|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-02-01 ps2013-054-10-006-053 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

53. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1003/ - prvé čtení

Date2017-02-01
Meetingps2013/054
Agenda Itemps2013/054/053
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/054schuz/s054324.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 330 • previousnext

ps2013-054-10-006-053.u1.p1.s1 53.
ps2013-054-10-006-053.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1003/ - prvé čtení
ps2013-054-10-006-053.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr životního prostředí Richard Brabec.
ps2013-054-10-006-053.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
ps2013-054-10-006-053.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-054-10-006-053.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, důvody předložení tohoto bodu jsou dva.
ps2013-054-10-006-053.u2.p1.s3 Jeden je transpozice příslušné evropské směrnice.
ps2013-054-10-006-053.u2.p1.s4 Termín pro transpozici uplyne 16. května 2017.
ps2013-054-10-006-053.u2.p1.s5 Tím druhým, neméně důležitým důvodem, a troufám si dokonce říct, že pro mnohé z nás ještě důležitějším, je to, že jsme využili tuto transpozici jako určitý nosič pro to, abychom do zákona o posuzování vlivů na životní prostředí dali některé další, zjednodušující a zrychlující, řekněme, instituty nebo body, které by měly vést a určitě povedou ke zkrácení řízení.
ps2013-054-10-006-053.u2.p2.s1 Jak jsem řekl, a všichni si dobře pamatujeme, že provedení správné a včasné transpozice směrnice EIA, s kterou měla Česká republika v uplynulých letech hodně problémů, je tedy povinností České republiky vyplývající z evropského práva a také je například jednou ze základních podmínek pro čerpání evropských fondů, a to nejenom z operačního programu Životní prostředí, ale v zásadě ze všech programů.
ps2013-054-10-006-053.u2.p2.s2 Správné a včasné provedení transpozice může také ohrozit, a nám bylo jasně řečeno, že by mohlo samozřejmě ohrozit, i schvalování a financování těch devíti prioritních dopravních záměrů, které se podařilo vyjednat s Evropskou komisí a kde, jak mohu s radostí informovat, sedm těchto projektů bylo schváleno tou takzvanou ve velkých uvozovkách náhradní EIA, tedy tím závazným stanoviskem, a u těch dvou projektů zbývajících by toto stanovisko mělo být vydáno opravdu v nejbližších několika dnech.
ps2013-054-10-006-053.u2.p3.s1 Předmětem novely je, jak jsem řekl, transpozice požadavků revize směrnice a také celá řada dalších změn, jejichž cílem je snížení administrativní zátěže správních orgánů i investorů, a to prostřednictvím zjednodušení a zkrácení řady lhůt a podmínek a také zúžení okruhu posuzovaných záměrů.
ps2013-054-10-006-053.u2.p3.s2 Vyberu z nich jenom ty nejdůležitější.
ps2013-054-10-006-053.u2.p4.s1 Navrhuje se tedy stanovit okruh takzvaných navazujících řízení přímo v samotném textu zákona, jehož výsledkem by měla být větší právní jistota investorů i správních orgánů.
ps2013-054-10-006-053.u2.p4.s2 Dochází k zásadní změně v koncepci takzvaných podlimitních záměrů.
ps2013-054-10-006-053.u2.p4.s3 Jenom pro informaci, podlimitních záměrů, tedy těch, které nedosahují hodnot kategorie dva, se v České republice posuzují přibližně 2 tisíce ročně a pouze 300 z nich, o nich je pak rozhodnuto v rámci většinou krajských úřadů, že budou postupovat do dalšího posuzování, do zjišťovacího řízení.
ps2013-054-10-006-053.u2.p4.s4 Nově by z těchto 2 tisíc záměrů mělo být posuzováno pouze 300.
ps2013-054-10-006-053.u2.p4.s5 Takže 1 700 podlimitních záměrů nebude nově vůbec posuzováno podle zákona o posuzování vlivů záměru na životní prostředí.
ps2013-054-10-006-053.u2.p5.s1 Je také navržena změna právní úpravy výjimek z procesu EIA, o nichž bude rozhodovat výhradně vláda, a to na základě stanovení kritérií.
ps2013-054-10-006-053.u2.p6.s1 Ruší se rovněž možnost veřejnosti a dotčených orgánů vyjadřovat se k posudku, a dochází tedy ke zkrácení procesu EIA o lhůtu pro tato vyjádření plus další související lhůty, což znamená, že celkové zkrácení procesu EIA v důsledku této úpravy je přibližně o 50 dní, u složitějších záměrů i více.
ps2013-054-10-006-053.u2.p7.s1 Navrhuje se rovněž změna koncepce platnosti stanoviska EIA, kdy dochází k prodloužení základní doby platnosti ze stávajících pěti let na sedm let s tím, že při prodloužení platnosti stanoviska EIA bude kontrolováno, zda je stále aktuální z hlediska vývoje změn v území a případně v projektu.
ps2013-054-10-006-053.u2.p7.s2 Je tady samozřejmě možnost na prodloužení, to by bylo o dalších pět let, takže v zásadě je možné říci, že nově bude stanovisko EIA minimálně o těchto sedm plus pět let možno prodloužit a bude tak mít platnost standardně, tedy 12 let, s tím, že jsem pevně přesvědčen, že v rámci této lhůty 12 let bude i v České republice možno drtivou většinou záměrů dodělat, ukončit a samozřejmě začít s dalšími navazujícími řízeními.
ps2013-054-10-006-053.u2.p8.s1 Rovněž se upravují a zpřísňují podmínky pro udělování a prodlužování a také odnímání takzvaných autorizací pro zpracování dokumentace, posudků a vyhodnocení, a to s účelem zvýšení odbornosti autorizovaných osob a kvality jimi zpracovávaných dokumentů.
ps2013-054-10-006-053.u2.p9.s1 Jsou rovněž dílčí úpravy procesu SEA a v neposlední řadě, a to je důležité, také dochází ke kompletní revizi takzvané přílohy č. 1, která obsahuje konkrétní posuzované záměry, a dochází k tomu, že se posouvají záměry z kategorií od nejpřísnější, kde se automaticky provádí celý proces EIA, do kategorie 4, kde se proces neprovádí vůbec.
ps2013-054-10-006-053.u2.p9.s2 Takže bude nově celá řada kategorií posuzování záměrů, kde se vůbec nebude posuzovat podle zákona EIA, nebo budou spadat tyto záměry do řekněme snadnější kategorie posuzování, což rovněž bude znamenat zjednodušení a zkrácení posuzování, a tedy i stavebního řízení.
ps2013-054-10-006-053.u2.p10.s1 Tento bod byl velmi dlouho intenzivně projednáván samozřejmě i v rámci meziresortního připomínkového řízení, drtivá většina rozporů byla vyřešena v mezirezortu, zbytek potom na vládě.
ps2013-054-10-006-053.u2.p10.s2 Vy dobře víte, že v rámci stavebního zákona jsou rovněž určité změny v rámci zákona EIA, a proto jsem velmi rád, že se transpoziční novela dostává rovněž do prvního čtení a bude možnost jít rychle potom do výborů, aby byla posuzována společně se stavebním zákonem.
ps2013-054-10-006-053.u2.p11.s1 Děkuji vám.
ps2013-054-10-006-053.u3.p1.s1 Také vám děkuji.
ps2013-054-10-006-053.u3.p1.s2 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Václav Zemek.
ps2013-054-10-006-053.u3.p1.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2013-054-10-006-053.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-054-10-006-053.u4.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, ve své zpravodajské zprávě navážu.
ps2013-054-10-006-053.u4.p1.s3 Jak již bylo řečeno, předložená novela reaguje na změnu směrnic Evropy o posuzování vlivu na životní prostředí, takže se jedná z větší části o transpoziční novelu, kde převážná část drobných změn, kterých je asi 123, jsou různá upřesnění, nová terminologie, zpřesnění názvů.
ps2013-054-10-006-053.u4.p1.s4 A potom jsou tam samozřejmě některé zásadní změny, které zjednodušují stávající stav.
ps2013-054-10-006-053.u4.p1.s5 vím, že někteří kolegové, když slyší slovo EIA, nebo spojení EIA, tak zbystří a cítí nějakou zradu nebo něco podobného.
ps2013-054-10-006-053.u4.p1.s6 Ale tady si myslím, že je to přesně obráceně.
ps2013-054-10-006-053.u4.p2.s1 Ze zásadních nových změn, které vnímám pozitivně, bych tady vypíchl především zjednodušení přílohy 1, kde je seznam jednak limitních záměrů, jednak podlimitních záměrů, to znamená u první skupiny těch, kde vlastně musí proběhnout proces EIA, u druhé skupiny tam, kde probíhá zjišťovací řízení, a hlavně u skupiny podlimitních záměrů dochází k výraznému zjednodušení a zmenšení okruhu záměrů.
ps2013-054-10-006-053.u4.p2.s2 Tam se hranice, kdy záměr spadá do kategorie podlimitní, nyní je tam hranice 25 % limitu, což doposud nebylo.
ps2013-054-10-006-053.u4.p2.s3 Takže tady vnímám určité zjednodušení a pozitivum i pro různé investory a různé záměry.
ps2013-054-10-006-053.u4.p3.s1 Další pozitivní změna je vypuštění toho, že když správní úřad zadává nezávislý posudek, který vlastně zhodnotit dosavadní průběh procesu EIA a různé připomínky a samozřejmě studii, kterou předkládá oznamovatel, tak doposud podléhala tato nezávislá studie, toto nezávislé stanovisko veřejnému projednávání.
ps2013-054-10-006-053.u4.p3.s2 V rámci zjednodušení procesu je toto z projednávání vypuštěno, a je to logické, protože je to vlastně odborné stanovisko, které zpracovává autorizovaná osoba a které samozřejmě není součástí dokumentace předkladatele.
ps2013-054-10-006-053.u4.p3.s3 Tam dokonce i v zákoně je vyčleněno, že ten, kdo zpracovává odborný posudek, se nesmí v žádném případě podílet na zpracování studie EIA, kterou předkládá oznamovatel.
ps2013-054-10-006-053.u4.p4.s1 Další, a to vidím jako zpřísnění, je, že se vlastně zavádí nově, že některé záměry musí být posuzovány i z hlediska dopadů na klima a na ochranu klimatu.
ps2013-054-10-006-053.u4.p4.s2 Dále je tam určité zpřísnění, kde se zohledňují evropsky významné lokality a dopady na zdraví člověka, ale myslím si, že to je správně.
ps2013-054-10-006-053.u4.p4.s3 A pak je tam samozřejmě další spousta jiných drobných úprav.
ps2013-054-10-006-053.u4.p5.s1 myslím, že potom to bude podrobně probráno i na výborech, a případně, kdyby byl nějaký dotaz, tak se o tom můžeme dál pobavit.
ps2013-054-10-006-053.u4.p5.s2 Myslím, že jsem tady zmínil asi zásadní body.
ps2013-054-10-006-053.u4.p5.s3 Pokud bych na něco zapomněl, tak se k tomu ještě vrátím, ale v tuto chvíli je to z strany všechno.
ps2013-054-10-006-053.u4.p5.s4 Děkuji za pozornost.
ps2013-054-10-006-053.u5.p1.s1 vám také děkuji, pane zpravodaji.
ps2013-054-10-006-053.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji dvě přihlášky.
ps2013-054-10-006-053.u5.p1.s3 Jako první vystoupí pan poslanec Zahradník, připraví se pan poslanec Klán.
ps2013-054-10-006-053.u5.p1.s4 Prosím, pane poslanče.
ps2013-054-10-006-053.u6.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, vždycky když se otevírá k novelizaci zákon o posuzování vlivu na životní prostředí, tedy zákon o EIA, tak bychom navzdory ujišťování pana ministra i pana zpravodaje měli být velmi ostražití a měli bychom aktivovat prastaré varování "občane, střez si svůj život a majetek, parlament zasedá".
ps2013-054-10-006-053.u6.p2.s1 Předminulý pokus, nechci se vyjadřovat nějak záporně k formálnímu pokusu o narovnání věcí ve věcech devíti projektů, který novelizoval zákon o posuzování vlivu a jehož výsledek dneska v našem právním řádu číslo zákona 39, o posuzování vlivu, přinesl celou řadu koncepčních problémů, které vnímá velmi negativně jak naše veřejnost, tak i veřejnost odborná.
ps2013-054-10-006-053.u6.p2.s2 Celá řada projektů je zablokována, velmi těžce se nám daří projekty aspoň nejvýznamnější znovu vracet do hry.
ps2013-054-10-006-053.u6.p2.s3 U celé řady projektů, které již měly EIA schválenou, budeme muset nechat EIA dělat znovu.
ps2013-054-10-006-053.u6.p3.s1 Odborná veřejnost vyčítá, tedy hlavně podnikatelé ve stavebnictví, ministerstvu, že ne úplně řeší koncepční problémy, které minulá novela způsobila.
ps2013-054-10-006-053.u6.p3.s2 Dokonce vytýkají, že neprobíhá patřičná diskuse na odborné úrovni.
ps2013-054-10-006-053.u6.p3.s3 Vytýkají předloženému zákonu, že ne úplně řeší možnosti, jak zkracovat lhůty, které brzdí právě proces EIA a v navazujícím řízení pak také brzdí i proces vydávání územních rozhodnutí a stavebních povolení.
ps2013-054-10-006-053.u6.p3.s4 Máme tady výtky ke způsobu zpracování posouzení vlivu regulace, to je RIA, tak jak byla provedena.
ps2013-054-10-006-053.u6.p4.s1 Pořád musíme mít na zřeteli to, že i když jsme tlakem Sněmovny na vládu a snahou vlády samotné, to musím přiznat, prosadili devět projektů, které se již dneska budou moci stavět, tak pořád ještě zbývá těch 94 projektů, které měly EIA a které budou muset za nových podmínek znovu EIA dělat.
ps2013-054-10-006-053.u6.p4.s2 No a konečně, další věc ještě, abych nespěl k závěru, ještě mám jednu věc.
ps2013-054-10-006-053.u6.p4.s3 Paralelně s touto novelizací probíhá novela stavebního zákona.
ps2013-054-10-006-053.u6.p4.s4 To je zákon, na který všichni čekáme, který tady ve Sněmovně byl mnohokrát zmíněn, který paní ministryně Šlechtová přináší do Sněmovny a který asi 200 pozměňovacích návrhů.
ps2013-054-10-006-053.u6.p4.s5 V jeho rámci se také otevírá právě zákon o EIA.
ps2013-054-10-006-053.u6.p4.s6 A tam je na rozdíl od této novely projevena snaha novelizovat něco, co je velmi významné pro ten zákon, a to je právě vymezení vlivu tzv. dotčené veřejnosti.
ps2013-054-10-006-053.u6.p5.s1 My se tady v této novele k tomu nějak nedostáváme, ale v novele stavebního zákona, v části, která se věnuje zákonu o posouzení vlivu, se tento pokus činí.
ps2013-054-10-006-053.u6.p5.s2 Je tam snaha zvýšit počet podpisů pod listinu, kterou se definuje občanské sdružení ad hoc vzniklé k nějakému danému projektu z 200 podpisů na 500 podpisů.
ps2013-054-10-006-053.u6.p5.s3 Je to aspoň pokus, jak naprosto bezbřehou moc dotčené veřejnosti, tedy ekologických aktivistů, limitovat, regulovat nebo zmírnit.
ps2013-054-10-006-053.u6.p5.s4 Jsou k tomu výhrady, které dobře znám.
ps2013-054-10-006-053.u6.p5.s5 Proběhl seminář k novele stavebního zákona, kde se k tomuto problému pro velmi potěšitelně vyjadřoval pan Vondrouš ze Zeleného kruhu, který zastupuje ekologické organizace.
ps2013-054-10-006-053.u6.p5.s6 On říkal, že těch 500 podpisů je hodně, že to bude činit problém v tom, aby se právě veřejnost z daného místa, kde ten projekt být realizován, mohla do procesu vyjadřování se k předloženému záměru zapojit.
ps2013-054-10-006-053.u6.p5.s7 To jsem okamžitě zaznamenal jako velmi významný pozitivní krok, protože dosud ekologové tvrdě trvali na tom, aby se do daného záměru mohlo zaplést sdružení odkudkoliv.
ps2013-054-10-006-053.u6.p5.s8 Aby do záměru v jižních Čechách například mohlo mluvit občanské sdružení třeba z Brněnska.
ps2013-054-10-006-053.u6.p6.s1 A jsem dával velmi dobrý pozor a hned jsem se k tomu vyjadřoval.
ps2013-054-10-006-053.u6.p6.s2 Podle mého názoru bych v tomhle viděl určitou podanou ruku od ekologů.
ps2013-054-10-006-053.u6.p6.s3 Pojďme tedy se snažit o to, abychom v procesu druhého čtení, tedy při tvorbě pozměňovacích návrhů, hledali, jak tenhle problém řešit, jak více zdůraznit to, že ti, kteří protestují proti danému záměru, nečiní jenom z nějakého ideologického důvodu.
ps2013-054-10-006-053.u6.p6.s4 Že to není nějaká jenom šikanózní žaloba, ale že to je skutečně žaloba lidí, kteří žijí v daném území a chtějí se k tomu podle svého dobrého svědomí vyjádřit.
ps2013-054-10-006-053.u6.p6.s5 A tady očekávám, že ekologové, ekologické organizace budou v této snaze minimálně neutrální, nechci-li říci nápomocné.
ps2013-054-10-006-053.u6.p7.s1 Chtěl bych ocenit také to, že k tomuto zákonu proběhl seminář, který pořádalo ministerstvo asi před týdnem nebo dvěma týdny, kde tedy nebyla taková účast odborné veřejnosti, jakou se mohl pyšnit seminář ke stavebnímu zákonu, ale přesto seminář proběhl.
ps2013-054-10-006-053.u6.p7.s2 A tam byla zmíněna zajímavá věc, totiž že vlastně institut toho ad hoc vzniklého občanského sdružení v rámci dotčené veřejnosti disponující 200 podpisy bez vymezení časového rámce, odkudkoli, neověřenými, v podstatě není příliš využíván.
ps2013-054-10-006-053.u6.p7.s3 Takhle mi to pan ministr tehdy řekl, že pokud někdo si stěžuje, tak jsou to historická občanská sdružení, která mají tříletou historii.
ps2013-054-10-006-053.u6.p7.s4 Duha, Jihočeské matky, Děti Země a nevím, kdo všechno tady páchá svoji činnost v tomto procesu ve snaze zabránit stavbám ve veřejném zájmu.
ps2013-054-10-006-053.u6.p7.s5 Takže jenom tady deklaruji, že se budu snažit najít způsob, jak ten odstavec paragrafu vymezující dotčenou veřejnost právě ad hoc vzniklou, ale i tu veřejnost, která se definuje pomocí určité tříleté historie, aby se více zdůraznila její místní příslušnost.
ps2013-054-10-006-053.u6.p8.s1 Takže dámy a pánové, doporučím svým kolegům z ODS, abychom podpořili postup do druhého čtení, a již teď avizuji, že se budu velmi snažit o to, abych pozměňovacím návrhem roli dotčené veřejnosti zpřesnil, aby ona měla nejenom bezbřehé rozsáhlé pravomoci, ale aby také měla k tomu odpovídající patřičnou odpovědnost.
ps2013-054-10-006-053.u6.p8.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-054-10-006-053.u7.p1.s1 Také vám děkuji.
ps2013-054-10-006-053.u7.p1.s2 Nyní tedy vystoupí v rozpravě přihlášený pan poslanec Jan Klán.
ps2013-054-10-006-053.u7.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2013-054-10-006-053.u8.p1.s1 Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo.
ps2013-054-10-006-053.u8.p1.s2 Vládo, pane ministře, dámy a pánové, pan kolega Zahradník tady řekl mnoho věcí, o kterých jsem tady chtěl ve své rozpravě diskutovat.
ps2013-054-10-006-053.u8.p1.s3 Vítám to, co tady říkal, to je problém s dotčenou veřejností, ekologická hnutí a aktivisté, že je potřeba nějakým způsobem tam zavést místní působnost nebo příslušnost.
ps2013-054-10-006-053.u8.p1.s4 Protože není možné, aby do nějakých staveb, které se konají např. právě, jak říkal, v jižních Čechách, mluvil někdo z druhého konce republiky.
ps2013-054-10-006-053.u8.p1.s5 Mají se k tomu vyjadřovat místně příslušné třeba organizace.
ps2013-054-10-006-053.u8.p1.s6 S tím nemám problém, protože ty tomu třeba nejlépe rozumějí.
ps2013-054-10-006-053.u8.p1.s7 Ale aby účelově někdo blokoval stavby, tak to se nám potom hrozně prodražuje.
ps2013-054-10-006-053.u8.p1.s8 A bych je to klidně nechal zaplatit, protože to opravdu někdy štve, že to někdo účelově začne blokovat, pak se ta EIA protahuje právě na mnoho, mnoho let nebo nějakým způsobem je to zablokováno a poté tam jsou další výdaje navíc.
ps2013-054-10-006-053.u8.p1.s9 Takže vítám iniciativu pana kolegy Zahradníka nějakým způsobem tam tohle zapracovat.

Text viewDownload CoNNL-U