ps2013-050-02-010-030.u1.p1.s1
30 . ps2013-050-02-010-030.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 328 / 1999 Sb . , o občanských průkazech , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 928 / - prvé čtení ps2013-050-02-010-030.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr vnitra Milan Chovanec . ps2013-050-02-010-030.u1.p2.s2
Prosím , ujměte se slova . ps2013-050-02-010-030.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-050-02-010-030.u2.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte mi , abych stručně uvedl návrh zákona , kterým se mění zákon o občanských průkazech a další související zákony . ps2013-050-02-010-030.u2.p2.s1
Podle platné právní úpravy existují tři typy občanských průkazů , a to občanský průkaz se strojově čitelnými údaji a s kontaktním elektronickým čipem , občanský průkaz se strojově čitelnými údaji bez tohoto čipu a občanský průkaz bez strojově čitelných údajů . ps2013-050-02-010-030.u2.p2.s2
Cílem předkládaného návrhu zákona je plošné zavedení občanských průkazů se strojově čitelnými údaji a s kontaktním elektronickým čipem . ps2013-050-02-010-030.u2.p2.s3
Občanské průkazy se strojově čitelnými údaji , ale bez kontaktního čipu , by se již v budoucnu nevydávaly . ps2013-050-02-010-030.u2.p3.s1
Občanský průkaz s tímto elektronickým čipem bude povinným osobním dokladem občana . ps2013-050-02-010-030.u2.p3.s2
Měl by být nejen prostředkem pro prokázání totožnosti při prezenčním prokazování , ale také prostředkem pro jednoznačnou elektronickou identifikaci . ps2013-050-02-010-030.u2.p3.s3
Bude jej možné využít pro elektronické podání na portálech jednotlivých rezortů v rámci veřejné správy . ps2013-050-02-010-030.u2.p3.s4
K účinnosti návrhu zákona by tato možnost měla být zajištěna s využitím přístupu se zaručenou identitou u orgánů sociálního zabezpečení a nemocenského pojištění a pro elektronickou komunikaci s orgány Finanční a Celní správy . ps2013-050-02-010-030.u2.p4.s1
Po nabytí účinnosti navrhovaného zákona by měl být tento typ občanského průkazu vydáván bez správního poplatku . ps2013-050-02-010-030.u2.p4.s2
V současné době je správní poplatek za tento typ dokladu ve výši 500 korun . ps2013-050-02-010-030.u2.p4.s3
Po tomto návrhu by tento občanský průkaz měl být zdarma . ps2013-050-02-010-030.u2.p5.s1
Zákon nepředpokládá jednoznačnou plošnou výměnu dokladů , nebo jednorázovou . ps2013-050-02-010-030.u2.p5.s2
Občanské průkazy se budou nahrazovat postupně podle toho , jak bude končit dosavadní platnou příslušných dokladů . ps2013-050-02-010-030.u2.p6.s1
Návrh zákona také nově upravuje informování občana prostřednictvím textové zprávy nebo e - mailu o možnosti převzít vyhotovený občanský průkaz nebo cestovní doklad . ps2013-050-02-010-030.u2.p7.s1
Účinnost zákona je navržena s ročním odstupem od jeho vyhlášení . ps2013-050-02-010-030.u2.p7.s2
Důvodem je především potřeba vytvořit technické zázemí pro výrobu potřebného množství občanských průkazů s kontaktním elektronickým čipem . ps2013-050-02-010-030.u2.p8.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-050-02-010-030.u3.p1.s1
Děkuji . ps2013-050-02-010-030.u3.p1.s2
Prosím , aby se i v tomto případě slova ujala zpravodajka pro prvé čtení poslankyně Věra Kovářová . ps2013-050-02-010-030.u3.p1.s3
Prosím . ps2013-050-02-010-030.u4.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2013-050-02-010-030.u4.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , vládní návrh novely zákona , kterým se mění zákon č . 328 / 1999 Sb . , o občanských průkazech , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony , vychází z celospolečenské potřeby elektronické komunikace občana s veřejnoprávními institucemi a popř . i s privátním sektorem . ps2013-050-02-010-030.u4.p2.s1
Stávající legislativní úprava již před delší dobou umožnila vydávání občanských průkazů s čipem , a to za 500 korun , ale na druhé straně nebyla státní správa schopna zajistit jejich využití při styku občana se státem . ps2013-050-02-010-030.u4.p2.s2
V souvislosti se zavedením nařízení eIDAS nám předkládá Ministerstvo vnitra výše zmíněnou novelu , která zavádí celoplošné vydávání občanského průkazu s kontaktním elektronickým čipem , kdy s vytvořením národní identitní autority bude stát garantovat maximální využití elektronické identifikace . ps2013-050-02-010-030.u4.p3.s1
Účinnost zákona je stanovena uplynutím dvanácti měsíců ode dne jeho vyhlášení ve Sbírce zákonů . ps2013-050-02-010-030.u4.p4.s1
Ministerstvo vnitra v důvodové zprávě dále uvádí , že s účinností předkládaného zákona , tedy uplynutím dvanácti měsíců ode dne jeho vyhlášení ve Sbírce zákonů , bude zaručena elektronická identifikace občana pomocí občanského průkazu s elektronickým čipem ve frekventovaných agendách resortu Ministerstva práce a sociálních věcí a Ministerstva financí . ps2013-050-02-010-030.u4.p4.s2
Jinými slovy to znamená , že se počítá s možností činit v některých informačních systémech veřejné správy podání s využitím identifikačního certifikátu . ps2013-050-02-010-030.u4.p4.s3
Zneužití tohoto certifikátu bude bránit zajištění přístupu prostřednictvím osobního identifikačního kódu , resp . bude existovat bezpečnostní , identifikační a v konečně fázi i deblokační kód . ps2013-050-02-010-030.u4.p5.s1
Náklady na realizaci vydávání nových občanek při stávajícím průměrném počtu cca 1 , 5 milionu ročně si vyžádají asi 250 milionů korun v prvním roce , v následujících letech 140 milionů a zároveň odhadem jednotlivé resorty souhrnně počítají s částkou asi 100 milionů korun . ps2013-050-02-010-030.u4.p5.s2
Dovolím si proto jako zpravodajka upozornit na některé zásadní kroky spojené s úspěšnou realizací záměru e - občanky . ps2013-050-02-010-030.u4.p6.s1
Za prvé - jedná se o termín využitelnosti e - občanky . ps2013-050-02-010-030.u4.p6.s2
Oproti původním mediálním výstupům o používání e - občanky v roce 2017 se reálně dostáváme spíše do druhé poloviny roku 2018 , a to ještě v závislosti na úspěšném vysoutěžení technologie Státní tiskárny cenin . ps2013-050-02-010-030.u4.p6.s3
Pravděpodobně tedy masový náběh e - občanky bude spojován až s rokem 2019 . ps2013-050-02-010-030.u4.p6.s4
A dále , právě s relativně delší dobou náběhu e - občanky bude zásadním momentem efektivního využívání tohoto nástroje marketingová kampaň mimo jiné eliminující negativní pohled na stávající občanky s čipem . ps2013-050-02-010-030.u4.p7.s1
Za druhé - efektivita vynaložených nákladů . ps2013-050-02-010-030.u4.p7.s2
Protože náklady spojené s vydáváním e - občanky jsou nemalé - nutno připočítat i potřebnou čtečku na straně uživatele - , je nezbytně nutné , aby proklamativní prohlášení v důvodové zprávě , že resorty Ministerstva práce a sociálních věcí a Ministerstva financí budou připraveny na elektronickou komunikaci prostřednictvím e - občanky , nezůstala pouze na papíře , ale spolu s dalšími institucemi , resp . jejich agendovými systémy , byly jednoznačně schopny takto komunikovat . ps2013-050-02-010-030.u4.p8.s1
Třetím důležitým bodem jsou způsoby prokázání identity . ps2013-050-02-010-030.u4.p8.s2
Přestože se tato novela zabývá pouze prokazováním identity s nejvyšší důvěrou garantovanou státem , je nutné připustit a akceptovat , že existují další možnosti na úrovni střední důvěryhodnosti , které v mnohých běžných životních situacích jsou postačující a například v bankovním sektoru již dávno fungují . ps2013-050-02-010-030.u4.p8.s3
Proto je důležité , aby zákon připravovaný Ministerstvem vnitra o prokazování identity byl co nejdříve předložen do legislativního procesu . ps2013-050-02-010-030.u4.p9.s1
Ve smyslu výše uvedených konstatování navrhuji sněmovní tisk 928 do druhého čtení propustit . ps2013-050-02-010-030.u5.p1.s1
Já vám děkuji . ps2013-050-02-010-030.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu a eviduji tři přihlášky . ps2013-050-02-010-030.u5.p1.s3
První vystoupí pan poslanec Klán , připraví se pan poslanec Pilný . ps2013-050-02-010-030.u5.p1.s4
Prosím . ps2013-050-02-010-030.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-050-02-010-030.u6.p1.s2
Hezké odpoledne , vážený pane místopředsedo , vládo , dámy a pánové . ps2013-050-02-010-030.u6.p2.s1
Já své vystoupení rozdělím do dvou rovin . ps2013-050-02-010-030.u6.p2.s2
První vystoupení nabídne jiný pohled na zavádění elektronizace našeho života , jakož i celé společnosti , a druhá část se zaměří přímo na tento vládní návrh o občanských průkazech . ps2013-050-02-010-030.u6.p3.s1
První část svého vystoupení jsem nazval " kontrolovaná společnost " . ps2013-050-02-010-030.u6.p3.s2
Na nádražích , na letištích , na silnicích atd . , všude jste sledováni . ps2013-050-02-010-030.u6.p3.s3
Možná si toho někdy ani nevšimnete , ale pořád někde na vás kouká podobně jako tady nenápadné oko kamery , které monitoruje prostor před sebou . ps2013-050-02-010-030.u6.p3.s4
Od doby nárůstu teroristických útoků tedy podobných dohledů ve společnosti přibylo až neúměrně . ps2013-050-02-010-030.u6.p3.s5
Neustálý strach o bezpečnost lidí vede mnohé státy k tomu , že nenápadně kontrolují celý svůj prostor . ps2013-050-02-010-030.u6.p3.s6
Používají k tomu různé nástroje , od používání průmyslových kamer , monitorování hovorů , uchovávání dat , anebo i elektronizaci různých fází našeho života . ps2013-050-02-010-030.u6.p3.s7
Vše jen proto , aby byla pokud možno celá společnost pod dohledem . ps2013-050-02-010-030.u6.p3.s8
Sociolog Zygmunt Bauman tento fenomén nazval tekutým dohledem . ps2013-050-02-010-030.u6.p4.s1
Jenže jak v rychle se měnícím světě , kdy máme otevřené hranice a volný pohyb lidí , zboží , kapitálu , zachovat pocit bezpečí pro občana ? ps2013-050-02-010-030.u6.p4.s2
Jedná se o nelehký úkol . ps2013-050-02-010-030.u6.p5.s1
Vláda České republiky nedávno do Poslanecké sněmovny předložila dva návrhy zákonů , které se přímo dotýkají právě kontrolované společnosti . ps2013-050-02-010-030.u6.p5.s2
Je jím jednak zákon o kybernetické bezpečnosti a zákon o elektronických občanských průkazech . ps2013-050-02-010-030.u6.p5.s3
K tomu samozřejmě můžeme přičíst i směrnici nebo nařízení eIDAS . ps2013-050-02-010-030.u6.p5.s4
První , tedy kybernetická bezpečnost , má upravovat chování a kontrolu na kybernetické síti , či chcete - li , třeba v internetu nebo v kyberprostoru . ps2013-050-02-010-030.u6.p5.s5
Je tam plno nesrovnalostí , plno chyb a my to budeme řešit v podvýboru pro eGovernment a potom na výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj . ps2013-050-02-010-030.u6.p6.s1
Druhý zákon , jak se tady o něm bavíme , jsou elektronické občanské průkazy . ps2013-050-02-010-030.u6.p6.s2
Zde se ukazují , dámy a pánové , dva faktory . ps2013-050-02-010-030.u6.p6.s3
Jednak stát chce lidem ulehčit v rámci digitalizace života komunikaci s úřady . ps2013-050-02-010-030.u6.p6.s4
Jejich zavedením se má odstranit byrokratická zátěž , kdy místo občanů budou úřady obíhat doklady a data . ps2013-050-02-010-030.u6.p6.s5
Jedná se o opodstatněný argument . ps2013-050-02-010-030.u6.p6.s6
Koho by dnes bavilo pořád běhat po úřadech ? ps2013-050-02-010-030.u6.p6.s7
Raději bych si vše přece vyřídil z pohodlí domova a pěkně u počítače . ps2013-050-02-010-030.u6.p6.s8
Jenže není vše jednoduché , jak se zdá . ps2013-050-02-010-030.u6.p6.s9
Elektronický občanský průkaz totiž může být využit i jako nástroj vaší kontroly . ps2013-050-02-010-030.u6.p6.s10
V tomto případě se narušuje vaše soukromí . ps2013-050-02-010-030.u6.p6.s11
Díky tomuto průkazu bude mít někdo další dodatečnou kontrolu o osobě , která průkaz vlastní . ps2013-050-02-010-030.u6.p6.s12
Bude mít přehled o jejím pohybu , s kým se daná osoba setkává atd . ps2013-050-02-010-030.u6.p6.s13
Vše je technicky , dámy a pánové , možné . ps2013-050-02-010-030.u6.p6.s14
Na jedné straně je to pozitivum ve společnosti plné nebezpečí , protože se tím snižují bezpečnostní rizika . ps2013-050-02-010-030.u6.p6.s15
Na straně druhé to ovšem omezuje osobní svobodu . ps2013-050-02-010-030.u6.p6.s16
Za další může být takový průkaz i nástrojem sdílené informace , o které občan často ani neví , a netuší , že něco takového existuje . ps2013-050-02-010-030.u6.p7.s1
Výše uvedená rizika bude nutné řádně probrat v příslušných výborech Sněmovny , abychom nedávali všanc naše soukromí . ps2013-050-02-010-030.u6.p7.s2
Já si vždycky vzpomenu v tomto případě na dvě knihy , jsou to dva romány . ps2013-050-02-010-030.u6.p7.s3
Prvním románem je román 1984 George Orwella , kdy tam mluví o velkém bratrovi , který nás bude sledovat . ps2013-050-02-010-030.u6.p7.s4
Je možné , že k této společnosti také spějeme tímto zaváděním občanských průkazů . ps2013-050-02-010-030.u6.p7.s5
Já to netvrdím a ani nepopírám . ps2013-050-02-010-030.u6.p7.s6
Tento román byl poměrně nadčasový a ono se to i ukazuje například v případě sledování americké NSA , Národní bezpečnostní agentury . ps2013-050-02-010-030.u6.p7.s7
Ale tam je to trošičku jiný příběh , než je to tady u nás . ps2013-050-02-010-030.u6.p7.s8
To je jeden román , který mám na mysli . ps2013-050-02-010-030.u6.p7.s9
Tím druhým románem je román Konec civilizace Aldouse Huxleyho , který jej napsal ve třicátých letech - podobně jak George Orwell - minulého století . ps2013-050-02-010-030.u6.p7.s10
A ten tam říká , že budeme nakonec žít v takové společnosti , kde bude změť tolika informací , že se v nich nebudeme moci vyznat . ps2013-050-02-010-030.u6.p7.s11
Možná že k této společnosti také spějeme . ps2013-050-02-010-030.u6.p7.s12
I tyto věci je třeba brát v potaz . ps2013-050-02-010-030.u6.p8.s1
Na závěr této části si dovolím menší glosu . ps2013-050-02-010-030.u6.p8.s2
Mnoho lidí již dnes vlastní například svůj profil na sociálních sítích , kam vlastně vkládáme své zážitky a soukromé věci . ps2013-050-02-010-030.u6.p8.s3
Podotýkám , sami dáváme všanc své soukromí , a to jen proto , abychom se mohli podělit o zážitky s někým jiným . ps2013-050-02-010-030.u6.p8.s4
Vůbec nám to nevadí .