ps2013-054-10-006-053.u1.p1.s1
53 . ps2013-054-10-006-053.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 100 / 2001 Sb . , o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů ( zákon o posuzování vlivů na životní prostředí ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 1003 / - prvé čtení ps2013-054-10-006-053.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr životního prostředí Richard Brabec . ps2013-054-10-006-053.u1.p2.s2
Prosím , pane ministře , ujměte se slova . ps2013-054-10-006-053.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-054-10-006-053.u2.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , důvody předložení tohoto bodu jsou dva . ps2013-054-10-006-053.u2.p1.s3
Jeden je transpozice příslušné evropské směrnice . ps2013-054-10-006-053.u2.p1.s4
Termín pro transpozici uplyne 16 . května 2017 . ps2013-054-10-006-053.u2.p1.s5
Tím druhým , neméně důležitým důvodem , a troufám si dokonce říct , že pro mnohé z nás ještě důležitějším , je to , že jsme využili tuto transpozici jako určitý nosič pro to , abychom do zákona o posuzování vlivů na životní prostředí dali některé další , zjednodušující a zrychlující , řekněme , instituty nebo body , které by měly vést a určitě povedou ke zkrácení řízení . ps2013-054-10-006-053.u2.p2.s1
Jak už jsem řekl , a všichni si dobře pamatujeme , že provedení správné a včasné transpozice směrnice EIA , s kterou měla Česká republika v uplynulých letech hodně problémů , je tedy povinností České republiky vyplývající z evropského práva a také je například jednou ze základních podmínek pro čerpání evropských fondů , a to nejenom z operačního programu Životní prostředí , ale v zásadě ze všech programů . ps2013-054-10-006-053.u2.p2.s2
Správné a včasné provedení transpozice může také ohrozit , a už nám bylo jasně řečeno , že by mohlo samozřejmě ohrozit , i schvalování a financování těch devíti prioritních dopravních záměrů , které se podařilo vyjednat s Evropskou komisí a kde , jak mohu s radostí informovat , už sedm těchto projektů bylo schváleno tou takzvanou ve velkých uvozovkách náhradní EIA , tedy tím závazným stanoviskem , a u těch dvou projektů zbývajících by toto stanovisko mělo být vydáno opravdu v nejbližších několika dnech . ps2013-054-10-006-053.u2.p3.s1
Předmětem novely je , jak už jsem řekl , transpozice požadavků revize směrnice a také celá řada dalších změn , jejichž cílem je snížení administrativní zátěže správních orgánů i investorů , a to prostřednictvím zjednodušení a zkrácení řady lhůt a podmínek a také zúžení okruhu posuzovaných záměrů . ps2013-054-10-006-053.u2.p3.s2
Vyberu z nich jenom ty nejdůležitější . ps2013-054-10-006-053.u2.p4.s1
Navrhuje se tedy stanovit okruh takzvaných navazujících řízení přímo v samotném textu zákona , jehož výsledkem by měla být větší právní jistota investorů i správních orgánů . ps2013-054-10-006-053.u2.p4.s2
Dochází k zásadní změně v koncepci takzvaných podlimitních záměrů . ps2013-054-10-006-053.u2.p4.s3
Jenom pro informaci , podlimitních záměrů , tedy těch , které nedosahují hodnot kategorie dva , se v České republice posuzují přibližně 2 tisíce ročně a pouze 300 z nich , o nich je pak rozhodnuto v rámci většinou krajských úřadů , že budou postupovat do dalšího posuzování , do zjišťovacího řízení . ps2013-054-10-006-053.u2.p4.s4
Nově by z těchto 2 tisíc záměrů mělo být posuzováno pouze 300 . ps2013-054-10-006-053.u2.p4.s5
Takže 1 700 podlimitních záměrů nebude nově vůbec posuzováno podle zákona o posuzování vlivů záměru na životní prostředí . ps2013-054-10-006-053.u2.p5.s1
Je také navržena změna právní úpravy výjimek z procesu EIA , o nichž bude rozhodovat výhradně vláda , a to na základě stanovení kritérií . ps2013-054-10-006-053.u2.p6.s1
Ruší se rovněž možnost veřejnosti a dotčených orgánů vyjadřovat se k posudku , a dochází tedy ke zkrácení procesu EIA o lhůtu pro tato vyjádření plus další související lhůty , což znamená , že celkové zkrácení procesu EIA v důsledku této úpravy je přibližně o 50 dní , u složitějších záměrů i více . ps2013-054-10-006-053.u2.p7.s1
Navrhuje se rovněž změna koncepce platnosti stanoviska EIA , kdy dochází k prodloužení základní doby platnosti ze stávajících pěti let na sedm let s tím , že při prodloužení platnosti stanoviska EIA bude kontrolováno , zda je stále aktuální z hlediska vývoje změn v území a případně v projektu . ps2013-054-10-006-053.u2.p7.s2
Je tady samozřejmě možnost na prodloužení , to by bylo o dalších pět let , takže v zásadě je možné říci , že nově bude stanovisko EIA minimálně o těchto sedm plus pět let možno prodloužit a bude tak mít platnost standardně , tedy 12 let , s tím , že jsem pevně přesvědčen , že v rámci této lhůty 12 let bude i v České republice možno drtivou většinou záměrů dodělat , ukončit a samozřejmě začít s dalšími navazujícími řízeními . ps2013-054-10-006-053.u2.p8.s1
Rovněž se upravují a zpřísňují podmínky pro udělování a prodlužování a také odnímání takzvaných autorizací pro zpracování dokumentace , posudků a vyhodnocení , a to s účelem zvýšení odbornosti autorizovaných osob a kvality jimi zpracovávaných dokumentů . ps2013-054-10-006-053.u2.p9.s1
Jsou rovněž dílčí úpravy procesu SEA a v neposlední řadě , a to je důležité , také dochází ke kompletní revizi takzvané přílohy č . 1 , která obsahuje konkrétní posuzované záměry , a dochází k tomu , že se posouvají záměry z kategorií od té nejpřísnější , kde se automaticky provádí celý proces EIA , až do kategorie 4 , kde se proces neprovádí vůbec . ps2013-054-10-006-053.u2.p9.s2
Takže bude nově celá řada kategorií posuzování záměrů , kde se vůbec nebude posuzovat podle zákona EIA , nebo budou spadat tyto záměry do té řekněme snadnější kategorie posuzování , což rovněž bude znamenat zjednodušení a zkrácení posuzování , a tedy i stavebního řízení . ps2013-054-10-006-053.u2.p10.s1
Tento bod byl velmi dlouho intenzivně projednáván samozřejmě i v rámci meziresortního připomínkového řízení , drtivá většina rozporů byla vyřešena už v mezirezortu , zbytek potom na vládě . ps2013-054-10-006-053.u2.p10.s2
Vy dobře víte , že v rámci stavebního zákona jsou rovněž určité změny v rámci zákona EIA , a proto jsem velmi rád , že se transpoziční novela dostává rovněž do prvního čtení a bude možnost jít rychle potom do výborů , aby byla posuzována společně se stavebním zákonem . ps2013-054-10-006-053.u2.p11.s1
Děkuji vám . ps2013-054-10-006-053.u3.p1.s1
Také vám děkuji . ps2013-054-10-006-053.u3.p1.s2
Prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Václav Zemek . ps2013-054-10-006-053.u3.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2013-054-10-006-053.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-054-10-006-053.u4.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , já ve své zpravodajské zprávě navážu . ps2013-054-10-006-053.u4.p1.s3
Jak již bylo řečeno , předložená novela reaguje na změnu směrnic Evropy o posuzování vlivu na životní prostředí , takže se jedná z větší části o transpoziční novelu , kde převážná část drobných změn , kterých je asi 123 , jsou různá upřesnění , nová terminologie , zpřesnění názvů . ps2013-054-10-006-053.u4.p1.s4
A potom jsou tam samozřejmě některé zásadní změny , které zjednodušují stávající stav . ps2013-054-10-006-053.u4.p1.s5
Já vím , že někteří kolegové , když slyší slovo EIA , nebo spojení EIA , tak už zbystří a cítí nějakou zradu nebo něco podobného . ps2013-054-10-006-053.u4.p1.s6
Ale tady si myslím , že je to přesně obráceně . ps2013-054-10-006-053.u4.p2.s1
Ze zásadních nových změn , které vnímám pozitivně , bych tady vypíchl především zjednodušení přílohy 1 , kde je seznam jednak limitních záměrů , jednak podlimitních záměrů , to znamená u první skupiny těch , kde vlastně musí proběhnout proces EIA , u druhé skupiny tam , kde probíhá zjišťovací řízení , a hlavně u skupiny podlimitních záměrů dochází k výraznému zjednodušení a zmenšení okruhu záměrů . ps2013-054-10-006-053.u4.p2.s2
Tam se dá hranice , kdy záměr spadá do kategorie podlimitní , nyní je tam hranice 25 % limitu , což doposud nebylo . ps2013-054-10-006-053.u4.p2.s3
Takže tady vnímám určité zjednodušení a pozitivum i pro různé investory a různé záměry . ps2013-054-10-006-053.u4.p3.s1
Další pozitivní změna je vypuštění toho , že když správní úřad zadává nezávislý posudek , který vlastně má zhodnotit dosavadní průběh procesu EIA a různé připomínky a samozřejmě studii , kterou předkládá oznamovatel , tak doposud podléhala tato nezávislá studie , toto nezávislé stanovisko veřejnému projednávání . ps2013-054-10-006-053.u4.p3.s2
V rámci zjednodušení procesu je toto z projednávání vypuštěno , a je to logické , protože je to vlastně odborné stanovisko , které zpracovává autorizovaná osoba a které samozřejmě není součástí dokumentace předkladatele . ps2013-054-10-006-053.u4.p3.s3
Tam dokonce i v zákoně je vyčleněno , že ten , kdo zpracovává odborný posudek , se nesmí v žádném případě podílet na zpracování studie EIA , kterou předkládá oznamovatel . ps2013-054-10-006-053.u4.p4.s1
Další , a to vidím jako zpřísnění , je , že se vlastně zavádí nově , že některé záměry musí být posuzovány i z hlediska dopadů na klima a na ochranu klimatu . ps2013-054-10-006-053.u4.p4.s2
Dále je tam určité zpřísnění , kde se zohledňují evropsky významné lokality a dopady na zdraví člověka , ale myslím si , že to je správně . ps2013-054-10-006-053.u4.p4.s3
A pak je tam samozřejmě další spousta jiných drobných úprav . ps2013-054-10-006-053.u4.p5.s1
Já myslím , že potom to bude podrobně probráno i na výborech , a případně , kdyby byl nějaký dotaz , tak se o tom můžeme dál pobavit . ps2013-054-10-006-053.u4.p5.s2
Myslím , že jsem tady zmínil asi zásadní body . ps2013-054-10-006-053.u4.p5.s3
Pokud bych na něco zapomněl , tak se k tomu ještě vrátím , ale v tuto chvíli je to z mé strany všechno . ps2013-054-10-006-053.u4.p5.s4
Děkuji za pozornost . ps2013-054-10-006-053.u5.p1.s1
Já vám také děkuji , pane zpravodaji . ps2013-054-10-006-053.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které eviduji dvě přihlášky . ps2013-054-10-006-053.u5.p1.s3
Jako první vystoupí pan poslanec Zahradník , připraví se pan poslanec Klán . ps2013-054-10-006-053.u5.p1.s4
Prosím , pane poslanče . ps2013-054-10-006-053.u6.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně , vážení kolegové , vždycky když se otevírá k novelizaci zákon o posuzování vlivu na životní prostředí , tedy zákon o EIA , tak bychom navzdory ujišťování pana ministra i pana zpravodaje měli být velmi ostražití a měli bychom aktivovat prastaré varování " občane , střez si svůj život a majetek , parlament zasedá " . ps2013-054-10-006-053.u6.p2.s1
Předminulý pokus , nechci se vyjadřovat nějak záporně k formálnímu pokusu o narovnání věcí ve věcech devíti projektů , který novelizoval zákon o posuzování vlivu a jehož výsledek dneska v našem právním řádu má číslo zákona 39 , o posuzování vlivu , přinesl celou řadu koncepčních problémů , které vnímá velmi negativně jak naše veřejnost , tak i veřejnost odborná . ps2013-054-10-006-053.u6.p2.s2
Celá řada projektů je zablokována , velmi těžce se nám daří projekty aspoň nejvýznamnější znovu vracet do hry . ps2013-054-10-006-053.u6.p2.s3
U celé řady projektů , které již měly EIA schválenou , budeme muset nechat EIA dělat znovu . ps2013-054-10-006-053.u6.p3.s1
Odborná veřejnost vyčítá , tedy hlavně podnikatelé ve stavebnictví , ministerstvu , že ne úplně řeší koncepční problémy , které minulá novela způsobila . ps2013-054-10-006-053.u6.p3.s2
Dokonce vytýkají , že neprobíhá patřičná diskuse na odborné úrovni . ps2013-054-10-006-053.u6.p3.s3
Vytýkají předloženému zákonu , že ne úplně řeší možnosti , jak zkracovat lhůty , které brzdí právě proces EIA a v navazujícím řízení pak také brzdí i proces vydávání územních rozhodnutí a stavebních povolení . ps2013-054-10-006-053.u6.p3.s4
Máme tady výtky ke způsobu zpracování posouzení vlivu regulace , to je RIA , tak jak byla provedena . ps2013-054-10-006-053.u6.p4.s1
Pořád musíme mít na zřeteli to , že i když jsme tlakem Sněmovny na vládu a snahou vlády samotné , to musím přiznat , prosadili devět projektů , které se již dneska budou moci stavět , tak pořád ještě zbývá těch 94 projektů , které měly EIA a které budou muset za nových podmínek znovu EIA dělat . ps2013-054-10-006-053.u6.p4.s2
No a konečně , další věc ještě , abych nespěl k závěru , ještě mám jednu věc . ps2013-054-10-006-053.u6.p4.s3
Paralelně s touto novelizací probíhá novela stavebního zákona . ps2013-054-10-006-053.u6.p4.s4
To je zákon , na který všichni čekáme , který tady ve Sněmovně byl mnohokrát zmíněn , který paní ministryně Šlechtová přináší do Sněmovny a který má asi 200 pozměňovacích návrhů . ps2013-054-10-006-053.u6.p4.s5
V jeho rámci se také otevírá právě zákon o EIA . ps2013-054-10-006-053.u6.p4.s6
A tam je na rozdíl od této novely projevena snaha novelizovat něco , co je velmi významné pro ten zákon , a to je právě vymezení vlivu tzv . dotčené veřejnosti . ps2013-054-10-006-053.u6.p5.s1
My se tady v této novele k tomu nějak nedostáváme , ale v novele stavebního zákona , v té části , která se věnuje zákonu o posouzení vlivu , se tento pokus činí . ps2013-054-10-006-053.u6.p5.s2
Je tam snaha zvýšit počet podpisů pod listinu , kterou se definuje občanské sdružení ad hoc vzniklé k nějakému danému projektu z 200 podpisů na 500 podpisů . ps2013-054-10-006-053.u6.p5.s3
Je to aspoň pokus , jak naprosto bezbřehou moc dotčené veřejnosti , tedy ekologických aktivistů , limitovat , regulovat nebo zmírnit . ps2013-054-10-006-053.u6.p5.s4
Jsou k tomu výhrady , které dobře znám . ps2013-054-10-006-053.u6.p5.s5
Proběhl seminář k novele stavebního zákona , kde se k tomuto problému pro mě velmi potěšitelně vyjadřoval pan Vondrouš ze Zeleného kruhu , který zastupuje ekologické organizace . ps2013-054-10-006-053.u6.p5.s6
On říkal , že těch 500 podpisů je hodně , že to bude činit problém v tom , aby se právě veřejnost z daného místa , kde ten projekt má být realizován , mohla do procesu vyjadřování se k předloženému záměru zapojit . ps2013-054-10-006-053.u6.p5.s7
To jsem okamžitě zaznamenal jako velmi významný pozitivní krok , protože dosud ekologové tvrdě trvali na tom , aby se do daného záměru mohlo zaplést sdružení odkudkoliv . ps2013-054-10-006-053.u6.p5.s8
Aby do záměru v jižních Čechách například mohlo mluvit občanské sdružení třeba z Brněnska . ps2013-054-10-006-053.u6.p6.s1
A já jsem dával velmi dobrý pozor a hned jsem se k tomu vyjadřoval . ps2013-054-10-006-053.u6.p6.s2
Podle mého názoru bych v tomhle viděl určitou podanou ruku od ekologů . ps2013-054-10-006-053.u6.p6.s3
Pojďme tedy se snažit o to , abychom v procesu druhého čtení , tedy při tvorbě pozměňovacích návrhů , hledali , jak tenhle problém řešit , jak více zdůraznit to , že ti , kteří protestují proti danému záměru , nečiní jenom z nějakého ideologického důvodu . ps2013-054-10-006-053.u6.p6.s4
Že to není nějaká jenom šikanózní žaloba , ale že to je skutečně žaloba lidí , kteří žijí v daném území a chtějí se k tomu podle svého dobrého svědomí vyjádřit . ps2013-054-10-006-053.u6.p6.s5
A tady očekávám , že ekologové , ekologické organizace budou v této snaze minimálně neutrální , nechci - li říci nápomocné . ps2013-054-10-006-053.u6.p7.s1
Chtěl bych ocenit také to , že k tomuto zákonu proběhl seminář , který pořádalo ministerstvo asi před týdnem nebo dvěma týdny , kde tedy nebyla taková účast odborné veřejnosti , jakou se mohl pyšnit seminář ke stavebnímu zákonu , ale přesto seminář proběhl . ps2013-054-10-006-053.u6.p7.s2
A tam byla zmíněna zajímavá věc , totiž že vlastně institut toho ad hoc vzniklého občanského sdružení v rámci dotčené veřejnosti disponující 200 podpisy bez vymezení časového rámce , odkudkoli , neověřenými , v podstatě není příliš využíván . ps2013-054-10-006-053.u6.p7.s3
Takhle mi to pan ministr tehdy řekl , že pokud někdo si stěžuje , tak jsou to historická občanská sdružení , která mají tříletou historii . ps2013-054-10-006-053.u6.p7.s4
Duha , Jihočeské matky , Děti Země a já nevím , kdo všechno tady páchá svoji činnost v tomto procesu ve snaze zabránit stavbám ve veřejném zájmu . ps2013-054-10-006-053.u6.p7.s5
Takže jenom tady deklaruji , že se budu snažit najít způsob , jak ten odstavec paragrafu vymezující dotčenou veřejnost právě ad hoc vzniklou , ale i tu veřejnost , která se definuje pomocí určité tříleté historie , aby se více zdůraznila její místní příslušnost . ps2013-054-10-006-053.u6.p8.s1
Takže dámy a pánové , já doporučím svým kolegům z ODS , abychom podpořili postup do druhého čtení , a již teď avizuji , že se budu velmi snažit o to , abych pozměňovacím návrhem roli dotčené veřejnosti zpřesnil , aby ona měla nejenom bezbřehé rozsáhlé pravomoci , ale aby také měla k tomu odpovídající patřičnou odpovědnost . ps2013-054-10-006-053.u6.p8.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-054-10-006-053.u7.p1.s1
Také vám děkuji . ps2013-054-10-006-053.u7.p1.s2
Nyní tedy vystoupí v rozpravě přihlášený pan poslanec Jan Klán . ps2013-054-10-006-053.u7.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2013-054-10-006-053.u8.p1.s1
Děkuji za slovo , vážený pane místopředsedo . ps2013-054-10-006-053.u8.p1.s2
Vládo , pane ministře , dámy a pánové , pan kolega Zahradník tady už řekl mnoho věcí , o kterých jsem tady chtěl ve své rozpravě diskutovat . ps2013-054-10-006-053.u8.p1.s3
Vítám to , co tady říkal , to je problém s dotčenou veřejností , ekologická hnutí a aktivisté , že je potřeba nějakým způsobem tam zavést místní působnost nebo příslušnost . ps2013-054-10-006-053.u8.p1.s4
Protože není možné , aby do nějakých staveb , které se konají např . právě , jak říkal , v jižních Čechách , mluvil někdo z druhého konce republiky . ps2013-054-10-006-053.u8.p1.s5
Mají se k tomu vyjadřovat místně příslušné třeba organizace . ps2013-054-10-006-053.u8.p1.s6
S tím nemám problém , protože ty tomu třeba nejlépe rozumějí . ps2013-054-10-006-053.u8.p1.s7
Ale aby účelově někdo blokoval stavby , tak to se nám potom hrozně prodražuje . ps2013-054-10-006-053.u8.p1.s8
A já bych je to klidně nechal zaplatit , protože to mě opravdu někdy štve , že to někdo účelově začne blokovat , pak se ta EIA protahuje právě na mnoho , mnoho let nebo nějakým způsobem je to zablokováno a poté tam jsou další výdaje navíc . ps2013-054-10-006-053.u8.p1.s9
Takže vítám iniciativu pana kolegy Zahradníka nějakým způsobem tam tohle zapracovat .