opíralo prověřování změny , respektive výslechy Tomáše Tuhého a Zdeňka Laubeho a svůj další postup v souvislosti se změnou o informace z několika jím vedených trestních věcí . ps2013-054-11-001-297.u4.p11.s2
Jednalo se zejména o závěry dovozované z odposlechů , které byly vyšetřovací komisi předloženy , o informace získané v rámci vyšetřování případu VIDKUN a o informace získané v rámci případu údajného úniku informací o realizaci ve společnosti TESCO SW . ps2013-054-11-001-297.u4.p11.s3
Na některé tyto materiály odkazoval také bývalý příslušník ÚOOZ Jiří Komárek a bývalý ředitel ÚOOZ Robert Šlachta , kteří organizační změnu veřejně kritizovali . ps2013-054-11-001-297.u4.p12.s1
Vrchní státní zastupitelství v Olomouci následně prezentovalo učiněné závěry i Nejvyššímu státnímu zastupitelství a ministru spravedlnosti . ps2013-054-11-001-297.u4.p12.s2
Ti je převzali a v podobném duchu se také vyjadřovali k organizační změně . ps2013-054-11-001-297.u4.p13.s1
Vzhledem k tomu , že zmíněné spisy obsahovaly podle vrchního státního zástupce Ivo Ištvana , jeho náměstka Pavla Komára , Roberta Šlachty a Jiřího Komárka informace , které měly zpochybňovat legitimní cíl změny , věnovala se informacím v nich uvedených vyšetřovací komise , a to v rozsahu , který byl jmenovanými prezentován v rámci provedených výslechů . ps2013-054-11-001-297.u4.p14.s1
Ze shromážděných materiálů nebylo prokázáno , že organizační změna byla provedena s cílem odstranit Roberta Šlachtu , omezit činnost celorepublikových útvarů nebo zabránit prověřování konkrétních trestních věcí (včetně v médiích zmiňovaného případu Beretta) . ps2013-054-11-001-297.u4.p14.s2
Organizační změna v rámci útvaru není v rozhovorech , které jsou součástí " Podkladového materiálu ke slyšení před bezpečnostním výborem Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky " (takzvaná Šlachtova zpráva) ze dne 22 . 6 . 2016 , a v rozhovorech předaných vyšetřovací komisi státními zástupci v Olomouci vůbec řešena . ps2013-054-11-001-297.u4.p14.s3
Řeší se v nich pouze možný vznik týmu TEMPUS 2 a zařazení problematiky kyberkriminality na ÚOOZ . ps2013-054-11-001-297.u4.p14.s4
Současně je důležité upozornit na to , že 9 . června 2016 byla Robertu Šlachtovi nabízena pracovní pozice ve stejné platové třídě v nově vznikající NCOZ . ps2013-054-11-001-297.u4.p14.s5
Robert Šlachta tuto nabídku neakceptoval s odůvodněním , že se na vzniku nového útvaru nechce podílet . ps2013-054-11-001-297.u4.p15.s1
V rozhovorech v případu VIDKUN , které byly vyšetřovací komisi předloženy jako relevantní , není konec Roberta Šlachty spojován s tím , že by se ho Zdeněk Laube nebo Tomáš Tuhý chtěli zbavit . ps2013-054-11-001-297.u4.p15.s2
O jeho konci spekulují hovořící osoby v souvislosti s tím , že ony samy považují postup ÚOOZ v případě Nagyová a spol . za neúspěch , a částečně s tím , že podle nich Robert Šlachta , respektive ÚOOZ , někomu možná nedává informace a někomu možná ano . ps2013-054-11-001-297.u4.p15.s3
Jaké informace a komu konkrétně , se v nich neřeší . ps2013-054-11-001-297.u4.p15.s4
Tím , že Robert Šlachta a Jiří Komárek ukončili služební poměr k Policii České republiky ještě před oficiálním začátkem účinnosti reorganizace , neumožnili praktickou ověřitelnost tvrzení , že se jich reorganizací chtěl někdo zbavit . ps2013-054-11-001-297.u4.p16.s1
V předložených přepisech figuruje bývalý náměstek ředitele Krajského ředitelství policie Olomouckého kraje Karel Kadlec , který získával od dalších policistů informace , ke kterým neměl mít vzhledem ke svému služebnímu zařazení přístup . ps2013-054-11-001-297.u4.p16.s2
Policisté mu tyto informace poskytovali na základě jejich vzájemně dobrého osobního vztahu nebo z jiných důvodů . ps2013-054-11-001-297.u4.p16.s3
Tyto informace Karel Kadlec následně předával podnikateli Ivanu Kyselému . ps2013-054-11-001-297.u4.p16.s4
Věc nadále vyšetřují orgány činné v trestním řízení . ps2013-054-11-001-297.u4.p17.s1
Karel Kadlec a Ivan Kyselý ve vzájemných rozhovorech hodnotí i další policisty . ps2013-054-11-001-297.u4.p17.s2
Mimo jiné předpokládají , že každý policista , který je zařazen na vyšší pozici , dává někomu informace a je někým řízen . ps2013-054-11-001-297.u4.p17.s3
V tomto smyslu oba hovoří o Robertu Šlachtovi , Zdeňku Laubem , Tomáši Tuhém , bývalém řediteli Liboru Krejčiříkovi a dalších . ps2013-054-11-001-297.u4.p17.s4
Činí tak , aniž by věděli , zda se tak skutečně děje . ps2013-054-11-001-297.u4.p17.s5
Pouze to tuší , předpokládají , respektive z jejich rozhovorů nelze dovodit kdy , v jakých případech a v jakém rozsahu by se tak mělo dít . ps2013-054-11-001-297.u4.p17.s6
Ačkoliv některé části zachycených rozhovorů mají spekulativní charakter , nelze hovory jako celek zcela opomíjet . ps2013-054-11-001-297.u4.p17.s7
Přestože nemají žádnou vazbu na prověřovanou organizační změnu , ukazují na závadové jednání rozmlouvajících osob . ps2013-054-11-001-297.u4.p18.s1
Jako jeden z důvodů změny byla ve veřejném prostoru uváděna údajná existence informací o úniků údajů z trestního řízení od policejního prezidenta Tomáše Tuhého (tady se jedná o souvislost s trestním řízením týkajícím se údajného úniku informací v kauze TESCO SW, které bylo dozorováno Vrchním státním zastupitelstvím v Olomouci) . ps2013-054-11-001-297.u4.p18.s2
To naznačovalo zejména veřejné vyjádření Jiřího Komárka o podezření z brutálního úniku informací ze strany Tomáše Tuhého . ps2013-054-11-001-297.u4.p19.s1
Před vyšetřovací komisí Jiří Komárek z počátku uváděl , že jeho výrok je založen na vyhodnocení odposlechu z případu VIDKUN , konkrétně odkazoval na takzvanou Šlachtovu zprávu . ps2013-054-11-001-297.u4.p19.s2
Uvedené odposlechy však Komárkovo tvrzení nepotvrzují . ps2013-054-11-001-297.u4.p19.s3
Konkrétní rozhovor , na který Komárek odkazoval , proběhl 21 . 10 . 2014 , to jest ještě předtím , než se v rámci prověřování Tomáš Tuhý ve spise Generální inspekce bezpečnostních sborů objevil . ps2013-054-11-001-297.u4.p19.s4
V době rozhovoru bylo vyšetřování možného úniku informací teprve na začátku . ps2013-054-11-001-297.u4.p19.s5
Podnět ÚOKFK byl totiž zaslán na GIBS 6 . 10 . 2014 , přičemž dne 22 . 10 . 2014 , to jest den po zmíněném rozhovoru , GIBS žádá ÚOKFK o doplnění oznámení . ps2013-054-11-001-297.u4.p19.s6
To znamená , že v době , kdy rozhovor probíhal , nikdo ze zúčastněných nemohl znát jakoukoliv případnou spojitost Tomáše Tuhého nebo Policejního prezidia s únikem informací o realizaci . ps2013-054-11-001-297.u4.p20.s1
Informace o možném spojení Tomáše Tuhého s únikem informací v případu TESCO SW se Jiří Komárek dozvěděl od státního zástupce Vrchního státního zastupitelství v Olomouci Petra Šeredy , který mu poskytl přepis usnesení GIBS o odložení věci s chybnými závěry , a to na několik dní v době mezi 10 . červnem a 20 . červnem 2016 . ps2013-054-11-001-297.u4.p20.s2
Jiří Komárek tuto skutečnost při svém druhém výslechu na přímý dotaz , na základě čeho svůj výrok formuloval , neuvedl , když sdělil , že vycházel pouze z odposlechů v případu VIDKUN . ps2013-054-11-001-297.u4.p20.s3
To , že měl přepis k dispozici , připustil až v rámci třetího výslechu po opětovně položeném přímém dotazu . ps2013-054-11-001-297.u4.p21.s1
Přepis vytvořený VSZ v Olomouci byl následně zveřejněn ps2013-054-11-001-297.u4.p21.s2
Národním fondem proti korupci . ps2013-054-11-001-297.u4.p21.s3
Z podkladů shromážděných vyšetřovací komisí lze usuzovat , že předání přepisu usnesení mohl zprostředkovat pouze buď Jiří Komárek , nebo někdo z Vrchního státního zastupitelství v Olomouci . ps2013-054-11-001-297.u4.p21.s4
Věc v současnosti prověřují orgány činné v trestním řízení . ps2013-054-11-001-297.u4.p22.s1
Lze shrnout , že prověřování úniku informací o možné realizaci v TESCO SW bylo legitimní . ps2013-054-11-001-297.u4.p22.s2
Nelze však potvrdit to , že by se úniku informací dopustil Tomáš Tuhý , ani že je z tohoto úniku podezřelý . ps2013-054-11-001-297.u4.p23.s1
Některé skutečnosti uváděné v usnesení GIBS o odložení věci byly chybné . ps2013-054-11-001-297.u4.p23.s2
Z telefonního čísla s koncovkou 312 nebyla zaslána podnikateli Davidu Tesaříkovi žádná varovná SMS . ps2013-054-11-001-297.u4.p23.s3
David Tesařík zřejmě něco věděl , na uvedené číslo však pouze zaslal žádost o případné podrobnosti k tomu , že si má někdo pro někoho přijít , pokud je adresát zná . ps2013-054-11-001-297.u4.p23.s4
Na druhou stranu je nutno objektivně konstatovat , že komunikace s 312 proběhla a David Tesařík od ní určité informace