|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-10-19 ps2013-050-02-010-030 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

30. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 328/1999 Sb., o občanských průkazech, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 928/ - prvé čtení

Date2016-10-19
Meetingps2013/050
Agenda Itemps2013/050/030
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/050schuz/s050063.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 469 • previousnext

ps2013-050-02-010-030.u1.p1.s1 30.
ps2013-050-02-010-030.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 328/1999 Sb., o občanských průkazech, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 928/ - prvé čtení
ps2013-050-02-010-030.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr vnitra Milan Chovanec.
ps2013-050-02-010-030.u1.p2.s2 Prosím, ujměte se slova.
ps2013-050-02-010-030.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-050-02-010-030.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych stručně uvedl návrh zákona, kterým se mění zákon o občanských průkazech a další související zákony.
ps2013-050-02-010-030.u2.p2.s1 Podle platné právní úpravy existují tři typy občanských průkazů, a to občanský průkaz se strojově čitelnými údaji a s kontaktním elektronickým čipem, občanský průkaz se strojově čitelnými údaji bez tohoto čipu a občanský průkaz bez strojově čitelných údajů.
ps2013-050-02-010-030.u2.p2.s2 Cílem předkládaného návrhu zákona je plošné zavedení občanských průkazů se strojově čitelnými údaji a s kontaktním elektronickým čipem.
ps2013-050-02-010-030.u2.p2.s3 Občanské průkazy se strojově čitelnými údaji, ale bez kontaktního čipu,by se již v budoucnu nevydávaly.
ps2013-050-02-010-030.u2.p3.s1 Občanský průkaz s tímto elektronickým čipem bude povinným osobním dokladem občana.
ps2013-050-02-010-030.u2.p3.s2 Měl by být nejen prostředkem pro prokázání totožnosti při prezenčním prokazování, ale také prostředkem pro jednoznačnou elektronickou identifikaci.
ps2013-050-02-010-030.u2.p3.s3 Bude jej možné využít pro elektronické podání na portálech jednotlivých rezortů v rámci veřejné správy.
ps2013-050-02-010-030.u2.p3.s4 K účinnosti návrhu zákona by tato možnost měla být zajištěna s využitím přístupu se zaručenou identitou u orgánů sociálního zabezpečení a nemocenského pojištění a pro elektronickou komunikaci s orgány Finanční a Celní správy.
ps2013-050-02-010-030.u2.p4.s1 Po nabytí účinnosti navrhovaného zákona by měl být tento typ občanského průkazu vydáván bez správního poplatku.
ps2013-050-02-010-030.u2.p4.s2 V současné době je správní poplatek za tento typ dokladu ve výši 500 korun.
ps2013-050-02-010-030.u2.p4.s3 Po tomto návrhu by tento občanský průkaz měl být zdarma.
ps2013-050-02-010-030.u2.p5.s1 Zákon nepředpokládá jednoznačnou plošnou výměnu dokladů, nebo jednorázovou.
ps2013-050-02-010-030.u2.p5.s2 Občanské průkazy se budou nahrazovat postupně podle toho, jak bude končit dosavadní platnou příslušných dokladů.
ps2013-050-02-010-030.u2.p6.s1 Návrh zákona také nově upravuje informování občana prostřednictvím textové zprávy nebo e-mailu o možnosti převzít vyhotovený občanský průkaz nebo cestovní doklad.
ps2013-050-02-010-030.u2.p7.s1 Účinnost zákona je navržena s ročním odstupem od jeho vyhlášení.
ps2013-050-02-010-030.u2.p7.s2 Důvodem je především potřeba vytvořit technické zázemí pro výrobu potřebného množství občanských průkazů s kontaktním elektronickým čipem.
ps2013-050-02-010-030.u2.p8.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-050-02-010-030.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2013-050-02-010-030.u3.p1.s2 Prosím, aby se i v tomto případě slova ujala zpravodajka pro prvé čtení poslankyně Věra Kovářová.
ps2013-050-02-010-030.u3.p1.s3 Prosím.
ps2013-050-02-010-030.u4.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2013-050-02-010-030.u4.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, vládní návrh novely zákona, kterým se mění zákon č. 328/1999 Sb., o občanských průkazech, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, vychází z celospolečenské potřeby elektronické komunikace občana s veřejnoprávními institucemi a popř. i s privátním sektorem.
ps2013-050-02-010-030.u4.p2.s1 Stávající legislativní úprava již před delší dobou umožnila vydávání občanských průkazů s čipem, a to za 500 korun, ale na druhé straně nebyla státní správa schopna zajistit jejich využití při styku občana se státem.
ps2013-050-02-010-030.u4.p2.s2 V souvislosti se zavedením nařízení eIDAS nám předkládá Ministerstvo vnitra výše zmíněnou novelu, která zavádí celoplošné vydávání občanského průkazu s kontaktním elektronickým čipem, kdy s vytvořením národní identitní autority bude stát garantovat maximální využití elektronické identifikace.
ps2013-050-02-010-030.u4.p3.s1 Účinnost zákona je stanovena uplynutím dvanácti měsíců ode dne jeho vyhlášení ve Sbírce zákonů.
ps2013-050-02-010-030.u4.p4.s1 Ministerstvo vnitra v důvodové zprávě dále uvádí, že s účinností předkládaného zákona, tedy uplynutím dvanácti měsíců ode dne jeho vyhlášení ve Sbírce zákonů, bude zaručena elektronická identifikace občana pomocí občanského průkazu s elektronickým čipem ve frekventovaných agendách resortu Ministerstva práce a sociálních věcí a Ministerstva financí.
ps2013-050-02-010-030.u4.p4.s2 Jinými slovy to znamená, že se počítá s možností činit v některých informačních systémech veřejné správy podání s využitím identifikačního certifikátu.
ps2013-050-02-010-030.u4.p4.s3 Zneužití tohoto certifikátu bude bránit zajištění přístupu prostřednictvím osobního identifikačního kódu, resp. bude existovat bezpečnostní, identifikační a v konečně fázi i deblokační kód.
ps2013-050-02-010-030.u4.p5.s1 Náklady na realizaci vydávání nových občanek při stávajícím průměrném počtu cca 1,5 milionu ročně si vyžádají asi 250 milionů korun v prvním roce, v následujících letech 140 milionů a zároveň odhadem jednotlivé resorty souhrnně počítají s částkou asi 100 milionů korun.
ps2013-050-02-010-030.u4.p5.s2 Dovolím si proto jako zpravodajka upozornit na některé zásadní kroky spojené s úspěšnou realizací záměru e-občanky.
ps2013-050-02-010-030.u4.p6.s1 Za prvé - jedná se o termín využitelnosti e-občanky.
ps2013-050-02-010-030.u4.p6.s2 Oproti původním mediálním výstupům o používání e-občanky v roce 2017 se reálně dostáváme spíše do druhé poloviny roku 2018, a to ještě v závislosti na úspěšném vysoutěžení technologie Státní tiskárny cenin.
ps2013-050-02-010-030.u4.p6.s3 Pravděpodobně tedy masový náběh e-občanky bude spojován s rokem 2019.
ps2013-050-02-010-030.u4.p6.s4 A dále, právě s relativně delší dobou náběhu e-občanky bude zásadním momentem efektivního využívání tohoto nástroje marketingová kampaň mimo jiné eliminující negativní pohled na stávající občanky s čipem.
ps2013-050-02-010-030.u4.p7.s1 Za druhé - efektivita vynaložených nákladů.
ps2013-050-02-010-030.u4.p7.s2 Protože náklady spojené s vydáváním e-občanky jsou nemalé - nutno připočítat i potřebnou čtečku na straně uživatele -, je nezbytně nutné, aby proklamativní prohlášení v důvodové zprávě, že resorty Ministerstva práce a sociálních věcí a Ministerstva financí budou připraveny na elektronickou komunikaci prostřednictvím e-občanky, nezůstala pouze na papíře, ale spolu s dalšími institucemi, resp. jejich agendovými systémy, byly jednoznačně schopny takto komunikovat.
ps2013-050-02-010-030.u4.p8.s1 Třetím důležitým bodem jsou způsoby prokázání identity.
ps2013-050-02-010-030.u4.p8.s2 Přestože se tato novela zabývá pouze prokazováním identity s nejvyšší důvěrou garantovanou státem, je nutné připustit a akceptovat, že existují další možnosti na úrovni střední důvěryhodnosti, které v mnohých běžných životních situacích jsou postačující a například v bankovním sektoru již dávno fungují.
ps2013-050-02-010-030.u4.p8.s3 Proto je důležité, aby zákon připravovaný Ministerstvem vnitra o prokazování identity byl co nejdříve předložen do legislativního procesu.
ps2013-050-02-010-030.u4.p9.s1 Ve smyslu výše uvedených konstatování navrhuji sněmovní tisk 928 do druhého čtení propustit.
ps2013-050-02-010-030.u5.p1.s1 vám děkuji.
ps2013-050-02-010-030.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu a eviduji tři přihlášky.
ps2013-050-02-010-030.u5.p1.s3 První vystoupí pan poslanec Klán, připraví se pan poslanec Pilný.
ps2013-050-02-010-030.u5.p1.s4 Prosím.
ps2013-050-02-010-030.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-050-02-010-030.u6.p1.s2 Hezké odpoledne, vážený pane místopředsedo, vládo, dámy a pánové.
ps2013-050-02-010-030.u6.p2.s1 své vystoupení rozdělím do dvou rovin.
ps2013-050-02-010-030.u6.p2.s2 První vystoupení nabídne jiný pohled na zavádění elektronizace našeho života, jakož i celé společnosti, a druhá část se zaměří přímo na tento vládní návrh o občanských průkazech.
ps2013-050-02-010-030.u6.p3.s1 První část svého vystoupení jsem nazval "kontrolovaná společnost".
ps2013-050-02-010-030.u6.p3.s2 Na nádražích, na letištích, na silnicích atd., všude jste sledováni.
ps2013-050-02-010-030.u6.p3.s3 Možná si toho někdy ani nevšimnete, ale pořád někde na vás kouká podobně jako tady nenápadné oko kamery, které monitoruje prostor před sebou.
ps2013-050-02-010-030.u6.p3.s4 Od doby nárůstu teroristických útoků tedy podobných dohledů ve společnosti přibylo neúměrně.
ps2013-050-02-010-030.u6.p3.s5 Neustálý strach o bezpečnost lidí vede mnohé státy k tomu, že nenápadně kontrolují celý svůj prostor.
ps2013-050-02-010-030.u6.p3.s6 Používají k tomu různé nástroje, od používání průmyslových kamer, monitorování hovorů, uchovávání dat, anebo i elektronizaci různých fází našeho života.
ps2013-050-02-010-030.u6.p3.s7 Vše jen proto, aby byla pokud možno celá společnost pod dohledem.
ps2013-050-02-010-030.u6.p3.s8 Sociolog Zygmunt Bauman tento fenomén nazval tekutým dohledem.
ps2013-050-02-010-030.u6.p4.s1 Jenže jak v rychle se měnícím světě, kdy máme otevřené hranice a volný pohyb lidí, zboží, kapitálu, zachovat pocit bezpečí pro občana?
ps2013-050-02-010-030.u6.p4.s2 Jedná se o nelehký úkol.
ps2013-050-02-010-030.u6.p5.s1 Vláda České republiky nedávno do Poslanecké sněmovny předložila dva návrhy zákonů, které se přímo dotýkají právě kontrolované společnosti.
ps2013-050-02-010-030.u6.p5.s2 Je jím jednak zákon o kybernetické bezpečnosti a zákon o elektronických občanských průkazech.
ps2013-050-02-010-030.u6.p5.s3 K tomu samozřejmě můžeme přičíst i směrnici nebo nařízení eIDAS.
ps2013-050-02-010-030.u6.p5.s4 První, tedy kybernetická bezpečnost, upravovat chování a kontrolu na kybernetické síti, či chcete-li, třeba v internetu nebo v kyberprostoru.
ps2013-050-02-010-030.u6.p5.s5 Je tam plno nesrovnalostí, plno chyb a my to budeme řešit v podvýboru pro eGovernment a potom na výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj.
ps2013-050-02-010-030.u6.p6.s1 Druhý zákon, jak se tady o něm bavíme, jsou elektronické občanské průkazy.
ps2013-050-02-010-030.u6.p6.s2 Zde se ukazují, dámy a pánové, dva faktory.
ps2013-050-02-010-030.u6.p6.s3 Jednak stát chce lidem ulehčit v rámci digitalizace života komunikaci s úřady.
ps2013-050-02-010-030.u6.p6.s4 Jejich zavedením se odstranit byrokratická zátěž, kdy místo občanů budou úřady obíhat doklady a data.
ps2013-050-02-010-030.u6.p6.s5 Jedná se o opodstatněný argument.
ps2013-050-02-010-030.u6.p6.s6 Koho by dnes bavilo pořád běhat po úřadech?
ps2013-050-02-010-030.u6.p6.s7 Raději bych si vše přece vyřídil z pohodlí domova a pěkně u počítače.
ps2013-050-02-010-030.u6.p6.s8 Jenže není vše jednoduché, jak se zdá.
ps2013-050-02-010-030.u6.p6.s9 Elektronický občanský průkaz totiž může být využit i jako nástroj vaší kontroly.
ps2013-050-02-010-030.u6.p6.s10 V tomto případě se narušuje vaše soukromí.
ps2013-050-02-010-030.u6.p6.s11 Díky tomuto průkazu bude mít někdo další dodatečnou kontrolu o osobě, která průkaz vlastní.
ps2013-050-02-010-030.u6.p6.s12 Bude mít přehled o jejím pohybu, s kým se daná osoba setkává atd.
ps2013-050-02-010-030.u6.p6.s13 Vše je technicky, dámy a pánové, možné.
ps2013-050-02-010-030.u6.p6.s14 Na jedné straně je to pozitivum ve společnosti plné nebezpečí, protože se tím snižují bezpečnostní rizika.
ps2013-050-02-010-030.u6.p6.s15 Na straně druhé to ovšem omezuje osobní svobodu.
ps2013-050-02-010-030.u6.p6.s16 Za další může být takový průkaz i nástrojem sdílené informace, o které občan často ani neví, a netuší, že něco takového existuje.
ps2013-050-02-010-030.u6.p7.s1 Výše uvedená rizika bude nutné řádně probrat v příslušných výborech Sněmovny, abychom nedávali všanc naše soukromí.
ps2013-050-02-010-030.u6.p7.s2 si vždycky vzpomenu v tomto případě na dvě knihy, jsou to dva romány.
ps2013-050-02-010-030.u6.p7.s3 Prvním románem je román 1984 George Orwella, kdy tam mluví o velkém bratrovi, který nás bude sledovat.
ps2013-050-02-010-030.u6.p7.s4 Je možné, že k této společnosti také spějeme tímto zaváděním občanských průkazů.
ps2013-050-02-010-030.u6.p7.s5 to netvrdím a ani nepopírám.
ps2013-050-02-010-030.u6.p7.s6 Tento román byl poměrně nadčasový a ono se to i ukazuje například v případě sledování americké NSA, Národní bezpečnostní agentury.
ps2013-050-02-010-030.u6.p7.s7 Ale tam je to trošičku jiný příběh, než je to tady u nás.
ps2013-050-02-010-030.u6.p7.s8 To je jeden román, který mám na mysli.
ps2013-050-02-010-030.u6.p7.s9 Tím druhým románem je román Konec civilizace Aldouse Huxleyho, který jej napsal ve třicátých letech - podobně jak George Orwell - minulého století.
ps2013-050-02-010-030.u6.p7.s10 A ten tam říká, že budeme nakonec žít v takové společnosti, kde bude změť tolika informací, že se v nich nebudeme moci vyznat.
ps2013-050-02-010-030.u6.p7.s11 Možná že k této společnosti také spějeme.
ps2013-050-02-010-030.u6.p7.s12 I tyto věci je třeba brát v potaz.
ps2013-050-02-010-030.u6.p8.s1 Na závěr této části si dovolím menší glosu.
ps2013-050-02-010-030.u6.p8.s2 Mnoho lidí již dnes vlastní například svůj profil na sociálních sítích, kam vlastně vkládáme své zážitky a soukromé věci.
ps2013-050-02-010-030.u6.p8.s3 Podotýkám, sami dáváme všanc své soukromí, a to jen proto, abychom se mohli podělit o zážitky s někým jiným.
ps2013-050-02-010-030.u6.p8.s4 Vůbec nám to nevadí.

Text viewDownload CoNNL-U